ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: kiiid skrivet 5 augusti 2013 kl. 17:28:53
-
Hej, dom flesta har väl sett tråden om mitt variator haveri.
Nu är ny variator monterad, men dom vägra sätta i mitt v-kitt för då gäller inte garantin... när vi snabb surra i telefon med han som sköter verkstan så sa jag att när man kör fast i myrmark osv så skriker den på remmen. Därför ville jag ha variator kit.. då svarade han mig att "en utv inte var gjord för sån sorts körning".
Då när jag sa att jag har väl inte köpt den för att köra den på vägen så svara han bara "jag orkar inte ta det här, jag slutar nu"
Blir så jävla less. Överväger att sälja fanskapet nu pga detta. :knupple: :(veryangry):
-
Han har ju både rätt o fel.
Rätt har han att han inte behöver utfärda någon garanti, men om du nu insisterar på o sätta in prylarna så är det ju helt o hållet upp till dig om du är införståd med konsekvenserna.
Han borde ju åtminstone installera åt dig om du betalar honom för det.
Sen att maskinen inte är till för att kasta geggamojja har han nog också rätt i, det torde ju klassas som ganska extrem körning. Inte äns polaris maskin för 250000:- har ju den typen av körning med i sina reklamannonsen. Så varför skulle din?
Nu har jag ingen atv, eller utv heller för den delen men hade jag suttit i dina skor hade jag hellre tagit att remmen slirar och du får byta rem lite oftare än att riskera o pajja nått pga hård belastning.
Men du kanske menar att den slirar jättelätt? Slutar driva bara för hjulen står i lite gegga? Eller är det snarare så att du har satt maskinen på underredet innan det slirar?
-
Han har ju både rätt o fel.
Rätt har han att han inte behöver utfärda någon garanti, men om du nu insisterar på o sätta in prylarna så är det ju helt o hållet upp till dig om du är införståd med konsekvenserna.
Han borde ju åtminstone installera åt dig om du betalar honom för det.
Sen att maskinen inte är till för att kasta geggamojja har han nog också rätt i, det torde ju klassas som ganska extrem körning. Inte äns polaris maskin för 250000:- har ju den typen av körning med i sina reklamannonsen. Så varför skulle din?
Nu har jag ingen atv, eller utv heller för den delen men hade jag suttit i dina skor hade jag hellre tagit att remmen slirar och du får byta rem lite oftare än att riskera o pajja nått pga hård belastning.
Men du kanske menar att den slirar jättelätt? Slutar driva bara för hjulen står i lite gegga? Eller är det snarare så att du har satt maskinen på underredet innan det slirar?
så det du menar är att utv/atv inte är gjord för terräng? den ska köras efter grusvägar och asfalt. då har jag då verkligen missuppfatta någonting, och miljontals andra med mig...
räcker med att köra ner 2 hjul i nått sugande, typ en blöt myr, eller tjock lera för att den inte ska orka driva runt hjulen..
-
Jag sa inte att man inte kunde köra i terräng, men att sänka ner fyra hjul i geggamojja är inte vad maskinerna är byggda för, även om du så blint tror detta genom att titta på alla coola videos på youtube där dom gör det.
Min uppfattning, vilket kan tyckas ganska irelevant i sammanhanget är att dom är till för lättare terräng och ja, du sa de själv. Grus.
Asfalt nämde jag inte, men visst kan man väl åka på de. Men knappast uteslutande, det förstår nog du också att ingen menar på. Inte äns handlaren du köpte hos.
Men åter till saken, du nämde ju inte till vilken grad det "slirade" på kopplingen i ditt inledande inlägget.
Men nu när det är klargjort så måste väl ändå jag, om du nu inte brer på historien för att du är missnöjd, tycka att det låter jävligt konstigt. Borde ju va nått fel på kopplingen till o börja med. Med eller utan variator kit, men om den nu slirar så fort bakhjulen stöter på lite lera så borde ju kopplingen slira när du kör i för branta backar också?
-
Jag sa inte att man inte kunde köra i terräng, men att sänka ner fyra hjul i geggamojja är inte vad maskinerna är byggda för, även om du så blint tror detta genom att titta på alla coola videos på youtube där dom gör det.
Min uppfattning, vilket kan tyckas ganska irelevant i sammanhanget är att dom är till för lättare terräng och ja, du sa de själv. Grus.
Asfalt nämde jag inte, men visst kan man väl åka på de. Men knappast uteslutande, det förstår nog du också att ingen menar på. Inte äns handlaren du köpte hos.
Men åter till saken, du nämde ju inte till vilken grad det "slirade" på kopplingen i ditt inledande inlägget.
Men nu när det är klargjort så måste väl ändå jag, om du nu inte brer på historien för att du är missnöjd, tycka att det låter jävligt konstigt. Borde ju va nått fel på kopplingen till o börja med. Med eller utan variator kit, men om den nu slirar så fort bakhjulen stöter på lite lera så borde ju kopplingen slira när du kör i för branta backar också?
har aldrig nämnt kopplingen, koppling och variator med drivrem är helt olika saker.
och jag sa att om man kör ner 2 hjul i ett sugande underlag, tex myrmark så skriker bara remmen och inget händer, ska bifoga en bild på ett tillfälle då de bara skrek på remmen och hjulen ville inte röra sig ens en cm, fick vincha så den började komma upp på torr mark och röra sig innan den började driva.. visst däcken driver runt på bakhjulsdrift, och ibland med fyrhjulsdriften för då spinner bara typ 2 däck, men att prova lägga i DIFF när man sitter fast då är de kört, trodde ändå diffen fanns för att använda när man satt fast tex...
-
i ditt fall är remmen en koppling i sammanhanget i mina ögon, men skit samma.
Jag tror du överskattar din maskin hursomhelst.
Du hade ju löst detta med ett variator kit, då är det väl bara att sätta dit igen?
Eftersom det finns ett eftermarknadskit att köpa, som någon faktist utvecklat så finns det ju en brist i dess orginalutförande.
Med andra ord så är maskinen skit orginal, men bra med kit?
Och ska du nu åka i såpass svår terräng så har du väl inget annat alternativ än att chansa på variatorkittet.
Du har ju svarat lite på din egna fråga, eller vad är det jag missar?
Du ville bara gnälla lite eller? Ja då kanske jag missuppfattade syftet med tråden så jag ber så hemsk mycket om ursäkt att jag blandade mig i.
Jag ser problem, och lösningar. Det är inget personligt, jag är sån som person bara.
-
Det är väl både logiskt och uppenbart att garantin inte gäller om du modifierar din maskin?
-
Vill inte kasta salt i såren.
Men är det så oväntat?
Är inte en märkesmaskin du köpt.
De är gjorda för enklare arbeten och framför allt. SE FRÄN UT.
Att köra ut på en mosse som är bland det tyngsta du kan köra på skulle jag klassa som extremt.
Kolla gärna i tråden "körning på kvarn"
Så kan du se hur bra Tobbes RZR 900 klarade sig. -inget vidare.
Stora tunga maskiner ska hålla sig på fast underlag med bra bärighet.
Och där tror jag Z6an gör sitt jobb förhållande till prislappen.
Skulle jag varit dig skulle jag valt glädje före förnuft och modifierat maskinen efter tycke.
Både jag och Britsmar har ju trots allt köpt maskiner för över 100000 utan garanti.
-
ja tack för påminnelsen elof :whip:
nåväl, har väl kommit förbi den där ångesten ändå ':)
-
Spop fas2 är ju väldigt lätta vikter. = lättare remslir.
Du ska ha tyngre vikter så det biter kring remmen. Hårdare fjäder.
Sen är det så att variatorn bak inte hänger med när det spinner. Då växlar den ut, sen släpper du gasen och då fastnar remmen bak längst ner medans vikterna trillar tillbaka= noll remgrepp, blir som att starta på högsta växeln.
Dessa maskiner funkar så här, hjälper med hårdare fjäder bak men inte med lättare vikter.
Prova vid nästa remskrik att lägga i neutral och varva upp så den rättar till remmen.
En utv är tung som satan, men jag hade inte dina problem med min z6'a, beroende på, antagligen, för att jag vet hur dom funkar i det avseendet. Samma gäller vintertid eller snabba stopp över lag, variatorn hinner inte med.
-
har aldrig nämnt kopplingen, koppling och variator med drivrem är helt olika saker.
och jag sa att om man kör ner 2 hjul i ett sugande underlag, tex myrmark så skriker bara remmen och inget händer, ska bifoga en bild på ett tillfälle då de bara skrek på remmen och hjulen ville inte röra sig ens en cm, fick vincha så den började komma upp på torr mark och röra sig innan den började driva.. visst däcken driver runt på bakhjulsdrift, och ibland med fyrhjulsdriften för då spinner bara typ 2 däck, men att prova lägga i DIFF när man sitter fast då är de kört, trodde ändå diffen fanns för att använda när man satt fast tex...
Men då du har diffat, måste du inte trycka in nån override knapp för att få full effekt då? ???
-
Men då du har diffat, måste du inte trycka in nån override knapp för att få full effekt då? ???
Override knappen är ju till backen
-
Override knappen är ju till backen
Är ju spärrat på grizzlyn framåt med difflock i också.
Dock till typ 40km/t så är ju högt.
Och kan inte svara på om man kommer runt det med override. (Om jag har en sån knapp) :hmmm:
-
Är ju spärrat på grizzlyn framåt med difflock i också.
Dock till typ 40km/t så är ju högt.
Och kan inte svara på om man kommer runt det med override. (Om jag har en sån knapp) :hmmm:
Men det är ingen Grizzly :whip:
-
Men det är ingen Grizzly :whip:
Grizzlyn är en kopia..... OK!
-
Ää spärrad på 30 frammåt o den går att undvika genom att hålla knappen. För jag jörde böttgas i vår backe i vintras med diffspär för att ta mig upp
-
För jag jörde böttgas i vår backe i vintras med diffspär för att ta mig upp
Va?
-
Va?
vår back är som en skridskobana upp te huset. Så kommer man inte från där den börjar så man har sats aå kan man inte komma upp. Dfr la jag i diffspär o tryckte in oberride o jag körde över 30.
-
Läs igenom det du skrivit innan du postar! :banghead:
-
Förlåt. Skrev yrvaket på mobilen :cry:
-
Läs igenom det du skrivit innan du postar! :banghead:
Chilla pernilla språkpolisen, killen skrev ju att han var yrvaken och rättade sig ett bra tag innan du skrev det här. Hur vore det om du bara läste igenom hela tråden?
Pajas.
-
Chilla pernilla språkpolisen, killen skrev ju att han var yrvaken och rättade sig ett bra tag innan du skrev det här. Hur vore det om du bara läste igenom hela tråden?
Pajas.
Det är inte grammatiken som stör mej utan det uppenbara slarvet med bokstäver på fel plats.
Ta ett djupt andetag, räkna till 3 och läs forumreglerna en gång till..
-
Min Variator byttes det saker i av min Polarishandlare för min körning innan jag fick den, och det var inget snack om att garantin inte skulle gälla.
Det jag menar är: det kanske är just den handlaren som är anti förbättringar utanför märkets egna delar.
Men havererade din variator pga. kittet du vill ha satt i eller klarar inte CFvariatorn modifiering? Sorry för att jag inte läser alla kinarastrådar...
-
Det är inte grammatiken som stör mej utan det uppenbara slarvet med bokstäver på fel plats.
Ta ett djupt andetag, räkna till 3 och läs forumreglerna en gång till..
Jag läser reglerna när jag har 6h över.
-
Min Variator byttes det saker i av min Polarishandlare för min körning innan jag fick den, och det var inget snack om att garantin inte skulle gälla.
Det jag menar är: det kanske är just den handlaren som är anti förbättringar utanför märkets egna delar.
Men havererade din variator pga. kittet du vill ha satt i eller klarar inte CFvariatorn modifiering? Sorry för att jag inte läser alla kinarastrådar...
det ää inge problem med vkitt. Han har väl en störd åf. Jag frågade min o han sa att det inte ää några som helat problem.
jag föratår inte problemet? Är väl bara sätta i vikterna. Gå till en annan åf. Elr skita i det. Går ju ta ur bikterna om man vill innan man ska in
-
Kanske skiljer mellan din variator och en UTVs
-
Kanske skiljer mellan din variator och en UTVs
ska vara samma
-
Där har vi väl problemet då...
-
Där har vi väl problemet då...
skitstövel te åf
-
skitstövel te åf
För klena grejor
-
För klena grejor
de mä. Men man måste ju ändå få sätta in vkitt
-
de mä. Men man måste ju ändå få sätta in vkitt
Det e ju bara att slänga på ett och hålla käften, vet åf inget så.
-
Det e ju bara att slänga på ett och hålla käften, vet åf inget så.
sa det ()p
-
Köp Linhai
-
Ja!!!
-
Spöar ju yamaha!!!!
-
Lätt
Och skulle aldrig ens köra fast så kommer inte finnas några problem.
-
Lätt
Och skulle aldrig ens köra fast så kommer inte finnas några problem.
sätt på större däck så flyger du väl över myren;)
-
sätt på större däck så flyger du väl över myren;)
Behövs inte.
Original är redan det bästa.
-
Behövs inte.
Original är redan det bästa.
aa. Ää ju klart. Man får ju vad man betalar för liksom;)
-
variatorn pajjade pga cf motos egna skit saker som inte tål värme.
och ja andra Åf har inge bekymmer att eftermontera vare sig koppling eller vikter va ja vet.
så de är där bekymmret sitter =).
sen att klaga på att man kör får hårt och i terräng för dom inte är byggda för det?
då kunde man ju ha fått veta de i förväg att man köpte en "gatmaskin" som inte alls presterar så de är kul att fara väg... de är ju utanför de blir skojj :headbang:
-
då kunde man ju ha fått veta de i förväg att man köpte en "gatmaskin" som inte alls presterar så de är kul att fara väg...
Hur många maskiner hade de sålt då?
Hur tror du CF har blivit Sveriges mest sålda atv?
Knappast pga. ärliga säljare och gedigen kvalitet.
Som med allt annat billigt.
Sälj och vänd ryggen. Det är så det funkar när man inte vill betala för service.
-
Man kan tänka såhär, jag har 1 års garanti på min maskin. Nu sitter ett big 3 på.Skär motorn så lär inte garantin gälla... inte så konstigt va? ett vkitt förändrar ju orginal prylarna, just nu kanske variatorn är den svaga länken, byt den och nått annat rasar pga variatiorn, då lär inte garantin gälla, ett annat exempel, Köp en ny bil med haldex fyrhjulsdrift, chippa fyrhjulsdriften och vinkelväxeln rasar, tror du åf är sugna på att ta det på garantin? :)
Så fort man mekar på egen hand med sin maskin så lär garantin utebli. Sen kan man tänka som jag har gjort, en service på min maskin kostar 2500 kr per gång jag lämnar in den, gör jag det själv kostar det ca 500 kr , för dem pengarna jag sparar har jag råd att köpa en ny motor. Har hittils servat min maskin 5 gånger själv. 5x2500 = 12500 - (5x500) = 10000 har jag sparat hittils :-*
Jag står på åf sida helt och hållet.
-
Man kan tänka såhär, jag har 1 års garanti på min maskin. Nu sitter ett big 3 på.Skär motorn så lär inte garantin gälla... inte så konstigt va? ett vkitt förändrar ju orginal prylarna, just nu kanske variatorn är den svaga länken, byt den och nått annat rasar pga variatiorn, då lär inte garantin gälla, ett annat exempel, Köp en ny bil med haldex fyrhjulsdrift, chippa fyrhjulsdriften och vinkelväxeln rasar, tror du åf är sugna på att ta det på garantin? :)
Så fort man mekar på egen hand med sin maskin så lär garantin utebli. Sen kan man tänka som jag har gjort, en service på min maskin kostar 2500 kr per gång jag lämnar in den, gör jag det själv kostar det ca 500 kr , för dem pengarna jag sparar har jag råd att köpa en ny motor. Har hittils servat min maskin 5 gånger själv. 5x2500 = 12500 - (5x500) = 10000 har jag sparat hittils :-*
Jag står på åf sida helt och hållet.
ja de är ju sant, men de är ju konstigt att andra åf kan montera saker. men inte just min.
blir å söka sig till annan åf i annan stad, alt sälja den.
kan ju säga att på den korta tid jag haft den har den vart in å fixa samma fel, en givare 2 gånger! varav sista gången kom jag ca 100meter innan kabeln hade lossnat och backspärren hoppa in. då hade dom försökt klämma fast en vanlig kabelsko på ett runt stift som givaren har, så nu har jag gjordat den kabeln i chassiet å skiter i backgivaren...
-
Ja jävligt tråkigt att med strul på maskinen, min tanke är ju byt det du vill och skit i garantin, det är smällar man får ta. Byter du vkitt och åker in för garanti på nån givare så lär dem inte bry sig. Däremot om nått händer med motor, rem, variotor så blir det svårt att få det på garantin om du bytt den.
Man moddar ju sin maskin tills man blir nöjd (om man nu blir det), så jag skulle aldrig åka runt med en dålig variator bara för att behålla garantitiden på maskinen, då byter jag hellre och biter i det sura äpplet om/när det rasar. Men sån är jag ;)
-
När jag hade min X7 så uppmanade min ÅF att sätta i ett v-kit för att slippa remtjut och det var det aldrig frågan om att inte garantin skulle gälla.
Skit snack från ÅF tycker jag...
-
Hej!
Måste svara att min Rzr har betydligt längre + bredare hjulbas än en Atv och därför hänger sig på botten plattan på 5 sek! :(veryangry):
Det går ju att höja+större hjul mm mm.................... men det vill inte jag! ;D
Tyckte det var kul att pröva med lite körning hi hi :D
-
Hej!
Måste svara att min Rzr har betydligt längre + bredare hjulbas och därför hänger sig på botten plattan på 5 sek! :(veryangry):
Det går ju att höja+större hjul mm mm.................... men det vill inte jag! ;D
Tyckte det var kul att pröva med lite körning hi hi :D
Du behöver bara ett par nya ostar på din sen kommer du fram ()p
-
ÅF är ju säkert sugna på att sälja eftermarknadsprylar också?
Om man köper av dom och de monterar prylen , samtidigt bekräftar att garantin fortfarande gäller så bör man gå fri. Även om ATV Sweden sen nekar av någon anledning , då får ÅF ta smällen själv.
Köper man grejer på nätet och monterar dit själv så är det klart att dom drar öronen åt sig , av flera anledninngar...
Kommer hålla min CF orginal har jag bestämt mig för , speciellt efter att ha läst om dessa haverier med kopplingar mm.
-
KIID skrev:"räcker med att köra ner 2 hjul i nått sugande, typ en blöt myr, eller tjock lera för att den inte ska orka driva runt hjulen"..
Jag kör Z6-2013 och är förundrad över den styrka som en encylindrig 600 kubikare kan ta fram. Det måste vara fel på hans åkdon!! Jag förstår mig inte på alla som klagar.--- Z6 Terracross 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! :tickedoff
-
Z6 Terracross 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! :tickedoff
Vilka 3 stora?
Rzr med 107 hästkrafter?
Eller Maverick med 103?
Eller pratar vi om typ Rhino 700 som har 46?
Vad konkurrerar en 500kg maskin med 35 hk emot?
En bubbla från 40 talet som misständer?
Att säga Z6 skulle vara en Polaris/Can-am/Yamaha är som att svära i kyrkan.
-
Vilka 3 stora?
Rzr med 107 hästkrafter?
Eller Maverick med 103?
Eller pratar vi om typ Rhino 700 som har 46?
Vad konkurrerar en 500kg maskin med 35 hk emot?
En bubbla från 40 talet som misständer?
Att säga Z6 skulle vara en Polaris/Can-am/Yamaha är som att svära i kyrkan.
Du verkar inte ha förstått att kineserna är likvärdig dem dyra maskinerna fast till ett mkt lägre pris ':)
-
Vilka 3 stora?
Rzr med 107 hästkrafter?
Eller Maverick med 103?
Eller pratar vi om typ Rhino 700 som har 46?
Vad konkurrerar en 500kg maskin med 35 hk emot?
En bubbla från 40 talet som misständer?
Att säga Z6 skulle vara en Polaris/Can-am/Yamaha är som att svära i kyrkan.
Allt kan inte räknas i hästkrafter!! Numera svär jag ofta i kyrkan för jag jämför med just de som du nämner..Z6 är en robust maskin och läser du forum från som handlar om Polaris/Can-am/Yamaha och andra så hittar du mängder med folk som har problem sina maskiner.
-
Allt kan inte räknas i hästkrafter!! Numera svär jag ofta i kyrkan för jag jämför med just de som du nämner..Z6 är en robust maskin och läser du forum från som handlar om Polaris/Can-am/Yamaha och andra så hittar du mängder med folk som har problem sina maskiner.
Om det är så som du säger varför köper folk då dubbel till och med trippelt så dyra maskiner?
Många lämnar märket pga svaga motorer och mycket strul.
Visst har alla märken problem.
-
Allt kan inte räknas i hästkrafter!! Numera svär jag ofta i kyrkan för jag jämför med just de som du nämner..Z6 är en robust maskin och läser du forum från som handlar om Polaris/Can-am/Yamaha och andra så hittar du mängder med folk som har problem sina maskiner.
Jo men kära du.
Tror du dom som har problem med spruckna ramar osv. åker till lokala affären o köper tobak?
Nej. De hoppar 10 meter och kör bokstavligen som svin.
Och vad det gäller köra i kärr och mosse, så jo det handlar mycket om hästkrafter.
Men framförallt vikt/effekt förhållande.
Jag säger inte Z6 är en dålig maskin.
Men att påstå de håller samma kvalitet som "de tre stora" gör att jag bara vill lavetta till den som lurat i dig det.
(Ordspråk- menar inte jag skulle göra det)
-
skulle aldrig falla mig att köpa en kinamaskin till och inte heller ha en maskin under 1000cc och 82 hk :headbang:
men det är väl tur vi är olika ()p
-
KIID skrev:"räcker med att köra ner 2 hjul i nått sugande, typ en blöt myr, eller tjock lera för att den inte ska orka driva runt hjulen"..
Jag kör Z6-2013 och är förundrad över den styrka som en encylindrig 600 kubikare kan ta fram. Det måste vara fel på hans åkdon!! Jag förstår mig inte på alla som klagar.--- Z6 Terracross 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! :tickedoff
lilla du. Gubbe.... ;)
Det är ren fakta att 600 är slö. Och det är ingen idé att försöka jämföra med en märkesmaskin.
i andra inlägg så har jag fattat det som att du nästan bara kör asfalt. Då i frågasätter jag vad du menar med att ta stryk!?
-
Nu börjar det väl bli halvotrevlig ton så kanske dags för en uppryckning och att närma sig ämnet lite igen. Jag förstår TS frustration över att hans maskin inte håller men just biten med garanti och modifiering gäller ju i stort sett allt man har i hemmet. Datorer, spelkonsoler, maskiner, smartphones, fordon tex. ryker garantin så fort man "förbättrar"
-
KIID skrev:"räcker med att köra ner 2 hjul i nått sugande, typ en blöt myr, eller tjock lera för att den inte ska orka driva runt hjulen"..
Jag kör Z6-2013 och är förundrad över den styrka som en encylindrig 600 kubikare kan ta fram. Det måste vara fel på hans åkdon!! Jag förstår mig inte på alla som klagar.--- Z6 Terracross 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! :tickedoff
Jag frågar dig igen, eftersom du inte svarade i den andra tråden där du uttrycker dig liknande.
Jag tar inte med filmer från de senaste RZRmodellerna så det blir lite jämnare mot din 2013 ;)
Kör du såhär, eller en kan du ens köra såhär med din :dntknow: :
2011 Polaris RZR XP 900 Jump (http://www.youtube.com/watch?v=TP3Sf3L9zGI#ws)
från 2minuter och vidare:
BREAKING IN THE NEW POLARIS RZR XP 900 (http://www.youtube.com/watch?v=7tkjjvWpWDc#ws)
familjevarianten:
2012 Polaris Ranger RZR XP 4 900 Jumping The Loading Ramp (http://www.youtube.com/watch?v=SVzYRcRM-xs#ws)
Alla kan hoppa med den en Polaris :) :
rzr jumping (http://www.youtube.com/watch?v=kwtQKY0h_0M#ws)
-
:lool:
-
Det är ju en intressant frågeställning var gränsen egentligen går för vad maskinen ska tåla och när garantin upphör att gälla? Kan inte tänka mig att hopp från 2-3 meter rakt ned i asfalten är något som uppskattas av garantilämnaren?
Visst är dom gjorda för att köras i terrängen , men varje modell borde ju ha föreskrifter för vad som är inom respektive utom tolerans för vad den håller?
Vi kan jämföra med en annan pryl, mobiltelefonen, alla förstår (nästan i alla fall) att lägger man sin Iphone i toan eller tappar den så gäller inte garantin. Men telefoner som CAT marknadsförs som stöt och vattensäkra, i princip oförstörbara. När en sån kommer in kvaddad på verkstaden blir det svårt för ÅF att hävda att man varit vårdslös. Dock finns ju gränser , om jag tex klyver den med yxan så måste det ju anses vara extremt våld även på den.
I mina garantivillkor på CF står det att garantin upphör att gälla om den 'modifieras eller missköts på annat sätt'
Så vore kul att veta var gränsen för missköts går vid körning utanför vägen.
ATV Sweden kör ju maskinerna i lera och tuff terräng i marknadsföringen på sin hemsida , så det är ju konstigt att sen säga att dom inte är gjorda för det?
Denna fundering kommer från Ts inlägg att ÅF anser att den 'inte är gjord för att köras på det sättet' dvs i skogen på myrar i lera osv.
-
Kollade just in atvswedens hemsida, samt cfmoto.se.
Ingenstans finns det bilder när en utv har änsy lera på plasten.
Därimot finns det bra många bilder när maskinen åker på en crossbana eller vadar igenom vattenpölar.
Eller som loggan visar, en sten.
Vart finns alla dom här bilderna på en cfmoto som vadar i tjock lera? :dntknow:
-
Det är ju en intressant frågeställning var gränsen egentligen går för vad maskinen ska tåla och när garantin upphör att gälla? Kan inte tänka mig att hopp från 2-3 meter rakt ned i asfalten är något som uppskattas av garantilämnaren?
Visst är dom gjorda för att köras i terrängen , men varje modell borde ju ha föreskrifter för vad som är inom respektive utom tolerans för vad den håller?
Vi kan jämföra med en annan pryl, mobiltelefonen, alla förstår (nästan i alla fall) att lägger man sin Iphone i toan eller tappar den så gäller inte garantin. Men telefoner som CAT marknadsförs som stöt och vattensäkra, i princip oförstörbara. När en sån kommer in kvaddad på verkstaden blir det svårt för ÅF att hävda att man varit vårdslös. Dock finns ju gränser , om jag tex klyver den med yxan så måste det ju anses vara extremt våld även på den.
I mina garantivillkor på CF står det att garantin upphör att gälla om den 'modifieras eller missköts på annat sätt'
Så vore kul att veta var gränsen för missköts går vid körning utanför vägen.
ATV Sweden kör ju maskinerna i lera och tuff terräng i marknadsföringen på sin hemsida , så det är ju konstigt att sen säga att dom inte är gjorda för det?
Denna fundering kommer från Ts inlägg att ÅF anser att den 'inte är gjord för att köras på det sättet' dvs i skogen på myrar i lera osv.
haha, på min var det så mycket lera på i hasplåten så åf sa att dem var tvugnao tvätta den:D o yan fattar väl vad man gör!
vi fick även en kylare av han när han hörde att vi ska göra kylarupplyft. Så han indirekt hjälper oss med modifikationer :)
-
haha, på min var det så mycket lera på i hasplåten så åf sa att dem var tvugnao tvätta den:D o yan fattar väl vad man gör!
vi fick även en kylare av han när han hörde att vi ska göra kylarupplyft. Så han indirekt hjälper oss med modifikationer :)
Man tvättar maskinen innan man lämnar in den på verkstad :banghead:
-
Man tvättar maskinen innan man lämnar in den på verkstad :banghead:
Många verkstäder tar, med all rätt, ut en avgift för tvätt om maskinen ser ut som en lergök.
-
Kollade just in atvswedens hemsida, samt cfmoto.se.
Ingenstans finns det bilder när en utv har änsy lera på plasten.
Därimot finns det bra många bilder när maskinen åker på en crossbana eller vadar igenom vattenpölar.
Eller som loggan visar, en sten.
Vart finns alla dom här bilderna på en cfmoto som vadar i tjock lera? :dntknow:
I denna länk som ligger under nyheter kör dom Tracker 800:An i alla fall ganska tufft och i lera redan 15 sekunder in i klippet , han sänker ju den inte i leran , men nog får den bada allt.
U-Force 800 - CF MOTO version longue on Vimeo (http://vimeo.com/64825730)
-
Man tvättar maskinen innan man lämnar in den på verkstad :banghead:
man kanske glömt pga av att man jobbat hela dan. Sen vart borta
-
Lera? Såg bara några vattenpölar och ett par dåliga svetsar ;D
-
man kanske glömt pga av att man jobbat hela dan. Sen vart borta
Vi andra som har fyrhjulingar jobbar vanligvis 5 dagar i veckan.....
Lera? Såg bara några vattenpölar och ett par dåliga svetsar ;D
Hahaha agree
-
Vi andra som har fyrhjulingar jobbar vanligvis 5 dagar i veckan.....
Hahaha agree
gjorde jag med. 6-4 under
-
Ja jo,en 20 cm djup vattenfålla på 2 meter med packat grus jämfört med myrmark där översta lagret e mossa och en halvmeter? Vatten skadad jord.
Ok ni har nog rätt, måste va remmen det är fel på trots allt.
Tack för mig, hej.
-
Jag frågar dig igen, eftersom du inte svarade i den andra tråden där du uttrycker dig liknande.
Jag tar inte med filmer från de senaste RZRmodellerna så det blir lite jämnare mot din 2013 ;)
Kör du såhär, eller en kan du ens köra såhär med din :dntknow: :
2011 Polaris RZR XP 900 Jump (http://www.youtube.com/watch?v=TP3Sf3L9zGI#ws)
från 2minuter och vidare:
BREAKING IN THE NEW POLARIS RZR XP 900 (http://www.youtube.com/watch?v=7tkjjvWpWDc#ws)
familjevarianten:
2012 Polaris Ranger RZR XP 4 900 Jumping The Loading Ramp (http://www.youtube.com/watch?v=SVzYRcRM-xs#ws)
Alla kan hoppa med den en Polaris :) :
rzr jumping (http://www.youtube.com/watch?v=kwtQKY0h_0M#ws)
SNYGGA ÅKNINGAR: För att hålla oss till tråden så tror jag inte att tillverkaren av RZR gillar den sortens körningar i Garanti sammanhang.
Jag tror nog att Polaris är ett bra märke och troligen tillverkade i Sydamerika någon stans. Hade gärna köpt en sådan men priset fick avgöra efter att ha läst mängder av recensioner i utländsk press. Oliwer tror att jag bara kör asfalt men det är fel. Jag bor högt uppe på ett berg och vägarna eller rättare sagt stigarna lutar ibland så mycket som 40 grader. Men jag är så gammal (gubbe) att jag inte leker med min Z6. Jag kör försiktigt för jag vill inte ha sönder den. (kostar kulor) Men det är det enda sätt jag kan ta mig in till civilisationen för att hämta öl mm. :tickedoff(ursäkta att jag är OT)
-
SNYGGA ÅKNINGAR: För att hålla oss till tråden så tror jag inte att tillverkaren av RZR gillar den sortens körningar i Garanti sammanhang.
Jag tror nog att Polaris är ett bra märke och troligen tillverkade i Sydamerika någon stans. Hade gärna köpt en sådan men priset fick avgöra efter att ha läst mängder av recensioner i utländsk press. Oliwer tror att jag bara kör asfalt men det är fel. Jag bor högt uppe på ett berg och vägarna eller rättare sagt stigarna lutar ibland så mycket som 40 grader. Men jag är så gammal (gubbe) att jag inte leker med min Z6. Jag kör försiktigt för jag vill inte ha sönder den. (kostar kulor) Men det är det enda sätt jag kan ta mig in till civilisationen för att hämta öl mm. :tickedoff(ursäkta att jag är OT)
ok. Förlåt. Då har jag blandat ihop dig med nån annan. Ja öl ää livsviktigt!!!
-
Jag gillar inte riktigt allt hackande på dom som köper kinamaskiner. Det ÄR skillnad på dyra märkesmaskiner och billigare från kina MEN eftersom behoven växlar ganska kraftigt så tycker jag det är bra dom finns så fler får chansen att köpa en maskin.
Det är LÅNGT ifrån alla som har stora problem med sina maskiner oavsett märke även om det på det här forumet kan se ut som att vissa märken inte gör annat än att rackla.
Kan det inte delvis vara så att den som har råd att handla för 130000 inte frågar om råd utan har tillräckligt tjock plånbok för att lämna in den medan den som vänder in och ut på börsen för att köpa sin CF/Goes eller vad det är försöker fixa maskinen själv?
Sen så tror jag lågprismaskinerna har pressat ner priserna lite på dom mindre motorstarka märkesmaskinerna också och det är ju bra! :)
-
Problemet är att det finns två extremer.
En del myskör
En del idiotkör
Dessa två grupper kommer aldrig hålla sams.
Allt håller för myskörning, de mesta pajjar under idiotkörning, dyra maskiner mer sällan än billiga.
Jag myskör min cf, den håller för det.
Svåger idiotkör sin Can-am i lerhål två tre gånger i veckan och den håller för det.
Det går inte någonstans att jämföra kvalitén mellan dem då min cf skulle ta sig 10 meter i lera och sen spontandö i ångest medan Can-amen gör det om och om och om igen.
-
Problemet är att det finns två extremer.
En del myskör
En del idiotkör
Dessa två grupper kommer aldrig hålla sams.
Allt håller för myskörning, de mesta pajjar under idiotkörning, dyra maskiner mer sällan än billiga.
Jag myskör min cf, den håller för det.
Svåger idiotkör sin Can-am i lerhål två tre gånger i veckan och den håller för det.
Det går inte någonstans att jämföra kvalitén mellan dem då min cf skulle ta sig 10 meter i lera och sen spontandö i ångest medan Can-amen gör det om och om och om igen.
Haha ja jag vet men det är inget problem eftersom märkesmaskinägaren oftast VET skillnaden och därför lugnt kan förklara skillnaden och sen vara nöjd med det... :)
Det jag ifrågasätter är "idiotförklaringen" från märkesmaskinägaren :)
-
Det jag ifrågasätter är "idiotförklaringen" från märkesmaskinägaren :)
Syftar du på mig så hade jag aldrig yttrat mig om CF ägarn inte skrivit:
" 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! "
Men jag skiter it nu, hädanefter skall jag höjja kinakonserverna till skyarna så till den milda grad att jag kommer köpa en själv...
-
Syftar du på mig så hade jag aldrig yttrat mig om CF ägarn inte skrivit:
" 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! "
Men jag skiter it nu, hädanefter skall jag höjja kinakonserverna till skyarna så till den milda grad att jag kommer köpa en själv...
Det här var det bästa avslutet någonsin.
-
Syftar du på mig så hade jag aldrig yttrat mig om CF ägarn inte skrivit:
" 2013 är en uppgradering av tidigare maskiner till en nivå som ligger i parallell med de tre stora! Så det så! "
Men jag skiter it nu, hädanefter skall jag höjja kinakonserverna till skyarna så till den milda grad att jag kommer köpa en själv...
Nä jag syftar inte på någon speciell. Tycker bara att tonen blir lite väl spydig och otrevlig stundvis.
-
Nä jag syftar inte på någon speciell. Tycker bara att tonen blir lite väl spydig och otrevlig stundvis.
Jag vet inte hur många trådar du följer.
Men det börjar bli rätt irriterande alla som skriver DET ÄR EN YAMAHA de tillverkas på samma gata. Sen att priset är hälften det är ju bara för de inte tar betalt för logon.
Herregud. Vilken värld lever man i då?
Detta är bara en av 10tal trådar på senaste sommspyr sig ut skitsnack helt utan fasta grunder eller erfarenheter.
Problemet som framstår är att mestadels kinaägare har aldrig haft en japan/amerikanare att jämföra med. Och då självklart är ju deras bäst i välden? Den strular ju inte, så mycket......
-
Jag följer väl drygt 20 trådar, skriver dock inte i varje.
Jo jag tycker också att det är dumt och har själv svårt att hålla igen ibland då kinamaskinerna höjs till skyarna och då av den anledningen att en ev spekulant kan luras att köpa en maskin som inte duger till dennes behov.
Jag tycker bara att ibland blir det lite väl hård ton mot dom som kanske tom är nöjda med sin kines. För såna finns ju faktiskt.
Vi vill ju ändå ha ett forum där ALLA vågar ställa frågor om maskinen dom har eller funderar på att köpa utan att få höra "vad fan hade du väntat dig av en kinesmaskin" istället för att bara visa på svagheterna och eventuella sätt att åtgärda dom.
Maskinerna på forumet har ju med tiden blivit mer och mer extrema och därför tycker jag det är kul då någon skriver lite om sin mer "normala" maskin.
Gick med i mars 2006 och jag tror tonen har ändrats en hel del under åren. Självklart har ju kunskapen om maskinerna gjort att man vet bättre vad som är dåligt och inte men det är inte att man påpekar felen jag ifrågasatte utan tonen då man gör det. :)
-
Jag håller med dig.
Tror att marknadsföringen runt dessa maskiner har förstört en aning också.
Men jag skulle nog inte påstå att det är märkesägarna som startat detta.
Utan vi provoceras av att det ständigt görs liknelser.
Det handlar så grymt mycket om HUR frågan ställs.
I denna tråden va det ju på ett ganska aggresivt sätt och då får man kanske inte några sunda svar.
Men jag tycker de som har tex. Start problem osv. (Oavsett märke) oftast får en lösning redan samma dag och avslutas med ett "tack för hjälpen, grymt forum"
-
Om det är så som du säger varför köper folk då dubbel till och med trippelt så dyra maskiner?
Många har behov av att " bräcka" andra. Kolla tex märkes kläder >:(
-
Nu skriver vi all möjlig skit om varandra och våra maskiner. Det hör inte till tråden så jag hoppar av och startar eget.
Tråden kommer att heta "Grodan Z6 i Spanien" Där kan vi prata om trevliga "mys" åk och visa bilder mm. Välkomna med synpunkter! :djump:
-
Många har behov av att " bräcka" andra. Kolla tex märkes kläder >:(
:lol:
Förlåt men det var ett roligt svar.
Ingen dom jag kör/kört med ser det så.
Den maskin jag har nu kostade 3ggr så mycket som min förra (ny) och den gör jobbet, det gjorde inte den gamla kan jag säga dig.
-
Nu skriver vi all möjlig skit om varandra och våra maskiner. Det hör inte till tråden så jag hoppar av och startar eget.
Tråden kommer att heta "Grodan Z6 i Spanien" Där kan vi prata om trevliga "mys" åk och visa bilder mm. Välkomna med synpunkter! :djump:
Bara du är nöjd med din maskin så ()p
-
Många har behov av att " bräcka" andra. Kolla tex märkes kläder >:(
ha, men de håller formen och har någonsorts kvalité iaf.
De gånger jag köpt typ. "3för" t-shirts eller annat billigt skit har alla förvandlats till magtröjor, så det har jag slutat med.
-
Problemet är att det finns två extremer.
En del myskör
En del idiotkör
Dessa två grupper kommer aldrig hålla sams.
Allt håller för myskörning, de mesta pajjar under idiotkörning, dyra maskiner mer sällan än billiga.
Jag myskör min cf, den håller för det.
Svåger idiotkör sin Can-am i lerhål två tre gånger i veckan och den håller för det.
Tillhör nog 'myskörnings' alternativet, tar inte ut min CF om det regnar ens! :o
Och inga trimgrejer heller :nono:
Tråkigt tänker nog de flesta , men jag är ju nöjd med det!
Förresten har jag inte ledig tid att köra så mycket även om jag skulle velat pga 'jobb och familjerelaterade orsaker' :cry: