ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: slinkarne skrivet 15 februari 2014 kl. 16:35:35
-
Tjena
Jag har en Cf moto 800cc oljetrycket har försvunnit, tyckte den började låta illa och såg på displayen att oljelampan lyste och motor tempen var hög. Jag har lossat båda rören som går fram till oljekylaren och provstartat den men inget oljetryck????
Nån som vet vart oljepumpen sitter på dessa eller vad problemet kan var?
OBS!!! Olja är det på motorn!
Tack sålänge
-
Här ser du pumpen..
-
Underbart! Tack ahoj.
Om jag fattar rätt så kommer man till den om man river bort vänster motorkåpa.
Hoppas att resten av motorn har klarat sig.
-
Meddela gärna vad som var fel, behöver du servicemanual finns det på länken nedan. Lycka till! ()p
http://www.mojomotorcycles.com.au/support/CFMoto/Technical%20Service%20Manuals/Offroad/800%20-%20X8%20(CF800-2)%20-%20Technical%20Service%20Manual.pdf (http://www.mojomotorcycles.com.au/support/CFMoto/Technical%20Service%20Manuals/Offroad/800%20-%20X8%20(CF800-2)%20-%20Technical%20Service%20Manual.pdf)
-
Ingen garanti?
Gått långt?
-
Var väl någon här nyligen med samma problem som du med sin x8:a. Den va ju alla kuggar bort på plast drevet till pumpen så den skar. har du tur så är det bara givaren som är paj.
-
pv544. Det är en 2012 med 600mil på mätaren, vet ej om det är garanti.
Skogsstig. Jag skall riva den imorgon så får vi väl se hoppas bara motorn i övrigt har klarat sig för tempen var nästan på max när jag hörde oljud i den. men den startar och går fint på tomgång i allafall. ???
-
Skogssstig. nej oljekontakten är det ej då det inte är något oljetryck i motorn då jag provade släppa båda slangarna till oljekylaren och det inte kom någon olja.
-
Har du garanti är det väl dumt att riva den?
Kanske inte uppskattas av verkstaden?
-
Nej rör inget förens du vet om du har garanti.
Kan bli tjafs med dryga återförsäljare då :P
-
pv544. Det är en 2012 med 600mil på mätaren, vet ej om det är garanti.
Skogsstig. Jag skall riva den imorgon så får vi väl se hoppas bara motorn i övrigt har klarat sig för tempen var nästan på max när jag hörde oljud i den. men den startar och går fint på tomgång i allafall. ???
Det är 3 års garanti på den så skruva själv är väl dumt innan du kollat om det går på garanti.
Finns även motorgaranti på försäkringen som man kan utnyttja.
Vet om en som fick en ny motor på en KFX efter att toppen rasat efter renovering och den hade rullet över tusen mil.
På bilar är gränsen 8år eller 10 000mil för ett kunna ta det på försäkringen.
Jag tycker du ska kolla om det går på garantin först innan du skruvar själv för det kan bli hur dyrt som hellst.
Du skrev själv att du tyckte den började låta i så fall har lagren tagit stryk och då kan även lagerbanorna vara slut och då blir det inte billigt.
-
Leta fram serviceboken och kolla att alla service är utförda enligt planen med stämplar , annars blir det svårt med garantin. Har Du garanti så riv ingenting själv det kan göra den ogiltig
-
Ok får väl vänta att riva den, serviceboken är komplett ifylld och jag har maskin försäkring på den, nån som vet någon bra ÅF i Blekinge?
Tack för alla svar!
-
EU-moppen & Mc är Cf återförsäljare.
Sen har du ju Extreme bike i Tingsryd som inte ligger allt för långt ifrån Blekinge.
-
Ok spelar det någon roll vart man har köpt den ny? För maskinen är såld av en ÅF i skåne. Man måste inte lämna den där den är köpt ny?
-
Nej. Det ska inte behövas.
ÅF får ju betalt av CF för att göra garantijobb så jag antar att dom bara blir glad :)
Dock är det skillnad om en verkstad har servat / lagat den bristfälligt. Då blir det ju "goodwill".
-
Nu har JAG rivit motorn och det var ett drev som var skrot.
Till er som tror på ATV Sweden och deras ÅF med 3års garanti skall nog kolla upp vad som gäller. Haha det är ett skämt, jag fick svaret av ÅF att det var lika troligt att få det på garanti som det var att vinna på Lotto, ATV Sweden= A big joke!!
-
Tråkigt att höra!
Men är det något annat som tagit skada?
Meddela gärna detta i ev. köptrådar om X8 och andra märken ATV Sweden säljer.
För ingen lyssnar på mig längre.
-
Varför skulle inte det gå på garantin?
-
Tycker också att det låter konstigt om du inte får det på garantin om alla servicear och dylikt är gjorda och boken är korrekt ifylld.
-
Nu har JAG rivit motorn och det var ett drev som var skrot.
Till er som tror på ATV Sweden och deras ÅF med 3års garanti skall nog kolla upp vad som gäller. Haha det är ett skämt, jag fick svaret av ÅF att det var lika troligt att få det på garanti som det var att vinna på Lotto, ATV Sweden= A big joke!!
Ja Garantin som alla suktar efter verkar ju värd mycket !. Troligen kommer detta hända på dom flesta 800 motorer för eller senare när dom väljer sådan super kvalite på hjärtat i motorn. fattar inte hur dom kan använda sig av plastdrev till oljepumpen. Tycker dock att det är ett solklart garanti ärende. finns inget man kan göra för att förhindra det. Ett tipps till er som har x8:a är nog att motera större
oljekylare. skulle tro att när oljan blir för varm blir drevet mjukt och havererar.
-
Nu har JAG rivit motorn och det var ett drev som var skrot.
Till er som tror på ATV Sweden och deras ÅF med 3års garanti skall nog kolla upp vad som gäller. Haha det är ett skämt, jag fick svaret av ÅF att det var lika troligt att få det på garanti som det var att vinna på Lotto, ATV Sweden= A big joke!!
Är det ÅF som konstaterat detta eller ATV Sweden, som Du framställer det är det lite oklart?
-
Är oljekylaren för liten så får väl atv sweden se till att dom blir utbytta. Det ska man ju inte behöva fixa själv.
-
Jag är väldigt nyfiken på några saker, se nedan:
1. Vilken ÅF?
2. Har du eller ÅF pratat med ATV Sweden om detta fallet?
3. Är maskinen servad hos auktoriserad verkstad?
4. Har du fått någon motivering av ATV Sweden varför garanti inte gäller?
Om svaret på tredje frågan är ja, så kan du väl gå till KO oavsett att du inte köpt den ny, eller gå via en annan åf?
Skogsstig, har du något vettigt att tillföra denna tråden? Vet du något som inte står i tråden, t.ex att dreven är smälta?
Pelle, har du någon personlig erfarenhet om ATV Sweden? Har inte varit aktiv på riktigt här så länge, tänkte på de du skrev om att ingen lyssnar på dig, har du personlig erfarenhet om den importören!
Jag som är nybliven cf ägare är minst lika mån som TS om att garantiärenden ska lösa sig, men vissa verkar ha ett agg mot både cf, och dom som äger en.
-
Jag är väldigt nyfiken på några saker, se nedan:
1. Vilken ÅF?
2. Har du eller ÅF pratat med ATV Sweden om detta fallet?
3. Är maskinen servad hos auktoriserad verkstad?
4. Har du fått någon motivering av ATV Sweden varför garanti inte gäller?
Om svaret på tredje frågan är ja, så kan du väl gå till KO oavsett att du inte köpt den ny, eller gå via en annan åf?
Skogsstig, har du något vettigt att tillföra denna tråden? Vet du något som inte står i tråden, t.ex att dreven är smälta?
Pelle, har du någon personlig erfarenhet om ATV Sweden? Har inte varit aktiv på riktigt här så länge, tänkte på de du skrev om att ingen lyssnar på dig, har du personlig erfarenhet om den importören!
Jag som är nybliven cf ägare är minst lika mån som TS om att garantiärenden ska lösa sig, men vissa verkar ha ett agg mot både cf, och dom som äger en.
Nej vet ej något mer än dig ! Men vet att just drevet till oljepumpen är gjort av plast. Skulle bli förvånad om metall drevet som plast drevet går imot hade pajat. Hans maskin är inte den första det händer på om det nu är så.
-
Har för mig att jag läst en tråd för inte allt för längesen med samma problem angående drevet, även nån mer plast där inne som smält.
-
Jag är väldigt nyfiken på några saker, se nedan:
1. Vilken ÅF?
2. Har du eller ÅF pratat med ATV Sweden om detta fallet?
3. Är maskinen servad hos auktoriserad verkstad?
4. Har du fått någon motivering av ATV Sweden varför garanti inte gäller?
Om svaret på tredje frågan är ja, så kan du väl gå till KO oavsett att du inte köpt den ny, eller gå via en annan åf?
Skogsstig, har du något vettigt att tillföra denna tråden? Vet du något som inte står i tråden, t.ex att dreven är smälta?
Pelle, har du någon personlig erfarenhet om ATV Sweden? Har inte varit aktiv på riktigt här så länge, tänkte på de du skrev om att ingen lyssnar på dig, har du personlig erfarenhet om den importören!
Jag som är nybliven cf ägare är minst lika mån som TS om att garantiärenden ska lösa sig, men vissa verkar ha ett agg mot både cf, och dom som äger en.
Ska du bli grinig när folk försöker hjälpa till ?
-
Fattar inte hur man kan tolka fakta som agg mot Cf folk ? Många skriver ju att när dom är "billigare" får man ta lite fel. Här har ni ett ! Ett annat tips är att byta till en riktig olja som tål lite värme än det skit dom skickar med (Ipone). Testa med tex Castrol Power 1.
-
Jag är väldigt nyfiken på några saker, se nedan:
1. Vilken ÅF?
2. Har du eller ÅF pratat med ATV Sweden om detta fallet?
3. Är maskinen servad hos auktoriserad verkstad?
4. Har du fått någon motivering av ATV Sweden varför garanti inte gäller?
Om svaret på tredje frågan är ja, så kan du väl gå till KO oavsett att du inte köpt den ny, eller gå via en annan åf?
Skogsstig, har du något vettigt att tillföra denna tråden? Vet du något som inte står i tråden, t.ex att dreven är smälta?
Pelle, har du någon personlig erfarenhet om ATV Sweden? Har inte varit aktiv på riktigt här så länge, tänkte på de du skrev om att ingen lyssnar på dig, har du personlig erfarenhet om den importören!
Jag som är nybliven cf ägare är minst lika mån som TS om att garantiärenden ska lösa sig, men vissa verkar ha ett agg mot både cf, och dom som äger en.
1. ÅF`S namn vill jag ej skriva ut här.
2. Jag har pratat med ÅF.
3. JA
4. Svaret jag fick var att den hade gått många mil och att maskinen har gått för tufft i terräng?? Vad har man en atv till annars.
Jag är inte missnöjd med CF tvärtom jag tycker den är jättebra. Hade man fått tag i CF så tror jag att det hade gått på garanti men jag vill inte ha min maskin ståendes ett halv år.
-
1. ÅF`S namn vill jag ej skriva ut här.
2. Jag har pratat med ÅF.
3. JA
4. Svaret jag fick var att den hade gått många mil och att maskinen har gått för tufft i terräng?? Vad har man en atv till annars.
Jag är inte missnöjd med CF tvärtom jag tycker den är jättebra. Hade man fått tag i CF så tror jag att det hade gått på garanti men jag vill inte ha min maskin ståendes ett halv år.
Hur långt har den gått ?
-
Jag vill dock påpeka att jag fick se svaret ÅF fick ifrån ATV Sweden!!!!
Det sitter 4st drev som är gjorda av plast eller backelit eller hur det stavas.
ett drev ifrån vevaxeln som driver oljepumpen och vattenpumpen vars drev också är i plast sen ett mellandrev till som är i plast.
Jag skall ta med dessa drev till en mekanisk verkstad för att se om dom kan göra nya i lite bättre material.
Om något annat har gått som cylindrar eller kolvar eller lager vet jag dock ej förräns jag har startat den när jag har fått nya drev.
-
Hur långt har den gått ?
602mil
-
har du några bilder på hur dom serut ?
-
Nu har jag inte läst det finstilta, men står det någon om antal mil i garantin? Hur som helst tycker jag det är dåligt, ska maila ATV Sweden och begära ut garantivillkoren av dom.
Slinkarne, du råkar inte ha helförsäkrat, då borde maskinskada täcka det. Vet du om något mer tagit skada? Om smältande kugghjul i pumpen räknas som normalt slitage borde det vara en kontrollpunkt i servicen..
Skogstig, bra tips med oljan, det tackar jag för! ()p
Wood-doo, nej då, inte alls grinig.
-
Om service skötts som det ska så bör detta absolut vara en garantiåtgärd , kan aldrig anses vara en slitagedel om det sitter inne i motorn och inte kollas/byts på service.
Det är ju viktigt att ÅF tar detta på allvar och har rätt inställning, det är ju hans information som ligger till grund för beslut om garanti eller ej av ATV Sweden.
Det skulle tom kunna vara grund för en reklamation enligt konsumentköplagen, men då krävs det att Du är första ägare till maskinen och den ÅF som sålt maskinen är då motpart.
ATV Sweden och deras ÅF måste ju ta dessa saker på allvar då de säljer maskinerna främst pga 3-år garanti , sen kan man ju förstå till viss del att dom är återhållsamma om maskinerna modifierats/trimmats eller körs FÖR våldsamt , men köra utanför vägen måste man ju få göra dom gör ju reklam baserat just på det.
Spännande att höra varför dom vägrar ta detta , och då mer specifikt än att den 'körts för hårt' .
-
I min helförsäkring från IF ingår motorskada upp till 10.000mil
Men är CF verkstäder inkompetenta så den står ett halvår som du skriver så hade man ju skruvat själv och låtit försäkringsbolaget stått för delarna
-
Om detta nu stämmer så borde man ju gå ut och varna dom som är på väg att köpa en Cf >:(
Inte så roligt att slanta upp 85 pistoler och tro att man har 3 års garanti, och när hjulingen går sönder efter ENDAST 600 mil så tycker generalagenten att den gått för långt för att vara ett garanti ärende?? 600 mil??
