ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Eric Sigurdsson skrivet 8 februari 2012 kl. 19:14:22
-
Mitt förra projekt (Projekt: Streetstukad Dinli DMX 450 -08):
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29751.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29751.0)
Hej,
Jag köpte min första quad (Dinli DMX 450 -08) för ett par år sedan. Den byggdes om och förädlades så att det blev som jag ville ha den. Jag älskar att skruva ner något som inte är 100% bra, och göra om det som jag vill ha det. Dinli var då ett bra val. Den såldes efter ett halvår (motivationen avtog när idéerna började avta) och jag har sedan dess suktat efter ett nytt projekt...
Denna gången föll valet på en SMC 503 RE -12 (svart, röd ram). Jag funderade länge på att köpa något begagnat men den här gången vill jag inte börja med det allra mest grundläggande (renovera leder, lager osv som man ofta får göra på icke japanmaskiner) så därför blev det en ny.
Samma streetstuk står i receptet även denna gång. Jag är en pedant och därför tilltalar inte offroad och gruskörningar mig - Jag är helt enkelt för rädd om maskinen. Inspirerad körning på kurviga små asfaltsvägar en härlig sommardag är livskvalitét. ;)
Modifieringar (listan fylls på med tiden):
- Egentillverkad sänkning fram (flyttar upp övre fästet, 40 mm)
- Egentillverkad sänkning bak (flyttar ner nedre fästet, 50 mm)
- Ombyggd luftfilterbox (kortad, för att inte slå i bromsok)
- In- och uppflyttad registreringsskylt
- Klarlackerad registreringsskylt (lättare att hålla ren)
- Strippad från samtliga dekaler
- 15 kugg fram, 32 kugg bak
- 155 högfartsmunstycke
- ITP SS112 Black 10x6" fram
- ITP SS112 Black 10x10" bak
- Heidenau 120/70-10 fram
- Innova 225/40-10 bak
- Ombyggd frontbumper till Dinli 450 Street
- Styrhöjare 30 mm
- Svart toning av strålkastar- och blinkersglas
- Miniblinkers bak av okänt namn (LED)
- ATV TEK Diamond Grips
- Stötdämparstrumpor fram/bak
- Modifierade under/övre A-armsfästen
- 12v-uttag installerat
- Egendesignad noisekiller
Att göra (listan fylls på med tiden):
- Uppgradering av bromsar fram/bak
- ...
- Hjälp mig?
-
*Klickar i knappen underrätta!* ()p
-
Jag med!
Ska bli intressant att följa! ()p
-
Ska bli trevligt att följa!
Lycka till!
Mvh Andreas
-
Sådär, då är första åkturen avklarad. Redan efter 5 min insåg jag att det är mycket jobb innan den är som jag vill ha den.
1. Styret ligger alldeles för lågt. Vid inspirerad körning på is blir det väldigt jobbigt för armarna. Får se om det blir nytt styre eller styrhöjare.
2. Samtliga grålackerade delar (a-armar, styrstag, baksving osv) ska pulverlackas antingen röda (som ramen) eller svarta som övriga maskinen. Förstår inte varför man ska blanda in så många olika färger.
3. Nerfbars ska pulverlackeras svarta.
4. Frontbumbern ska bort fortare än kvickt. Fulare får man leta efter.
5. Alla blinkers, reflexer och regplåthållare ska bort och ersättas med snyggare montage och snyggare delar. Sämre skit får man leta efter.
Dubbade däcken lite fort. Det blev en rad på framhjulen och lite sporadiskt utplacerade på bakhjulen. Räckte gott och väl. Dubben satt faktiskt kvar utan lim...
Bjuder på några dåliga bilder. Hade bara mobilen med mig i garaget, därav kvaliteten.
(Bilder borttagna)
-
Jäklar va bred den va i orginal utförande.
-
Ser lovande ut det här!
Skulle byta styre då dom har en tendens att gå av på SMC RE tydligen.
Var ju sjukt sugen på en sådan här innan jag köpte Hondan.
Ska bli kul att följa ditt projekt. ()p
-
Idah har det varit en seg söndag och har inte orkat göra något vettigt.
Jag hann med en sak iaf. Jag har flyttat ner, flyttat ut och pulverlackerat frontbumpern svart. Ursäkta dåliga bilder.
(Bilder borttagna)
-
Blev helt klart ett lyft!
-
Sådär, första beställningen gjord.
* Front bumper till Dinli 450 (DL904)
* Diodblinkers Silver Ace (miniblinkers)
* Styrhöjare 30 mm
* ATV TEK Diamond Grips
Får tillverka ett adapterfäste för att kunna montera bumpern till Dinlin, och några stag för att fästa blinkersen.
Ska bli intressant.
-
Jag ska lägga en beställning på fälgar och däck men kan inte riktigt bestämma mig för vad det blir.
Antingen gör jag det enkelt för mig, och köper:
Bak 10x10" ITP SS112 (svarta) m. Innova 225/45-10
Fram 10x6" ITP SS112 (svarta) m. Heidenau 160/70-10 (typ scooterdäck)
Eller strular jag till det och köper:
Bak 10x10" Douglas Red Label m. Innova 225/45-10
Fram 10x8" Douglas Red Label m. Innova 195/50-10
Pulverlackera hjulen mattsvarta
Skitsvårt val tycker jag. Jag tycker om Douglas pga. dess stilrena look men samtidigt blir det en del jobb med att blästra, pulverlackera och sedan åka iväg 10 mil för att kränga på däcken (finns ingen firma häromkring som vågar kränga i detta mjuka aluminiumet och garantera att det blir bra).
Synpunkter?
-
Itp fälgarna är juh läckra, men personligen hade jag köpt som som är typ mörkgråa. Blir lite mer levande fälgar. Helsvart försvinner lite.
-
Itp fälgarna är juh läckra, men personligen hade jag köpt som som är typ mörkgråa. Blir lite mer levande fälgar. Helsvart försvinner lite.
Njae, jag ska ha helsvarta fälgar. Jag vill ha så lite bling-bling som möjligt.
-
Generellt skall man göra det man VILL.
Inte det som är enklast.
Du kommer aldrig någonsin bli hundra nöjd om du väljer den enklaste vägen.
Eftermarknadsfälgar brukar för övrigt vara styvare än många original, så det där med att det är mjukt aluminium vetefan.
Att åka tio mil kostar en hundring och hjulkitet kostar säkert betydligt mer, så...
Men, borde inte ATV-killarna i Konga kunna fixa en krängning?
...eller Rävemåla järnhandel, eller kanske Rävemåla bilverkstad
-
Generellt skall man göra det man VILL.
Inte det som är enklast.
Du kommer aldrig någonsin bli hundra nöjd om du väljer den enklaste vägen.
Eftermarknadsfälgar brukar för övrigt vara styvare än många original, så det där med att det är mjukt aluminium vetefan.
Att åka tio mil kostar en hundring och hjulkitet kostar säkert betydligt mer, så...
Men, borde inte ATV-killarna i Konga kunna fixa en krängning?
...eller Rävemåla järnhandel, eller kanske Rävemåla bilverkstad
Jag har inte fakta, men jag hade Douglas Red Label innan och jag var inne hos en däckfirma och de kunde inte garantera att inte förstöra fälgen för att dom tyckte att materialet var så mjukt.
Och jag inbillar mig att det krävs större försiktighet att kränga lågprofildäck än andra däck?
ATV-killarna i Konga är väl inte direkt petnoga vad det gäller finish på sakerna.
-
Armen som kränger på däcket kan man ju justera så att det inte rör fälgen alls...
Däremot är vissa fälgar sådana att de måste krängas "bakifrån", och då måste ju maskinen greppa fälgen på framsidan... det kanske är det de är rädda för skall orsaka skador?
Fälgar som är förhållandevis breda är ofta konstruerade just så.
Men jag ligger väl på samma nivå gällande finish som kongakillarna, så jag kan inte tipsa.... blir ju ändå miljoner med repor i skogen!
:headbang:
Du kanske kan bättra lite med en spritpenna?
:djump:
-
Trevligt att du är tillbaka.
Annars då, hur tycker du, som verkar vara pedantisk och noga, vilka för och nackdelar maskinerna har mot varandra (dinlin och smc:n) om det nu inte är för tidigt??
Ser ut som att du är ute efter en del dinliprylar, så man undrar ju varför? kanske bara är ute efter utseendet?
Vad har du tänkt göra med effekten (om du tänkt så långt
-
Trevligt att du är tillbaka.
Annars då, hur tycker du, som verkar vara pedantisk och noga, vilka för och nackdelar maskinerna har mot varandra (dinlin och smc:n) om det nu inte är för tidigt??
Ser ut som att du är ute efter en del dinliprylar, så man undrar ju varför? kanske bara är ute efter utseendet?
Vad har du tänkt göra med effekten (om du tänkt så långt
Jag har inte hunnit köra så mycket än... Men än så länge är körställningen ett stort plus till Dinlin.
Vissa detaljer på SMCn kan man diskutera vem som har designat (utseendet) medan detaljfinishen är något bättre på SMCn. Dock vet jag inte hur det är på den nya Dinlin (450 Street eller vad den nu kallas).
SMC har tänkt till ett varv extra när det gäller vibrationer och skrammel, men även här kanske det har blivit bättre på nyare Dinlis...
Dinli har ett stort plus när det gäller eftermarknadsprodukter. Finns MYCKET mer till Dinli som är bolt-on.
Men rent generellt är det hugget som stucket (konstigt ordspråk!).
Rent effektmässigt blir det förmodligen inte speciellt mycket gjort, mer än att bestycka optimalt och byte av ljuddämparen (låter alldeles för mycket orginal, typ raka rör).
Jag har ännu inte kunnat köra på torr väg så jag kan inte jämföra 500 cc mot 450 cc. Ska bli mycket intressant så fort snön smälter bort.
-
GOPRO HD HERO2 MOTORSPORTS EDITION inköpt. Nu ska det filmas... ;)
-
Då har bygget börjat... Ägnade eftermiddagen åt att göra en sänkningssats till framvagnen. Till slut blev det väldigt bra faktiskt. Undre A-armarna är nästan helt horisontella. Nu återstår sänkning till baken också, men det får bli morgondagens projekt.
Plåtbitarna ska tas bort för blästring och pulverlack... Så klart.
(http://img827.imageshack.us/img827/4161/32925861.jpg)
(http://img710.imageshack.us/img710/1042/53847474.jpg)
(http://img88.imageshack.us/img88/6811/57876618.jpg)
(http://img705.imageshack.us/img705/8224/51349855.jpg)
-
Snyggt som vanligt! Vart köpte du kameran?
-
Snyggt som vanligt! Vart köpte du kameran?
Tack.
Köpte den på Ebay.
-
Ny beställning lagd hos Loeffler-quads.de.
* Douglas Red Label 10x10", 10x8" + Maxxis Spearz 225/40-10, 195/50-10
* Stötdämparstrumpor av universell typ
* 15 kugg framdrev
-
Nu är prototypen för sänkningen bak klar. Jag tog ett gammalt plattjärn som jag hade hemma så det ser inte speciellt snyggt ut. Jag kommer att ta med plåtbitarna till jobbet imorgon och rita av dom och laserskära, blästra och pulverlackera.
Sänker 4 cm fram och 5 cm bak (jämfört med orginal Racing Edition).
(http://img41.imageshack.us/img41/7926/12674466.jpg)
-
Blästring och pulverlackering klar. Nu återstår bara montering igen. Får se om jag hinner i veckan.
Fram:
(http://img716.imageshack.us/img716/5986/framv.jpg)
Bak:
(http://img94.imageshack.us/img94/8463/baklg.jpg)
-
Ser mycket bra ut! Lyx med att ha tillgång till sånna maskiner. :)
-
Ser mycket bra ut! Lyx med att ha tillgång till sånna maskiner. :)
Mjo, fast dessa är gjorda med en hederlig vinkelslip, en bandslip och en pelarborr. Inget märkvärdigt. Och lite plåt förstås...
En annan sak jag kom på när jag hade sänkt den bak, var att jag är tvungen att kapa av luftfilterboxen på mitten eller sätta dit ett öppet luftfilter pga. att boxen annars tar i bromsoket bak vid hög belastning.
Kan bli intressant.
-
Jag skulle rekommendera dig att inte köra med Maxxis Spearz 195x50 fram då maskinen kommer bli spårkänslig som fan.
Pratar av egna erfarenheter. Även LAHA hade samma problem: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34471.msg303643#msg303643 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34471.msg303643#msg303643)
-
Jag skulle rekommendera dig att inte köra med Maxxis Spearz 195x50 fram då maskinen kommer bli spårkänslig som fan.
Pratar av egna erfarenheter. Även LAHA hade samma problem: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34471.msg303643#msg303643 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34471.msg303643#msg303643)
Jag hade 195/50 på min förra maskin och hade inga problem med det.
Efter mycket labbande med sänkningsförhållandet mellan fram och bak och sedan hjulinställning så vart det inga problem.
-
Nu är sänkningssatsen monterad både fram och bak. Blev riktigt bra.
Jag hade tänkt låta luftfilterboxen vara som den är, men tyvärr måste jag göra någonting åt den. Den hamnar alldeles för nära bromsslangen bak. Rädd för att trycka sönder den om man skulle köra ner i ett hål eller nåt.
Osänkt fram
(http://img848.imageshack.us/img848/3479/osnktfram.jpg)
Sänkt fram
(http://img809.imageshack.us/img809/3894/snktfram.jpg)
(http://img195.imageshack.us/img195/9061/snkningfram1.jpg)
(http://img269.imageshack.us/img269/3945/snkningfram2.jpg)
Så här blev sänkningen bak. Enklare kunde det inte bli.
(http://img163.imageshack.us/img163/3284/snkningbak.jpg)
Här syns problematiken angående bromsoket/slangen. Kommer att få dela boxen på mitten (så den blir hälften så hög).
(http://img809.imageshack.us/img809/7646/filterbak.jpg)
-
Looks very Nice - do you have Any pictures from the side ? :)
-
Looks very Nice - do you have Any pictures from the side ? :)
No, not right now. But I will get that for you as soon as possible. To bad I don´t have any before and after pictures. That would been interesting to see...
-
Cool - Nice you make this projekt, good with insperation :)
-
snyggt erik.
men varför köper du inte en kortare bromslang bara??
ser ju ut att vara plats kvar om du får den o gå längs med svingen...
()p
-
Cool - Nice you make this projekt, good with insperation :)
Always motivating do keep up the flow of modifications up when there is someone that keep reading this thread. My girlfriend isn´t as positive as you guys are... ;)
snyggt erik.
men varför köper du inte en kortare bromslang bara??
ser ju ut att vara plats kvar om du får den o gå längs med svingen...
keep it up. ()p
Mjo, bromsslangen är inte fäst vid svingen på bilden, men det ska den vara egentligen. Bromsslangens infästning sitter uppe på oket, och jag är orolig både för slangen och för oket.
Jag har däremot stött på problem. Luftfilterboxen var uppbyggd annorlunda mot vad jag hade föreställt mig. Blir svårare än jag trodde att förminska den. Tål att funderas på...
-
fundering...
kan du inte flytta ner bak oket då?
eller kanske genomslags gummi till dämparen?
aja, ska inte lägga mej i, halva nöjet e ju o fundera ;)
följer projektet med spänning iaf. ()p
-
fundering...
kan du inte flytta ner bak oket då?
eller kanske genomslags gummi till dämparen?
aja, ska inte lägga mej i, halva nöjet e ju o fundera ;)
följer projektet med spänning iaf. ()p
Jo, det är ju faktiskt ett alternativ. Hade varit snyggt om jag kunde "rensa" lite där bak också. Jag tycker det är för mycket krimskrams... Luftfilterlådan, reflexer, blinkers, regplåt, batteri...
På dinlin var det snyggare löst... :P
-
Så här kommer jag göra:
Kapa luftfilterboxen snett (typ 45 grader) i bakkant. Då klarar sig oket finfint...
-
Funkar inte att dra slangen annan väg? Det ser ut som om att man skulle kunna dra den till vänster om p-broms? vajern...
-
Funkar inte att dra slangen annan väg? Det ser ut som om att man skulle kunna dra den till vänster om p-broms? vajern...
Jo, men det är även oket jag är orolig för.
-
Bromsar du ofta med bakhjulen?
Med riktiga frambromsar är bromseffekten bak så nära noll man kan komma, så plocka väck allt som är i vägen bara och nyp till fram i fortsättningen!
-
Bromsar du ofta med bakhjulen?
Med riktiga frambromsar är bromseffekten bak så nära noll man kan komma, så plocka väck allt som är i vägen bara och nyp till fram i fortsättningen!
Njae, försämra något bara för att jag vill sänka maskinen känns inte rätt.
Nu är det iaf löst. Svetsarna ska snyggas till ytterligare...
Så här ser nederdelen ut av luftfilterboxen
(http://img4.imageshack.us/img4/410/12541707.jpg)
Ojdå, vad händer här?
(http://img542.imageshack.us/img542/6558/65577148.jpg)
Plastsvetsad med den enda plasten jag hade hemma
(http://img703.imageshack.us/img703/9601/26384222.jpg)
Fyllde den med vatten för att se om den håller tätt... Och det gör den!
(http://img804.imageshack.us/img804/5413/56617807.jpg)
Kvällens projekt avslutat.
-
Nu är den klar. Blev hyffsat. Ska bara tvätta av maskinen också. Vad blir nästa projekt?
(http://img850.imageshack.us/img850/47/18498912.jpg)
(http://img17.imageshack.us/img17/1858/73590534.jpg)
-
Nästa projekt är att du släpar ut den i solen och tar kort på den. ()p
-
Nästa projekt är att du släpar ut den i solen och tar kort på den. ()p
Jag har tagit av hjulen nu så det orkar jag inte. ;) Förbereder inför nya hjulen.
Tog bort samtliga dekaler från den
(http://img10.imageshack.us/img10/5281/40786014.jpg)
Och sen lödde jag om kretskortet till regplåtsbelysningen
(http://img542.imageshack.us/img542/3624/11386769.jpg)
-
... så bara hälften av dioderna funkar?
-
... så bara hälften av dioderna funkar?
Hehe, bilden tagen INNAN omlödning. ;)
-
Det blir ju hur bra som helst.
Älskar när man väl kan köra och känna att allt fungerar perfekt!
Ser ut som du har liknande tänk ()p
Mvh Andreas
-
Beundrar ditt engagemang! ()p
-
Beundrar ditt engagemang! ()p
Hehe, lite komiskt att jag köpte den splitterny för typ 1 månad sedan, och har hittills kört 4,4 mil. Resten av tiden har den på något sätt stått nerskruvad i garaget. ;)
-
Hehe, lite komiskt att jag köpte den splitterny för typ 1 månad sedan, och har hittills kört 4,4 mil. Resten av tiden har den på något sätt stått nerskruvad i garaget. ;)
Gillar man att skruva, förbättra och personifiera så blir det ju så ;D
-
Tona strålkastarglas + blinkersglas eller inte?
Photoshop (hela bilden känns tonad, men kameran har bara fångat dåligt med ljus)
(http://img703.imageshack.us/img703/4057/81414529.jpg)
-
Tona strålkastarglas + blinkersglas eller inte?
Photoshop (hela bilden känns tonad, men kameran har bara fångat dåligt med ljus)
(http://[url=http://img703.imageshack.us/img703/4057/81414529.jpg]http://img703.imageshack.us/img703/4057/81414529.jpg[/url])
tänkte sätta film till lysena på bilen som är svart tonad får nog bli på fyrhjulingen i stället insåg jag när jag stod och tvättade den i dag efter ett besök i en ler pöl som jag inte såg när jag var ute i dag.. JAG blev blött och allt jag hade på mig dunder lerigt
;P
-
Möjligen ljus toning på lyktan och lite mörkare på blinkersarna. Smälter ihop snyggt då.
-
är grå tonad film jag ska ha.. typ grå rök tonad.. får nog bli på hjuligen i stället för golfen.. :P
-
är grå tonad film jag ska ha.. typ grå rök tonad.. får nog bli på hjuligen i stället för golfen.. :P
Nu har jag beställt toningsfilm. Blev 1m ljusgrå (vet ej toning i %) och 1m mörkare. Får testa båda och se hur det blev.
-
Nu har jag beställt toningsfilm. Blev 1m ljusgrå (vet ej toning i %) och 1m mörkare. Får testa båda och se hur det blev.
lägg upp bild och skriv om resultat..
-
Äntligen ut och köra en runda!
(http://img99.imageshack.us/img99/5867/44295364.jpg)
(http://img256.imageshack.us/img256/9944/36455590.jpg)
-
Gah, att vänta på paket är det värsta som finns. :P
-
Looks so COOL with the lowering ()p
-
Snyggt med toning! ()p
-
Nu har hjulen kommit, och tyvärr är jag missnöjd även denna gång med Douglashjulen.
Denna gången håller dom tätt, men tyvärr är inte navhålet 100% runt vilket gör att det strular med "styrningarna" på framnaven som ska centrera fälgarna. Dessutom har Loeffler klantat sig när dom har balanserat hjulen. När jag tog ur ena framhjulet från lådan låg det 3 balanseringsvikter i botten på lådan. Kollade det andra framhjulet och även där satt balanseringen dåligt.
Jag har inte bestämt mig om jag ska orka reklamera eller inte...
Iaf, lite dåliga bilder i ett trångt garage.
(http://img16.imageshack.us/img16/7654/83301609.jpg)
(http://img688.imageshack.us/img688/3849/41688511.jpg)
Var det inte meningen att denna skulle sitta PÅ fälgen?
(http://img138.imageshack.us/img138/2097/32030927.jpg)
15 kugg drev
(http://img594.imageshack.us/img594/2699/53895617.jpg)
-
Duktigt fett blev det. Synd på trasslet..
-
hur hög är den från marken med dom hjulen??? ser skit låg ut..
tråkigt att det inte var bra grejer och ordentligen gjort..
lämnade in mina sommar hjul på balansering i dag.. se hur skeva dom är i morgon..
-
hur hög är den från marken med dom hjulen??? ser skit låg ut..
tråkigt att det inte var bra grejer och ordentligen gjort..
lämnade in mina sommar hjul på balansering i dag.. se hur skeva dom är i morgon..
Ligger typ 6-7 cm från marken (röda ramen, längst fram).
-
Ser låg och och fet ut... nice. va fick du ge för fälgar och däck?
-
Ser låg och och fet ut... nice. va fick du ge för fälgar och däck?
Kommer inte ihåg riktigt, men tror det var typ 6500, köpta i Tyskland.
-
Då kom toningen hem så efter någon timme i garaget satt även den där den skulle. Det blev en ljus toning med klister på baksidan som jag sprayade med diskvatten och värme och tänjde ut över formerna.
Jobbar så mycket nu så det blir max 1 timme om dagen i garaget, annars blir sambon sur. :P
Innan toning
(http://img714.imageshack.us/img714/557/otonad.jpg)
Ena blinkersen och lyktglaset tonat
(http://img194.imageshack.us/img194/4745/halvatonad.jpg)
Toningen klar. Jag blev ganska nöjd
(http://img59.imageshack.us/img59/3007/heltonad.jpg)
Satte även ditt ett par strumpor på stötdämparna
(http://img836.imageshack.us/img836/2505/heltonadskydd.jpg)
-
Jävligt fet! Man kanske skulle skaffa sig en SMC 500.... :)
-
Jävligt fet! Man kanske skulle skaffa sig en SMC 500.... :)
()p ()p
-
Jävligt fet! Man kanske skulle skaffa sig en SMC 500.... :)
Hehe, det klart du ska!
-
Ikväll ska jag sitta i garaget och fundera ut hur jag ska fästa den nya frontbumpern. Fick inte med några fästen överhuvudtaget. Ska bli intressant.
Får se om jag hinner med att koppla in de nya blinkersen också.
-
Jasså, har du inte jobbat över idag så du får vara i garaget för käringa? :-P
-
Jasså, har du inte jobbat över idag så du får vara i garaget för käringa? :-P
Jag köpte blommor till henne idag. ;)
Temporärt monterad. Bara lagd ovanpå orginal frontbumper för att mäta hur "underredet" ska se ut.
(http://img6.imageshack.us/img6/3022/54946236.jpg)
Nya blinkers också. Hann bara att göra fästena. Monteras imorgon.
(http://img685.imageshack.us/img685/431/31893897.jpg)
Nya handtag. Tyvärr passade inte styrändpluggarna pga. styrets innediameter var för liten. Ska ta och svarva ner pluggarna.
(http://img7.imageshack.us/img7/2569/54456454.jpg)
Gummibussningar monterade under styrfästet för att få bort lite vibrationer.
(http://img841.imageshack.us/img841/3466/47731332.jpg)
-
Kommer bli den fetaste grymaste SMC hitills!
Man tappar hakan varje gång man går in här.
-
Kommer bli den fetaste grymaste SMC hitills!
Man tappar hakan varje gång man går in här.
Hehe, kul att höra.
Någon som har tips på vad mer som kan göras?
-
Snyggt men du skulle köpt en dinli 450 street så hade du sluppit köpa så mycket delar :)
-
Snyggt men du skulle köpt en dinli 450 street så hade du sluppit köpa så mycket delar :)
Hehe, ja det kan man ju tycka. ;)
Mer grejer från Dinli blir det inte (förhoppningsvis).
-
Tyckte jag kände igen bumpern nånstans...
-
Tyckte jag kände igen bumpern nånstans...
Jag plockar hem lite plåtremsor idag så att jag kan snickra ihop nåt fäste till den också.
-
Du har ju plockat det enda snygga från Dinlin så låt resten av skrotet vara kvar! :lol:
Fanns det inga röda stötdämpar skydd?
Lacka bärarmar röda kanske?
-
Du har ju plockat det enda snygga från Dinlin så låt resten av skrotet vara kvar! :lol:
Fanns det inga röda stötdämpar skydd?
Lacka bärarmar röda kanske?
Hehe, så sant så sant. ;)
Jo, men de röda jag hittade var inte i samma röda kulör som ramen, och då blev det bättre med svarta.
Men däremot håller jag med om att lacka bärarmarna... Och även svingen bak som även den är ljusgrå.
-
Hehe, så sant så sant. ;)
Jo, men de röda jag hittade var inte i samma röda kulör som ramen, och då blev det bättre med svarta.
funderar med på att lacka det ljusgråa
btw var i dina kvarter i dag med quaden ;) tingsryd -(Linneryd) hovmantorp
Men däremot håller jag med om att lacka bärarmarna... Och även svingen bak som även den är ljusgrå.
-
funderar med på att lacka det ljusgråa
btw var i dina kvarter i dag med quaden tingsryd -(Linneryd) hovmantorp
Verkar bli härligt väder hela helgen, men min står utan framhjul just nu (fräser upp navhålet 0,5 mm).
-
Dagens projekt bestod av att fräsa ut 0,5 mm i navhålet på framfälgarna för att passa mot naven ordentligt. Glömde tyvärr kameran så endast ett färdigt resultat kan jag visa.
Pysslade även med att skära ut, bocka och lacka fästen till de nya blinkersen. Startade inte upp måleriet så jag fick fulmåla dom hemma istället (sprayfärg).
Och några kort utomhus blev det också.
(http://img405.imageshack.us/img405/313/fsten.jpg)
(http://img822.imageshack.us/img822/9743/blinkers2.jpg)
(http://img195.imageshack.us/img195/7341/blinkers1t.jpg)
(http://img209.imageshack.us/img209/4986/86925173.jpg)
(http://img18.imageshack.us/img18/9871/63315663.jpg)
-
Sådär, då är första åkturen avklarad. Redan efter 5 min insåg jag att det är mycket jobb innan den är som jag vill ha den.
1. Styret ligger alldeles för lågt. Vid inspirerad körning på is blir det väldigt jobbigt för armarna. Får se om det blir nytt styre eller styrhöjare.
