ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Rapid1234 skrivet 1 augusti 2012 kl. 11:00:08

Titel: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 1 augusti 2012 kl. 11:00:08
Tja.
Jag har tänkt på en sak, jag kör med Pc5, hmf helsystem och k&n filter och ändå tycker jag inte den går så bra som en 700 borde gå. jag har 16/37 drev och den toppar bara 132,5 enligt gps och den vägrar varvstoppa på någon växel.
jag kanske är kräsen och förväntar mig för mycket men min polare har en 700 med hmf helsystem och dobbec box och den varvstoppar ju som ingenting,

kan det va så att jag har missat någon strypning nånstans eller den bara är så slö som den är.
jag vet många som har kört med liknande drevningar och trim och dom påstår dom har varit uppe i över 140-150 med dom.

så kom igen nu och bara släng allt i huvudet på mig som har med strypningar att göra.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 1 augusti 2012 kl. 11:05:25
Du har plockat varvstoppet på femman?
Man klipper en kabel vid cdin och jordar
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 1 augusti 2012 kl. 11:16:13
ja jag har prövat att koppla ur den vid kontakten men den går inte många km/h snabbare har jag tur så kanske den toppar 135 istället.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 1 augusti 2012 kl. 12:16:30
ja jag har prövat att koppla ur den vid kontakten men den går inte många km/h snabbare har jag tur så kanske den toppar 135 istället.
Däckdimension är ju också direkt relativt till max hastighet.
Toppade 145 på gps med 15/38 drev helt orginal i övrigt och då på orginaldäck. (21/10/9?   20/10/9...) på mina spearz vägdäck  e de ju bra mycket mindre och då kommer jag upp i runt 130 om jag inte missminner mig. Och nej har ej heller klippt kablar o så.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 1 augusti 2012 kl. 12:21:29
Du kanske är en tjockis som tex mig...?
Då orkar den inte.

På turboraptorn passerade jag 135 lätt, men med originalraptor plus Big3 så nä.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 1 augusti 2012 kl. 12:37:05
jaså det är så jäkla illa att dom inte är snabbare.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 1 augusti 2012 kl. 12:45:33
Jag säger samma som jag brukar...

När motorn sitter i ett tvåhjulingschassie så anses maskinen vara moped, 45 häst och 160 kilo.
...men sen när den hamnar i ett förhållandevis trögrullat fyrhjulingschassie på 30-40 kilo extra så är det helt plötsligt en superracer!
Märkligt.

Fyrhjulingar är kul till hundra, sen är normalt sett kraften slut... så på grusvägar, i grusgropar, på kurviga småvägar, på skogsstigar är den kul och tillräcklig.

Men på vägar osv är den klen.

Hur många bilar toppar 130-140 tex?

Lada Niva och nån till...  :whip:

Visst kan man trimma, men över 65 häst blir segt och dyrt.
 
...och ja, nu kommer man få skäll igen...  :headbang:
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Ebbard skrivet 1 augusti 2012 kl. 13:20:52
...och ja, nu kommer man få skäll igen...  :headbang:

Inte då, du beskriver ju bara verkligheten! Iofs så kan den göra ont ibland hos vissa...  ;)
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Yämähä skrivet 1 augusti 2012 kl. 13:28:27
kmr upp i ca135 med min oxå, med väg däcken, far mins raptor oxå
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 1 augusti 2012 kl. 14:16:26
Jag säger samma som jag brukar...

När motorn sitter i ett tvåhjulingschassie så anses maskinen vara moped, 45 häst och 160 kilo.
...men sen när den hamnar i ett förhållandevis trögrullat fyrhjulingschassie på 30-40 kilo extra så är det helt plötsligt en superracer!
Märkligt.

Fyrhjulingar är kul till hundra, sen är normalt sett kraften slut... så på grusvägar, i grusgropar, på kurviga småvägar, på skogsstigar är den kul och tillräcklig.

Men på vägar osv är den klen.

Hur många bilar toppar 130-140 tex?

Lada Niva och nån till...  :whip:

Visst kan man trimma, men över 65 häst blir segt och dyrt.
 
...och ja, nu kommer man få skäll igen...  :headbang:
skäll? absolut inte letar ni så ser ni att jag säger samma sak i andra trådar, raptorn är absolut inget monster som vissa har fått för sig,
jag trodde därimot att dom lätt toppade 140-150 med den drevningen, men som det ser ut nu så får det nog bli en ny hubb från tyskland med 32 bakdrev så där blir lite bättre fart i henne, det är ju pissetråkigt att köra motorväg när man nästan har full gas vid 110,
frågan är ju sen om jag kommer kunna resa den på 2an med 32 bak, återstå att se
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 1 augusti 2012 kl. 14:30:55
Trimmar man så blir den självklart piggare, och i ditt fall kanske det är något som stryper, men generellt är det inte sånt flås i fyrisar som man ibland får uppfattningen om här på forumet.
Troligtvis jämför dem med åkgräsklippare osv.
Dinli 450 kan ju lägga lakrits på femman i 90, typ... om man tror vissa här... och när de sen testar en Raptor så är skillnaden enorm, men inte heller det stämmer.
En Raptor 700 går rätt jämnt med en Dinli 450... och SMC 500 osv... om man testar rent acc, rakt fram på asfalt.
Kollar man chassie, kvalitet mm så skiljer det, men prestandamässigt så vinner den med nysketen förare.

Jag är inte blyg, ibland pratar jag för mycket, tycker vissa... och får skäll.
Det är dock inget jag bryr mig så mycket om.
Dock är det sällan i trådar... men via PM avreagerar sig ibland folk som anser sig ha blivit trampade på tårna eller nåt och skall hävda sig och påstår att jag har liten k*k och allt vad det nu är... sen varför de nu intresserar sig för sånt begriper jag inte, men det säger ju mer om dem än mig.
  :djump:
 
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 1 augusti 2012 kl. 14:39:01
Trimmar man så blir den självklart piggare, och i ditt fall kanske det är något som stryper, men generellt är det inte sånt flås i fyrisar som man ibland får uppfattningen om här på forumet.
Troligtvis jämför dem med åkgräsklippare osv.
Dinli 450 kan ju lägga lakrits på femman i 90, typ... om man tror vissa här... och när de sen testar en Raptor så är skillnaden enorm, men inte heller det stämmer.
En Raptor 700 går rätt jämnt med en Dinli 450... och SMC 500 osv... om man testar rent acc, rakt fram på asfalt.
Kollar man chassie, kvalitet mm så skiljer det, men prestandamässigt så vinner den med nysketen förare.

Jag är inte blyg, ibland pratar jag för mycket, tycker vissa... och får skäll.
Det är dock inget jag bryr mig så mycket om.
Dock är det sällan i trådar... men via PM avreagerar sig ibland folk som anser sig ha blivit trampade på tårna eller nåt och skall hävda sig och påstår att jag har liten k*k och allt vad det nu är... sen varför de nu intresserar sig för sånt begriper jag inte, men det säger ju mer om dem än mig.
  :djump:

Att 700an e vassare än någon 450 det håller jag inte heller med om dom går rätt så jämt faktiskt.
Kan inte folk tåla att vissa av oss säger sanningen att Yamaha är bättre kvalitet än dinli, smc eller dom andra billigare märkena ja då kanske dom ska börja se över om dom inte är lite för snåla för att inse att i denna hobbyn är dyrt bra så enkelt är det.
Jag gillar din stil det ska du veta, finns på tok för många som inte vågar skriva vad dom tycker för att vissa blir pisst off,
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 1 augusti 2012 kl. 14:45:28
Se, nu är det en till som kommer med osanningar här!   :whip:
Jag pysslade enbart med båtar i typ femton år och tro mig, fyrhjulingar är BILLIGT.

...inse att i denna hobbyn är dyrt bra så enkelt är det...

 :djump:
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 1 augusti 2012 kl. 15:05:55
Jag har lyft lite skrot och så och min raptor är ju inte i närheten av 120 km/t med 110kg förare ostrypt med 15 drev.
Fast det är klart, sitter ingen glädjemätare på den :)
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Raecer skrivet 2 augusti 2012 kl. 09:21:49
Jag har lyft lite skrot och så och min raptor är ju inte i närheten av 120 km/t med 110kg förare ostrypt med 15 drev.
Fast det är klart, sitter ingen glädjemätare på den :)

Vad kör du med för däck?

Som britsmar skrev så drar ju vägdäck ner hastigheten pga omkrets.

Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 09:58:53
ska man ha en snabb väg racer så är det ju ltr 450 som gäller har jag märkt, polaren har en med 14/38 drev och den ligger han exakt jämt med mig med.
Han drevade om den igår till 15/36 och nu smiskar han ju nästan mig på 4ans vxl.
Det får bli hubb från tyskland med 30 bakdrev sen för det här börjar bli fruktansvärt jobbigt för mig.

JA jag vet att det finns e-atv också Hydro men om vi pratar inom rimliga gränser. ()p
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:11:27
Har du mappat den rätt då?
På dyno och inte nån nedladdad map sån någon på andra sidan klotet gjort?
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:15:57
Min Eatv sålde jag för samma pengar som en ny Raptor med Big3, väghjul mm kostar... alltså för mindre än en Renegade.
Och då hamnade man i en helt annan division på vägarna.

Man kan trimma och modda en 240, men oavsett hur mycket man grejar så är det ändå aldrig annat än en 240.   :whip:

Skall man stegra och åka bakhjul är dock inte Eatv något att ha, då den är byggd för att gå framåt, inte uppåt.
 
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:28:34
nej jag kör med pc egna mapp och det hade ju inte varit fel att mappa den på en dyno.

precis hydro du skrev det sj, vad en ny raptor kostar med lite lull lull.
jag gav 50k för min det är ju fortfarande typ 70k för lite.

men allvarligt det måste ju gå att åka bakhjul med en sådan, kommer man bara upp i rätt höjd så behövs där inte mer än ett par hk för att sedan hålla den där.
när jag kör raptorn som högst på tippgränsen så kör jag nästan bara på tomgång jag korrigerar ytterst lite med gas och broms.
så med andra ord det bara måste gå med en e-atv
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: LAHA skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:32:03
ska man ha en snabb väg racer så är det ju ltr 450 som gäller har jag märkt, polaren har en med 14/38 drev och den ligger han exakt jämt med mig med.
Han drevade om den igår till 15/36 och nu smiskar han ju nästan mig på 4ans vxl.
Det får bli hubb från tyskland med 30 bakdrev sen för det här börjar bli fruktansvärt jobbigt för mig.

JA jag vet att det finns e-atv också Hydro men om vi pratar inom rimliga gränser. ()p

Din bör ju gå lika fort på 4:an som på 5:an, det skulle vara intressant att veta vilket varvtal du ligger på när du maxar på högsta växeln. En Raptor 700 har varvstopp på både tändning och och sprut som ska slå av vid 8000 rpm!
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:36:41
som sagt varvstopp når jag ej hur fan jag än gör och igår hade jag nere hojen och hittade inte en enda strypning
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: LAHA skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:37:44
Inte ens på 1:an eller 2:an menar du?
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:41:34
Klart att det GÅR att stegra med en Eatv, allt handlar ju om tyngdpunkten, så har man långa armar och kan sitta tillräckligt långt bak så...
Men precis som att det är mycket lättare att stegra med en supermotard än en Hayabusa eller V-rod, är det lättare att stegra med en hög och kort Raptor där man ju redan i normalläge sitter rakt ovan bakaxeln, jämfört med en lång och låg Eatv där man normalt sitter en halvmeter framför bakaxeln.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 10:42:12
vet ej, vågar inte dra den så jäkla långt. tycker det borde komma mycket tidigare, den riktigt skriker att den vill bli växlad.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: LAHA skrivet 2 augusti 2012 kl. 11:03:12
Klart att det GÅR att stegra med en Eatv, allt handlar ju om tyngdpunkten, så har man långa armar och kan sitta tillräckligt långt bak så...
Men precis som att det är mycket lättare att stegra med en supermotard än en Hayabusa eller V-rod, är det lättare att stegra med en hög och kort Raptor där man ju redan i normalläge sitter rakt ovan bakaxeln, jämfört med en lång och låg Eatv där man normalt sitter en halvmeter framför bakaxeln.

Man kan ju hänga ett par traktorvikter i baken så går det säkert lätt att få upp den ;)
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 2 augusti 2012 kl. 12:17:21
Pratar vi fortfarande om att stegra med fyrhjuling...?   :whip:
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: devils_own skrivet 2 augusti 2012 kl. 12:35:17
Runt 115 med en 110kg tok på denna 8)
(http://i274.photobucket.com/albums/jj272/devils_own/raptorn/Bild016.jpg)
Inga problem med verken resa den eller nå varv-stopp  :)
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 12:41:41
INGEN I MIN NÄRHET SOM VILL TESTA MIN SÅ DOM KAN SÄGA OM DÄR ÄR ETT ALLVARLIGT FEL PÅ DEN ELLER DOM BARA ÄR SÅ SLÖA?
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Yämähä skrivet 2 augusti 2012 kl. 12:59:27
då e de nått fel på din för man kan ju inte säga att en raptor 700 är slö, säger inte att de går som formula 1 men hur som helst så kan man ändå inte klassa en raptor som slö
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 2 augusti 2012 kl. 13:03:28
INGEN I MIN NÄRHET SOM VILL TESTA MIN SÅ DOM KAN SÄGA OM DÄR ÄR ETT ALLVARLIGT FEL PÅ DEN ELLER DOM BARA ÄR SÅ SLÖA?
De är slöa, över 90 går det jävligt segt
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 13:18:54
Jag gillar verkligen min raptor men ställ den mot en 250 4t cross så ska du se att den är slö.
Yamaha är ju tyvärr världsbäst på att bygga ineffektiva motorer.
Man har som regel att en bra sugmotor ger 100hk per liter. Våra är på 0,68L och ger 47hk och det kan ingen påstå att det är bra.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 2 augusti 2012 kl. 13:32:30
satt precis och tittade runt litta,
och nu får man ju svart på vitt att våra 700 ligger i klass med en trimmad moppe nästan.
husas 650 enstonka ger alltså 60-65hk beroende på årsmodell.
Varför i hela jävla fridens namn kan inte yamaha trycka i mer hästar i sin 700 motor med insprutning då????
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Hydro skrivet 2 augusti 2012 kl. 13:33:37
Den har vissa grundläggande begränsningar, där den främsta är antalet cylindrar.
Med endast en cylle blir det vibrationer och skall man öka effekten håller inte grejerna.
...jo, till viss del, men exempelvis Yammas R6:a har ju över hundra häst och klart mindre cylindervolym än Raptorn så cylindrar är ett sätt.
Iaf till det dubbla, dvs TVÅ... då blir gången jämn, hållbarhetern bättre vid trim och effekten är redan från början generellt sett högre.
TDM 850-900 har ju en smidig motor på nästan 100 häst, över 80 iaf, den har jag länge velat se i Raptorn, då hade jag nog köpt Raptor igen.
KTM har högre effektuttag ur sina stånkor, 690:n ligger väl på (nu snackar vi tvåhjulingar) 65 häst redan i original, men där är inte driftsäkerheten ens i närheten som hos Yamma.
KTM LC4 brukar renoveras eller rasa vid 1000 mil eller så... medan Yamahas XT660 går som budhoj och ofta rullar 8-10 000 mil innan de ens funderar på byte...
 
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 2 augusti 2012 kl. 13:43:43
Jag tycker raptorn har bra effekt för det den är avsedd för.
Väldigt sällan jag kör på en högre växel än trean på små skogsvägar.
Effekt/underhåll är perfekt för mig även om den skulle behöva ett par kusar till för att vara riktigt kul på gata
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 augusti 2012 kl. 15:28:58
jag skall iallafall klippa den blå kabeln och kolla hur min går
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 16:03:22
jag har testat utan och det är inte lönt med allt det meckandet bara för typ 2-3km/h
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Raecer skrivet 14 augusti 2012 kl. 19:28:38
jag har testat utan och det är inte lönt med allt det meckandet bara för typ 2-3km/h

Nicke71s gjorde 14km/h med blå kabeln om jag inte minns fel

Om du tycker den är så slö är de ju bara byta upp sig
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 19:32:24
ja när man blir ifrånkörd av en ltr så måste ni väll ändå hålla med om att den är slö.
och ja jag hade mer än gärna köpt en ktm 1198 om jag hade haft råd och om det hade funnits några till salu
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 20:07:49
Nu va jag precis ute en runda och testade, jag ryckte den vita kontakten med tre kablar i bla en blå. se bild. för det är väll den man rycker för att stänga av speedsensorn? istället för att kapa och jorda som ni skrev tidigare.
men ändå gör den inte mer än 132,5 så va fasiken är då felet? har ni någon ide om varför den inte är snabbare än så? Kan där sitta någon strypning jag inte känner till eller är det tändningen som sinkar mig?
jag kör ju med hmf helsystem, Pc5, K&N kit och 16/37 drev


Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Yämähä skrivet 14 augusti 2012 kl. 20:31:19
mellan 6-7 mph ökning är snittet i usa genom den  blå rackarn
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 augusti 2012 kl. 20:58:07

Låter ju skumt ändå, min gör 118-120 med speedsensorn och orginalrör med insats och bara 15T drev fram och standard bak.
Då väger jag ju ändå 110kg...

Var fick du mappen ifrån?
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:00:00
från powercommanders hemsida
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:02:27
Låter ju skumt ändå, min gör 118-120 med speedsensorn och orginalrör med insats och bara 15T drev fram och standard bak.
Då väger jag ju ändå 110kg...

Var fick du mappen ifrån?
Hade den uppsättningen du beskrev upp tills förra servicen. Kunde då få allt imellan 120 till 135 beroende på temperatur på omgivningen och motorn. Kommer ihåg när den visade 135 då höll benen på att smälta bort men va en väldigt kort sträcka. Så motorn va lagom varm  ':)
*edit* 75 kg på sätet värt att nämna.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:17:44
då måste där ju va nåt fel på min ju eftersom era är nästan snabbare än min utan trim,
tänk nu på alla här som diskuterar detta att nu gäller GPS hastighet och inte koso mätare eller brorsan låg bakom med bil hastigheter.

Fattar bara inte varför den inte går fortare
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Raecer skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:18:49
ja när man blir ifrånkörd av en ltr så måste ni väll ändå hålla med om att den är slö.
och ja jag hade mer än gärna köpt en ktm 1198 om jag hade haft råd och om det hade
funnits några till salu

Vad väger föraren på ltr:en?

Jag har "racet" mot ltr och aldrig blivit ifrånåkt. Men iof har jag mer trim
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:25:00
då måste där ju va nåt fel på min ju eftersom era är nästan snabbare än min utan trim,
tänk nu på alla här som diskuterar detta att nu gäller GPS hastighet och inte koso mätare eller brorsan låg bakom med bil hastigheter.

Fattar bara inte varför den inte går fortare

Du måste ha fel map, hur ser stiftet ut?
http://www.bob2bob.com/ (http://www.bob2bob.com/) har lite mappar till HMF
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:29:22
Edit: framhastat
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:35:43
Vad väger föraren på ltr:en?

Jag har "racet" mot ltr och aldrig blivit ifrånåkt. Men iof har jag mer trim
han väger väll runt 70kg och jag runt 80kg, ltren tar inte mig i ax men efter 70-80 så susar han förbi som ingenting
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:37:13
Du måste ha fel map, hur ser stiftet ut?
http://www.bob2bob.com/ (http://www.bob2bob.com/) har lite mappar till HMF
dom mapparna är ju pc3 och jag kör ju med pc5 och enligt powercommander så är det inte samma
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 augusti 2012 kl. 21:54:35
dom mapparna är ju pc3 och jag kör ju med pc5 och enligt powercommander så är det inte samma

Skall gå att konvertera i PcV mjukvaran

"Yep, in the PCV software, just go to "File", then "Import PC3USB Map" and then choose your PC3 map of choice. Basically it just reformats the cells to the PCV matrix and averages the 10 and 20% columns to fill in the new 15% one in the PCV map.

You can then save it as a .pvm (PCV format) but sometimes I can get an error with this. If so, what works for me is to highlight and copy all of the cells in the map, then open the M22-015-000 "Zero" map, and paste the contents into it. Then rename it to whatever and save. Don't know why sometimes it has an error directly saving an imported .djm "
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: rocksolid skrivet 14 augusti 2012 kl. 22:19:28
min gör inte mer än ca 120-130 med 90kg på.. drar lika med kompisens banshee som är lite trimmad. och ni ser ju vad som är gjort med min.. bra eller dålig det vet ja inte :dntknow:
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 14 augusti 2012 kl. 22:26:34
Skall gå att konvertera i PcV mjukvaran

"Yep, in the PCV software, just go to "File", then "Import PC3USB Map" and then choose your PC3 map of choice. Basically it just reformats the cells to the PCV matrix and averages the 10 and 20% columns to fill in the new 15% one in the PCV map.

You can then save it as a .pvm (PCV format) but sometimes I can get an error with this. If so, what works for me is to highlight and copy all of the cells in the map, then open the M22-015-000 "Zero" map, and paste the contents into it. Then rename it to whatever and save. Don't know why sometimes it has an error directly saving an imported .djm "
tack så mycket. Får be en polare läsa det då både mina datorkunskaper och min engelska är kass :)
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Britsmar skrivet 14 augusti 2012 kl. 22:48:10
tänk nu på alla här som diskuterar detta att nu gäller GPS hastighet och inte koso mätare eller brorsan låg bakom med bil hastigheter.
Orginal däck (hög profil)  14 tagg visar mätaren 1-2 km/h fel i 120 km/h enligt gps. Med 15 tagg och mina vägdäck 10" bakfälg (maxxis lågprofil) visar mätaren 2-3 km/h fel vid 120 km/h, inget brorsan låg bakom.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Raecer skrivet 14 augusti 2012 kl. 23:49:15
Kanske ditt ursla hmf avgas som är boven :dntknow:
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 09:43:04
Kanske ditt ursla hmf avgas som är boven :dntknow:
vet man aldrig, med min otur så har jag väll lyckats köpa det sämsta där finns på marknaden.
skämt och slidor men enligt lite fakta jag läste igenom så va det ett av dom bättre systemen.
jag kom tänka på en sak, fast jag kör med den kontakten på bilden urdragen så när jag närmar mig 130 så känns det nästan som om varvtalet bara tar tvärstopp, den bara vägrar att varva mer.
kan det va så att den kontakten absolut inte har nåt med min speedsensor att göra?
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: LAHA skrivet 15 augusti 2012 kl. 10:01:26
Om du kör med den urkopplad så ska motorvarningslampan tändas efter ett tag, gör den inte så är det nog fel kontakt!
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Raecer skrivet 15 augusti 2012 kl. 10:42:35
Är inte hmf ett av dom sämre systemen till raptor?

Jordar du kabeln vid ECU:n tänds inte motorlampan men kopplar du ur kontakten ska den tändas som laha säger
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 10:49:20
Ja den tänds efter ett tag, jag har ju bara ryckt den mer för att se hur mycket den ökar men den ökar ju inte så mycket som 1km/h
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 10:52:28
Är inte hmf ett av dom sämre systemen till raptor?

Jordar du kabeln vid ECU:n tänds inte motorlampan men kopplar du ur kontakten ska den tändas som laha säger
i detta testet så är det inte sämre än dom andra
http://www.atvrideronline.com/features/100_0603_2006_yamaha_raptor_700r_atv_exhaust_pipes/index.html (http://www.atvrideronline.com/features/100_0603_2006_yamaha_raptor_700r_atv_exhaust_pipes/index.html)
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 15 augusti 2012 kl. 11:06:31
Hur har du drevningen då, max effekt ligger ju på ca 5800 varv, så varvar du mer än så tappar den i effekt, och då kommer ju varvtalet inte att öka mer...
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 11:10:32
drev kör jag 16/37
jo det är ju klart jag har max effekt då men man har ju inte max varv på utgående axel vid 5800 varv
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 11:21:56
Jag snackade pris med vår stora Raptor guru Laha i telefon.
Han som ni vet hade ju högkompskolv dmc dubbelsystem steg 3 kam pc3 filter kit och 16/36 drev mm
han säger att hans toppade runt 145 normalt sett och det innebär ju att då är ju igentligen inte min så förbannat slö för han hade ju mer trim så det kanske är så att min bara inte orkar varva mer för att det är för mycket luftmotstånd. eller vad tror ni?

sen en fråga till. när jag lägger in en mapp på min pc5a så är någon mapp som följer med som har med tändningen att göra, varför är där det när det inte går att koppla in pc5 på tändningen? det finns ju inget att köpa till som går att koppla på tändningen vad jag har sett.
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 11:38:03
såg nu att Pc3 har en egnition module som man kan köpa till, konstigt att det inte finns till pc5 eller har jag gjort något FEL??
Titel: SV: Strypningar 700
Skrivet av: Rapid1234 skrivet 15 augusti 2012 kl. 12:35:21
Stop jag har hittat felet!!!
Jag har lyckats köpa fel PcV det finns tydligen två olika, en med tändningsmodul inbyggd och en utan och jag har ju klart råkat köpa den utan.
Troligtvis är det väll så då att jag fettar på med en ny bränslekurva men tändkurvan hänger inte på med den nya bränslekurvan och då stoppar den troligtvis mig vid ett visst varvtal och därav går den inte snabbare.