ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Fahlekorv skrivet 23 oktober 2014 kl. 08:17:15
-
Ni som plogar med era maskiner, vad har ni för växling och hur fungerar det med plogningen?
Automatisk känns bekväm i de flesta lägen men för plogning? Då måste man ju ändå växla mellan back och fram? Dvs släppa styret.
Fotväxel är väl smidigare?
Tänker att elektrisk växel på handtaget är allra smidigast vid plogning?
-
Släppa styret?
Du skiftar ju fram/back när du står still, då behöver du väl inte bägge händerna på styret?
-
Nä men det tar ju längre tid med en växelspak jämfört med en knapp vilket gör att tiden man står still blir kortare. Kanske inget man bryr sig om i vanliga fall men tycker det ser lite irriterande ut att stanna någon extra sekund varje gång man ska ändra färdriktning. Just när man plogar så kan det ju bli flera växlingar per minut.
-
Eller så kör man med ena handen på styret och den andra på spaken, då sparar man säkert en hel sekund ':)
-
Nä men det tar ju längre tid med en växelspak jämfört med en knapp vilket gör att tiden man står still blir kortare. Kanske inget man bryr sig om i vanliga fall men tycker det ser lite irriterande ut att stanna någon extra sekund varje gång man ska ändra färdriktning. Just när man plogar så kan det ju bli flera växlingar per minut.
Det låter som du behöver en effektivare snöröjningsmaskin än en fyrhjuling, om sekunderna räknas. Köp en stor traktor eller hjullastare.
-
Gräsklippare med hydrostat
-
Det låter som du behöver en effektivare snöröjningsmaskin än en fyrhjuling, om sekunderna räknas. Köp en stor traktor eller hjullastare.
Nä det behöver jag inte. Har ingen erfarenhet så man kan väl få fråga de som plogar hur de upplever det?
-
Detta kan låta lite otroligt, men faktum är att det är fysiskt omöjligt att ändra riktning på en rörelse 180 grader utan att passera stillastående.
-
Svårt att uppfatta humor i text men det känns mest som dryga svar..
-
Svårt att uppfatta humor i text men det känns mest som dryga svar..
Ja... visst. Men jag skulle inte välja maskin utifrån hur man växlar när man plogar. Plogningen är nog det enklaste en maskin kan göra. Kolla på hur den funkar i skogen eller vid transport på väg. Och framförallt; kolla åf inärheten, vad har de hemma? Även om du köper begagnat är det bra att ha åf nära. Och pengar? En elektrisk växel på styret är ju najs, men är det värt 10papp extra mot jämförbar maskin med fotväxel?
Anledningen till att det blir tramssvar är att tidsaspekten uppfattas som försumbar av många här, precis som norrhyttan är inne på.
Men för säkerhets skull ber jag om ursäkt för min egen del; förlåt.
-
Jag plogar med min Linhai, den har spak och växellägen som en bil typ. Två fram och en bak, jämfört med en bil så ligger lågen som 3an och backväxeln som 2an.
Går jäkligt smidigt att växla mellan låg och back.
Många har ju annars växlarna på rad, och lågen och backen i varsin ände. Så man lär alltså passera H N P innan man kommer dit man vill, ibland kan man behöva mellanlanda på en växel eller jucka lite på maskinen för att komma hela vägen.
En del, tex cf 500 brukar kunna vara rätt dryga på det där.
Så för just plogning kan det ju vara värt att vid provkörning testa lite framåt och tillbaksåkande, blir det mycket sånt där man plogar så kan ju en smidig växling vara värt lite.
Nu menar jag inte att du ska behöva köpa en Linhai, men vill bara visa att det finns olika tekniker även på variatormaskiner som gör att det är lite skillnad.
Linhai tror jag har kopierat polaris på den biten, men vet inte vilka modeller som har så.
-
Det var inget drygt i mitt svar.
Ville bara påpeka att fyrhjuling kanske är ett dåligt alternativ om man har tidspress vid plogning. Det finns andra sätt att flytta snö som är mycket effektivare.
Hemma tar det trekvart att ploga med hjuling, med traktor går det på en kvart.
-
Jag plogar med min Linhai, den har spak och växellägen som en bil typ. Två fram och en bak, jämfört med en bil så ligger lågen som 3an och backväxeln som 2an.
Går jäkligt smidigt att växla mellan låg och back.
Många har ju annars växlarna på rad, och lågen och backen i varsin ände. Så man lär alltså passera H N P innan man kommer dit man vill, ibland kan man behöva mellanlanda på en växel eller jucka lite på maskinen för att komma hela vägen.
En del, tex cf 500 brukar kunna vara rätt dryga på det där.
Så för just plogning kan det ju vara värt att vid provkörning testa lite framåt och tillbaksåkande, blir det mycket sånt där man plogar så kan ju en smidig växling vara värt lite.
Nu menar jag inte att du ska behöva köpa en Linhai, men vill bara visa att det finns olika tekniker även på variatormaskiner som gör att det är lite skillnad.
Linhai tror jag har kopierat polaris på den biten, men vet inte vilka modeller som har så.
Tack för lite relevant erfarenhet, precis det jag menar. Jag är verkligen förtjust i användarvänliga lösningar, the devil is in the details!
Ska absolut ta och provköra ordentligt.
-
Ja... visst. Men jag skulle inte välja maskin utifrån hur man växlar när man plogar.
Självklart är det inte den enda parametern.
-
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också. Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H.
Det vore en fiffig uppfinning. Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.
-
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också. Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H.
Det vore en fiffig uppfinning. Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.
Tänk om du då vill åka fram till en vägg.. ner med bladet och backa för att dra med dig snön... men givetvis kan man ha en "overide" knapp som slår ut denna...
Kan ju vara bra vid transporter med så man slipper ha bladet nere jämt.. ()p
-
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också. Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H.
Det vore en fiffig uppfinning. Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.
Montera tex två stödhjul på bladet, lite snett framåtlutade i överkant.
När du sedan backar kommer hjulen svivla över och då lyfta bladet några centimeter.
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/41501)
-
Montera tex två stödhjul på bladet, lite snett framåtlutade i överkant.
När du sedan backar kommer hjulen svivla över och då lyfta bladet några centimeter.
(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/41501)
Riktigt smidigt om det fungerar. Har du provat eller sett att det fungerar på hjulning? Funderar på om det är tillräcklig tyngd i bladet för att ge nog tryck på hjulen för att svirvla runt å inte bara hascha (??) bakåt i samma läge.
Faktiskt så är det rätt drygt med min polaris, att när man plogat in i en vall och vill backa, då lär jag trycka in override för att aktivera 4wd, samtidigt som jag med samma tumme vill höja bladet. Dock går det ju att mecka bort overrideknappen på nå vis har ja läst...
-
Nä men det tar ju längre tid med en växelspak jämfört med en knapp vilket gör att tiden man står still blir kortare. Kanske inget man bryr sig om i vanliga fall men tycker det ser lite irriterande ut att stanna någon extra sekund varje gång man ska ändra färdriktning. Just när man plogar så kan det ju bli flera växlingar per minut.
?????????? Är denna frågan ställ på riktigt, eller är det dolda kameran?
-
Elväxel på styret kan ju verka smidigt, men jag tycker inte Hondas är direkt smidig, med tanke på att man först ska ner till neutral, sen in med knappen, dra bromshandtag, lägga i backen och släppa bromsen. När detta är klart har man fortfarande inte fått upp plogen.
Men hade jag gillat Honda i övrigt hade jag inte sett detta som en dealbreaker. Grizzlyn jag har är inte supersmidig i växlingen heller, men tror ändå att jag föredrar den. Men det handlar nog mest om vana.
Hursomhelst är det ju bara att provköra och, om det är så viktigt, testa att växla fram-back-fram flera gånger. Funktionen blir ju samma både med och utan plog.
-
?????????? Är denna frågan ställ på riktigt, eller är det dolda kameran?
Jag tycker frågan är mycket relevant.
Dock tror jag inte det finns nån hjuling som är utmärkande bäst i just detta avseende, men inom andra maskintyper när mycket småjuckande fram och åter förekommer så finns det flera olika typer av lösningar.
