ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Dany skrivet 13 december 2013 kl. 17:02:38
-
Var och kollade på en LTZ idag som verkade riktigt fin. Har dock lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Har lagt frågorna i ordning efter bilderna nedan:
Bild 1) Tydligen var den sänkt fram. Ser det ut så här original eller är det hemmagjort?
Bild 2) Tyckte det verkade låg även bak men där var den inte sänkt enligt säljaren. Dock hade han denna detalj löst. Kan man höja den via denna detalj eller kan man höja den genom att skruva på dämparna?
Bild 3-5) Säljaren hade ett trimavgas på men visste inte om det enbart var ett slipon eller om det var hela systemet som bytts ut. Vad tror ni? Tycker även delningen ser konstig ut utan någon klämma?
(http://i41.tinypic.com/23m3mvd.jpg)
(http://i43.tinypic.com/2m4py0l.jpg)
(http://i43.tinypic.com/15oz2tl.jpg)
(http://i43.tinypic.com/334lpnt.jpg)
(http://i42.tinypic.com/wb2ek1.jpg)
(http://i42.tinypic.com/20gnes.jpg)
(http://i44.tinypic.com/21ahhyg.jpg)
-
Den är sänkt fram. Ej hemmabyggd.
Det i handen är sänkning bak.
Dämpare är fullt ställbara efter 07 (de med gasbehållare som på denna)
Det är originalkrök på.
Och sitter det slipon bör man bestycka om förgasaren. (Inget måste om den går bra)
Kolla färgen på stiftet. Gyllenbrunt är optimalt. Men alla mina maskiner har mer åt de svarta hållet och har inte varit problem.
Vitt så går den för snålt och är inget vidare...
Ser klart fräsch ut!
Bör vara i prisklassen 30-36?
-
Tack Pelle ()p
Vad gäller sänkningen bak, är det originalarmen jag håller i på bilden? Är den svår att byta?
-
Ser ut att vara hemma smidd.
Lite meck är det men inget avancerat att få dit.
-
Såg även att den inte hade några fettnipplar i framvagnen vilket verkar lite skumt tycker jag. Hur smörjer man då bussningarna?
-
Underhållsfri :dntknow: ;D
-
Håller på och monterar dit originallampan (Dresel) och vill bara att någon kan bekräfta att detta är korrekt monterat?
(http://i40.tinypic.com/2dkzgb9.jpg)
-
Ny fråga som jag hoppas nån kan/vill besvara.
Jag har ju CRJ lowering kit installerat och jag vill nu höja bakänden. Tänkte om jag kunde göra detta genom att justera CRJ linken till hålet till närmast swingarmen samt även skruva till bakdämparen som idag är satt väldigt mjukt (se bild)
Frågan är dock om man kan höja nämnvärt genom att enbart justera CRJ linken samt bakdämparen? Nästa fråga blir då hur man ska komma åt att justera dämparen eftersom det idag är omöjligt att komma åt med det medföljande verktyget.
(http://i39.tinypic.com/32zoqdd.jpg)
-
Plocka bort dämpare så blir det enklare att skruva upp han, du måste väl ändå lossa han i botten om du ska byta hål på kitet du pratar om.
-
Tack för svaret!
Jo, visst kan man ta bort dämparen men tänkte mest om det fanns nåt smart sätt att komma åt och sätta preload utan att behöva göra detta. Känns onekligen omständigt att behöva montera bort den för att justera detta :hmmm:
-
Går säkert att göra det på plats men går nog fortare att plocka bort den och göra det löst :)
-
Prova först med att bara flytta så du använder hålet närmast, för mycket preload på baken så går den bara på bakhjulen och styr inget.
Jag har min crj på närmaste hålet, resten är bortkapat.
-
Ska testa!
Uppskattar din input Sheriffen ()p
-
Ny fråga :)
Tänkte byta gasvajern imorgon men funderar på hur man ska komma åt utan att montera av hela förgasaren. Som jag har förstått så ska det räcka med att montera bort det stora mässingslocket som hålls fast av tre skruvar. Frågan är bara hur man ska komma åt detta lock. Som ni kan se på nedanstående bild så är det enbart en skruv som är möjlig att komma åt. Kan man montera bort den svarta "lådan" så är i vägen på bilden eller måste man verkligen montera bort hela förgasaren?
(http://i44.tinypic.com/11ranbs.jpg)
-
Lådan är bara att skruva bort när du ändå skruvar bort Sido paneler och tank.
-
Ahhh....ok så då behöver man alltså inte skruva bort förgasaren?
-
På min LTZ sitter det även en ställbar CDI box (Procom). Enligt förra ägaren så gick maskinen bäst när denna var inställd på originalinställning. Borde jag då inte lika gärna kunna sätta tillbaka originalboxen som jag också fick med?
-
Kollar på nytt bakdrev och såg att atvhuset har drev till bra pris. Dock står det att dreven är till 2003-2006 årsmodeller. Nån som vet om dessa också passar min 07:a?
http://www.atvhuset.se/renthal-bakdrev-suzuki-ltz400-2003-2006/97142-0 (http://www.atvhuset.se/renthal-bakdrev-suzuki-ltz400-2003-2006/97142-0)
-
Kollar på nytt bakdrev och såg att atvhuset har drev till bra pris. Dock står det att dreven är till 2003-2006 årsmodeller. Nån som vet om dessa också passar min 07:a?
http://www.atvhuset.se/renthal-bakdrev-suzuki-ltz400-2003-2006/97142-0 (http://www.atvhuset.se/renthal-bakdrev-suzuki-ltz400-2003-2006/97142-0)
Kikade lite.
Verkar som det är någon förändring mellan 2008-2009.
Ring en Suzuki åf så kan de säkert hjälpa dig :)
-
03-08 samma, vissa skillnader finns, enda som syns är väl fram dämparna som inte hade "burk" på sidan av på 03-04 om jag minns rätt.
09 kom den nya versionen med insprut som mer liknar en ltr.
Där de även ändrade på mer saker. Google kan ge dig alla skillnader. ;)
-
Ny fråga :)
den svarta "lådan"
Det är till vevhusventilationen om jag inte minns fel.
-
Det är till vevhusventilationen om jag inte minns fel.
Japp och denna gick enkelt att montera bort för att komma åt gasvajern i förgasaren :)
-
03-08 samma, vissa skillnader finns, enda som syns är väl fram dämparna som inte hade "burk" på sidan av på 03-04 om jag minns rätt.
09 kom den nya versionen med insprut som mer liknar en ltr.
Där de även ändrade på mer saker. Google kan ge dig alla skillnader. ;)
Ok, men som jag förstår så ska inte dessa ändringar påverka bakdrevets passform (03-08 alltså)
Beställde ett 38 drev bak idag så nu blir det till att testa 15/38 drevning och se vad man tycker om det :)
-
Precis;)
Jag kör med 14/36 på min
Bakhjuls åka 1-2an och 3an med lite vilja.
Inga tok höga rpm på 70 sträckorna.
Ltz är ju verkligen inget högfarts monster.
-
Nej, så är det ju men jag får hoppas att den inte blir för slö med 15/38 bara. Tror dock det passar bra då jag mestadels kör grusväg och gata......
-
Sulade om hjulingen idag och såg då att det satt nån typ av shims i framhubben. Detta har jag aldrig sett på någon av mina andra maskiner jag tidigare haft. Vad är det för shims?
Tänkte även montera spacers fram och frågan är då var denna shims ska sitta, närmast hubben där den sitter idag eller mellan spacerplattan och däcket?
(http://i43.tinypic.com/2dim7bq.jpg)
-
Den är för att fälgen inte ska oxidera/rosta fast tror jag. Samt lite smutsskydd.
Jag satte den ytterst när jag hade spacers.
-
Tack för snabbt svar Pelle ()p
-
Jag skulle gissa att den ska spärra galvaniska strömmar som leder till oxidering. Så om spacern är av samma material som fälgen skulle jag sätta den innanför spacern. Men sen är jag en j*vla teoretiker också.
-
Dom hivade jag bara åt helvete
-
Dom hivade jag bara åt helvete
Bra, för jag funderade på samma sak ()p
-
Alltid är det nåt skit. Skulle montera de nya däcken på mina fälgar idag men däckfirman fick inte på dom eftersom de var så tillplattade från transporten att de inte tätade mot fälgen. Dom fick istället montera inneslangar som de pumpade upp. Förmodar att det fungerar lika bra, eller?
Pga så väger varje däck ca 800g mer än tidigare men det kanske man inte märker?
-
Så länge du har koll på trycket så funkar det med slangar, men skulle trycket sänkas av nån anledning (tex pyspunka) eller om du helt enkelt gillar att köra med lågt tryck, så kan slangen börja "vandra" inne i däcket... så pass att ventilen till slut kan slitas bort.
Och då blir det lufttomt rätt snabbt... och den typen av punka kan tex en punkaspray inte fixa.
Vikten på ett quadhjul märker du säkerligen aldrig.
-
Tack för svaret Hydro ()p
Blev lite nervös att de extra 600-800g / hjul skulle påverka märkbart men det låter ju lovande att man inte märker någon skillnad. Bytte från 20-11-9 till 20-10-9 just för att få ner vikten lite men det blev visst tvärtom :)
-
Vad skulle vikten ha för betydelse menar du?
Visst, de som åker cross på elitnivå letar hekton... och om man flerdubblar vikten kan man säkert mäta fram en viss skillnad i acceleration tex... men generellt är det omöjligt att notera nån skillnad.
På en fyrhjulsdriven maskin är det lite annat då drivaxlar och diffar tar mer stryk ju tyngre ett hjul är, tex vid snabba hjulspinn i framaxeln ömsom höger och ömsom vänster (dvs utan låst diff) och även vid hastiga förändringar i hastighet, tex spinnande hjul som sedan stoppas hastigt med motorbroms osv... då spelar vikten in.
Men inte heller då hänger man upp sig på några hekton.
-
Tänkte mest att om man ökade på den rullande massan så borde den ju gå tyngre med sämre acceleration osv....
Hade som sagt inte en aning om hur mycket 600-800g/däck påverkade men tänker man efter så är det ju egentligen inte så mycket. Blir nog mest tungkört psykologiskt framöver :)
-
Märker du skillnad i acc om du har nästan tom respektive full tank? :whip:
Nä, men visst går det att mäta fram en skillnad... fast man märker det generellt ej.
Vill man ha minsta möjliga rullmotstånd så spelar ju bredden en stor roll och då bör man ju satsa på däck av typ mc-bredd... men det är ovanligt på quads.
...och rätt kass om det blir mjukt underlag.
-
Testade maskinen idag efter att jag bytt avgas till original samt tagit bort locket till luftburken. Dock gick den inte alls bra och så fort man gasar mer än 20-30% så får man ingen respons alls utan den bara böööaaarrrrr (ingen större skillnad med locket monterat). Det konstiga är att den svarar hur bra som helst när jag står och gasar på tomgång........
Enligt den förra ägaren sitter det ett Dial a Jet monterat från Thunder Products och som jag förstår så ska man kunna justera bränslet direkt via ett reglage på detta system men problemet är att jag inte hittar var jag gör denna justering.
Eftersom jag monterat tillbaka originalsystemet så borde det väl innebära att den nu får för mycket bensin? Slänger in en bild på förgasaren så kan se om ni ser vart bränslet ev kan justeras....
Tacksam för tips......
(http://i44.tinypic.com/2hob31g.jpg)
-
http://www.thunderproducts.com/dial_a_jet.htm (http://www.thunderproducts.com/dial_a_jet.htm)
har du läst lite här? Det står ju allt om produkten. :)
-
Japp, har läst det flera gånger ()p
Var ute och testade nu igen och hittade då denna justerskruv. Gick betydligt bättre när jag skruvade åt minushållet :)
(http://i43.tinypic.com/2rg2m9y.jpg)
-
Om du tycker hjulen blev onödigt tung med slangar i så borde de inte va nå problem att ta ur dom och få luft i däcken utan slangar när du har haft det monterat ett tag..
-
Jo, men i en annan tråd monterar han spacers, massiva... så detta med vikt är nog inget problem egentligen.
-
Hmmm...har mest varit frågor i denna tråd vilket är ett måste för mig eftersom jag inte kan något själv ':) Tänkte lägga upp lite bilder och information vad som hänt med den sedan jag köpte den. Förvänta er ingen storslagen projekttråd utan denna blir väldigt enkel med mestadels bilder kring enkla saker som jag gjort. Dock är ju detta ett forum för alla som varför ska det inte finnas projekttrådar även för de som sitter med tummen mitt i handen :) Nåväl här kommer lite mer info kring min LTZ.
Så här såg den ut när jag hämtade den i mitten av December. Sänkt med CRJ kittet, Cross Pro bumper, bakbumper med väska, Dial A Jet styckad förgasare, rullgas samt Motoworks slipon.
(http://i60.tinypic.com/fa3o5v.jpg)
(http://i62.tinypic.com/9thdn8.jpg)
Det första som gjordes var att montera tillbaka originallänken bak samt ta bort sänkningen fram. Tycker den ser betydligt maffigare ut i originalhöjd.
