ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Kire_78 skrivet 6 oktober 2013 kl. 17:42:57
-
Hej,
Har rivit ner min cylinder och bytt kolv mm efter vattenfylld motor. Nu startar den lätt men jag har fortfarande skarpa,höga "knackljud" från ventil-huset, kamkjedjan är rätt inställd efter manualen och även ventil-spelet vet ej vad jag ska kolla mer?
PS. innan jag skruvade ner den knackade den lika mkt, att tillägga är att ett försök till start av motorn gjordes oxå medans den troligen var vattenfylld.
Vore väldigt tacksam om någon därute kunde ge mig en hjälpande hand....
Mvh
/Erik
-
Kollade du kamkedjan?
-
Kollade du kamkedjan?
Ja den är ställd efter manual, funderar på om ventilerna har fått en smäll kanske...olja ligger där men fortfararande ett "metaliskt ljud". Kan tändningren har med missljudet att göra?
-
kan vara dekompressionsventilen som låter
-
läste det oxå innan, men vad gör man åt det...dekompen sitter väl på främre kam axel?
-
kan vara dekompressionsventilen som låter
Vad kan man göra åt det?
-
Vad kan man göra åt det?
Vet faktiskt inte, möjligen byta kammen som styr ventilen eller fjädern som sköter frikopplingen av kammen från kamaxeln.
Har även sett att en del tar bort kammen helt, nackdelen är då att det bli j-gt tungt att dra runt motorn
-
Dekompventilen låter lite svagt metalliskt och följer gasen/varvet på motorn en bit varpå den tystnar.
Du säger den har ett hårt metalliskt ljud så är det mer troligt
Att det är något i toppen.
Kan vara en krokig ventil om den har försökt startas med vatten i cylindern.
Veven var oki?
Stod den länge med vatten i?
-
Även om kedjan stod rätt när du satte på den kanske det låter för att kedjan börjar bli dålig, min hade gått ca 500mil innan den började låta då bytte jag kedjan och det blev tyst..
-
Dekompventilen låter lite svagt metalliskt och följer gasen/varvet på motorn en bit varpå den tystnar.
Du säger den har ett hårt metalliskt ljud så är det mer troligt
Att det är något i toppen.
Kan vara en krokig ventil om den har försökt startas med vatten i cylindern.
Veven var oki?
Stod den länge med vatten i?
Veven verkade ok, inget konstigt med den, vatten stod inte längre än max 30min, efter det var det tapp på motorn och i med ny olja. Vad händer det om det är en krokig ventil?, kan det vara så att ventilen trycks ner i loppet och att den "hänger" kvar tills kolven "slår" upp den igen och att det då är det som låter?????....ljudet hänger kvar trots gaspådrag. Funderade på om tändningen har ändrats..... ?
Den knackar riktigt högt och ljudet kommer som sagt garanterat från toppen någonstans.....
Blir inte klok på detta......
Ventilerna låter troligt om dom "hänger" kvar....???
Tacksam för alla svar och idéer...
-
Veven verkade ok, inget konstigt med den, vatten stod inte längre än max 30min, efter det var det tapp på motorn och i med ny olja.
Hur fick den vatten i sig?
Var motorn igång och den tvärstannade pga vattnet så kan allt möjligt hända men är den avstängd och blir vattenfylld så är det normalt ingen fara bara man tömmer den ordentligt och kör runt den utan tändstift och ny olja.
Sen bör man byta olja efter en stund igen eftersom det kan finnas vatten kvar som blandas upp med oljan.
-
Hur fick den vatten i sig?
Var motorn igång och den tvärstannade pga vattnet så kan allt möjligt hända men är den avstängd och blir vattenfylld så är det normalt ingen fara bara man tömmer den ordentligt och kör runt den utan tändstift och ny olja.
Sen bör man byta olja efter en stund igen eftersom det kan finnas vatten kvar som blandas upp med oljan.
Motorn var avstängd när det kom in vatten i den(hann slå av den innan den badade i sjön), dum som jag var försökte jag starta den tyvärr i ren fustration. Tömde den på vatten och fylde i ny olja minst 3ggr. Det finns inga rester kvar av vatten, oljepump, kylarpump går bra. Den går jätte bra förutom "klingandet" från toppen.....?
-
Det som Kan hända på dessa motorer är att kamdrevet kan vridas då det inte är ngn krysskil.
De är bara pressade på axeln.
Ett mkt vanligt fel som kan inträffa om man försöker bogsera igång maskinen Då vevdrevet blir så starkt i förhållande till kamdrevet.
Min tanke var att när vattent trängde in så blir det tvärstopp med följd att drevet kanske vridit sig.
-
Det som Kan hända på dessa motorer är att kamdrevet kan vridas då det inte är ngn krysskil.
De är bara pressade på axeln.
Ett mkt vanligt fel som kan inträffa om man försöker bogsera igång maskinen Då vevdrevet blir så starkt i förhållande till kamdrevet.
Min tanke var att när vattent trängde in så blir det tvärstopp med följd att drevet kanske vridit sig.
Men borde den inte gå dåligt.
Gången är ju bra men har ett kraftigt metall ljud. :-\
-
Det som Kan hända på dessa motorer är att kamdrevet kan vridas då det inte är ngn krysskil.
De är bara pressade på axeln.
Ett mkt vanligt fel som kan inträffa om man försöker bogsera igång maskinen Då vevdrevet blir så starkt i förhållande till kamdrevet.
Min tanke var att när vattent trängde in så blir det tvärstopp med följd att drevet kanske vridit sig.
Hej,
Jag har haft dom funderingarna också, kan mkt väl vara så men jag trodde det satt någon form av kil där?. Om nu är så, hur tar man reda på positioneringen av kamaxeln i förhållande till drevet? eller är det bara att köpa nytt som gäller?, vet ju inte vilken det är av dom 2 heller...? krångel krångel krångel..... :(
Skit schysst av er att "bolla" idéer.....
Lägger upp en bild så vi "snackar" om samma saker.
Mvh
/Erik
-
Ett mkt vanligt fel som kan inträffa om man försöker bogsera igång maskinen Då vevdrevet blir så starkt i förhållande till kamdrevet.
Nu hänger jag inte med :hmmm:
Hur skulle en bogsering kunna få dreven på kamaxlarna att flytta på sig?
Oavsett om man bogserar eller vrider runt motorn med startmotorn (eller för hand) så drivs kedjan på samma sätt och kamaxlarna kan ju bara drivas runt med kedjan.
-
Nu hänger jag inte med :hmmm:
Hur skulle en bogsering kunna få dreven på kamaxlarna att flytta på sig?
Oavsett om man bogserar eller vrider runt motorn med startmotorn (eller för hand) så drivs kedjan på samma sätt och kamaxlarna kan ju bara drivas runt med kedjan.
När motorn ibland motjuckar som det kan göra på en högkompad motor så är ju inte startmotorn lika stark som ifall du bogserar ()p
-
Hej,
Jag har haft dom funderingarna också, kan mkt väl vara så men jag trodde det satt någon form av kil där?. Om nu är så, hur tar man reda på positioneringen av kamaxeln i förhållande till drevet? eller är det bara att köpa nytt som gäller?, vet ju inte vilken det är av dom 2 heller...? krångel krångel krångel..... :(
Skit schysst av er att "bolla" idéer.....
Lägger upp en bild så vi "snackar" om samma saker.
Mvh
/Erik
Det är problemet att veta vilken Det du kan gör är att försöka se på märkningen och sedan se var kammarna pekar om det nu har vridit sig mkt.
Eller om du har tillgång till en kamera att stoppa ner genom t-stift hålet och kolla om du har ngr märken på kolven.
Oftast brukar den inte gå ngt bra om detta har hänt men iom att du hade kollat det mesta annat så är bara detta en tanke.
-
När motorn ibland motjuckar som det kan göra på en högkompad motor så är ju inte startmotorn lika stark som ifall du bogserar ()p
Hm, det skulle ju betyda att även ett motorstopp med växeln i skulle kunna vrida på dreven och det har jag svårt att tro skulle hända. Men konstigare saker har hänt så det kanske är möjligt i praktiken
-
Hej....
Problemet är löst tack vare detta forum, vill tacka alla som hjälpt mig i de här klurigheterna.....svaret var ganska enkelt....
kolven var felvänd 180grader, blev lite småjack i den nya kolven men lätt att slipa bort, verken ventilerna syntes det inget på och "spelet" var helt ok....
Mvh
/Erik
-
Klart man ska hjälpas åt!! ()p