ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Viljan1 skrivet 16 juni 2012 kl. 14:35:41
-
Ni som har satt dit en dämpare från en suzuki LTZ och som har satt dit ett öppet luftfilter för att gasbehållaren tar i slangen till luftburken: varför har ni inte bara satt dämparen med behållaren framåt istället så luftburken går dit
?
Det måste ju finnas en anledning till att ni har gjort det?
Jag står nämligen just nu och byter dämpare påin och kan inte för mitt liv förstå varför den inte kan sitta framåt istället?
Ett snabbt svar vore bra, så jag inte sätter ihop den i onödan.
-
Typ så
-
Tyvärr känner jag inte till exakt just denna dämpare, men på många dämpare typ denna sitter det ju justeringsskruvar uppe och nere... och om man då vrider dämparen åt andra hållet kanske man omöjliggör justering pga att sving eller liknande kommer i vägen...
Gissar och antar bara... men numera är ju det allmän kutym här, så... ()p
-
Tyvärr känner jag inte till exakt just denna dämpare, men på många dämpare typ denna sitter det ju justeringsskruvar uppe och nere... och om man då vrider dämparen åt andra hållet kanske man omöjliggör justering pga att sving eller liknande kommer i vägen...
Gissar och antar bara... men numera är ju det allmän kutym här, så... ()p
Näää, det är inte det som är problemet, det går alldeles utmärkt att justera fortfarande.
Det som var sagt var: att om man ska sätta dit en dämpare från en suzuki LTZ på sin Hyosung 450 så måste man ta bort orginal luftburk och sätta dit ett öppet filter, då gasbehållaren på LTZ-dämparen är fast monterad, istället för löst vid sidan om med slang på orginal, och tar därför upp platsen där slangen går in i luftburken.
Detta skulle medföra att man antagligen behöver bestycka om förgasaren då den får för mycket luft.
Men jag vände bara på dämparen. Är jag verkligen den första som kommer på detta, det är ju inte så att jag fick en snilleblixt?
Kan någon berätta varför ni inte gjorde som jag? Har jag gjort fel?
-
Nä det är nog bara så att folk är korkade
I största allmänhet. ()p
-
Nä det är nog bara så att folk är korkade
I största allmänhet. ()p
Ja det vet jag, men jag blir ju orolig.
Jag vet ju inte om jag har gjort fel, för så korkade kan väl inte folk vara?!
-
Ja det vet jag, men jag blir ju orolig.
Jag vet ju inte om jag har gjort fel, för så korkade kan väl inte folk vara?!
Glad att du tar upp detta då min dämpare har gått av, har läste det samma och undrat samma sak om man inte kan vända dämparen.
Men jag har ingen ny,bättre begad så jag har inte kunnat prova än.
Så hur har det gått med det?
Var fick du tag i dämparen, har bara hittat sådana på eBay??
-
Glad att du tar upp detta då min dämpare har gått av, har läste det samma och undrat samma sak om man inte kan vända dämparen.
Men jag har ingen ny,bättre begad så jag har inte kunnat prova än.
Så hur har det gått med det?
Var fick du tag i dämparen, har bara hittat sådana på eBay??
Jag håller på och fixar annat när den ändå är nedplockad, men jag tycker det ser ut att fungera utmärkt.
Men visst blir man fundersam varför ingen annan har kommit på denna fantastiska lösning?
Jag köpte min från USA, på ebay, frakten kostade mer än dämparen :)
-
Det är ju knappast trångt.
-
Det är ju knappast trångt.
Nä det ser fint ut.
Kan tipsa om dit insugsgummi är kass eller blir så ska Access 450 passa, men det har tre vakuum ingångar bara att plugga det ena då det är två på Hyosung.
Jag har beställt ett sådant till min ska kanske få det i morgon, det är lite billigare till och med. Så nu återstår det bara att se om det passar som sälgaren sa.
-
Nä det ser fint ut.
Kan tipsa om dit insugsgummi är kass eller blir så ska Access 450 passa, men det har tre vakuum ingångar bara att plugga det ena då det är två på Hyosung.
Jag har beställt ett sådant till min ska kanske få det i morgon, det är lite billigare till och med. Så nu återstår det bara att se om det passar som sälgaren sa.
Tack för tipset, berätta gärna hur det går. ()p
-
Tack för tipset, berätta gärna hur det går. ()p
Ja i dag kom in sugsgummit, Som ni kan se så ser dom nästan identiska ut.
Gummit är lite hårdare och styvare.
Får se om jag hinner sätta dit det till helgen, lägger även bild på dämparen.
-
Oj, där snackar vi knäckt dämpare! :o
Jag kolla lite mer noga på min gamla idag, den var faktiskt krökt, helt sne.
Nu har jag monterat allt igen efter dämparbyte, elreperationer och installation av cigguttag.
Jag har även byggt en värmeplåt till avgassystemet, bak, där den går in under bakskärmen. Den brände hål på de nya byxorna första dagen...
Jag har inte testkört ännu, så det ska bli intressant, jag återkommer med hur det gick.
-
Nu har jag provkört med den nya dämparen på.
Vilken jäkla skillnad med en dämpare som gör sitt jobb, inte alls lika nervös och gungig.
-
Min dämpare är helt slut också misstänker jag, åkte med tjejen bakpå i helgen. Kedjan skavde på växelpinnen, och förde ett väldigt liv!
-
Nu har jag provkört med den nya dämparen på.
Vilken jäkla skillnad med en dämpare som gör sitt jobb, inte alls lika nervös och gungig.
Jag monterade även vägdäcken som jag fick när jag köpte den.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om dom, dom är mycket mindre än orginal, vilket gör att den inte går lika fort som innan och den varvar som en galning. Men, den blev stabilare, och bra mycket rappare i accelerationen.
Man kanske får dreva om den?
Prova en kugg större fram
-
Tack för tipset, berätta gärna hur det går. ()p
Ja det var ju ett tagsen nu, men in sugsgummit passade perfekt ()p.
Sen var det ju stötdämparen då, jag tog också hem en från USA via ebay. Som du sa frackten var dyrare en dämparen, men billigt en då. :djump:
Jag har i dag monterat den och det var buss enkelt, låsade allt och monterade den undifrån så jag behövde aldrig låsa något runt förgasare eller dylikt.
Det var inte mycket som var helt på den gamla som ni kan se ;D
-
Ja det var ju ett tagsen nu, men in sugsgummit passade perfekt ()p.
Sen var det ju stötdämparen då, jag tog också hem en från USA via ebay. Som du sa frackten var dyrare en dämparen, men billigt en då. :djump:
Jag har i dag monterat den och det var buss enkelt, låsade allt och monterade den undifrån så jag behövde aldrig låsa något runt förgasare eller dylikt.
Det var inte mycket som var helt på den gamla som ni kan se ;D
Kopierar texten exakt samma för mig beställt monterat och funkar kanon!!! En sak att tänka på är bromslangarna min låg emot avgaset och brände hål=Ingen frambroms. Var för ivrig att montera såg det efter en timmes körning!
-
Kopierar texten exakt samma för mig beställt monterat och funkar kanon!!! En sak att tänka på är bromslangarna min låg emot avgaset och brände hål=Ingen frambroms. Var för ivrig att montera såg det efter en timmes körning!
Anntar att det var bromslangarna på svingen du menar, Jag var nämligen tvungen att lossa det fästet som håller i hop packetet till allt där. Man kan se på första sidan här hur nära slangarna ligger avgas. ()p
-
Anntar att det var bromslangarna på svingen du menar, Jag var nämligen tvungen att låsa det fästet som håller i hop packetet till allt där. Man kan se på första sidan här hur nära slangarna ligger avgas. ()p
Japp ! Låsa??? Lossa?? Ja det fästet lossade jag så jag fick upp dämpen sen när ja satte tillbaks det så låg bromsslangen mot avgasröret efter fördelaren innan slangarna går in i en kopplingsskarv.