(http://i61.tinypic.com/syl3xh.jpg)
(http://i61.tinypic.com/10xtt3p.jpg)
Efter det så togs rullgasen bort och tumgasen monterades på plats. Har aldrig riktigt tyckt om rullgas på en fyrhjuling. Tycker tumgasen ger bättre känsla. Gjorde även rent Pro Design luftfiltret samt monterade dit ett extra ytterfilter samt bytte tändstift.
(http://i60.tinypic.com/2u4kefb.jpg)
(http://i61.tinypic.com/6oot3d.jpg)
Eftersom baklampan inte var hel när denna inköptes så monterade jag dit "originalrampen" med en Biltema ledlampa med skyltbelysning. Blev väl helt ok tycker jag.
(http://i59.tinypic.com/2rmw1f4.jpg)
Eftersom jag hade pyspunka på ena bakdäcket och väldigt slitna framdäck så köptes en ny omgång Innova in. Bytte tillbaka till originalet 20x10x9 mot 20x11x9 som satt på när jag köpte den. Tyckte 11 däcken blev lite för breda. Känns betydligt smidigare med 10 breda däck.
(http://i60.tinypic.com/kf1o8x.jpg)
(http://i61.tinypic.com/a48kt1.jpg)
Har även bytt kedja samt fram och bakdrev (15/38) och så här ser den ut idag.
(http://i61.tinypic.com/107qcmf.jpg)
(http://i59.tinypic.com/2valh76.jpg)
(http://i60.tinypic.com/wvep9d.jpg)
-
Efter det så togs rullgasen bort och tumgasen monterades på plats. Har aldrig riktigt tyckt om rullgas på en fyrhjuling. Tycker tumgasen ger bättre känsla.
Fick du byta gasvajer när du bytte från rullgas till tumgas, eller funkade det med samma vajer.
//Lizard
-
Jag fick byta vajern. Oftast får man göra det eftersom rullgasvajern är lite längre än den till tumgasen men det är lite olika beroende på vilken modell av rullgas du har.
-
Jag misstänkte det. Jag har rullgas på min LTR, men har funderat på att byta till tumgas. Det ligger en gasvajer i min "bra-att-ha låda" som följde med fyrhjulingen, kanske var den som var till tumgasen. Men det är bara en nippel i ena änden (till "gashandtaget") hur den monteras i andra änden vet jag inte.
//Lizard
-
Hur fasiken vet man om bakaxeln är helt rak egentligen? Nu menar jag inte att den skulle vara krökt utan att den skulle ligga lite snett efter att jag justerat kedjespänningen. Som det är nu så drar hojen åt höger när jag släpper styret och jag misstänker bakaxeln starkt.
Nån som har tips?
-
Kedjan bör knappast kunna flytta axeln om lagerna är riktiga.
Den tveklöst främsta anledningen till att en odiffad maskin drar snett är olika diametrar på drivhjulen.
Oftast beror detta på olika lufttryck men även skillnader i tillverkningen utav däcken förekommer.
-
Jo men för att spänna kedjan så måste man ju lossa de muttrar som håller fast axeln (eller excentern kanske det är) och som jag då förstår det så kan man då få axeln att hamna lite snett när man sedan drar åt allt igen.
-
Ja, det är excentrisk carrier på de som vrids för att justera kedjespänningen, men den är ju inte skev... den parallellförflyttar ju hela axeln.
Så skall det iaf vara, men kolla lagerna.
Även svingens, dvs mot ramen till.
Dessa fel brukar dock få maskinen att "åla" istället för att dra snett, men visst...
-
Jag tror oxå att det beror på bakdäcken, dom har du väl precis bytt dessutom?
prova ändra lite lufttryck (en sida i taget) å se om de blir nån skillnad.
kan ju även ta ett måttband eller snöre typ å lägga runt för å se om de är samma omkrets.
Edit : Kedjesträckningen är väl ett "block" man lossar med 4 skruvar sen en mutter bak man sträcker med på ltz? alltså inte en excentrisk historia..
-
Hmmm....då har jag missuppfattat en del tror jag (som vanligt :) ) Har förstått när jag läst runt att man kan få axeln sned när man justerar kedjan :hmmm:
Lagrena är det inget fel på då det inte finns något glapp och jag har även justerat framvagnen. Får väl kolla över lufttrycket en gång till.
Tack för snabba svar!
-
Sen kan ju även vägens lutning få det att dra till höger, testa åk på fel sida å se om de är lika då.
