ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: bubbas66 skrivet 21 september 2015 kl. 22:59:41

Titel: Jag funderar...
Skrivet av: bubbas66 skrivet 21 september 2015 kl. 22:59:41
Funderar på vilken jag skall köpa och OM det är nån större skilldnad på dom,mest sugen är jag på en CF Moto 500 -15 eller en goes 500/520-15.Vad är era erfarenheter av dom här två fyrhjulingar?
tack för svar! :)
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 september 2015 kl. 01:09:40
Jag har för mig att det är längre "garantier" på cf moto än goes, men det är samma maskiner bara plasten som skiljer. Endel håller ihop rätt bra medan andra verkar krångla en hel del (lite lotto över det hela)...

Inga fartvidunder direkt men drar ganska mycket bensin. Och plasten på dom spricker lätt.

Det positiva är att dom är billiga, samt inte svindyra reservdelar.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 september 2015 kl. 05:08:34
Du hade/har väl en allroad 300 som du inte var så jättenöjd med va?
Även om en cf/goes 500 är ny så betyder inte det att du kommer slippa problem.
Så i valet mellan cf/goes så skulle jag gå helt på den återförsäljaren som verkar bäst. Snabb och bra hjälp om nått strular vill man ha. Inget vidare att handskotta halva vintern för att det står på verkstan eller trasig i garaget.
Om man nu skulle ha den till plogning...

Men du känner inget sug efter att lämna kineserna och prova ett bättre märke?
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 september 2015 kl. 07:11:03
Men du känner inget sug efter att lämna kineserna och prova ett bättre märke?

Jag har inte rört en skruv på min och det är en "kines", dock sett andra märkes som haft betydande strul. Nya tider i kina kanske?  ()p
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: bubbas66 skrivet 22 september 2015 kl. 09:00:51
Det lutat åt en cf moto ny från affär,dom lämnar 3års garanti .helst vill man ju ha nån polaris eller så men...inte gratis direkt.hörde att cf moto har samma delar som polaris,låter det rimligt? :)nån som kan rekomendera nån återförsäljare i mellansverige?
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 september 2015 kl. 09:03:41
Jag har inte rört en skruv på min och det är en "kines", dock sett andra märkes som haft betydande strul. Nya tider i kina kanske?  ()p

Finns bra och dåliga exemplar av alla maskiner oavsett märke.
Dock har nog kineserna fler måndagar i sin vecka om man säger så...
Tänkte att om han tröttnat på sin krånglande kines så kanske det är läge att överväga något annat.

Cf/goes 500 är ju trots allt en modell som hängt med i närmare 10 år, och redan som ny var det ju ändå en kopia på äldre maskiner. Så bara för att det står 2015 i papperern så är det ju ingen rykande färsk maskin.
Dom har ju fått en del förbättringar, tex variatorn blev väl bättre 2012 eller så. Jag vet inte hur fabrikslivet i kina är, men även på nyare maskiner så verkar det slinka igenom mycket slarvfel.
Men vi betalar väl inte heller för att dom ska vara väldigt noga och ha välutbildade montörer.

En fyrhjuling för 50-60k är ju ändå en hel del pengar för många, då vill man ju vara nöjd även efter ett år tex.
Klarar man tanken på att köpa begagnat så finns ju stora möjligheter att få en maskin som en gång kostat kring 90-120k och ändå är i bra skick.
Plus att dom trevliga tillbehören kan redan sitta där.

Han har ju haft sin 300a, effektskillnaden upp till en encylindrig cf 500 är ju inget som gör någon lyrisk.
Finns ju roligare grejer för dom pengarna.

Sen beror det väl på behov och önskemål.
Vägreggat/terrängregg är ju en av dom större grejerna.
Extra tillbehör, hasplåt, handvärme och packlåda är ju något många tycker är självklart på maskinen. Lika med plog...

En ny ren maskin för 50k kan ju hamna över 60 innan man har den som man vill. Och för samma pengar kanske det fanns bättre alternativ.

Det är ju väldigt många av oss på forumet som börjat med kines och sen bytt till annat, och dom flesta har ju varit rätt nöjda med det bytet.

Men man ska ju köpa rätt maskin för sina behov och önskemål.
Vill man ha körglädje och bus så ska man gärna upp till 800cc eller mer, vill man klättra runt i eländig terräng så kanske en smidigare och snällare 4-500 är att föredra.

Just cf och goes 500cc finns det ju massor skrivet om på forumet, så man borde ju kunna få sig en skaplig bild om vad som väntar.
Sen får man ju tänka på att en del kommer ju till ett forum först när dom stött på problem, så man får ju försöka ha det i tanken när man läser om folks erfarenheter.

Provkör olika maskiner, helst med bekanta som inte har en försäljares intresse av att lyfta just sitt märke.
Och blir det nyköp så är ju återförsäljaren/verkstaden viktig. Man har ju läst en del skräckexempel på åf som inte ens borde sälja något alls.
Och det gäller inte bara kinesernas åf utan finns överallt. Dock tror jag att kraven är betydligt hårdare om du ska sälja honda eller yamaha än om du ska sälja cf.
 
Blev jävligt långt svar, men som kort svar:
Provkör olika maskiner ordentligt så känner du nog vad som lockar mest.

Och nej, det är nog inte mycket Polaris i en cf...
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: bubbas66 skrivet 22 september 2015 kl. 09:12:17
Tack så mycket! Skall iväg och provköra.nån som kan rekomemdera nån åf i mellansverige...typ från sandviken upp till övik
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 september 2015 kl. 09:13:04
Helt klart skillnad på en för 50.000 kontra 130.000kr. Men samtidigt så får jag intrycket att många av de som rekommenderar byte till "märkesmaskin" har ofta ägen kines för flera år sedan. Jag vill både tro och påstå att om något land utveckats när det gäller kvalitet på montage etc. så är det Kina. Så ibland känns resonemanget lite som gammal skåpmat. Sen vad gäller skillnaden på en 300 kontra en 500 så har den senare utan tvekan betydligt bättre vridmoment, annat vore tekniskt märkligt, samt säkert 35% högre effekt minst. Det blir skillnad. Ska man ha en ren busmaskin med ös, då är det helt andra maskiner man bör titta på, men även helt andra pengar även om begagnade och ofta rätt slitna tycker jag. :)

Polaris och CF Moto känns långsökt, snarare är väl CF i såfall mer lik nån japan.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 september 2015 kl. 09:34:44
Cf moto och goes motorn är väl en kopia på suzuki vinson 500, vad jag förstått.

Och själva ramen är snarlik grizzly 660.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 22 september 2015 kl. 09:38:56
En ny cf kostar 55tkr-60tkr.. Du kan få tag på en fin begagnad märkesmaskin för dom pengarna. Typ som denna : http://www.blocket.se/vi/62687579.htm
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 september 2015 kl. 09:45:53
En ny cf kostar 55tkr-60tkr.. Du kan få tag på en fin begagnad märkesmaskin för dom pengarna. Typ som denna : http://www.blocket.se/vi/62687579.htm

Är den garanterat problemfri?  :hmmm:

Sett att flera hävdar att Polaris bara är 3-hjulsdrivna.  ;)

Försökte Googla lite i ämnet hållbarhet/kvalitet etc. och det är jäkligt svårt att hitta objektiva bedömningar då i 9 av 10 fall så är ju klart den maskinen författaren själv äger den bästa. Går man lite på djupet så har alla mer eller mindre bekymmer, inte sällan pga. hur man servar och sköter sin maskin. Dock så verkade amerikanarna (de har flest forum etc.) hålla Honda och Yamaha högst.

Jag vill tycka att om en tillverkare kan ge 3-års garanti så visar det trots allt att man litar på sin produkt. Blev dock förvånad att tex. KGK bara ger Hisun 2-års garanti i Sverige medan de har 5 (!) i Kanada och 3 i Ryssland.  :(
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 september 2015 kl. 10:19:09
Nja.. Polaris upplevs verkligen inte som 3 hjulsdriven men äldre can-ams kan vara lite kinkiga med att diffa, speciellt om man inte kan med den ordentligt. Och Hondas diffbroms..
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Beya skrivet 22 september 2015 kl. 10:20:01
Är den garanterat problemfri?  :hmmm:

Sett att flera hävdar att Polaris bara är 3-hjulsdrivna.  ;)

Försökte Googla lite i ämnet hållbarhet/kvalitet etc. och det är jäkligt svårt att hitta objektiva bedömningar då i 9 av 10 fall så är ju klart den maskinen författaren själv äger den bästa. Går man lite på djupet så har alla mer eller mindre bekymmer, inte sällan pga. hur man servar och sköter sin maskin. Dock så verkade amerikanarna (de har flest forum etc.) hålla Honda och Yamaha högst.

Jag vill tycka att om en tillverkare kan ge 3-års garanti så visar det trots allt att man litar på sin produkt. Blev dock förvånad att tex. KGK bara ger Hisun 2-års garanti i Sverige medan de har 5 (!) i Kanada och 3 i Ryssland.  :(

De som äger Polaris garanterar att det är 4wd.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 september 2015 kl. 10:23:49
Finns/fanns kineser som hade 5 års garanti, men när man läste igenom garanti villkoren så gällde det i princip ingenting.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 september 2015 kl. 10:24:48
De som äger Polaris garanterar att det är 4wd.

Det var nog mest de som inte hade Polaris som hävade detta, lite av min poäng med. Ofta vet andra bättre om hur den maskin man själv äger är i kvalitet, att köra etc.  :)

Jag vill ju tycka att det är svårt att bedöma ett fordon man kanske aldrig kört, man har ägt ett sådant fordon men för typ 7-10 år sedan (utvecklingen går framåt) eller så har man märkesdyrkan. Inte dra alla över en kam klart, men kanske hälften iaf.  :)

Myggan, av ren nyfikenhet, vilka märken var det?

ps: Trevlig med en diskussion utan att det blir otrevligt här, en eloge till alla!  ()p
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 september 2015 kl. 10:32:25
Var visst 10års garanti!  :o

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50471.0
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 september 2015 kl. 10:34:17
Folk blir nog inte lika lätt butthurt längre.  ;)
Men ja, det är mycket roligare när det blir diskussion istället för pajkastning.  ()p
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 september 2015 kl. 10:39:40
Var visst 10års garanti!  :o

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50471.0

I de villkoren på 10-års garantin verkade det inte vara något direkt avvikande frånsett att elkablar och kontaktdon inte ingick av någon anledning. Men Svenska Motor Importen har jag själv inget direkt förtroende för då de drygat sig vad gäller deras tvåhjulingar för ett par år sedan, kan iof ha blivit bättre.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 22 september 2015 kl. 11:03:55
Är den garanterat problemfri?  :hmmm:

Sett att flera hävdar att Polaris bara är 3-hjulsdrivna.  ;)

Försökte Googla lite i ämnet hållbarhet/kvalitet etc. och det är jäkligt svårt att hitta objektiva bedömningar då i 9 av 10 fall så är ju klart den maskinen författaren själv äger den bästa. Går man lite på djupet så har alla mer eller mindre bekymmer, inte sällan pga. hur man servar och sköter sin maskin. Dock så verkade amerikanarna (de har flest forum etc.) hålla Honda och Yamaha högst.

Jag vill tycka att om en tillverkare kan ge 3-års garanti så visar det trots allt att man litar på sin produkt. Blev dock förvånad att tex. KGK bara ger Hisun 2-års garanti i Sverige medan de har 5 (!) i Kanada och 3 i Ryssland.  :(
Vilken maskin är 100% problemfri? Det finns ingen tyvärr. Men vissa har mer problem än andra och av egna erfarenheter så är kina fyrhjulingar inte särskilt hållbara.
Så nej, tror absolut inte att en CF är problemfri heller.
Tycker det låter underligt att Polaris 4wd system är dåligt. Har du egna erfarenheter med systemet eftersom du är så säker på detta?
Har nämligen två Polarisar hemma som är uppe i 150 timmar nu och har inte märkt av detta.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: bubbas66 skrivet 22 september 2015 kl. 11:09:31
Från det ena till....passar plåten som sitter under till snöbladet från allroad 300-13 till cf moto 500 -15?
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 september 2015 kl. 11:16:13
Tack så mycket! Skall iväg och provköra.nån som kan rekomemdera nån åf i mellansverige...typ från sandviken upp till övik

Om du sen ska köpa en maskin så gör det helst nära dig och där du kommer serva och reparera den. Finns många exempel på folk som haft onödigt svårt med sina kontakter med åf pga att dom köpt maskinen någon annanstans.

Vart bor du?

Ang åf, i sandviken har du ju atvhallen, i valbo finns speedstore. Dom säljer bla cf och goes.
I järbo finns bohlins, säljer can-am.

Dessa firmor har jag besökt några gånger, även om det inte blivit något köp där. Finns ju även beg maskiner hos dom.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 september 2015 kl. 11:17:08
Från det ena till....passar plåten som sitter under till snöbladet från allroad 300-13 till cf moto 500 -15?

Ja, det är nog universalfäste så det ska nog passa.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 22 september 2015 kl. 11:18:03
Vilken maskin är 100% problemfri? Det finns ingen tyvärr. Men vissa har mer problem än andra och av egna erfarenheter så är kina fyrhjulingar inte särskilt hållbara.
Så nej, tror absolut inte att en CF är problemfri heller.
Tycker det låter underligt att Polaris 4wd system är dåligt. Har du egna erfarenheter med systemet eftersom du är så säker på detta?
Har nämligen två Polarisar hemma som är uppe i 150 timmar nu och har inte märkt av detta.

Blev nog lite missförstånd, jag sa inte att Polaris hade dålig 4wd utan det var folk på forum i USA som sa det utan att själv äga en Polaris. Och det var de som var min poäng, att ofta vet andra mer om maskinen man äger trots att de själv inte har en alternativt har haft en men för 5-10 år sedan. Jag vill ju mena att utvecklingen blivit till det bättre även i kina vad gäller kvalitet/montage/konstruktioner.  :)

Så en CF Moto från låt säga 2015 bör rimligen vara bättre än en från 2010, annars tror jag de hade varit ute ur bilden redan. Det går bra för CF Moto på den amerikanska och kanadensiska marknaden, och det säger ju en del trots allt.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: cold_breeze skrivet 22 september 2015 kl. 18:58:22
Kan rekomendera Motorbiten i falun. Dom har Cfmoto. Har haft lite småstrul med min men dom har hjälpt mig bra!
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: bubbas66 skrivet 22 september 2015 kl. 21:16:50
Största staden närmast mig är sundsvall...nån som vet/hört nått bra om nån åf i det området?
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Tripod skrivet 23 september 2015 kl. 04:42:57
Hörde att cf moto har samma delar som polaris,låter det rimligt? :)

Nej det stämmer inte.
Däremot ska motorn vara en kopia på Suzuki Vinson 500 motorn och ramen/chassiet snarlikt Grizzly 660.

Är den garanterat problemfri?  :hmmm:
Sett att flera hävdar att Polaris bara är 3-hjulsdrivna.  ;)

Just Sportsman 500 räknas nog till en av dom mest driftsäkra maskinerna som finns. Var något år dom hade EFI som inte funkade perfekt men förgasare funkar bra.
Då det gäller Polaris AWD så kan jag garantera att den är inte bara 3-hjulsdriven.
Enligt vad jag själv upplevt så finns det få maskiner som är så lättkörda som Polaris i terräng, följsam fjädring och bara klicka i AWD. Inget stanna och diffa skit som gör att man kanske fastnar.
Vi är 3 Polaris som kör tillsammans, 500 med 26" Bighorn, 850 med 26" Bighorn och ytterligare en 850 med 29" Bighorn. INGA som helst driftproblem än. Drifttid mellan 100 mil och 450 mil. Timmarna är väl ungefär hälften.
Sen har vi haft med andra märken, Yamaha och dom är smidiga men nog är det lite krångligare med fyrhjulsdriften. Can-Am, busiga men nog är det en mindre effektiv fyrhjulsdrift. CF Moto 500/Goes 520, dom tar sig fram och är billiga för att vara vägregistrerade om man köper nytt. Behöver man vägregat är det ju lite svårt med "märkesmaskinerna" om man vill ha nytt men inte vill betala så mycket. Behöver man inte det så kan jag nog tycka att man bör överväga en sk "märkesmaskin", speciellt om man inte kan skruva själv.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 23 september 2015 kl. 07:42:02
Behöver man inte det så kan jag nog tycka att man bör överväga en sk "märkesmaskin", speciellt om man inte kan skruva själv.

Behöver man verkligen skruva så mycket mer på maskiner från låt säga 2013 och nyare? Tycker mig se lika mycket skruvande på alla märken.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: bubbas66 skrivet 23 september 2015 kl. 23:16:41
Jag köpte en cforce Classic -15 som gått 8 mil med 3års garanti.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Tripod skrivet 24 september 2015 kl. 04:51:22
Behöver man verkligen skruva så mycket mer på maskiner från låt säga 2013 och nyare? Tycker mig se lika mycket skruvande på alla märken.

Ofta körs märkesmaskinerna hårdare och i nästan alla fall har dom större motor och sånt sliter. Köper du tex en Yamaha, Suzuki, Polaris, Can-Am eller Arctic Cat i 400-500cc så är det sällan problem.
Det jag själv reagerat på är värmeproblemen på vissa "storkubikare". En maskin för 120.000 + ska fan fungerna utan att plast smälter.

Många CF och liknande av nyare årsmodell fungerar nog utmärkt och jag tycker att dom är ett alternativ.
Sen är det upp till var och en att bedöma om maskinen fungerar till det man tänkt använda den till. Att nån skriver " 6 mil och inga problem!" betyder inte ett skit för mig, det kör jag på en dagstur med allt från berg till myr och skogskörning.
Var det inte du som skrev "Hade man kört med ACE på en runda hade man fått skrota eller helrenovera Hisunen efteråt. " ? Titta på filmer från Avestaleden (tex) så ser du att många kör så, år ut och år in med sina maskiner.  :)
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 september 2015 kl. 07:09:50

Var det inte du som skrev "Hade man kört med ACE på en runda hade man fått skrota eller helrenovera Hisunen efteråt. " ? Titta på filmer från Avestaleden (tex) så ser du att många kör så, år ut och år in med sina maskiner.  :)

Det var synnerligen ironi i det inlägget.  :)

Jag är ju själv gammal crossförare och nu kan man inte pga. effekten köra en Hisun som en Can-Am Renegade, men den får oftast gå för allt vad just den maskinen kan ge och den har inte haft ett enda småfel eller stort för den delen heller på 60 mil, och då är det inte 60 mil på asfalt eller grusväg mer än klart transportsträckan. Utan i skog, mossar, grushålor, etc. Och som sagt den har hållit ihop bra, men det egentliga betyget ska ju ges efter kanske snarare 500 mil eller nått. 60 mil är ju inte mycket totalt sett. Men får se hur det går, kommer att ge betyg därefter, sen ingen anledning att försöka skönmåla min maskin utan det ska vara faktiska och objektiva betyg.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 24 september 2015 kl. 08:31:27
Exakt! Efter 500 mils körning borde recension ges. (Gubbkörning efter asfaltsväg med vägdäck räknas ej)

Har bara sett Kymco maskiner som gått längre antal mil utan problem än så länge. Av de mindre etablerade märkena.

Men saker förändras förhoppningsvis till det bättre och det skulle vara kul att se cf motos, Hisun eller nåt annat "kinesmärke" still going strong efter 1000 mil.  ()p
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 september 2015 kl. 09:05:32
Lite kul att det är just Kymco som gått långt.  :)

Men är det så vanligt med maskiner som gått över 1000 mil?
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 24 september 2015 kl. 09:19:48
Lite kul att det är just Kymco som gått långt.  :)

Men är det så vanligt med maskiner som gått över 1000 mil?

Hemmavid så är det ett antal yamaha grizzly 660 som gått minst 800 mil (bor somsagt i yamahaland) och ett gäng 700:or som passerat 1000-1500 timmar på mätaren. Dom har bara servats 1 gång per år och gått utan problem.

Min kawasaki kvf 650 är uppe i 1000 timmar nu, och vore det inte för att vattenpumpspackningen gick sönder så har den funkat klockrent. Jag är verkligen INTE snäll mot den heller.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 september 2015 kl. 09:25:55
En vattenpumpspackning är ju ändå bara en liten grej som man får anse som helt ok, tror trots allt inte det många som gått 1000 timmar utan något som helst behov av reservdelar.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 24 september 2015 kl. 09:38:43
En vattenpumpspackning är ju ändå bara en liten grej som man får anse som helt ok, tror trots allt inte det många som gått 1000 timmar utan något som helst behov av reservdelar.

Jo fast jag fick byta kolvar och hona cylindrarna och kolla över lager pga av att den kissade ur sig nästan allt kylarvatten mitt i skogen när jag var ute på en tur. (såg inte att motortempslampan lös och att den varnade för låg vattennivå).

Sen slarvade jag lite när den skulle ihop. Någon av topparna är nog inte helt plan, då kylarvatten mystiskt försvinner och jag hittar inget yttre läckage. Den ryker inte vitt heller dock, och oljan ser bra ut...
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 september 2015 kl. 09:41:10
Aluminiumtoppar brukar klara sig utan att behöva planas, värre med gjutjärn.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 24 september 2015 kl. 09:42:33
Kanske bara har några luftfickor som sakta försvinner??
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 24 september 2015 kl. 10:31:20
Aluminiumtoppar brukar klara sig utan att behöva planas, värre med gjutjärn.

Aah fast tvärtom. Aluminium leder värme bättre dock och är ett bättre material att bygga motorer i = lättare och leder värme bättre.

Gjutjärn är robust fast tungt och högre risk för hotspots = motorn tål inte lika hög komp iom värmen fördelas sämre.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 september 2015 kl. 10:34:15
Aah fast tvärtom. Aluminium leder värme bättre dock och är ett bättre material att bygga motorer i = lättare och leder värme bättre.

Gjutjärn är robust fast tungt och högre risk för hotspots = motorn tål inte lika hög komp iom värmen fördelas sämre.

Ja själv materialet, men kokar du en gammal dieselmotor tex. med gjutjärnstopp så slår den sig oftast. Aluminiumtopparna klara större termisk rörlighet utan att slå sig samt så återtar alu lättare sin ursprungliga form.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: myggan83 skrivet 24 september 2015 kl. 10:40:14
Ja själv materialet, men kokar du en gammal dieselmotor tex. med gjutjärnstopp så slår den sig oftast. Aluminiumtopparna klara större termisk rörlighet utan att slå sig samt så återtar alu lättare sin ursprungliga form.

Ja just det aluminium är ju mjukare.  ()p
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Beya skrivet 24 september 2015 kl. 11:15:40
Ja just det aluminium är ju mjukare.  ()p


Testa att bita i en bit aluminium så tror jag att du ångrar dig ;) ;)
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Hydro skrivet 25 september 2015 kl. 11:07:24
Sett att flera hävdar att Polaris bara är 3-hjulsdrivna.

Var du hört/sett detta är ett mysterium eftersom de är allt utom just det.
Polaris har några modeller med Turf-mode, då kan man öppna bakre diffen och alltså få den enhjulsdriven.
Jättebra på känsliga underlag, i trafik osv.
Sen är den tvåhjulsdriven och när AWD hoppar in så är den även difflåst fram, dvs stumt fyrhjulsdriven.
Så den kan vara 1, 2 och 4-hjulsdriven.
I teorin skulle den kunna vara trehjulsdriven om man lyckas koppla in fyrhjulsdrift tillsammans med Turf, men.... nä.

Troligen har du hört fel eller blandat ihop nåt.
Polaris är en mycket bra terrängmaskin, personligen ogillar jag dem pga den känsliga plasten och att man måste hålla override intryckt för att få awd när man backar.
Det sistnämnda går iofs rätt enkelt att koppla förbi, eller dra i en skruv i knappfan.

Behöver man verkligen skruva så mycket mer på maskiner från låt säga 2013 och nyare? Tycker mig se lika mycket skruvande på alla märken.

Folk anser det ofta otroligt att man inte skall behöva skruva... min Grizzly köptes i USA där den fått smaka smisk, väl i mina händer gick den nästan enbart i stenig terräng, dessutom med löjligt stora däck.
(=extra påfrestning)
Rullade några gånger och välte än mer...
Kommer tyvärr inte ihåg timmar/mil men det var väl runt 500, på en -09:a... på mina år hade jag inte ett endaste fel och skruvade inte en endaste sak förutom egenservice, dvs olja, filter och ventilkoll.
Och bortsett saker jag själv valde att montera osv, tex vinsch och fälgar mm.
Det är DET som är det normala, inte att pilla med maskin efter varenda runda på gräsmattan....
 
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 25 september 2015 kl. 11:16:25
Var du hört/sett detta är ett mysterium eftersom de är allt utom just det.
Polaris har några modeller med Turf-mode, då kan man öppna bakre diffen och alltså få den enhjulsdriven.
Jättebra på känsliga underlag, i trafik osv.
Sen är den tvåhjulsdriven och när AWD hoppar in så är den även difflåst fram, dvs stumt fyrhjulsdriven.
Så den kan vara 1, 2 och 4-hjulsdriven.
I teorin skulle den kunna vara trehjulsdriven om man lyckas koppla in fyrhjulsdrift tillsammans med Turf, men.... nä.

Troligen har du hört fel eller blandat ihop nåt.
Polaris är en mycket bra terrängmaskin, personligen ogillar jag dem pga den känsliga plasten och att man måste hålla override intryckt för att få awd när man backar.
Det sistnämnda går iofs rätt enkelt att koppla förbi, eller dra i en skruv i knappfan.

Folk anser det ofta otroligt att man inte skall behöva skruva... min Grizzly köptes i USA där den fått smaka smisk, väl i mina händer gick den nästan enbart i stenig terräng, dessutom med löjligt stora däck.
(=extra påfrestning)
Rullade några gånger och välte än mer...
Kommer tyvärr inte ihåg timmar/mil men det var väl runt 500, på en -09:a... på mina år hade jag inte ett endaste fel och skruvade inte en endaste sak förutom egenservice, dvs olja, filter och ventilkoll.
Och bortsett saker jag själv valde att montera osv, tex vinsch och fälgar mm.
Det är DET som är det normala, inte att pilla med maskin efter varenda runda på gräsmattan....

Det med Polaris driften var ju ett skämt som jag läst på ett USA forum, trodde jag skrev det längre ner med. Att serva sin maskin ser inte jag som "skruvande" utan som du säger det är det som är det normala. Men säljs det verkligen maskiner idag av de "bättre" kina märkena som kräver att bli fixade efter i stort sett varje runda? Det är i så fall skamligt.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: skogsbonne skrivet 25 september 2015 kl. 12:22:37
Det med Polaris driften var ju ett skämt som jag läst på ett USA forum, trodde jag skrev det längre ner med. Att serva sin maskin ser inte jag som "skruvande" utan som du säger det är det som är det normala. Men säljs det verkligen maskiner idag av de "bättre" kina märkena som kräver att bli fixade efter i stort sett varje runda? Det är i så fall skamligt.

bara läsa alla problem på cf idag, tex 550 tråden där det krånglas så maskiner bytes in mot annan
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 25 september 2015 kl. 12:49:43
bara läsa alla problem på cf idag, tex 550 tråden där det krånglas så maskiner bytes in mot annan

Men hur många är det av det totalt sålda antalet? Av låt säga 100 sålda ex, är det 50 som strular eller 3. Jag har ingen aning, men skulle vilja veta statistiken för samtliga märken, tror det hade blivit synnerligen intressant läsning då även jag också tror att budget märkena ligger i topp på garantijobb. Men mest för "saken skull".
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Beya skrivet 25 september 2015 kl. 13:41:13
Man tröttnar rätt fort på all diskussion om just "kinaskit" och "kvalitetsmärken"....

Man väljer vad man köper, men köper man billigare så får man räkna med att det kan krångla.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en maskin som inte är av "kvalitetsmodellen" då jag själv vet hur tråkigt det är när det krånglar.

Missförstå mig rätt, det finns kina-apparater som funkar länge, men det finns också många som inte gör det.

Problemet är ofta att folk försöker övertyga sig själva att dom har gjort rätt.

Nu JÄVLAR är det helg!  ()p
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 25 september 2015 kl. 13:47:25
Man tröttnar rätt fort på all diskussion om just "kinaskit" och "kvalitetsmärken"....

Man väljer vad man köper, men köper man billigare så får man räkna med att det kan krångla.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en maskin som inte är av "kvalitetsmodellen" då jag själv vet hur tråkigt det är när det krånglar.

Missförstå mig rätt, det finns kina-apparater som funkar länge, men det finns också många som inte gör det.

Problemet är ofta att folk försöker övertyga sig själva att dom har gjort rätt.

Nu JÄVLAR är det helg!  ()p

Jag upplever snarare att "problemet" är att det är väldigt polariserat och en del gamla "sanningar". Det tycker jag är intressant att diskutera så länge det finns substans i inläggen. Men är kanske bara jag som vill fortsätta samtalet......  :)

För trots allt så slår ju ofta kina folket i underläge mot de som har "kvalitetsmaskiner" och ska vara de som bevisar att inte alla påståenden stämmer (en del gör klart). Tycker jag iaf.

Fridens liljor.  :) :DV
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 25 september 2015 kl. 17:13:06
Skönt att allt e som vanligt
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 september 2015 kl. 17:34:28
Jag tror att även runt 07 eller 09 för den delen så tänkte många att nu har nog kineserna lärt sig och nästan kommit ikapp.
Men såhär 6-8år efteråt kan man väl säga att det inte var särskilt stabilt då heller. Hur bra 14-15 maskinerna är kan man väl bäst utvärdera om 5-10 år.

Men faktum är att många nybörjare köper kines och kör ganska snällt. När sedan erfarenheten och kraven ökar blir det ofta märkesmaskin.
Så det blir ju ändå svårt att jämföra kineserna på samma sätt som dom andra. Eftersom många överger dom innan dom blir slutkörda i eländig körning.

En kines går sönder ibland, en märkesmaskin kör man sönder .  8)
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Hydro skrivet 25 september 2015 kl. 18:50:26
Det med Polaris driften var ju ett skämt som jag läst på ett USA forum, trodde jag skrev det längre ner med.

Till saken hör att Can-Am är just trehjulsdrivna.
Främst de utan servo.
De kan låsa framdiffen men det tar tid och det kräver lite teknik.
I vissa fall kan detta vara mycket irriterande, medan det vid annan körning inte märks av alls... utan kanske rent av är ett ypperligt system just då.
 
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 26 september 2015 kl. 03:17:23
Jag tipsade min polare om CF-moto och det blev ett köp och han är tok nöjd med sin maskin.
Men nu när jag själv letar maskin så lutar det ändå åt en Can Am.
Fast lite lockande är ändå C-Force 800 Anniversary Edition. :hmmm:
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 26 september 2015 kl. 11:55:50
Så fort man börjar skruva på en cfmoto blir man ju bara förbannad, usel passform på allt, inga låsmuttrar, allt man skruvar på går sönder och materialet är så mjukt att alla infästningar på ramen drar man sönder eller felgängar.

Vi har haft två cf i familjen. Och ALDRIG igen.   
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 26 september 2015 kl. 12:37:45
Låter som Hisun är rena Rolls-Royce i jämförelse med CF då, plasten är tjock och ändå rimligt böjlig, inte sett en kass gänga eller skruv, passform helt ok, motorn ser ut att vara tillverkad av vilken japan som helst, reglage helt ok i känsla och finish. Det enda jag hitills kan klaga på är urusla strålkastare, blev dock 500% bättre efter byte av lampor.
Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 26 september 2015 kl. 12:48:18
Låter som Hisun är rena Rolls-Royce i jämförelse med CF då, plasten är tjock och ändå rimligt böjlig, inte sett en kass gänga eller skruv, passform helt ok, motorn ser ut att vara tillverkad av vilken japan som helst, reglage helt ok i känsla och finish. Det enda jag hitills kan klaga på är urusla strålkastare, blev dock 500% bättre efter byte av lampor.

Skulle tro att Hisun numer är ett par snäpp bättre än cf när KGK står bakom, de brukar inte satsa på skit...

Titel: SV: Jag funderar...
Skrivet av: Jupiter skrivet 26 september 2015 kl. 13:40:09
Skulle tro att Hisun numer är ett par snäpp bättre än cf när KGK står bakom, de brukar inte satsa på skit...

Jag trodde att CF hade mycket bättre finish etc. än Hisun. Kanske det är bättre på de större CF modellerna?