ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mrlilje skrivet 15 november 2016 kl. 11:10:01
-
Hej på er alla!
Nu när jag och familjen flyttat ut i skogen (lite offside iaf) måste man ju ha en fyrhjuling, är väl som en självskriven regel kan jag tycka :)
Sen att grabben på 3år redan fått sig en 90cc sätter ju ännu mera press på mig.. ;D
Det jag vill göra är att ploga, kunna ta med familjen (delar av den iaf) på nån skogssväng / bada på sommarn och kunna leka av sig när man får tid över... lätt kombination va?? ;)
Det jag tittat på är nya maskiner - CF Moto 550 T3, Can-AM Outlander 570 och Polaris 570 EPS.
Men även börjat snegla på lätt begagnade 2-3år gamla 800cc av både Can-Am och Polaris, overkill för att ploga med men säkert roligare när man ska leka..
Sen det här med vilken registreringsform man ska välja..
Terräng.reg: bor som sagt utanför stan och är inte rädd för att bli stoppad/bötfälld dom gångerna jag kör på vägen - typ till badet på sommaren eller isplanen på vintern som ligger inne i byn. Utan bara orolig för OM nånting händer på vägen, typ krockar eller kör i diket vid en punktering - hur gäller försäkringarna?
Traktor.reg: Bra på typ alla vis förutom fartspärren, som vad jag kan förstå, kan va knepig att få bort. Sen tycker jag vissa märken tar hutlöst för traktorreg jämnfört med terräng. Polaris tar, rätta mig om jag har fel, 10k extra!?
Väg.reg: Sjyst att kunna köra på vägen överallt lagligt, men hur blir det då med försäkringen (som för övrigt blir dyrare än dom andra reg.alternativen) när jag kör ut i skogen och ev. kör sönder något? Sen samma sak med effektbegränsningen - inte poppis hos mig då jag vill ha drag i grejerna :)
Mycket frågor och funderingar, jag vet, men har sån beslutsångest nu att jag bara var tvungen att skriva en tråd efter flera dagars läsande på detta underbara forum! :)
Ös på med tankar, tips, märken m.m! Med vänlig hälsning / Anders
-
Baserat på de maskiner du nämner hade jag valt Can-Am eller Polaris, större kubik är nog alltid att föredra så man både kan ha roligt och utföra nödvändiga sysslor. Personligen föredrar jag vägreggat.
-
99% av alla som kör vägregg kör ostrypt så det är ingen fara så sett, hur försäkring gäller i skogen vet jag ej men skulle man rulla nedför ett berg får man väl säga att man tog ett dike :dntknow:
Vägreggad renegade 1000 är billigare i försäkring än terräng renegade 1000 xmr.
Vad jag vet så tar inte can am extra för traktorregg?
Med terrängregg får man ju köra på enskilda vägar i 20km/h så försäkringen lär ju gälla.
Satsa på can-am, polaris eller övriga märkesmaskiner ()p
-
Med terrängregg får man ju köra på enskilda vägar i 20km/h så försäkringen lär ju gälla.
Med en terrängreggad maskin får du korsa en allmän väg i 20 km/h, på enskilda vägar gäller vägens hastighetsbegränsning. Ca 75% av alla vägar är enskilda vägar.
-
Med en terrängreggad maskin får du korsa en allmän väg i 20 km/h, på enskilda vägar gäller vägens hastighetsbegränsning. Ca 75% av alla vägar är enskilda vägar.
Nej, 20 km/h gäller även på enskilda vägar
-
Med en terrängreggad maskin får du korsa en allmän väg i 20 km/h, på enskilda vägar gäller vägens hastighetsbegränsning. Ca 75% av alla vägar är enskilda vägar.
Måste nog läsa på vad som räknas som enskild väg, känner att jag inte riktigt har koll där :hmmm:
-
Såg den här på blocket nu, synpunkter? Priset ok? Något särskilt att titta efter? https://www.blocket.se/vasternorrland/Can_am_650_xmr_69726839.htm?ca=2&w=3
Stod inte vilken registreringsform men hade väl typ allt jag ville ha i utrustning.
-
Poppis maskin med helt okej drag i :)
Xmr är terrängreggade
-
Måste nog läsa på vad som räknas som enskild väg, känner att jag inte riktigt har koll där :hmmm:
vägskylt för enskild väg har svart text mot gul bakgrund med en röd pil
-
Nej, 20 km/h gäller även på enskilda vägar
Det är fortfarande skyltad fart som gäller för terrängreg på enskild väg, ända haken är att dom grumlat till lagen med hur mkt den är trafikerad. Detta finns det idag inget prejudikat på så det är svårt att säga i vilken omfattning det krävs trafik.
-
Det är fortfarande skyltad fart som gäller för terrängreg på enskild väg, ända haken är att dom grumlat till lagen med hur mkt den är trafikerad. Detta finns det idag inget prejudikat på så det är svårt att säga i vilken omfattning det krävs trafik.
Står ju dock så här? https://transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf
"Däremot är det tillåtet att köra en terränghjuling på enskild väg i högst
20 km/tim och att korsa andra vägar (exempelvis mellan två näraliggande
skiften i skogsbruket). "
-
Jo precis men läser du 5 kapitlet 5§ i trafikförordningen står detta: "På annan väg än sådan enskild väg som i mindre omfattning används av allmänheten för trafik får terrängmotorfordon eller terrängsläp inte föras med högre hastighet än 20 kilometer i timmen. Förordning (2002:943)."
Dvs skyltad fart gäller men det är styrt av mängden allmän trafik. En hittills oprövad lag som saknar prejudikat gällande mängden trafik. Men jag misstänker att dom flesta av oss härjar runt på skogsbilsvägar ändå =)
-
Hunnit med och läsa på mig om dom olika vägarna så tror jag har koll, tack för svaren också! ()p
Fick lite offerter i eftermiddag också.
Polaris 570 EPS med plogpaket ca.86k.
Can-Am 570L DPS med plogpaket, hasplast mitten och sidor, skärmbreddare + 28" Swamp Witch däck = 89.9k. En egen kampanj på North Bike tydligen.
Båda terräng.reg, glömde fråga om väg.reg...
Skiljer inte allt för mycket mot begärda priset för 650-800cc ATV som är några år, som jag förmodligen kan göra service på själv = billigare servicekostnad första tiden, men utan garantier.
Ångesten fortsätter... :hmmm: ;D
-
Inte kikat på Yamaha Grizzly eller någon av Suzukis eller Kawasakis modeller?
Såg man får TGB 1000 för 89.900 i kampanjpris nu.
https://www.blocket.se/kristianstad/ATV_TGB_Blade_1000_i_Kampanj_63559188.htm?ca=23_9&w=3
-
Inte kikat på Yamaha Grizzly eller någon av Suzukis eller Kawasakis modeller?
Såg man får TGB 1000 för 89.900 i kampanjpris nu.
https://www.blocket.se/kristianstad/ATV_TGB_Blade_1000_i_Kampanj_63559188.htm?ca=23_9&w=3
Kollat litegrann men tycker dom är lite väl dyra i förhållande till årsmodell på begagnat, som ny är dom över budget tyvärr. Tänkte dock fara förbi Yamaha åf imorn på lunchen och kolla! :)
-
Såg man får TGB 1000 för 89.900 i kampanjpris nu.
Den maskinen är utan servo, TGB är ju lite märklig i det att den finns både med och utan servo. Jag har själv varit sugen på en sån en längre tid då den är unik med 1000, vägreggad och öppen bakdiff, nått som tilltalar mej iaf. Det har inte blivit ett köp än då jag inte riktigt kommer överens med att det är en lång maskin med ett enormt överhäng fram samt visuellt låg frigång fram. Men det är en rolig och skön maskin att köra.
Åter till maskinerna du listat, båda maskinerna är bra och jag tror inte du blir missnöjd över nån av dom. Du kan serva en ny maskin själv med om du vill hålla ner priset på bekostnad av garantin.
-
Ok, trodde att servo var standard på en 1000cc, lite som Mercedes som hade elhissar som tillval långt in på 90-talet med andra ord. :)
Det här med garantin har jag skrivit lite om i en annan tråd här, det är inte självklart att ÅF kan dra in garantin bara för att man servar själv. Med KIA-domen som utgångspunkt kollade jag med konkurrensverket, konsumentverket etc. och deras svar var att ÅF inte kan kräva att service utförs hos av de utsedda verkstäder. EU direktivet vad gäller bilar tex. säger " det ska vara fackmannamässigt utfört och att reservdelarna ska vara av minst samma kvalitet som originalet" samt att det är ÅF/generalagenten/tillverkaren som har bevisbördan om de vill hävda detta inte följts.
Konkurrensverket var synnerligen intresserade i frågan då jag kontaktade dem för ca 1 år sedan och skulle titta på det, dock sa han att sånt här tar tid, så vet inte om/vad de har hunnit göra i frågan än så länge. SÅ frågan är på sätt och vis öppen än så länge.
-
Problemet för oss som petar i grejerna själva är just det där om fackmannamässigt utfört. Om man inte jobbar som mekaniker kan det nog vara svårt att värja sej mot den delen. Men som du säger så är det inte prövat fullt ut än så det kanske räcker om man kan visa på att man skruvat mkt.
-
Så länge man följer tex vad service manualen säger och inte har tummen mitt i handen så kan de inte säga något, vill jag tro iaf. Det finns s.k fackmän så är enbart klåpare, det har man sett både en och två gånger. Är man osäker så är det klart bättre att inte ge sig på något.
-
Var in idag på lunchen till ÅF för Yamaha, kom en säljare genom dörren efter 10min och sa åt mig (efter jag sagt att jag ville veta mera om deras ATV) kolla runt lite så kommer jag strax - gick iväg med sin lunchlåda. Efter ytterligare 25min utan kontakt så blev jag less = åkte därifrån utan mera info.... :(
Jakten fortsätter!
-
Hejsan,
Var i exakt samma situation för drygt ett år sedan. Här är mitt tips:
1. Håll dig till märkeshjulingar. Can-Am, Polaris, Honda, Kawasaki, Yamaha. Ta den som har bäst folk nära dig. Är dom ointresserade nu är dom det sen med.
2. Köp plogpaket (men tänk till med vinchen så det kommer att funka med plogen, det är inte självklart).
3. Se till att ha en vettig vagn, gärna med nät, eller åtminstone stopp framåt ifall du skjutsar folk eller ska köra typ löv. Ökar användbarheten enormt... obligatoriskt med vagn i min mening... bilsläpvagn går bort, se till att ha något som funkar där du tänker köra. Jag köpte en gårdsvagn med enkel axel, funkar helt suveränt. Hade jag brötat runt i riktig terräng hela dagarna hade jag köpt en timmervagn med insats, men det är overkill för mina behov.
4. Servo? Jag sket i det, mer saker som ska servas och kan gå åt helvete, har brötat runt rätt mycket, går hur bra som helst. Om du inte jobbar i skogen är det inte så viktigt (tänk på att ju tyngre du har bak/drag ju lättare blir det fram...:-)
4. Hasplåt. Jajamensan. Är bara att köpa.
5. Traktor/väg/terrängreggat. Köp terrängreggat. Åker du dit (vilket är osannolikt) får du en tusing böter om du inte har en bra förklaring. Traktor och vägreggat kommer du att vilja köra olagligt pga hastighets och hästkraftsbegränsningar och åker du dit blir du av med körkortet, plus tveksamt med försäkringar osv...
6. Motorstorlek osv... Jag gick på Grizzly. Grannen köpte en 800, jag köpte en 450. 450 är mindre än både 550 och 800, vilket jag tycker är praktiskt. Dragmässigt är det helt oväsentligt. Busmässigt... jaa, han kan gasa upp sin på bakhjulet typ 15 cm på grusväg. I övrigt är det skitsamma om du inte köper en sportmaskin (dvs dom går som grisar längs vägen, och fortare än 60-70 blås är ganska jävle obehagligt när det svänger.... :-) Flaskhalsen är fästet, och det ska vara riktigt jäkla speciella situationer där grannen kan dra tyngre än mig (lågväxeln är grym). Det enda scenariot där motorstorleken egentligen spelar roll, i min mening, är om du tänkt köpa bandsats. Då är det 800 som gäller. Men det är ju så satans dyrt, så köp en schysst skoter istället för samma pengar, vilket är helt överlägset (om du nu inte är skogsarbetare eller har jordbruk).
7. Ny eller begagnad? Jag köpte en ny. Tänker ha den för alltid, den låga värdeminskningen gjorde att jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa en ny och finansiera den på ett enkelt sätt.
8 Snökedjor? Jaa, det ska du ha. Men köp dom på Biltema. Och har du pengabrist, så kommer du klara 99% av plogningen på året med kedjor enbart på framhjulen.
9. Förgasare vs insprutning. Helt oväsentligt. Om förgasare så har du en choke vid vänster tumme som du sällan kommer att behöva använda. Nuförtiden är det inte alls som när man körde trimmad tvåtaktsmoped.... :-)
10. Det är helt jävla king att ha en fyrhjuling.
Det var allt jag kom på. Hoppas det hjälper något.
-
Hejsan,
Var i exakt samma situation för drygt ett år sedan. Här är mitt tips:
Citerar inte hela inlägget för det blir så långt, men jättetack för din åsikt - mycket hjälpsamt! ()p :)
Lutar åt en ny men... måste ta ett beslut snart...
Nu är ju inte ATV typiska "mellandagsrea" varor men brukar det komma extra bra kampanjer runt Jul / Nyår? Tänker att dom vill bli av med 2016 modellerna.
-
Utförsäljningen på 2016 års modeller är i full gång, nu på vintern brukar det även komma kampanjer på plogpaket
-
Utförsäljningen på 2016 års modeller är i full gång, nu på vintern brukar det även komma kampanjer på plogpaket
Så med andra ord, det blir inte bättre än vad det är nu... typ :)
-
Så med andra ord, det blir inte bättre än vad det är nu... typ :)
Går ju alltid att pruta/billigare tillbehör :)
-
Alla är olika och gillar olika saker... så det främsta tipset är som vanligt att provköra.
Det skiljer en hel del emellan de tre huvudaspiranterna här, vad det verkar.
Polaris har ju tex en "automatisk" fyrhjulsdrift.
När bakhjulen slirar läggs framhjulsdriften i, och då är de "heldiffade".
På vissa maskiner måste man hålla in override för att få AWD bakåt.
På Can-Am väljer du bak- eller fyrhjulsdrift.
Slirar sen ett framhjul vid AWD så bromsas/låses diffen, funkar generellt rätt bra.
Yamaha (och tex Suzuki) har allt manuellt, i med AWD, lås framdiffen.
Deras 700 finns ju i två versioner numer, men 550:n?
Kvalitén är inte dålig på Polaris och Can-Am men den är ännu bättre på Suzuki/Yamaha/Honda (den sistnämnda har för övrigt massa olika drivsystem)
Can-Am har direkttillslag på remmen, dvs ingen slirkoppling.
De är rätt mjuka numer, men ändå hårdare än tex Polaris.
De är också rätt breda över "tanken" medan Polaris är bland de smalaste.
Så provkör!
Avslutningsvis, att köpa 28-tummare för att skotta snö känns onödigt och effektkrävande mm.
Det blir ännu vingligare och än mer instabilt, sen att det kan se tufft ut är en sak men har man inte nytta av frigången det ger så är fläskdäck inte nåt att satsa på.
Nackdelarna är ofta fler.
-
Sådär ja, har reserverat en -16 Outlander PRO 650. Uttagen i Juni så typ 1,5år garanti kvar.
86 timmar och 65 mil.
Utrustad med hasplast, winsch, hand & tumvärmare.
Säljaren fixade en bra deal på plogblad med snabbfäste, Can Am original.
89,000:-
Spontant känndes det helt rätt.. synpunkter på det? :)
-
Synpunkter? Grattis :headbang:
-
Synpunkter? Grattis :headbang:
Tack men kanske ska förtydliga att jag inte bestämt mig till 100%, men visst verkade det som en rätt bra deal? :) Har till måndag på mig att tänka, men lutar åt att slå till :)
-
Är det den med 28:or?
Isf är det extra viktigt med en ordentlig provkörning innan köp.
Så stora hjul kräver även modifiering i transmissionen, så se till att det blivit gjort om du likväl fastnar för dessa hjul.
-
28:or kräver absolut ingen modifiering
-
Ok, skall man köra snö så bör man isf ta det extra försiktigt.
-
Är det den med 28:or?
Isf är det extra viktigt med en ordentlig provkörning innan köp.
Så stora hjul kräver även modifiering i transmissionen, så se till att det blivit gjort om du likväl fastnar för dessa hjul.
Inte XMR'N som jag länkade till tidigare, utan en Outlander 650 PRO -16. Såg ut att vara original 26" däck på den, men som sagt en annan maskin :)
-
Jag tycker jag läst att pro modellen har lägre utväxling på lågen. Men är inte säker.
-
Jag tycker jag läst att pro modellen har lägre utväxling på lågen. Men är inte säker.
Jo det ska stämma att den är lägre än på vanliga Outlander, men borde väl inte vara negativt direkt?
-
Absolut inte, lågväxeln är alltid för hög oavsett... så din kanske närmar sig det mer vettiga.
-
Absolut inte, lågväxeln är alltid för hög oavsett... så din kanske närmar sig det mer vettiga.
()p
-
Pratade med säljaren igår och dom ska göra i ordning maskinen åt mig under veckan som det lät (montera dit plogfästen och så) :headbang:
Köpte även till en uppsättning 27" däck på original 12" fälg, dock är dom ej monterade då deras däckmaskin är trasig.
Har däckmaskin på jobbet för personbilar, kan den gå att använda? I så fall monterar jag själv.
Brukar man balansera ATV-hjul, man kör ju inte så snabbt tänker jag (bortsett vägreggade).... dum fråga kanske men tänk på att jag är ny inom området :D
-
Pratade med säljaren igår och dom ska göra i ordning maskinen åt mig under veckan som det lät (montera dit plogfästen och så) :headbang:
Köpte även till en uppsättning 27" däck på original 12" fälg, dock är dom ej monterade då deras däckmaskin är trasig.
Har däckmaskin på jobbet för personbilar, kan den gå att använda? I så fall monterar jag själv.
Brukar man balansera ATV-hjul, man kör ju inte så snabbt tänker jag (bortsett vägreggade).... dum fråga kanske men tänk på att jag är ny inom området :D
Inga problem att vränga ostar på däckmaskin, och nä inte brukar man balansera om du inte tänkt åka landsväg med sådana däck som är till för landsväg, grovmönstrade ostar är nog hopplösa att balansera.
-
Inga problem att vränga ostar på däckmaskin, och nä inte brukar man balansera om du inte tänkt åka landsväg med sådana däck som är till för landsväg, grovmönstrade ostar är nog hopplösa att balansera.
Låter bra, tack för svaret!
-
Titta vad man fick hem igår då! ()p