Detta tycker jag låter helt sjukt, är du verkligen säker på att det var mailet från atv sweden du fick se och inget annat??
Kan det vara så att dom inte får tag på delar från Kina? så var fallet för min bror då kamkedjesträckarna var slut, bara tur att han fick tag på sträckare från en rasad motor.
-
Nu hade inte min maskin gått så långt när jag upptäckte att insuget var sprucket, ATV-Sweden tog ett komplett insug med givare från en ny maskin som dom hade ståendes. Så alltså borde det finnas en 800 utan insug som dom kan ta fler delar ifrån :P
-
Nu har jag inte läst det finstilta, men står det någon om antal mil i garantin? Hur som helst tycker jag det är dåligt, ska maila ATV Sweden och begära ut garantivillkoren av dom.
Slinkarne, du råkar inte ha helförsäkrat, då borde maskinskada täcka det. Vet du om något mer tagit skada? Om smältande kugghjul i pumpen räknas som normalt slitage borde det vara en kontrollpunkt i servicen..
Skogstig, bra tips med oljan, det tackar jag för! ()p
Wood-doo, nej då, inte alls grinig.
Jodå visst är den hel försäkrad men självklart finns det undantag för ATV.
I det finstilta så står det att tung mc med 3hjul eller mer EJ omfattas av någon maskinskada.
:banghead:
-
I min helförsäkring från IF ingår motorskada upp till 10.000mil
Men är CF verkstäder inkompetenta så den står ett halvår som du skriver så hade man ju skruvat själv och låtit försäkringsbolaget stått för delarna
Jag har också IF. Ring till dom och fråga så får du höra svaret!!
-
Om detta nu stämmer så borde man ju gå ut och varna dom som är på väg att köpa en Cf >:(
Inte så roligt att slanta upp 85 pistoler och tro att man har 3 års garanti, och när hjulingen går sönder efter ENDAST 600 mil så tycker generalagenten att den gått för långt för att vara ett garanti ärende?? 600 mil??
Detta tycker jag låter helt sjukt, är du verkligen säker på att det var mailet från atv sweden du fick se och inget annat??
Kan det vara så att dom inte får tag på delar från Kina? så var fallet för min bror då kamkedjesträckarna var slut, bara tur att han fick tag på sträckare från en rasad motor.
Dreven fanns på hyllan hos ATV Sweden och detta fel hade ju aldrig hänt förut!!!
-
Det jag uppmanar alla som har Terralandern är att byt dreven efter 500mil. Dreven kostar 500kr för 4st. Ingen stor kostnad om man jämför med att byta kolvar och cylindrar.
-
Här är bilden på drevet
-
Här är bilden på drevet
Det verkar ju inte helt rensat. Så troligen har du inte tappat trycket helt och maskinen har förhoppningsvis klarat sig i övrigt eller?
-
Här är bilden på drevet
linjerar dreven ens? massa kuggar kvar längst ut? :hmmm:
-
Jodå visst är den hel försäkrad men självklart finns det undantag för ATV.
I det finstilta så står det att tung mc med 3hjul eller mer EJ omfattas av någon maskinskada.
:banghead:
Säkert en dum fråga... men varför ens fundera på en maskinskadeförsäkring när man har garanti?
Jag fattar ingenting av detta.
CF är ju kvalité numera... eller?
-
Om man nu utgår från att maskinen är servad enl plan så är det väl typ minst 6 servicetillfällen på 600 mil?
Då har användaren betalt dessa för att säkerställa en fungerande drift. Finns slitagedelar i motorn som behöver bytas ska ju dessa ingå i planen (som tex kamrem på bilar)
Om det sen påstås att det finns en maximerad körsträcka för att 3-åriga garantin skall gälla motordelar så måste ju detta framgå i de garantivillkor som presenteras vid köpet.
Finns ju definitivt begränsningar på bilar , typ 5-års garanti max 10.000 mil och liknande. Eftersom garantin är frivillig kan dom ju lägga begränsningar i den om de vill bara det uttrycks klart.
Det är ju ganska allvarligt påstående att garantin inte är värd något när den ska nyttjas, och kan ju definitivt påverka kommande köpare , men innan man kan gå ut och varna för något så måste ju fakta komma fram.
Så, är det ATV Sweden som nobbat garanti pga att de anser att denna skada är slitage?
Eller för att maskin gått för långt, och i så fall vad skulle maxgränsen vara?
Jag har kollat i mina papper och det finns ingen milbegränsning för garantin vad jag kan se förutsatt att serviceplan följs.
-
Jag har också IF. Ring till dom och fråga så får du höra svaret!!
Jag lät henne dubbelkolla med förra hjulingen. De kanske har justerat försäkringen nu, jag pratade med dom för 2.5 år sedan. Så jag får be om ursäkt om jag far med osanning :(
-
har min maskin inne på rep nu då den ha skurit på veven!!! 170 mil å fullservad å ja har haft problem med att oljetryckslampan lyst lite nu å då sen ny och den har varit inne för det flera gånger men dom inte hittat nått fel.
Men nu blir det ny vev å nya stakar i min motor då atv sweden vägrar ge mig en ny motor....
-
Vad säger de om dina "kraftig" tillbehör och modifikationer på maskinen då?
-
Vad säger de om dina "kraftig" tillbehör och modifikationer på maskinen då?
kraftiga tillbehör? vad skulle det vara, har inte gjort nått med maskin som den inte ska klara av....
ett avgassystem har inte nått å göra med att maskin tappa oljetrycket direkt
-
kraftiga tillbehör? vad skulle det vara, har inte gjort nått med maskin som den inte ska klara av....
ett avgassystem har inte nått å göra med att maskin tappa oljetrycket direkt
Nej.
-
Några updates gällande era X8:or med tillhörande oljetryck? Eller avsaknaden av detta kanske man skulle kunna säga.
Lite nyfiken på hur ATVsweden sköter sig, samt vad som orsakar problemet.
Mvh
-
Om det är så på var och varannan maskin så måste ju atv sweden ta tag i saken och göra nått vettigt utav det med
-
Är det fler än trådskaparens maskin å Pakkas maskin som har haft problem med trycket?
-
Är det fler än trådskaparens maskin å Pakkas maskin som har haft problem med trycket?
Ja
-
Ja
Eftersom det inte verkar nämnas fler i denna tråd, kan du vara så vänlig och utveckla ditt svar då, eller iaf länka oss till källan för informationen? Så vi oxå får ta del av det...
-
Varit ett flertal trådar om ämnet här på forumet.
Och "bamselagun" står med en skuren x8 just nu. (Via facebook)
Man skryter kanske inte om sin maskin rasar.
-
Hm.Det verkar ju inte drabba alla, men nog många för att det ska vara ett fabriks / konstruktionsfel..?
-
Hm.Det verkar ju inte drabba alla, men nog många för att det ska vara ett fabriks / konstruktionsfel..?
De som rasat har ju plastdrev till oljepumpen och de är inte ens linjerade i de bilder jag sett.
Om detta åtgärdas på nya modeller vet jag inte.
Känns tryggt.
-
nån som har koll på va det är på can am 800? för är väll en kopia rakt igenom? eller har jag fel där. så vore ju intressant om det sitter liknande på dom
-
nån som har koll på va det är på can am 800? för är väll en kopia rakt igenom?
Då hade det väl inte vart några oljeproblem ;)
-
haha nej det är ju sant då=) ':) vore ju intressant hur det ser ut på dom faktiskt. o att det inte går på garantin när en maskin totalrasar efter 500 mil är ju extremt konstigt. ligger det nått mer bakom som inte kommer fram här i tråden?
-
Varit ett flertal trådar om ämnet här på forumet.
Och "bamselagun" står med en skuren x8 just nu. (Via facebook)
Man skryter kanske inte om sin maskin rasar.
Ofan, jag trodde jag hade lusläst alla trådar om cf800, men har nog missat dom, ska leta upp dom å läsa dom med då.. Hur som helst kommer jag nog å inspektera oljepumpen då å då på min, om det inte framkommer att det är förbättrat på senare maskiner.
-
nån som har koll på va det är på can am 800? för är väll en kopia rakt igenom? eller har jag fel där. så vore ju intressant om det sitter liknande på dom
Någon kopia är det inte, snarare inspirerad av canam 800, det är iaf vad jag läst mig till. Men vore det en kopia vore det ju intressant om dreven hade passat rakt av...
-
Hade det vart en kopia av Can-am så hade inte denna tråd funnits. Det är väl mer cf ägare som tror det är en can-am ;D
-
gå o kiss o lägg dig i stället skogstig. jag ställde bara en fråga, då dom ser väldigt lika ut om man kollar på dom. o eftersom dom gör kopior på alla andra så var väll inte det nån konstig fråga
-
Ofan, jag trodde jag hade lusläst alla trådar om cf800, men har nog missat dom, ska leta upp dom å läsa dom med då.. Hur som helst kommer jag nog å inspektera oljepumpen då å då på min, om det inte framkommer att det är förbättrat på senare maskiner.
Sett nån om motorbyte och ett par om tappat oljetryck (dock inte ras då)
Det är lite detta man försöker uppdaga när folk frågar om köpråd.
Men man blir påhoppad direkt.
Man orkar hjälpa till ett tag sen tröttnar man eller blir sne när de som inte haft problem säger de är bäst i välden.
Jag har snart ägt alla större märken och alla har varit trasiga på ett eller annat vis.
Men jag anser det är stor skillnad på fabrikationsfel och slitage efter normal användning.
För kul info kan jag säga att min CA 800 har också plastdrev för oljepumpen.
-
nån som har koll på va det är på can am 800? för är väll en kopia rakt igenom? eller har jag fel där. så vore ju intressant om det sitter liknande på dom
Vilken dum fråga. Självklart är det ingen kopia!
Vem har lurat dig? :)
-
är ingen som lurat mig, är bara nått jag själv fundera på. för kollar man på typ dinli 450 mer eller mindre samma motor som polaris predator, cf 500 har säkert en kopia på nån motor. lösningar på 4wd/diff lika som grizzly. m.m så att cf eller nått annat kines märke helt plötsligt skulle göra en egen twin motor på 800cc låter för mig helt otroligt o inte så troligt.. så därav frågan, men jag tar tillbaka frågan så låtsas som om ni aldrig har läst den. för hade det varit samma drev som can am så borde man ju ha kunnat skaffa från den o monterat eftersom dom inte har det problemet.
-
Plast drev e varken unikt eller dåligt. Problemet med cf moto är inte kvalitet utan kvalitets kontroll. Alla tillverkare har defekta delar i produktion men hur problem hanteras i produktion är up till QC. Om cfmoto tillverkar en motor för tex KTM så har dom en egen ansvarig för QC.
Jag säljer cfmoto men i Thailand och vi har inga problem hittills med 800 i någon av modellerna utan mer små chassie relaterade problem och vi går igenom alla vi levererar
De kanske va en dålig sändning som kom till Sverige?
Jag säljer polaris också och vi har haft en del allvarliga problem med dom. Och sett maverick's och xp 1k helt plötsligt göra front flippar och landat på taket utan anledning De ska inte hända heller
Finns ingen anledning att såga märken bara för man brinner för ett annat eller vara maniskt försvarande för den delen
-
Plast drev e varken unikt eller dåligt. Problemet med cf moto är inte kvalitet utan kvalitets kontroll. Alla tillverkare har defekta delar i produktion men hur problem hanteras i produktion är up till QC. Om cfmoto tillverkar en motor för tex KTM så har dom en egen ansvarig för QC.
Jag säljer cfmoto men i Thailand och vi har inga problem hittills med 800 i någon av modellerna utan mer små chassie relaterade problem och vi går igenom alla vi levererar
De kanske va en dålig sändning som kom till Sverige?
Jag säljer polaris också och vi har haft en del allvarliga problem med dom. Och sett maverick's och xp 1k helt plötsligt göra front flippar och landat på taket utan anledning De ska inte hända heller
Finns ingen anledning att såga märken bara för man brinner för ett annat eller vara maniskt försvarande för den delen
Hahaha frontflippar?
Hahahahaha
Ja det behöver inte CF oroa sig för :lol:
-
är ingen som lurat mig, är bara nått jag själv fundera på. för kollar man på typ dinli 450 mer eller mindre samma motor som polaris predator, cf 500 har säkert en kopia på nån motor. lösningar på 4wd/diff lika som grizzly. m.m så att cf eller nått annat kines märke helt plötsligt skulle göra en egen twin motor på 800cc låter för mig helt otroligt o inte så troligt.. så därav frågan, men jag tar tillbaka frågan så låtsas som om ni aldrig har läst den. för hade det varit samma drev som can am så borde man ju ha kunnat skaffa från den o monterat eftersom dom inte har det problemet.
Om jag inte minns fel var 500 motorn en "kopia" på motorn i Suzuki Vinson 500.
-
Samma maverick flippat 2 gånger under en säsong
Minst en xp1k som landar på näsan varje race
Sista tävlingen 2 xp 1k som front flippa och 2 som hade bakre coilovers som såg ut som fågetecken
Alla rzr 900 går klockrent utom några fram fiffar som rasat
Och en cfmoto z8 som bara har fyllt på soppa och åkt
Inget ont om polaris eller can am ja tävlar själv med polaris men bara för att man betalar dubbelt så mycket för en maskin behöver inte betyda att de går felfritt eller säkrare att köra
-
Samma maverick flippat 2 gånger under en säsong
Minst en xp1k som landar på näsan varje race
Sista tävlingen 2 xp 1k som front flippa och 2 som hade bakre coilovers som såg ut som fågetecken
Alla rzr 900 går klockrent utom några fram fiffar som rasat
Och en cfmoto z8 som bara har fyllt på soppa och åkt
Inget ont om polaris eller can am ja tävlar själv med polaris men bara för att man betalar dubbelt så mycket för en maskin behöver inte betyda att de går felfritt eller säkrare att köra
Gud va bra att du hör av dig ändå från Thailand.
Här är tvärt om Cf är rena skiten som pajjar konstant och jag har aldrig hört talas om några större problem med varken RZR eller Maverick.
-
Samma maverick flippat 2 gånger under en säsong
Minst en xp1k som landar på näsan varje race
Sista tävlingen 2 xp 1k som front flippa och 2 som hade bakre coilovers som såg ut som fågetecken
Alla rzr 900 går klockrent utom några fram fiffar som rasat
Och en cfmoto z8 som bara har fyllt på soppa och åkt
Inget ont om polaris eller can am ja tävlar själv med polaris men bara för att man betalar dubbelt så mycket för en maskin behöver inte betyda att de går felfritt eller säkrare att köra
Vad heter företaget du jobbar på?
-
Atv korat
-
Atv korat
Ingen hemsida?
-
Ingen hemsida?
http://atvkorat.com/ (http://atvkorat.com/)
?
-
"Best selling in russia and sweden" ingen i vårt sällskap åker cf längre. Fast det är klart, kompisen hade 4st olika cf under tiden jag hade min ca 800
-
"Best selling in russia and sweden" ingen i vårt sällskap åker cf längre. Fast det är klart, kompisen hade 4st olika cf under tiden jag hade min ca 800
Då säljer de ju 4 ggr. mer :)
-
Ingen som vet hur det gått med trådskaparens maskin?
-
Skit i vad som är vad. Synd om trådskaparen och alla andra som har problem med rovan i hjulingen. Hoppas att generalagenten tar sitt ansvar och hjälper de som har och de som FÅR problem i framtiden. Har åkt dessa maskiner själv men inte nu mera men vet några som gör och det är förjävligt att det ens händer. Hoppas att allt löser sig för dig och att du inte lessnar ut på detta med ATV. Det är iaf tack vare "Kineser" som ATV har haft en sån otrolig utveckling de senaste 10 åren och dessutom att priserna på de mera etablerade märkena har sjunkit drastiskt.
-
Skit i vad som är vad. Synd om trådskaparen och alla andra som har problem med rovan i hjulingen. Hoppas att generalagenten tar sitt ansvar och hjälper de som har och de som FÅR problem i framtiden. Har åkt dessa maskiner själv men inte nu mera men vet några som gör och det är förjävligt att det ens händer. Hoppas att allt löser sig för dig och att du inte lessnar ut på detta med ATV. Det är iaf tack vare "Kineser" som ATV har haft en sån otrolig utveckling de senaste 10 åren och dessutom att priserna på de mera etablerade märkena har sjunkit drastiskt.
+1 :headbang:
-
....och dessutom att priserna på de mera etablerade märkena har sjunkit drastiskt.
Inte sett några priser som minskat. Har du några exempel?
-
Inte sett några priser som minskat. Har du några exempel?
Antagligen inte eftersom det påståendet är draget ur röven.
-
Antagligen inte eftersom det påståendet är draget ur röven.
Precis.
-
Har pratat med bla. en stor polaris ÅF (som bara säljer Polaris) de har inte märkt någon förändring och har inte direkt gjort någon förändring.
Det är inte samma målgrupp som köper en polaris och vägreggad kines.
Jag förstår att CF är mest sålda vägreggade som många påstår.
Det är ju en maskin som fyller syften som tidigare inte fanns.
Typ ploga sin 5x5m parkering.
Dra kvistar till sotergården.
Flytta sin ved 20m.
OCH ta den på vägen till jobbet eller polaren.
Detta är ju kalas säljargument.
Och det är ju nytt.
Men sen när de börjar strula blir det ståendes.
För denna målgrupp skruvar inte.
De köper en funktion. Sen är ju allt på avbetalning så beloppet märks ju knappt på 5år.
Så nej.
Jag tror inte etablerade märkesmaskiner känner sig hotade.
Och att de inte finns vägreggade är för de inte vill vara delaktiga i olyckor när maskiner används på ett sätt de inte är byggda för.
Spårade ur lite där kanske?
-
Spårade ur lite där kanske?
Blir möjligen lite väl generaliserande?
Beskrivningen stämmer annars någorlunda in på mig, visst jag plogar men det är 2-300 meter väg inte 5x5 och vill ha vägreggat.
Kan och vill inte 'skruva' mer än enklare grejer. Tycker det är kul att köra grusväg, men ingen större lust (eller tid) att 'leka' i lera.
Där har CF hittat ett segment.
-
jag sålde min polaris för jag ville ha en vägreggad maskin nu, då min son är 5 år o gärna följer med på lite resor, kolla runt länge på olika maskiner som va gjorda för 2 o va vägreggade. det blev en cf 800 för den passa min plånbok. jag skruvar själv o har inte tummen mitt i näven. men jag använder den absolut inte te extremekörning, det gjorde jag inte med polarisen heller för den del. vi får helt enkelt se hur den håller ihop. men jag är inte heller märkesfixerad o jag förstår att inte alla maskiner är lika. men jag gillar atv ändå fast jag inte har det värsta här i världen, har heller inte det största huset, ej heller den häftigaste bilen, o båten ska vi inte ens prata på. men jag går gärna in på detta forumet o kollar på andras maskiner utan att läsa nått gnäll om att min maskin är bäst eller att din är det sämsta som finns. olika storlekar har vi på plånboken också, även så är jag ganska säker på att jag inte har den största kuken heller, men den funkar också o te o kisse mä o även annat om frugan är glad.. o nej cf är inte lika som can am eller märkes maskinerna. men dom funkar te mina behov, O0
-
Hur gick det med oljetrycket då?
Skulle vara intressant att veta för jag har en ny 800 som gått 15 mil som lampan blinkar på ibland på tomgång.
Verkstaden har bytt givaren nu, men jag vet ej om det är bra ännu.
Så därför tycker jag att vi ska hålla oss till tråden, resten av snacket kan ni ju starta en egen tråd för!
-
Gud va bra att du hör av dig ändå från Thailand.
Här är tvärt om Cf är rena skiten som pajjar konstant och jag har aldrig hört talas om några större problem med varken RZR eller Maverick.
Penisulven, nu ska du få höra på annat, En Maverick jag körde fick motorhaveri, rejält.
Utan att den var pressad på något vis,, så allt kan hända, det är ett som är säkert.
Bättre att vara ödmjuk än kaxig i sina påståenden. :)
-
Har pratat med bla. en stor polaris ÅF (som bara säljer Polaris) de har inte märkt någon förändring och har inte direkt gjort någon förändring.
Det är inte samma målgrupp som köper en polaris och vägreggad kines.
Jag förstår att CF är mest sålda vägreggade som många påstår.
Det är ju en maskin som fyller syften som tidigare inte fanns.
Typ ploga sin 5x5m parkering.
Dra kvistar till sotergården.
Flytta sin ved 20m.
OCH ta den på vägen till jobbet eller polaren.
Detta är ju kalas säljargument.
Och det är ju nytt.
Men sen när de börjar strula blir det ståendes.
För denna målgrupp skruvar inte.
De köper en funktion. Sen är ju allt på avbetalning så beloppet märks ju knappt på 5år.
Så nej.
Jag tror inte etablerade märkesmaskiner känner sig hotade.
Och att de inte finns vägreggade är för de inte vill vara delaktiga i olyckor när maskiner används på ett sätt de inte är byggda för.
Spårade ur lite där kanske?
Pelle , ett av de bästa inlägg du någonsin skrivit,, jag är impad ()p
-
Penisulven, nu ska du få höra på annat, En Maverick jag körde fick motorhaveri, rejält.
Utan att den var pressad på något vis,, så allt kan hända, det är ett som är säkert.
Bättre att vara ödmjuk än kaxig i sina påståenden. :)
Pungerik, det var en. 1!
-
Pungerik, det var en. 1!
()p kul med humor. Vad hände med Kinesen som hade trassel men plast drev o eländes elände
-
()p kul med humor. Vad hände med Kinesen som hade trassel men plast drev o eländes elände
Hur ska jag kunna veta de, jag äger ingen chippis
-
Hur gick det med oljetrycket då?
Skulle vara intressant att veta för jag har en ny 800 som gått 15 mil som lampan blinkar på ibland på tomgång.
Verkstaden har bytt givaren nu, men jag vet ej om det är bra ännu.
Så därför tycker jag att vi ska hålla oss till tråden, resten av snacket kan ni ju starta en egen tråd för!
Min åf sa till mig att det har varit problem med givare som inte är ok. Be din verkstad mäta oljetrycket på tomgång, detta gjordes på min. Ska ligga mellan 1-3kilo just på tomgång
-
1-3KG? Det låter mycket på varm motor.
-
Så fort man säger nåt i det här forumet så blir det pajkastning direkt. Här försöker man hålla en vettig ton men det går ju fan inte. Tagit ur röven?? vad fan menar du med det? det är ju klart som fan att nåt hänt de senaste åren med förhållandevis bra priser. Ok de som köper en XMR eller Renegade 1000 är ju en annan målgrupp. Det accepteras att maskinen kostar 140.000 och man kanske använder den till tävling eller mycket avancerad åkning. Det finns ju ingen "Kines" som överhuvudtaget kan konkurrera i det segmentet. Men däremot som nån skrev lite lustigt "flytta saker 20m" det är ju rent förtal och förlöjligande mot de som har en tex CF moto. JAG tror att det finns en anledning att på den svenska marknaden BLA så kommer de mera etablerade märkena med "mycket utrustning för lite mer pengar än en kines" tex Polaris 570 can am 500 DPS osv. Var väl inte så länge sedan de sänkte CA 500:an med typ 5000 spänn, regelbunda kampanjer köp det få det här osv,och började sälja vägreggade maskiner. Det är klart att det känns för tex CA, Polaris Yamaha. Är nog rätt säker på att de vill ha över kina ägarna till sig för den marknaden är enorm. Inget konstigt med det. Sen att skriva att allt är på avbetalning..kan hända men hur många Swischar upp till en ny XTP? inte många skulle jag tro. Jag tillhör dem som gått igenom processen med att börja med en Goes för att sen skaffa en CA.. eller rättare sagt 2. Det är och kommer säkert vara en lång tid framöver stor skillnad på dessa maskiner. Men att göra sig lustig på kina maskinerna är bara löjligt. Jag drog likadan last ved, plogade samma banor på sjön, samma vägar, samma myrar åkte jag igenom osv. Det är bara roligare nu.
Och dyrare.
Rätta mig gärna om jag har fel men man behöver väl fan inte skriva "hämtat ur röven". :nono: Eller hur? Det som jag skriver är min egen uppfattning efter vad andra sagt till mig som både äger och arbetar på diverse återförsäljare runt omkring som man har kontakt med.
-
Tar man då grizzly 700 som exempel så har priset legat på ca 110k flera år så det kallar jag inte några drastiska sänkningar, dom riktiga märkena känner sig inte hotade av kan märkena för tex Yamaha riktar sig mot dom som vill ha en maskin med kvalitè och dom får dom kunder dom vill ha
-
Jag har då inte sett några sänka priser, däremot tvärtom. Priserna går upp.
-
Polaris har funnits vägreggade sedan 05-06. Men de säljs inte % mässigt bra iaf. Kan ju bero på att de flesta ägarna bor utanför storstaden och inte behöver V-reggat.
Och det var ju EU-regel (slutet av 03) som öppnade upp för vägreggade hjulingar och iomd. ökade försäljningen av hjulingar.
Hade inte kineserna funnits hade säkert färre märkesmaskiner sålts om man ser till totala summan inkl. kinesmaskinerna. Men tror många går över till märkesmaskin efter, så det säljer iaf. bra. Bara ett år senare i ATVägarens liv.
Det har nu gått över 10 år sedan regeln kom och kinesmaskinerna började välla in, vad har hänt evolutionsmässigt? Bra mycket mindre än jag trott iaf.
De kan ju inte ens leverera soppslang som klarar av garantitiden...
-
Jävligt konstig diskussion ni har om oljetryck som detta inlägget handlar om. Ska ni diskutera CA, polaris, yamaha mfl.och oriser osv finns det andra sidor till det.
-
Jävligt konstig diskussion ni har om oljetryck som detta inlägget handlar om. Ska ni diskutera CA, polaris, yamaha mfl.och oriser osv finns det andra sidor till det.
Hurru surorvar. Vad har du för oljetryck i din ATV då?
Är man orolig lär man kolla upp!
-
Hurru surorvar. Vad har du för oljetryck i din ATV då?
Är man orolig lär man kolla upp!
2,5 kilo enligt min åf
-
Kanske dags för grabbarna här att sänka sig till dom med etablerade märkenas nivå å gå å såga i deras forum. Lol
-
2,5 kilo enligt min åf
Finns det ingen skruv man kan lossa och koppla på sig? Sett det finns på vissa märken :)
Kanske dags för grabbarna här att sänka sig till dom med etablerade märkenas nivå å gå å såga i deras forum. Lol
Deras forum?
Du inser inte det är barnsliga svar som startar barnsliga diskussioner.
Hade många bara förstått vi många gånger vill hjälpa till utan bli arga så hade kanske inte diskussionerna spårat ut så ofta.
Sen tror jag att många av oss som skojar med bla. CF ägare här läser det som skrivs på CF facebookgrupp vilket många gånger är störtkul! Och helt åt skogen fel.
Oftast pga dålig erfarenhet.
Så istället för bli sura när vi försöker hjälpa till, så svara sakligt och be oss bara dra om det inte passar.
Men komma med massa tramsiga svar som triggar "oss" ännu mer gör det bara roligare att driva med "er"
Och oss och er är helt åt helvete fel att dela upp det också.
Vi har samma intresse och kanske olika klimax.
Men för att klargöra ännu en gång så är jag öppen med mina och mina vänners erfarenheter av "kinamärken" och tro det eller ej så får jag titt som tätt PM och Mail med tack för jag avrådde från att köpa en Kina eller att åtminstone provköra båda sorter.
För provkör man båda faller sällan valet till kinas fördel.
Peace out.
-
Mycket bra skrivet Pelle ()p
-
Du behöver inte säga er till mig. Jag kör polaris. Men ja tycker inte att dom e så dåliga som några försöker framställa här. Om dom mest notoriska anhängarna till att försöka driva med cf folket som du utrycker dig skulle ta och va lite mer ödmjuka så skulle de va ett mycket trevligare forum att besöka och om dom inte klarar av att hantera nybörjare ock strö salt i såren om nåt har gått fel så kan man väl knappast klassade det som hjälp ock e de då inte bättre att dom håller sig i sitt forum?
-
Nu är vi inne på fel spår här igen. Men om sanningen ska fram så är ju kvaliteten / materialvalet rätt värdelöst på kineserna. Köper man en cf bly8 för samma pris som en märkesmaskin (dock inte så ofta vägreggad, men en atv är egentligen ingen vägmaskin) så ska väl allt från bensinslangar till oljetryck hålla måttet.
2,5 på tomgång måste vara extremt bra.
-
Ne finns väl ingen anledning att hjälpa människor med sin erfarenhet när man kan vara självgod?
CF är inte där Polaris och Yamaha mfl. i kvalitet. Men många vill tro detta då säljarnas argument är att de använder äldre teknik och inte tar betalt för "märket" vilket är rent bull s**t
Och jag blev sjukt besviken på min SMC med 30 mil på mätaren jag köpte 21 år gammal och gjorde en BRAK-förlust pga det va osäljbart skräp då den rasade vid 80mil och de vägrade garanti.
Idag hade jag stått på mig då jag är insatt på ett annat sätt i "politiken".
Om jag skriver detta kommer ju inte folk sluta köpa SMC. Men de kanske tänker till på vad säljaren sa på Lasses nerlagda mack. Hur sanningsenligt är det? Och hur agerar han kontra säljaren på Yamaha?
STÄLL frågor om hur de agerar vid fel, och be dom ge exempel.
Tex. Detta med oljetrycket är ju en känd brist som drabbat många.
Men på CF facebook skriver ÅF att de ALDRIG strular men Polaris som de också har går sönder jämnt.
Hur troligt låter detta?
Båda går självklart sönder!
Men med detta skiljer också hur garantiärenden sköts.
Hur många CF ägare har fått en lånemaskin under sitt garantiärende t.ex.
Detta är aspekter man ska tänka på INNAN köp. Och jag tycker inte heller man ska håna de som köpt maskiner.
Men jag vet många döljer fel de haft för det inte vill erkänna deras maskiner går sönder.
Men det finns massor av nöjda ägare också!
Bla. min granne som åker en allroad 500.
Va ärliga så blir det lättare för de som ska köpa maskin att välja maskin.
-
Vad det gäller oljetryck på min Polaris så va minimum 1,2 och riktvärde 2bar vid 5500rpm.
Varm motor.
Höll ca 0,4-0,5bar på tomgång varm.
-
Om icke-CF Moto-ägare fortsätter att klanka ned på CF i denna tråd, eller detta forum så snart någon startar ett ämne eller skriver ett inlägg här så kan det komma att resultera i bannlysning.
Man kan ha åsikter om oljetryck även om man itne har en CF, men man behöver inte få hela tråden att spåra ur i ÄNNU en märkesdiskussion utan slut.
Pelle är en av de som sitter löst om detta svammel inte upphör från hans sida.
-
Här är siffrorna på värdena oljetrycket ska ligga inom..
Oil Pressure
1500rpm:70-300kPa(90 ),Typical:180kPa
6000rpm:350-550kPa(90),Typical:420kPa
100 kPa = 1 bar


-
Om icke-CF Moto-ägare fortsätter att klanka ned på CF i denna tråd, eller detta forum så snart någon startar ett ämne eller skriver ett inlägg här så kan det komma att resultera i bannlysning.
Man kan ha åsikter om oljetryck även om man itne har en CF, men man behöver inte få hela tråden att spåra ur i ÄNNU en märkesdiskussion utan slut.
Pelle är en av de som sitter löst om detta svammel inte upphör från hans sida.
Tack!! ()p
-
Om icke-CF Moto-ägare fortsätter att klanka ned på CF i denna tråd, eller detta forum så snart någon startar ett ämne eller skriver ett inlägg här så kan det komma att resultera i bannlysning.
Man kan ha åsikter om oljetryck även om man itne har en CF, men man behöver inte få hela tråden att spåra ur i ÄNNU en märkesdiskussion utan slut.
Pelle är en av de som sitter löst om detta svammel inte upphör från hans sida.
tack.
-
Om icke-CF Moto-ägare fortsätter att klanka ned på CF i denna tråd, eller detta forum så snart någon startar ett ämne eller skriver ett inlägg här så kan det komma att resultera i bannlysning.
Man kan ha åsikter om oljetryck även om man itne har en CF, men man behöver inte få hela tråden att spåra ur i ÄNNU en märkesdiskussion utan slut.
Pelle är en av de som sitter löst om detta svammel inte upphör från hans sida.
Haha! XD
-
Om icke-CF Moto-ägare fortsätter att klanka ned på CF i denna tråd, eller detta forum så snart någon startar ett ämne eller skriver ett inlägg här så kan det komma att resultera i bannlysning.
Man kan ha åsikter om oljetryck även om man itne har en CF, men man behöver inte få hela tråden att spåra ur i ÄNNU en märkesdiskussion utan slut.
Pelle är en av de som sitter löst om detta svammel inte upphör från hans sida.
Snart kan du byta namn till CF FORUM!
Att bannlysa Pelle förlorar bara du på
-
Snart kan du byta namn till CF FORUM!
Att bannlysa Pelle förlorar bara du på
+100 ;)
-
Är det Nordkorea vi bor i?
Om nån skriver sakligt om problem som ett märke har så ser jag det som nåt nyttigt. Innan jag köpte hjuling så frågade jag runt om fel och brister på olika märken. Inget märke är felfritt men vissa är betydligt mer drabbade än andra.
Jag skulle hellre lägga pengarna på en ny Polaris 570 7dagar i veckan än på 'det vi inte får nämna utan att riskeras att bli bannlysta'.
Man behöver inte vara dryg mot dom som kör Kinamaskiner men om nån verkligen försöker ge ärliga råd så behöver man inte bli så :DV butthurt heller.
-
till alla "can am" påhejare på detta forum slå en sökning på google (eller valfri sökmotor)
"can am spun rod bearing"
och ja jag åker själv can am om ni undrar rolig maskin, men så jävla fantastiska som vissa här vill tro är dom inte :knupple:
-
Är det Nordkorea vi bor i?
Om nån skriver sakligt om problem som ett märke har så ser jag det som nåt nyttigt. Innan jag köpte hjuling så frågade jag runt om fel och brister på olika märken. Inget märke är felfritt men vissa är betydligt mer drabbade än andra.
Jag skulle hellre lägga pengarna på en ny Polaris 570 7dagar i veckan än på 'det vi inte får nämna utan att riskeras att bli bannlysta'.
Man behöver inte vara dryg mot dom som kör Kinamaskiner men om nån verkligen försöker ge ärliga råd så behöver man inte bli så :DV butthurt heller.
Det är väl ytterst sällan det hålls på en saklig nivå, tyvärr.. Kan iaf jag tycka... Trådarna verkar dra till sig folk som inte tillför något ö.h.t. utan bara ska berätta att det minsann aldrig skulle hända med en s.k. märkesmasin...
-
Är det Nordkorea vi bor i?
Om nån skriver sakligt om problem som ett märke har så ser jag det som nåt nyttigt. Innan jag köpte hjuling så frågade jag runt om fel och brister på olika märken. Inget märke är felfritt men vissa är betydligt mer drabbade än andra.
Jag skulle hellre lägga pengarna på en ny Polaris 570 7dagar i veckan än på 'det vi inte får nämna utan att riskeras att bli bannlysta'.
Man behöver inte vara dryg mot dom som kör Kinamaskiner men om nån verkligen försöker ge ärliga råd så behöver man inte bli så :DV butthurt heller.
Vad är det sakliga i dessa kommenterar i en tråd som handlar om oljetrycket på en Terralander?
Men sen när de börjar strula blir det ståendes.
För denna målgrupp skruvar inte.
De köper en funktion. Sen är ju allt på avbetalning så beloppet märks ju knappt på 5år.
Vad det gäller oljetryck på min Polaris så va minimum 1,2 och riktvärde 2bar vid 5500rpm.
Varm motor.
Höll ca 0,4-0,5bar på tomgång varm
CF är inte där Polaris och Yamaha mfl. i kvalitet. Men många vill tro detta då säljarnas argument är att de använder äldre teknik och inte tar betalt för "märket" vilket är rent bull s**t
Pelle och alla andra Märkes-fanatiker skall givetvis hjälpa till så gott det går i så många trådar som möjligt, men vem hjäper man genom att t.o.m ifrågasätta hur högt oljetrycket skall vara på en CF, och börja babbla om vad trycket är på en helt annan maskin?
På vilken grund uttalar man sig om vem som köper maskin på avbetalning eller ej?
Om jag får gissa är det mycket större chans att de som köper maskin för 150 000 kr lånar eller avbetalar sin maskin än en som köper för 60 000 kr, men vad vet jag, det jag menar är bara att det är barnsligt, dumt, och på sikt skadligt för forumet att det inte skall gå resonera om sakligt framställda frågor utan att det alltid skall utmynna i "faktumet" att Kinamskiner är skit och att det inte är någon ide att ens försöka, typ.
Det är helt vansinning.
Enda anledningen att jag itne redan bannlyst Pelle är för att jag tror mig veta att han faktiskt vill hhjälpa, men inte riktigt har greppat hur han bäst skall uppträda för att göra det.
Min varning till honom (och andra) i denna tråd är ett försök från min sida att förklara vad jag anser vara OK, och vad jag INTE anser vara OK.
Att varenda tråd som faktiskt har en ämnesrubrik som förklarar vad tråden skall handla om utmynnar i märkestjafs från "vuxna barn" som för diskussioner på sandlådenivå kan aldrig vara bra för forumet, och de personer som jag tidigare bannlyst har i alla fall så vitt jag har kunnat se inte varit saknade av någon, i vart fall inte på ett sätt som gjort att det kommit till min kännedom, tvärt om.
Jag har fått tack för de bannlysningar jag gjort, och jag upplever att stämningen i forumet har blivit bättre, även om det ännu är en bit från det jag tycker är önskvärt eller ens acceptabelt.
Det svåra för mig är att välja vem eller vilka som skall bort nästa gång, för de flesta vill nog väl, men uttrycker sig på ett sätt som triggar till bråk.
Samtidigt är jag inte så dum att jag inte förstår att det finns ett antal personer som dels har ett egenintresse i att svartmåla "Kineser", och dels drivs av viljan att starta bråk, s.k. trollande.
Även ett troll har anhängare, och kan ibland lyfta stämningen i ett forum, eller t.o.m hjälpa någon när andan faller på, men i det stora hela så drar dom forumet bakåt/nedåt, och är en belastning för forumet i stort.
Och till sist, jag tror inte det finns någon som på allvar menar att en Kinamaskin är lika bra eller bättre än de s.k. märkesmaskinerna, men de är billigare, och de duger för många som inte tänkt hoppa eller bada i lera med sina maskiner, det finns det hur många exempel som helst på.
Sen finns det mer och mindre allvarliga fel på olika maskiner, märkesmaskiner likväl som Kineser, och dessa skall vi upplysa om i ämnen som rör den typen av frågor.
Att dra upp Kinesernas dåliga kvalitet i en fråga (t.ex) som rör vilken lampa det är till helljuset till en CF 500 är inte relevant.
-
Jag hoppas att alla kan tänka till lite nu efter ni har läst vad Marklund skrev här innan. Sen hoppas jag på att vi kan få en bättre stämmning här på forumet i framtiden, där vi faktiskt hjälper varandra och inte kommer med en massa kommentarer hit och dit ()pDet finns saker som jag velat ta upp här på forumet men jag har avstått med det pga att jag vet att det kommer bli en massa skitsnack istället. Sånt hoppas vi slippa läsa här nu i framtiden.
-
Slinkarne har inte varit aktiv sedan 5e april. Jag är nyfiken på hans plastdrev och hur det löser sig.
-
Slinkarne har inte varit aktiv sedan 5e april. Jag är nyfiken på hans plastdrev och hur det löser sig.
Tjena jodå det går bra den rullar på fint igen och allt annat klarade sig i motorn.
Det nya drevet var i en annat typ av plast och kostade hela 168kr. Så problem har dom nog haft med det. ()p Kan man skruva så tar det c:a 2timmar att byta det jobbigaste var svänghjulet för det satt som f.n
Är det nån som vill se bilder på det eller har problem med det själva så bara hör av er!
Alla som skriver hur perfekta Can-am är eller att man skall välja andra märken i denna tråden kan väl sluta med det. Ingen tvingar er att läsa om våran CF. ()p
-
till alla "can am" påhejare på detta forum slå en sökning på google (eller valfri sökmotor)
"can am spun rod bearing"
och ja jag åker själv can am om ni undrar rolig maskin, men så jävla fantastiska som vissa här vill tro är dom inte :knupple:
Håller med! Har en kompis som kör renegade 2011 där svetsarna i ramen släppte och en annan där motorn rasade.
-
Tjena jodå det går bra den rullar på fint igen och allt annat klarade sig i motorn.
Det nya drevet var i en annat typ av plast och kostade hela 168kr. Så problem har dom nog haft med det. ()p Kan man skruva så tar det c:a 2timmar att byta det jobbigaste var svänghjulet för det satt som f.n
Är det nån som vill se bilder på det eller har problem med det själva så bara hör av er!
Alla som skriver hur perfekta Can-am är eller att man skall välja andra märken i denna tråden kan väl sluta med det. Ingen tvingar er att läsa om våran CF. ()p
Härligt att höra det löste sig! ()p Lägg gärna upp bilderna du har här i tråden! Fick du stå för delarna å arbetet själv, eller ATV Sweden tog sitt ansvar?