-
Edit : Kedjesträckningen är väl ett "block" man lossar med 4 skruvar sen en mutter bak man sträcker med på ltz? alltså inte en excentrisk historia..
Ja visst fan!
Sitter ju fyra skruvar ovanpå svingen och sedan en skruv baktill.
:banghead:
-
Just det Tedde så är det. Innebär inte detta då att man visst kan få axeln sned?
-
Säkert en dum fråga... men om du nu tror att du är problemet på spåren, varför justerar du då inte saken?
Går det att få över åt andra hållet så prova och "överdriv" så märker du ju ifall den då drar åt andra hållet... och sen får man då justera tillbaka för att hitta ett noll-läge.
Eller?
-
Hur fasiken vet man om bakaxeln är helt rak egentligen? Nu menar jag inte att den skulle vara krökt utan att den skulle ligga lite snett efter att jag justerat kedjespänningen. Som det är nu så drar hojen åt höger när jag släpper styret och jag misstänker bakaxeln starkt.
Nån som har tips?
Japp, jag har tips!
Din hoj har inte som många andra en exenter som man vrider på för att spänna kedjan utan en hel klump som flyttas bakåt.
Mät mellan framdäcket och bakdäck på båda sidor så vet du att bakaxeln är rak.
Ännu Enklare sätt är att kolla så kedjan linjerar med varandra.
-
Ltz har ju rätt finurlig lösning för spänna kedjan så tror inte detta är boven.
Men för att kontrollera att hjulen står rakt så kan du lägga en bräda längs med hjulen.
Annars tror jag på Hydros förslag. Att det inte är samma omkrets på hjulen (små luftskillnader gör stor skillnad)
Sen är en Quad långt från en bil att köra.
De är spårkänsliga och drar åt det hållet vägen lutar.
-
Säkert en dum fråga... men om du nu tror att du är problemet på spåren, varför justerar du då inte saken?
Går det att få över åt andra hållet så prova och "överdriv" så märker du ju ifall den då drar åt andra hållet... och sen får man då justera tillbaka för att hitta ett noll-läge.
Eller?
Visst skulle jag kunna göra detta men jag ville först försäkra mig om att axeln faktiskt kunde hamna snett vilket den alltså verkar kunna göra. Tycker det är konstigt att Suzuki valt en sådan lösning för att spänna kedjan. Tyckte det var betydligt smidigare på Dinlin t ex när man bara lossade på tre skruvar, stoppade in en skruvmejsel i ett hål och rullade framåt eller bakåt. Där fanns det ju ingen risk att nåt hamnade snett.....
-
Nu vet vi ju inte om den faktiskt har hamnat snett...
Jag har aldrig tidigare hört nån som lyckats med det, men någon gång skall ju vara den första iofs.
()p
-
Haha.....skulle inte förvåna mig om jag blir först med det ;D
-
Jag har haft bort allt i röven på min z o allt är spikrakt :-) bytte lager broms skiva drev mm mm. Så jag tror mer på gummitryck ja
-
Nu lägger jag mig i.
Är det excenter i baknavet för att spänna kedja?
Om ja - lyssna på hydro/pelle
Om nej - är det en hel klump som kan justeras via två skruvar på vardera sida?
Om ja - Lyssna på toyboy och justera tills det är rakt genom att mäta mellan fotpinnar (t.ex.) och bakaxel på båda sidor.
Om nej - ingen aning.
På raptorn är det excenter, omöjligt att det blir snett med fräscha lager.
På SMC250 är det klump med skruvar, jättelätt att axeln blir FLERA CENTIMETER sned när man spänner kedjan.
-
Det är en "klump" på LTZ:an så då kan den alltså hamna snett. Undra varför dom valt denna lösning. Borde ju vara smidigare med en excentrisk hub.....
Provade att mäta lite igår och fick det till att högersidan (sett bakifrån) på bakaxeln satt ca 37,5cm från fotstödet och vänstersidan ca 38,5cm. Kollar man på kedjan så ser den dock ut att sitta frakt på dreven så jag vet f*n hurpass exakt jag har mätt bakaxelns position. Hjälp mig att tänka.....om nu mina mått är rätt skulle detta innebära att den drar höger :hmmm:
-
tänk truckstyrning, alltså en sån som styr med bakhjul :)
om höger sida har mindre mått borde den dra som du säger åt höger.
-
Måste bara få tala om hur jäkla nöjd jag är med LTZ:an. Var ute hela eftermiddagen idag och körde och vilken sanslöst rolig lekmaskin detta är :headbang:
Har dock ännu inte fått ordning på att den drar till höger. Bakaxeln är rak och framhjulen är korrekt inställda. Dock skiljer diametern på bakdäcken rätt mycket (vänster bakhjul betydligt större) vilket en del av er också poängterat kan vara problemet. Har dock samma lufttryck i dom så jag funderar på om det kan vara slangarna i dom som är problemet :hmmm:
-
Om däcken skiljer sig så har du problemet där!
Då får komma upp nån hälj o köra sandgropar o skoterleder. Askul :headbang:
-
Slang bör man undvika i crossdäck.
Dessa kör man ju ofta på rätt lågt tryck och då kan slangen "vandra" och slita väck ventilen...
Generellt bör dock inte nån slang påverka diametern men olika däck med samma dimensioner har tyvärr ibland olika faktiska mått.
Är det marginellt kan du ju justera genom att höja trycket i andra.
Annars är det byte som gäller.
...eller ett hårdare grepp i styret.
-
Följetongen fortsätter :)
Mätte upp hjulen ordentligt idag och med 0,5 bar så är ena däcket 170,8 och det andra 168,2. Tror jag hittat felkällan. Helt obegrpligt att det kan skilja så mycket. Imorgon ska slangarna ur så får vi se om det blir någon skillnad. Om inte känns en reklamation hos Löeffler rätt självklar......
-
Inget ovanligt tyvärr.
Du kan reglera det med däcktryck.
Löeffler kommer troligen ge dig långfingret eller bara vara krångliga så du tröttnar.
-
Nya bakdäck på väg från Loeffler. Mailade och påtalade problemet och de skulle skicka nya däck omgående. Klart bättre respons än väntat gällande detta.
Blev iallafall en 6 mila tur idag och gjorde lite småusteringar eftersom den inte gick riktigt rent på toppen. Ställde ner soppan lite och nu varvar den ur perfekt. Sjukt smidigt med Dial a Jetten. Bara att justera med en ställskruv så man slipper labba med olika munstycken ()p
Lägger in en liten bild på bakdäcken. Man ser storlekskillnaden ganska tydligt.....
(http://i57.tinypic.com/4v5qis.jpg)
-
Fick mitt nya däck idag men gissa vad, dom skickade fel dimension :(veryangry): Helt j*vla otroligt att dom kan vara så slarviga.
Blir såååå trött!!!!
-
Fick mitt nya däck idag men gissa vad, dom skickade fel dimension :(veryangry): Helt j*vla otroligt att dom kan vara så slarviga.
Blir såååå trött!!!!
Men var de som kom lika stora då? Hehehehe.... ':)
-
Fick bara ett nytt däck av dom så nu har jag ett par 20x10x9 (där ett av däcken är betydligt större än det andra) samt ett 20x11x9 däck.
Har mailat och krävt pengarna tillbaka för bakdäcken så nu blir det att köra bakdäck av någon svensk handlare istället. Helt obegripligt hur de kan vara så slarviga.....
-
Jaha...jag trodde du skulle få två st nya.
-
Då fick man pengarna tillbaka från Loeffler så nu ska det handlas nya bakdäck ()p
Eftersom jag fick ett 20x11x9 istället för ett 20x10x9 som jag skulle fått så funderar jag på vilken dimension jag ska köra på. Finns det någon fördel med 10 resp 11 bredd eller är det minimal skillnad? Kör mest asfalt och grusväg.....
-
Nu blir jag snart helt galen. Loeffler skickade ju fel däckdimension som kompensationsdäck till mig vilket gjorde att jag var tvungen att beställa ett ytterligare däck i dimensionen 20x11x9 från Atvhuset. När sedan dessa skulle monteras i dag hos däckfirman så visade det sig att även dessa däck skiljer sig åt enormt mycket. Det däck som kommer från Löeffler är denna gången helt rätt dvs det ser ut som ett 11 däck brett medan det som kommer från Atvhuset sväller upp och får en helt annan form. Det är inte heller fälgarna för även om vi bytte fälg så blev samma däck betydligt större än det andra. Får maila Atvhuset imorgon och be dom skicka ett nytt däck så man hinner få det innan helgen. Bara att hoppas att Atvhuset har bra kundservice.....
Som sagt, vissa saker går det troll i :(veryangry):
(http://i61.tinypic.com/1znlf2g.jpg)
-
Kan du inte justera sizen med trycket och sen bra?
-
Nej, det funkar inte. Även om jag har 1 bar i det minsta däcket och 0,5 i det andra så skiljer det i storlek iallafall. Sen känns det lite sådär att åka med 0,5 bars skillnad i däcken.....
-
Sådana tryck är främmande för mig i crossdäck.
Jag körde på 0,2 upp mot kanske 0,4...
Sen hur det skulle kännas med olika tryck för sakens skull som sådan är inget jag personligen skulle bry mig om alls.
Men alla är vi olika.
-
Känns onekligen lite konstigt att betala nästa 800:- för ett däck och sedan behöva köra med 0,5 bar mindre i det för att för samma omkrets som på det andra. Skulle du acceptera det Hydro om du köpte nya däck?
Är det vanligt att det är så här eller har jag bara extrem otur?
-
Jag har inte kört med dina däck så vet inte hur mycket de drar snett, ej heller följt tråden så vet inte däckens märke men visst vill man ha bra grejer när man köper något.
Dock är alla som sagt olika, jag hade inte brytt mig utan tryckt i typ 0,3-0,4 och sedan kört så gruset sprutar!
Då märker man inte om det drar lite snett eller på annat sätt jävlas.
-
Det är Innova däck som jag verkar ha haft maximal otur med. Nåja, vi får väl se vad Atvhuset säger imorgon.
-
Det är Innova däck som jag verkar ha haft maximal otur med. Nåja, vi får väl se vad Atvhuset säger imorgon.
Innova är skit, häv köpet och köp riktiga däck.
-
Hade misstankar om detta märke pga mönstret...
...och problemen.
Varför sökte du inte lite på forumet innan du köpte däck?
...tex:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35539.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35539.0)
Innova är billiga och slitstarka och ger rätt bra grepp i mjuk underlag.
Där är de positiva sakerna slut.
-
Biltemas däck är lika illa.
Ca 0,5 bar diff för att få dom lika stora.
Brukar pumpa i ca 0,8 och släppa ur luft ur det däcket som är störst tills den går rakt när man åker på bakhjulen. ;)
-
Vill man ha märkes däck för samma pris som billigare däck kan man beställa från tyskland :)
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p3779_20x11-9--255-55-9---38N-Maxxis-Razr1-M-932.html (http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p3779_20x11-9--255-55-9---38N-Maxxis-Razr1-M-932.html)
-
Innova är skit, häv köpet och köp riktiga däck.
+1
-
Innova är skit, häv köpet och köp riktiga däck.
+1
Fick köpa ett nytt däck av Atvhuset så nu har jag tre Innova 20x11x9 så det vore väl f*n om inget av dom har samma storlek. Ska skicka kort på däcken till dom och sedan måste jag skicka tillbaka ett av däcken innan dom kan sätta tillbaka pengarna. Aningen krångligare än med Löeffler.....
Detta tar verkligen musten ur en Så jäkla trött på att däcken aldrig passar. Man får tydligen lida för att man är dumsnål :banghead:
-
Fick mitt nya däck idag och till slut så har jag nu två däck som är hyfsat lika stora :D Det första som jag fick från Atvhuset var typ lika stort som ett 21-21 tums däck så det blir att skicka tillbaka nu.......
-
Testade Pledge floor finish idag och visst blev den blankare. Nu återstår väl bara att se hurpass det håller i
(http://i61.tinypic.com/2r7pwkk.jpg)
(http://i62.tinypic.com/29zcw89.jpg)
(http://i61.tinypic.com/2v9c17t.jpg)
-
Testade Pledge floor finish idag och visst blev den blankare. Nu återstår väl bara att se hurpass det håller i
återkom med uppdatering hur de blir efter några tvättar :)
-
Japp, tvättade den igår efter en tur och den är fortfarande blank ()p
-
Nån som vet vilka skruvar man ska ha till en Crosspro hasplåt?
Edit: Fick tag på rätt skruvar!
-
Monterade min Crosspro skidplate idag. Känns skönt att man har skyddet på plats :)
Eftersom det blåste så mycket idag så tänkte jag bara ta en kort runda men den slutade på 12 mil på fantastiska grusvägar. Går ju inte att sluta när man väl börjat :D
(http://i60.tinypic.com/254zz1d.jpg)
-
Monterade min Crosspro skidplate idag. Känns skönt att man har skyddet på plats :)
Eftersom det blåste så mycket idag så tänkte jag bara ta en kort runda men den slutade på 12 mil på fantastiska grusvägar. Går ju inte att sluta när man väl börjat :D
(http://i60.tinypic.com/254zz1d.jpg)
Fint! den är ju alltid så clean eller tog du kortet i början av körningen? :P Jag tänkte detsamma att jag bara skulle ta en sväng men det blev väl iaf en timme. Riktigt kul( och det var t.om utan grusvägar-ville inte smutsa ner den ;D )
-
Haha......är tyvärr ganska pedantisk av mig när det gäller skötsel och underhåll så jag gillar att hålla grejerna rena och i bra skick. Bilden är dock tagen i början av turen och den såg inte ut så där efteråt men efter en halvtimmes tvätt blänker den återigen :)
Känns lite som du lider av samma åkomma ;D
-
Haha......är tyvärr ganska pedantisk av mig när det gäller skötsel och underhåll så jag gillar att hålla grejerna rena och i bra skick. Bilden är dock tagen i början av turen och den såg inte ut så där efteråt men efter en halvtimmes tvätt blänker den återigen :)
Känns lite som du lider av samma åkomma ;D
Jo det är ju samma här, men man måste ju släppa loss ibland o skita i att de ska skina även om de tar emot :lol:
Förstod de annars hade de varit väldigt lugna mil :nono:
Hade du köpt den där floor polish saken på öb eller blev de att du beställde?
Vill ha en del småsaker att pilla med vissa kvällar
-
Köpte det på ÖB. Kolla bara så att du inte köper det som är för "wooden floors" då flaskorna ser väldigt lika ut. Kolla denna tråden för mer tips innan du kör igång:
http://www.suzukicentral.com/forums/24-dress-up-body/93110-how-restore-plastics-my-way.html (http://www.suzukicentral.com/forums/24-dress-up-body/93110-how-restore-plastics-my-way.html)
-
Köpte det på ÖB. Kolla bara så att du inte köper det som är för "wooden floors" då flaskorna ser väldigt lika ut. Kolla denna tråden för mer tips innan du kör igång:
http://www.suzukicentral.com/forums/24-dress-up-body/93110-how-restore-plastics-my-way.html (http://www.suzukicentral.com/forums/24-dress-up-body/93110-how-restore-plastics-my-way.html)
ja det vore ju tråkigt o ta för trägolv:P
ska kika på länken innan om jag nulyckas få tag på de vid närmaste öb, tackar
-
Köpte det på ÖB. Kolla bara så att du inte köper det som är för "wooden floors" då flaskorna ser väldigt lika ut. Kolla denna tråden för mer tips innan du kör igång:
http://www.suzukicentral.com/forums/24-dress-up-body/93110-how-restore-plastics-my-way.html (http://www.suzukicentral.com/forums/24-dress-up-body/93110-how-restore-plastics-my-way.html)
Sådär tjejen svängde förbi ÖB och köpte med pledge flaskan och det var bara den här som fanns att välja av:
såg din exakt likadan ut?
-
Yes ()p
-
Idag blev det byte av kylarvätska samt bromsolja. Tyckte man fick en mjukare känsla i bromsarna efter bytet men det kanske mest är psykologiskt ':) Känns dock riktigt bra för samvetet att ha detta gjort ()p
Påfyllning på g!
(http://i59.tinypic.com/9va7w8.jpg)
Colaflaskor är fantastiska hjälpmedel :)
(http://i60.tinypic.com/wi3daw.jpg)
-
...samt bromsolja. Tyckte man fick en mjukare känsla i bromsarna efter bytet...
Ansåg du en "mjukare känsla i bromsarna" vara något positivt nu då eller...?
-
Lufta mer
-
Med mjukare känsla så menar jag det i positiv mening. Bromsarna nyper riktigt bra men lite mjukare ()p
-
Vad är mjukt menar du?
Man brukar vilja ha det motsatta... och sista steget är väl spunna slangar...
-
Med mjukt menar jag att jag tycker att bromskänslan blev skönare. Kan inte riktigt säga det på nåt annat sätt (är en riktigt amatör på detta :) ) Både fram och bakbromsen tar tidigt på handtag resp pedal men känslan tycker jag som sagt är mer mjuk (även om de nyper hårt om man trycker till lite)
Kanske luddigt uttryckt av mig men vet som sagt inte hur jag ska säga det på nåt annat sätt.....
-
Drevade om till 15/36 idag och blev sjukt nöjd. Var lite rädd att den inte skulle orka men det finns fortfarande kraft kvar för bus och lek samtidigt som 90-100 km/h på vägen blev lagom marschfart :D