ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: kenneth_k skrivet 10 november 2013 kl. 21:00:39
-
Hej! Har precis köpt en beg. Polaris 500 -04 med motorbroms. Ibland när jag ska byta växel så sitter nästan växelspaken fast och man får nästan slå till den lite. Enligt försäljaren så var det en "Polaris grej". Men tänkte ändå kolla om någon här har en annan erfarenhet.
Vill ju inte köra sönder den nu när jag äntligen fått hem den...
-
kan vara lite hög tomgång eller så är det polaris som jag har erfarenhet av att man ska ta i
-
Din åf orkar nog inte åtgärda felet låter det som.
Jag tror att din rem inte är frisk. Det kan även bero på olinjerade variatorer eller dåliga motorfästen som gör att motorn har vridit sig.
Sök på typ "polaris sportsman 500 hard to shift " på Google så får du många idéer och teorier. Good luck.
-
http://imageevent.com/cobs/howtoreplaceabelt (http://imageevent.com/cobs/howtoreplaceabelt)
Där är det en liten bildguide! Tror fan på remmen.
-
Det brukar hjälpa att gunga lite fram och tillbaka när man ska skifta.
-
Följ stängerna från växelspak till växelförare, växelpinnarna på växelspak ska ligga parallelt i neutralt läge. Om inte justera någon av stängerna som går bak till lådan till dess de blir paralella.
Är de inte rätt hejdar växellådan att du inte ska lägga i två växlar samtidigt.
Det går att gunga atv så rätt växel går i med det felet.
Se länk. Det är 13 och 21 som måste ligga paralellt.
http://www.chesterman.ca/oempartfinder.htm#/Polaris_(Canada)/A00CH50AH_SPORTSMAN_500_(2000)/GEAR_SELECTOR_-_A00CH50AA/20266/37366 (http://www.chesterman.ca/oempartfinder.htm#/Polaris_(Canada)/A00CH50AH_SPORTSMAN_500_(2000)/GEAR_SELECTOR_-_A00CH50AA/20266/37366)
-
När jag provkörde en Polaris Big Boss så upplevde även jag detta.
Man fick nästan rycka med våld för att växla.
Allt är stock från fabrik
-
När jag provkörde en Polaris Big Boss så upplevde även jag detta.
Man fick nästan rycka med våld för att växla.
Allt är stock från fabrik
Antingen är du rätt klen eller så var det fel på bigbossen. ;)
Bra tips att justera växellänkaget.
-
Men det ska ju gå smidigt att växla.
Jag är egentligen inte förvånad. Efter ha känt på allt det andra. Bara att kolla på styret och se att gasen är en plastbit som har ett glapp innan man gasar.
När jag körde över 50 och bromsade in fort så liksom låste sig nästan bromsarna. Det var svårt att bromsa in mjukt och fint. Det var antingen eller.
Fel tråd, ber om ursäkt
Vill bara tilläga att jag vill inte skapa bråk eller klanka ner på ett märke, blev bara lite besviken på några saker.
Annars, underbar maskin ()p
-
Men det ska ju gå smidigt att växla.
Jag är egentligen inte förvånad. Efter ha känt på allt det andra. Bara att kolla på styret och se att gasen är en plastbit som har ett glapp innan man gasar.
När jag körde över 50 och bromsade in fort så liksom låste sig nästan bromsarna. Det var svårt att bromsa in mjukt och fint. Det var antingen eller.
Fel tråd, ber om ursäkt
Vill bara tilläga att jag vill inte skapa bråk eller klanka ner på ett märke, blev bara lite besviken på några saker.
Annars, underbar maskin ()p
Herregud. Du är inte ens 15 fyllda och har full koll.
Sådär lät det inte när du hade provkört den!
-
Jag tyckte den lät gött och jag körde utmed stranden, det blev väl en förälskelse.
Du vet som när Top Gear åker till Frankrike och provar sportbilar, när de spelar in så höjer dom bilarna till stjärnorna.
Sedan när de kommer hem till tråkiga och regniga England så kommer det på att bilen inte alls var så underbar som de hade sagt.
Och du vet samma som när man är utomlands och provar kläder. Just där ser dom underbara ut men man har aldrig på sig dom när man kommer hem.
Vi kan säga att stranden är Frankrike och England är mitt hem... Typ...
-
Min polaris sportsman 800 var med grymt trög att växla, å vad hände i helgen? jo drivremmen small av. Så nu har jag beställt en ny, så jag ska se om det blir någon skillnad. Återkommer,,,, ()p
-
Om jag plogar med min polaris och kör fast i en snödriva, kan det vara "hårt" att lägga i backen. "jucka" lite på maskinen så går det lättare att välja växelläge, då den "ligger spänd i drift" Upplevde exakt det samma när jag körde fast med en yamaha under provkörning nu i höst. Inget ovanlig alls.
-
Om jag plogar med min polaris och kör fast i en snödriva, kan det vara "hårt" att lägga i backen. "jucka" lite på maskinen så går det lättare att välja växelläge, då den "ligger spänd i drift" Upplevde exakt det samma när jag körde fast med en yamaha under provkörning nu i höst. Inget ovanlig alls.
Instämmer!
-
Hur har det gått? Har du löst problemet? Intressant att veta facit ()p
-
Min Scrambler är trögväxlad som fan.
Ibland hopplöst att hitta Neutral läget.
Jag är van Kawasaki 750 som man växlar med ett finger.
Min Scrambler verkar bli sämre å sämre, nu vid 60timmar har det t.o.m hänt att jag fått stänga
av motorn för att få ur lågen och kunna lägga i backen.
Ska det vara så med Polaris ?
-
Min Scrambler är trögväxlad som fan.
Ibland hopplöst att hitta Neutral läget.
Jag är van Kawasaki 750 som man växlar med ett finger.
Min Scrambler verkar bli sämre å sämre, nu vid 60timmar har det t.o.m hänt att jag fått stänga
av motorn för att få ur lågen och kunna lägga i backen.
Ska det vara så med Polaris ?
Ja det är hårt att växla en Polaris ibland. Det är samma på min scrambler, fast det har aldrig gått så långt att jag behövt slå igen maskinen. Undrar om inte själva växelspaken är lite kortare på just scrambler, så utväxlingen blir annorlunda, och där med lite trögare. Bara en gissning!
Tänker just på "speedshift" Som man monterade i gamla Amazoner förr i världen. Blev ju tröga som as, just pga utväxlingen. ( kortare spak )
-
Min Scrambler är trögväxlad som fan.
Ibland hopplöst att hitta Neutral läget.
Jag är van Kawasaki 750 som man växlar med ett finger.
Min Scrambler verkar bli sämre å sämre, nu vid 60timmar har det t.o.m hänt att jag fått stänga
av motorn för att få ur lågen och kunna lägga i backen.
Ska det vara så med Polaris ?
Ring din ÅF och fråga. Nu har du bränt av x antal mer timmar än mig denna sommar men jag har _aldrig_ haft problem med att det går tungt på en grovyxad 800 :)
-
Ring din ÅF och fråga. Nu har du bränt av x antal mer timmar än mig denna sommar men jag har _aldrig_ haft problem med att det går tungt på en grovyxad 800 :)
Det är skillnad på scrambler 850, dom har en kortare växelspak, och kan därmed upplevas som trögväxlade.
-
Ja det är hårt att växla en Polaris ibland. Det är samma på min scrambler, fast det har aldrig gått så långt att jag behövt slå igen maskinen. Undrar om inte själva växelspaken är lite kortare på just scrambler, så utväxlingen blir annorlunda, och där med lite trögare. Bara en gissning!
Tänker just på "speedshift" Som man monterade i gamla Amazoner förr i världen. Blev ju tröga som as, just pga utväxlingen. ( kortare spak )
Gamla Amazoner ! Vi verkar tillhöra samma generation ;) Jo jag förstår vad du menar.
Nu ska jag inte åka mer på min Scrambler förrän i slutet Januari så det hela får anstå ett tag.
När jag skall sen göra service så ska jag låta Åf kolla upp uppriktningen av CVT'n
Min hoj blir trögväxlad när den är rejält varmkörd i terräng men är lättväxlad när den är kall.
Dessutom hör jag sedan en tid tillbaka ett "svarvande" ljud när jag kör asfalt och det beror inte på hjulen för jag har testat olika däck o fälgar. Finns en tråd i forumet om en Can Am ägare som beskriver ett liknande oljud från sin maskin. Jag misstänker variator remmen. Vi får se,,,
I övrigt funkar Scramblern kanon,, vilken grymt härlig maskin.
-
Det brukar hjälpa att gunga lite fram och tillbaka när man ska skifta.
Exakt, lite fingerspitzengefühl skadar inte heller. Har man lite känsla för mekanik, så sitter det snart i ryggmärgen och är knappast ett problem med att växla.
Känner igen scenariot, var nära på att vi själva valde en Suzuki ATV istället, pga av dess utsökt smidiga växlingsmekanik.
-
var ute på en långvända på min Polaris igår för första gången sedan ny rem! lika trögt att växla ändå,, Fast med lite finlir så funkar det ju ändå. Inte så jag retar mig på det men jag provkörda polarens artic mud pro igår å det var fan som att skära i smör gentemot att skära i sten som det känns att växla på polarisen. Bara att gilla läget! men det positiva med rembytet var att det blev en helt ny maskin, driver bättre å ger respons på vilket litet gas tryck som helst! men ska köra mer på lågväxel nuförtiden å kolla om remmen håller längre än 160 mil då! over and out from dalarna! :headbang: