ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: jOOc skrivet 5 juni 2013 kl. 08:37:52
-
Hej,
Skall köpa mig en Raptor 700R SE 2013 och vill få ut det mesta av maskinen, kommer köra mycket gata men även en del offroad.
Har kollat runt lite vad andra kör på och funderar på att köpa detta ifrån tqsatv.com :
Black DMC Force 4 duals (2 QC's, FCI with box, PC5 Loaded with Custom Timing Curve)
Pro Armor Black Dominator
Flexx bars and Offset Elite Risers (14 degree Quad HI)
Precision Pro Model Stabilizer
Hotcams Camshaft (Stage 3)
Raptor 700 CP "Tech" Piston (102mm 11.5:1)
Dura Blue Rear wheel spacers EZ Fit (2.5")
Dura Blue Graph Lite Front Wheel Spacer
Primary Drive Front Sprocket (15 Tooth)
Primary Drive Rear Steel Sprocket (36 Tooth)
Totalt kostar det $2999
Bör jag ändra något?
Vad saknas?
Hur är nerf barsen på nya Raptorn, bör jag köpa nya sådanna också?
Vilka fälgar rekomenderar ni?
-
En 11:1 kolv istället så du kan köra på 95 oktan?
16t fram hade jag köpt.
Orginal räcker maskinen rätt lång, har inte känt behov av trimm än förutom när de trimmade raptorerna lämnar en i dammet.
Bästa investeringen jag gjort är vibrationsdämpare till styret, guld värd.
En jävla massa pengar är det iallafall.
-
En 11:1 kolv istället så du kan köra på 95 oktan?
CP 11.5:1 piston for stock bore Raptor 700's. These pistons are pump gas safe!
Menar du att den inte går att köra på 95?
En jävla massa pengar är det iallafall.
Om man tänker på vad Raptorn kostar så blir det inte så mycket i det hela :D
-
CP 11.5:1 piston for stock bore Raptor 700's. These pistons are pump gas safe!
Menar du att den inte går att köra på 95?
Om man tänker på vad Raptorn kostar så blir det inte så mycket i det hela :D
Oktanmärkning i Usa och Europa är totalt olika saker.
Cp 11.5:1 får du köra på 98
11:1 går på 95
Trimmet du valt är väl identiskt med det jag tänkt köpa förutom att jag hade valt Msd blaster istället för pc5 ,monster duals och 11:1 kolv.
Har man haft quad förut och vet vad man vill ha så är det bara att handla.
Är man nybörjare så väntar man tills man vet att det är något för en.
Många quadar som säljs efter 2-300 mil eftersom det inte är som en mc/cross/gocart osv
-
Oktanmärkning i Usa och Europa är totalt olika saker.
Cp 11.5:1 får du köra på 98
11:1 går på 95
OK, spelar egentligen inte så stor roll, men både bensinen och kolven 11:1 är $100 billigare :D
jag hade valt Msd blaster istället för pc5 ,monster duals
Då jag inte använt dessa prylar tidigare skulle jag vilja veta
Kan du ge någon anledning till att du väljer MSD istället?
Kan du ge någon anledning till att du väljer monster duals istället?
-
Då jag inte använt dessa prylar tidigare skulle jag vilja veta
Kan du ge någon anledning till att du väljer MSD istället?
Kan du ge någon anledning till att du väljer monster duals istället?
Msd har allt i en enda enhet, enkel att koppla in.
Två kablar och har tändningen inbyggd.
Jag vill ha det enkelt.
(http://www.atvscene.com/blog/wp-content/uploads/2010/03/yamaha_msd_blaster_fi_1.jpg)
Monster rören är bara personlig smak
-
Tack Fenrisulven,
Skall läsa på lite om MSD och PCV lite till innan jag tar ett slutgiltigt besked.
-
Visst är motorn viktig, men skall man lägga ut massa pengar på sin maskin så betänk att man kan få mer per krona om man även kikar på annat än motorrelaterat.
För varje häst blir ofta rätt dyr.
(alltså efter från Big3)
Jag tänker främst på a-armar.
Det finns väl både de som breddar och förlänger maskinen, dessutom med möjligheter att justera hjulvinklar...?
Breddade a-armar är SÅ mycket bättre än framspacers.
-
Visst är motorn viktig, men skall man lägga ut massa pengar på sin maskin så betänk att man kan få mer per krona om man även kikar på annat än motorrelaterat.
För varje häst blir ofta rätt dyr.
(alltså efter från Big3)
Jag tänker främst på a-armar.
Det finns väl både de som breddar och förlänger maskinen, dessutom med möjligheter att justera hjulvinklar...?
Breddade a-armar är SÅ mycket bättre än framspacers.
Tack för detta.. skall läsa in mig lite mer på det också.
Kommer förhoppningsvis få min nya Raptor inom 2-3 veckor.. sen skall jag köra den ett tag innan jag beställer övriga delar.
-
Min prio hade varit:
Hjulinställningar (de är från helvetet från fabrik)
Styrdämpare
Ställ in dämparna hos ett proffs.
Dämparna är inställda på 65-70 kg förare.
-
Min prio hade varit:
Hjulinställningar (de är från helvetet från fabrik)
Styrdämpare
Ställ in dämparna hos ett proffs.
Dämparna är inställda på 65-70 kg förare.
Oj.. ja då lär jag nog få göra det då jag ligger runt 95kg just nu..
Om vi går vidare, vilka fälgar och dimension rekommenderas?
-
Om du skall åka både gata och skog så är det svårt att klara sig på en uppsättning.
Generellt gör dock Hiper riktigt fina grejer.
:headbang:
-
Vilka a-armar, fälgar och dämpare rekomenderas?
-
Vilka a-armar, fälgar och dämpare rekomenderas?
Beror ju på vad du vill ha, Houser gör ju bra a-armar som du kan ställa in allt på.
Men lugna dig du tills du fått köra lite.
Fälgar har den ju från start samma med dämpare...
Byt däck bara och justera fjädringen med kanske styvare fjädrar så går det fint.
Köpte de billigaste plåtfälgarna jag hittade till min Raptor och mina crossdäck då jag varken är putsbög eller finåkare.
Gissa vad, plåtfälgarna är också runda och gör sitt jobb ()p
Dessutom får jag 4 uppsättningar för samma pris som en dyr uppsättning kostar.
ska du putsa och glida bara så kör fina blanka dyra saker.
ska du härja i grus,lera och damm så slits grejerna fort.
-
Beror ju på vad du vill ha, Houser gör ju bra a-armar som du kan ställa in allt på.
Men lugna dig du tills du fått köra lite.
Fälgar har den ju från start samma med dämpare...
Byt däck bara och justera fjädringen med kanske styvare fjädrar så går det fint.
Köpte de billigaste plåtfälgarna jag hittade till min Raptor och mina crossdäck då jag varken är putsbög eller finåkare.
Gissa vad, plåtfälgarna är också runda och gör sitt jobb ()p
Dessutom får jag 4 uppsättningar för samma pris som en dyr uppsättning kostar.
ska du putsa och glida bara så kör fina blanka dyra saker.
ska du härja i grus,lera och damm så slits grejerna fort.
Självklart skall jag lugna mig lite.. vill bara lära mig mer om vad folk tycker sen när jag skall börja modda lite :D
Är inte orginaldäcken ifrån Maxxis bra?
Jag vill inte ha nått bling bling.. skulle nog vilja ha svarta fälgar.
-
Hiper har svarta fälgar.
Skall man åka gata så spelar fälgarna mindre roll, däremot kommer crossdäck att slitas snabbt.
Tänk på att flertalet eftermarknadshjul är betydligt tyngre än originalet.
Yamahas fälgar är det fjädervikt på, de flesta andra väger mångdubbelt mer.
Detsamma gäller däcken.
Och att sätta ett tungt hjul i rörelse kräver mer hästar än att sätta igång ett lätt.
Jämför tex med bilvärlden, de som envisas med 19-tumsfälgar har ett helt annat soppakonto än de som nöjer sig med 17.
Hipers fälgar är dock lätta, men asfaltsdäck är generellt alla betydligt tyngre än de originalmonterade crossdäcken, helt enkelt pga att det är mer gummi på asfaltsdäcken.
Så att trimma för tusentals kronor och få tex fem hästar extra, och sedan hänga på tunga bling-hjul kan anses dumt.
...men om man ändå skall ha tunga bling-hjul så är det självklart bättre med fem extra hästar.
Personligen anser jag dock fullt och fast att en Raptor (liksom flertalet övriga fyrhjulingar) bästa passar på andra underlag än just asfalt.
För BRA blir det aldrig.
-
Hiper har svarta fälgar.
Skall man åka gata så spelar fälgarna mindre roll, däremot kommer crossdäck att slitas snabbt.
Tänk på att flertalet eftermarknadshjul är betydligt tyngre än originalet.
Yamahas fälgar är det fjädervikt på, de flesta andra väger mångdubbelt mer.
Detsamma gäller däcken.
Och att sätta ett tungt hjul i rörelse kräver mer hästar än att sätta igång ett lätt.
Jämför tex med bilvärlden, de som envisas med 19-tumsfälgar har ett helt annat soppakonto än de som nöjer sig med 17.
Hipers fälgar är dock lätta, men asfaltsdäck är generellt alla betydligt tyngre än de originalmonterade crossdäcken, helt enkelt pga att det är mer gummi på asfaltsdäcken.
Så att trimma för tusentals kronor och få tex fem hästar extra, och sedan hänga på tunga bling-hjul kan anses dumt.
...men om man ändå skall ha tunga bling-hjul så är det självklart bättre med fem extra hästar.
Personligen anser jag dock fullt och fast att en Raptor (liksom flertalet övriga fyrhjulingar) bästa passar på andra underlag än just asfalt.
För BRA blir det aldrig.
Tack Hydro... mer info desto mer lär jag mig.
Får leta efter lättare fälgar och en uppsättning gatdäck.
Vilka dimensioneringar rekomenderas?
-
Orginal däcken är från dunlop på dom raptor jag sett
Dom grymma på asfaltsvägar i högre hastigheter med i princip noll i obalans. Slits dock väldigt fort
Funkar även fint i skog o sand
-
Orginal däcken är från dunlop på dom raptor jag sett
Dom grymma på asfaltsvägar i högre hastigheter med i princip noll i obalans. Slits dock väldigt fort
Funkar även fint i skog o sand
Kollar man här: http://www.yamahamotorsports.com/sport/products/modelfeatures/543/0/features.aspx (http://www.yamahamotorsports.com/sport/products/modelfeatures/543/0/features.aspx)
Står:
New for 2013:
New Maxxis® tires deliver class leading traction.
Men jag får se när jag får maskinen
-
Orginaldäcken lär ju hålla 100-200 mil iallafall så kan du när de är slut besluta om vilken körning som är roligast (det är alltid Grus/sand/skog)
Jag har ju inga som helst problem att köra asfalt med cossdäck på...
Vägdäck är ju mest töntigt, vill man köra fort på asfalt är ju inte en quad rätt maskin från början.
-
Åhh vad jag ser fram emot detta... sitter framför en dataskärm på jobbet 8 timmar varje dag... skall bli skönt att ha nått kul att göra när man är hemma...
-
Har du den bakgrunden så bör du nog lägga de första kronorna på bensin och personlig utrustning och sen KÖRA!
...för en Raptor räcker rätt långt helt i original och det är att KÖRA som är kul.
-
Har du den bakgrunden så bör du nog lägga de första kronorna på bensin och personlig utrustning och sen KÖRA!
...för en Raptor räcker rätt långt helt i original och det är att KÖRA som är kul.
Ja, jag kommer nog le varje mil :D
-
Ja, jag kommer nog le varje mil :D
Ja jävlar va den gick i början när man var ovan!
Kan ju rekommendera att byta till ett 15t drev fram, så du kan ligga på låga varv i 90 och slippa växla var 5 sekund ()p
Ettan blir i stort sett meningslös med ett 14t.
-
Assembled in USA :banghead:
Hoppas de håller samma kvalité som innan
-
Jag måste bara inflika att om man vill ha fartupplevelse och tempo i körningen så är tricket att alltid välja minde och krokigare vägar/stigar. Jämför med bil, på trist E4a är 110 snigelfart, men på mindre väg kan 70 upplevas som galet fort.
Oavsett vad man hittar på med en quad är just stora lansdvägar rätt deprimerande, eftersom de liksom inte räcker till. Men häng inte läpp över det, byt till mindre väg och vips sitter man på ett fartmonster.
-
Jag måste bara inflika att om man vill ha fartupplevelse och tempo i körningen så är tricket att alltid välja minde och krokigare vägar/stigar. Jämför med bil, på trist E4a är 110 snigelfart, men på mindre väg kan 70 upplevas som galet fort.
Oavsett vad man hittar på med en quad är just stora lansdvägar rätt deprimerande, eftersom de liksom inte räcker till. Men häng inte läpp över det, byt till mindre väg och vips sitter man på ett fartmonster.
Där jag bor finns nästan bara små slingriga vägar. Det är 70 skyltar men knappt jag kan åka så snabbt med bilen ens eftersom det är så mycket kurvor och vid möte är det riktigt tight.
-
Nu har jag kört några dagar :headbang:
Crossdäcken som följde med funkade men måste nog ha nya gatdäck samt fälgar,
vad tror ni om dessa fälgar: http://www.ebay.com/itm/Hiper-CF1-Rims-10-Front-10-Rear-10x5-10x9-RED-Yamaha-Raptor-250-660-700-01-/400433668145 (http://www.ebay.com/itm/Hiper-CF1-Rims-10-Front-10-Rear-10x5-10x9-RED-Yamaha-Raptor-250-660-700-01-/400433668145)
-
Kika in det här
http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c36_Komplettraeder.html (http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c36_Komplettraeder.html)
Jag köpte mina därifrån. Hemma på 5 arbetsdagar.
Dem kommer monterade o klart med framfälgarna balanserade. Inom EU så slipper du tull och moms.
-
Nu har jag kört några dagar :headbang:
Crossdäcken som följde med funkade men måste nog ha nya gatdäck samt fälgar,
vad tror ni om dessa fälgar: http://www.ebay.com/itm/Hiper-CF1-Rims-10-Front-10-Rear-10x5-10x9-RED-Yamaha-Raptor-250-660-700-01-/400433668145 (http://www.ebay.com/itm/Hiper-CF1-Rims-10-Front-10-Rear-10x5-10x9-RED-Yamaha-Raptor-250-660-700-01-/400433668145)
Atvdäck.se har plåtfälgar annars i orginalstorlek.
http://www.atvdack.se/sv/hem/695-stalfalgar-115-156-yamaha-raptor-yfz-atv.html (http://www.atvdack.se/sv/hem/695-stalfalgar-115-156-yamaha-raptor-yfz-atv.html)
Kör med sådana och de funkar bra.
Peta på skoterdäck fram och vägdäck bak så är du i hamn ()p
Breda framdäck rekommenderar ingen förutom till utseendet.
Själv kör jag lika fort med vägdäck som med crossdäcken, det är bara på längre vägsträckor jag hade önskat släta däck.
-
Kika in det här
http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c36_Komplettraeder.html (http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c36_Komplettraeder.html)
Jag köpte mina därifrån. Hemma på 5 arbetsdagar.
Dem kommer monterade o klart med framfälgarna balanserade. Inom EU så slipper du tull och moms.
Tack, vilka fälgar/däck köpte du?
-
Atvdäck.se har plåtfälgar annars i orginalstorlek.
http://www.atvdack.se/sv/hem/695-stalfalgar-115-156-yamaha-raptor-yfz-atv.html (http://www.atvdack.se/sv/hem/695-stalfalgar-115-156-yamaha-raptor-yfz-atv.html)
Kör med sådana och de funkar bra.
Peta på skoterdäck fram och vägdäck bak så är du i hamn ()p
Breda framdäck rekommenderar ingen förutom till utseendet.
Själv kör jag lika fort med vägdäck som med crossdäcken, det är bara på längre vägsträckor jag hade önskat släta däck.
De var rätt OK, vilka däck kör du med?
-
Tack, vilka fälgar/däck köpte du?
255/40 -10 bak och 195/50 -10 fram. Fälgarna är kromade plåtisar, kolla min signatur så kan du se bilder på det.