ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mackan018 skrivet 21 februari 2016 kl. 14:47:42
-
Hej,
Som rubriken lyder,varför är alla fyrhjulingar så klena?
kollar man tex mot en mc så är ju effekten skrämmande dålig.
Man kan ju tex ta en V-twin motor från Ktm så är ju 120hk med minimal service inga svårigheter.
-
Det blir mer och mer hk får varje år vilket gör att folk byter upp sig många gånger.
Skulle dom tex släppa en med 120 hk så missar dom ju alla miljoner från maskinerna som hade släppts med 90-120 hk
-
Ja så kanske det är.. ..tycker ändå det är märkligt att dom olika märkena kan "hålla" sig på den nivån utan att konkurera med varann. skulle tex ett märke släppa nåt med 20hk mer än sin konkurent till motsvarande pris, skulle inte valet vara svårt för mig.
utvecklingen går ju ändå framåt och tror folk ändå sucktar efter nytt.
Mvh Mackan
-
Med tanke på hur lätt det är att slafsa av drivaxlar paja diffar osv redan med 50-80hk så skulle vi ju får hjulingar som väger 700kg innan de är färdigt för att kontra motoreffekten :(
-
Har nog lite med användbart register oxå. Kanske blir något hysteriskt att ha 120-140hk, motorn lär behöva varva runt 10-12000 rpm. Iofs skulle det nog vara rätt kul. :P
-
Har nog lite med användbart register oxå. Kanske blir något hysteriskt att ha 120-140hk, motorn lär behöva varva runt 10-12000 rpm. Iofs skulle det nog vara rätt kul. :P
inte det, men iaf drygt 8 tusen varv, men inte för att det spelar någon roll hur mycket dom behöver varva för full effekt. den ligger ju inte på dom varven då man kör, är ju enbart vid full gas.
har sagt det förut, konstigt att inte hjulingar har mer effekt, skotrar idag ligger på minst 150 hk, och då pratar vi om 800 cc 2t, yamaha har en trippel 4t 1000cc på 130 hk som sitter i nytron samt viper/A-C m7000, och en 1000cc fyrcylindrig 4t som sitter i rx1:an, och rotax har nu även några 4t, men dom har dock mindre effekt, men ändå mer än i hjulingarna sett till cc. så att bulta i en sån motor borde inte vara några problem tycker jag, dock tar ju en 3/4 cylindrig mer plats, men borde gå att få ut iaf 100-120 hk ur en twin utan att det blir problem med driftsäkerhet. och drivknutar och diffar får man väl isåfall förstärka, men de ska inte heller vara problem att göra en diff och axlar som håller
-
Är väl även max 1000 cc på andra sidan pölen?
-
Det är inte konstigt alls då en atv har betydligt smalare spårvid än tex utv och har högre tyngdpunkt pga sitt användningsområde. Blir enbart livsfarlig i såpass höga hastigheter en 120hk motor hade gett, dessutom hade vikten ökat radikalt när växellåda, kardaner, drivaxlar och hjulställ dimensioneras upp.
-
Det är inte konstigt alls då en atv har betydligt smalare spårvid än tex utv och har högre tyngdpunkt pga sitt användningsområde. Blir enbart livsfarlig i såpass höga hastigheter en 120hk motor hade gett, dessutom hade vikten ökat radikalt när växellåda, kardaner, drivaxlar och hjulställ dimensioneras upp.
Funkar att fint utan sådana uppgraderingar. 115 hk :headbang:
https://www.youtube.com/watch?v=dBADNf-8zZs
-
det är ju inte för höga farter man vill ha mycket och köra med, iaf inte jag. jag vill ha det för att det kan vara busigt att trycka på över en myr eller sandtag och det verkligen händer något. sen tror jag faktiskt inte det behöver förstärkas särskilt mycket då det inte är effekten som dödar diffar och axlar, utan det är vridmomentet som blir då det tvärhugger och får fäste, inte dödar man axlarna då man bara ger stumt, utan det är då det tvär får fäste eller det börjar hoppa i drivlinan
-
Funkar att fint utan sådana uppgraderingar. 115 hk :headbang:
https://www.youtube.com/watch?v=dBADNf-8zZs
Tror inte växelådan, kardaner, drivknutar etc. håller till närmelse vis lika länge.
-
det är ju inte för höga farter man vill ha mycket och köra med, iaf inte jag. jag vill ha det för att det kan vara busigt att trycka på över en myr eller sandtag och det verkligen händer något. sen tror jag faktiskt inte det behöver förstärkas särskilt mycket då det inte är effekten som dödar diffar och axlar, utan det är vridmomentet som blir då det tvärhugger och får fäste, inte dödar man axlarna då man bara ger stumt, utan det är då det tvär får fäste eller det börjar hoppa i drivlinan
Jo men ska du öka effekten låt säga 40hk så måste diffar etc. förstärkas. Det är självklart att ökat vrid och effekt frestar på allt i drivningen i det långa loppet. Annars kan man ju köra samma diffar på allt från 400cc till 1000cc.
-
Dubbelkollade och jag har 105 nm vid 8000 rpm och 125hk vid 8500 rpm på min gamla sukka.
Hur många hk, nm, varv har en can-am 1000??
-
Ja titta bara på arctic cat... Samma diffar till 500cc som till 1000cc = autodestruct.
-
http://remotor.se/image/data/Avgassystem%20ATV/real%20quiet%20out%201000/orgvsreal.gif
Där har du en kurva myggan
-
http://remotor.se/image/data/compare.jpg
Och en renegade 1000, 5 hk mer än en outlander original
-
Ok, fortfarande 43hk mindre än min Suzuki.. Men med dubbla överliggande kammar, högre varv och x pipe avgassystem så borde det gå att få ordentligt mer knuff i rotaxen.
Rotax motorn som sitter i gamla aprilia rsv har 135-140 hk. Så om några år kanske det kommer ut riktigt brutala can-ams. :P
-
Eller så kanske dom gör det lätt för sig och hänger på turbo som maverick redan har. :headbang:
-
Räcker väl med cirkus 80kh i lera? Ska du åka fort blir det nog roligare med bil.
-
Jo men ska du öka effekten låt säga 40hk så måste diffar etc. förstärkas. Det är självklart att ökat vrid och effekt frestar på allt i drivningen i det långa loppet. Annars kan man ju köra samma diffar på allt från 400cc till 1000cc.
säger inte emot dig, men hur många har rasat en diff eller knut om man bara kört tex väg, men ändå pressat och använt all effekt och vrid som finns i snurran, vågar nästan lova att då så skulle det hålla hur länge som helst ändå, speciellt med variatordrift eftersom det är så mjukt och man får inga kraftiga tvärryck. men visst måste man förstärka, men det är inte där problemet sitter tror jag, för så mycket tyngre blir det inte.
vi kan även ta detta exempel, drivlinor i lastbilar håller oftas hur länge som helst (scania är kända för att drivaxlar går av på), men är ändå väldigt snabbt man vrider av en kardan eller drivaxel om man är för häftig på kopplingen, eller om det slirar till på tex en isfläck och sen ut på asfalt, men håller hur länge som helst om det inte frestas på med såna ryck.
och detsamma gäller ju för hjulingar, bilar mm. så det ser inte jag som ett problem
-
Ok, fortfarande 43hk mindre än min Suzuki.. Men med dubbla överliggande kammar, högre varv och x pipe avgassystem så borde det gå att få ordentligt mer knuff i rotaxen.
Rotax motorn som sitter i gamla aprilia rsv har 135-140 hk. Så om några år kanske det kommer ut riktigt brutala can-ams. :P
Kylningen är ju så bra och effektiv när man kryper i 5 km/h i skogen.
