ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: dosen1988 skrivet 26 november 2012 kl. 03:32:47
-
sitter här på jobbet och funderar på att höra av mig till stället jag köpte min CF moto 500 för mindre än 1 vecka sedan och fråga om han inte har något lite " sportigare " med mer fart och lite mer lek modell.
Vet dock inte om man ska vara nöjd med det man har eller om man ska fråga om inbyte :P
med ett glatt leende på läpparna och vinden i ryggen gör min cf 70 kmh just nu vet att man kan slipa bort en sak på ett lock och skruva lite med tummgasen för att få lite mer effekt, MEN är man ute och åker med en renegade 800 så kan ni väl inte klandra mig för att jag tycker det går långsamt? :P
menar självklart att byta in mot något med 4w också fast ändå mer lek.
skulle behöva lite råd om vad man skulle göra...
-
Om känslan kommer redan så skulle iaf jag försöka byta in den.
Cf har ju en fin v-twin med lite mer pulver!
-
och nu kommer vi till frågan ja har kört ca 18 mil så man kan börja fundera på hur mkt hn kommer sänka priset på den. 54 ny så kan ju bara hoppas på det bästa. blir det för mkt så behåller jag den skulle jag tro :)
-
Du får ju lägga till det dubbla för att kunna hänga på renegaden. Är det en kostnad du tycker det är värt?
-
35-40 i inbyte tror jag folk brukar bli erbjudna, men då är dom ju oftast lite äldre en bara nån vecka. Men jag vet inte hur stor roll det spelar.
Bara att hoppas din åf är generös.
Cf har ju sin 800, men vet inte hur den står sig emot renegade. Den är ju längre, tyngre och lite annan modell. Blir ju dyrt hur du än gör, så köp det du vill om du har råd.
Billigast är väl att sälja privat och köpa annat privat.
-
Vet att jag får lägga ut mkt vill inte ha.en jämnlik maskin utan en som de e lite mer drag i. Även om ja åker med en aeon cobra 320 blir jag ifrånkörd på en pissblink men det kanske blir ändring på det när ja fixar strypning och tummgasen?
Men uppskattar verkligen alla tips och råd!
Är som sagt en total nybörjare på detta.. :dntknow:
-
En encylindrig 500 kommer tyvärr aldrig bli särskilt rapp om vi snackar 4x4.
Är man missnöjd redan första veckan så kommer det inte att släppa.
Spelar ingen roll om du sätter trim på 500:an så blir den inte rapp, känner du dig missnöjd... BYT ! Medans maskinen är i nyskick, sätt ut på annons och skriv som du känner, att du vill ha nåt vassare.
Det finns köpare som inte kräver det, bättre att vara ärlig än att folk ska tro att det är nåt lurt med maskinen.
-
Samtidigt, börja med att stryp av den. Kör inte strypt och ta referens från det.
Som sagt innan blir det ändå ingen räser, men strypt är ju inte körbart.
Seså! Stryp av nu! Det är gjort på 10 minuter!
-
Pratade nyss med min åf då jag märkte nu att fronten på den är sned! Iaf så så jag att jag var missnöjd och frågade Ang byte, dom hade en cetec King cobra 500cc inne med priset 49000 och då ja köpte min för 54900 och den är körd i 14,3 mil så skulle han snacka med chefen om det. Läst lite och den verkar lovande dock beg maskin men det tar jag. Får se vad han säger när han ringer tillbaka hoppas det är något posetivt. ':)
-
Är cobran mycket rappare än cf:n?
Den lär väl också ha 20hk?
-
Eftersom du redan vill ha en "sportigare" mer lekmodell och drar lite små "jämförelser" med renegade, så skulle jag säga åk och byt till något annat. Då jag förmodar pengar inte är ett problem så skulle jag inte tveka.
Om du byter allt och lite till på en cf 500 så kommer du aldrig i närheten av en renegade exempelvis.
Att lägga kanske 20tusen på så kallat trim/tillbehör till en cf och ändå inte uppnå det man kanske förväntar sig och vill ha blir bara dyrt.
Lägg på de 20tusen direkt och köp något bättre begagnat som redan har det mesta.
Är man ute efter en lekmaskin med klös i så är inte cf rätt val, men den funkar bra till mycket annat och allt handlar väll om vad man ska använda den till.
Det är min åsikt :) Lycka till
-
Det är en " lek " maskin och den är tydligen betydligt rappare enligt åf, var insprut på den vad det nu är ska Googla det.. sen så prata jag med en kompis om den och den ska tydligen kunna mäta sig med renegade 500 , om det nu stämmer. Så kanske lyckas hålla med lite bättre, ska iväg och pröva den innan jag säger ja eller nej.
-
Eftersom du redan vill ha en "sportigare" mer lekmodell och drar lite små "jämförelser" med renegade, så skulle jag säga åk och byt till något annat. Då jag förmodar pengar inte är ett problem så skulle jag inte tveka.
Om du byter allt och lite till på en cf 500 så kommer du aldrig i närheten av en renegade exempelvis.
Att lägga kanske 20tusen på så kallat trim/tillbehör till en cf och ändå inte uppnå det man kanske förväntar sig och vill ha blir bara dyrt.
Lägg på de 20tusen direkt och köp något bättre begagnat som redan har det mesta.
Är man ute efter en lekmaskin med klös i så är inte cf rätt val, men den funkar bra till mycket annat och allt handlar väll om vad man ska använda den till.
Det är min åsikt :) Lycka till
Jo givetvis har du rätt men jag vill inte dyka på en 800 utan så mycket körvana och stämmer det att det är bättre klös i denna så tar jag den och kör med i ett par år innan jag byter till större :)
-
Det är ca 5-10 hk mer i cobran ostrypt. Då är det bara 30-40hk kvar till Renegaden ()p
Samt tappa 50-100 kg....
Man kan ALDRIG ha för mycket :nono:
Det är bara ge halvgas om man tycker det är läskigt ()p
-
Jo givetvis har du rätt men jag vill inte dyka på en 800 utan så mycket körvana och stämmer det att det är bättre klös i denna så tar jag den och kör med i ett par år innan jag byter till större :)
ja men likt förbannat så är det bara en 500cc.. min första fyrhjuling va en Outlander 800.. och nu har jag en 1000..
-
Huvudsaken är att du blir nöjd dosen, ett annat exempel bara, om vi skippar alla can-allt maskiner och kikar på en Suzuki 500cc så är denna betydligt rappare både i acceleration och toppfart och blir således mer lekvänlig. Dock kanske inte modellen är så "sportig".
Så det är skillnad på 500cc och 500cc.
En cobra är rappare än en cf, och den har insprutning.
:)
-
mer fart ska du ha. du skulle kollat mer om 800an :) hur gamal va den andra o det?? du förlorar ju på det o de kvittar med de lilla xtra du får . ha kvar den där du doysen. kvittar om du byter till den. ha kvar den du har iställe.
ja får väl köra på de där 28%gas :P
-
Man ska nog kolla en del till användningsområdet också, visst, på grusvägar så är inte en cf 500 så kul men i skogen där det inte går så fort har jag precis lika kul som mina polare med vassare maskiner, och som ett exempel så gled jag över ett sketet litet dike hur lätt som helst men när polaren kom med sin Ac 1000 och körde ner fronten i diket så blev det stopp, det bara spann när han skulle försöka komma upp för kanten, då var han jätte nöjd att han hade 80 hk :banghead:(eller vad de nu är)
-
Man ska nog kolla en del till användningsområdet också, visst, på grusvägar så är inte en cf 500 så kul men i skogen där det inte går så fort har jag precis lika kul som mina polare med vassare maskiner, och som ett exempel så gled jag över ett sketet litet dike hur lätt som helst men när polaren kom med sin Ac 1000 och körde ner fronten i diket så blev det stopp, det bara spann när han skulle försöka komma upp för kanten, då var han jätte nöjd att han hade 80 hk :banghead:(eller vad de nu är)
Du har helt rätt!
I skogen har man ingen som helst nytta av effekten. (om man inte ska dra tungt)
Det är när man ska ha den som allroundmaskin man snabbt kan tröttna på en effektsvag maskin.
-
Maskinen ja skulle bytt mot hade gått över 300+ mil. Bestämt mig för att göra så att jag behåller pärlan och säljer privat om det är så att jag akut vill ha annat. Så nu ska pluggen bort och ja ska skruva lite på skriven vid tummgasen :)
-
Du har helt rätt!
I skogen har man ingen som helst nytta av effekten. (om man inte ska dra tungt)
Å tungt blir det ju direkt när det är lite lera... :whip:
-
Å tungt blir det ju direkt när det är lite lera... :whip:
Jo, men det är ju inte så att en 500 får motorstopp för att den inte orkar?
Men det skickar ju inte lera ut i omloppsbanan som på en 1000cc
-
Nä, den får inte motorstopp.
Me ndne har ej heller effekt nog att få däckens mönster att självrensa, vilket ju är liksom hela principen.
Att ha fullt igenkleggade däck som snurrar sakta i lera driver INGET.
Så visst krävs effekt i lera!!!
Kör man med originaldäck eller andra hylandliknande enheter spelar det dock mindre roll eftersom de inte driver i lera ändå.
-
Nä, den får inte motorstopp.
Me ndne har ej heller effekt nog att få däckens mönster att självrensa, vilket ju är liksom hela principen.
Att ha fullt igenkleggade däck som snurrar sakta i lera driver INGET.
Så visst krävs effekt i lera!!!
Kör man med originaldäck eller andra hylandliknande enheter spelar det dock mindre roll eftersom de inte driver i lera ändå.
Så ingen fyrhjuling innan 2006 typ (som inte hade mer än 40hk) klarar alltså inte att köra i lera?
-
Så ingen fyrhjuling innan 2006 typ (som inte hade mer än 40hk) klarar alltså inte att köra i lera?
De åktes mera runt helt klart
-
Man får som sagt bestämma sig för vad som är roligast. Att köra i lerhål lär sannolikt vara den dyraste hobbyn då det dels kräver effektmonster, men också andra däck, typ silverbacks och liknande. Glöm inte snorklar. Och effekt och ordentliga däck frestar mer, räkna med en axel/drivknut då o då. Av de youtubefilmer jag sett så har jag inte sett axlar ryka i annat än bottenlösa lerhål.
Detta stycke summerar varför jag kör lång X5a:
Själv kör jag helst väg och skog, myser runt och ser mig om, åkte till gotland ett år mm. Men lika gärna kör jag ordentligt i skogen, och ibland är det lerigt och dant, visst saknar jag då effekt och däck, men det går väldigt bra ändå och man får ju välja sina hål. Precis som i riktiga livet. ;)
Jag skulle inte vilja ha en vild kort maskin på 100pållar med silverbacks för att åka på semester. Då passar en lång med normala däck bättre. Och det är ändå inte kul att ligga i 90km/h om man ska se sig om, så 70km/h duger att förflytta sig i.
Fundera ut vad som lockar mest, köp efter det. Men alla maskiner funkar till allt, bara mer eller mindre bra.
-
Vad 2006 har med saken att göra förstår jag inte, det fanns bigbore före -06...
Men visst skiljer det, det är mer effekt i maskinerna nu och spåren blir tuffare.
Och utvecklingen inom framför allt däck har gjort tuffare spårval möjliga.
27-29-tummare med klackar på 2-3 tum driver fint i lera, men inget man har på en 500.
Sen får du tro och tjafsa hur mycket du vill...
...och hänger man sen på 32:or... då följer inte ens de med 29:or efter i de spåren...
Personligen undviker jag lera, men många älskar det och detta har möjliggjort en marknad och en utveckling i området som inte fanns "förr".
-
Lagom med lera är bäst och kul ()p
-
eftersom han frågade angående nått avsevärt annat 'n ler åka så kan vi släppa det.. vi åker skog grus o is . o lite lera men inga dyhöl.
mvh
-
Plocka bort strypningarna först åtminstone innan du bestämmer dej. Är lite som å köpa en ny bil å bara växla upp till trean å sen klaga på att den gick sakta annars. Blir ingen raket avstrypt heller men skillnaden lär märkas :)
-
och man får ju välja sina hål. Precis som i riktiga livet. ;)
:lol: ;D
-
eftersom han frågade angående nått avsevärt annat 'n ler åka så kan vi släppa det.. vi åker skog grus o is . o lite lera men inga dyhöl.
mvh
Lite trollvarning över tråden från start, spelar ju mindre roll om TS köper en 1000kubikare om han iaf. låter strypningen sitta kvar :hmmm:
Jag har aldrig provat en strypt maskin, så jag kanske talar med kluven tunga :o