ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Niclas87 skrivet 5 mars 2013 kl. 18:40:36

Titel: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 5 mars 2013 kl. 18:40:36
Hej!

Jag har funderat länge på att köpa en fyrhjuling och bollat mellan en can-am outlander Max 800 begagnad eller en ny dinli 800

Men nu har jag blivit väldigt intresserad av den nya Terralander 800 för det är ju skönt att köpa en ny maskin som det finns garanti på.

Så min fråga är om det är någon som har någon erfarenhet av den maskinen?
Och om det är någon som har några tips vid nyköp?
All information om denna maskin är intressant.

Maskinen kommer vara väg registrerad och användas som både arbetsmaskin och leksak.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Kalle-X8 skrivet 5 mars 2013 kl. 19:15:20
Hej Niclas!

Jag köpte min i september förra året och har hunnit avverka ca. 100mil.

Är SJUKT nöjd med maskinen faktiskt. Har väl ingenting direkt att klanka ner på?
Måste jag klaga på något så är det väl att vinschen kanske inte är den bästa, den funkar men inte mer än så :)

Vet inte om du har någon erfarenhet tidigare av andra hjulingar?

Vet att folk som kört Can-am innan som sedan satt sig på en x8 tycker att styrningen är trög pga x8an saknar servo, men det är inget som jag anser vara speciellt jobbigt :) .

Angående din fråga om att köpa en beg. Can-am eller en ny x8 så hade jag tagit x8an, men jag har o andra sidan inte ägt någon Can-am själv så svaret kanske inte är rättvist.

Någon här som kanske har gått från det ena till det andra märket som kanske har lite mer specifik åsikt?? :)

Lycka till med ditt val iaf vilket det nu än blir ;)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 5 mars 2013 kl. 20:00:24
Motormässigt är jag nöjd dock har jag inte kört sådär överdrivet direkt. Det jag märkt är följande

I det stora hela så är jag nöjd, men som sagt, har inte så värst många mil ännu.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 5 mars 2013 kl. 20:33:17
Okej men vinschen går ju alltid att byta ut mot en bättre isf mot en inte alls för stor kostnad.

Jag har bara erfarenhet av 10-20 tusens Kina maskiner innan så det är ju inget att jämföra med ;-)

Ja det där med servo va jag väldigt mycket inne på från början för jag gärna ville ha en bandsats i framtiden men det verkar bara att maskinerna blir väldigt ansträngda av dom när man kollar runt lite med folk som har/haft bandsatser så för mig spelar det ingen roll längre.

Fördelen med att köpa en ny istället för en begagnad är ju att garanti finns men också jobbigt att köra in maskinen i början för man vill ju leka på engång :-)

Jag har kollat på hela resan the ultimate journey
som dom gjorde med bl.a. en Terralander 800 var med och kunna köra 1200mil mellan Gobi-Sverige på 60 dagar med bara små problem måste ju tala ganska bra om vad en sån maskin klarar av?

Så överväger starkt att köpa en sån men vill ändå veta lite mera av folk som kanske har haft några problem med en sån?

Ja det där med displayen har jag läst om med att det skiljer och sen det med laddningen är ju kanske inte så roligt om man är ute på långtur och den inte startar när man ska hem.

Som tex: elektrisk diff? Funkar den alltid som den ska och lite sånna saker skulle också vara kul att veta.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Kalle-X8 skrivet 6 mars 2013 kl. 06:36:50
Vet vissa som haft rejält goa problem med sina servon på C-A så de får lämna in dom och efter någon månad så är de dags igen. Inget kul på en sådan dyr maskin.

Angående problemen du nämner Dunf så tycker jag ändå det e små grejer eller håller du inte med? :) . Det e ju sånt som ÅF får ordna bara :) . Angående laddningen som du beskrev på din så är det inget problem som varken jag eller min far har på våra?  :hmmm:

Diffen fungerar klockrent på min. Känns lite knepigt när du sitter helt fast i ett sur hål. Trycker du in diffen och vips så är man ur :) (oftast) .

Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 mars 2013 kl. 07:47:28
Vid nyköp så är ju återförsäljaren/verkstadene viktig också. Finns många dåliga tyvärr.... Och man vill ju känna att man får hjälp om nått skulle strula och att ev garantijobb sköts snabbt och bra.

Även servicepriser och intervaller kan ju vara värt att kolla upp, skiljer ju en del i pris. Och så vill man ju att det ska bli riktigt gjort, så lågt pris är ju inte allt heller.

Köper du begagnat utan garanti så behöver den ju ändå service, men beroende på typ av körning så kan du serva som du tycker själv och inte följa boken. För serviceintervallerna tycker jag aldrig verkar vara anpassade för väg/nöjeskörning av snällare sort.
Och med pris på 2-3000kr per service blir det snabbt dyrt om milen tickar på, min outlander hade gått 2600mil när jag köpte den. Har nog kostat en hel del i service för den killen....

Ang x8, någon av er som mätt förbrukningen vid normal vägkörning? Stämmer hastighetsmätaren någorlunda mot gps? Och hur snabb är den, känns den bra i 90-100?

Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 6 mars 2013 kl. 09:31:18
Ja jag läste någonstans att det va oftast batterierna som inte pallade med riktigt och då som säkerhet att servon slog ifrån och slutade funka först men det kan ju lika gärna vara nått annat med det vet jag inte.

Okej det är ju bra att det fungerar för är lite skeptisk till el på sånna grejer för på nått vis känns det säkrare att dra i en spak så man känner att det går i och ur ;-)

Min närmaste ÅF på Cf moto är Uppsala fritid och tänkte åka in dit idag en sväng om jag får tid över och känna lite på deras puls och fråga en massa ;-)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 mars 2013 kl. 09:46:22
Kommer väl servo på x8 om ryktet stämmer, men dom kanske har lite saker att få ihop först. Sen hur det funkar på den återstår ju att se, men både suzuki och can-am har väl haft lite strul med sina.
Drar ju mycket ström, och om x8 klarar det bättre är väl oklart tills nån provar.

I och urläggning av 4wd har väl några haft problem med, plus en som fick stort hål i framdiffen. Läste någonstans att det var samma grejer som på cf500?
Och det finns väl en del med cf/goes 500cc som förstört framdiffen vid felaktig i och urläggning. Är ju viktigt att det går i/ur ordenligt innan man ger på med gasen ordenligt.
Och sitter man redan fast kanske det är lite svårt att vara säker?
Garantin kanske inte hjälper heller om man gjort fel själv.

Jag har inte haft någon maskin där man låser själv, så jag behöver bara gasa och se glad(lortig) ut.

Fråga åf om dom vet nått servo på cf.
Och se till att provköra! :djump:

Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 6 mars 2013 kl. 10:13:59
Ja det kommer väl tillslut servo på x8 med men det är ju som sagt att i början kommer det ju garanterat att krångla för det spelar ju ingen roll om det är en bil eller atv som är ny eller kommer nya grejer så verkar det ju alltid vara nått med dom första modellerna som är fel.

Ja läste här på forumet om det med fast det med hål i fram diffen var väl han ensam att varit med om om jag förstod det rätt, på Trech.se så står det så här om reservdelar:

Om du äger en CF Moto X5 (Terralander 500), X7(Terralander 600) eller X8 (Terralander 800) så se respektive kategori, om delen du söker inte finns där så är det samma del som på äldre modeller och du finner den då i denna kategori.

Det med att lägga i och ur 4hjulsdriften och diffspärr är alltid nått jag iaf har gjort på bilar stillastående och det bör man väl göra på en atv med tycker jag iaf?
För farsan har en Nissan navara och han säger att det inte är någon fara att lägga i fyrhjulsdriften på den vid lägre hastighet om det behövs men jag själv skulle aldrig göra det.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 6 mars 2013 kl. 10:37:32
Ang x8, någon av er som mätt förbrukningen vid normal vägkörning? Stämmer hastighetsmätaren någorlunda mot gps? Och hur snabb är den, känns den bra i 90-100?

Min visar 115 km/h på mätaren och 110 km/h på GPS så fem kilometer fel (ligger på 5 km/h fel även vid lägre hastigheter)

90-100 km/h är inga problem att ligga i utan det går stadigt och behagligt.  ()p

Brukar köra en 6-mils runda och efter det så går det i runt 8-liter bensin...
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: FormerMazda skrivet 6 mars 2013 kl. 11:16:01
Om det är samma framdiff mellan 500/X5/X7 och X8 vet jag inte. Men tekniken är densamma.

Du har alltid kardandrift fram till diffen. Men ena framaxeln är frikopplad från diffen, internt. För framhjulsdrift skjuts en hylsa en bit för att koppla in axeln. För diffspärr skjuts hylsan ytterligare en bit och låser diffen.
Hylsan skjuts med ett eletriskt servo, fjäderbelastat. Så står inte axeln rätt i förhållande så spänns bara fjädern upp, när sen axeln kommer i rätt läge så åker den på. Lika för diffspärr.
Så att köra fast, stå still och diffa, sen ge gas är fel. Försök röra lite på hjulen på nåt vis först, testa att svänga fulla utslag, eller kanske backa lite.

Problem med elservo kan jag inte förstå varför de ska ha, oavsett tillverkare. Det har ju funnits i bilar länge.
Och sen handlar det ju bara om att bygga en generator som ger lite mer än en cykeldynamo..
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 6 mars 2013 kl. 11:47:19
Ja precis så har jag fått lärt mig att man ska göra med fyrhjulsdrift att man ska antingen försöka backa lite eller röra lite på allt så att det verkligen går i som det ska.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 6 mars 2013 kl. 12:28:56
Vet vissa som haft rejält goa problem med sina servon på C-A så de får lämna in dom och efter någon månad så är de dags igen. Inget kul på en sådan dyr maskin.

Angående problemen du nämner Dunf så tycker jag ändå det e små grejer eller håller du inte med? :) . Det e ju sånt som ÅF får ordna bara :) . Angående laddningen som du beskrev på din så är det inget problem som varken jag eller min far har på våra?  :hmmm:

Diffen fungerar klockrent på min. Känns lite knepigt när du sitter helt fast i ett sur hål. Trycker du in diffen och vips så är man ur :) (oftast) .

Små grejor iofs, men om man glider i hatten som en liten rättshaverist så är det jätteproblem   ':)

Skämt å sido, Om jag köper en CF 800 i Dec 2012, där tillverkningsdatum är sep 2012 och får en casiodisplay ala gråskala, medans min kollega som köpte sin två månader tidigare och även med tidigare tillverkningsdatum och får en flerfärgsdisplay så känner jag i alla fall mig lite som att jag fått "gammal hyllmat" Jag får känslan att man kastar på det man får tag i eller har liggandes. Jag vill i alla fall ha det jag ser i en broshyr/spec dvs flerfärgsdisplayen

Gällande laddningen så upplever i alla fall jag det som ett problem då jag sett det på andra 800:or.
Kromade stötfångarna är det ganska enkelt att prova med att skruva loss, och då märker man om det är spänningar för de "spätter ut" som en spänd fjäder.


Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 6 mars 2013 kl. 12:37:53
Ang x8, någon av er som mätt förbrukningen vid normal vägkörning? Stämmer hastighetsmätaren någorlunda mot gps? Och hur snabb är den, känns den bra i 90-100?

Förbrukningen vågar jag inte uttala mig om, eller jag vill inte veta  :D Men på sjö med ett snötäcke på 1-2 dm, så gick den fint i 110 och den tuggade på, så över 120 skulle jag gissa om jag fortsatt gasa

På asfalt har jag inte varit upp i mera än 90, då det känns sisådär, jag kör med orginaldäcken och dämparna mjukt inställda. Känslan var ungefär samma som i min Volvo XC70 skulle jag säga  ;D
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 6 mars 2013 kl. 12:43:13
Det där med displayen är ju ganska värdelöst, visar dom på tex: bilder att det är färgdisplay så ska det ju vara det man får när man köper en ny hos den ÅF tycker iaf jag.

Men om jag köper ny X8 så kommer jag se till att jag får en med den displayen annars köper jag den någon annanstans där jag kan få det :-)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 6 mars 2013 kl. 15:24:39
att passformen på en omonterad frontbåge är dålig är en bagatell, den ser kanon ut när den är monterad =)
Stål tål att ligga i spänn, inte glas vi snackar om..

Jag är nöjd med min X8, går kanon på vägen har provat till 110km/h.
Original däcken är förvånansvärt bra allrounddäck..

Jag har sökt på nätet angående displayen och det ser ut som att dom första hade gröna staplar för bensin och vattentemp sen har dom bytt till vita staplar.. (dom hade strul med fukt i början)
Att bli så grinig för att man inte fått lite grönt på displayen är lite barnsligt, blått, vitt och rött är väl flera färger? =) 
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 6 mars 2013 kl. 15:31:04
Dom flesta har elektriskt inkoppling av 4wd/difflås.. Yamaha, Polaris, CF Moto, Suzuki, TGB =)
Can am före 2010 har en icke fungerande difflås/broms fram, den driver bara med ett hjul fram..
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 mars 2013 kl. 15:47:05
Can am före 2010 har en icke fungerande difflås/broms fram, den driver bara med ett hjul fram..
Vet jag inte om jag kan hålla med om.... Visst är inte difflock.
Men gasar du till så låser den upp och alla 4 driver.
Iaf på min 2009a  ()p
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: FormerMazda skrivet 6 mars 2013 kl. 16:01:51
Smaksak, nya visco-locken fungerar väl bättre vad jag hört. Men den äldre var väl sådär.
Oavsett så vill jag personligen bestämma när jag låser diff och inte.
Can-Am Visco Lok Rock Crawling Fail (http://www.youtube.com/watch?v=5Yi2Z3Cv_Q4#ws) Terrorexempel, som aftonbladet skulle ha sagt.

Så vill man ha visco-lock, och vill köpa begagnad can-am så skulle i alla fall jag vara noga med att testa så den fungerar som den ska.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 mars 2013 kl. 16:08:37
Smaksak, nya visco-locken fungerar väl bättre vad jag hört. Men den äldre var väl sådär.
Oavsett så vill jag personligen bestämma när jag låser diff och inte.
Can-Am Visco Lok Rock Crawling Fail (http://www.youtube.com/watch?v=5Yi2Z3Cv_Q4#ws) Terrorexempel, som aftonbladet skulle ha sagt.

Så vill man ha visco-lock, och vill köpa begagnad can-am så skulle i alla fall jag vara noga med att testa så den fungerar som den ska.

Känns ju inte som killen i fråga varit snäll mot sin maskin direkt.
Så vem vet om den är som den ska? 
Jag försvarar inte viscolock före difflock. Men min beter sig inte så.
Och en CF 500 med 4x4 (ej difflock) är ju värdelöst.
Då måste man stanna och lägga i difflock, och då kan det vara så att man kör fast istället?
CA = gasa mer!
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 6 mars 2013 kl. 16:25:17
att passformen på en omonterad frontbåge är dålig är en bagatell, den ser kanon ut när den är monterad =)
Stål tål att ligga i spänn, inte glas vi snackar om..

Jag snackar om demontering, ta av den kromade frontbågen och den sprätter ut som en fjäder, sedan så får du slita som en tok för att få dit den, fakta är att det är kass passform, och Nej spänningar i metall är aldrig bra.

Jag har sökt på nätet angående displayen och det ser ut som att dom första hade gröna staplar för bensin och vattentemp sen har dom bytt till vita staplar.. (dom hade strul med fukt i början)
Att bli så grinig för att man inte fått lite grönt på displayen är lite barnsligt, blått, vitt och rött är väl flera färger? =)

Jag har sett displayen i tre olika versioner, allt i gråskala ala miniräknare 70-tal.  Den med blå bakgrund, röda ikoner och gråa staplar, samt den med blå bakgrund, röda/gröna ikoner och gröna staplar

Hur man än vänder och vrider på det så vill i alla fall jag ha det som jag sett i specen då jag köpte min maskin, grinig eller inte.
Resonerar du på samma sätt om du beställer en orange och får en vit 800, grinig över lite vitt  :lol:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 6 mars 2013 kl. 16:27:59
Jodå, Can-Am är visst så.
Iaf de tidiga, tex -07...
-08/-09 blev lite snabbare, men det är typ så iaf.

Att man sen kan få den att greppa genom gaspådrag och att hålla gas stämmer, men i vissa fall så blir det då gärna spektakulära rullningar istället.

Visco-lok funkar bra i 95% av fallen, men i 5% är det obra (detta gäller maskiner utan servo, de med servo har betydligt snabbare grejer).
I lera, sand, snö och övriga ställen där det bara är att gasa för att forcera, då funkar det bra.

Skall det trixas, balanseras och stannas för byte av spårval mm, då funkar det oftast obra.


Difflock kan man för övrigt lägga i INNAN man kört fast, vid tex diagonalpassage av ett dike eller så.
 

Nackdelarna med Visco-Lok kan till stor del uppvägas med större hjul, men man får räkna med att man ofta blir omkörd av Polaris och Grizzly mfl på originalhjul, även om du själv har 28-tummare på din Renegade... i trixig terräng.
 
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 mars 2013 kl. 16:32:09

Difflock kan man för övrigt lägga i INNAN man kört fast, vid tex diagonalpassage av ett dike eller så.

Självklart!
Men kul att behöva stanna stup i ett.
För det är ju för en normal människa nästan olidlig att styra med lock.

Men känner nu att jag är en sån alla stör sig på... Talar gott om CA.
Vid arbete är det säkert super med lock, men lek är viscon helt underbar!
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 6 mars 2013 kl. 16:39:00
Kan tyvärr inte uttala mig om riktigt varför, men man kommer fram ungefär lika bra med en Grizzly UTAN diff som man gör med en Renegade.
Så vid de tillfällena som Renegaden slirar och försöker diffa, där har man redan passerat med Grizzlyn.

Sen kan man alltså med den diffa och komma ännu längre ut i skogen...


Jag körde Renegade i tre år, nästan enbart i skogen, med 27-tums Bighorn och jag gillade den!
...svagheter fanns, men motor mm övervägde.

Jag körde dock nästan uteslutande ihop med en med Grizzly, även han på 27-tums Bighorn, och ingen skall påstå att det inte är någon skillnad.

Där jag körde med fyrhjulsdrift klarade han sig oftast med enbart bakhjulsdrift och som sagt så kom han fram överallt med sin AWD utan diff, där jag kom fram med min Renegade, som diffar vid behov...

Detta rör dock (återigen) trixig terrängkörning med balansakter mm... skall man rakt uppför en grusbacke, busa på en snöig åker eller spruta lera till grantopparna, då är Renegaden svårslagen.
 
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 mars 2013 kl. 17:03:56
Ska man trixa i sten och elände på bästa sätt vill man nog ha en smidigare maskin än en 800cc v-twin, c-a har ju diffen som en del inte gillar och x8 är nog lite för stor och tung.

Visst ska man köpa det man vill och tror på, men just detta med visco locken på c-a så verkar det ju mest vara dom utan c-a som tycker att den är ett jätteproblem.
En kille målade upp det som att det skulle vara mer eller mindre livsfarligt att ha en diff som går i ingrepp av sig själv.
Eftersom många väljer en sån maskin för att ha lite pulver att leka med ibland, då känns det som dom skulle hamna i diket rätt ofta men så tycker jag inte det verkar.

Men, åker man tex på en hal isbana kan det faktisk vara lite negativt att den diffar och ger för bra driv. Lättare att hålla långa sladdar utan. Men kör man ut i snön så är det kalas, bara att gasa och tugga sig fram.

Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 6 mars 2013 kl. 18:40:15
Idag har jag vart och kollat på en X8 och Dom är ju grymt snygga i värkligheten :-)

Vart bara mer sugen på den när man såg den men provkörde den alldrig då jag opererade mig förra veckan och inte ville riskera några missöden ;-) så det får bli vid ett senare tillfälle.

Jag frågade lite allmänt om den bara och han visste inte när dom skulle komma med servo.

Blir någon titt framöver på den igen när jag kan provköra den med innan jag bestämmer mig.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 6 mars 2013 kl. 18:47:05
Can Am tunga dom också, Can Am har glädjesiffor på vikten.. googla Can Am true weight,
här en träff: http://www.can-amforum.com/forums/interstate-motorsports/33221-weight-1000cc-outty-renegade-true-weight.html (http://www.can-amforum.com/forums/interstate-motorsports/33221-weight-1000cc-outty-renegade-true-weight.html)

Kawasaki BF är nästan lika tung som X8
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 7 mars 2013 kl. 14:19:13
Har fått svar av Tony på ATV Sweden angående vilken display är den senaste modellen och det är den med vita markeringar för bensin och vattentemp, så du får väl fortsätta gråta över att du fått den nya displayen och inte den gamla  ^-^

Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 7 mars 2013 kl. 14:41:47
Har fått svar av Tony på ATV Sweden angående vilken display är den senaste modellen och det är den med vita markeringar för bensin och vattentemp, så du får väl fortsätta gråta över att du fått den nya displayen och inte den gamla  ^-^

Moget! Håll dig till en saklig diskussion istället för att kalla folk för gringa och barnsliga. Det tillför knappast något i diskussionen.

Vad är det du inte förstår  :hmmm:, jag skiter så i om det är en display med 20.000 nya funktioner, jag vill ha det jag beställt inget annat.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 7 mars 2013 kl. 18:09:22
I frågan om displayen så håller jag faktiskt med Dunf,
I broschyrer man får så är det en display med massa olika färger och är mycket trevligare att se på än den grå/vita.

Jag fick en broschyr om x8an igår när jag va och kollade på maskinen och då är det den displayen med massa olika färger på och då är det ju självklart att man vill ha det som visas i broschyrerna när man sen köper maskinen.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 8 mars 2013 kl. 14:05:36
Nicklas87: den ser likadan ut, den har blått, vitt och rött det ända som är borta är det bländande gröna..

Dunf: det är din tolkning..  :)
enligt ATV Sweden är det displayen utan grönt som gäller efter ett visst tillverknings datum men du
påstår att det är lotteri om vilken man får, men så är det inte... du säger att det finns 3 olika displayer, vilken
är den tredje?
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 8 mars 2013 kl. 15:08:16
Du säger att det finns 3 olika displayer, vilken är den tredje?

Måste vara denna ;) och den var väl ingen höjdare...

(http://iloapp.djurhuset.se/data/_gallery//public/12/136266783723599700_resized.jpg)

PS. Själv är jag glad att jag slipper det gröna men det är jag det ':)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 8 mars 2013 kl. 17:48:55
Nicklas87: den ser likadan ut, den har blått, vitt och rött det ända som är borta är det bländande gröna..

Dunf: det är din tolkning..  :)
enligt ATV Sweden är det displayen utan grönt som gäller efter ett visst tillverknings datum men du
påstår att det är lotteri om vilken man får, men så är det inte... du säger att det finns 3 olika displayer, vilken
är den tredje?

Angående lotteri på vilken display man får  :hmmm:

Här är tre exempel, Min= Display 3, och två andra bekantas maskiner


Display 1
Terralander 800 Såld som årsdmodell 2013
Fordonsår: 2012
Fordonet tillverkat: 2012-07
Display: gråskala

Display 2
Terralander 800 Såld som årsmodell 2013
Fordonsår: 2012
Fordonet tillverkat: 2012-08
Display: färg, staplar gröna


Display 3
Terralander 800 Såld som årsmodell 2013
Fordonsår: 2012
Fordonet tillverkat: 2012-06
Display: färg, staplar grå

Fordonsår och Fordonet tillverkat är från transportstyrelsen
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 8 mars 2013 kl. 20:27:53
haha, så den tillverkad 2012-06 har den senaste/aktuella displayen?  :hmmm:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 mars 2013 kl. 21:02:35
Idag har jag vart och kollat på en X8 och Dom är ju grymt snygga i värkligheten :-)

Vart bara mer sugen på den när man såg den men provkörde den alldrig då jag opererade mig förra veckan och inte ville riskera några missöden ;-) så det får bli vid ett senare tillfälle.

Jag frågade lite allmänt om den bara och han visste inte när dom skulle komma med servo.

Blir någon titt framöver på den igen när jag kan provköra den med innan jag bestämmer mig.

Försök att hitta lite andra maskiner att provköra också, så har du nått att jämföra med. Tex kawa 750 och can-am 650-800, eller polaris kanske.
För det är ju aldrig fel att jämföra lite olika, och sen känna att man köper det som känns bäst. Det är ju ändå en hel del pengar.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 8 mars 2013 kl. 21:27:17
Ja prova andra också!
X8:an är tung och lite klumpig jämfört med lite mindre japaner.

Bra att dra med och ligga på vägen, men vid mycket skogskörning kanske man ska kolla på andra modeller med  :)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 8 mars 2013 kl. 22:50:21
Ja jag tänkte att jag ska teste lite flera maskiner innan man bestämmer sig, tänkte åka till nvmaskin för dom verkar ha lite olika maskiner och märken.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 mars 2013 kl. 23:05:33
En del kan ju vara svåra att hitta vägreggade, men finns ju oftast.

Viktigare att den känns bra och att du tror på den än vad den har för namn.
Lycka till i djungeln.   ()p
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 8 mars 2013 kl. 23:15:04
Och det jag kommer att använda maskinen till mest är plogning, dra timmerkärra och använda som älgdragare och givetvis körning på väg och lek men kommer nog inte vara så mycket extrem terräng/skogskörning.

Pv544: ja och jag tog mitt körkort 2007 så jag får ju inte köra terräng reggad heller på B-kortet.

Ja namnet och märket tycker inte jag spelar så stor roll för det jag går på är andras erfarenheter och hållbarhet för jag vill inte ha en maskin som kanske bara går tex: 500mil sen börjar motor och sånna väldigt dyra och betydande saker att krångla för som sagt så är det ju ganska mycket pengar det handlar om och då vill man ju kunna använda maskinen och inte ha den stå på verkstad hela tiden :-)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Rovsmor skrivet 9 mars 2013 kl. 01:59:59
Ja prova andra också!
X8:an är tung och lite klumpig jämfört med lite mindre japaner.

Bra att dra med och ligga på vägen, men vid mycket skogskörning kanske man ska kolla på andra modeller med  :)

en Terralander 800 skall väl jämföras med en 2 sittsig, klart att en 1 sittsig är lite smidigare och lättare...
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Niclas87 skrivet 23 maj 2013 kl. 23:20:19
Tänkte bara uppdatera lite,

Det vart en X8 med lite olika utrustning tillslut som jag va och hämtade i lördags och jag har kört 21mil än så länge så snart dags för service :-) men jag är sjukt nöjd med maskinen iaf.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 23 augusti 2013 kl. 12:01:46
Tänkte också uppdatera lite om min Terralander 800 och vad som hänt under 390-mil sedan nyinköpet hösten 2012.

1. Våren 2013 så la fyrhjulsdriften av vilket reparerades på garantin.

2. Efter det så fick jag konstant fyrhjulsdrift, gick inte att koppla ur. Garantireparation.

3. Har ända sedan ny upplevt laddningen som extremt oregelbunden och trodde att voltmätaren var en bränslemätare.
    När jag sedan var ute och åkte på Remmene skjutfält så försvann all ström och maskinen dog som tur ute på en grusväg
    och inte ute i bandvagnsspåret som jag körde i 10 minuter innan.
    Allt resulterade i bärgning med hästsläp efter en hel del vägbeskrivningar för sambon. Nytt batteri för 1595:- och
    sedan dess så laddar den som den ska (batteriet helt kortslutet), ingen garanti.

4. Landsvägskörning i runt 80km/h då jag märker att oljetrycket är obefintligt och när jag har stoppat så kokar motorn så
    när oljetrycket försvann vet jag ej. Bärgning med hästsläpet igen.
    Där står jag nu med en 85000:- maskin som inte går att köra med och väntar på svar
    ifrån ATV-Sweden vilka överhuvudtaget inte har svarat på tidigare mail ifrån mig som privatperson (Börjessons ATV sköter
    kontakten nu men dom är tydligen ALLA på kurs, ATV-Sweden alltså).


Så om ni går i tankarna att köpa en CF-Moto Terralander 800 och inte bara ska ha den i garaget så ta en extra funderare!
Väldigt skön maskin att köra och med fin finish men som tyvärr inte tål att användas ;) och då hårdkör inte jag min utan
det blir mest körning på skogsvägar...
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: FormerMazda skrivet 23 augusti 2013 kl. 13:17:39
mp5sd: Tråkiga erfarenheter, och jag lider med dig.
Men att generalisera är ju inte rättvist.
Du har haft otur, och utan att veta mer så kan det ju vara dålig/ingen service som föranlett kok/oljetryck? Säger inte att du misskött något, men att säga rent generellt att man ska passa sig för en hel modellserie maskiner från en ändå stor tillverkare av ATV är ju lite osjysst.
Det finns garanterat fler som är av motsatt åsikt, det är ju så internet funkar, alla som vill gnälla gör det, men det är väldigt få som spontant vill lovorda.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Wood-doo skrivet 23 augusti 2013 kl. 20:37:14
Har hört talas om det där med oljetryck.
det blir för dåligt tryck när dom går på tomgång va? :)


Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Ulmersmyg skrivet 23 augusti 2013 kl. 20:50:20
Har en x8 som rullat 300 mil.Kan bara konstatera att den bara startat och gått bra hela tiden.Har använt den till vedkörning, stubbdragning, sladdning av grusväg.Tycker att den är ganska bekväm på landsväg, då det är en lång modell.Enda problem är en fladdrande hastighetsmätare.Men om man har stor böjelse för att köra ner den största sumphåla man ser, tycker jag att man kanske skall se efter en premiummaskin. ()p
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pakka skrivet 25 augusti 2013 kl. 19:46:49
Har hört talas om det där med oljetryck.
det blir för dåligt tryck när dom går på tomgång va? :)

har samma problem med min maskin när den blir rikigt varm så lyser oljetryckslampan men vette fan om det verkligen här dåligt tryck för min maskin ha då inte skurit än
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: rsdea skrivet 28 augusti 2013 kl. 18:22:59
Jag har en Can-am outlander 650 2010 nu. Hade en ny 2013 cf förut. Och jag ångra mig.. att jag inte skaffa en  Can-am från början. Då hade jag kunnat åkt och inte behövt skruva 50% av tiden. Sen är det verkligen som det skrivs tidigare här. Verkar bara vara dom som inte har visco locken som säger den är dålig. Den är helt suverän. Min slår i om ett hjul stårstill på ett halv varv. Märkte hur bra den var på safarin i säter då man fick vänta flera gånger på både cf grizzly och suzuki som stog och tugga och skulle över stenar och stockar med sin "3 hjulsdrift" själv behöde jag inte ens fundera över det. Sen sen förstår jag inte varför x8:an jämförs med can-am 800 ? Can-am 650 har ju lika många hk som x8 så dom borde va mer lika. Tycker iaf att min "gamla" can-am känns både nyare och hållbarare än den nya cf jag hade. Ang diffen fram på cf så är det lika på x8 som 500. Det vet jag för att jag lagat 3st. Och jag kan lova att jag tar viscolocken före den alla dagar i veckan.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2013 kl. 22:34:30
Sen sen förstår jag inte varför x8:an jämförs med can-am 800 ? Can-am 650 har ju lika många hk som x8 så dom borde va mer lika.

Håller med helt och hållet.
Så är det "tyvärr" ofta...
Det tjatas om kubiken, men vad hjälper det om inget händer med kubiken...?

Det jämförs mellan Grizzly 700 och Dinli 700, när man borde jämföra mot Grizzly 550.
Det jämförs mellan Can-Am 500 och CF-moto 500, när man borde jämföra mot Can-Am 400... osv.

Jämför man RÄTTVIST så är det faktiskt inte så "billigt" att köpa lågprismaskinerna som många vill inbilla sig.

Ungefär som när det är rea i fruntimmersbutikerna.
Åhhh.. titta, jag köpte en topp för bara 249:- som innan kostade 699:-
Åhh, jag har TJÄNAT 450 kronor!

Den har aldrig kostar 699... kanske 299.
Och nä, man tjänar inte pengar så.

Men vill man lura sig själv så är knepen för detta många!
 ()p
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 6 september 2013 kl. 10:37:02
Håller med helt och hållet.
Så är det "tyvärr" ofta...
Det tjatas om kubiken, men vad hjälper det om inget händer med kubiken...?

Det jämförs mellan Grizzly 700 och Dinli 700, när man borde jämföra mot Grizzly 550.
Det jämförs mellan Can-Am 500 och CF-moto 500, när man borde jämföra mot Can-Am 400... osv.

Jämför man RÄTTVIST så är det faktiskt inte så "billigt" att köpa lågprismaskinerna som många vill inbilla sig.

Ungefär som när det är rea i fruntimmersbutikerna.
Åhhh.. titta, jag köpte en topp för bara 249:- som innan kostade 699:-
Åhh, jag har TJÄNAT 450 kronor!

Den har aldrig kostar 699... kanske 299.
Och nä, man tjänar inte pengar så.

Men vill man lura sig själv så är knepen för detta många!
 ()p

Men ska man vara rättvis så ska väl Terralander 800 jämföras med en Can-am MAX och det gör den väl sällan?

Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 september 2013 kl. 10:44:39
Men ska man vara rättvis så ska väl Terralander 800 jämföras med en Can-am MAX och det gör den väl sällan?
Can Am Max XXX?
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 september 2013 kl. 10:49:57
Kul jämförelse i samma prisklass ungefär :)

Observera samtliga förutom CF har servo.

http://www.powersportstv.com/compare.php?make_cd=&item_cd=1&add=84061&models=84012-125669-83126 (http://www.powersportstv.com/compare.php?make_cd=&item_cd=1&add=84061&models=84012-125669-83126)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 6 september 2013 kl. 10:52:17
Men ska man vara rättvis så ska väl Terralander 800 jämföras med en Can-am MAX och det gör den väl sällan?

Can-Am 500 finns i Max-utförande.
Vem har påstått att det inte skulle vara Max-maskiner man skulle jämföra med...?
 :hmmm:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 6 september 2013 kl. 10:53:22
Can Am Max XXX?

Outlander max och i vilken kubik som helst då.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 6 september 2013 kl. 10:55:50
Nä... Femhundra.
Det var ju det jag skrev från början, men sedan börjar du leta fel som inte finns och skall börja hacka om något som ingen ens nämnt...

Det börjar nästan påminna lite om en annan, rätt aktuell, tråd.
 :dntknow:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 6 september 2013 kl. 10:55:58
Can-Am 500 finns i Max-utförande.
Vem har påstått att det inte skulle vara Max-maskiner man skulle jämföra med...?
 :hmmm:

För det mesta så jämförs en vanlig Can-am 800 med Terralandern som bara finns i max utförande.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 6 september 2013 kl. 10:58:11
Ja, och den jämförelsen är som sagt fel.

Skall man jämföra prestanda och priser så jämför med Can-Am 500.
I Max-utförande.

Där är skillnaderna mindre, både i prestanda och pris... nog rätt jämlikt faktiskt.

En CA 800 skall man inte blanda in alls.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 september 2013 kl. 11:04:30
Får faktiskt ta och hålla med Hydro där
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 6 september 2013 kl. 11:09:19
Jag är ju själv besviken på min Terralander 800 (p.g.a. två fel som ledde till hämtning med släp) men fortfarande så är den helt underbar att köra. Så min fråga är ju givetvis om ni överhuvudtaget har kört en sådan?
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 september 2013 kl. 11:15:56
Jag är ju själv besviken på min Terralander 800 (p.g.a. två fel som ledde till hämtning med släp) men fortfarande så är den helt underbar att köra. Så min fråga är ju givetvis om ni överhuvudtaget har kört en sådan?
Har du provat en CA 800?
Kan säga att jag är nöjd med min, det enda som har gått sönder på 11 månader nu är min tuta.
Får jag chansen ska jag prova en Terralander 800.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 september 2013 kl. 11:17:03
Har du provat en CA 800?
Kan säga att jag är nöjd med min, det enda som har gått sönder på 11 månader nu är min tuta.
Får jag chansen ska jag prova en Terralander 800.

Nu ljuger du!
Du drog faktiskt gängan i en skruv också!  :whip:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 september 2013 kl. 11:20:15
Nu ljuger du!
Du drog faktiskt gängan i en skruv också!  :whip:
Det var 3 gängras men det var knappast maskinens fel :whip: det var ju jag som var alldeles för stark :headbang:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 6 september 2013 kl. 11:20:27
Nu ljuger du!
Du drog faktiskt gängan i en skruv också!  :whip:

 :lol:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Hydro skrivet 6 september 2013 kl. 12:16:02
Egentligen helt OT, men kan ändå inte låta bli... för liiite kul var det faktiskt.

Saxar in ett citat från denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48978.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48978.0)

Drar aldrig med moment och drar inte sönder nånting.
Förstår inte hur man lyckas att dra sönder olje pluggar.
Visst det är inte fel att ha en moment nyckel, äger en själv men den är oanvänd.

  ':)
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 september 2013 kl. 12:20:59
Egentligen helt OT, men kan ändå inte låta bli... för liiite kul var det faktiskt.

Saxar in ett citat från denna tråd:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48978.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48978.0)

  ':)
Jaja jag visste väl att jag skulle få äta upp det ':)
Jag bjuder på den Hydro

Bortförklaring:

Hade jag bara kollat på hur skruven såg ut så hade jag begripit varför :banghead:
Om jag hade använt momentnyckeln så hade det går åt fanders ändå ^-^
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: rsdea skrivet 6 september 2013 kl. 12:58:47
Vet ej om cf ägare läser can-am forum men jag har aldrig sett en ca åkare jämfört sin hjuling med en cf. Sen tror jag ca åkare läser cf forum för det händer lixom inte så mycket på ca forum. Jag menar trasiga glödlampor och tutor är ju inte så intressant att läsa om.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 6 september 2013 kl. 13:05:04
Vet ej om cf ägare läser can-am forum men jag har aldrig sett en ca åkare jämfört sin hjuling med en cf. Sen tror jag ca åkare läser cf forum för det händer lixom inte så mycket på ca forum. Jag menar trasiga glödlampor och tutor är ju inte så intressant att läsa om.

Här måste jag nog försvara CF lite.
Can-am går allt sönder. Dock är det sällan såna "skitfel" som drabbar CF som många kan svara på.

På can-am är det oftast diverse elfel efter man badat t.ex. eller misstänksamma ljud man funderar över.

I CF delen är ofta frågan istället (inget illa menat)
-den startar inte vad gör jag?

Då kan många svara:
Hej,
Har du provat ladda batteriet?
Du har inte kommit åt dödaren?

Osv.

Detta är inget faktiskt exempel utan en summering av min uppfattning. Hoppas ingen tar illa upp.
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Evertsson skrivet 6 september 2013 kl. 13:12:02
OT på ämnet momentnyckel och dra för hårt i bultar!

Innan man drar sönder gängorna så har man ofta dragit en bult förbi sin sträckgränns, så kallad plastisk deformation, då har man dragit för hårt och sträckt bulten permanent.
Därför använder man en momentnyckel och spänner till ett angivet moment och uppnår så kallad elastisk deformation och därigenom ett starkare skruvförband.

Pluggigt, jag vet! Men bra att veta!!   ()p
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 september 2013 kl. 13:37:52
OT på ämnet momentnyckel och dra för hårt i bultar!

Innan man drar sönder gängorna så har man ofta dragit en bult förbi sin sträckgränns, så kallad plastisk deformation, då har man dragit för hårt och sträckt bulten permanent.
Därför använder man en momentnyckel och spänner till ett angivet moment och uppnår så kallad elastisk deformation och därigenom ett starkare skruvförband.

Pluggigt, jag vet! Men bra att veta!!   ()p
Var dock inte bultarna som gav sig, nit muttrarna i plasten :(
Hade jag bara kollat så hade jag sett "klacken" på bulten och begripit att det går inte dra hårdare när det tar stopp :banghead:
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: mp5sd skrivet 7 september 2013 kl. 04:59:52
Har du provat en CA 800?

Har provat en Can-Am 1000 och blev inte så imponerad ':) Körde dock bara några meter då den stod i vägen på Börjessons...

PS. Menat som ett skämt så ingen misstolkar...
Titel: SV: Funderingar om ny Terralander 800
Skrivet av: Wood-doo skrivet 7 september 2013 kl. 08:28:37
Synd att du inte gasa ur den lite.
Då hade du vilja haft den sen ;)