ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Grävarn skrivet 19 december 2013 kl. 14:09:15
-
Hej jag har idag en Honda TRX500FAB med automatlåda (hydrostat tror jag att det är) med Kranmans största hydrauliska skogskärra men jag tycker inte att Hondan riktigt hänger med så nu funderar jag på att byta till lite mer kubik, nu undrar jag vad man ska byta till? Har kikat på en Polaris 850 men vet inte om den är lämpad till den kärran har ni några tips? Är det absolut nödvändigt med stel bakaxel?
-
Jga tycker stel bakaxel har mer - än + för det blir ju så låg markfrigång med stel.
Finns några som kör med polaris 850, finns även filmer på youtube med polaris 850 framför kranman.
Har en Grizzly 700 framför avestevagnen 4.2 och tycker det går väldigt bra ()p
-
Tycker du att Polaris 850 är det bästa allternativet då? Hur hittar jag det klippet med den då?
-
Tycker du att Polaris 850 är det bästa allternativet då? Hur hittar jag det klippet med den då?
Sök på typ "polaris kranman" eller liknande på youtube.
Kanske detta klipp som menas?
Polaris Sportsman 850 XP EPS + Kranman T1700 4wd unloading (http://www.youtube.com/watch?v=aO29kiRkGOk#ws) 850.
Polaris 550 Prospector tracks & Atv-Expert Timber Pro 600 skiset (http://www.youtube.com/watch?v=zG55rQtO1VY#ws) 550 med band.
Det roliga är att Honda med hydrostat anses (på atvforum) vara den i särklass absolut bästa arbetsfyrhjulingen... Så du kanske byter ner dig :)
Jag har aldrig kört en Honda med hydrostat, men är du inte nöjd så är det klart du får byta till en annan! Du får ju garanterat låna hem en demomaskin ett par dagar av din ÅF. Då kan du utvärdera :)
-
Ngn mer än jag som blev sugen på chorizo??
-
han som sköter avlastningen i första filmen har jag gått i samma klass som i lastbilsutbildningen, haha världen är bra liten som man säger....
-
Tycker du att Polaris 850 är det bästa allternativet då? Hur hittar jag det klippet med den då?
Nej det tycker jag inte eftersom jag inte har kört den.
Finns flera att välja på, sök på kranman så kommer det upp en hel del så är det bara att leta upp polarisen :)
-
Vad är det för en låda i Polarisen? Är Honda ensam med sin hydrostatlåda?
-
Vad är det för en låda i Polarisen? Är Honda ensam med sin hydrostatlåda?
Honda är ensam med hydrostat. Don verkar dock inte satsa fullt ut på den modellen heller då den inte har insprut ens... :S
Vad det är för låda i polarisen vet jag inte, men det är hög / låg / parkering / neutral / back. Kraftöverföringen sker med cvt (variator).Typ:)
-
Honda är ensam med hydrostat. Don verkar dock inte satsa fullt ut på den modellen heller då den inte har insprut ens... :S
Vad det är för låda i polarisen vet jag inte, men det är hög / låg / parkering / neutral / back. Kraftöverföringen sker med cvt (variator).Typ:)
Den nya har väl de?
-
Kanske lite dum fråga men jag tar den ändå, hydrostat är det själva överföringen eller drivningen mellan växellåda o bakaxel eller vad är just hydrostat? Vad har dom andra för något istället o vad är bäst?
-
Kanske lite dum fråga men jag tar den ändå, hydrostat är det själva överföringen eller drivningen mellan växellåda o bakaxel eller vad är just hydrostat? Vad har dom andra för något istället o vad är bäst?
Hydrostat har ju inga direkta slitdelar. Utan är väl på ett sätt jämförbar med en automat
Du kan alltså smyga uppför en backe med tung last utan något går varmt.
De flesta andra maskiner klämmer på en gummirem och just mellanläget tills fullt tillslag (typ 2km/t) så slirar den på remmen.
Yamaha har löst detta problem genom att ha en slirkoppling OCH rem fast remmen är konstant spänd.
-
Hm jag kanske ska överväga att byta ut Hondan eftersom hydrostat verkar vara den bästa lösningen. Har jag rätt i mitt antagande? Vad har exempelvis Can-am för drivning?
-
Can-am har CVT (remdrift) med rätt högt tillslag. Vilket ger en rätt aggressiv körstil.
Skulle nog säga att Can-am är bland de sämre lämpade för arbete.
Nu har jag ingen erfarenhet av arbete i skogen, men can-am har verkligen ingen vidare krypförmåga då det framförallt inriktar sig på körglada prestandamaskiner.
Men vad det gäller just bästa för arbete kanske du även skulle ställa en fråga eller 2 på ett lite mer inriktat skogsarbeteforum :)
-
Det är inte meningen att jag enbart ska ha 4-hjulingen till arbete utan jag har bara kärran som ett komplement dvs när jag väl sätter på kärran så vill jag att den ska funka samt om jag skulle få för mig att hyra ut den så vill jag det oxå, i nuläget så kanske det var lite väl överilat att vilja byta eftersom en del här på forumet tyckte att jag nog bytte ner mig så jag överväger att behålla Hondan ()p
-
billigast att behålla!
låna hem en maskin i en vecka och se hur det känns vettja.
-
Vad har Polaris för drivning då? Lämpar den sig för en skogskärra?
-
Javisst. Det är ju inte direkt vanligast med hydrostathonda i atvskogsbruket.
Men hör med anersimyra här på forat. Han har en Polaris Atv han använder tillsammans med en skogsvagn i jobbet.
-
Polaris har också en vanlig variator (samma konstruktion som Can-Am) men Polaris har lite mjukare tillslag och ganska låg utväxling.
Nu har jag ju en 500 men har kört 800, 550 och 850 också. Vete fasen vilken som är bäst allround. Går mjukt och fint i skogen gör dom då!
Av Can-Am har jag bara kört 500, 650 och 1000XMR. Gillade faktiskt Outlander 500 bäst av dom 3. Bra pris och mjuk i motorkaraktären.
-
Men varför är det inte vanligt med hydrostat till skogsbruk? Jag tycker det funkar ok men saknar lite effekt därav min fundering till byte.
-
Men varför är det inte vanligt med hydrostat till skogsbruk? Jag tycker det funkar ok men saknar lite effekt därav min fundering till byte.
Det finns bara en modell på hela marknaden! Och då är det ju en förgasargigant som saknar servostyrning tills i år.
Ut och provkör lite olika maskiner och läs på hur cvtdrift fungerar. Brukar finnas förklarande filmer på tillverkarnas hemsida:)
Som sagt låna hem en annan maskin och bilda dig en egen uppfattning.
Billigast för plånboken är att behålla hondan dock. God jul.
-
Men varför är det inte vanligt med hydrostat till skogsbruk? Jag tycker det funkar ok men saknar lite effekt därav min fundering till byte.
Alla skogsmaskiner har det för det är nr 1 i skogen, det är tyvärr bara honda som har gjort en atv med hydrostat dock med hel bakaxel så man fäster
-
Alla skogsmaskiner har det för det är nr 1 i skogen, det är tyvärr bara honda som har gjort en atv med hydrostat dock med hel bakaxel så man fäster
Skulle vara kul att se en skördare med variatordrift :)
På diesel är hydrostat kanon iaf. Bensin bör vara liknande:)
-
Om nu hydrostatdrift är det bästa vilket är då näst bäst? Vad har exempelvis Suzuki för drivning?
-
Förr hade fyrhjulingarna en vanlig växellåda med fotväxel på (det är ett tag sedan nu).
Nu har ALLA (vad jag vet) utom en endaste hondamodell samma variant av kraftöverföring.
"Variatordrift" precis som på en snöskoter/scootermoped. Det betyder väl i princip att motorn alltid arbetar på optimalt varv och att utväxlingen ändras automatiskt så att den varvar lika mycket i säg 30km/h som i 15km/h.
Centrifugalkraften gör att "skivorna" tryck isär ju mer man gasar, då ändras utväxlingen osvosv.
Här har du en film på hur det fungerar. Hittar tyvärr ingen på svenska: Yamaha Ultramatic® CVT Transmission (http://www.youtube.com/watch?v=YcHVsjwrp1M#noexternalembed-ws)
De japanska atverna brukar ha en slags slirkoppling som låter motorn slira tills den blir belastad. Det syns i klippet. Det blir "segare" reaktion men å andra sidan så är variatorerna stilla så länge man inte gasar.
Modellerna utan slirkoppling innan primärvariatorn (alltså den på motorn) tex Polaris och Can Am fungerar på exakt samma sätt förutom att remmen ligger och "slirar" på primärvaratorn när man står på tex tomgång. Det är dock ingen fara med remmen som en del anser. Den håller inge märkbart sämre ändå (väntar på spank av slirkopplingsentusiasterna nu) Se klippet:
Polaris Sportsman - CVT Clutch (http://www.youtube.com/watch?v=5cMxX8vDgzo#)
Nu är jag dålig på att förklara men gör så gott jag kan. Texten innehåller förmodligen faktafel.
Jag tror att variatordrift är rätt bra lösning på bensinare.
Men du anser din Honda vara klen i skogen? :)
-
Honda har ju modeller med "traditionell" växellåda (FE). Där väljer man växel elektroniskt med knappar på styret, sen är det väl en slirkoppling av något slag innan lådan antar jag. Finns väl även FM med manuell fotväxel. Honda har väl ingen variant med variator?
Annars har väl alla andra märken antingen direkt driven variator eller variatordrift med slirkoppling.
Om man tittar på snöskotrar finns mig veterligen ingen som har slirkoppling. Där ligger remmen fritt på primären ända tills man börjar gasa ( samma system som på Polaris och CanAm (och Kawwa?)). En snöskoter med för lite effekt bränner lätt remmen om det är väldigt tungt före. Om den inte orkar "kliva upp" ur blötsnön slirar den på remmen. Samma sak när man fis-kör med en atv. Men egentligen tror jag inte det spelar nån större roll. Det är ju trots allt ganska många som kör med timmerkärra i skogen med alla olika märken och lösningar på drivning. Huvudsaken är nog lågt växlad lågväxel.
Centrifugalkraften påverkar vikterna i primärvariatorn så att skivorna trycks ihop och remmen hamnar längre upp. Eftersom remmen har en viss längd trycks därför skivorna i sekundären isär och remmen hamnar längre ner. Val av fjädrar, vikter och profil på viktarmarna bestämmer hur variation ska"växla".
Rätta mig om jag har fel!
-
Ja jag bara undrar o jag antar att det är bäst att undra här. Men när jag pratade med Kranman så var det visst första gången som någon hade den största krankärran på en Honda deras mesta kunder hade den på Suzuki, är Suzuki mest lämpad för det då?
-
Ja jag bara undrar o jag antar att det är bäst att undra här. Men när jag pratade med Kranman så var det visst första gången som någon hade den största krankärran på en Honda deras mesta kunder hade den på Suzuki, är Suzuki mest lämpad för det då?
Nu kanske jag är lite väl skeptisk men ,jag tror att Kranmans och Suzukis samarbete där dom säljer suzuki kranman edition med en Suzuki 750 eller 500 plus kranman kärra har en del med i det svaret, det gäller att stryka sin sammarbetspartner medhårs tänk om det kom ut att dom rekomenderade ett annat fabrikat :hmmm:.
Har dock en som bor nära min gård som håller på att titta på en atv till sin stora Avesta kärra.
För hans del står det mellan Polaris 850 och Artic cat 700 ( glömt namnet men atv:n med flaket )
-
Arctic har väl också slungkoppling innan CVTn, Många som vill bygga bort slunkopplingen för att den inte orkar låsa när det gasas friskt i lera/moss mm.
-
Vet inte om du har bytt maskin ännu, men som någon påstår att det inte finns
variator på skotare eller skördare vet inte fakta. :hmmm:
Hydrostat är en hyraulpump (ofta variabel) som driver en hydraulmotor (dyrare system är variabel). Variator typ skoter slirar alltid lite på remmen vid tung start
dessutom värdelös motorbroms, variator med cvt där är remmen sträckt. Är den hel så slirar den inte på remmen & du har en bra motor broms.
