ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Picpic skrivet 21 juli 2012 kl. 18:24:45
-
Två funderingar till forumet.
1. Bensin är ju färskvara. Men hur lång hållbarhet skulle ni säga att bensin har egentligen?
2. Polaris har visst något stabiliseringsmedel som man kan hälla i för att förlänga hållbarheten, hur lång hållbarhet blir det då?
-
Bensinen blir bara sämre och sämre ju mer etanol den blandas ut med.om man ska förvara något fordon en längre tid så skiktar sig soppan.så dagens bensin är en färskvara borde vara senast förbrukningsdag på den.
-
Färskvara och färskvara.. i mycket stora drag är det lite samma som med vissa livsmedel som tex socker som du glömmt kvar på stugan i 10år, kan ha ändrat lite i färgen men duger nog bra att sätta i kaffet.
Inte blir bensin gammalt bara för att det stått i en slutet kanister över vintern.
Tänk bara på alla gammla diesel backup generatorer/brandpumpar som kan ha haft samma soppa i tanken sen 70-80 talet och startar vid alla månads/års test.
Visst händer de saker med bensinets "egenskaper" när de står en tid men på ett år händer det nog säkert inte så mycket att de inte skulle duga till gräsklipparen eller atv:n..
-
bensin är färskvara det är ingen hemlighet och det som händer¨är att vissa tillsatser ex gasol dunstar ur bensinen och orsakar framför allt startsvårigheter samt även drifts störningar.
hur länge bensinen håller är helt beroende på hur den förvaras temp och typ av dunk men efter 3-6 månader är den kraftigt försämrad och duger ej som bränsle.
men som tidigare inlägg skriver att bränsle ej förfars stämmer till viss del men det förutsätter att det är tillverkat på 80 -talet för sedan omformades bensinen med andra så kallade miljöförbättrade tillsatser samt att vissa ämnen togs bort men det finns troligtvis inte så mycket sådant kvar i våra garage och förråd.
-
bensin är färskvara det är ingen hemlighet och det som händer¨är att vissa tillsatser ex gasol dunstar ur bensinen och orsakar framför allt startsvårigheter samt även drifts störningar.
hur länge bensinen håller är helt beroende på hur den förvaras temp och typ av dunk men efter 3-6 månader är den kraftigt försämrad och duger ej som bränsle.
men som tidigare inlägg skriver att bränsle ej förfars stämmer till viss del men det förutsätter att det är tillverkat på 80 -talet för sedan omformades bensinen med andra så kallade miljöförbättrade tillsatser samt att vissa ämnen togs bort men det finns troligtvis inte så mycket sådant kvar i våra garage och förråd.
Jag pratade en gång med en säljare som jag handlade en del av och han hade tidigare jobbat som kemiingenjör på ett raffinaderi på västkusten. Han berättade att bensin är just en färskvara och så snart den lämnar raffinaderiet så börjar den sönderfalla. Därför menade han att ju längre bort från raffinaderiet man tankar desto sämre kvalitet på soppan. Som jag fattade det han sa så var det känsligare ju högre oktan på bränslet. Diesel är inte ett högoktanigt bränsle så det är betydligt mindre känsligt att lagras. Har man någon gång rivit isär en gammal förgasare som stått riktigt länge kan man ju se hur det blivit harts av soppan....
-
Jag har bilar som har startat hur lätt som helst, trots att de har flera år gammal bensin i tanken, så att säga att 3-6 månader gammal bensin inte går att använda kan inte stämma. Min urquattro som jag körde ikväll tankades nog i september förra året och den gick utmärkt att gasa med ;)
Om jag skulle mäta effekten på bilen kan jag tänka mig att det skiljer lite, men dög definitivt som bränsle.
-
Googlad info
//I en tät dunk (trycktank, jeepdunk etc.) kan man förvara bensinen minst 5 år under förutsättning att dunken står under tak och inte är utsatt för direkt solljus och nederbörd. En fast tank har avluftning vilket innebär en viss kondensrisk. Är tanken full förhindras kondensbildning.//
95 oktan ska man inte låta stå i förgasare längre tid då det är mycket etanol i den..bättre med 98 oktan ifall man låter en maskin...tex en skoter stå ett par månader har jag läst.
-
någon nämnde diesel i reservgeneratorer, ja en av anledningarna till att man har dieselmotorer där är just att diesel kan lagras avsevärt mycket längre än bensin, diesel är en olja.
bensinen är väldigt lättflyktig så många tillsatser dunstar, men jag har en gång fått igång en bil som stått med samma bensin i 17 år i tanken, den rök mer svart än normalt dock, men det kan ju berott på att motorn stått still länge. det var gammal hederlig blyad 97 oktan i den så det luktade lite skarpare om både bensinen och avgaserna, minns att det var rosa beläggning på tändstiften på den och det kom inte tillbaka sen när den började gå på blyfri 95.
-
Jag vet inte hur många mopeder vi fått in i år som har stått över vintern med bensin i sig,göra rent förgasare byta bensin,det blir som en gegga i förgasaren.vattenskotrar vi vinterförvarar rekommenderar vi kunden att tömma tanken innan dom lämnas till oss.och dom konserverar vi motorn på,nu är jag ingen expert på bensin men etanol är ju mest vatten.och etanolhalten höjs ständigt plus alla andra kemikalier,det är nog skillnad att förvara bensin i en dunk mot att låta stå i en maskin.atv-biten hoppar jag över då dom går året runt.
-
Så sant så, det blir en vit hinna :tickedoff i förgasaren nu för tiden om den får stå för länge, så blev det inte blev förr.
Jag startar min MC flera gånger varje vinter och då har det fungerat, men den står fulltankad.
-
Så sant så, det blir en vit hinna :tickedoff i förgasaren nu för tiden om den får stå för länge, så blev det inte blev förr.
Jag startar min MC flera gånger varje vinter och då har det fungerat, men den står fulltankad.
Nej förr blev det som fin blästersand om det det fick stå för länge, inte så kul det heller. Varför inte dränera förgasaren innan ni ställer in den för vintern.
-
Tack för alla svar! ':)
-
Tömmer jag inte dieseltanken innan vinterförvaring av båten, så är hela glaset på filtret fyllt av något geleaktigt, liksom botten på tanken.Handelsbensin (från mackpumpen) uppför sig på liknande sätt efter en vinter, eller också är den delvis frusen.Aspenbensin däremot, vilken är en destilerad produkt, har hållbarhet i flera år, det krackade skit som finns i pumparna är så fulla med orenheter och allsköns dynga att det bara är priset som avgör varför jag tankar hjulingen med dyngan. Gör FRIGOLITPROVET !!! så kommer ni fatta.Fyll två små burkar, den ena med soppa från pumpen, den andra med Aspen.Lägg sen i frigolitkulor, se och HÄPNA !!!! :o :o :o
-
det du får i dieseltanken på båten är mikroorganismer och det beror på att du har vatten i bränslet, få ur vattnet, fyll tanken helt full innan vinterförvaring så ska du se att du blir kvitt bacilluskerna, i annat fall finns biocid att köpa i välsorterade biltillbehörsbutiker, det tar död på det mesta som trots allt kan överleva i diesel..
-
det du får i dieseltanken på båten är mikroorganismer och det beror på att du har vatten i bränslet, få ur vattnet, fyll tanken helt full innan vinterförvaring så ska du se att du blir kvitt bacilluskerna, i annat fall finns biocid att köpa i välsorterade biltillbehörsbutiker, det tar död på det mesta som trots allt kan överleva i diesel..
Må dä, som Åsa Nisse skulle sagt, ja det måste bero på kondens då jag endast haft tanken kvartsfylld : :hmmm:
-
Både vespan och gräsklipparn startade på en ggn efter vinteruppehållet båda e 4-takt.
Men kanske är mindre känsligt om man förvarar dem varmt på vintern.
Ingen av dem gick nå märkbart sämre heller.
Samma erfarenhet när jag hade en transam den startade också alltid lätt upp efter vinteruppehållet.
Men den stod också varmt.
Det ända jag gör är att fylla fullt när jag ställer dem för vintern.
-
Både vespan och gräsklipparn startade på en ggn efter vinteruppehållet båda e 4-takt.
Men kanske är mindre känsligt om man förvarar dem varmt på vintern.
Ingen av dem gick nå märkbart sämre heller.
Samma erfarenhet när jag hade en transam den startade också alltid lätt upp efter vinteruppehållet.
Men den stod också varmt.
Det ända jag gör är att fylla fullt när jag ställer dem för vintern.
"problemet" ska inte överdrivas, visst tusan funkar macksoppan dom allra flesta gånger efter vinterförvaring, men den ger helt klart avlagringar i motorerna, vilket man helt slipper med alkylatbensin.När jag blandade soppa själv, till sågar och moppen, då fick jag sota maskinerna årligen.Jag har nu kört en röjsåg på Aspen sen soppan kom för ca 20 år sedan.Det finns inte ens en mm avlagringar i ljuddämparen, både förgasare, kolv, och cylinder är rena som en barnaröv :djump: ()p
-
"problemet" ska inte överdrivas, visst tusan funkar macksoppan dom allra flesta gånger efter vinterförvaring, men den ger helt klart avlagringar i motorerna, vilket man helt slipper med alkylatbensin.När jag blandade soppa själv, till sågar och moppen, då fick jag sota maskinerna årligen.Jag har nu kört en röjsåg på Aspen sen soppan kom för ca 20 år sedan.Det finns inte ens en mm avlagringar i ljuddämparen, både förgasare, kolv, och cylinder är rena som en barnaröv :djump: ()p ja du verkar uppenbarligen fattat, men många skogsarbetare härikring är skiträdda för aspen, istället går dom å trör i röken runt sig å gillar läget... jag skulle fan inte stå ut med 2-taktsäckelmoln kring mig dagarna i ända, antingen hade jag etanolkonverterat och kört med vegetabilisk olja eller så hade jag skaffat en dieselsåg (jo, det finns) och kört den på RME
-
Jo, Aspenbensinens "farlighet" för sågarna lever sitt envisa liv bland okunniga, envisa, gamla getter.Visserligen gick riktigt gamla sågar för snålt med Aspen.Det berodde på att Aspenbensinen inte är lika flyktig som handelsskiten, den har större molekyler och rinner inte lika lätt genom förgasaren.Men det löser man ju genom att öppna lågvarvsskruven, det gjorde nu inte alla, man körde dom för snålt tills dom skar.Då började skrönan sitt envisa liv, vissa hävdar fortfarande med en dåres envishet att Aspen är skadlig för sågarna, min röjsåg har jag nu plågat året runt i TJUGOSEX ÅR !!!! Den äldsta motorsågen har pinats i SEXTON ÅR !!! och bägge kör jag på "skadlig" ASPEN.Ska jag jobba mycket kring en hjuling som står på tomgång, och vill undvika huvudvärk så är Aspen eller annan alkylat en självklarhet. :rtfm:
-
1 år gammal bensin funkar perfekt iaf
-
Helt klart mycket trevligare att köra röj/motorsåg på akrylatbränsle och inga problem med det heller och ingen stank i bilen om man ska frakta dem i den. :lol:
Däremot så får man se upp om man kört på vanlig bensin och byter till akrylat att det kan släppa en del avlagringar :-\ från bensinen som ställer till problem, men oftast ett övergående problem.
-
Helt klart mycket trevligare att köra röj/motorsåg på akrylatbränsle och inga problem med det heller och ingen stank i bilen om man ska frakta dem i den. :lol:
Däremot så får man se upp om man kört på vanlig bensin och byter till akrylat att det kan släppa en del avlagringar :-\ från bensinen som ställer till problem, men oftast ett övergående problem.
Fenomenet med avlagringar som "löses upp" har också bidragit till skrönan om alkylatens farlighet, själv är jag lite tveksam till att alkylaten löser upp avlagringar, tvärtom är troligare då handelsbensinen är så mycket aggresivare.Att framförallt sågar med mindre volym än 50 kubik, kunde gå snålt med alkylat, tolkades troligen som att alkylaten löste upp avlagringar och att sågarna då gick snålt eller skar, att dessutom köra en såg på 2% som är justerad för 4% blev inte alltid så bra. ()p