På firman har vi åkgräsklippare, Stiga Park Pro.
Den har en vippa som pedal med fram/back i.
Hydrostat, och det går extremsnabbt att ändra färdriktning.
Tryck framåt och maskin går framåt, tryck bakåt och maskin backar...
Ingen broms, ingen koppling, bara tryck pedalen.
Där finns även redskapsbärare som heter Trans Pro, även den har detta system med vippande pedal och hydrostat.
Det går alltså att köra full fart framåt och sen bara lägga om till full back direkt.
Det blir dock rätt spektakulärt... men det går.
(ungefär lite som när man kör jetdriven båt/vattenskoter)
Vi har även jordbrukstraktor för lite tyngre jobb, större snöröjning mm... och på denna finns det kopplingsfri fram/back via spak uppe vid styret.
Typ en blinkersspak.
Inte lika snabbt som hydrostat, men mindre effektkrävande.
Detta med att frikoppla och lägga i annan växel beroende på färdriktning är inget man håller på med professionellt i ett fordon som är tänkt att användas mycket fram/back på.
Kolla truckar tex, de har principen som traktorn, eller hydrostat/konverter med vippa (fast kanske uppdelat på höger/vänster fot) eller knapp som polvänder elmotorn, osv...
Nu kommer säkert nån ordmärkare och förklarar att man på en fyrhjuling inte behöver frikoppla för att dra spaken till nytt läge... nej... men man måste oftast stå helt still och fortfarande hålla in bromsen innan det går att byta växel... och det är nästan mer jobbigt än om det bara var en frikoppling att trycka in.
Så jag har full förståelse för frågeställningen i tråden, skall man sedan lägga till att man på ett vinschstyrt blad inte har "flytläge" utan måste alltså höja och sänka bladet en viss specifik bit... så tillkommer ju detta moment dessutom.
På en hydraulmaskin bara slår man ju fram spaken i flytläge så sjunker bladet medan man ändrar färdriktning...
Men visst, jämfört med en skyffel är ju oftast en hjuling rätt bra ändå!
()p
-
Usch jag får ont i ryggen bara jag ser en snöskyffel..
-
Elväxel på styret kan ju verka smidigt, men jag tycker inte Hondas är direkt smidig, med tanke på att man först ska ner till neutral, sen in med knappen, dra bromshandtag, lägga i backen och släppa bromsen. När detta är klart har man fortfarande inte fått upp plogen.
Men hade jag gillat Honda i övrigt hade jag inte sett detta som en dealbreaker. Grizzlyn jag har är inte supersmidig i växlingen heller, men tror ändå att jag föredrar den. Men det handlar nog mest om vana.
Hursomhelst är det ju bara att provköra och, om det är så viktigt, testa att växla fram-back-fram flera gånger. Funktionen blir ju samma både med och utan plog.
Aha trodde bara det var att trycka på knappen, då är det nog inte så stor skillnade på elväxel och spak. Jag kollar mest på Grizzlyn och Hondan så förhoppningsvis kan jag hitta båda sorterna för provkörning.
-
Jag tycker frågan är mycket relevant.
Dock tror jag inte det finns nån hjuling som är utmärkande bäst i just detta avseende, men inom andra maskintyper när mycket småjuckande fram och åter förekommer så finns det flera olika typer av lösningar.
På firman har vi åkgräsklippare, Stiga Park Pro.
Den har en vippa som pedal med fram/back i.
Hydrostat, och det går extremsnabbt att ändra färdriktning.
Tryck framåt och maskin går framåt, tryck bakåt och maskin backar...
Ingen broms, ingen koppling, bara tryck pedalen.
Där finns även redskapsbärare som heter Trans Pro, även den har detta system med vippande pedal och hydrostat.
Det går alltså att köra full fart framåt och sen bara lägga om till full back direkt.
Det blir dock rätt spektakulärt... men det går.
(ungefär lite som när man kör jetdriven båt/vattenskoter)
Vi har även jordbrukstraktor för lite tyngre jobb, större snöröjning mm... och på denna finns det kopplingsfri fram/back via spak uppe vid styret.
Typ en blinkersspak.
Inte lika snabbt som hydrostat, men mindre effektkrävande.
Detta med att frikoppla och lägga i annan växel beroende på färdriktning är inget man håller på med professionellt i ett fordon som är tänkt att användas mycket fram/back på.
Kolla truckar tex, de har principen som traktorn, eller hydrostat/konverter med vippa (fast kanske uppdelat på höger/vänster fot) eller knapp som polvänder elmotorn, osv...
Nu kommer säkert nån ordmärkare och förklarar att man på en fyrhjuling inte behöver frikoppla för att dra spaken till nytt läge... nej... men man måste oftast stå helt still och fortfarande hålla in bromsen innan det går att byta växel... och det är nästan mer jobbigt än om det bara var en frikoppling att trycka in.
Så jag har full förståelse för frågeställningen i tråden, skall man sedan lägga till att man på ett vinschstyrt blad inte har "flytläge" utan måste alltså höja och sänka bladet en viss specifik bit... så tillkommer ju detta moment dessutom.
På en hydraulmaskin bara slår man ju fram spaken i flytläge så sjunker bladet medan man ändrar färdriktning...
Men visst, jämfört med en skyffel är ju oftast en hjuling rätt bra ändå!
()p
Intressant läsning! Det finns ju uppenbarligen bra lösningar på problemet :)
Synd att det inte verkar finnas en smidig lösning för fyrhjulingar men då vet jag det iaf. Plogbladet verkar ju som ett moment i sig. Ofta verkar vinschknappen sitta på vänster sida vilket är samma sida som växlingen ska göras. Men man kanske kan flytta över vinschknappen till höger sida av styret?
-
På Polaris är växellådan upplagd så här P-B-N-L-H. Ganska smidigt att bara hoppa mellan låg och back och inte behöva "gå förbi" nån växel som på många andra där man ska passera hög för att komma till låg.
Sen bör du ha vinschknappen på vänster sida så du kan höja och sänka medans du kör. Höger tumme är ju upptagen av gasen.
Det man kan göra är ju däremot att se till att den är så bekvämt till som möjligt. (Tex på vissa utv där man har knapparna på växelspaken, tillbehör, bild på Polaris Ranger vxl spaksknopp med knappar).
Sitter på dom flesta maskiner så långt från handtaget att man måste flytta handen för att nå knappen, jag har den under handtaget och så nära att jag lätt når utan att ändra grepp. Sen kan man faktiskt vrida den lodrätt också så upp är upp och inte åt vänster. :)
-
På Polaris är växellådan upplagd så här P-B-N-L-H. Ganska smidigt att bara hoppa mellan låg och back och inte behöva "gå förbi" nån växel som på många andra där man ska passera hög för att komma till låg.
Sen bör du ha vinschknappen på vänster sida så du kan höja och sänka medans du kör. Höger tumme är ju upptagen av gasen.
Det man kan göra är ju däremot att se till att den är så bekvämt till som möjligt. (Tex på vissa utv där man har knapparna på växelspaken, tillbehör, bild på Polaris Ranger vxl spaksknopp med knappar).
Sitter på dom flesta maskiner så långt från handtaget att man måste flytta handen för att nå knappen, jag har den under handtaget och så nära att jag lätt når utan att ändra grepp. Sen kan man faktiskt vrida den lodrätt också så upp är upp och inte åt vänster. :)
Ja just det. När man kollar plogning på youtube så stannar alla och vinschar efter växlingen men det går ju faktiskt att göra i farten innan växlingen.
Smart lösning :) finns nog lite man kan joxa med beroende på vad man köper.
-
Ofta verkar vinschknappen sitta på vänster sida vilket är samma sida som växlingen ska göras. Men man kanske kan flytta över vinschknappen till höger sida av styret?
Can-Am har växelspaken på höger sida.
-
Även kawasaki har växl spaken på högra sidan.
-
Även kawasaki har växl spaken på högra sidan.
Potatis
-
Grunner om inte AC har det åxå.
-
Grunner om inte AC har det åxå.
Vänster sida ()p
-
Grunner om inte AC har det åxå.
Om du menar Arctic Cat så har åtminstone vår maskin spaken på vänster sida.