ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ec1 skrivet 13 december 2012 kl. 10:30:21
-
hej skall köpa fyrhjuling för plogning/lek/transport dvs måste vara väg-reggad.
Tycker inte om att köpa beggat så nytt är ett måste och har en budget på max 65000kr inkl plog mm.
Kikar på TGB Blade 500, CF Terralander 500 etc men vad är "bäst"/ privärdast/snyggast/roligast etc... och hur är kvaliten på dessa? En kompis i mcbranchen säger att alla dessa kina prylar är skit och man i stället skall köpa en beggad märkes maskin.....??
Vad gäller och vad skulle ni valt??
mvh
/ roland
-
Det ÄR skillnad på budgetmaskiner och kinesmaskiner. Sen mittemellan så finns taiwanmaskinerna från kymco och tgb tex.
Finns ju dom som haft problem med dom flesta maskiner, men ofta är det mer problem ju billigare maskinen är.
Sen brukar många tröttna på effekten i dom mindre (4-500cc), och börja leta trim eller vija byta upp sig.
Tänk på att du också kan hitta begagnat i mycket fint skick, och med rätt få mil. Där spar du en del och kanske även får lite tillbehör på köpet. Typ hasplåt, handvärme eller bättre däck.
Cf x7 (terralander 600) eller goes 625 kanske kan vara nått, lite större motor och insprutning.
Men provkör olika, och försök rangordna vilka saker du tycker är viktigast.
Jag valde en begagnad can-am istället för en ny cf 500, skulle göra samma val alla dagar i veckan. Bättre kvalitet och mer effekt är skönt att ha. Och så slipper man krångla mer garantier och dåliga återförsäljare.
-
Sen är ju dina funderingar väldigt vanliga, så läs igenom några sidor med köptips så får du många åsikter.
-
Håller med bara servicen kostar lika mycket som mellan skillnaden cd moto mot tex en polaris
-
Håller med bara servicen kostar lika mycket som mellan skillnaden cd moto mot tex en polaris
Ja visst kostar det att serva men tro inte att en polaris lever för evigt oservad häller....
-
http://www.blocket.se/vasterbotten/Renegade_800R_x_43070220.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/vasterbotten/Renegade_800R_x_43070220.htm?ca=17&w=3)
Om den är i bra skick är den värd varenda extra krona över budget! Då har du det "värsta" direkt :)
-
Du kan ju även kika på Adly 600 conquest lite dyrare än budget men plog ingår för 69.9oo:-.
Åker själv Adly 600 xce country (lite större ) och gillar den både i gång och utseende.
Det är 3 Års garanti på den vilket jag ser som ett +
-
Bättre med en begagnad än en ny kina/taiwan även att du inte ev har garanti på en beg maskin.
-
Hatar dock beggade prylar, kör även cross och skulle aldrig köpa ngn begagnad. Måste ju även vara vägreggad å då går många bort.
Visst finns endel trådar men är rätt gammla nu, måste ju skett endel + att det finns mkt kampanjer nu.
Hur är kvaliten TGB vs CF?
-
Bättre med en begagnad än en ny kina/taiwan även att du inte ev har garanti på en beg maskin.
Japp! En kinamaskin som gått en sådär 50 mil har ju tappat en tredjedel i pris, bättre att köpa en sån.
-
Hatar dock beggade prylar, kör även cross och skulle aldrig köpa ngn begagnad. Måste ju även vara vägreggad å då går många bort.
Visst finns endel trådar men är rätt gammla nu, måste ju skett endel + att det finns mkt kampanjer nu.
Hur är kvaliten TGB vs CF?
Du kör cross och då kommer du tycka TBG och CF är tråkiga på 3dagar. En begagnad märkes maskin är bättre än en ny Kina.
-
Jo men vilka "märkes" maskiner är vägreggade?
Sedan skall jag inte ut på safari, utan ploga på vintern samt till å från jobb som är nära å leka lite på vintervägar om man får lust...dvs inte ner å plöja i lera å grusgropar.
Går väll att hitta en blade 550 för dessa pengar och strypningarna verkar vara lätta att ta bort så man får lite mer klös?
-
Hatar dock beggade prylar, kör även cross och skulle aldrig köpa ngn begagnad. Måste ju även vara vägreggad å då går många bort.
Visst finns endel trådar men är rätt gammla nu, måste ju skett endel + att det finns mkt kampanjer nu.
Hur är kvaliten TGB vs CF?
Tgb tycker då jag känns någon klass bättre än cf, dock är ju priset högre också.
Jag hade en kompis som köpte ny maskin förra året, han var först inne på cf. Sen började han leta efter lite mer kvalitet och tyckte då tgb verkade bra, var och kollade på dom och han hade nästan bestämt sig för en sån.
Men efter att han provkört min outlander så kastade han alla planerna på en mindre maskin, blev en beggad 800 max.
En 500a känns väl lika upphetsande som en 125cc mc, bättre än inget men vill man busa så är det bra med större.
En 500 (även mindre) duger dock gott åt plogning och arbete, det är väl om man vill hålla lite högre hastighet på vägen och även busa lite som det är mycket roligare med dom stora motorerna. Lika om du vill slänga på större däck och flyga fram genom snö eller lera.
Vägreggade märkesmaskiner finns från dom flesta förutom honda, i stort sett....