-
Bra inställd insprutning, oljekylare och starkare kylarfläkt? :P
-
(scania är kända för att drivaxlar går av på)
Vart har du fått det ifrån?
-
Vart har du fått det ifrån?
det är egentligen bara rykten jag hört, jag har alldrig knäckt en axel på varesig volvo eller scania. men mekarna på jobbet som håller igång åkeriets alla bilar säger att drivlinorna på scania inte är lika stadiga som volvos, och då menar dom hela drivlinan, från låda till axlar
-
På den tiden jag gick fordonsprogrammet till maskinmekaniker så var det alltid tvärtom hette det, Scania var det starkare av de två medan Volvo hade bättre komfort. Men det är ju över 20 år sedan nu.....
-
det är egentligen bara rykten jag hört, jag har alldrig knäckt en axel på varesig volvo eller scania. men mekarna på jobbet som håller igång åkeriets alla bilar säger att drivlinorna på scania inte är lika stadiga som volvos, och då menar dom hela drivlinan, från låda till axlar
Knäckta drivaxlar beror på hur chaufförerna kör, sen är det Scania som har den kraftigare drivlinan. Har inte sålt några drivaxlar på säkert 10år och var det någon som knäckte en så var det alltid skogsbilar.
-
På den tiden jag gick fordonsprogrammet till maskinmekaniker så var det alltid tvärtom hette det, Scania var det starkare av de två medan Volvo hade bättre komfort. Men det är ju över 20 år sedan nu.....
Det enda Volvo har som är bättre är en elektrisk styrservo.
-
Jävla kinesägare, ska alltid dra smatalsämnet åt fel håll!
-
Jävla kinesägare, ska alltid dra smatalsämnet åt fel håll!
Va?! :hmmm:
-
Jävla kinesägare, ska alltid dra smatalsämnet åt fel håll!
TB anhängare
-
Knäckta drivaxlar beror på hur chaufförerna kör, sen är det Scania som har den kraftigare drivlinan. Har inte sålt några drivaxlar på säkert 10år och var det någon som knäckte en så var det alltid skogsbilar.
ska tillägga att jag tycker volvo är skit, scania är det absolut bästa, med bäst komfort och precis allt är bättre på en scania. enligt våra mekar (många) så är det tvärs om, volvo har stadigare drivlina än scania, men det är de dom säger så då vet jag inte vad som stämmer.
men tillbaks till hjulingarna, är precis det jag menar, knäckta axlar beror på körsätt, lovar att skulle man höja effekten med 40 hk så skulle det ändå hålla bra om man kör med skallen och inte med högertummen
-
Har ifrågasatt detta också, flera gånger här på forumet faktiskt.
Bla här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50049.msg497293#msg497293
Men mest gällande Can-Am... som ju äger Rotax.
Och de har småmotorer på över 250 häst... liggande i sina vattenskotrar osv, hade själv en på 255 häst... gick bra men sög soppa.
Dvs typiskt amerikanskt.
Men jag menar, de har ju liksom motorerna!
(jo, Rotax levererar till många andra också...)
För övrigt är Scania ett äldre namn på ett sydligt landskap, jag nämner inte vilket.
Googla.
:tickedoff
-
Har ifrågasatt detta också, flera gånger här på forumet faktiskt.
Bla här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50049.msg497293#msg497293
Men mest gällande Can-Am... som ju äger Rotax.
Och de har småmotorer på över 250 häst... liggande i sina vattenskotrar osv, hade själv en på 255 häst... gick bra men sög soppa.
Dvs typiskt amerikanskt.
Men jag menar, de har ju liksom motorerna!
(jo, Rotax levererar till många andra också...)
För övrigt är Scania ett äldre namn på ett sydligt landskap, jag nämner inte vilket.
Googla.
:tickedoff
Som byggde cyklar innan dom köpte vagnfabriken i södertälje eller Vabis som det het då detta företag köpte upp det och har även sin fabrik där idag. :rtfm: