ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 8 maj 2013 kl. 18:23:30
-
Se nu va jag gjorde bara för ni tjatar!
Hoppas ni är gladare än min plånbok!
-
du har kommit en liten liten bit på väg iallafall ()p
-
Dyrt, lämna tillbaka :)
-
Ni får en bild också
-
Turbo till den där då? Ser inget sånt på kvittot.
Mycket delar och jag har ingen aning om vad någonting av dem är för någonting.
Gillart hursomhelst.
-
Turbo till den där då? Ser inget sånt på kvittot.
Mycket delar och jag har ingen aning om vad någonting av dem är för någonting.
Gillart hursomhelst.
Haha ja turbokonvertera de 11,8hk till typ 14 ;)
Det är lager vevstake kolv och kolvringar :)
-
Haha ja turbokonvertera de 11,8hk till typ 14 ;)
Lätt värt besväret
-
Haha ja turbokonvertera de 11,8hk till typ 14 ;)
Det är lager vevstake kolv och kolvringar :)
Fast jag vet faktiskt vad det var för grejer på kvittot men inte på bilden.. har väl haft en jävla räserbil en gång i tiden loco.
-
Fast jag vet faktiskt vad det var för grejer på kvittot men inte på bilden.. har väl haft en jävla räserbil en gång i tiden loco.
De i mitten längst bak är Pelles Karlssonspåtaket keps resten är påväg till stena
-
Hahaha Saab v4 räknas inte el-paco!
Den må låta snabb men egentligen cyklar en farmor snabbare.
Det är bra skrotpengar i alu nu har jag hört ':)
Det blir spännande att få ihop den igen:)
Terrängservice? I Mariannelund ska ha cred för hjälpsamhet och tips ()p
-
PROBLEM!!!!
Vevstake är slut och finns inte att få tag i. Finns ingen tillverkare.
Så nu är det bara lokala lager som gäller....
Och då snackar vi dessutom 1800+moms istället för 1100.....
Fuck.....
Vet någon med motorerfarenhet om vevstaken brukar ta skada om nedre lagret är slut?
Eller kan man återmontera vevstaken?
Kan man ens klyva veven utan såga sönder staken?
Jag är inte van vid motgångar..... >:(
-
Det är troligtvis din flickväns fel. Straffa henne ! ':)
-
Det är troligtvis din flickväns fel. Straffa henne ! ':)
Hahaha ska ;)
-
Antar att det är ett nållager som på dom flesta andra motorer, och då är ju sjävla vevstaken yttre lagerbana så det är nog mycket möjligt att den måste bytas:(
Som jag förstår det är det att kasta pengarna i sjön att byta vevstakslager om man inte byter tapp och stake också, lite som att bara byta kulorna i ett kullager.
-
Antar att det är ett nållager som på dom flesta andra motorer, och då är ju sjävla vevstaken yttre lagerbana så det är nog mycket möjligt att den måste bytas:(
Som jag förstår det är det att kasta pengarna i sjön att byta vevstakslager om man inte byter tapp och stake också, lite som att bara byta kulorna i ett kullager.
Jo förstår delvis det.
Jag tänkte det är av olika material.
Kolvbulten saknar ju lager helt och håller ju :)
Fick ytterligare ett mail att kolvarna va återkallade av tillverkaren av någon anledning.
Så det går inget bra.
Funderar på en snöskoter motor istället.
De har väl variatordrift?
-
Jajjemen!:)
-
Skulle vara fruktansvärt onödigt med en tvåtaktstwin på runt 100 hk i en sån maskin! Men det skulle ju onekligen vara skitfränt:) gärna med dubbelpipor;)
-
Skulle vara fruktansvärt onödigt med en tvåtaktstwin på runt 100 hk i en sån maskin! Men det skulle ju onekligen vara skitfränt:) gärna med dubbelpipor;)
Precis onödigt är fränt ;)
Men det är diesel också, så ska ge det någon mer chans innan jag ger upp.
Kolla med Frövi mm.
-
Kika lite på polarisatvforum är ju ett tips också!
-
Kika lite på polarisatvforum är ju ett tips också!
Ska kika.
Det finns typ bara 50st sålda i Sverige förstod jag det som.
-
Med risk för att framstå som en dumstrut, är sannolikheten lika med noll att den kan ha glidlagrade stakar, alltså med överfall på staken?
Slösurfar på mobilen så bilderna är lite svårtydda..
Är den rullagrad torde det gå att bearbeta staken och pressa in ny lagerbana.
Skotermotor och tvåtaktare överlag är fränt och beroendeframkallande, men om du prompt skall köra på eldningsolja så kan du snegla på skroten efter kylmaskiner hemmahörandes på lastbilar. De brukar vara nätta till formatet och ha bra tillförlitlighet. Finns flera märken bl.a Ingersoll Rand och Kubota. Dessutom brukar de vara försedda med fräsiga magnetkopplingar och annat skoj..
-
Inga dumma ideer!
Det är ett nållager :)
Jag har hållt i ett nytt så vet hur de ser ut :)
Ska som sagt kika runt liiite till innan jag ger upp.
Det är ju rätt fränt med diesel :headbang:
-
Håll dig till original så långt det går, du köpte väl dieseln för att tjäna $
Så kliva från originallinjen förlorar du många potentiella köpare på
-
Håll dig till original så långt det går, du köpte väl dieseln för att tjäna $
Så kliva från originallinjen förlorar du många potentiella köpare på
Jo precis.
Därav anledningen till ev. lägga ner innan man drar på sig utgifter.
Men har ingen brådska så ska lägga ut lite köpes mm. :)
-
www.ebay.com (http://www.ebay.com) lär väl det dyka upp saker på om det inte redan finns :)
-
www.ebay.com (http://www.ebay.com) lär väl det dyka upp saker på om det inte redan finns :)
Tro mig har lusat en gång i veckan.
Finns inget förutom filter och lager typ.
Det jag vill veta säkert är om det är samma vev som sportsman 500 (vilket jag misstänker)
Då finns direkt 10 beg kompl. vevpartier för 1000lappen.
-
kika om det är samma art. # då http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp (http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp)
Men Polaris har iaf. idag konstigt nog flera olika art. # på samma delar.... Tex bromsklossar bak på min maskin har olika art. # om det är enkel eller dubbla skivor bak (Forest mod. har dubbla ) Det säljs per skiva, så det är inte som med bil där de säljs per axel... bara skriva att det krävs 2 paket på Forest modellerna...
-
Det är olika art. nr så jag vet inte hur man ska göra. Polaris i Mariannelund har en vevstake för diesel så om någon har en från en 500 så skulle man ju kunna jämföra. För veven i sig är jag 99% säker på det är samma.
Enl en oemhandlare i US. Så finns inte vevstake att få tag i och vevbult är restad (även för 500)
Samt kolvarna är återkallade ?
-
Har du pratat med Frövi? De är inte felfria, men har ofta lösningar på udda problem samt har stort lager :)
-
Har du pratat med Frövi? De är inte felfria, men har ofta lösningar på udda problem samt har stort lager :)
Tänkte ringa i veckan, det va tydligen dom som sålde ALLA dieslar i Sverige.
Så om någon vet så är det ju dom ()p
-
Ok, förstår att det inte blir så stora utsvävningar om tanken är att fixa upp och sälja.
I dagens ekonomiorienterade värld brukar ju de flesta tillverkare sträva efter volymer och synergieffekter.
Då det är Fuji som tillverkat motorn finner jag det märkvärdigt ifall inte samma konstruktion återfinns under annnat namn då utveckling av motorer är dyrt.
Robin är ett varumärke från samma tillverkare, de har ju ett som annat inom generatorer, gräsklippare mm. Skulle kunna vara värt att kika om din motor återfinns bland deras produkter, spelar ju inte så stor roll om det står "Lawn mower parts" på lådan en eventuell vevstake levereras i :hmmm:
-
Nej självklart spelar det ingen roll :)
Frågan är bara vem som skulle kunna sitta på sådan information och kunskap.
Det va ju som sagt ingen storsäljare, va typ bara en gruva som handlade upp ett gäng av miljöskäl som jag förstod det som.
-
Nej självklart spelar det ingen roll :)
Frågan är bara vem som skulle kunna sitta på sådan information och kunskap.
Det va ju som sagt ingen storsäljare, va typ bara en gruva som handlade upp ett gäng av miljöskäl som jag förstod det som.
Kan inte polaris skicka dig blueprints på allt du behöver? Någon bör väl kunna köra nya grejer i fräsen? Annars tycker jag att vi startar en fond och skaffar dig en r1 spis. Tänk vilken sleeper med slöa dieseldekaler och 150hk. Kika efter en 86 - 90 yamma phazer-motor. Otroligt vass 2taktare. Du har ju ett perfekt lik att stoppa upp fylld med hk och massor med avgassystem.
-
Kan inte polaris skicka dig blueprints på allt du behöver? Någon bör väl kunna köra nya grejer i fräsen? Annars tycker jag att vi startar en fond och skaffar dig en r1 spis. Tänk vilken sleeper med slöa dieseldekaler och 150hk. Kika efter en 86 - 90 yamma phazer-motor. Otroligt vass 2taktare. Du har ju ett perfekt lik att stoppa upp fylld med hk och massor med avgassystem.
Det GÅR ju få tag i delar lokalt.
Men då talar vi om kanske 10000 och då är nästan hela förtjänsten borta.
Så alternativ 2 är som du säger hitta en grym motor (räcker med 50hk+) för att ha som busräser.
-
Det GÅR ju få tag i delar lokalt.
Men då talar vi om kanske 10000 och då är nästan hela förtjänsten borta.
Så alternativ 2 är som du säger hitta en grym motor (räcker med 50hk+) för att ha som busräser.
Fast 150 är tre gånger roligare. Leta fram en roligare motor, turbokonvertera, etanol, lustgas och fullt däcktryck.
-
Fast 150 är tre gånger roligare. Leta fram en roligare motor, turbokonvertera, etanol, lustgas och fullt däcktryck.
Och det tror du håller ;D
-
Och det tror du håller ;D
Om det så bara håller tre växlar ut har du haft ett par tre sjukt roliga sekundrar. :rtfm:
-
Om det så bara håller tre växlar ut har du haft ett par tre sjukt roliga sekundrar. :rtfm:
Jag gillar hur du tänker ;)
-
Ni är hjärndöda båda 2
-
Ni är hjärndöda båda 2
Vem bjöd in dig?
-
Ni är hjärndöda båda 2
Fakk jå.
-
Vem bjöd in dig?
Jag kommer och går som jag vill
-
Hur går det här då? :)
Det skulle vara anskrämligt om en atvkrängare som du inte skulle göra en plusaffär :D
-
Det är olika art. nr så jag vet inte hur man ska göra. Polaris i Mariannelund har en vevstake för diesel så om någon har en från en 500 så skulle man ju kunna jämföra. För veven i sig är jag 99% säker på det är samma.
Enl en oemhandlare i US. Så finns inte vevstake att få tag i och vevbult är restad (även för 500)
Samt kolvarna är återkallade ?
kan det verkliogen vara så? dieseln är ju en fuji motor, borde inte vara nåt likt polaris egna? men om det är lika så förklarar det ju varför det inte håller... kolven är garanterat inte lika, DI-dieslar har ju förbränningsrummet i kolven.
-
Skickade precis 670 $till andra sidan atlanten. Får väl hålla tummarna för det finns delar denna gången. De sa det skulle finnas och är en Polarishandlare denna gång.
-
Skickade precis 670 $till andra sidan atlanten. Får väl hålla tummarna för det finns delar denna gången. De sa det skulle finnas och är en Polarishandlare denna gång.
En nätt summa för en hustler. Om det klaffar, kommer du öht gå plus på en sådan snigel?
-
Diesel kommer hinna att utgå som bränsle innan maskinen är ihopsatt ändå
-
En nätt summa för en hustler. Om det klaffar, kommer du öht gå plus på en sådan snigel?
Beräknar ett värde på 30 000 minst med nyrenoverad motor. Och allt annat tillpiffat.
Och det skulle isf ge än så länge inkl. Detta goda marginaler :)
Kan skvallra i PM om du en nyfiken exakt
-
Beräknar ett värde på 30 000 minst med nyrenoverad motor. Och allt annat tillpiffat.
Och det skulle isf ge än så länge inkl. Detta goda marginaler :)
Kan skvallra i PM om du en nyfiken exakt
Diesel är så eftertraktat av lantbrukarna alltså. Metanol-injec och turbo så köper jag den.
-
Nja, vet faktiskt inte.
Men vilken märkes maskin som kostar ju 30k+ i den årsmodellen.
Och denna lär ju troligtvis gå 1000timmar till utan service ;D
-
Nja, vet faktiskt inte.
Men vilken märkes maskin som kostar ju 30k+ i den årsmodellen.
Och denna lär ju troligtvis gå 1000timmar till utan service ;D
Jo det är sant. Du får söka upp ett ultraljudsbad där hela hjulingen ryms så den blir motherfucking sparkling, som krigarn.
-
Jo det är sant. Du får söka upp ett ultraljudsbad där hela hjulingen ryms så den blir motherfucking sparkling, som krigarn.
Hahaha ja det hade varit nåt!
Kanske kan ta samma bad som krigaren? Han är ju minst lika fet.
-
Hahaha ja det hade varit nåt!
Kanske kan ta samma bad som krigaren? Han är ju minst lika fet.
Ja han är en fet trädgårdsamatör.
-
Proffs för helvete proffs
-
Hur går det med dieseln? uppdatera nu!!! ()p
-
Hur går det med dieseln? uppdatera nu!!! ()p
Det är veven det hänger på.
Ingen kan få fram en ny vevstake o lager :/
-
Vad är det för fel på staken?
-
Det är veven det hänger på.
Ingen kan få fram en ny vevstake o lager :/
Går den gamla inte att fixa?
-
Jag vet faktiskt inte.
Positiva är ju nått det inte var glapp i kolvbulten.
Men i vevstakslagret är det ju 3-4 mm glapp.
Alltså enormt, så vore förvånad om den inte är skadad.
Problemet har också varit någon som kan klyva partiet. Jönköpings motor renovering pysslade inte med sånt :dntknow: :hmmm:
-
Mc/cross firma? Nån jävel borde ju kunna de i er stora stad.
-
finns alla delar? (även dom trasiga) vad ska du ha för den som den står nu?
-
Ja alla delar finns.
Och spridaren är provtryckt och ultraljudstvättad.
Ska jag sälja som den står nu vill jag ha 12000.
Alla papper mm. finns självklart.
Annars kommer jag göra ett ryck i vinter.
-
Dyrt.
-
Tokmek nu då
-
:djump:
-
Har hittat ett fel som inte va rätt.
Ny axel och lager.
Så snart är vi igång!
Ska bara få lite tid över...
Idag skulle jag tydligen baka lussekatter.
-
Det är ju inte ens gott
-
Det är ju inte ens gott
jo. Det är ett bakverk. Alltså gott.
-
Men nej
-
Fick en kvart över.
-
Härligt!
-
Najs!
Passa på innan du har ett hus att dona med när du har "en kvart över".
Dieselatv är lite härligt på något sätt :)
-
gött att du är på gång! kom ihåg att vara MYCKET noga med renheten på bränslesidan, spola spridarröret men bromsrengöring, även överfallsmuttrarna, spola ner i spridarens tryckanslutning och i insprutningspumpen ifall det kommit ner nåt damm där. slå gärna i lite 2t olja i soppan och byt soppafilter innan uppstart, så kommer den må gött.
-
yess :)
ut o vrid på pumpen, starta skiten och kööla ner grannen för du flyttar ju nu ändå :djump:
-
Tack :)
Bra tips Oskar!
Har varit typ jättenogrann :)
Oliwer. Fattar nada.
-
Äntligen
-
Imponerande! :)
-
Nu är väl ändå lussekatterna färdiga :hmmm:
-
Nu är väl ändå lussekatterna färdiga :hmmm:
När snön kommit läggs allt annat åt sidan ett tag för oss sörlänningar.
Odes kantplogning (http://www.youtube.com/watch?v=Vj7j9BKTefM#)
-
Motor ()p
-
Vrid om :whip:
-
Motor ()p
Den är ju smutsig!
-
Gött att du får ihop den! filma första starten ()p
-
Tvätta av 10 år gammal lera har inte varit prio 1.
Startar den kommer den få mycket kärlek.
Ny kolv/ hona cylinder mm.
Är den död så åker den ut till hbj.
Jag är trött på skruva nu.
Och om 2 månader har jag ett hus att tänka på.
-
Ni får säga va ni vill!....
Men jag är fan KUNG!
Trodde ni inte VA!?!?!
Polaris Diesel 455 -99 (http://www.youtube.com/watch?v=Zn5BfS4TlJU#ws)
-
Härligt!! Grattis ()p :headbang:
-
Förstår inte ett ord du säger ..........
Men GRATTIS till uppståndelsen, den har jag väntat på ()p ()p ()p
-
Visste det hela tiden men Britsmar har smyg meckat på polarisen när du varit hemma och lipat
-
hahahahaha blev döv :lol: (av pelles fjortis skrik)
-
sorry om ja skräpar ner i din tråd, men du kanske redan sett denna :) http://www.garaget.org/video/135297 (http://www.garaget.org/video/135297)
-
sorry om ja skräpar ner i din tråd, men du kanske redan sett denna :) http://www.garaget.org/video/135297 (http://www.garaget.org/video/135297)
Ser ut som han bara svetsat på den på ändröret?
Kommer inte röra en pryl! Är ett helvete o ställa bränslepumpen.
Men fränt bygge ()p
Min ska vara SLÖ för jag är troligen en av få som tuffar runt på en sån här.
Nu ska jag beställa grejer.
Drivrem
Oljefilter.
Sen jävlar ska de åkas!
-
Ser ut som han bara svetsat på den på ändröret?
Kommer inte röra en pryl! Är ett helvete o ställa bränslepumpen.
Men fränt bygge ()p
Min ska vara SLÖ för jag är troligen en av få som tuffar runt på en sån här.
Nu ska jag beställa grejer.
Drivrem
Oljefilter.
Sen jävlar ska de åkas!
filma när du ställer pumpen så vi får se när den köölar (svart rycker/sotar eller vad ni nu säger ;) )
-
filma när du ställer pumpen så vi får se när den köölar (svart rycker/sotar eller vad ni nu säger ;) )
Verkar inte som du fattat grejen....
Vill du leka fjortisraggare kommentera i nån annan tråd. Sluta skriv i denna TACK.
Beställt!
1999-01 POLARIS DIESEL Diesel Eng Gates G-Force Drive Belt Kevlar Aramid CVT
-
Jag bokar in en körning nu då
-
skulle åxå vilja ha en diesel, både unikt å "ballt" hur många hk är det ungefär?
-
skulle åxå vilja ha en diesel, både unikt å "ballt" hur många hk är det ungefär?
12 HK eller KW minns ej.
Men kommer troligen vara skitslö.
Toppfart ska vara ca 50. Vilket är på tok för snabbt för en diesel.
-
Jag bokar in en körning nu då
Den är snorklad org. ()p
-
vet du hur många nm den har? :)
-
12 HK eller KW minns ej.
Men kommer troligen vara skitslö.
Toppfart ska vara ca 50. Vilket är på tok för snabbt för en diesel.
Och folk klagar på min Honda :banghead:
Fast det är väl skillnad på diesel/bensin hk..
Nej men grattis att du fixat den ()p hur länge har den stått?
-
Grattis!! kan nämna att jag har ca 20hk i min maskin, och mer än det dubbla i vrid, det är dels det som gör dieslar så starka, dels att all kraft kommer strax över tomgångsvarv.. en bensinare måste göra hela registret innan den når max..
så de 12hk räcker långt om du ska dra tungt med den, till lek räcker dom inte alls, men den är inte avsedd för det heller. kom bara ihåg, ALDRIG varva eller belasta en diesel hårt vid kall motor, bästa sättet att döda kolvringar.
-
Grattis!! kan nämna att jag har ca 20hk i min maskin, och mer än det dubbla i vrid, det är dels det som gör dieslar så starka, dels att all kraft kommer strax över tomgångsvarv.. en bensinare måste göra hela registret innan den når max..
så de 12hk räcker långt om du ska dra tungt med den, till lek räcker dom inte alls, men den är inte avsedd för det heller. kom bara ihåg, ALDRIG varva eller belasta en diesel hårt vid kall motor, bästa sättet att döda kolvringar.
Tack!
Du är grym ()p uppskattar verkligen dina kommentarer :)
Jag kommer bara tuffa runt lite på den och vara allmänt unik. Köra fort kan man göra med andra fordon :)
Croz: ca 3 år.
-
Nice, man får lyfta på hatten ()p
-
Angenämt! Bra jobbat! :)
-
Kul :)
-
Inte som ny. Men allt funkar och den är komplett :)
-
Supertejp
-
Supertejp
Av bäste sort
-
Lite bakhjulsbilder nurååå!
-
Lite bakhjulsbilder nurååå!
Ska se om jag orkar lyfta den ;)
-
;)
-
Skönt!
Ska du hålla ekonomin och prompt ska ha Atv istället för traktor till gården, duger inte denna?
Awd är bekvämt:)
-
Skönt!
Ska du hålla ekonomin och prompt ska ha Atv istället för traktor till gården, duger inte denna?
Awd är bekvämt:)
Förstår inte riktigt vad du menar.
Men denna är väl egentligen exakt likadan som 500cc bensin av samma årsmodell. Bara att denna låter och vibrerar mer ;)
Ersätta en traktor är ju rätt svårt.
-
Behålla den istället för att köpa en flång ny Atv nu när du skaffat kåk!
455cc är det för övrigt i sp400.:)
-
Behålla den istället för att köpa en flång ny Atv nu när du skaffat kåk!
455cc är det för övrigt i sp400.:)
Äsch man kan ju ha 2 :)
Men kommer nog bli poppis hos grannarna på landet ()p
-
Jag tror att du kommer trivas i Torsby :)
-
Jag tror att du kommer trivas i Torsby :)
:hmmm:
-
Jag tror att du kommer trivas i Torsby :)
Menar du att värmland är "landsbyggden" eller ska han verkligen flytta hit :dntknow: :hmmm:
-
Hjuling hör vell hemma som mest på landsbyggden??
Om grannarna gnäller kan dom sälja kåken och flytta till lägenhet
-
Lite bling bling.
(Ja mätarna har ett syfte)
Har bytt olja i framhjulsdriften och den funkar kalas :)
-
Bara en hytt som ska dit nu då! :headbang:
-
Bara en hytt som ska dit nu då! :headbang:
Hahaa ja och ett kubotamärke så är den fulländad.
Ne jag har fått min dos av hytt sen jag var hos hellman
-
Hahaa ja och ett kubotamärke så är den fulländad.
Ne jag har fått min dos av hytt sen jag var hos hellman
Du ler ju för f*n!
Pelle plogar med kabinkinesen (http://www.youtube.com/watch?v=rb0YGVwX3H8#)
-
Du ler ju för f*n!
Pelle plogar med kabinkinesen (http://www.youtube.com/watch?v=rb0YGVwX3H8#)
Det är en synvilla!
Har fixat glapp i bakvagnen.
Fettat alla nipplar
Beställt nya styrleder.
-
blir ju kanonbra detta! :)
-
Påställd,
Fan ruinerad....
50:- påställningsavgift.
630:- fullförsäkring/år.....
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
ÄLSKAR MIN DIESEL!
-
Kul att det gick lätt och smidigt med påställningen >:(
;)
-
Är det 120w rampen som du beställde? Lyser den bra tycker du? Kan du ta en bild med bara rampen lysandes i mörkret?
Mvh jimmy
-
Jag skulle vilja se ett drag-race mellan Polaris och Odes!
-
Jag skulle vilja se ett survivalrace mellan dem, vem klarar 1000m utan att rasa?
-
Jag skulle vilja se ett survivalrace mellan dem, vem klarar 1000m utan att rasa?
:lol:
-
Jag skulle vilja se ett survivalrace mellan dem, vem klarar 1000m utan att rasa?
Inte Pelle iallafall
-
Är det 120w rampen som du beställde? Lyser den bra tycker du? Kan du ta en bild med bara rampen lysandes i mörkret?
Mvh jimmy
Halvljus / helljus (endast ramp)
Är faktiskt väldigt imponerad att det är så bra spot i den. Är ju combo.
-
Till er andra ska det inte rejasas ett skit med dieseln.
Men ärligt talat puttar den på rätt bra upp till 40 (maxfart)
-
Halvljus / helljus (endast ramp)
Är faktiskt väldigt imponerad att det är så bra spot i den. Är ju combo.
Tack Pelle för bilderna, blir till att lägga en order imorgon på 2 st ramper. Slapp du undan tull och avgifter? Men å andra sidan kan det väl inte bli många kronor.
-
Tack Pelle för bilderna, blir till att lägga en order imorgon på 2 st ramper. Slapp du undan tull och avgifter? Men å andra sidan kan det väl inte bli många kronor.
Brukar åka på tull på lite större saker, så även denna gången.
Hade beställt 2 (en 180 o en 120) och fick betala 370:- tull o moms.
Men beställde 2 till nu :)
180wattaren passade fan bättre!
-
Denna tråd är ju rätt komisk. Från början en riktig motorrenoveringstråd som spårat ur till en lampklåpartråd. :banghead:
-
Skaplig ramp va fan! Kan du inte montera den stående på hjälmen istället?
-
Denna tråd är ju rätt komisk. Från början en riktig motorrenoveringstråd som spårat ur till en lampklåpartråd. :banghead:
Lugn bara. Kommer bli värre.
-
Skaplig ramp va fan! Kan du inte montera den stående på hjälmen istället?
:lol: :lol: :lol: . Pelle vart köper du lamporna ifrån(sida) ?
-
:lol: :lol: :lol: . Pelle vart köper du lamporna ifrån(sida) ?
EBay, alla prylar är där ifrån.
Skaplig ramp va fan! Kan du inte montera den stående på hjälmen istället?
Hahaha har ju ingen hjälm kvar!
-
Hahaha! Appropå din gamla hjälm jag blev petat i ögat (inte brunögat) när jag skulle sätta på mej jälmen av en jävla mick och skit som hängde ur hjälmen?! Fan är det en NASA rymdhjälm eller? Kan jag ringa och beställa pizza samtidigt som jag börnar i grannens morotsland med hjulingen?
-
Hahaha du skulle bara veta vad vi pysslat med ;)
Vi hade intercom så vi satt mest o babblade ;)
Men ja! Det gick ringa efter pizza ;)
-
jävligt tufft med extramätarna! ett ytterligare förslag är vattentemp, det vill man gärna veta på en diesel innan det är för sent:) hur stark genarator är det på den? borde va rätt kraftigt med tanke på att svänghjulet är enormt så det får nog plats nåt rejält där bakom!
-
Haha saknar du den?
Hur får jag fart på skiten? Ja vill beställa pizza
-
jävligt tufft med extramätarna! ett ytterligare förslag är vattentemp, det vill man gärna veta på en diesel innan det är för sent:) hur stark genarator är det på den? borde va rätt kraftigt med tanke på att svänghjulet är enormt så det får nog plats nåt rejält där bakom!
Ja det har du ju rätt i!
Är ju lätt o montera på en slang :)
Men fan så svalt o fint den går.
Cylindern är ljummen efter 10 min körning.
Tror faktisk det är samma generator som de andra (typ 300w) laddregulatorn är identisk med bigbossens.
-
Haha saknar du den?
Hur får jag fart på skiten? Ja vill beställa pizza
Du saknar själva enheten tyvärr :/
-
Denna tråd är ju rätt komisk. Från början en riktig motorrenoveringstråd som spårat ur till en lampklåpartråd. :banghead:
Hellman: Åk å köp dig en chili planta,så får vi andra prata om ledbars ifred. ;) Bör man koppla den via ett relä eller funkar det med +&- bara, via en brytare?
-
Hellman: Åk å köp dig en chili planta,så får vi andra prata om ledbars ifred. ;) Bör man koppla den via ett relä eller funkar det med +&- bara, via en brytare?
Det är ju lite beroende på kabeldimention sen tidigare.
I mitt fall ersatte jag strålkastaren på styret som hade 2,5" kabel. Så jag satt bara 2 kabelskor rakt in i H4 kontakten. Funkar klockrent.
Relä är ett måste vid xenon. Led är rätt harmlöst. 120w är ju "bara" 10A och det klarar du på 1,5kvadrat.
-
Ok, tack Pelle. Då blir det raka spåret till batterit via en hängsäkring och brytare.
-
Testdrive Polaris Diesel 455 (http://www.youtube.com/watch?v=NtPG-X930oc#)
-
Åååååhhhhh!!! Heeeeelt underbaaaaar ju!!!
-
Jag e trött, jag vill sova
-
Lägg dig o skeda med Hell-man.
Han lär inte korsa benen ;D
-
Jäklar va fint och lugnt den gick! :)
-
Ser ut som du monterat blommor på en kruka (hjälm)
Tyvärr hörde jag inte något ljud då jag lyssnar på julmusik för tillfället
-
Härligt pelle!! Ser fram emot en film i terrängen med monstret. Inga problem att släpa kaj ur skogen med det vridet i motorn. ;D
-
Sa nån skog :D
-
Pelles Polaris eller Peterbilt?
-
Pelles Polaris eller Peterbilt?
Vad menar du?
-
Lär dig hålla telefåån
-
Läckert! ()p
-
:rtfm:
-
Mmmmmmmm....babemagnet.
-
Pelle är sååååååååå nöjd
-
Pelle är sååååååååå nöjd
nähä? Vad tar du det på? :hmmm:
-
nähä? Vad tar du det på? :hmmm:
Frisyren
-
Polaris 455 diesel 180w ramp + 18w sidelight. (http://www.youtube.com/watch?v=neq50LZh2HE#ws)
-
Vroom vroom?
-
Vroom vroom?
NE den ska bara stå där och vara frän.
-
Du kan lukta fränt
-
Det där lyset kan man inte klaga på. Längtar tills mina ramper kommer. ()p
-
Det där lyset kan man inte klaga på. Längtar tills mina ramper kommer. ()p
Jag är kalasnöjd :)
Beställde 2st 120w till att ha till nåt :)
-
Jag är kalasnöjd :)
Beställde 2st 120w till att ha till nåt :)
Flaklys Navara :)
-
Flaklys Navara :)
Tänkte backljus diesel?
-
:cry:
-
kanske som instrument belysning :)
-
kanske som instrument belysning :)
Hahaha ja varför inte 8)
-
Nä nä! Stående montering på nya hjälmen som du beställt
-
har du ingen tapp som säljer RME bränsle i närheten? slå i det så kommer den lukta gott, det går fint att köra på, smörjer bättre än diesel men det får inte lagras för länge det kan bli bakteriebildning.
-
Nä nä! Stående montering på nya hjälmen som du beställt
Inte dykt upp än ju ;)
har du ingen tapp som säljer RME bränsle i närheten? slå i det så kommer den lukta gott, det går fint att köra på, smörjer bättre än diesel men det får inte lagras för länge det kan bli bakteriebildning.
Är det typ raps eller vad är det?
Risken är ju att det tar ett år att köra upp en tank ;D
-
Och ev tappa effekt ;D
-
Och ev tappa effekt ;D
Du.... Jag har effekt!
-
Du.... Jag har effekt!
NEJ en chipchop moppe har mer
-
NEJ en chipchop moppe har mer
Men detta är en blopp blopp...
-
Men detta är en blopp blopp...
Blopp blopp blubb blubb hilfe hilfe
-
Inlastning Polaris Diesel -99 (http://www.youtube.com/watch?v=e5hjGFIivYs#ws)
Favorit i repris
-
Lastpallspelle
-
Lastpallspelle
Bra skit
-
Man blir ju bara så sugen.
Men eftersom en mupp är på Can amen och en på lastpallen sååååå vem i helvete filmar?
-
jädrans....du är skärpt Kaj :)
-
jädrans....du är skärpt Kaj :)
Som ett rakblad
-
Vår tredje hälft.
-
Vår tredje hälft.
Hellman? Actioncam på höger fotn?
Stabilt stativ.
-
Vi är 3 i garaget idiot
-
Vi är 3 i garaget idiot
Den osynlige volvo raggaren
-
Den osynlige volvo raggaren
Precis!
-
Julklapp till polarisen.
EPI Complete Primary Clutch Rebuild Kit
Upptäckte att primären va inte glappfri.
Roliga är att jag trodde motorn knackade så jävligt.
Men så kommer Britsmar med sitt tränade 740 öra. Det där är variation.... Och jotack. Typ 2mm glapp.
Startade utan primär nu.
Går som en jävla dröm!
-
det finns en tanke bakom klåpandet ibland alltså :)
Blir ju smutt som snus detta.
Jag vill se en vettig film (inte lampfilm) när du använder den någon dag också (Y) :)
-
Om du ska ha dela variator så korset blir fritt så har jag verktyget att sälja, eller det är 2 st ett till korset och ett andra till stora muttern. Ge mej bra pris så kanske det blir ditt.
Ett tips det är draget mä nån jävulskt moment så glöm det där med polygrip om du ska byta glidklackarna.
-
Om du ska ha dela variator så korset blir fritt så har jag verktyget att sälja, eller det är 2 st ett till korset och ett andra till stora muttern. Ge mej bra pris så kanske det blir ditt.
Ett tips det är draget mä nån jävulskt moment så glöm det där med polygrip om du ska byta glidklackarna.
Edit:
Löst.
det finns en tanke bakom klåpandet ibland alltså :)
Blir ju smutt som snus detta.
Jag vill se en vettig film (inte lampfilm) när du använder den någon dag också (Y) :)
Har ju inte kört med den typ.
Håller på att gå igenom allt.
Han släpper inte 4x4 helt så ska rengöra och byta olja.
Göra ett nytt oljebyte.
Fixa Primären.
Måla över lite rost.
-
Jag är ganska säker på att den inte såg ut såhär när den va ny!
Beställer en "ny" primär.
-
Om ni undrar över verktygsval.
(Jag blev arg....tappade hela variatorn på ringfingret så jag krossade huden.)
-
Känns skönt att det inte bara är jag som passar på att mecka på nätterna :)
-
Känns skönt att det inte bara är jag som passar på att mecka på nätterna :)
Man får passa på när man är gräsänkling ()p
(Britsmar är ute o super)
-
Ni får tycka vad ni vill.... Men fan så mycket bättre än rost.
-
Ny Primär beställd.
Så blir stillestånd till 16januari.
Men va gör det, Odesen går bra som fan med en ny inte knäckt stötstång.
-
Blir ju kanon bra det där! ()p
-
riktiga knutkors bak, fan vad bra!
-
riktiga knutkors bak, fan vad bra!
Fram och till diffarna också ()p
Heavy Duty!
-
Service av 4x4 nu släpper den 4hjulsdriften helt.
Gamla oljan va som brunt vatten.
Allt rengjort i detalj och återmonterat.
-
Ass shot.
-
Polaris Diesel (http://www.youtube.com/watch?v=Ln_m3Mn-vaI#ws)
-
Polaris Diesel (http://www.youtube.com/watch?v=Ln_m3Mn-vaI#ws)
Ne, måste vara nån indisk modell.
Min stegrar över direkt vid såna pådrag.
-
Ne, måste vara nån indisk modell.
Min stegrar över direkt vid såna pådrag.
Rysk
-
Tja Pelle
Har följt ditt 6x6 projekt och även detta kan bara säga du gör maskinerna riktigt snygga.
M.V.H P-A78
-
Tja Pelle
Har följt ditt 6x6 projekt och även detta kan bara säga du gör maskinerna riktigt snygga.
M.V.H P-A78
Tack! Kul att höra :)
Tanken med denna är ju att behålla på tomten så är lite extra nogrann.
-
Tack! Kul att höra :)
Tanken med denna är ju att behålla på tomten så är lite extra nogrann.
Lite ot men länk till 6x6?
-
Tråden finns inte kvar.
Idag kom lite godis
-
Polarisdag idag.
Ny motorkudde. Jävla skitbök att byta fick typ lyfta ur motorn...
Nya styrleder
Nya fälgar och däck
Ny Hjälm
Lite prylar till primären.
En timräknare.
H4 xenonlampa till lyktan på styret.
Bilder kommer när det är klart.
Väntar på ny primär.
-
Ni får en bild också
Herrejävlar får du ihop det där??.
-
Herrejävlar får du ihop det där??.
Ja jag är förvånad själv jag lyckades.
Men den går bra som fan :)
För drygt 1 år sedan hade jag aldrigt tagit i en 4takts motor typ.
Ännu mindre en diesel.
Men många saker är fruktansvärt logiska så man löser det bara man tar de lugnt :)
-
Du har för mycket fritid helt enkelt.
Odes skräp?
-
Du har för mycket fritid helt enkelt.
Odes skräp?
Är väl slut med det snart tyvärr :/
Odes = skräp ja.
Fråga din bogserar-reneleif
-
Vad menar du :dntknow:
https://www.youtube.com/watch?v=F6nR6S3fo0U&feature=youtube_gdata_player (https://www.youtube.com/watch?v=F6nR6S3fo0U&feature=youtube_gdata_player)
-
Såja
-
Bakhjul bakhjul bakhjul
-
Bakhjul bakhjul bakhjul
Ja 2 bak och 2 framhjul.
Nästan rätt ;)
-
Snyggt som tusan...fast bakhjul eller så har det inte hänt.
-
Amen kul, av ett forum med tusentals medlemmar är det två miffon som tjatar om bakhjul och en om köla eller Vafan de va.
Men kul med uppskattning ()p
-
Jag kan bara instämma. Kolla hur många av alla j*vla tjötr*var som skriver här som slänger med lite bilder på vad de håller på med. Nä, just det. Det är ett fåtal och jag vet hur det känns även om jag inte gjort något vettigt på ett tag.
Fälgarna är grymma. Däcken likaså. Ett lyft för maskinen!
-
Det var ju nån som sa nått liknade idag vad Hellman sa om bakhjul :whip:
-
Det var ju nån som sa nått liknade idag vad Hellman sa om bakhjul :whip:
typ
-
Ja nått sånt var de
-
Va fin den blir :)
-
Va fin den blir :)
Tack! En normal kommentar ()p
-
Den ser riktigt fin ut nu, härligt med diesel kan jag tänka mej!
Det här måste ju vara en perfekt maskin att ha som brukshjuling, jag antar att du tänker behålla den?
Coola hjul btw, ()p
-
Feta däck du har fått på! :)
-
Den ser riktigt fin ut nu, härligt med diesel kan jag tänka mej!
Det här måste ju vara en perfekt maskin att ha som brukshjuling, jag antar att du tänker behålla den?
Coola hjul btw, ()p
Tack! Blev riktigt nöjd, tycker dom fälgarna passar bra ihop faktiskt :)
Ja det är nog riktigt fin att dra med, för tillslaget är direkt och full kraft.
Sen är den ju inte helt vibrationsfri dock ;D
Tyvärr har jag inte hunnit provköra den mer än nån km på asfalt.
Har hela tiden dykt upp saker som behöver ses över.
Men snart är hela maskinen genomgången så väntar bara på att få nya primären så ska det testas sen :)
Ja tanken är att behålla den som pendlarfordon nu när man flyttar ut i skogen :)
-
Ja du hade köpt hus va? Har för mig jag läste det nånstans.. har man hus som dessutom ligger i skogen så är ju en billig bruksmaskin perfekt!!
-
Ja du hade köpt hus va? Har för mig jag läste det nånstans.. har man hus som dessutom ligger i skogen så är ju en billig bruksmaskin perfekt!!
Ja man får se vad som händer har inte haft hus innan, så just nu får man nog hålla lite koll på utgifterna. ':)
Och då är ju en trotjänare som denna perfekt känns de som.
Ska filma när jag testar den sen ()p
Feta däck du har fått på! :)
Tyvärr kommer de ju inte direkt kunna hårdtestas ;D
Men känns som ett väldigt prisvärt däck
-
Tyvärr kommer de ju inte direkt kunna hårdtestas ;D
Men känns som ett väldigt prisvärt däck
Ska vi slå vad
JULBORD
-
Ska vi slå vad
JULBORD
;D
Påskmiddag?
-
;D
Påskmiddag?
Vi ska nog plocka fram ett datum
-
Test från -02 där bla dieselhjulingen är med, ja inte så mycke test kanske, kallas "arbetsmiljögranskning" ...öh
http://www.smp.nu/Documents/reports/Arbestmiljogranskning_terranghjulingar.pdf (http://www.smp.nu/Documents/reports/Arbestmiljogranskning_terranghjulingar.pdf)
-
Tekniken går framåt.
Minst sagt ()p
-
Ja, Can-Am hette ju Traxter på den tiden och hade öppet insteg, praktiskt tyckte man då, men det ser ju konstigt ut.
Och i princip alla atv hade stel bakaxel.
-
Test från -02 där bla dieselhjulingen är med, ja inte så mycke test kanske, kallas "arbetsmiljögranskning" ...öh
http://www.smp.nu/Documents/reports/Arbestmiljogranskning_terranghjulingar.pdf (http://www.smp.nu/Documents/reports/Arbestmiljogranskning_terranghjulingar.pdf)
Kul läsning ändå ')
-
Ja, Can-Am hette ju Traxter på den tiden och hade öppet insteg, praktiskt tyckte man då, men det ser ju konstigt ut.
Och i princip alla atv hade stel bakaxel.
Inte Bombardier då
-
Klocka i displayen var sensation ()p
Men jag litar inte på atv-klockorna. Vet inte varför..
-
Jo dom hette väl Bombardier Traxter ...typ
-
Jo dom hette väl Bombardier Traxter ...typ
Bombardier äger Can am ;)
-
"Dieselmotor som har ett hårt knackande ljud som blir irriterande i längden."
Är det bara jag som ser likheter med ägaren?
-
"Dieselmotor som har ett hårt knackande ljud som blir irriterande i längden."
Är det bara jag som ser likheter med ägaren?
:dntknow:
Har har börjat äta fibrer nu.....
-
:dntknow:
Har har börjat äta fibrer nu.....
Jag avsåg nog bara "irriterande i längden".
-
Nu är det nära!
Primären va i tullen så hoppas på utdelning inom kort :)
Bara hoppas jag beställt rätt prylar.
Jag brukar inte läsa så noggrant utan lever på min tur.
-
haha, lycka till då :)
-
Sådär ja!
Polarisen provkörd.
Egentligen blev det inte som jag tänkte med nya primären.
Utan det blev bättre!!!
Den nya primären som va till en 500 bensinare gå betydligt djupare och därmed fick jag en helt sjuk krypförmåga!
Fullt tillslag (2200rpm) och den gör 1-2km/t på lågväxel.
Maxfart på hög uppskattar jag till 45-50km/t
Och ca 4500-5000rpm.
Summering att jag är jävligt nöjd!
Långtest kommer troligen inte förens om ett par månader.
Nu ska den bara stå och glänsa :)
-
Den vill jag prova.
Precis som den inte stått tillräckligt länge :banghead:
-
Hur fort går den typ max på låg? 1-2 km/h är ju riktigt sakta
-
Hur fort går den typ max på låg? 1-2 km/h är ju riktigt sakta
Inte snabbt. 10km/t kanske
-
Nästa körning måste denna vara med
-
Nästa körning måste denna vara med
Eller inte.
Den ska inte vidröra gegga.
Dock gärna en skogstur eller två :)
Detta är ju trots allt andramaskinen efter Odesen liksom
-
Men om du hade haft ögonen öppna så hade du sett att det går köra brevid
-
kul att det vart bra
-
Men om du hade haft ögonen öppna så hade du sett att det går köra brevid
Jadå.
Men jag gillar odesen mer.
Mycket snabbare ju!
kul att det vart bra
Tack :)
Har varit ett par spännande veckor i väntan.
Nu är det bara långtest kvar och hoppas den håller ihop.
Det blir ju lägre oljetryck när den blir ljummen.
Så frågan är hur många bar det är när den är riktigt genomvarm.
Har ju bara kört intervaller om 15 min max nu.
Och står den ska ha 2 bar på maxvarv 5500rpm.
Nu när den är "varm" är det knappt 1,5 vid 4500.
Minimum är 1,2 så antar det är OK.
Den har ju 4 bar när den är kallstartad (20 grader)
-
Vad e det vid tomgång när han är varm då?
-
Vad e det vid tomgång när han är varm då?
Obefintligt på mätaren.
Men den rör sig först vid 0,8- 1 bar typ
-
En annan mätare?
-
En annan mätare?
Ska det, är lite lat ibland också
-
Sådär ja!
Polarisen provkörd.
Egentligen blev det inte som jag tänkte med nya primären.
Utan det blev bättre!!!
Den nya primären som va till en 500 bensinare gå betydligt djupare och därmed fick jag en helt sjuk krypförmåga!
Fullt tillslag (2200rpm) och den gör 1-2km/t på lågväxel.
Maxfart på hög uppskattar jag till 45-50km/t
Och ca 4500-5000rpm.
Summering att jag är jävligt nöjd!
Långtest kommer troligen inte förens om ett par månader.
Nu ska den bara stå och glänsa :)
nää.. inte kan en original direktinsprutad diesel komma upp i dom varven? och tillslag vid 2200? är du säker på att inte din varvräknare visar fel? skulle snarare gissa på tomgång 900-1000rpm, tillslag 1500 och maxvarv högst 4000, annars är det inte konstigt vevlagret var skrot, tänk också på att dieslar hatar varvtal och belastning när dom är kalla, speciellt direkt efter en riktig kallstart utomhus på vintern, så ska man köra iväg mjukt å fint efter den stått 2-3min på tomgång.
-
nää.. inte kan en original direktinsprutad diesel komma upp i dom varven? och tillslag vid 2200? är du säker på att inte din varvräknare visar fel? skulle snarare gissa på tomgång 900-1000rpm, tillslag 1500 och maxvarv högst 4000, annars är det inte konstigt vevlagret var skrot, tänk också på att dieslar hatar varvtal och belastning när dom är kalla, speciellt direkt efter en riktig kallstart utomhus på vintern, så ska man köra iväg mjukt å fint efter den stått 2-3min på tomgång.
Läst enligt handboken
Tomgång 1400 maxvarv 5500 :)
Dock visar min mätare bara 4800 som max när jag provkörde.
-
lär ju vara en grym kryp/dragförmåga!
-
lär ju vara en grym kryp/dragförmåga!
Perfekt o smyga runt med till beachen, har ju 150m från huset så tar väl bara 4-5 minuter :)
-
Läst enligt handboken
Tomgång 1400 maxvarv 5500 :)
Dock visar min mätare bara 4800 som max när jag provkörde.
ojoj, ja det var inte illa! kort slaglängd måste det vara då! men det e nog nyttigt att låta bli allt över 4.5k om man vill få grejerna å hålla i längden..
-
ojoj, ja det var inte illa! kort slaglängd måste det vara då! men det e nog nyttigt att låta bli allt över 4.5k om man vill få grejerna å hålla i längden..
Absolut.
Den ger ju egentligen fullt CVT utslag vid 32-3500rpm eller hur jag ska förklara det.
Och finns ingen anledning att busköra med denna :)
Den är charmig som den är :)
Hojta till om ska åka förbi Jönköping kan du få prova :)
-
Om du inte har maskin utomhus och gör allt för många kallstarter kan kanske en rak30 olja vara något?
Blir inte så speciellt stor skillnad på tryck när den blir riktigt varm ()p
-
Om du inte har maskin utomhus och gör allt för många kallstarter kan kanske en rak30 olja vara något?
Blir inte så speciellt stor skillnad på tryck när den blir riktigt varm ()p
Det har du rätt i :)
Nu kör jag på 10-40oljan som jag hade till Yamahan.
Men de rekommenderar 0-30 (tror jag)
0-nånting va de IAF.
Och det är ju fan som vatten?
-
0-30 har man iaf i volvos dieselmotorer ()p
-
Nja. En multigradeolja är ju bara mer anpassad för olika temperaturer :)
Eller?
Bör väl underlätta att ha en kanske 0-50 eller liknande då? Tjock vid varm temperatur.
Oliwer: OK. I alla volvodieslar?
-
Nja. En multigradeolja är ju bara mer anpassad för olika temperaturer :)
Eller?
Bör väl underlätta att ha en kanske 0-50 eller liknande då? Tjock vid varm temperatur.
Oliwer: OK. I alla volvodieslar?
Nu är jag inte oljeexpert men jag har fattat det som att högre siffra är trögare olja.
Och olja blir ju tunnare när den är varm?
Så alltså en 0-50(finns det?)
Är som sirap kall och vatten varm.
30rak håller samma wiscositet oavsett temperatur :)
Det är vad jag hört
-
Nja. En multigradeolja är ju bara mer anpassad för olika temperaturer :)
Eller?
Bör väl underlätta att ha en kanske 0-50 eller liknande då? Tjock vid varm temperatur.
Oliwer: OK. I alla volvodieslar?
ja i alla dislarna. (d1, d2, d3, d4, d5)
-
Det sägs iaf att man ska ha rak olja i motorer som blir extra varma allt från gräsklippare till stora 2takts dieslar :)
Och sen får dom påstå vad som helst med 0-40, 5-50 och allt som finns men en rak olja är alltid bättre på och hålla tryck när de blir riktigt varmt ()p
-
Det sägs iaf att man ska ha rak olja i motorer som blir extra varma allt från gräsklippare till stora 2takts dieslar :)
Och sen får dom påstå vad som helst med 0-40, 5-50 och allt som finns men en rak olja är alltid bättre på och hålla tryck när de blir riktigt varmt ()p
Ska ringa och höra med terrängservice i Mariannelund imorgon
Dom är suveräna att göra med :)
-
ja i alla dislarna. (d1, d2, d3, d4, d5)
Det jag menade var att det var väl egentligen totalt orelevant vad volvos dieselpersonbilar har för olja ;) "Alla volvo" = Lastbilar och så då. Lätt att generalisera..
Visst är en rak olja bra, men ska man ut och lufsa i lite kyla så skulle jag inte ha en. Blir ju mycket mer noga med varmkörning och grejs.
Men "fulknepet" är ju alltid "tjockare olja" så låter det mindre, håller högre tryck osv :)
(http://www.maskinisten.net/images/post_img/16906719914eba994a49e7e.jpg)
Hade 30w kunnat ersätta en olja som gäller för flera olika temperaturer så tror jag nog inte så många skulle använda tex 10w-30? :) (Se bilden)
Jag kan ha fel.
-
Fulknep å fulknep, har man en motor som oljan blir väldigt varm i så tappar ju multigradeolja sin funktion till viss del.
Självklart är det noga med varmkörning men jag tror nog att man vill varmköra en fyrhjuling med diesel rätt noga ändå :)
Edit: jag själv skulle tycka det är bättre och ha bra oljetryck varm men att man får ta det lite lugnt kall ()p
-
Fulknep å fulknep, har man en motor som oljan blir väldigt varm i så tappar ju multigradeolja sin funktion till viss del.
Självklart är det noga med varmkörning men jag tror nog att man vill varmköra en fyrhjuling med diesel rätt noga ändå :)
Edit: jag själv skulle tycka det är bättre och ha bra oljetryck varm men att man får ta det lite lugnt kall ()p
Moderna dieselbilar har ju en oljetemp på över 100 grader och kan ha 3 tusen mil serviceintervall, så att en multilaterala blir kass sämre när den blir varm vettefan:)
Jämför en säg rak 40 eller 50 i minus 10 och en inte vet jag. 0-40 kanske så ser du :)
Är den för tjock så är det helt enkelt obefintlig smörjning vid start om det är kallt ute. Men man gör ju som man vill:)
Sitter det ingen tätning i pumpen som går att byta eller något Pelle?
-
Nu är jag inte oljeexpert men jag har fattat det som att högre siffra är trögare olja.
Och olja blir ju tunnare när den är varm?
Så alltså en 0-50(finns det?)
Är som sirap kall och vatten varm.
30rak håller samma wiscositet oavsett temperatur :)
Det är vad jag hört
En 10-30 olja är om man jämför med en 0-50 betydligt segare kall och tunnare då den är varm.
Alltså, en 0-50 är INTE som sirap kall och vatten varm. Den håller en jämnare viskositet än en 10-30.
En rak 30 flyter inte så bra i -20 grader.
Är ju bara att ta lite olika oljor i petflaskor och stoppa i kylen samt värma på spisen så ser du.
Sen finns det ju risk att oljor med samma viskositet har olika kvalitet men det är ju en annan fråga.
Det är vad jag hört :)
Castrol skriver:
Oljans viskositet
För att motorolja ska kunna utföra sin huvudsakliga funktion - smörjning - måste dess viskositet (ett mått för oljans tjocklek eller flödesmotstånd) klara av motorns extrema temperaturförhållanden. Oljan blir tunnare när den blir varm och tjockare när den kyls ner. Därför är det mycket viktigt att välja en viskostietsklass som passar temperaturförhållandena på platsen. Ju tunnare olja (lägre siffra) desto större bränslebesparing och desto bättre kallstarts-
egenskaper. Castrols tunnaste oljor heter 0W-30. W står för vinter ger viskositeten när det är kallt.
Det viskositetsförbättrande additivet aktiveras vid höga temperaturer och gör oljan tjockare men förblir inaktivt vid låga temperaturer. På detta sätt styrs så att oljan inte blir för tunn.
-
Köpte castrols rak 30 olja.
(Fick tips av en kunnig jag litar på också)
Det verkar löst problemet och nu går den inte under 1 bar ens på tomgång :)
Kommer alltid stå i varmgarage så lär inte vara några problem :)
-
Roligt och höra att det funkar bra med en rak olja ()p
Är inte alltid så bra som de låter med alla dessa moderna super oljor som ska klara allt hehe
-
Roligt och höra att det funkar bra med en rak olja ()p
Är inte alltid så bra som de låter med alla dessa moderna super oljor som ska klara allt hehe
Nä i med en mineralolja från -82. Helsyntet får motorer att rasa :)
Närå. Blev ju ett "halvfulknep" iochmed att den inte höll rätt oljetryck.
Får den stå i varmgarage så spelar det ju ingen roll :)
Få se lite körfilm (inte lysfilm) förhelvete.
-
...
Få se lite körfilm (inte lysfilm) förhelvete.
+1
(Och sluta snacka olja....jag dör av tristess)
-
Blir nog en sväng till helgen :)
-
Blir nog en sväng till helgen :)
blonka-blonka-blonk-tjuff-blopp-blopp-blopp
-
POLARIS UNDER WATER! ATV MUDDING! (http://www.youtube.com/watch?v=bCMDeQBhKNc#ws)
Blir bra det. :)
-
Långtest idag + lite pill
7 mil mestandels småvägar i fullfart.
Funkar fint men är ju ingen raket direkt.
Dock uppdagades att en slang från vevhusvent saknades. inte bra.... Åtgärdat
Lågväxeln är omöjlig att få ut om man kör fast. Slitage?
Oljetrycksmätaren - Kalibrerad
Backindikering - fixad och redo för montering av backljus
-
Ojojoj hela 7mil, du måste vara helnöjd nu då
-
Ojojoj hela 7mil, du måste vara helnöjd nu då
Ja tog ju 5 timmar....
-
Film film film
-
Blev inte som planerad film.
Men men. Detta är vad det blev :)
Hökensås 2014-01-18 (http://www.youtube.com/watch?v=7wdkTc1LKnw#ws)
-
Men du filmade för forskningssyfte?
-
aaahhh vad den knackar gott, det får bli en diesel någon gång ()p
-
Vilket fantastiskt omaka par beträffande fordon! Men ni verkar ju ha haft rätt skoj, även om jag skulle blivit lite bajsnödig om jag haft en rzr på tvären bakom mig hela tiden.
-
aaahhh vad den knackar gott, det får bli en diesel någon gång ()p
Kan vi inte ordna en fika hos Hellman?
Du får gärna provköra :)
Hell-man: Jo lite nervös va man ju.
Men han har bättre koll än de flesta andra man umgås med ;)
-
Har nu bytt primärfjädern till den som ska vara till bensinare. (Är lite kortare)
Tillslaget blir omedelbart!
Ännu grymmare krypförmåga nu.
Och oljepump o vattenpump verkar sköta sig :)
-
Fan va lämpligt på en diesel med lågt tillslag.
Vad har fjädrarna för färg...? Det brukar väl ange "hårdhet".
-
Lasta in farbror vitben i RZRen
-
Lasta in farbror vitben i RZRen
+1
Kan vi inte ordna en fika hos Hellman?
Du får gärna provköra
...
Han får ju inte hälsa på mig för Hydro.
-
Fan va lämpligt på en diesel med lågt tillslag.
Vad har fjädrarna för färg...? Det brukar väl ange "hårdhet".
Ja det blev ju lite fel när jag beställde ny primär.
Så ny har jag en 500 EBS med 80g diesel vikter.
Nu är fjädern Blå och dieselns var grå.
-
Uppmätt maxfart är 44,8km/t
Ca 15km/t på lågväxel
-
den måste alltså varva ut vid den maxfarten, för även med 12 häst borde den orka upp i vart fall 60-65 med den låga vikten, min 20 hästare på 480kg (570 med mig på) orkar upp i 75 på raka å 82 nerför när den varvar ut på 4600rpm.
-
Haha jag var faktiskt i Hökensås igår (söndag) och såg spår efter en UTV, misstänkte att det var Tobbe men nu förstår jag att det är ni båda två som är skyldiga till spåren där :lol:
-
den måste alltså varva ut vid den maxfarten, för även med 12 häst borde den orka upp i vart fall 60-65 med den låga vikten, min 20 hästare på 480kg (570 med mig på) orkar upp i 75 på raka å 82 nerför när den varvar ut på 4600rpm.
Jag tror det är samma utväxling i låda som bensinaren.
För denna varvar ut vid dryga 5500 (enligt manualen men 4400 på min mätare)
Och bensinaren varvar väl 8-9000?
Gör 90?
Då är det ju rätt logiskt.
För effekten saknas inte.
Drog upp för en banvall på högen och den tvekar inte.
Åker man i toppfart på asfalt så tappar den lite lite i uppförsbackarna.
Tror faktiskt det var 12kw så 16 hk ;)
-
Haha jag var faktiskt i Hökensås igår (söndag) och såg spår efter en UTV, misstänkte att det var Tobbe men nu förstår jag att det är ni båda två som är skyldiga till spåren där :lol:
Borde vara 1 par breda spår som går som en orm hela tiden.
Och ett par som går spikrakt och konstant mönster.
(Det går inte sladda med dieseln)
-
inte? här är oskar p med sin atrig katt 700 :whip: ;)
-
inte? här är oskar p med sin atrig katt 700 :whip: ;)
jaha. Då förstår vi. Smart.
-
missade länken...
https://www.youtube.com/watch?v=PlDie9KP9XA&feature=youtube_gdata_playe (https://www.youtube.com/watch?v=PlDie9KP9XA&feature=youtube_gdata_playe)
-
missade länken...
https://www.youtube.com/watch?v=PlDie9KP9XA&feature=youtube_gdata_playe (https://www.youtube.com/watch?v=PlDie9KP9XA&feature=youtube_gdata_playe)
Brant som fan! https://www.youtube.com/watch?v=v2o1jK5EEl8 (https://www.youtube.com/watch?v=v2o1jK5EEl8)
-
Brant som fan! https://www.youtube.com/watch?v=v2o1jK5EEl8 (https://www.youtube.com/watch?v=v2o1jK5EEl8)
diffat fram så hade det nog gått
-
Han började väl med diffspärren i, men sedan lade ur den? Är det inte det de pratar om mitt i filmen?
Jag gillar han som filmar som inte verkar tro på sin kamrat något vidare.
-
En analog tryck mätare man kan lita på.
-
Hela maskinen känns ju skottsäker om det krävs 40givare och mätare för att man ska känna sig trygg. :hmmm:
-
:-X
-
Hela maskinen känns ju skottsäker om det krävs 40givare och mätare för att man ska känna sig trygg. :hmmm:
Nojjig ägare.
Den skar ju veven av någon anledning.
Och nu när jag vet vad kalaset kostade slipper jag gärna det sker igen.
Denna mätare kostade 68:- så är värd det.
Det som förvånade mig var att biltema mätaren stämde till 80-90% efter jag kalibrerat den (flyttat nålen)
Innan det va det åt helvete.
Så när det egentligen var 1 bar visade den knappt 0,5.
Och då på tomgång varm när trycket är typ 0,5 så visade mätaren under 0.....
Därav min oro att gå analogt.
-
:-X
Digitalt är såååå 2000....
-
...
Den skar ju veven av någon anledning.
Och nu när jag vet vad kalaset kostade slipper jag gärna det sker igen.
...
Bra svar. Jag håller med om att man skulle nojja lite då. Jobba på!
-
Förra ägaren åkte väl mycket bakhjul
-
Så är det nog!
Inte.
-
Digitalt är såååå 2000....
hehe, då visste du inte att den där instromentbrädan faktiskt är från 2000-talet? fast jänkarna håller hårt om traditioner!
-
hehe, då visste du inte att den där instromentbrädan faktiskt är från 2000-talet? fast jänkarna håller hårt om traditioner!
Jo jag misstänkte det när jag googlade.
Söker man på petersbuilt så är det ju inte bara panelen de piffat till.
Är ju sjukligt feta maskiner!
Måste kosta några spänn!
-
Jo jag misstänkte det när jag googlade.
Söker man på petersbuilt så är det ju inte bara panelen de piffat till.
Är ju sjukligt feta maskiner!
Måste kosta några spänn!
en ny jänketruck i klassiskt stuk kostar faktiskt ungefär hälften av en ny Volvo FH, detta pga att kostnaderna kan hållas på ett minimum, när samma delar använts sen 40-tal. det är bra, skrivbordsnissar kostar pengar, bättre att komma på en bra produkt så som man vill ha den (jänkarna är nöjda med sina klassiska bilar) och sen låta arbetarna göra jobbet, för all framtid
-
Sadelrenovering...
Luktar 15år gruvarbetarpungsvett hemma nu....
-
Du får det att låta som om det inte gjorde det innan.
Snyggt som bara den du!
-
Sadeln brev bra! ()p
-
kina sadel?
-
Nu är det på 1an om dieselpartiklar som lungorna inte hinner rensa bort :)
Du hade sätesvärme i en bigboss förr, var det inte värt det?
-
kina sadel?
Faktiskt handgjord i USA.
Kostade 45$
-
Nu är det på 1an om dieselpartiklar som lungorna inte hinner rensa bort :)
Du hade sätesvärme i en bigboss förr, var det inte värt det?
Jag tror (utan sett programmet) faran är rätt liten i förhållande till en rökare va?
Japp, och har de på Odesen.
Men tanken är att inte ha denna som vintermaskin.
Är inga glödare på eller nåt, och ska tydligen vara tjurig att starta i minusgrader.
Så kommer inte göra mer än handtagsvärme :)
-
du får bygga glödare, så den startar lättare och på vintern.. :djump:
-
du får bygga glödare, så den startar lättare och på vintern.. :djump:
Va!? Gör den :o
-
våga prova startgas :whip:
-
våga prova startgas :whip:
Gjort i Skoda Pickup.
Det knackar då ()p
-
haha, startgas i en diesel med glödstift.. jaja! dock funkar det i motorer utan glödstift, OM det är riktigt kallt, då blir inte explosionen så kraftig, men inget att rekommendera, och bättre att hitta orsaken till att den är svårstartad, en direktinsputad diesel utan glödstift kan smälla igång även i -20 om timing och kompression är korrekt, gör den inte det kan du testa att ställa timingen lite tidigare, om det låter sig göras enkelt, annars är det ju bara att montera en motorvärmare.... det är ju mest skonsamt mot motorn.
-
Den startar säkert kallt också, den startar direkt i nollgradigt.
Men känner ingen anledning att plåga den :)
Jag har ju Odesen som startar oavsett 1 liter vatten i motorn eller ej :)
-
1 liter fruset vatten?
-
Den startar säkert kallt också, den startar direkt i nollgradigt.
Men känner ingen anledning att plåga den :)
Jag har ju Odesen som startar oavsett 1 liter vatten i motorn eller ej :)
ja om den startar direkt i 0-gradigt så lär du få igång den i -10-15 också, och kanske även -20 om du nöter på starten en stund. som du säger är den dock tacksam om den slipper dom temperaturerna, kör slut på kinesen istället!
-
En vinsch :)
Ska sätta en Bronco 2500 fram.
Behöver bara hitta nåt att fästa den i.
-
Vafan?
Nån som kan se felet eller?
Hatar mig själv när saker går sönder pga slarv!
Fan.....
Aja nytt beställt. 290:-
-
Och jag som hoppades på att det var Odes som var död
-
Vafan?
Nån som kan se felet eller?
Hatar mig själv när saker går sönder pga slarv!
Fan.....
Aja nytt beställt. 290:-
vad har du slavart med för att den ska gå sönder så? :hmmm:
-
vad har du slavart med för att den ska gå sönder så? :hmmm:
Han har lagt sin tid på odesen.
-
Vafan?
Nån som kan se felet eller?
Hatar mig själv när saker går sönder pga slarv!
Fan.....
Aja nytt beställt. 290:-
:o Vad har orsakat detta?
-
tappat kammen så kamdrevet spruckit? ':)
-
:o Vad har orsakat detta?
100% slarv. Jag hade inte dragit åt byglarna för kammen. Så den "lossnade"
Dock lirar allt nu igen och var inga övriga skador :)
-
Maskinen går bättre än någonsin ()p
Så firade detta med ett nytt 12v uttag och handtagsvärme
-
tycker om din diesel :-*
-
tycker om din diesel :-*
Jag gillar min diesel också :)
Dock är biltemamätarna lite B
-
Nejdå. De är ju grymma!
-
Jag gillar min diesel också :)
Dock är biltemamätarna lite B
spontant känns det som om det är två för lite.
klocka och väderstation kanske?
-
spontant känns det som om det är två för lite.
klocka och väderstation kanske?
Haha ja typ ;)
Har en timräknare liggandes. Men är lite ont om plats :/
-
Haha ja typ ;)
Har en timräknare liggandes. Men är lite ont om plats :/
så du kan sälja den sen och säga "har gåt 13 timmar"? ;) ()p
-
Jag gillar min diesel också :)
Dock är biltemamätarna lite B
Hur funkar mätarna när det regnar?
-
Hur funkar mätarna när det regnar?
De är tätade rätt bra från förpackningen.
Har inte varit ute i regn. Men tvättat den ett par gånger och de funkar fint :)
-
Första gången i tjänst.
-
Nya huset? :)
-
Nya huset? :)
Yes!
Fast man ser inte huset.
Det är gäststugan och garaget
-
Yes!
Fast man ser inte huset.
Det är gäststugan och garaget
Jag som trodde det var en fyrhjuling.
-
Jag som trodde det var en fyrhjuling.
Nej, till vänster är en plastlastbil och i mitten en motorsåg
-
Så tjusig, en tät dimma ligger över kvarteret
-
Nej, till vänster är en plastlastbil och i mitten en motorsåg
Ingick lastbilen i huset? Grymt!
-
Trevligt ()p
Dieseln blir bättre som gårdsmaskin än en Honda ;)
-
Trevligt ()p
Dieseln blir bättre som gårdsmaskin än en Honda ;)
Ja dieseln är frän :)
Stod på tomgång under tiden och bara va cool
-
Fälgarna gjorde mycket :)
-
Fälgarna gjorde mycket :)
Ja kärran fick riktigt lowriderstuk nu ;)
-
kul att diseln används!
skit fint hus med ()p grattis, har du ett garage nu? :) :)
-
Ja kärran fick riktigt lowriderstuk nu ;)
Du tänker så ;)
-
kul att diseln används!
skit fint hus med ()p grattis, har du ett garage nu? :) :)
Ajjemän!
Jag har 3 garage.
Varav 2 hyrda. Du ser mitt på bild.
Dock rätt litet.
-
Ajjemän!
Jag har 3 garage.
Varav 2 hyrda. Du ser mitt på bild.
Dock rätt litet.
vissa lever i lyx ;)
-
Trodde att en diesel skulle orka lite större kärra ;)
-
Trodde att en diesel skulle orka lite större kärra ;)
Det är kameravinkeln som gör att den ser liten ut :/
-
trevlig liten gård du flyttat till :) ska du ha kvar dieseln nu? :)
-
trevlig liten gård du flyttat till :) ska du ha kvar dieseln nu? :)
Ja den är perfekt :)
Jag har inga planer att sälja längre iaf, men ett bra bud är ett bra bud om någon vill köpa ;)
-
Ja den är perfekt :)
Jag har inga planer att sälja längre iaf, men ett bra bud är ett bra bud om någon vill köpa ;)
allt är till salu för rätt pris
-
Vad är det för handtagsvärme du monterat? :)
-
Vad är det för handtagsvärme du monterat? :)
EBay 70-80kr. Funkar skitbra faktiskt.
Kan inte få fram länk just nu
-
Jag har också dem handtagen, funkar riktigt bra, blir varma och sköna, dock lite sega att bli varma men aldrig testat annat märke så kan inte jämföra med märkes. ()p
länk: http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-7-8-22mm-Electric-Hand-Heated-Molded-Grips-ATV-Warmers-Handlebar-/271234556240?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item3f26d6e150 (http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-7-8-22mm-Electric-Hand-Heated-Molded-Grips-ATV-Warmers-Handlebar-/271234556240?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item3f26d6e150)
-
Har mina manliga stunder.
-
Har mina manliga stunder.
och vad? sågar ner en vinbärsbuske? ;)
-
...helt utan att fråga pappa först.
-
Riktskäret mot potatisen...?
:headbang:
-
Sågskydd? ':)
-
Riktskäret mot potatisen...?
:headbang:
Det va inte så högt. Ville bara inte det skulle välta o knäcka staketet.
Det gick finfint ()p :sunny:
Sågskydd? ':)
Va är det?
Tillhör det den där pottan folk har på huvudet?
(Kom sågarbyxor sen) Jag bara tjuvstartade lite ;)
-
...helt utan att fråga pappa först.
Fy vilken buse
-
Tja Pelle
Såg polaris diesel på blocket ett objekt kanske kunde vara något för dig.
M.V.H P-A78
-
Tja Pelle
Såg polaris diesel på blocket ett objekt kanske kunde vara något för dig.
M.V.H P-A78
Såg den med :)
Va ute för 3000 för 2 veckor sedan och jag ringde som nr 2.
10 är för dyrt.
Det är i uselt skick verkar det som
-
Ni får en bild också
Pelle du är rätt person att svara på min fråga .
Som inte hör hemma här ,men jag ställer den här ändå för här finns många aktiva mekare.
Startmotorn på min fiat strada funkar men den "släpper" inte tillbaks drevet när den startat så man hör ett litet surrande ljud efteråt.
Antar att drevet skall åka tillbaks när motorn går igång så det kärvar väl lite där,en service och smörjning borde väl göras.
Jag har försökt att lossa motorn men kommer inte åt bult nr 2.
Så jag funderar på att skita i det och köra ändå tills startmotorn går sönder ?.
Hur allvarligt är detta fel kan det paja mer än startmotorn?.
Suzukins startmotorn var jävlig den med men den fick jag bort ,värre med bilen.
Med vänlig hälsning Lars
-
Tittade lite på denna tråd.
Jätte fint hus Pelle .
MEN vilken jävla löjlig kärra du har ..
Du måste vara den enda som bor på landet och har en kärra som är MINDRE än fyrhjulingen...
-
http://youtu.be/mIZzdgjNw64 (http://youtu.be/mIZzdgjNw64)
-
När startmotorn är paj, ska du skrota bilen då?
-
Helst inte ,har inte haft den så länge .
Vad beror det förlängda surrandet på åker drevet inte tillbaks efter start ,borde axeln rengöras och smöjas upp ?? ,eller åker det tillbaks och har sådan fart så drevet surrar i luften ett tag innan det stannar .
Eller vad är felet eller är det inget fel??.
-
Alltså bilar är inte min grej.
Tror det är bättre att rikta sig till ett forum som har kunskap om just din bilmodell :)
Haha ja kärran är riktigt gej! Men den ingick i ett köp så den var gratis kan man säga.
Va o ryckte i Julas timmervagn nu när den va sänkt till 5995:- men blev inget köp.
Vill ju ha en boggievagn.
Men sen har jag egentligen ingen användning alls av en kärra.
Har en stor möbeltransport till bilen, och ett stenkast till bonden med både traktor och diverse vagnar :)
-
jag smörjde de på min rc bil........ funkade 1 månad ;) bara ut och byta startmotor det! :whip:
vad ska du göra när du står på ica parkeringen i malmö påväg till tyskland med familj och husvagn och startmotorn bangar ur? :dntknow:
-
Men lägg av nu allihop. Detta är en tråd om pelles dieselfyrhjuling. Inte bilar, vare sig radiostyrda eller idiotstyrda.