Polaris och can-am säljer dom själva, japanerna får man köpa som ombyggda från tex dresel.
-
Alla går att få vägreggade, utom Honda.
Vissa är dock då ombyggda av fordomsombyggare och registrerade under andra namn, men det är fortfarande exempelvis Yamaha osv.
Tänk även på att du har registreringsformen traktor, då slipper du besiktiga och du har bättre försäkringspremie och du får köra på väg.
...fast inte så fort...
Eftersom du kör cross så känner du säkert till att vissa märken är av lägre kvalisort än andra, tex är ju Monstra inte i samma klass som Yamaha osv.
Även om det är svårt att tro, så är det ofta likadant inom fyrhjulingar.
Och vad hjälper garantier när maskinen stannar eller rasar?
Klen tröst då.
()p
-
Besiktning görs väll bara efter fem år å så länga har jag aldrig ägt ngt fordon tidigare.....
Får åka och klämma lite på några modeller, kvalite är skitsvårt och jag hålller t.ex defentivt inte Yammas crossar högre än ngt annat (monstra känner jag inte till) skötsel, användning och underhåll brukar vara avgörande för hur saker håller (om de nu är rätt byggda från grunden).
Sedan verkar användningsområdet skilja, jag skall som sagt inte leka safari, åka i ler/sandgropar etc.
-
Det låter som det redan bestämt dig.
Här skriver ca 10 personer med rätt stor erfarenhet och säger att du borde välja en märkesmaskin om du vill åka problemfritt.
Men ändå argumenterar du emot?
Att du är erfaren crossåkare gör ju saken ännu lustigare då du som hydro säger borde veta skillnaden på maskin och maskin.
Men visst kinamaskiner funkar och kanske inte rasar. Men att de har mer fel är fakta du bara måste ta till dig.
Köper du bara nya bilar också?
Nytt hus?
Det handlar om att välja rätt säljare....Eller öppna plånboken.
-
Det låter som det redan bestämt dig.
Här skriver ca 10 personer med rätt stor erfarenhet och säger att du borde välja en märkesmaskin om du vill åka problemfritt.
Men ändå argumenterar du emot?
Att du är erfaren crossåkare gör ju saken ännu lustigare då du som hydro säger borde veta skillnaden på maskin och maskin.
Men visst kinamaskiner funkar och kanske inte rasar. Men att de har mer fel är fakta du bara måste ta till dig.
Köper du bara nya bilar också?
Nytt hus?
Det handlar om att välja rätt säljare....Eller öppna plånboken.
-
Visdomsord. ()p
-
Yepp köper bara nya bilar och hus med.... än så länge:)
Förstår vad ni säger men det kändes lite som om vi beskrev lite olika användingsområden. Skulle inte köpa en Kinacross om jag skall åka på crossbana/ggn.. men kanske om man bara skulle leka i en grusgrop ngn gång om året.
-
Yepp köper bara nya bilar och hus med.... än så länge:)
Förstår vad ni säger men det kändes lite som om vi beskrev lite olika användingsområden. Skulle inte köpa en Kinacross om jag skall åka på crossbana/ggn.. men kanske om man bara skulle leka i en grusgrop ngn gång om året.
Lite så jag tänkte när jag köpte min. Skulle jag leka i skogen lera och snö hela tiden så hade jag nog köpt Can-Am! Men för att ploga snö och hålla på hemma å glida lite grusväg så tycker jag min Adly funkar bra speciellt nu när jag tagit bort strypningen vilken skillnad :headbang:
-
70k för en ny adly eller 70k för en beg tex Can Am :hmmm:
Du får ju mer maskin om du väljer den gamla.
-
Bra med tre års garanti men då måste man in på service efter ett visst mil tal och det kostar ungefär mellan skillnaden till en Närkes maskin så visst är det att tänka på.
-
70k för en ny adly eller 70k för en beg tex Can Am :hmmm:
Du får ju mer maskin om du väljer den gamla.
Ja visst Can-Am må vara bättre men för dom som inte vill köpa nån annans gamla prylar så e det nytt som gäller och då får man ju väga in lite annat.
Kör själv Sea-doo( som jag köpte ny )så jag vet att Can-am e bra prylar och kommer säkert köpa en NY Can-Am om nått år! Men ville testa så ATV va nåt som jag använder eller om det bara va vill ha faktor.
-
Yepp köper bara nya bilar och hus med.... än så länge:)
Förstår vad ni säger men det kändes lite som om vi beskrev lite olika användingsområden. Skulle inte köpa en Kinacross om jag skall åka på crossbana/ggn.. men kanske om man bara skulle leka i en grusgrop ngn gång om året.
Helt rätt. Och då kanske Taiwan är lite mer rätt än kina? ':)
Lite högre kvalite och lite mer lik japs i tänk. ()p
Du kör väl Kawasaki på vattnet och är grymt nöjd där väl? :D
Ja visst Can-Am må vara bättre men för dom som inte vill köpa nån annans gamla prylar så e det nytt som gäller och då får man ju väga in lite annat.
Kör själv Sea-doo( som jag köpte ny )så jag vet att Can-am e bra prylar och kommer säkert köpa en NY Can-Am om nått år! Men ville testa så ATV va nåt som jag använder eller om det bara va vill ha faktor.
()p
70k för en ny adly eller 70k för en beg tex Can Am :hmmm:
Du får ju mer maskin om du väljer den gamla.
En polare köpte en ny Can Am 500 för runt 70. :headbang:
-
Har en kymco 500irs -11, till salu, väggreggad förstås, uttagen början på okt i år, så nästan 2årsgaranti kvar ca 50mil på mätaren, nyservad, i det närmatse nyskick till salu för en billig peng:)
-
Jag köpte en polaris 500 sportsman Forrest , flång ny, med plog, vinsch, handtag/tumvärmare ,À armsskydd, handskydd, bumper bak för under 70tkr...
Bara maskin tror jag kostar 65tkr..
-
Vägreggad?
Hur många hästar är det i en sån ostrypt?
Jag köpte en polaris 500 sportsman Forrest , flång ny, med plog, vinsch, handtag/tumvärmare ,À armsskydd, handskydd, bumper bak för under 70tkr...
Bara maskin tror jag kostar 65tkr..
-
Vägreggad?
Hur många hästar är det i en sån ostrypt?
Hästkrafter känns rätt irrelevant när det gäller atv:s.
provkör istället.
Chassie, drivlina och ergonomi är viktigare punkter.
Om du är van vid crossar kommer du känna att de flesta atv:s är sömnpiller, förutom då vissa high-end maskiner och fåtalet quadar.
Skulle säga att köpa antingen billig maskin eller en märkesmaskin gör markant skillnad på antalet utflykter man gör i naturen.
Tycker man det sen är skitkul med atv finns det MASSOR med roliga tillbehör att köpa till och reservdelar i mängder till märkesmaskiner, medan till kinesmaskiner kan man få leta efter basala reservdelar.
-
asså jag har kört atv länge och har köpt en ny cf x7. :D
alla bara klagar på dem men jag har inget problem med den.
och detta skit snack om att dem krånglar så är det bara prat.
alla märken har måndags ex.
oavset om det är canam cat eller potatis.
och att köpa en can am för 70k som har gått 330 mil tycker jag är helt korkat.
jag rekomenderar en cf.
och dem som bara klagar på cf är oftast sådana som inte ägt en. eller någon som har haft en för flera år sen och cf har blivit mycket bättre dem 2 senaste åren.
x7an har även en ny drivlina som är mycket bättre så folk som klagar på dem vet oftast inte nått om dem nya cf 2012 o 2013
hoppas du hittar en bra atv som passar dig :) ville bara säga att cf är ett helt ok märke särskilt när den kostar hälften så mycket i både delar och inköpet av avt:n
-
Många måste ha penisförlängare och märkes maskiner för det är status att komma med det senaste.. Samma inom bilar måste vara det senaste och det dyraste.. Kommer bli en kines för min del när jag byter upp mig efter tjat till höger och vänster om att skaffa 4x4..
-
asså jag har kört atv länge och har köpt en ny cf x7. :D
alla bara klagar på dem men jag har inget problem med den.
och detta skit snack om att dem krånglar så är det bara prat.
alla märken har måndags ex.
oavset om det är canam cat eller potatis.
och att köpa en can am för 70k som har gått 330 mil tycker jag är helt korkat.
jag rekomenderar en cf.
och dem som bara klagar på cf är oftast sådana som inte ägt en. eller någon som har haft en för flera år sen och cf har blivit mycket bättre dem 2 senaste åren.
x7an har även en ny drivlina som är mycket bättre så folk som klagar på dem vet oftast inte nått om dem nya cf 2012 o 2013
hoppas du hittar en bra atv som passar dig :) ville bara säga att cf är ett helt ok märke särskilt när den kostar hälften så mycket i både delar och inköpet av avt:n
Håller inte med dig om detta.
-
Åter igen, tror vi vill olika saker med våra ATVèr. jag skall inte "ut i naturen", ler/grusgrop etc. Utan ploga min infart, köra till å från jobb några gånger om året, till stranden och kanske förvirra mig ut på ngn stig någon gång.
Vill ha det mest prisvärda, snyggaste, praktiska, kvalitè etc för max 65000kr inkl plog etc.
Vad skall man då välja och var köper man detta i stockholmsområdet?
-
Atvnerd köpte ju en polaris för dom pengarna. Då är ju den helt klart mest prisvärd.
-
Jo men var den vägreggad? Ge mig gärna lite konkreta tips: Var? När? Hur mkt?
-
asså jag har kört atv länge och har köpt en ny cf x7. :D
alla bara klagar på dem men jag har inget problem med den.
och detta skit snack om att dem krånglar så är det bara prat.
alla märken har måndags ex.
oavset om det är canam cat eller potatis.
och att köpa en can am för 70k som har gått 330 mil tycker jag är helt korkat.
jag rekomenderar en cf.
och dem som bara klagar på cf är oftast sådana som inte ägt en. eller någon som har haft en för flera år sen och cf har blivit mycket bättre dem 2 senaste åren.
x7an har även en ny drivlina som är mycket bättre så folk som klagar på dem vet oftast inte nått om dem nya cf 2012 o 2013
hoppas du hittar en bra atv som passar dig :) ville bara säga att cf är ett helt ok märke särskilt när den kostar hälften så mycket i både delar och inköpet av avt:n
Och du har klämt drygt 20 mil med din cf, och med lite tjut och gnissel från variatorn. Dock är den bättre i drivlinan än förr? Verkar lika illa som förut....
