ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Jockegubben skrivet 3 januari 2014 kl. 23:33:01
-
Ja precis som rubriken lyder så tänkte jag skapa en liten projekttråd för ett bygge av en ledsladd till fyrhjulingen.
Förra vintern åkte jag och polaren runt med en sladd av trä, vilket fungerade rätt okej ändå.
(http://i40.tinypic.com/33cyn8o.jpg)
Men till denna säsong blir det att göra en mer ordentlig sladd av järn som man kan ställa höjden på skären med.
Måtten på sladden kommer bli ca 1,60m bred och 4,20m lång.
Vi började med att svetsa ihop själva ramen samt skären.
(http://i43.tinypic.com/2cz62bn.jpg)
Monterade infästningar till domkrafterna vi skall ha för att kunna ställa höjden på skärena.
(http://i40.tinypic.com/2efmdk8.jpg)
Baktill gjorde vi en "kladdplatta" för att få en så slät och packad led som möjligt.
Under plattan montera vi 8mm tjock plast så den glider bra.
(http://i39.tinypic.com/143ox05.jpg)
(http://i39.tinypic.com/50me6c.jpg)
Framtill svetsa vi ihop en skida som även den har plast undertill.
Sen byggde vi en dragstång också.
(http://i39.tinypic.com/fm1bg6.jpg)
Ikväll har vi satt på lite färg för att stoppa rosten, och imorgon hoppas vi på en testkörning.
(http://i41.tinypic.com/3149kj9.jpg)
Vi kommer att testa köra den som den ser ut nu, visar det sig att det river för dåligt med järnen som sitter monterade nu så kommer vi att komplettera med att montera hyvelstål på balkarna.
Så vad tror ni? Tips och idéer är alltid varmt välkommet. ()p
Visar det sig att denna konstruktion fungerar bra så kommer vi montera batteri och elektriska ställdon till höjdjusteringen så man kan ställa höjden på sladden med fjärrkontroll från fyrhjulingen. Blir även då att komplettera med led arbetsbelysning på sladden.
-
Blev lite orolig när jag såg ämnesrubriken... bor man i sydsverige så vet man knappt vad leder är... och tänkte därför först på:
(http://www.stylingwebben.se/belysning-for-fordon/led-slingor/p/wwwdocs/thumb/thumb.php?src=/wwwdocs/_common_media/products_images/27/608.jpg&w=960&h=600)
Tur jag hade fel.
-
Blev lite orolig när jag såg ämnesrubriken... bor man i sydsverige så vet man knappt vad leder är... och tänkte därför först på:
(http://www.stylingwebben.se/belysning-for-fordon/led-slingor/p/wwwdocs/thumb/thumb.php?src=/wwwdocs/_common_media/products_images/27/608.jpg&w=960&h=600)
Tur jag hade fel.
Hahahahhaha jag tänkte på exakt samma sak, därav tog jag en tjuvkik in här i tråden! hahaha!! :lol:
-
Blev lite orolig när jag såg ämnesrubriken... bor man i sydsverige så vet man knappt vad leder är... och tänkte därför först på:
(http://www.stylingwebben.se/belysning-for-fordon/led-slingor/p/wwwdocs/thumb/thumb.php?src=/wwwdocs/_common_media/products_images/27/608.jpg&w=960&h=600)
Tur jag hade fel.
Haha, rubrik ändrad så sörlänningarna inte misstolkar! ;D
-
En fråga från en som inte bor där det är mycket snö.... men varför har ni byggt med "stängda" V och inte "öppna" så att snön så att säga rinner bakåt.. om du förstår vad jag menar.. skickar med en bild på en sladd (endast i planeringsstadiet) men då tänkt för grusväg...
Tänkte ni som har testat kanske har bra input och jag ska tänka om på min grussladd ;) ;)
-
Lederna ser allt som oftast ut som en puckelpist varje gång man sladdar dom, så man vill ha med sig så mycket snö som möjligt för att kunna lämna av det i groparna därav sitter bladen som ett V.
Om man kör med den designen du har så blir det svårt att få snön att räcka till att täcka alla gropar. Ser dock ut att kunna funka bra efter grusvägar, om jag varit du skulle jag nog ha vinklat om bakersta skäret så du inte skickar all grus bort från vägen.
-
Ihop montering och provkörning klar. Plusgrader och kramsnö ute idag så inte bästa vädret att sladda i, men fungerade över förväntan ändå.
(http://i42.tinypic.com/33vc8zq.jpg)
(http://i41.tinypic.com/2a4omk0.jpg)
(http://i41.tinypic.com/a5kemg.jpg)
-
jäkligt coolt projekt 8)
-
Lederna ser allt som oftast ut som en puckelpist varje gång man sladdar dom, så man vill ha med sig så mycket snö som möjligt för att kunna lämna av det i groparna därav sitter bladen som ett V.
Om man kör med den designen du har så blir det svårt att få snön att räcka till att täcka alla gropar. Ser dock ut att kunna funka bra efter grusvägar, om jag varit du skulle jag nog ha vinklat om bakersta skäret så du inte skickar all grus bort från vägen.
Tackar för input ()p ()p
Du pratade ställdon så småningom.... väntar på ett sådant här för ett annat projekt...
Bra pris i min mening... 150mm rörelse och ca 150kg i kraft både drag och tryck.. lite långsam kanske men det är svårt att hitta snabba med bra kraft..
http://www.ebay.co.uk/itm/281174819546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/281174819546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)
-
Tackar för input ()p ()p
Du pratade ställdon så småningom.... väntar på ett sådant här för ett annat projekt...
Bra pris i min mening... 150mm rörelse och ca 150kg i kraft både drag och tryck.. lite långsam kanske men det är svårt att hitta snabba med bra kraft..
http://www.ebay.co.uk/itm/281174819546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/281174819546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)
Varför inte en billig classevinsch? yr de mycket snö om de?
-
Är tanken att det rinner snö från främre facket o till nästa osv ?
-
Varför inte en billig classevinsch? yr de mycket snö om de?
Då jag ser att han har 3 st ställen han justerar höjden på-- givetvis kan man få till att man justerar lika mycket på alla ställen med en vinsch....
Med ställdon så kan man justera varje individuellt eller alla samtidigt beroende på hur man kopplar.. samt att ett ställdon drar ca 5-6 A vid full belastning.. en vinsch drar lite mera.. sedan tycker jag det är lite coolare med ställdon.. men då har jag "snöat" in på dessa.. ;D
-
Tackar för input ()p ()p
Du pratade ställdon så småningom.... väntar på ett sådant här för ett annat projekt...
Bra pris i min mening... 150mm rörelse och ca 150kg i kraft både drag och tryck.. lite långsam kanske men det är svårt att hitta snabba med bra kraft..
http://www.ebay.co.uk/itm/281174819546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 (http://www.ebay.co.uk/itm/281174819546?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649)
Riktigt bra pris på dom där, 150mm räcker gott och väl.
Sladden skall testköras mer och se om den behöver några modifikationer eller förstärkningar före det blir aktuellt dock. :)
Är tanken att det rinner snö från främre facket o till nästa osv ?
Ja precis, blir det ena fullt så rinner det över till nästa osv. tills det kommer en grop som den tömmer i och skulle det bli fullt och rinner över sista så åker det under "kladdplattan" baktill som jämnar ut och packar det. Går att ha färre skär också men med fler skär så hyvlar det av kullar mycket bättre och ger en jämnare led.
-
Tufft!
-
Snyggt jobbat! Misstänkt lik raspen2 ()p
-
Snyggt jobbat! Misstänkt lik raspen2 ()p
Tackar. :)
Japp, efter en del efterforskning så verkar det vara den designen som funkar bäst, dock är våran mer lik första versionen av raspen skulle jag säga.
Alltså mycket stadigare byggd än raspen2, samt att vi kör med dragstång istället för kedjor så det finns möjlighet att backa.
Raspen2 har inga "hylsor" vid domkrafterna så skulle skida eller kladdplatta fasta i nått så kommer domkrafterna aldrig att hålla.
1,5dm nysnö och 15 minus så imorgon blir det ut och test den i lite pudersnö. :whip:
-
Har du fixat ngn servo ännu då Jocke?
Måste ju ut o busa nu snart ;)
-
Draget på denna är inte optimalt placerat om det skulle bli mjukt nån gång, så som draget är placerat (högst upp på sladden) så vill det till att pressa ner skidan fram. Bättre är att ha dragets infästning i mitten på balken fram, då blir det så optimalt det kan.
Men ni kanske vill ha att skidan pressar spåret lite? Kan ju vara bra kanske :)
Snyggt jobb oavsett! ()p
(http://i41.tinypic.com/a5kemg.jpg)
-
Draget på denna är inte optimalt placerat om det skulle bli mjukt nån gång, så som draget är placerat (högst upp på sladden) så vill det till att pressa ner skidan fram. Bättre är att ha dragets infästning i mitten på balken fram, då blir det så optimalt det kan.
Men ni kanske vill ha att skidan pressar spåret lite? Kan ju vara bra kanske :)
Snyggt jobb oavsett! ()p
Det har du rätt i, vi kanske skulle flytta ner det men vi ville få så bra vinkel mot kulan som möjligt men det var nog lite fel tänkt.
Draget måste hursomhelst byggas om, vi drog av stången i skarven mellan det svarta och röda igår, två gånger!
Om man svänger en tajt kurva eller kör i något så sladden skjuts i sidled så kröker det stången, trots att vi har både ett rör och en massiv rundstav i det.
Vi diskutera det hela igår och funderade på att sätta en led där, men då förlorar vi mycket av back egenskaperna så de blir det nog inte.
Tror det blir att förstärka upp med ett betydligt grövre ämnesrör och flytta säkerhetslåsningen till handsken, risken är väl dock att vi bara flyttar problemet nån annanstans.
Förslag på hur vi ska få dragstången att hålla för påfrestningarna som blir sidledes?
-
Går det inte att flytta hela dragstången som någon här i tråden sa bak till mitten.
Samt istället för att göra de två drag rören halv långa för att mötas och sedan svetsas ihop med 1 drag rör så är det bättre att ha två långa rör som sen möts upp med en kort fyrkants balk och fästs i den och där i denna fäster ni drag handsken.
Samt att ni sätter två tvärstag för att styva upp rören. Fyrkants balken fästs i det ena tvärstaget också för ökad styrka.
Jag tog er bild och kladdade lite på den, jag hoppas ni förstår vad jag menar, är lite dålig på att förklara :/
Givetvis så är detta bara exempel på en lösning, så dimensionerna stämmer inte :)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p691/knastonius/a5kemg_zps75f306ca.jpg)
-
Sådär kan inte dragstången sitta, den måste kunna leda neråt när man kör över branta krön eller diken.
Sen går det tyvärr inte heller att ha två rör som ett uppochnervänt V hela vägen fram. Bandena på fyrhjulingen sticker ut baktill så om man bygger ett V, så kan man knappt styra utan att dragstången tar i bandena.
Om man nu inte har en jättelång dragstång, men då kommer ju sladden gena mycket i kurvorna vilket inte heller är helt optimalt.
-
Har du fixat ngn servo ännu då Jocke?
Måste ju ut o busa nu snart ;)
Beställd, hoppas på att den dyker upp i veckan!
Har du lagat din maskin? :)
-
Jo men alltså ni får ju fästa så det hela blir rörligt upp och ner, det ska inte vara stelt.
Sen kan ni ta en längre fyrkants balk också, lär bli starkare oavsett jämfört med ett runt rör,
-
Mitt tips till dragstången är att göra den svarta delen i 10x80mm plattjärn, eventuellt med ett liggande vinkeljärn uppepå eller undertill för att styva upp den lite.
-
Jo men alltså ni får ju fästa så det hela blir rörligt upp och ner, det ska inte vara stelt.
Sen kan ni ta en längre fyrkants balk också, lär bli starkare oavsett jämfört med ett runt rör,
Jo, men även om man bygger så dragstången blir rörlig upp och ner där du ritat ringar så kommer ju själva sladden ta i dragstången när sladden åker upp i framkant när man kör över t.ex ett dike.
Vilket kommer resultera i att man kröker dragstången alternativt att hjuling eller sladd hamnar i luften.
Här använder jag alla mina paint kundskaper för att försöka förklara problemet med att bygga som du visar.
Din design:
(http://i44.tinypic.com/24pjvq9.png)
Nuvarande:
(http://i40.tinypic.com/21pwg8.png)
(Den svarta boxen med runda bollar nertill skall likna en fyrhjuling. Det gröna sträcket är dragstången. Det röda är sladden. Samt det smalare svarta sträcket skall likna en led med ett dike.) :lol:
Dragstången måste sitta framtill om det skall fungera.
-
Jo iförsej, det har du rätt i, det tänkte jag inte på. ;D
-
vad gäller dragets placeringen så är de bästa att stången är parallellt med marken, sätter man den lägre kommer fyrhjulingen villja lyfta släden framme. Bygg draget i likadant fast i 40x40 profil med 4 mm gods så ska de hålla
-
Beställd, hoppas på att den dyker upp i veckan!
Har du lagat din maskin? :)
Den är lagad och provkörd och fungerar :)
-
Byggt om dragstången idag, det blev fyrkants profil av grövre modell denna gång.
(http://i42.tinypic.com/r8s6du.jpg)
(http://i43.tinypic.com/258wjnr.jpg)
(http://i39.tinypic.com/20g1rtt.jpg)
Hoppas detta håller nu!
-
Byggt om dragstången idag, det blev fyrkants profil av grövre modell denna gång.
(http://i42.tinypic.com/r8s6du.jpg)
(http://i43.tinypic.com/258wjnr.jpg)
(http://i39.tinypic.com/20g1rtt.jpg)
Hoppas detta håller nu!
Kanske har varit uppe tidigare men skicka in ett ämne i profilen annars!
-
Kanske har varit uppe tidigare men skicka in ett ämne i profilen annars!
Vi hade det när vi hade rör framtill och det böjdes ändå, dock var det hälften så grovt som detta är nu.
-
Sladdat några mil idag, nu verkar draget hålla.
Och sladden i övrigt fungerar bra, blir slätt och fint! ()p
(http://i40.tinypic.com/2wpv5o4.jpg)
(http://i40.tinypic.com/33bdemx.jpg)
-
Intressant projekt! ()p Blir sladden väldigt tungdragen när du fyllt med snö sådär?
-
Intressant projekt! ()p Blir sladden väldigt tungdragen när du fyllt med snö sådär?
Om du har bandsats är det inga problem att dra den full i snö, är det blida och kramsnö kan det gå lite tungt dock. Det är en anledning till att ha ställbara stål, går det för tungt är det bara ställa upp stålen lite så det inte hyvlar lika mycket.
Men med en skoter skulle jag nog inte vilja dra den.
-
Om du har bandsats är det inga problem att dra den full i snö, är det blida och kramsnö kan det gå lite tungt dock. Det är en anledning till att ha ställbara stål, går det för tungt är det bara ställa upp stålen lite så det inte hyvlar lika mycket.
Men med en skoter skulle jag nog inte vilja dra den.
Okej jag är lite inne på att bygga en spårsläde för längdskidsåkning. Men den bör ju bli betydligt lättare att dra så då borde man ju kunna klara sig utan band.
-
Okej jag är lite inne på att bygga en spårsläde för längdskidsåkning. Men den bör ju bli betydligt lättare att dra så då borde man ju kunna klara sig utan band.
Jodå, då behöver den ju knappt vara 50cm bred så det är nog inga problem med hjul.
Såhär ser våra spårdragare ut ungefär:
(http://1.bp.blogspot.com/_OFcDjPQM2Vw/S3zxWFa68TI/AAAAAAAAAEU/iaVAKR4a0tc/s800/Bild0166.jpg)
-
Jodå, då behöver den ju knappt vara 50cm bred så det är nog inga problem med hjul.
Såhär ser våra spårdragare ut ungefär:
Tackar för den bilden nu blev det genast lättare att sy ihop luckorna i mina tankar ()p Hur mycket vikt är lagom på släden när man spårar då?
-
Beror ju helt och hållet på hur hårt det är, i nysnö behövs det knappt några vikter alls.
Lättast är att helt enkelt testa dig fram. :)
-
Ja precis och vikt att hänga på finns ju lite varstans ;D
-
Ja precis och vikt att hänga på finns ju lite varstans ;D
Parasollfot med vatten eller sand funkar för mig.
-
Har också byggt en variant för skidspår, vikten på min tror jag landa på cirka 30kg, därefter kan jag lägga på betongplattor á 10kg styck. Som mest behövs det 3-4st ifall det är riktigt hårt.
Även byggt en ledsladd för skoter för några år sedan. Något klenare byggd än Jockegubben men då väldigt lättdragen.
-
Såg din sladd på ett välkänt skoterforum när jag var på jakt efter designen till min.
Din ser ut att vara betydligt lättare vilket är bra om du skall dra den bakom en skoter, vilket jag inte skulle rekommendera med min. Vad uppskattar du vikten på din till?
Nu när du haft den ett tag hur har den hållit ihop?
Vilka förbättringar har du gjort, eller önskat att du skulle gjort vid byggnationen?
Är dina skär 90grader eller har du dom något bakåtlutande?
Vad har du för tjocklek på dom? Håller dom?
Vad har du för säkerhetslåsning på draget?
Många frågor och funderingar. :)
-
Där ser man :)
Nu den iof såld sedan några år tillbaka, byggde den i skolan och var mest ute efter tillverkandet då, därefter testade jag den några gånger för att sedan sälja bort den. Nu i efterhand skulle man säkert kunna förbättra en del och förstärka upp vinklar osv.
Ramen är byggd i 40x20 samt 40x40 profil. Osäker på vikten men man kunde ensam enkelt välta upp den sidled efter körning för att förhindra fastfrysning. Så pass lätt vikt att jag kunde provdra den men en gammal encylindrig 250cc.
En förbättring som visades behövas men aldrig blev gjord var att ha trapetsgängor på dem höj- och sänkbara delarna. Man fick veva som en tok för att höja den upp och ner (vanlig M10 gängstång). Din plan att då att ha elektriskt styrda funktioner är ju givetvis det bästa, om inte bekvämaste!
Annan förbättring som gjordes var att montera betongplattor som vikt på kladdplattan längst bak. Den ville gärna hoppa och studsa innan när det blev gropigt. Förmodligen inget problem för dig?
Skären är svetsade 90 grader. Tillverkade i 4mm vagnsplåt som skolan fick av lokalaföretag (samma plåt som malmvagnarna tillverkas i), riktigt hård plåt! Tror att den skulle motsvara vanlig 6-7mm plåt enligt läraren, var då ett helvete att borra i!
Säkerhetslåsningen gjorde jag av en M5 skruv som jag försvagade genom att slipa ner en midja. Lite svårt att förklara via text men draget (öglan) gick genom ett större rör, och hölls då fast via M5:an som löpte tvärs igenom dessa båda.
Kan ordna en ritning ifall det är otydligt. Hurvida säkerhetslösningen funkade eller inte fick jag aldrig uppleva ()p
Tanken nu är att tillverka någon liknande modell till sommaren, fast då för ATV och grusplan.
-
En bekant till mig har gjort en sladd till sin vagn, han bara vänder vagnen uppochner så har han ramen, dragstång och så färdigt, tror han bara skruvar fast de olika skraporna på " ramen ".
Han har en liknande vagn som denna, men öppen för att kunna köra stock och annat långgods på.
Ska se om jag får tillfälle att ta en bild på den.
alltså inte denna, men man kan få ett hum om hur han gjort... listig gubbe det där :)
-
Där ser man :)
...
Ja, det sliter en hel del i prylarna när dom fastnar i stubbar och stenar så det gäller att bygga stadigt.
Jasså den var så pass lättdragen, våran är väl iof inte allt för tungdragen om man inte har stålen nere men är dom nere så går det riktigt tungt bitvis.
Kan tänkas att det fick vevas en hel den med m10, vanligt domkrafter som vi har nu funkar men det kommer som sagt bli elektroniskt i framtiden.
Vi har 6mm plåt till skären nu och det har hållit än så länge, går dom sönder så byter vi nog till riktiga hyvelstål istället.
Jasså, du hade en liknande låsning som vi har då, fast vi kör med fyrkantsprofiler.
Du får lägga upp en projekttråd när bygget av vägsladden börjar! :)
En bekant till mig har gjort en sladd till sin vagn, han bara vänder vagnen uppochner så har han ramen, dragstång och så färdigt, tror han bara skruvar fast de olika skraporna på " ramen ".
Han har en liknande vagn som denna, men öppen för att kunna köra stock och annat långgods på.
Ska se om jag får tillfälle att ta en bild på den.
alltså inte denna, men man kan få ett hum om hur han gjort... listig gubbe det där :)
Intressant, lägg gärna upp en bild om du kommer över en.
-
Varit och sladdat några mil led idag, samt sladdat upp banan till kommande skoterrace framåt våren. Går fort och smidigt när man är 4 maskiner med sladdar.
Notera björken som sitter monterad på den blåa sladden, perfekt att riva ner snö med från träd som hänger ner över leden. ()p
(http://i57.tinypic.com/zo71gp.jpg)
(http://i58.tinypic.com/302qm1z.jpg)
-
Varit och sladdat några mil led idag, samt sladdat upp banan till kommande skoterrace framåt våren. Går fort och smidigt när man är 4 maskiner med sladdar.
Notera björken som sitter monterad på den blåa sladden, perfekt att riva ner snö med från träd som hänger ner över leden. ()p
(http://i57.tinypic.com/zo71gp.jpg)
(http://i58.tinypic.com/302qm1z.jpg)
Menar du att det är fint och plant nedanför mig nu där jag ska pimpla och borra en massa hål i helgen nu? ;D
-
Är björken ett originaltillbehör, eller nån kinakopia? Jag har letat som fasiken efter en sån... ':)
-
Menar du att det är fint och plant nedanför mig nu där jag ska pimpla och borra en massa hål i helgen nu? ;D
Haha, japp nu törs du ut med arcticen utan att vara rädd för att köra fast på älven! ;)
Är björken ett originaltillbehör, eller nån kinakopia? Jag har letat som fasiken efter en sån... ':)
Äkta svensk råvara, så den håller i vått och torrt! ()p