ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: slinkarne skrivet 20 januari 2013 kl. 20:20:29
-
Funderar på att köpa en ny X8, men vet ej om man ska göra det eller köpa en beg can-am. :help:
Vad är era erfarenheter som har x8or???
Jag har testat både X8an och outlander 1000cc och renegade 800cc.
Renegaden är utesluten pga skärmarna räcker ej till när man kör med kostym på sig :lol:
Tack på förhand!! ()p
-
Beror på.
Vill man åka in med atvn på garanti eller liggga o meka ibland
-
Ska du åka väg eller terräng?
-
Ska du åka väg eller terräng?
Det blir båda delar!
-
Beror på.
Vill man åka in med atvn på garanti eller liggga o meka ibland
Är X8 SÅ mycket sämre?
-
Är X8 SÅ mycket sämre?
kommer lite små fel då och då vad jag har hört :rtfm:
-
men man har ju garanti i 3 år
-
Är X8 SÅ mycket sämre?
Det tror jag inte alls, det svämmar ju inte precis över med trådar här på forumet om trasiga x8:or
-
men man har ju garanti i 3 år
Stå på verkstad eller köra ;)
-
För canam ägare så finns inget mer än canam
-
För canam ägare så finns inget mer än canam
:lol: :lol: :lol: :lol: stämmer bra!! ()p ()p
-
För canam ägare så finns inget mer än canam
Men jag har erfarenhet från det andra märket med och vissa prylar är samma på 500 som 800 :)
-
Ja men det betyder inte att den kommer stå i verksta hela tiden.
Men jag påstår inte att cf är det bästa märket
-
Farsan har en x8:a.
Hastighetsmätaren strular och varningslampan för insprutning blinkar då och då lite sporadiskt.
Helt okej att köra, dock lång och tung.
Ingen idealisk skogsmaskin på något sätt.
-
Har du någon bra handlare/verkstad i närheten?
Framför allt vid nyköp så är det ju viktigt att kunna lämna maskinen på ett bra ställe och få rätt hjälp inom rimlig tid.
Nyköp: dyra täta servicar, värdeminskning och kostnad för extra tillbehör.
Köper du en begagnad maskin så kanske du även hittar en med dom rätta tillbehören,tex hasplåt/plast, hand och tumvärme, andra hjul och packlåda tex. Jäkligt skönt att ha dessa grejer, och det springer ju iväg tusenlappar också.
En fördel med can-am är just populariteten. Det finns massor med grejer till vettiga priser då det är en stor marknad, även begagnat. Sen finns ju otroligt mycket hjälp att få på nätet.
Gör en liten budget och räkna på vad den skulle kosta under 2-3 år. Och räkna att du kör kanske 3-400 mil. Inköp, tillbehör, service och värdeminskning.
-
Ja men det betyder inte att den kommer stå i verksta hela tiden.
Men jag påstår inte att cf är det bästa märket
Nä det gör det absolut inte men det blir garanterat inte så mycket skruvandes med Can amen om den inte är riktigt misskött.
Hade goes/cf i 1år och den var inne på garanti rep 4-5ggr tror jag + att jag hämtade garanti reservdelar och bytte det själv 4-5ggr då jag inte orkade hasa omkring med maskinen in till åf.
Maskinen läckte olja när jag hämtade den flång ny :cry:
Goes/Cf håller tyvärr inte för den körningen jag använde den till.
Tyvärr är det många som tröttnar på små felen och byter maskin, oftast inom ett år.
Can am:en är nu 1år gammal och jag har bytt ljusreglaget på garanti men detta var trasigt när jag köpte maskinen. Det är det enda felet jag har hade dessa få månader jag har ägt den.
-
Eftersom du tydligen redan provkört, så kanske en av de viktigaste aspekterna redan finns...
Vilken gillade du bäst???
Jag har haft Can-Am i tre år och körde rätt mycket med den, inte en endaste grej krånglade.
Jo, förlåt... när jag rullade så gick alltid backspeglarna sönder och en gång fick jag in ett bergblock i fälgen som krossade ventilen som gjorde att luften smet... åkte på Maxxis Bighorn, så om det var 0,2 kg eller 0,0 spelade mindre roll, så körningen fortsatte dagen ut.
Så nä, ni 14-åringar som tror att man måste skruva bara för att man inte har garanti... det är fel.
För varken ventilen eller backspeglarna skulle gått på nån garanti.
...och "problem" med något annat hade jag som sagt inte.
Nu åker jag Yamaha, en begagnad maskin från -09... inte heller på den har något krånglat, inte ens något självförvållat!
-
Det sa jag ju inte.
Otur med ventilen
-
För canam ägare så finns inget mer än canam
Kanske finns en anledning till att de flesta som kört i några år väljer can-am och håller sig till det?
-
Eftersom du tydligen redan provkört, så kanske en av de viktigaste aspekterna redan finns...
Vilken gillade du bäst???
Jag har haft Can-Am i tre år och körde rätt mycket med den, inte en endaste grej krånglade.
Jo, förlåt... när jag rullade så gick alltid backspeglarna sönder och en gång fick jag in ett bergblock i fälgen som krossade ventilen som gjorde att luften smet... åkte på Maxxis Bighorn, så om det var 0,2 kg eller 0,0 spelade mindre roll, så körningen fortsatte dagen ut.
Så nä, ni 14-åringar som tror att man måste skruva bara för att man inte har garanti... det är fel.
För varken ventilen eller backspeglarna skulle gått på nån garanti.
...och "problem" med något annat hade jag som sagt inte.
Nu åker jag Yamaha, en begagnad maskin från -09... inte heller på den har något krånglat, inte ens något självförvållat!
När blev ålder på personer aktuell i diskussionen??
Tror dock samma, att provkörning är viktigt för att ta reda på vad man tycker om. Sen är nog diskussionen oändlig angående beg can-an eller ny Cf.
-
Ålder och kunskap/omdöme hänger ihop.
Det finns en anledning till att man under 15 inte är myndig i några aspekter alls.
Vid 15 är man straffmyndig och vid 18 myndig även i övrigt.
Är man 14 så har man därmed ingen möjlighet att ta körkort, ej heller har man jobbat ihop till maskinen och de två som i denna tråd lämnat mest köpråd är båda två just 14 år.
Självklart är det trevligt med återväxt och intresserade ungdomar, men många som sedan läser råd och köpråd kanske missar den där detaljen som här nämns.
-
Ålder och kunskap/omdöme hänger ihop.
Det finns en anledning till att man under 15 inte är myndig i några aspekter alls.
Vid 15 är man straffmyndig och vid 18 myndig även i övrigt.
Är man 14 så har man därmed ingen möjlighet att ta körkort, ej heller har man jobbat ihop till maskinen och de två som i denna tråd lämnat mest köpråd är båda två just 14 år.
Självklart är det trevligt med återväxt och intresserade ungdomar, men många som sedan läser råd och köpråd kanske missar den där detaljen som här nämns.
stämmer rätt bra :headbang:
-
Jag hade inte ens funderat i det läget. Visst trevligt med helt nya grejer men sen finner jag ingen mer fördel till Cf/Goes mot Canam.
-
Ålder och kunskap/omdöme hänger ihop.
Det finns en anledning till att man under 15 inte är myndig i några aspekter alls.
Vid 15 är man straffmyndig och vid 18 myndig även i övrigt.
Är man 14 så har man därmed ingen möjlighet att ta körkort, ej heller har man jobbat ihop till maskinen och de två som i denna tråd lämnat mest köpråd är båda två just 14 år.
Självklart är det trevligt med återväxt och intresserade ungdomar, men många som sedan läser råd och köpråd kanske missar den där detaljen som här nämns.
Tack för infon!
Anser inte att han hade fel och att "omyndigförklara" en person i en tillsynes enkel diskussion är lite märkligt och ganska hårt.
Nåväl, det hör ju inte hit så jag lämnar det.
OT:
Lycka till med valet!
-
Tack för infon!
Anser inte att han hade fel och att "omyndigförklara" en person i en tillsynes enkel diskussion är lite märkligt och ganska hårt.
Nåväl, det hör ju inte hit så jag lämnar det.
OT:
Lycka till med valet!
Jag anser att ett forum är till för att dela erfarenheter.
Inte att snorungar som precis lärt sig google ska spela duktiga och spekulera i precis varenda tråd.
Många som inte vet bättre lyssnar ju på dom....
Ärlig talat....
Jag har blivit så trött på detta forum just pga. detta. Ingen respekterar kunskap längre.
Bryr mig inte om detta får mig bli avstängd.
För jag känner att de flesta som har något vettigt att säga har redan lämnat forumet....
Varenda tråd slutar ju i tjafs. Just pga. miffon som inte har en aning om vad de pratar om.
-
Farsan har en x8:a.
Hastighetsmätaren strular och varningslampan för insprutning blinkar då och då lite sporadiskt.
Helt okej att köra, dock lång och tung.
Ingen idealisk skogsmaskin på något sätt.
Det var lite sån här info jag var ute efter!!!!
TACK Fenrisulven!!!!
Jag fattar inte vad ålder och dylikt kom in här, men det handlar ju inte om ålder när man kör hemma på landet körde vi bil när vi var 14 dock var det ju inte igår precis :D
Vad har ni för problem med era CF X8or???
Can-am håller kanske betydligt bättre men det är ju också VÄLDIGT billiga delar till dom. :nono:
-
Eftersom du tydligen redan provkört, så kanske en av de viktigaste aspekterna redan finns...
Vilken gillade du bäst???
Jag har haft Can-Am i tre år och körde rätt mycket med den, inte en endaste grej krånglade.
Jo, förlåt... när jag rullade så gick alltid backspeglarna sönder och en gång fick jag in ett bergblock i fälgen som krossade ventilen som gjorde att luften smet... åkte på Maxxis Bighorn, så om det var 0,2 kg eller 0,0 spelade mindre roll, så körningen fortsatte dagen ut.
Så nä, ni 14-åringar som tror att man måste skruva bara för att man inte har garanti... det är fel.
För varken ventilen eller backspeglarna skulle gått på nån garanti.
...och "problem" med något annat hade jag som sagt inte.
Nu åker jag Yamaha, en begagnad maskin från -09... inte heller på den har något krånglat, inte ens något självförvållat!
Läser man i en annan tråd så skriver du att drivaxlen hoppade nere i bosnien :-\ :-\ :-\
Vilket skall man tro på????
-
Äldre har lite mer erfarenhet än en 14 åring som får prova pappas hjuling nångång ibland.
Kan säga att CF är inte direkt billiga på reservdelar sen är det något med lagerhållningen i Sverige :rtfm:
Can am delar dagen efter
CF 3 veckor
Min erfarenhet av märkena.
-
Läser man i en annan tråd så skriver du att drivaxlen hoppade nere i bosnien :-\ :-\ :-\
Vilket skall man tro på????
Det var väl på bilen
-
Ålder och kunskap/omdöme hänger ihop.
Det finns en anledning till att man under 15 inte är myndig i några aspekter alls.
Vid 15 är man straffmyndig och vid 18 myndig även i övrigt.
Är man 14 så har man därmed ingen möjlighet att ta körkort, ej heller har man jobbat ihop till maskinen och de två som i denna tråd lämnat mest köpråd är båda två just 14 år.
Självklart är det trevligt med återväxt och intresserade ungdomar, men många som sedan läser råd och köpråd kanske missar den där detaljen som här nämns.
Man har framför allt ofta bättre ekonomiska förutsättningar vid 30 än vid 13, i alla fall när det gäller att lägga 50, 100 eller 150 tkr på en 4-hjuling och vid behov att få banken att låna ut pengar. Omdöme har inget med ålder att göra, är man dum vid 13 är man det nog vid 30 också. Däremot håller jag med om att ålder oftast medför mer erfarenhet, ibland också kunskap men jag skulle inte kategoriskt påstå att så alltid är fallet.
-
visst visst. jag slutar väll på forumet för allt lär väll vara mitt fel.
vill bara säga att er hjälp har vart bra....... förutom det mesta som kom från krigarns mun.
-
Läser man i en annan tråd så skriver du att drivaxlen hoppade nere i bosnien :-\ :-\ :-\
Vilket skall man tro på????
Man skall tro på det som jag skriver.
Inte det som du eventuellt TROR att jag skriver.
Inlägget kommer här en gång till:
Detta med att drivaxlar trillar ur är inte kul.
Hände mig i somras, två timmar från närmsta asfaltsväg... med bilen.
I Bosnien.
:nono:
I mitt fall gick det ju inte att köra vidare, saknar ju mekanisk diffspärr tyvärr.
Ni kommer väl oftast hem, men hur klarar sig splinsen?
Blir det aldrig skador?
(på bilfan blev det självklart skadade splines)
Det handlar om en Audi Allroad, alltså inte en fyrhjulig motorcykel.
Gällande tjafset om ålder så tog jag upp ämnet, ja, just pga det som Pelle skriver.
Erfarenheten och kunskapen hos en 14-åring är oftast på en annan nivå än hos en vuxen, de som inte inser detta kanske själva inte är så vuxna, och då funkar ju klart råden.
Men att googla fram info kan alla.
Erfarenhet och kunskap är dock en lite annan sak.
Och nog är väl visst omdöme ofta en fråga om ålder!
Varför tror ni tex att åldern för tung mc nyligen höjts ytterligare?
Rent fysiskt är ju en tonåring oftast snabbare i reaktion och ofta har bättre motorik än en 30-åring... ändå är det få 18-åringar som kör R-maskiner på litern lagligt.
':)
Nu säger min erfarenhet att denna tråd bör lämnas, och kanske köptrådar generellt, då det tydligen är en ny generation som tagit över.
En generation som nyligen köpt/fått en fyrhjuling, och kanske haft den i ett halvår, som inte kört i skogen och som inte ens vet att det tex är minst sagt stor skillnad i framaxelns transmission i de båda aktuella maskinerna i denna tråd, något som "förr" alltid var av stor betydelse, men som numera oftast förbises helt.
-
visst visst. jag slutar väll på forumet för allt lär väll vara mitt fel.
vill bara säga att er hjälp har vart bra....... förutom det mesta som kom från krigarns mun.
Varför ska du sluta?
Har jag inte rätt då???
Har inte en 30-40 åring mer erfarenhet än en 14 åring?
-
jo men han verkar ju sur på mig o allt verkar ju vara mitt fel? :banghead:
-
jo men han verkar ju sur på mig o allt verkar ju vara mitt fel? :banghead:
Jag eller???
Jag är iaf inte sur ;D
Tråden har svävat iväg igen :banghead:
Men min röst ligger på outlandern :)
-
Tillbaka lite till ämnet.
Det tror jag inte alls, det svämmar ju inte precis över med trådar här på forumet om trasiga x8:or
Kan ju bero på att det är betydligt fler som åker Can-am än X8 här? Logist sett så borde det ju vara många fler som skriver om fel på Can-am då, eller hur? :hmmm:
Även andrahandsvärdet är en sak du kan fundera över, vilken får du mest för om 1år, 3år?, 5år? eller när du nu tänker sälja den..
Min röst ligger på Can-am.
-
Synd att det är så få som kör x8:an som svarat i tråden och detta för att få en mer rättvis bild av maskinen..
Men jag tror du får lägre blodtryck och blir betydligt gladare med en Outlander än en CF Moto...
Men cf är ju cf med allt vad det innebär (sök och läs) iaf vad det gäller deras 500 och 625 maskiner...
-
denna var lite intressant
http://www.blocket.se/varmland/Can_am_outlander_800_44766006.htm?ca=7&w=1 (http://www.blocket.se/varmland/Can_am_outlander_800_44766006.htm?ca=7&w=1)
-
Man skall tro på det som jag skriver.
Inte det som du eventuellt TROR att jag skriver.
Inlägget kommer här en gång till:
Det handlar om en Audi Allroad, alltså inte en fyrhjulig motorcykel.
Gällande tjafset om ålder så tog jag upp ämnet, ja, just pga det som Pelle skriver.
Erfarenheten och kunskapen hos en 14-åring är oftast på en annan nivå än hos en vuxen, de som inte inser detta kanske själva inte är så vuxna, och då funkar ju klart råden.
Men att googla fram info kan alla.
Erfarenhet och kunskap är dock en lite annan sak.
Och nog är väl visst omdöme ofta en fråga om ålder!
Varför tror ni tex att åldern för tung mc nyligen höjts ytterligare?
Rent fysiskt är ju en tonåring oftast snabbare i reaktion och ofta har bättre motorik än en 30-åring... ändå är det få 18-åringar som kör R-maskiner på litern lagligt.
':)
Nu säger min erfarenhet att denna tråd bör lämnas, och kanske köptrådar generellt, då det tydligen är en ny generation som tagit över.
En generation som nyligen köpt/fått en fyrhjuling, och kanske haft den i ett halvår, som inte kört i skogen och som inte ens vet att det tex är minst sagt stor skillnad i framaxelns transmission i de båda aktuella maskinerna i denna tråd, något som "förr" alltid var av stor betydelse, men som numera oftast förbises helt.
Sorry förstod inte att det handlade om en bil!! ()p
-
är väldigt nöjd med min X8:a, hade exakt dina bekymmer när jag leta maskin, beggad can am eller en ny X8:a, köpte min beggad med 22 mil på mätaren, fick med orginal hjul plus 2 extra uppsättningar däck+fälgar, plog med elvinkel, packväska, 2 vindskydd å¨massa annat smått å gott, har både kört terräng å väg å har inget att klaga på alls, sänkt den i kärr å studsat på stenar, vinchat upp både mig å vänner, använt i arbetet att släpa ut tunga saker osv., men alla har olika syn på kvalitet å körsätt, min hårda körning är kanske för andra vardagskörning osv... sen är de alltid skönt med garanti å kanske har en chans för att få grejen som gick sönder utbytt, enda problemet som jag haft är att den kan bluddra till ibland å lägga av, men gasar man till ibland så är de inge bekymmer alls, problemet uppstår om du smyger omkring på lågvarv under ett par timmar utan minsta gaspådrag alls, visst är en beggad can am nice men den är fortfarande ett par år gammal, pratar man kvalite så tycker jag att den håller för de jag har den till och de priset jag gav, sen har ju alla olika syn på de också, men vissa personer lyckas ha sönder grejer som är omöjliga medans andra klarar sig bra med det dom har, vikt vs effekt så vinner can am å säkert i kvalitet med, men som sagt, jag är väldigt nöjd med min. har iofs bara 70 mil av erfarenhet. prova båda för det är endå DU som ska ha maskinen, tycker du om den ena mer än den andra så är saken klar, men tummen upp för X8 har du här.
-
Skulle nog kunna tänka mej att köpa en begagnad.
Men bara om jag vet vem som haft den innan.
Och haft lite dokumentation vad den varit med om.
Åker själv X8 och är nöjd ()p
-
En sak att tänka på även om du har garantier så suger det storartart att ha den på verkstaden när snön öser ner och man skulle behöva ploga 3skift..
-
är väldigt nöjd med min X8:a, hade exakt dina bekymmer när jag leta maskin, beggad can am eller en ny X8:a, köpte min beggad med 22 mil på mätaren, fick med orginal hjul plus 2 extra uppsättningar däck+fälgar, plog med elvinkel, packväska, 2 vindskydd å¨massa annat smått å gott, har både kört terräng å väg å har inget att klaga på alls, sänkt den i kärr å studsat på stenar, vinchat upp både mig å vänner, använt i arbetet att släpa ut tunga saker osv., men alla har olika syn på kvalitet å körsätt, min hårda körning är kanske för andra vardagskörning osv... sen är de alltid skönt med garanti å kanske har en chans för att få grejen som gick sönder utbytt, enda problemet som jag haft är att den kan bluddra till ibland å lägga av, men gasar man till ibland så är de inge bekymmer alls, problemet uppstår om du smyger omkring på lågvarv under ett par timmar utan minsta gaspådrag alls, visst är en beggad can am nice men den är fortfarande ett par år gammal, pratar man kvalite så tycker jag att den håller för de jag har den till och de priset jag gav, sen har ju alla olika syn på de också, men vissa personer lyckas ha sönder grejer som är omöjliga medans andra klarar sig bra med det dom har, vikt vs effekt så vinner can am å säkert i kvalitet med, men som sagt, jag är väldigt nöjd med min. har iofs bara 70 mil av erfarenhet. prova båda för det är endå DU som ska ha maskinen, tycker du om den ena mer än den andra så är saken klar, men tummen upp för X8 har du här.
Det har kommit nån uppdatering på insprutningen vet jag, om det kan vara lösningen på ditt problem.
Det skall åtgärdas på alla maskiner som var med i första leveransen sa åf här jag bor i alla fall.
Visst jag blev såld när jag provade outlander 1000cc det är ett monster :headbang:
X8an har jag inte provat i terräng men helt ok att köra annars.
Hahaha allt är ju förvisso bättre än det jag har idag. En ombyggd 250cc hali roadking.
Tack för infon alltid kul när folk som har maskinen skriver.
Det blir en beställning denna eller senast nästa vecka så man får väl se vad det blir!
-
Hade ungefär samma dilemma när jag skulle köpa maskin med en budget på 50k så stod valet mellan ny kina maskin eller beggad märkesmaskin valde till slut att plocka ut en ny cf-moto 500 då jag dels inte har nå erfarenhet av att skruva fyrhjuling så därför var 3års garanti ett stort plus.
Andra skälet var helt enkelt att nytt är ändå nytt ;)
Är en så länge nöjd med mitt val dock har jag inte hunnit kört så mycket ännu.
-
Jag lägger min röst på can-amen men
jag dömmer inte cfen för jag har ingen
erfarenhet så där kan jag inte hjälpa till
något men min erfarenhet är att jag har
haft en outlander 800-11 och 1000-12
och nu 1000 max-13 och alla har varit
otroligt bra maskiner aldrig haft några
problem alls inte ens med servon som
ganska många har haft ()p
Å nej jag gubbkör inte :lol:
Lycka till i ditt val iaf för bara du är nöjd
så vilket är det viktigaste ()p
-
Hade samma funderingar som dig i höstas när jag skulle köpa mig en maskin. För min del blev det en ny X8a, vågade helt enkelt inte köpa en beggad canam för samma pengar som en ny maskin. Känner några outlander å det känns som man åker på en del skruvning då.
Ska in på 75 mila servisen nu på fredag å jag är mycket nöjd med min X8a
-
Jag är lite i samma sits att jag velar också lite mellan en begagnad Outlander eller en ny X8. Från början var jag helt inne på en TGB 550SE, men efter att ha rannsakat mina behov, så vill jag nog ha en lite vassare maskin och då verkar en begagnad Outlander eller en ny X8 vara två vettiga alternativ.
Ni som har haft den ett tag, är ni nöjda eller har ni ångrat Er? Håller dom fortfarande ihop när man haft dom ett tag, eller blir dom slitna snabbt?
Jag har tänkt att ha den mest till snöröjning, samt även lite nöjesåka och jag kommer definitivt inte att vara elak mot den i skogen, då den nästan uteslutande kommer att gå på vägen.
-
Du ska inte underskatta terrängkörning, det är bra roligt utanför vägarna också.
En sak som jag blev förvånad över med x8an är att den verkar hemskt törstig. Har för mig att någon skrev nått om 1.5l/mil.
Är väl tyngre än outlander, men ändå lite väl törstig tycker jag.
En can-am 800 ligger nog kring litern, min väl inkörda (2900mil)outlander har jag haft ner kring 0.9 vid blandad vägkörning.
Man det är ju roligt att gasa, så ren ekonomikörning blir det ju sällan på en atv.
Jag vet inte hur snabb en x8 är, men outlander gör väl över 120 tror jag men lagom fart är ju 80-90. Men skönt när man kan åka runt 100 och ändå ha mer att ge.
Bensinförbrukningen borde väl sjunka när en ny maskin blir inkörd ordentligt, och sen har trech och rj weld &custom en ecu-box på gång som förhoppningsvis ska sänka bränsleförbrukningen och öka effekten. Även avgas och luftfilter har dom.
Vet inte om sådana ingrepp kan äventyra garantin på nått vis. Kan ju vara värt att kolla upp med sin handlare. Kostar ju en slant, men verkar göra gott för maskinen.
Servo kommer väl till x8 tycker jag mig ha hört, men när det kommer eller hur hållbart det blir är ju en annan sak.
Servon är väl en del som krånglat på en del can-am.
En fördel med can-am är utbudet och modellanpassade tillbehör, det finns ju allt möjligt och går ju även att få tag på en hel del begagnat.
Vill man handla på ebay så går det väl att hitta allt från motorer till skärmbreddare.
Närheten till en bra återförsäljare/verkstad är ju viktigt, helst vid nyköp så det funkar bra med ev garantiproblem.
En tråkig grej generellt verkar ju vara att garantijobb ger dåligt betalt för verkstaden. Så att få hjälp snabbt verkar vara ovanligt, och nu på vintern när många verkstäder har skotrar inne också så lär det ju inte bli bättre.
Jag hade försökt hitta en fin outlander med rätt utrustning, hasplast/plåt, hand &tumvärme, packlåda och ruta är ju några trevliga tillbehör som man nästan får med gratis på en begagnad maskin.
Ruta är gubbigt men jäkligt skönt efter vägen. ;)
-
Jag är lite i samma sits att jag velar också lite mellan en begagnad Outlander eller en ny X8. Från början var jag helt inne på en TGB 550SE, men efter att ha rannsakat mina behov, så vill jag nog ha en lite vassare maskin och då verkar en begagnad Outlander eller en ny X8 vara två vettiga alternativ.
Ni som har haft den ett tag, är ni nöjda eller har ni ångrat Er? Håller dom fortfarande ihop när man haft dom ett tag, eller blir dom slitna snabbt?
Jag har tänkt att ha den mest till snöröjning, samt även lite nöjesåka och jag kommer definitivt inte att vara elak mot den i skogen, då den nästan uteslutande kommer att gå på vägen.
Jag fick en av de första som kom till Sverige och är helt nöjd, har kört strax över 300 mil och inte haft nåt speciellt alls o gnälla på :sunny:
-
Tack för svaren och Era tips. Bensinförbrukningen är inget jag direkt störs över, då jag ändå inte kommer att köra så himla mycket så att det är en avgörande sak, men det jag är rädd för om man köper begagnat, är hur den är brukad, vilket säkert varierar oerhört. Det borde slita bra mycket mera att åka runt i skogen och diverse lerpölar, än om den bara är körd på väg. Detta slipper man ju med en ny, men samtidigt så är det frestande med en Can Am, då många verkar höja sina maskiner till oanade höjder. Frågan är liksom hur en X8 ser ut efter något år eller två? Är det en rosthög som knappt håller ihop, eller håller den måttet jämfört med en lika gammal Can Am?
-
Mycket har nog med att göra hur man vårdar dom!
-
Du ska inte underskatta terrängkörning, det är bra roligt utanför vägarna också.
En sak som jag blev förvånad över med x8an är att den verkar hemskt törstig. Har för mig att någon skrev nått om 1.5l/mil.
Är väl tyngre än outlander, men ändå lite väl törstig tycker jag.
En can-am 800 ligger nog kring litern, min väl inkörda (2900mil)outlander har jag haft ner kring 0.9 vid blandad vägkörning.
Man det är ju roligt att gasa, så ren ekonomikörning blir det ju sällan på en atv.
Jag vet inte hur snabb en x8 är, men outlander gör väl över 120 tror jag men lagom fart är ju 80-90. Men skönt när man kan åka runt 100 och ändå ha mer att ge.
Bensinförbrukningen borde väl sjunka när en ny maskin blir inkörd ordentligt, och sen har trech och rj weld &custom en ecu-box på gång som förhoppningsvis ska sänka bränsleförbrukningen och öka effekten. Även avgas och luftfilter har dom.
Vet inte om sådana ingrepp kan äventyra garantin på nått vis. Kan ju vara värt att kolla upp med sin handlare. Kostar ju en slant, men verkar göra gott för maskinen.
Servo kommer väl till x8 tycker jag mig ha hört, men när det kommer eller hur hållbart det blir är ju en annan sak.
Servon är väl en del som krånglat på en del can-am.
En fördel med can-am är utbudet och modellanpassade tillbehör, det finns ju allt möjligt och går ju även att få tag på en hel del begagnat.
Vill man handla på ebay så går det väl att hitta allt från motorer till skärmbreddare.
Närheten till en bra återförsäljare/verkstad är ju viktigt, helst vid nyköp så det funkar bra med ev garantiproblem.
En tråkig grej generellt verkar ju vara att garantijobb ger dåligt betalt för verkstaden. Så att få hjälp snabbt verkar vara ovanligt, och nu på vintern när många verkstäder har skotrar inne också så lär det ju inte bli bättre.
Jag hade försökt hitta en fin outlander med rätt utrustning, hasplast/plåt, hand &tumvärme, packlåda och ruta är ju några trevliga tillbehör som man nästan får med gratis på en begagnad maskin.
Ruta är gubbigt men jäkligt skönt efter vägen. ;)
Är man köp sugen på en can am 800 lär denna ligga bra i pris
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_MAX_800XT_VAG_special_45242579.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_MAX_800XT_VAG_special_45242579.htm?ca=6&w=3)
-
Är man köp sugen på en can am 800 lär denna ligga bra i pris
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_MAX_800XT_VAG_special_45242579.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_MAX_800XT_VAG_special_45242579.htm?ca=6&w=3)
Jäklar vad bra pris. När jag letade maskin så låg det en -07 ute för 90 med bandsats som man sneglade lite på, så jämfört med den så var ju denna riktigt billig.