Vad har du haft för maskiner förut? Vet inte om åldern på din profil stämmer, men där står det 14. Och på något sätt inbillar jag mig att du inte har någon större erfarenhet av bigboremaskiner eller 4x4 i övrigt.
Milen på en maskin behöver man väl inte vara så jäkla rädd för tycker jag, missljud och skick i övrigt tycker jag är viktigare.
Jag köpte min outlander med ca 2600mil på mätaren, så en med 330 mil känns inte så farligt enligt mig.
Jämför man min maskin med en ny cf x7 så går min bättre, snabbare och har bättre kvalitet. Efter några turer i skogen så kanske min är i bättre skick plastmässigt också. Värdet på min står sig nog högre om något år.
Ang delar så är inte alls cf så mycket billigare på allt, dock får man nog byta mer grejer. Så reservdelar på 2-3 år tror jag blir billigare med can-am.
Åter igen, tror vi vill olika saker med våra ATVèr. jag skall inte "ut i naturen", ler/grusgrop etc. Utan ploga min infart, köra till å från jobb några gånger om året, till stranden och kanske förvirra mig ut på ngn stig någon gång.
Vill ha det mest prisvärda, snyggaste, praktiska, kvalitè etc för kring 65000kr inkl plog etc.
Vad skall man då välja och var köper man detta i stockholmsområdet?
Kycmo eller tgb kanske, finns ju även 4-450cc maskiner som klarar det fint. Sen vad som är snyggt nog är väl upp till dig. Can-am 400 är nog bättre kvalitetsmässigt också, men du får ingen ny vägreggad sån för dom pengarna. Tror jag...
Vilka maskiner har du provkört?
Ska du göra ett bra val så måste du ju köra lite olika, svårt att få någon riktig känsla av bilder eller filmer på nätet.
Vid nyköp så är ju återförsäljaren viktig, så kolla vilka du ha inom lagomt avstånd och besök dom som verkar bäst.
-
Håller det för otroligt att det gäller en vägreggad Polaris 500 för 70 TKR, de brukar väl ligga på > 70 + moms för vägreggat eller traktorreggat. 60 + moms för terräng är nog mer troligt men atvnerd har svaret..
Själv kan jag ju alltid kasta in en TGB 550 EFi, eftersom jag valde den efter en hel del velande, finns att köpa runt 70 TKR med plogpaket..
-
http://www.blocket.se/stockholm/TGB_Blade_425_44392727.htm?ca=11&w=1&last=1 (http://www.blocket.se/stockholm/TGB_Blade_425_44392727.htm?ca=11&w=1&last=1)
Prisvärd! Kan vara värt att kolla närmare på.
http://www.blocket.se/stockholm/Arctic_Cat_450XCi_4x4_vagreg_43907617.htm?ca=11&w=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Arctic_Cat_450XCi_4x4_vagreg_43907617.htm?ca=11&w=1)
Ganska snygg, är väl samma maskin som kymco maxxer 450i.
-
Många måste ha penisförlängare och märkes maskiner för det är status att komma med det senaste.. Samma inom bilar måste vara det senaste och det dyraste.. Kommer bli en kines för min del när jag byter upp mig efter tjat till höger och vänster om att skaffa 4x4..
Handlar inte ett skit om det...
Finns ingen kines-renegade så vad är valen?
Och anledningen varför det inte finns tror jag är att de får inte skiten att hålla.
Man får vad man betalar för.
Ja en CF är prisvärd men det kan och kommer aldrig kunna mäta sig med maskiner som kostar det dubbla.
Kanske finns en anledning till varför inte kinesiska skitbilar rullar i sverige?
-
Om man återgår lite till ämnet... det behövs varken 1000 kubik eller Renegade för att ploga lite... :whip:
TS har tydligen det rätt gott ställt och behöver kanske inte kolla på varje krona, och om han nu hellre vill ha en av de billigare maskinerna så lär det ju bli så oavsett vad som skrivs här.
För i slutändan är det ändå sig själv man skall gå till, den egna känslan...
Jag är den förste att förespråka både begagnat och märkesmaskin, men det är för att jag är snålännning och vill ha valuta för pengarna, och för att jag varit med när många ATV-er kom hit utan att de ens kunde köras i lite uppförslut utan att variatorn brann.
Men allt ändras.
Maskinerna har fått högre kvalité, men tyvärr även högre priser...
De har dock i många avseenden långt kvar till många märkesmaskiner, men om nu TS tvunget vill ha NYTT, låt honom då köpa nytt.
Nytt är aldrig billigast, men det är ju hans sak.
Alla är olika och har olika förutsättningar, olika förväntningar och olika användningsområden.
Att sen många har sina maskiner bla som penisförlängare genomskådar en femåring.
Är man utseendefixerad och stylingnisse, hänger på lampor överallt och överöser bildtrådar mm med än det ena än det andra, ja vad skulle då det annars vara...?
...eller byta pipa och montera ljudförstärkare och massa.......
Klart som fan man gör det för att det är kaxigt, fräckt, kul och för att man gillar att retas lite och för att få lite uppmärksamhet.
Allt annat är skitsnack.
-
()p
-
asså jag har kört atv länge och har köpt en ny cf x7. :D
alla bara klagar på dem men jag har inget problem med den.
och detta skit snack om att dem krånglar så är det bara prat.
alla märken har måndags ex.
oavset om det är canam cat eller potatis.
och att köpa en can am för 70k som har gått 330 mil tycker jag är helt korkat.
jag rekomenderar en cf.
och dem som bara klagar på cf är oftast sådana som inte ägt en. eller någon som har haft en för flera år sen och cf har blivit mycket bättre dem 2 senaste åren.
x7an har även en ny drivlina som är mycket bättre så folk som klagar på dem vet oftast inte nått om dem nya cf 2012 o 2013
hoppas du hittar en bra atv som passar dig :) ville bara säga att cf är ett helt ok märke särskilt när den kostar hälften så mycket i både delar och inköpet av avt:n
Jag ställde en fråga i en annan tråd, men det blev inget svar, så fortsätter denna tråd med samma fråga.
Hej Oliwer!
Hur många maskiner har du haft och hur långt har du kört med din nuvarande och i vad grundar du ditt påstående?
Ditt alias är numera ändrat från ATVPRO till Oliwer-98... skall man tolka detta som att du är 14 år?
De som letar köpråd kan ibland anse att sådan info är bra.
-
ja jag är 14. problem med det? ???
jag har haft 2 andra kines fyrjulingar som vart skit... och en rolig cross som jag säljer.
jag har inte svarat på dem andra trådarna förut pga att jag ej har hittat dem som jag skrev på då. är ny på forumet och precis lärt mig o hitta här:)
-
ja jag är 14. problem med det? ???
jag har haft 2 andra kines fyrjulingar som vart skit... och en rolig cross som jag säljer.
jag har inte svarat på dem andra trådarna förut pga att jag ej har hittat dem som jag skrev på då. är ny på forumet och precis lärt mig o hitta här:)
Han har nog inga som helst problem med din ålder.
Han ifrågasatte nog bara din erfarenhet av fyrhjulingar.
Och då du verkar undanhålla svar hur mycket du kört så besannas ju bara hans föraningar.
Är inte CF kinesiskt?
-
ja det är kinesiskt. har kört sen jag vart 5 iaf. ^-^
-
dock ingen erfarenhet av att köra i 1 meter djup lera inte bra för atvn :nono:
-
att köpa en can am för 70k som har gått 330 mil tycker jag är helt korkat.
Jag köpte en can-am som gått 420mil för 65k och tycker det känns som ett mycket bättre köp en CF som jag köpte ny :)
-
Jag köpte en can-am som gått 420mil för 65k och tycker det känns som ett mycket bättre köp en CF som jag köpte ny :)
Härligt ()p
-
Hej
Jag köpte första 4x4 atv´n 2011 det var en Linhai 300 som jag var kanonnöjd med efter 200 mil bytte den i år p.g.a ville inte losa för mycket pengar samt att jag ville ha en maskin med diffspärr på framaxeln och delad bakaxel så det blev en viarelli 550 GTX det var förmycket som strula på den så den såldes. Köpte en Goes 520 är kanon nöjd med den hitils jag har den till att ploga snö, köra skärp m.m så det finns bra och dåliga kina hojar.
M.V.H P-A78
-
jag tycker inte om gammla sm gått långt. :-\ tycket 330 är mycket men det är väl sak samma
-
jag tycker inte om gammla sm gått långt. :-\ tycket 330 är mycket men det är väl sak samma
330 mil är inte långt. För en Kina maskin kanske.
-
Hej
Jag köpte första 4x4 atv´n 2011 det var en Linhai 300 som jag var kanonnöjd med efter 200 mil bytte den i år p.g.a ville inte losa för mycket pengar samt att jag ville ha en maskin med diffspärr på framaxeln och delad bakaxel så det blev en viarelli 550 GTX det var förmycket som strula på den så den såldes. Köpte en Goes 520 är kanon nöjd med den hitils jag har den till att ploga snö, köra skärp m.m så det finns bra och dåliga kina hojar.
Det är ju alltid olika på kineserna. vissa funkar bra o vissa bara ramlar ihop:P
Jag köpte en can-am som gått 420mil för 65k och tycker det känns som ett mycket bättre köp en CF som jag köpte ny
gött att det att det fnkar bra :)
-
bara vad jag tycker iaf. är för det lite nyare istället för att köpa begangnat.
beror lite på vad det är men för min del räcker x7an helt ok o funkar finfint till det jag använder den till ;D
-
ja jag är 14. problem med det? ???
jag har haft 2 andra kines fyrjulingar som vart skit... och en rolig cross som jag säljer.
jag har inte svarat på dem andra trådarna förut pga att jag ej har hittat dem som jag skrev på då. är ny på forumet och precis lärt mig o hitta här:)
Nänä, klart jag inte har problem med att du är fjorton, alla är välkomna!
Men det är bra för de som söker råd att få veta en sådan sak, då det säkert spelar in gällande både erfarenhet, ekonomi och behörighet.
Du har troligtvis inte jobbat ihop pengarna till din/dina fyrhjulingar, till dess drift eller till dess fasta utgifter, vilket de flesta andra har, och du har ej heller troligtvis behörighet att köra den.
För varken B-kort eller terrängskoterkort går väl att få när man är 14 va...?
Så det finns massa skäl till varför köpråd från ett barn kan bli missvisande vilket jag hoppas du kan ha förståelse för.
-
nej men får ta terräng kort när man ää 16 men det suger ju.
+ att ingen har rättighet att köra i skogen oavsett om du har körkort eller terräng kort fast du äger marken. du måste ju ha tillstånd så
-
Det är ju skitbra när det finns garantier på kineserna, men när det sedan är en tomte som skall beställa/godkänna en växellåda eller vad det nu är som är restade och tar 4 månader att få. Vem fan plogar din snö då :hmmm:
Reservdelsnätet ska ju vara så uppbyggt på kineserna numer, men likförbannat läser man om folk som blir r********de av återförsäljare som bara lovar och lovar.
Har tom. sett folk bli nekade garantier av Linhai´s återförsäljare pga. plasten varit sprucknen å vinschvajern rostig :o " det förstår du ju, den är ju vanvårdad" får ägaren höra (som köpt den ny) :o :o :o Skall ju tilläggas att deras plast numer spricker bara man lägger en fis mot den :banghead:
Köpa billigt blir oftast dyrt i pengar och tid.
-
nej men får ta terräng kort när man ää 16 men det suger ju.
+ att ingen har rättighet att köra i skogen oavsett om du har körkort eller terräng kort fast du äger marken. du måste ju ha tillstånd så
Du behöver ju inte tillstånd för att bruka skogen väl!!?
-
nej men får ta terräng kort när man ää 16 men det suger ju.
+ att ingen har rättighet att köra i skogen oavsett om du har körkort eller terräng kort fast du äger marken. du måste ju ha tillstånd så
Finns en anledning till att det finns åldersgränser hur dumt det än låter ;)
-
ec1 måste känna att tipsen på senaste 1½ sidorna i den här tråden varit helt ovärderliga.
-
Det är ju skitbra när det finns garantier på kineserna, men när det sedan är en tomte som skall beställa/godkänna en växellåda eller vad det nu är som är restade och tar 4 månader att få. Vem fan plogar din snö då
Reservdelsnätet ska ju vara så uppbyggt på kineserna numer, men likförbannat läser man om folk som blir r********de av återförsäljare som bara lovar och lovar.
Har tom. sett folk bli nekade garantier av Linhai´s återförsäljare pga. plasten varit sprucknen å vinschvajern rostig " det förstår du ju, den är ju vanvårdad" får ägaren höra (som köpt den ny) Skall ju tilläggas att deras plast numer spricker bara man lägger en fis mot den
Köpa billigt blir oftast dyrt i pengar och tid.
hehe har en farsa som fixar det.
+
nej man måste igentligen ha tillstånd att få köra i terräng oavsett om det är dinmark eller någon annans.
-
Åter till ämnet tack!
Är nu högaktuellt med fler bra konkreta tips på bra vägreggade maskiner för max 65-70tkr inkl plog mm.
Var och kollade på CF i helgen och de kändes sådär i kvalitè, dock tyckte jag TGB verkade mkt bättre. Sugen på en blade 525 med EFI kan få en inkl varnplog etc för 61000kr, synpunkter?
-
http://www.blocket.se/orebro/Adly_CONQUEST_600_ATV_4WD_INK_PLOGBLAD_44499628.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Adly_CONQUEST_600_ATV_4WD_INK_PLOGBLAD_44499628.htm?ca=17&w=3)
http://www.blocket.se/alvsborg/Dinli_600_Prime_Med_snoblad_fynda_44499592.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/alvsborg/Dinli_600_Prime_Med_snoblad_fynda_44499592.htm?ca=17&w=3)
http://www.blocket.se/vastmanland/TGB__Blade_500_Warn_plog_3_ars_garanti_44497769.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/TGB__Blade_500_Warn_plog_3_ars_garanti_44497769.htm?ca=17&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/CF_Moto_Terralander_625_EFi_inkl__plog_44485662.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/CF_Moto_Terralander_625_EFi_inkl__plog_44485662.htm?ca=17&w=3)
http://www.blocket.se/stockholm/CF_Moto_Orange_Edition_inkl_plog_44485663.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/CF_Moto_Orange_Edition_inkl_plog_44485663.htm?ca=17&w=3)
http://www.blocket.se/gavleborg/Smc_700_jumbo_plog_frontmontage_44481211.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Smc_700_jumbo_plog_frontmontage_44481211.htm?ca=17&w=3)
-
Tack pelle, dock får det gärna vara i stockholmsområdet.
Likställer du alla dessa märken i kvalitèn/prestanda/köpvärdighet?
Hur är det med serviceställen för de olika märkena i stockholm och då gärna på nacka/värmdö sidan?
Tyckte somsagt att TGB verkade vara av högre kvalitè än CF vilka är Era erfarenheter?
Tackar för intresset/hjälpen ()p
-
Har du kikat på Kymco? Ska väl vara likvärdig med TGB säger ju vissa men det vet jag inget om.
Jag har väl inte så mycket att komma med då jag bara haft min i ett par månader och har bara kört 30 mil, men jag tycker helt klart att du ska kika på en sån om du får tillfälle. Jag är helnöjd med min, har plogat en hel del och det har funkat jätte bra. Dom nya har ju även insprutning och IRS nu mera.
Lite över din budget dock då dom ligger på 69 900 utan plogpaketet, men med lite tur så får du med plogen på 69 om åf är snäll. Jag fick iaf det erbjudandet så det lär ju inte vara omöjligt :)
EDIT: Finns en ÅF i Sollentuna har jag för mej :hmmm:
-
Någon som har erfarenheter av Access 700? Var å kika på en sådan och de kändes vettiga, dessutom ergonomiskt rätt, vilket väldigt få atv`s är tycker jag. kan få en sådan ny vägreggad med lysramp, plog första service etc för 69tkr? Tyckte TGB 550 kändes för mig onödigt stor dessutom lite dyrare med mindre effekt och inte alls lika ergonomsikt rätt för mig.
-
Ska man köpa beg eller nytt så inte skulle jag köpa en beg can am 500 utan någon större modell, 500 mot 500 så spelar inte så stor roll då skulle jag nog välja kina mopeden får nytt är alltid nytt.
-
Ska man köpa beg eller nytt så inte skulle jag köpa en beg can am 500 utan någon större modell, 500 mot 500 så spelar inte så stor roll då skulle jag nog välja kina mopeden får nytt är alltid nytt.
Har du kört en ca 500 nån gång?
Kan säga att trots endast 2hk skillnad mellan ca och min kymco så säger min "phööö" när man trycker fullt i 70km/h medans ca bara ger.
-
Två hästar märker du inte , och jo jag har kört en 500 en stånk låter som en förvuxen gräsklippare , så nog måste det vara annat som spelar in mellan maskinerna.
-
Något många glömmer är effektförlust, utväxling och vridmoment.
Sen att det är säg 50 hk i motorn betyder inte att båda har 50 hk på hjulen.
Ena kanske har 30 och andra 38
-
Ingen som kan hjälpa mig med erfarenheter kring Access 700? hur är kvaliten etc? j-t sugen på att köpa en i morgon men vet inget om dem....
-
Ingen som kan hjälpa mig med erfarenheter kring Access 700? hur är kvaliten etc? j-t sugen på att köpa en i morgon men vet inget om dem....
Om du vill ha snabba svar. Kolla på accsess delen. Och dom du ser äger en sådan skickar du ett PM till så kanske de plingar till i deras mobiler ()p
-
Håller helt med det kan vara stor skillnad på hur dom olika tillverkarna har specat sina maskiner större däck tex på en motor svagare maskin på verkar hur den känns utväxling är ochså en parrameter man måste se den ena maskinen är kanske högre växlad än den andra och då känns den lite slö, variatorerna är ochså en grej man kan laborera för att få maskinen att fungera bättre.
-
Två hästar märker du inte , och jo jag har kört en 500 en stånk låter som en förvuxen gräsklippare , så nog måste det vara annat som spelar in mellan maskinerna.
CA 500 är ingen enstånka.
Kubiken spelar mindre roll än effekten, och exempelvis en Grizzly 700 har lägre effekt än en CA 500...
Can Am 500 med 46 häst och servo kostar väl för övrigt 85 000:- nu, dvs samma som en CF moto Terralander utan servo...
()p
-
Om du vill ha snabba svar. Kolla på accsess delen. Och dom du ser äger en sådan skickar du ett PM till så kanske de plingar till i deras mobiler ()p
Tack för tipset men hittar ingen som har den.....
Vart grymt sugen på en snyggaste atv jag sett med bäst ergonomi, smal över tanken etc, såg välbyggd ut med. Men vågar nog inte köpa en då ingen verkar ha erfarenheter av dem, handlarn jag var hos hade bara sålt ngn enstaka... andrahandsvärdet lär väll inte vara lysande direkt.
Håll er gärna till ämnet och ge mig bra tips var jag handlar min Atv nu ()p
-
700 måste ha bättre vrid än 500 ialla fall , så nog måste 200 kubik kännas starkare .
-
Detta med "vrid" snackas det ofta om... men oavsett vilket så är ju detta maskiner med CVT, då spelar "vridet" mindre roll eftersom utväxlingen alltid blir sådan att varvet läggs förhållandevis högt.
Sen vad som "känns" starkare vet jag inte.
-
Det är precis då det spelar roll har du en bra inställd variator så fungerar maskinen mycket bättre du får ut hästarna på hjulen annars blir det bara värme av det.
-
Två hästar märker du inte , och jo jag har kört en 500 en stånk låter som en förvuxen gräsklippare , så nog måste det vara annat som spelar in mellan maskinerna.
Då har du alltså inte kört en Can Am 500? Att jämföra Can am mot kinamaskiner och säga "500 som 500" är helt enkelt inte en rättvis jämförelse.
-
Nä det är klart 500 en stånk 500 kubik två cyl och sist av allt två cyl två takt visst är det skillnad ........... ungefär70 stycken hästar.
-
Tack för tipset men hittar ingen som har den.....
Vart grymt sugen på en snyggaste atv jag sett med bäst ergonomi, smal över tanken etc, såg välbyggd ut med. Men vågar nog inte köpa en då ingen verkar ha erfarenheter av dem, handlarn jag var hos hade bara sålt ngn enstaka... andrahandsvärdet lär väll inte vara lysande direkt.
Håll er gärna till ämnet och ge mig bra tips var jag handlar min Atv nu ()p
Jag förstår precis hur du tänker!
Men du måste ändå tänka lite med hjärtat. Det Abolut viktigaste är att du är nöjd och trivs med din maskin. Vad andrahandsvärdet blir är ett problem man kan ta då. För tro mig oavsett val så kommer den rasa mycket i värde. Min Renegade kostade 150k ny jag köpte den för 85k 15 månader gammal 36 timmar och 80 mil stod det på mätaren....
-
Håller helt med dom faller alltså alla märken , en egen åsikt köp inte en cf-moto , visst mycket maskin för pengarna 3års garanti men då ska du ha gjort alla servicarna hos service verkstad och det blir många ca 20 st varje kostar beroende var i landet du gör dom mellan 1500 kr till 2900 så gångrar du dom med tjugo det blir pengar det med.
-
Håller helt med dom faller alltså alla märken , en egen åsikt köp inte en cf-moto , visst mycket maskin för pengarna 3års garanti men då ska du ha gjort alla servicarna hos service verkstad och det blir många ca 20 st varje kostar beroende var i landet du gör dom mellan 1500 kr till 2900 så gångrar du dom med tjugo det blir pengar det med.
Vad det gäller service är det tyvärr inget man kommer ifrån oavsett märke.
Handlarna har upptäckt ett smidigt sätt att tjäna pengar...
Ska man vara ekonomisk tror jag att man ska kolla på ca 6-18 mån gammal maskin som kanske har 100-200 mil på mätaren.
Då är de första täta intervallerna gjorda. Den har gjort största värdeminskingen men har med "rätt ägare" fortfarande kvar ny maskins känslan :)
-
Ja då har man fått en vettig maskin till vettiga pengar.
-
Men så täta serviceintervaller är det väll ändå inte... TGB och acces hade långt mellan sina iallafall. Acess hade 50mil sedan 100 eller 150mil ej antal gångtimmar.
Angående kvalite så har jag som sagt en polare som jobbar på ett av de större mc-handlarna och enligt honom är canam sisådär i kvalite och sukka bl.a har betydligt bättre (inom atv segmentet).
-
TS klargjorde rätt tidigt att ekonomi spelade mindre roll, samt att det skulle vara en ny maskin som skulle inhandlas, och detta verkar knappast ändras så ekonomiska och förnuftiga tips spelar nog mindre roll.
Pelles Renegade var nog ovanligt billig, om det nu stämmer att den bara var 15 månader gammal (trodde det var en -09:a som köptes i år).
Renegaden lever lite på att vara värst, och när de i år släppte 1000-kubikaren är ju inte 800:an värst längre, därför påverkar det värdet en del.
De nyare har dessutom betydligt snabbare låsning av diffen samt har servo.
Även detta påverkar värdet negativt.
Kollar man istället på en tråkigare maskin, tex min... Yamaha Grizzly 700, så kostar de 100 nya och i våras sålde jag min ena för 85 000:- (extrautrustad för nästan 25 000:- med hjul, plåtar, vinsch, packlåda och plog).
Det var en -09:a och alltså typ 40 månader gammal.
125 000 - 85 000 = 40 000:-
Den sjönk alltså en tusing i månaden.
Pelles Renegade kostade första ägaren 4300:- per månad.
Så visst skiljer det. Både i pengar och i busfaktor.
()p
-
TS klargjorde rätt tidigt att ekonomi spelade mindre roll, samt att det skulle vara en ny maskin som skulle inhandlas, och detta verkar knappast ändras så ekonomiska och förnuftiga tips spelar nog mindre roll.
Pelles Renegade var nog ovanligt billig, om det nu stämmer att den bara var 15 månader gammal (trodde det var en -09:a som köptes i år).
Renegaden lever lite på att vara värst, och när de i år släppte 1000-kubikaren är ju inte 800:an värst längre, därför påverkar det värdet en del.
De nyare har dessutom betydligt snabbare låsning av diffen samt har servo.
Även detta påverkar värdet negativt.
Kollar man istället på en tråkigare maskin, tex min... Yamaha Grizzly 700, så kostar de 100 nya och i våras sålde jag min ena för 85 000:- (extrautrustad för nästan 25 000:- med hjul, plåtar, vinsch, packlåda och plog).
Det var en -09:a och alltså typ 40 månader gammal.
125 000 - 85 000 = 40 000:-
Den sjönk alltså en tusing i månaden.
Pelles Renegade kostade första ägaren 4300:- per månad.
Så visst skiljer det. Både i pengar och i busfaktor.
()p
Skarp iakttagelse. Den är uttagen höst 2010
Men så täta serviceintervaller är det väll ändå inte... TGB och acces hade långt mellan sina iallafall. Acess hade 50mil sedan 100 eller 150mil ej antal gångtimmar.
Angående kvalite så har jag som sagt en polare som jobbar på ett av de större mc-handlarna och enligt honom är canam sisådär i kvalite och sukka bl.a har betydligt bättre (inom atv segmentet).
Att Suzuki skulle vara bättre kan jag inte svara på.
Men jag kan garantera att generellt så körs CA betydligt hårdare än Suzuki. Och därmed självklart fler serviceärenden.
CA har intervall
10 tim (kontroll)
25 tim (oljebyte motor)
75?
100 tim (storkontroll med diverse oljebyten)
200 osv.