Har enn granne med variator i sin väghyvel:o
Nu får jag säkert en massa påhopp men jag är inte inne så ofta på forumet
så jag tar det 8) Jag har en plog som är 2,2 m bred i botten (första spåret blir
2,2 m) jag har plogat ca 35 mil med den 2013 2014,(bryter upp isvägar) dessutom har jag kört fram
ca 250 m3 timmer jag har ca 500 m3 timmer som ska fram innan våren.(En m3 = ca 800 kilo.
Det där gör jag med en x8 som många spyr galla över ??? Hur många fel har det varit på 170 mil :hmmm:Ett blink relä, Ett wisch relä.
Allt är orginal jag har inte stel bakaxel inte stel framaxel men plogen lyfter han
timmervagnen drar han, Vad vill jag ha sakt Liten vagn liten eller stor maskin.
Stor vagn då är det bara stor maskin som gäller 8) (nya vagnen ska klara 4 ton)
-
Jag skulle inte vilja sitta på en ATV med en 4tons vagn efter som trycker på. Finns inga ATVbromsar som fixar den fällkniven...
-
Du kommer inte kunna dra 4 ton med en atv i skogen om du inte bara köra på platta vägar.
800 kg var att ta i men 5-600 kg.
Varför tar du inte in en skotare om det rör sig om 500 m3 timmer?
Hur får du upp stora timmer stockar på kärran?
-
Eftersom maskinen klarar flytta en plog på 2,20 så inser man ju att det är norrlandssnö det handlar om.
Sånt som inte väger någonting alls... typ damm.
Är sedan första skäret 2,20 så bör det ju vara vid snedställt blad... och då är plogen över 2,60... hmm...
Här nere är det ofta problem med plogar på 1,50 på en ATV.
Och vet man då hur den norrländska terrängen ser ut så är det inte så svårt att dra ut tonvis med virke... det är ju helt platt.
800 kg/kubik är nog för övrigt rätt högt räknat va?
Men visst, jag är ingen expert, varken gällande plogar eller virkesvikt.
-
Vet inte om du har bytt maskin ännu, men som någon påstår att det inte finns
variator på skotare eller skördare vet inte fakta. :hmmm:
Har enn granne med variator i sin väghyvel:o
Jag skulle gärna vilja veta vilken skördare, skotare eller väghyvel som har variator till driften. Att det finns på skördetröskor vet jag, men har aldrig hört talas om en skotare med variatordrift?
-
Vimek
-
Virkesvikt nyfäld tall 750-950 kg m3 gran 700-850 kg m3 beroende på årstid.
Har ett snö blad, men när jag plogar is väg använder jag spetsplogen.
Varför använder jag inte en skotare? isen är bara 32 cm drykt 5000 kg & vi ser inte ut att få minusgrader.
långt att frakta ca 6 km över isen.
Nästa ställe är ett berg, med stigar dom ville att vi ska köra med häst.
Förra vintern fick vi köra atv & nu kan vi fortsätta så även på sommaren ()p
Med broms & drift på vagnen är det inte så stora problem
-
Aha, en vagn med drift!
...den kan man ju "dra" med handen...
-
...den kan man ju "dra" med handen...
:lol: +1
-
Vimek
Det är ingen skogsmaskin
-
Vimek
Där ser man. Hade ingen aning om detta. Att de inte drivs hydrostatiskt kunde man ju anta, eftersom de har mekanisk robson på vagnen, men jag trodde faktiskt de hade nån sorts mekanisk drift på framaxeln.
Men efter att ha läst på lite så ser jag ju att på nya 610:an kommer det att bli hydrostat. Kan det vara så att det funkar bättre på en skogsmaskin som krypkör hela sin livstid kanske?
Varför använder jag inte en skotare? isen är bara 32 cm drykt 5000 kg & vi ser inte ut att få minusgrader.
långt att frakta ca 6 km över isen.
Nästa ställe är ett berg, med stigar dom ville att vi ska köra med häst.
Förra vintern fick vi köra atv & nu kan vi fortsätta så även på sommaren ()p
Med broms & drift på vagnen är det inte så stora problem
Nu menar jag inte att ifrågasätta dig och ditt arbete, men kan det verkligen bli nån som helst lönsamhet på en sån avverkning? Mer än för dig som entreprenör då... ()p
Edit: Inser att vi kommit rätt långt Off Topic nu. Ber om ursäkt för det, men hoppas det går bra ändå.