ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: rsdea skrivet 12 november 2013 kl. 09:14:46
-
Skulle tippa på att det är sånt här som stör mycket Can-am folk. Står att den påminner , låter , känns (precis) som en Can-am 800. Det är väl iaf lite falsk marknadsföring för folk som handlar hjuling för första gången ?. Enda som är lika är 4 hjul & v-twin.
-
Ja.
-
Även glödlamporna skulle ju kunna vara lika iofs :P
-
Även ett bra bevis på att Can-am är lite som förebild åt CF. Påminner lite om små fotbollsspelande pojkar med Zlatan som största förebild :P
-
Oseriös åf, börja med att lura kunden innan dom ens har kommit och kollat.
-
Jo vart själv lite lurad av samma typ av skitsnack. Va ute efter en Can-am outlander 400 från början. Den va slutsåld hos den åf vi var till och vart rek / övertalad att skaffa en Goes 520 steel som i stort sätt samma grejer fast billigare. Vart massa snack om att dom va sveriges mestsålda ! Inga kända problem alla nöjda osv. Fråga om värdeminskningen då ? Efter som Goesen va billigare i inköp så blev den lika sa dom. Stog också en Cf allroad brevid Goesen minns jag. Fråga vad som skiljde dom två ? Inget förutom lite plast och dekaler. Det sista va nog det enda sanna han sa. Oj va lurad man vart !
-
Och så va diskussionerna igång igen..... :banghead:
-
Och så va diskussionerna igång igen..... :banghead:
Det är ju bara fakta.
-
Denna typen av annonsering är ju att klassa som vilseledande reklam.
Pommac låter, ser ut och känns som Champagne.
Saken borde anmälas av nån som bryr sig till nån ombudsman eller nåt... Konkurrensverket kanske?
Sen varför man som nöjd Can-Am-ägare klickar på och läser en CF-annons är ju en annan sak. :whip:
-
Denna typen av annonsering är ju att klassa som vilseledande reklam.
Pommac låter, ser ut och känns som Champagne.
Saken borde anmälas av nån som bryr sig till nån ombudsman eller nåt... Konkurrensverket kanske?
Sen varför man som nöjd Can-Am-ägare klickar på och läser en CF-annons är ju en annan sak. :whip:
Jo det ska jag berätta ! Jag sökte nämligen på Can-am 800 och en x8:a dyker upp. Så tittar varför just denna dyker upp och läser texten i tron att kanske åf byter in Can-am ? ? Eller vad jag kunde sökt på som vart så himla fel !
-
Jag är inte med på vad som är vilseledande reklam där, om man nu syftar på "Den påminner, låter och känns precis som en Can Am 800 cc v-twin"
Påminner ja, det kan vi vara överens om, det är ju nästan en ren "ripoff" designmässigt.
Låter, kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte hört en Can Am.
Känns, ja det är väl i betraktarens ögon.
Jag förstår liksom inte syftet med det korståg som rsdea verkar vara ute på, det är ju inte första gången du länkar eller dumpar bilder på något negativt om CF.
CF är inte en Can AM, och kommer förmodligen inte att bli det heller. Två olika maskiner i olika prisklass. Jag fattar inte varför man konstant måste gripa varje halmstrå och svärta ner ett märke.
Jag tror att alla här inne vet vad folket som åker märkesmaskiner tycker om allt som kommer från kina. Varför inte låta det bara vara för en gångs skull?
-
Jo vart själv lite lurad av samma typ av skitsnack. Va ute efter en Can-am outlander 400 från början. Den va slutsåld hos den åf vi var till och vart rek / övertalad att skaffa en Goes 520 steel som i stort sätt samma grejer fast billigare. Vart massa snack om att dom va sveriges mestsålda ! Inga kända problem alla nöjda osv. Fråga om värdeminskningen då ? Efter som Goesen va billigare i inköp så blev den lika sa dom. Stog också en Cf allroad brevid Goesen minns jag. Fråga vad som skiljde dom två ? Inget förutom lite plast och dekaler. Det sista va nog det enda sanna han sa. Oj va lurad man vart !
Borde du inte rikta din ilska mot återförsäljaren då?
-
Jag är inte med på vad som är vilseledande reklam där, om man nu syftar på "Den påminner, låter och känns precis som en Can Am 800 cc v-twin"
Påminner ja, det kan vi vara överens om, det är ju nästan en ren "ripoff" designmässigt.
Låter, kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte hört en Can Am.
Känns, ja det är väl i betraktarens ögon.
Jag förstår liksom inte syftet med det korståg som rsdea verkar vara ute på, det är ju inte första gången du länkar eller dumpar bilder på något negativt om CF.
CF är inte en Can AM, och kommer förmodligen inte att bli det heller. Två olika maskiner i olika prisklass. Jag fattar inte varför man konstant måste gripa varje halmstrå och svärta ner ett märke.
Jag tror att alla här inne vet vad folket som åker märkesmaskiner tycker om allt som kommer från kina. Varför inte låta det bara vara för en gångs skull?
Vad jag har fått lära mig så betyder (PRECIS) exakt lika. Och det va det jag syfta på. Jo jag kanske skulle klaga hos åf. Han hade förmodligen gett mig pengarna tillbaka och sagt ojdå. Faktum är att jag kontaktade honom redan efter 14 dagar och fråga om man kunde få lämna tillbaka den och ta en Can-am 400 iställe. Visst fick jag det, men då kunde han bara ge 12000:- mindre än va jag gett om allt fortfarande va i nyskick.
-
Haha, detta är ju bara pinsamt ;D
En CF blir aldrig en Can-am, och inte i närheten heller. Hur mycket ni än vill. Punkt.
-
Skulle tippa på att det är sånt här som stör mycket Can-am folk. Står att den påminner , låter , känns (precis) som en Can-am 800. Det är väl iaf lite falsk marknadsföring för folk som handlar hjuling för första gången ?. Enda som är lika är 4 hjul & v-twin.
Må så vara att det är falsk marknadsföring. Men varför skulle Can Am ägare reta sig på detta.
De flesta Can Am ägare är väl nöjda med sina maskiner och byter väl inte till en CF?
Blir din Can Am sämre av att nån jämför den med en CF?
-
Jo det ska jag berätta ! Jag sökte nämligen på Can-am 800 och en x8:a dyker upp. Så tittar varför just denna dyker upp och läser texten i tron att kanske åf byter in Can-am ? ? Eller vad jag kunde sökt på som vart så himla fel !
Jag ställde inte en fråga, skrev bara ut en reflektion.
Tydligen var detta en rätt öm tå.
För övrigt har Thyrén 100% rätt men var och en blir salig i sin tro.
-
Det finns absolut inget som säger att CF inte kan bli BÄTTRE än Can Am, se bara på Japanska och Koreanska bilar, om man vill kan man bygga bättre och billigare i asien.
Redan nästa modell av CF skulle kunna vara bättre än Can Am.
Allt annat är naturligvis rent struntprat.
Dessutom så kan en CF vara fullt tillräckligt bra för de som vill ha en bymoppe som de kör runt på, plogar lite snö och drar en trädgårdsvagn med lite gräsklipp till komposten, som de allra flesta använder sin ATV.
I byn där jag bor kanske det finns 25 ATV, och jag vet INGEN som kör i myrar, lerhål, eller åker friåkning 10 mil i värsta terrängen, de flesta plogar, kör lite småbåtar på släp, eller använder den på gården - och naturligvis för ren nöjeskörning.
Det finns Honda (Ägs av den enda som jag vet använder den ofta/mycket i skogsbruk = rätt val), Can Am, Linhai, Yamaha, Polaris, Suzuki och så vitt jag vet är det ingen som behöver skruva speciellt mycket.
Olika fabrikat har sina brister, min Can Am t.ex. käkar batterier, 3 år gammal behöver den nu sitt fjärde nya batteri, motorlampan larmar "limp home" visa, men inte går den i "limp mode" för det (Tjuvlarm från oljetrycksgivare som skall bytas).
Plasten är skör, höga transmissionsljud, tändningslåset läcker in vatten om den står ute och det regnar, batteriet är så idiotiskt placerat att man blir lika förbannad varje gång man skall byta eller ladda det.
Manöverkontrollens knappar fryser fast vintertid (startknapp, backspärr, blinkers o.s.v.)
Att den går så varm vid högst normalt användande att både sadel och plast smälter är ett välkänt fenomen. Servot är utbytt när den var ny, den har läckt olja vid en plugg som fixades på garantin, solenoiden som styr vinschen är bytt 2 gånger och manuellt reconditionerad en gång.
Can Am gör säkert bra maskiner, men deras främsta egenskap är alldeles säkert att de har mest effekt, bra åkkomfort, och en skaplig design.
Linhai, CF, GOES och andra billigare maskiner har alldeles säkert andra problem.
Jag börjar vara oerhört less på att vissa personer i detta forum har som enda mål att få igång debatter om detta och kommer om läget inte förbättras att utan vidare varning än denna bannlysa de som hädanefter startar trådar, eller skriver upprepade inlägg i akt och mening att starta eller underblåsa denna typ av tjafs i forumet.
När det gäller sakfrågan i just detta ämne, huruvida det är bedrägligt att påstå att den den påminner, låter, känns precis som en Can-am 800 så kan det ju vara säljarens genuina uppfattning, och har man inte förtroende för det, eller kan verifiera att så är fallet efter egen provkörning så har man helt enkelt inte förtroende för försäljaren.
Jag har aldrig provkört en sån maskin, men kan tänka mig att det finns en uppsjö kunder som skulle vara mer än nöjda med dessa maskiner.
-
Hej håller med dig Rickard börjar bli lite tradigt och onödigt.
-
batteriet är så idiotiskt placerat att man blir lika förbannad varje gång man skall byta eller ladda det.
Det är väl undanstoppat på många hjulingar. Därför man använder 12v uttaget till att även ladda batteriet ;)
-
Det är väl undanstoppat på många hjulingar. Därför man använder 12v uttaget till att även ladda batteriet ;)
Nu blev jag nyfiken hur funkar det om man har tändningslås aktiverat 12v uttag?
Måste man ha tändningen på under laddning
-
Nu blev jag nyfiken hur funkar det om man har tändningslås aktiverat 12v uttag?
Måste man ha tändningen på under laddning
man kopplar om uttaget så det är 12v jämt ;)
-
man kopplar om uttaget så det är 12v jämt ;)
Jaaa naturligtvis hade inte tänkarmössan på där😳.
Då är det ännu enklare och bara montera den där lilla fjongen man har till cetek laddaren ju😎
-
På en cf500 sitter ju batteriet lättåtkomligt under sadeln(som ändå inte går att få fast) så det behövs ju knappt nån extra sladd/uttag...
-
Jaaa naturligtvis hade inte tänkarmössan på där.
Då är det ännu enklare och bara montera den där lilla fjongen man har till cetek laddaren ju
hur kan det vara enklare att tillföra nått som inte redan finns på maskinen :hmmm:
-
hur kan det vara enklare att tillföra nått som inte redan finns på maskinen :hmmm:
jo att koppla om uttaget kräver ju ändå att man ska in i sladdhärvan/säkringsboxen eller liknande och koppla om eller?
Medans att koppla in cetek fjongen bara kräver att man skruvar av batteripolerna
-
På en cf500 sitter ju batteriet lättåtkomligt under sadeln(som ändå inte går att få fast) så det behövs ju knappt nån extra sladd/uttag...
Nu skrev jag väl aldrig att det var tänkt till en cf?
Det var en rent generell tanke, nu är det också så att jag redan har en cetek fjong på min cf (som sadeln sitter fast på) som jag tycker är suverän då jag slipper krångla med sadeln och bygeln över batteriet när jag ska ladda.
ett till plus med den är att man ser statusen på batteriet via tre diodrar, jätte bra om man vinschar mycket eller har något annat som drar mycket ström .
-
Eller så skiter man i att underhålls ladda. Både min nuvarande och förra har startat utan problem vinter som sommar. Kanske därför batterierna pajar ? Fråga min farsa om han under hålls laddar sin hjuling. Han har haft sin hjuling i 4 år. Hade han aldrig gjort utan problem. Det är ju liksom inget som drar batteri på en hjuling när den står still. Möjligtvis om det är klocka på den. Men det borde ändå räcka att par år till den.
-
Har heller aldrig laddat :)
-
Plogar man inte mycket så ska man inte behöva underhållsladda.
Men puttrar man runt på näst intill tomgång en timma och vinschen jobbar 1-2ggr i minuten kan ni nog räkna ut vad som krävs :whip:
Noob: Finns alltid kontinuerlig ström i närheten, i Polarisen var det inte många cm bort från 12v uttaget.
Å 12v uttagsadaptern handlade man ju samtidigt som första Ctek laddaren
(http://www.theultimatefinish.co.uk/DynamicImages/4433-250-250/cigarette-lighter-adapter.png)
-
Har man halvladdat batteri ute i kylan så får det på käften, men om man ser till att underhållsladda det medans man står parkerad så klarar man batteriet bättre. Gäller för dom som står parkerad i kylan jämt. ()p
-
Min kineshjuling jag har bakom huset,
Speedmoto 200 tror jag den heter.
Den stod utomhus under hela vintern och våren.
Startade så fint så när ja prova ;)
Lika med gräsklipparn, köpte den 2007 och har samma batteri ännu, den står alltid i kallutrymme. Pigg å fräsch i batteriet :)
-
Min kineshjuling jag har bakom huset,
Speedmoto 200 tror jag den heter.
Den stod utomhus under hela vintern och våren.
Startade så fint så när ja prova ;)
Lika med gräsklipparn, köpte den 2007 och har samma batteri ännu, den står alltid i kallutrymme. Pigg å fräsch i batteriet :)
Den har väl stått bakom huset dom senaste tre åren och gick senast i sommras runt på starten ?
-
2 år tror jag det är :)
måste försöka prova om den går runt fortfarande :P
-
2 år tror jag det är :)
måste försöka prova om den går runt fortfarande :P
varför försöka ta död på saker å ting :hmmm:
Underhålla är ju så jävla enkelt ???
-
Ja nej men har inte brytt mig i det där rasslet till fyrhjuling.
Vinkelväxeln paja ut till kardan och då blev den undanställd.
allt annat är väl egentligen slut på den också.
Men så provade vi på kul att starta den och batteriet hade bra kräm :)
Men nog händer det att man underhållsladdar grejer, brukar ha laddning på traktorn och bilen när det är kallt å jäkligt :)
-
Om nu denna batteridiskussion beror på mitt inlägg som konstaterar att min Can Am behövt 3 nya batterier på 3 år så kan man väl kanske förklara det med att batteriet är litet, jag plogar mycket = hundratals A i strömmar från batteriet.
Dessutom har hjulingen en generator på 650W som jag antar laddar för fullt när man plogar = ca 50 A laddström.
De små MC-batterier som sitter i en fyrhjuling är inte gjorda för att vara sig ge ifrån sig, eller ta emot så höga strömmar, kom ihåg att man aldrig bör ladda ett MC-batteri med mer än 1 A om man skall ladda eller underhållsladda...
-
Det är inte strömuttaget som knäcker batterierna (även om det påverkar livslängd)
Det dom nästan knäcker alla blybatterier är djupurladdning.
Man ska ALDRIG tömma ett blybatteri. Då har man påverkat kapaciteten radikalt.
Han man dessutom låg kapacitet + kyla så är risken stor att batterierna fryser sönder.
Ett blybatteri mår som bäst med 15-20grader och 13,8-14,2v laddning. Högre laddström än 14,5v kan skada batteriet.
Har man ett batteri som är helt slut och måste igång kan man testa ett par saker för att ge det lite mer tid.
Ställ det uppochned. (Det är inte ovanligt det är blyet i cellerna som lossnar och lägger sig på botten vilket resulterar i kortslutning)
Chocka batteriet.
Startkabla igång det med ett friskt batteri, därefter ladda det fullt.
Men oavsett vad alla säger så kommer en maskin med en BRA underhållsladdare alltid vara driftsäkrast.
-
Bra skrivet Pelle!
-
cf x8 ligger jävligt nära can am de e bara det att can am ägare kan inte erkänna det för att dom har kastat ut så mycket pengar för samma skit hehehhe jag är helnöjd med min och ja jag har provat en can am med
-
cf x8 ligger jävligt nära can am de e bara det att can am ägare kan inte erkänna det för att dom har kastat ut så mycket pengar för samma skit hehehhe jag är helnöjd med min och ja jag har provat en can am med
Nära i vad?
Effekt? Kvalitet? Ljud?
Vet ingen här inne som ångrat sitt can-am köp förutom Cosy. Och med tanke på priset är ju förväntningarna höga.
Eller tänker jag fel?
Dagen jag ser en CF hydroplana över en vik. Vara 90% under leran, åka bakhjul. DÅ kan jag tänka min att dra en liknelse.
Nu finns inte mer än att CF är en kopia och låter likvärdigt.
Ungefär lika likt som en Ford escort och en Volvo 740.
-
Har man ett batteri som är helt slut och måste igång kan man testa ett par saker för att ge det lite mer tid.
Ställ det uppochned. (Det är inte ovanligt det är blyet i cellerna som lossnar och lägger sig på botten vilket resulterar i kortslutning)
Så att rulla med maskinen emellanåt är ett bra sätt att hålla batteriet i bra skick? :)
-
Så att rulla med maskinen emellanåt är ett bra sätt att hålla batteriet i bra skick? :)
Hahaha bra synvinkel :)
-
Nära i vad?
Effekt? Kvalitet? Ljud?
Vet ingen här inne som ångrat sitt can-am köp förutom Cosy. Och med tanke på priset är ju förväntningarna höga.
Eller tänker jag fel?
Dagen jag ser en CF hydroplana över en vik. Vara 90% under leran, åka bakhjul. DÅ kan jag tänka min att dra en liknelse.
Nu finns inte mer än att CF är en kopia och låter likvärdigt.
Ungefär lika likt som en Ford escort och en Volvo 740.
()p
-
cf x8 ligger jävligt nära can am de e bara det att can am ägare kan inte erkänna det för att dom har kastat ut så mycket pengar för samma skit hehehhe jag är helnöjd med min och ja jag har provat en can am med
:lol:
-
cf x8 ligger jävligt nära can am de e bara det att can am ägare kan inte erkänna det för att dom har kastat ut så mycket pengar för samma skit hehehhe jag är helnöjd med min och ja jag har provat en can am med
Haha vilket skämt. Testa du en can-am ds 90 eller ?
-
Haha vilket skämt. Testa du en can-am ds 90 eller ?
Haha! :lol:
-
Plogar man inte mycket så ska man inte behöva underhållsladda.
Men puttrar man runt på näst intill tomgång en timma och vinschen jobbar 1-2ggr i minuten kan ni nog räkna ut vad som krävs :whip:
Noob: Finns alltid kontinuerlig ström i närheten, i Polarisen var det inte många cm bort från 12v uttaget.
Å 12v uttagsadaptern handlade man ju samtidigt som första Ctek laddaren
(http://www.theultimatefinish.co.uk/DynamicImages/4433-250-250/cigarette-lighter-adapter.png)
Intresserad av denna 'modd' på min CF 500 , dvs koppla så att 12 v uttag har ström permanent, av flera anledningar.
Hur går man tillväga då rent praktiskt, dra en extrakabel från något som redan har 12 v permanent? det är väl bara vinchen i så fall jag kan tänka på och den är ju i alla fall i närheten. eller dra en ny pluskabel ända från batteriet/startrelät med separat säkring?
Ska man fimpa den gamla pluskabeln från tändlåset?
Ursäkta om frågorna är dumma, vet ju i princip hur det ska göras men vill dubbelkolla så det blir rätt. ska köra Ctek laddare på den samt viss ledbelysning utan att ha motorn igång ibland..
-
Intresserad av denna 'modd' på min CF 500 , dvs koppla så att 12 v uttag har ström permanent, av flera anledningar.
Hur går man tillväga då rent praktiskt, dra en extrakabel från något som redan har 12 v permanent? det är väl bara vinchen i så fall jag kan tänka på och den är ju i alla fall i närheten. eller dra en ny pluskabel ända från batteriet/startrelät med separat säkring?
Ska man fimpa den gamla pluskabeln från tändlåset?
Ursäkta om frågorna är dumma, vet ju i princip hur det ska göras men vill dubbelkolla så det blir rätt. ska köra Ctek laddare på den samt viss ledbelysning utan att ha motorn igång ibland..
Jag skulle rekommendera dig att dra en ny tråd från batteriet med en ny hängsäkring så nära batteriet som möjligt och direkt till uttaget. Märk gärna upp säkringen med "cigguttag" eller liknande.
Anledningen till detta förfarande är att det blir 100ggr lättare den dagen du sålt maskinen och någon stackare ska felsöka.
Dessutom kan det vara rätt stora strömmar om du ska ladda den vägen med.
-
Jag skulle rekommendera dig att dra en ny tråd från batteriet med en ny hängsäkring så nära batteriet som möjligt och direkt till uttaget. Märk gärna upp säkringen med "cigguttag" eller liknande.
Anledningen till detta förfarande är att det blir 100ggr lättare den dagen du sålt maskinen och någon stackare ska felsöka.
Dessutom kan det vara rätt stora strömmar om du ska ladda den vägen med.
()p
samt gärna 2.5 kvadratskabel
-
()p
samt gärna 2.5 kvadratskabel
Tack båda två för tips , ska ta den kabeln som medföljer Ctek tror jag eller ännu grövre och säkra med 10 A.
-
Ska ni bara ha 10A räcker 1,5 kvadrat.
Blir inget spänningsfall eller värme.
-
Tack båda två för tips , ska ta den kabeln som medföljer Ctek tror jag eller ännu grövre och säkra med 10 A.
En tanke är att biluttag ofta är avsäkrade med 15A. Men 10räcker gott.