2. Samtliga grålackerade delar (a-armar, styrstag, baksving osv) ska pulverlackas antingen röda (som ramen) eller svarta som övriga maskinen. Förstår inte varför man ska blanda in så många olika färger.
3. Nerfbars ska pulverlackeras svarta.
4. Frontbumbern ska bort fortare än kvickt. Fulare får man leta efter.
5. Alla blinkers, reflexer och regplåthållare ska bort och ersättas med snyggare montage och snyggare delar. Sämre skit får man leta efter.
Dubbade däcken lite fort. Det blev en rad på framhjulen och lite sporadiskt utplacerade på bakhjulen. Räckte gott och väl. Dubben satt faktiskt kvar utan lim...
Bjuder på några dåliga bilder. Hade bara mobilen med mig i garaget, därav kvaliteten.
(http://img214.imageshack.us/img214/2783/imag0120l.jpg)
(http://img845.imageshack.us/img845/9624/imag0115fp.jpg)
(http://img685.imageshack.us/img685/7713/imag0112st.jpg)
(http://img28.imageshack.us/img28/1082/imag0111ogm.jpg)
Kan komma att bli riktigt bra. Jag bygger om min vita vildkatt jag med, skall bli intressant att följa din och se vad du får till:)
-
Nu sitter frontbumpern där den ska... Och bra blev det.
Nu har jag inga projekt på gång, så jag drog faktiskt en repa ute i solvädret... Och jävlar vad nice det är. Hade nästan glömt hur det var. Den spårar lite så det får jag fixa till. Och en ny balansering av båda framhjulen.
Tips på vad mer jag kan göra innan våren slår till på allvar? A-armarna väntar jag med till nästa vinter.
(http://img850.imageshack.us/img850/2658/front2ql.jpg)
-
Riktigt riktigt snygg, men det måste nästan vara jobbigt att köra med den ? med tanke på att man vill ha tillbaka den fina putsen ;D
-
Riktigt riktigt snygg, men det måste nästan vara jobbigt att köra med den ? med tanke på att man vill ha tillbaka den fina putsen ;D
Hehe, jag älskar att putsa, dona och förfina så det gör ingenting. Men däremot kör jag helst inga grusvägar, men det beror mest på att jag tycker bättre om asfaltsåka.
Bjuder på en bild till...
(http://img163.imageshack.us/img163/6199/retusch.jpg)
-
Otroligt snygg! Fälgarna gjorde grymt mycket! ()p
-
Jag skulle ut och köra en bra runda idag. Jag kom 1 mil sen hörde jag hur något började slamra vid belastning av motorn. Efter 20 min felsökning utmed en väldigt trafikerad väg hittade jag felet... Det var kedjerullen som hade slitits ner ända in till stålet.
Jag antar att rullen kärvade eller inte satt som den skulle. Kommer bild senare.
Så det var bara att vända hemåt igen... :P
-
Här kommer en bild på eländet.
Frågan är om det helt enkelt är så fruktansvärt dålig kvalitet, eller om den är feltillverkad/felmonterad.
(http://img826.imageshack.us/img826/2301/29788729.jpg)
-
When i Got my wildcat - The back spring had a produktion fault, so mine was low in The back, så it keept eating that role - guess it The same that happened to you after you have lowered it maybe.
-
When i Got my wildcat - The back spring had a produktion fault, so mine was low in The back, så it keept eating that role - guess it The same that happened to you after you have lowered it maybe.
Det visade sig att det var fabrikationsfel på rullen (den rullade inte alls), i samband med att kedjan var kanske lite för slapp. Kedjan går fritt från rullen vid normal körning, men den slår upp och ner lite...
-
Hej!
Riktigt härligt bygge, jag gillar stuket till 100%.
Bygger om min vita vildkatt jag med, undrar vart du köpte solfilmen? Och hur applicerar jag den lättast?Smältrisk?
MVH
Dennis
-
Hej!
Riktigt härligt bygge, jag gillar stuket till 100%.
Bygger om min vita vildkatt jag med, undrar vart du köpte solfilmen? Och hur applicerar jag den lättast?Smältrisk?
MVH
Dennis
Tacktack!
Jag köpte solfilmen av någon random snubbe på blocket.se. Det var klister på baksidan av filmen, så jag sprutade bara på lite vatten (med någon droppe diskmedel i) placerade ut filmen och skar konturerna.
Sedan pressade jag ut luftbubblor, värmde filmen med luftpistol och håll på så fram och tillbaka tills jag var nöjd.
-
Förresten,
Jag gjorde en ordentlig hjulinställning innan min sista åktur, och spårningen är så gott som bortblåst. Så visst går det att få en behaglig maskin även med breda (platta) framdäck.
-
Tack för snabbt svar. Skall leta lite jag. Har du bestyckat om den något?
-
Tack för snabbt svar. Skall leta lite jag. Har du bestyckat om den något?
Nej, jag fick den ombestyckad när jag fick den. 155 sitter det i nu, med orginal lufttillförsel.
-
En grej till,du applicerade solfilmen på utsidan av strålkastaren?
-
En grej till,du applicerade solfilmen på utsidan av strålkastaren?
Yes!
-
Nej, jag fick den ombestyckad när jag fick den. 155 sitter det i nu, med orginal lufttillförsel.
Samma här, räcker gott och väl. Hade tänkt trycka dit ett luftfilter, men då måste jag bråka med rullande landsväg för att få rätt mängd bränsle på alla växlar och det kalaset kostar ca 10000 här hemma . Klarar inte av att maskinen inte går 100% rent
-
Nej, jag fick den ombestyckad när jag fick den. 155 sitter det i nu, med orginal lufttillförsel.
Är det för storlek original?? Sitter 175 i min 503a med extra lufthål i burken;) går fet bra ;)
-
Samma här, räcker gott och väl. Hade tänkt trycka dit ett luftfilter, men då måste jag bråka med rullande landsväg för att få rätt mängd bränsle på alla växlar och det kalaset kostar ca 10000 här hemma . Klarar inte av att maskinen inte går 100% rent
Bränslet kan du dock inte justera beroende på växel. Men du kan få den att gå bra ändå, men det krävs lite pill.
Med ett gäng munstycken (låg- och högfart) och mycket tålamod så blir det bra. Dock så beror det lite på väder också... :P
Är det för storlek original?? Sitter 175 i min 503a med extra lufthål i burken;) går fet bra ;)
Jag har faktiskt inte en aning...
-
Bränslet kan du dock inte justera beroende på växel. Men du kan få den att gå bra ändå, men det krävs lite pill.
Med ett gäng munstycken (låg- och högfart) och mycket tålamod så blir det bra. Dock så beror det lite på väder också... :P
Jag har faktiskt inte en aning...
Risken finns att det blir något hål i luftburken,tiden får utvisa det... Beställde iaf solfilm till strålkastaren : )18 % toning, hoppas det räcker..... :)
-
Det visade sig att det var fabrikationsfel på rullen (den rullade inte alls), i samband med att kedjan var kanske lite för slapp. Kedjan går fritt från rullen vid normal körning, men den slår upp och ner lite...
Är bilden tagen då hojen är obelastad så kan du räkna med att den slits upp på "nolltime" när du sitter på och kör. Kedjerullar är inte dimensionerade för att stå emot kraften hela tiden på dragsidan....
-
Är bilden tagen då hojen är obelastad så kan du räkna med att den slits upp på "nolltime" när du sitter på och kör. Kedjerullar är inte dimensionerade för att stå emot kraften hela tiden på dragsidan....
Fjädringen är så pass hård, så kedjan går fritt hela tiden. Men helt klart påverkar det.
Jag nöjer mig så, iaf för ett tag. Får jag bara en redig rulle så ska det inte vara några problem. Får jag lust så kanske jag bygger om det i framtiden. Antingen kedjespännare så jag får belastning på kedjan hela tiden eller flytta upp rullen helt enkelt.
-
Hade du några problem med att få till toningen på strålkastaren med tanke på dess form? Hur gick du tillväga?
-
Hade du några problem med att få till toningen på strålkastaren med tanke på dess form? Hur gick du tillväga?
Nejdå, det är inga problem.
När filmen sitter på plats och grovkonturen är skuren så får man värma med varmluftpistol försiktigt så att man kan forma filmen (sträcka och dra). Sedan gäller det att pressa ut alla bubblor.
Sök på youtube (typ tinting headlights eller nåt).
-
Nejdå, det är inga problem.
När filmen sitter på plats och grovkonturen är skuren så får man värma med varmluftpistol försiktigt så att man kan forma filmen (sträcka och dra). Sedan gäller det att pressa ut alla bubblor.
Sök på youtube (typ tinting headlights eller nåt).
är mkt lättare än man tror med att tona lycktor.
-
Så här blev det efter första nedplockningen...:)
-
Nice!
Skapa en projekttråd och uppdatera OFTA!
-
Man tackar!Löser det, skall droppa en bild på xenon konventeringen strax.
-
Nice!
Skapa en projekttråd och uppdatera OFTA!
Nu finns bilder på Xenon lamporna:)
-
Hittade du det du sökte?
-
Hur går det här då?
Något mer på g eller har du uppgraderat färdigt nu? ;D
-
Hur går det här då?
Något mer på g eller har du uppgraderat färdigt nu? ;D
Nej, för tusan. Hittils har jag jobbat 60 timmar den här veckan så det har inte blivit mycket tankar åt Quadden måste jag erkänna. Jag tar en paus då och då och funderar på vad nästa grej blir, men jag har inte kommit på något.
Framhjulen ska balanseras, och "kedjestyrningen" ska förfinas sen vet jag inte mer.
Från början hade jag tänkt att allt skulle vara svart (fälgar, nerfs, grab bar osv) förutom ramen, men jag tror jag har ändrat mig.
Måste nog köra lite innan jag kommer på mer...
-
Nej, för tusan. Hittils har jag jobbat 60 timmar den här veckan så det har inte blivit mycket tankar åt Quadden måste jag erkänna. Jag tar en paus då och då och funderar på vad nästa grej blir, men jag har inte kommit på något.
Framhjulen ska balanseras, och "kedjestyrningen" ska förfinas sen vet jag inte mer.
Från början hade jag tänkt att allt skulle vara svart (fälgar, nerfs, grab bar osv) förutom ramen, men jag tror jag har ändrat mig.
Måste nog köra lite innan jag kommer på mer...
Man har kommit långt när man behöver leta efter saker att förbättra ;D ()p
Rent utseendemässigt finns det väl inte så mycket att ändra på nu om man inte ska göra någon total förändring..
-
Man har kommit långt när man behöver leta efter saker att förbättra ;D ()p
Rent utseendemässigt finns det väl inte så mycket att ändra på nu om man inte ska göra någon total förändring..
Tycker inte du skall greja med den allt för mycket den är clean som den är. Jag börjar känna redan nu att det är lite väl mycket rött på min tex. Så skall lackera delar av ramen svart. Synd att man måste bygga så mycket själv hela tiden, själva byggandet är inga problem men slut på tankar och idéer.
-
Man har kommit långt när man behöver leta efter saker att förbättra ;D ()p
Rent utseendemässigt finns det väl inte så mycket att ändra på nu om man inte ska göra någon total förändring..
Ja, och det är riktigt jävla jobbigt att vilja men inte veta vad man ska göra...
-
Idag skulle jag byta från 14 kugg till 15 kugg fram, men det sket sig i startögonblicket. Jag som hade tänkt att byta drev lite snabbt och sen ut och köra i det fina vädret.
Kedjan är för kort. Får se om jag köper en ny eller förlänger den jag har.
-
Vad är det för stötdämparskydd du har, mått? Och var har du beställt dom ifrån? Riktigt sjysst med sänkning, vad har du för pris på sänkningssatsen?
-
Vad är det för stötdämparskydd du har, mått? Och var har du beställt dom ifrån? Riktigt sjysst med sänkning, vad har du för pris på sänkningssatsen?
Skydden hittade jag på loeffler-quads.de, kommer inte ihåg vad det var för modell.
Jag har inte ritat upp sänkningssatsen i datorn än, så tyvärr kan jag inte sälja något ännu. Får se när jag hinner.
-
Hej,
Har inte hänt mycket sedan sist, utan jag har mest funderat på hur jag ska lösa kedjestyrningen. Jag har löst kedjerullarna så att det inte blir så hög belastning på dom, men däremot fladdrar och hoppar kedjan mycket precis när man släpper gasen efter hård acceleration.
Jag kommer att montera fjäderbelastade fjäderspännare både på övre och nedre delen av kedjan, så att jag kan släppa lite på kedjan men ändå har spänn på den om man säger så.
En fråga dock,
Bör jag ha fjäderspännare med en kullagrad rulle, eller borde det gå lika bra med en plastkloss som kedjan glider på? Jag har hittat en del fjäderspännare till mopeder, men där är det oftast ingen kedjerulle.
Antingen denna typ:
(http://mopeddelar.se/images/17-154-01.jpg)
Eller denna typ:
(http://www.superbilligt.se/media/images/products/kedjespannare_jpg_235x200_q85.jpg)
-
Den övre kedjespännaren har jag på en Yamaha DT 50 MX som jag köpte ny -88. Den får inte ha så hårt anliggningstryck på kedjan för då nöts den upp väldigt fort! Så frågan är hur länge den håller på en mc kedja. Ett alternativ kunde iofs vara att byta ut glidklossen mot en i betydligt bättre plast.
-
Den övre kedjespännaren har jag på en Yamaha DT 50 MX som jag köpte ny -88. Den får inte ha så hårt anliggningstryck på kedjan för då nöts den upp väldigt fort! Så frågan är hur länge den håller på en mc kedja. Ett alternativ kunde iofs vara att byta ut glidklossen mot en i betydligt bättre plast.
Tack.
Jag ska testa att göra en egen fjäderbelastad arm där jag sätter en kedjerulle på. Jag misstänker dock att rullen har för liten omkrets som kommer skapa oljud när den rullar på kedjan. Isf så är det bara att byta rullen.
(http://biltema.se/ProductImages/82/medium/82-581_m.jpg)
-
Jäkligt fet WC! ()p
Finns en rak tunn kromad blingstar bumper som jag tycker skulle sitta som en smäck på den där, Kommer liksom i linje med A-armarna, Liten bild men endå..
(http://images.motorcycle-superstore.com/images/atv_blingstar_10aug30_220x123.jpg)
-
Tack.
Jag ska testa att göra en egen fjäderbelastad arm där jag sätter en kedjerulle på. Jag misstänker dock att rullen har för liten omkrets som kommer skapa oljud när den rullar på kedjan. Isf så är det bara att byta rullen.
(http://biltema.se/ProductImages/82/medium/82-581_m.jpg)
Hade en sån kedjerulle en gång...slet ut den på ett par mil bara. Tuppkammen i mitten försvann fortare än lönen =) Skulle satsa på en större rulle utan mittkam från biltema som jag tyckte var mycket bättre.
-
riktigt grymt projekt måste jag säga, imponerande det du gör, är väldigt nyfiken på vart du fått tag på blinkersen och frontbumpern faktiskt, sjukt snygga grejer..
//Åberg
-
riktigt grymt projekt måste jag säga, imponerande det du gör, är väldigt nyfiken på vart du fått tag på blinkersen och frontbumpern faktiskt, sjukt snygga grejer..
//Åberg
Hejsan, ursäkta sent svar.
Både blinkersen och bumpern är köpt hos atvhuset.se.
Idag har jag gjort färdigt den nya kedjestyrningen. Nu är det alltid lagom spänn på kedjan oavsett belastning, och det finns inte en chans till att kedjan kan ta emot någonstans. Jag provkörde 10 mil idag, och den fungerar alldeles lysande. Inget mer rassel!
(http://img843.imageshack.us/img843/5882/23579158.jpg)
Funderar också på att köpa mig en GPS och sätta i mitten på styret. Någon som kan tipsa om en bra GPS som är superenkel att navigera under färd?
(http://img19.imageshack.us/img19/4001/39481487.jpg)
-
Touratech är oslagbara även inom detta område:
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/ (http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/)
(notera även att de har massvis med hållare)
Själv kör jag med Garmin Zümo 660 i Touratechs låsbara och stötdämpade hållare, och är rätt nöjd.
...helt nöjd blir man ju aldrig.
-
Touratech är oslagbara även inom detta område:
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/ (http://shop.touratech.se/SE/Catalog/gps-navigatorer/)
(notera även att de har massvis med hållare)
Själv kör jag med Garmin Zümo 660 i Touratechs låsbara och stötdämpade hållare, och är rätt nöjd.
...helt nöjd blir man ju aldrig.
Tack ska du ha. Ska kolla lite...
Idag har jag haft en puts och smörjdag. Plockat isär bromsar, leder etc etc och putsat ordentligt. Den har ju faktiskt gått 23 mil på asfalt nu så det var på tiden. ;)
(http://img138.imageshack.us/img138/5575/71053972.jpg)
(http://img213.imageshack.us/img213/7497/20557458.jpg)
Ursäkta mitt stökiga garage
(http://img845.imageshack.us/img845/3121/89038998.jpg)
-
Stökigt?? OMG, det är ju så rent så man kudne operera där inne. Själv kör jag med organiserat kaos...vågar itne ens visa det på bild men jag hittar vartenda liten pryl jag behöver.
..:Ska nog städa lite ändå. ':)
-
Host host puts bög! :lol:
Fan vilken energi du har vart hittar man det?
-
Host host puts bög! :lol:
Fan vilken energi du har vart hittar man det?
Hehe, jag kommer ju inte på något bättre att göra... (och jag vågar förstås inte rådfråga min sambo).
-
Sålde mina Douglashjul och har nu köpt ITP SS112. Tänkte först att det skulle bli en grusmaskin men ångrade mig i sista sekund. Det blev Innovadäck bak (225/40-10) och Heidenau fram (130/70-10). Var ju tvungen att testa scooterdäck för att se om det är så bra som det påstås.
Tyvärr är jag återigen missnöjd med mina hjul. Förra gången visade det sig att det var fälgen som var som ett ägg som orsakade obalans. Denna gången köpte jag CNC-bearbetade hjul med förhoppningen att de skulle bara helt runda.
Vad som är fel denna gången vet jag inte riktigt än, men ett framhjul slår ca 0,5-1 mm.
Utöver detta styrs inte framhjulen på navet, och dessutom är inte hålen för hjulmuttrarna koniska vilket betyder att jag inte kan centrera på hjulmuttrarna heller. Jag ska undersöka idag om det finns tillräckligt mycket gods för att göra egna koniska hål.
Är grejerna till ATV/Quad så pass dåliga överlag, eller är inte marknaden van vid mina höga krav?
-
Man börjar ju fundera om du köper andra sorteringens grejer när du köper.
-
Man börjar ju fundera om du köper andra sorteringens grejer när du köper.
Jag också. >:(
Först tänkte jag att det var mitt nav som inte var helt centrerat, men denna gången är det andra sidan jag har problem med.
-
Efter en dag i garaget börjar jag få ordning på prylarna.
Att jag inte kunde centrera hjulen löste jag genom att göra några små distanser så att jag kan styra fälgen på navet. Sen använde jag flata muttrar för att fästa hjulen. Resultat OK.
Att däcket svängde upp och ner minskade något när jag kunde centrera hjulet. Släppte luften och fyllde med 3 kg, körde några kilometer, och sedan släppte till rätt tryck. Resultat OK. Verkar som att däcket inte hade hoppat ut ordentligt mot fälgkanten.
Nu har jag bara ett litet problem kvar. Ena bakhjulet svänger en del det också. Imorgon ska jag prova att laborera med lite olika tryck och även se så att pinnbultarna verkligen är symmetriska.
Lite bilder.
Egna små distanser för att öka diameterna på styrningen i navet. Ska ju bara hålla fälgen centrerad tills dess att jag dragit muttrarna.
(http://img225.imageshack.us/img225/9633/centrering.png)
(http://img140.imageshack.us/img140/7155/helk.png)
(http://img62.imageshack.us/img62/521/bakr.png)
-
Den ser riktigt elak ut med dom fälgarna på. Väntar på helhetsbilder...
-
Nu har jag bara ett litet problem kvar. Ena bakhjulet svänger en del det också. Imorgon ska jag prova att laborera med lite olika tryck och även se så att pinnbultarna verkligen är symmetriska.
Pinnbultarna bör ju inte kunna svänga maskinen, men bakhjulens diameter kan...
Så även om det är samma tryck har det visat sig att vissa haft oturen att få aningen skillnad på diametern ändå... och statistiskt så har du ju redan haft en del trassel med dina hjul, så.... mät däcken. ()p
-
Pinnbultarna bör ju inte kunna svänga maskinen, men bakhjulens diameter kan...
Så även om det är samma tryck har det visat sig att vissa haft oturen att få aningen skillnad på diametern ändå... och statistiskt så har du ju redan haft en del trassel med dina hjul, så.... mät däcken. ()p
Jag menar att däcket ser lite skevt ut när det snurrar...
-
På båda eller "bara" på ena?
Krokig axel?
Skifta höger-vänster så ser du ju iaf om felet är hjulrelaterat eller axel/hub.
Märkliga fel du råkar ut för.... hmm.
-
På båda eller "bara" på ena?
Krokig axel?
Skifta höger-vänster så ser du ju iaf om felet är hjulrelaterat eller axel/hub.
Märkliga fel du råkar ut för.... hmm.
Nej, det har med hjulet att göra. Får se vad jag kommer fram till imorgon.
-
Har snokat igenom tråden nu och måste säga att du har en riktigt fet och läcker maskin!! Fina förändringar också ()p
När det gäller bilhjul så tycker jag alltid att det slår och rör sig lite efter att man har monterat däck, syns väl i balanseringsmaskinen. Däremot är det ju hopplöst att montera fälgar som inte går att centrera, fick fel navringar till fälgarna på bilen för några årsedan, höll på att bli tokig innan jag fick de rätt... Men i det fallet hade jag fått lite för smala navringar, så med bredare navringar blev det som en dröm.
Fortsätt med dina fina moddar ()p
-
På båda eller "bara" på ena?
Krokig axel?
Skifta höger-vänster så ser du ju iaf om felet är hjulrelaterat eller axel/hub.
Märkliga fel du råkar ut för.... hmm.
Fan, Hydro. Du hade rätt. Bakaxeln är krökt.
Jag tog isär och analyserade idag och jag anser att det är ett fabrikationsfel, men min ÅF + JIAB (agent) vägrar att inse det.
DSC 0009 (http://www.youtube.com/watch?v=99SSu42lXo0#ws)
Om ni kollar på filmen ser ni att axeln rör sig endast fram och tillbaka, men ändrar aldrig vinkel. Om jag hade utsatt axeln för onormal belastning och fått ett "veck", borde även navet längst ut "vobbla" pga. den förändrade vinkeln vid rotation.
Tänker jag rätt?
Någon som har en aning om vad det är för material? Jag gissar på att det är gjutjärn, men är det ythärdat eller seghärdat? Känslig legering? Går att rikta?
-
Jag har ju en gammal Linhai och på dom är det ju bara bakaxelrör på vänster sida original. På höger sida svängde bakaxeln rejält. Monterade därför ett bakaxelrör på höger sida också (sitter standard på nyare modeller). Jag tror axlarna är väldigt mjuka för att inte knäckas och rörs ganska mycket då man kör. Tror du att du känner av den där svängningen? Håller ändå med om att den borde vara rak från fabrik iallafall! :)
-
Jag har ju en gammal Linhai och på dom är det ju bara bakaxelrör på vänster sida original. På höger sida svängde bakaxeln rejält. Monterade därför ett bakaxelrör på höger sida också (sitter standard på nyare modeller). Jag tror axlarna är väldigt mjuka för att inte knäckas och rörs ganska mycket då man kör. Tror du att du känner av den där svängningen? Håller ändå med om att den borde vara rak från fabrik iallafall! :)
Okej. Jag känner tydligt av vibrationer i 90 km/h. I 120 km/h ++ kan jag inte köra mer än i nödfall...
-
Oj, den där filmen var ju klara bevis.
Har den varit skum ända sedan du köpte den? Om jag hade kört maskinen normalt utan att gjort några tokigheter hade jag inte gett mig innan jag fått en ny axel, eller en ny till ruggigt bra pris. Du kan ju alltid åka dit och ta diskussionen en lördag när det är mycket folk i butiken ()p
-
Oj, den där filmen var ju klara bevis.
Har den varit skum ända sedan du köpte den? Om jag hade kört maskinen normalt utan att gjort några tokigheter hade jag inte gett mig innan jag fått en ny axel, eller en ny till ruggigt bra pris. Du kan ju alltid åka dit och ta diskussionen en lördag när det är mycket folk i butiken ()p
Ja, det tyckte jag med.
Jag har tagit bort axeln från lagret nu, la den på en polerad stenskiva och rullade den fram och tillbaka. Nu het plötsligt svänger den bara 0,5 mm, och lika på båda sidor.
Nu börjar jag misstänka att det är något annat som är galet... Men jag har ingen aning om vad!
Jag brukar ha rätt bra koll på vad olika fel kan bero på, oavsett om det är en diskmaskin eller en traktor, men i det här fallet är jag än så länge nollställd.
Tips?
-
Den är inte monterad snett i infästningen bak då?
-
Den är inte monterad snett i infästningen bak då?
Nej, jag kunde inte hitta några fel.
Jag satte i axeln i bakaxellagret och snurrade axeln = Inga fel
Satte på drevnavet och bromsnavet = Inga fel
Satte på låsmuttrarna till bromsnavet löst = Inga fel
Drog åt låsmuttrarna ordentligt = Samma fel som tidigare (vänstra sidan på axeln börjar svänga upp/ner)
Jag förstår NOLL.
Jag skruvade ihop skiten och stängde garaget...
Demontering klar. Syns ganska väl att maskinen inte gått speciellt långt. Lite avskavt mellan taggarna på drevet dock. ;)
(http://img820.imageshack.us/img820/3362/59759616.png)
(http://img651.imageshack.us/img651/9682/42568486.png)
(http://img402.imageshack.us/img402/246/60113530.png)
Ihopmontering påbörjad
(http://img100.imageshack.us/img100/8123/23900128.png)
(http://img842.imageshack.us/img842/8451/84971924.png)
(http://img805.imageshack.us/img805/8874/79188028.png)
(http://img706.imageshack.us/img706/9086/62734828.png)
(http://img33.imageshack.us/img33/8984/74768619.png)
(http://img196.imageshack.us/img196/8463/24861005.png)
Hjälpredan vilar...
(http://img339.imageshack.us/img339/8775/39317696.png)
-
Testat att dra låsmuttrarna med momentnyckel?
-
Testat att dra låsmuttrarna med momentnyckel?
Nej, det har jag inte, men ska jag dra så löst så att felet försvinner så sitter det inte fast.
-
Var ett tag sedan jag uppdaterade här...
Just nu väntar jag på en bakaxel som JIAB fixade åt mig till ett riktigt bra pris. Utöver det väntar jag på olja och filter för att kunna göra första servicen på maskinen. Tänkte först lämna iväg maskinen och få en stämpel, både pga. tid och smidighet men hittade inget bra ställe som kunde ta maskinen...
Har inte blivit många mil i sommar. Körde någon runda i våras, och hinner väl antagligen bli några mil i höst. Får jag bara min bakaxel planerar jag en minisemester själv uppåt landet...
-
Förresten, den tvättades förra veckan också, efter att ha stått i garaget och samlat damm.
(http://img839.imageshack.us/img839/323/25623010151158833496369.jpg)
(http://img21.imageshack.us/img21/8207/61633010151158834531369.jpg)
-
Mini semester med quad??? ;-)
-
Mini semester med quad??? ;-)
Jajjemän!
-
Jajjemän!
Vart bär det av då?? Ska upp till Värmland snart med min när den och bilen är tillbaka hemma..
-
Vart bär det av då?? Ska upp till Värmland snart med min när den och bilen är tillbaka hemma..
ofan, upp med några andra eller?
-
ofan, upp med några andra eller?
Nej drar upp själv en vecka till en här inne. Skönt att komma bort från jobb och allt runt omkring mig.. (varit lite mycket ett tag..) Trivs man kanske man stannar;-)
-
... planerar jag en minisemester själv uppåt landet...
Vi vill gärna veta lite resvägar, kul att höra hur du lägger upp det! ()p
-
Vi vill gärna veta lite resvägar, kul att höra hur du lägger upp det! ()p
Självklart. Det kommer att dokumenteras.
-
Idag har jag haft en liten mekdag och pysslat med lite allt möjligt.
Förutom standardputs och smörjning så har jag modifierat "hylsorna" som sitter inne i A-armarna. De är lite längre än själva röret som hylsan sitter i så att A-armarna kan röra sig fritt, men däremot tycker jag det var för mycket glapp. Både övre och undre A-armarna kunde glappa horisontellt ~1mm. Tog bort hylsorna och kapade ner dom ~0,8mm. Nu är det precis så att armarna går fritt. Tyvärr inga bilder.
Sen mätte jag upp bakhjulen efter ett tips från någon här inne. Omkretsen skiljer vid exakt samma däcktryck ca 1,2 cm. Innova 225/40-10 köpta från Loeffler-quad.de.
Är detta vanligt? Borde inte vara alls bra för svingbussningar och bakhjulslager.
-
Idag har jag haft en liten mekdag och pysslat med lite allt möjligt.
Förutom standardputs och smörjning så har jag modifierat "hylsorna" som sitter inne i A-armarna. De är lite längre än själva röret som hylsan sitter i så att A-armarna kan röra sig fritt, men däremot tycker jag det var för mycket glapp. Både övre och undre A-armarna kunde glappa horisontellt ~1mm. Tog bort hylsorna och kapade ner dom ~0,8mm. Nu är det precis så att armarna går fritt. Tyvärr inga bilder.
Sen mätte jag upp bakhjulen efter ett tips från någon här inne. Omkretsen skiljer vid exakt samma däcktryck ca 1,2 cm. Innova 225/40-10 köpta från Loeffler-quad.de.
Är detta vanligt? Borde inte vara alls bra för svingbussningar och bakhjulslager.
1,2cm?! Det var inte dåligt, hur gamla är däcken? Kan det vara så något av däcken är felmonterade?
-
1,2cm?! Det var inte dåligt, hur gamla är däcken? Kan det vara så något av däcken är felmonterade?
Hjulen har nog rullat 5 mil. Köpta nu i våras.
Det hjulet som har lägst omkrets tycker jag svänger en hel del på fälgen, men svårt att säga.
-
Hjulen har nog rullat 5 mil. Köpta nu i våras.
Det hjulet som har lägst omkrets tycker jag svänger en hel del på fälgen, men svårt att säga.
Kan kanske tänka mig att däcken kommer sätta sig helt och hållet på fälgen efter en tid. Men om de inte blir bättre senare skulle jag nog kanske kontakta loelffer.
-
Ytterligare en mekdag.
Jag tog kontakt med Loeffler och naturligtvis vill de att jag skickar tillbaka båda hjulen. Jag orkade inte med det så jag kompenserade det med olika tryck, och en efter en testrunda verkar det vara okej.
Dessutom har jag idag riktat bakaxeln. Trodde inte det skulle gå då det var härdat gjutet stål men det gick iaf. Jag har ju beställt en ny axel men den får nog säljas... Nu går maskinen som en DRÖM!!! 150 km/h med en hand - Inga problem!
Lite finmek idag också. Tog bort nummerplåtshållaren för att kunna flytta upp skylten 1 cm. Det är det där lilla som gör helheten... Dessutom kul att pyssla med.
Ursäkta dåliga bilder.
(http://img195.imageshack.us/img195/1205/imag02941.jpg)
(http://img812.imageshack.us/img812/5671/imag02921.jpg)
-
vad mäter du hastighet med? om det är orginal mätare så tvivlar jag att den ens går i 150. men kan ha fel ;) vill inte förstöra din bra tråd, men känns väldigt fort för en 500cc
-
vad mäter du hastighet med? om det är orginal mätare så tvivlar jag att den ens går i 150. men kan ha fel ;) vill inte förstöra din bra tråd, men känns väldigt fort för en 500cc
Kalibrerad med GPS. Inte orginal drevning...
-
vad mäter du hastighet med...
Precis vad jag tänkte... Här kommer en 520 och drar om en 700, inte bra. :hmmm: Men det är väl bara att gratulera till en bra inställd maskin!
Förresten, vad hade du gjort för att få bakaxeln skev?
-
Precis vad jag tänkte... Här kommer en 520 och drar om en 700, inte bra. :hmmm: Men det är väl bara att gratulera till en bra inställd maskin!
Förresten, vad hade du gjort för att få bakaxeln skev?
Njae, det är faktiskt bara en 500:a. Jag förstår inte riktigt problemet... Det finns faktiskt mycket kvar att ge om jag väljer att ändra utväxlingen ytterligare. Saknas absolut ingen kraft.
Kanske var min gamla 450 dåligt justerad, för det är ruskigt stor skillnad mot denna 500.
Bakaxeln har varit skev från tillverkningen (vi pratar om en skillnad på 1-2 mm).
-
..Jag förstår inte riktigt problemet...
Det är inget problem, annat än för oss som inte kommer upp i de farterna! ()p
Ett par mm räcker ju för att skapa duktigt med vibrationer...
-
Det är inget problem, annat än för oss som inte kommer upp i de farterna! ()p
Ett par mm räcker ju för att skapa duktigt med vibrationer...
Finns det inte kraft i en Raptor 700 att komma upp i de farterna även med utväxling anpassad för fart?
Ja, köra över 100 km/h gjorde man med livet som insats tidigare... Spännande!
-
Hur gick du till väga för att mäta omkretsen på hjulet? Måttband?
-
Hur gick du till väga för att mäta omkretsen på hjulet? Måttband?
Testade först med måttband (av stål) men fick inte till det riktigt. Tog sedan en kabel och drog runt däcket och gjorde en märkning. Funkade bra.
-
Finns det inte kraft i en Raptor 700 att komma upp i de farterna även med utväxling anpassad för fart?
Jo, det är klart, men så våldsam drevning har inte jag. Man vill ju ha lite buskraft kvar! :D
-
Jag har vart uppe i 140km/h med orginal drevningen på min SMC wildcat RE - Mätarfart, så 150 med annan drevning borde absolut gå utan problem. Enda jag jämfört min hastighetsmätare med innan är sådana "fartmätar skyltar" som vi ibland har på vägarna vid 50 och 70km/h, mätaren diffade då ca:3km/h, kan givetvis diffa då man kör hårdare men blev ändå förvånad att den låg så nära!
-
Dock är det ingen höjdare att ligga i 110 km/h ++ en längre tid. Trotsallt så varvar det ju en del...
Ikväll ska jag plocka ner hela framvagnen igen och justera A-armarna ytterligare. Denna gång blir det justering av infästningen av armarna, så att dom håller exakt samma mått. Det är precis denna typ av modifieringar jag älskar - Små lätta justeringar som i slutändan ger så mycket.
-
dom måste ju gå rätt lungt i motorn vid 110 om dom gör 150 ? eller
Små lätta justeringar som i slutändan ger så mycket.
()p
-
dom måste ju gå rätt lungt i motorn vid 110 om dom gör 150 ? eller ()p
Ja, allt är ju relativt. Man ligger ändå på den övre halvan av varvtalsregistret och en längre sträcka är som sagt jobbigt (tycker jag). En bil med raka rör som varvar 5000 rpm vid 100 km/h är ganska jobbigt också... :P
-
Nej man ligger sällan över 100km/h om man kör längre sträckor, brukar ligga runt 80-90 då man kör på landsvägen
Eric, fått in pengar än? :)
-
Nej man ligger sällan över 100km/h om man kör längre sträckor, brukar ligga runt 80-90 då man kör på landsvägen
Eric, fått in pengar än? :)
Japp, fick dom igår. Grejerna är inlämnade på Bussgods idag. Skickar sms sen med nr.
-
Apropå toppfart SMC.
Jag har utgått från Polaris Predator 500 med samma motor i förhoppning att det är samma växellåda.
Maxvarv: 8500 v/min (gissade på maxvarv, tror det ligger högre egentligen)
Framdrev: 15t
Bakdrev: 32t
Hjuldiameter: 49 cm
Primär utväxling: 2,55
Växel 1: 2,40 = 60,1 km/h
Växel 2: 1,60 = 90,2 km/h
Växel 3: 1,30 = 111,0 km/h
Växel 4: 1,10 = 131,2 km/h
Växel 5: 0,90 = 160,4 km/h
Jag vet att detta bara är teoretiskt, och jag kan säkert ha mätt några millimeter fel på hjuldiametern, men det ger iaf en fingervisning vad som är möjligt med dom förutsättningar jag har.
-
Går det köra i 60 blås på 1an? Damn
-
Går det köra i 60 blås på 1an? Damn
Ja, om mina matteskills är vad dom har varit så ska det stämma. Om det nu är samma växllåda som Predatorn då det var dom enda uppgifterna jag hittade.
-
fast den uträkningen tar ju ingen hänsyn till vikt, rullmotstånd, luftmotstånd osv.
så den faktiska toppfarten blir ju betydligt lägre.
-
fast den uträkningen tar ju ingen hänsyn till vikt, rullmotstånd, luftmotstånd osv.
så den faktiska toppfarten blir ju betydligt lägre.
Absolut.
-
Jag var lite för feg när jag kapade hylsorna i A-armarna sist så idag gör jag om det. Jag tar bort lite mer material för att det i princip ska vara ett spel på 0,2 mm i varje A-arm.
Samma procedur gör jag även på hylsorna i stötdämparnas övre och under ände.
Senare idag blir det även oljeservice (ny olja, nytt filter, rengörning av luftfilter).
Återigen, ursäkta dåliga bilder.
(http://img23.imageshack.us/img23/2531/imag02991.jpg)
(http://img819.imageshack.us/img819/8705/imag03011.jpg)
-
Vad bygger du om nu??? Vad blir skillnaden med???
-
Vad bygger du om nu??? Vad blir skillnaden med???
Vad jag bygger om? Jag kortar hylsorna som sitter inuti a-armarna så att dom inte kan glappa horisontellt.
-
Har hänt lite idag...
Beställde ett ciggtändaruttag och en hållare till en iPhone från kjell & co idag som jag ska montera nu under veckan. Jag har ingen iPhone men det var den bästa hållaren jag kunde hitta. Får se hur jag fäster den...
Jag förbereder nämligen min lilla semester jag ska ha så fort det kommer en helg med fint väder fredag till söndag.
Idag blev det bara puts och lite småfix.
När jag gjorde oljeservice på den såg jag att jag hade ett hål (!) i hasskyddet. Med min körstil så kan jag inte förstå hur det har kommit dit. Plastade igen hålet. Inte så snyggt men det håller...
(http://img859.imageshack.us/img859/9571/67988007.png)
Tog bort drevpaketet och rengjorde allting och la kedjan på smörjning.
(http://img211.imageshack.us/img211/338/95865658.png)
La en mörk tjock toning på bakskärmen för att skydda från repor när jag kommer spänna fast en liten väska.
(http://img41.imageshack.us/img41/3720/78566083.png)
Klart förutom de sista bubblorna.
(http://img687.imageshack.us/img687/1032/84873040.png)
Rengjorde och smörjde all plast med Trutest White Dressing.
(http://img17.imageshack.us/img17/4638/29536356.png)
All blank plast fick sig även en polering med Plexus plastpolish och toppade sedan med ett gammalt båtvax jag hade liggandes (är egentligen emot alla typer av vaxer men på plast finns det inget bra lackskydd).
(http://img576.imageshack.us/img576/477/31465518.png)
-
Imponerande finish! Men händer det att du busar i grus/regn någongång, eller har den helt enkelt alltid gått asfalt i sol?
-
den har ju knappt rullat något!!!
-
Imponerande finish! Men händer det att du busar i grus/regn någongång, eller har den helt enkelt alltid gått asfalt i sol?
Regn är inga problem men grus är jag inte förtjust i. Inte för att det inte är kul, utan för att jag hellre har en ren maskin. Jag vet, låter sjukt men sån är jag. Likadant med bilarna... Det tog 2 år innan jag lyckats få min sambo att ta "andrabilen" när det skulle köras i regn eller grusväg.
den har ju knappt rullat något!!!
Faktiskt rullat hela 70 mil nu... ;)
-
...hellre har en ren maskin...
Sån disciplin är respekt ;)
-
Jag tror jag såg spår av smutsfläck på din hoj.... nej vänta, det var smuts på min skärm
-
Idag är sambon borta på gallej så det blir den innedag med sonen idag.
Fick iaf hem mina grejer från Kjell & co. Jag ska dra el och montera ett cigguttag på höger framskärm vid tändningen, och montera en mobilhållare på styret.
Lite kabel, hållare, monteringsplattor, cigguttag och ett fodral till telefonen (HTC Sensation).
(http://img585.imageshack.us/img585/4594/33347524.png)
-
Cigguttaget på plats.
(http://img560.imageshack.us/img560/420/knapp.png)
-
Cigguttaget på plats.
Hur kändes det att borra i ditt eget kött och blod? ':)
Btw; snyggt! Hoppas bara att själva ciggploppen till laddaren sitter kvar i uttaget när du kör. ()p
-
Hur kändes det att borra i ditt eget kött och blod? ':)
Btw; snyggt! Hoppas bara att själva ciggploppen till laddaren sitter kvar i uttaget när du kör. ()p
Hehe, inga problem. Det ser ut som den alltid har suttit där. ;)
USB-adaptern som kommer sitta i kommer ingen vart. Det är ganska tight.
-
Shit vilken finish du har på dina grejer! :headbang:
Skit snygg nu med dom hjulen på. ()p
-
f
Shit vilken finish du har på dina grejer! :headbang:
Skit snygg nu med dom hjulen på. ()p
Va f_n CALLAHAN, lever du? Vilket återseende! ()p Utan maskin fortfarande?
-
Hur ser det ut på andra sidan, vid sladdarna så att säga?
-
Shit vilken finish du har på dina grejer! :headbang:
Skit snygg nu med dom hjulen på. ()p
Tack ska du ha!
Hur ser det ut på andra sidan, vid sladdarna så att säga?
Det vet jag inte. Finns inga sladdar där ännu... ;)
Kabeldragning och lödning kommer ske i helgen hoppas jag...
-
Så här ser kabeldragningen ut. Plus följer ramen bak till batteriet och minus är skruvat i närmsta skruvhål i ramen.
(http://img823.imageshack.us/img823/5761/kablar2.png)
Så här blev resultatet på styret.
(http://img850.imageshack.us/img850/8328/mobil.png)
När jag tog bort plastkåporna på högersidan för kabeldragning upptäckte jag något hemskt. Det var dammigt där bakom. Därför fick jag plocka ner och rengöra även på vänster sida... :D
(http://img51.imageshack.us/img51/862/reng2.png)
-
Jag tyckte den gick lite magert så jag bytte från 155 till 160 munstycke idag. Lågfart och nål orginal. Tyvärr inga bilder.
Jag har tyckt att jag inte får den glansen jag vill ha i allt svart plast och kom i kontakt med Sverigevaxet. De kommer sponsra med lite olika bilvårdsprodukter som tydligen ska fungera bra på denna typ av plast. Återkommer med resultat.
Idag skulle jag också justera framlyset men det var lättare sagt än gjort. Jag hittar ingen justering... Någon som vet?
-
Jag tyckte den gick lite magert så jag bytte från 155 till 160 munstycke idag. Lågfart och nål orginal. Tyvärr inga bilder.
Jag har tyckt att jag inte får den glansen jag vill ha i allt svart plast och kom i kontakt med Sverigevaxet. De kommer sponsra med lite olika bilvårdsprodukter som tydligen ska fungera bra på denna typ av plast. Återkommer med resultat.
Idag skulle jag också justera framlyset men det var lättare sagt än gjort. Jag hittar ingen justering... Någon som vet?
På undersidan av strålkastaren, eller inne i huset intill där du byter lampan ska du hitta en skruv att skruva på.
-
På undersidan av strålkastaren, eller inne i huset intill där du byter lampan ska du hitta en skruv att skruva på.
Tack ska du ha. Ska kolla detta.
Idag köpte jag ett nytt allvädersställ hos Flying Eagle i Växjö. Riktigt, riktigt nöjd. Sjukt bra passform för de pengarna...
Jacka
http://www.flyingeagle.se/janus-p-505-c-111.aspx (http://www.flyingeagle.se/janus-p-505-c-111.aspx)
Byxa
http://www.flyingeagle.se/allvadersbyxa-807-p-600-c-114.aspx (http://www.flyingeagle.se/allvadersbyxa-807-p-600-c-114.aspx)
Nu är det bara ett schysst väder tordag till söndag som saknas, sen blir det en tur som heter duga!
-
Gaah!
Efter mycket velande har jag nu bestämt mig för att sälja. Suget efter MC har blivit alldeles för stort.
-
Det bästa är att ha minst en av varje.
()p
-
Det bästa är att ha minst en av varje.
()p
Frugan tillåter inte detta... :P
-
Du får nog vara nöjd ändå, inte alla som ens tillåter mc.
-
Det verkar som vissa lever ihop med en förmyndare, och andra med fångvaktare....
:whip:
-
Haha ()p
-
Det verkar som vissa lever ihop med en förmyndare, och andra med fångvaktare....
:whip:
Hehe, har man gemensam ekonomi så måste man ibland kompromissa.
-
Precis! O då slutar det med att man skaffar ännu en leksak ;-)
-
Jag köpte blommor till henne idag. ;)
Temporärt monterad. Bara lagd ovanpå orginal frontbumper för att mäta hur "underredet" ska se ut.
(http://img6.imageshack.us/img6/3022/54946236.jpg)
Nya blinkers också. Hann bara att göra fästena. Monteras imorgon.
(http://img685.imageshack.us/img685/431/31893897.jpg)
Nya handtag. Tyvärr passade inte styrändpluggarna pga. styrets innediameter var för liten. Ska ta och svarva ner pluggarna.
(http://img7.imageshack.us/img7/2569/54456454.jpg)
Gummibussningar monterade under styrfästet för att få bort lite vibrationer.
(http://img841.imageshack.us/img841/3466/47731332.jpg)
Får man udndra varifrån du har köpt denna front bumper o kanske namnet eller länken till sidan ? :headbang: :headbang: ()p ()p