ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: goes(t)micke skrivet 17 december 2011 kl. 17:39:25
-
Vågar man dra upp bilar som ligger i diket t ex.? ???
-
Vågar man dra upp bilar som ligger i diket t ex.? ???
Tror inte du ska ge dig på de. Tror inte den skulle orka det och att du förmodligen skulle bränna variatorn och då blir det dyrt. Hade du tänkt med vinschen eller dragkulan? Vinschen kommer garanterat att pajja och fästet till dragkulan brukar lossna eller bultarna går av.
-
Ok, då vet jag. Tack för snabbt svar.
-
Hur tänkte ni att den skulle gå sönder? Den spinner väl om det är vinter och man försöker dra något som är för tungt? Bara att använda sunt förnuft och bogsera så gott det går tycker jag! :)
-
Det är ju bara till att prova...jag drog en gammal Saab med fastrostade bromsar med min Linhai 300.
-
Det är ju bara till att prova...jag drog en gammal Saab med fastrostade bromsar med min Linhai 300.
()p Helt otroligt att Linhaierna håller så pass bra trots en del missar i konstruktionen (som väldigt klen slungkoppling och variator, för att inte tala om den höga backen...). Jag har också dragit väldigt tungt, som volvo 740, tunga släpar och granstockar! :)
-
Dra nått på plan mark är inga problem, dra upp något från ett dike krävs mer kraft.
Är det vinter och halt ute så är det ju inte ens någon ide att prova.
-
Vågar man dra upp bilar som ligger i diket t ex.? ???
Dra nått på plan mark är inga problem, dra upp något från ett dike krävs mer kraft.
Är det vinter och halt ute så är det ju inte ens någon ide att prova.
Jag utgick från att han menade under vinterförhållanden. Fler som kör i diket då! :)
-
Dra nått på plan mark är inga problem, dra upp något från ett dike krävs mer kraft.
Är det vinter och halt ute så är det ju inte ens någon ide att prova.
Att dra upp en bil från ett dike kräver oftast inte särskilt mycket kraft, Jag gör det varje vinter med både traktor, liten framhjulsdriven bil eller så hoppar man ner ett par stycken i diket och puttar upp den. Oftast sitter det väl någon i bilen och hjälper till med gasen. Ni har väl lågväxel på maskinerna och fyrhjulsdrift ? Skulle de satt sig så illa så att bilen inte rubbas så har man ju ändå försökt och då får de väl ringa bärgaren så du slipper dra sönder bilen och få en massa gnäll för det.
-
Att dra upp en bil från ett dike kräver oftast inte särskilt mycket kraft, Jag gör det varje vinter med både traktor, liten framhjulsdriven bil eller så hoppar man ner ett par stycken i diket och puttar upp den. Oftast sitter det väl någon i bilen och hjälper till med gasen. Ni har väl lågväxel på maskinerna och fyrhjulsdrift ? Skulle de satt sig så illa så att bilen inte rubbas så har man ju ändå försökt och då får de väl ringa bärgaren så du slipper dra sönder bilen och få en massa gnäll för det.
Med en traktor är det inga problem, men putta upp eller dra upp med en liten bil? Det verkar som ni inte har så djupa diken.
-
Med en traktor är det inga problem, men putta upp eller dra upp med en liten bil? Det verkar som ni inte har så djupa diken.
Kan du definiera hur djupt ett "djupt" dike är, jag tycker nog att dikena här i Småland är som diken är mest. Jag har dragit upp dubbfria stadsbor med både Peugeot 206 och golf men det kanske beror på föraren ;)
-
Mmmm
-
Tror inte du ska ge dig på de. Tror inte den skulle orka det och att du förmodligen skulle bränna variatorn och då blir det dyrt. Hade du tänkt med vinschen eller dragkulan? Vinschen kommer garanterat att pajja och fästet till dragkulan brukar lossna eller bultarna går av.
Jag hoppas du skojar.
Skulle skruvarna brista bara för att man drar med maskinens egna kraft?
En bil väger ju inte mer än en fullastad timmerkärra... och inte trillar väl kulan av då?
Eller gör den det?
Vad är det för vinsch på dessa maskiner?
2,5:a?
Då skall den ju klara 2500 lbs, dvs lite över 1,1 ton.
Och visst, om bilen ligger på taket bland stenar när det är barmark eller något, då är det trögt... men annars bör det inte krävas mer kraft än vad en sådan vinsch klarar, slät (inte plan iofs) mark och med rullande hjul... då SKALL vinschen klara det.
En helt annan aspekt är dock det egna fästet/greppet, en hjuling väger ju ingenting så risken är överhängande att man istället vinschar ner sig själv i diket.
För att undvika detta kan man lägga en sling runt sin kula och om en bilkula, sen är det bara att vinscha.
Blockar man vinschen en gång klarar du två ton. ()p
Jag drog upp en mint sagt vällastad minibuss en gång, och där vägde man för lite... jag körde då utanför asfalten, lade i backen och gasade, hjulen grävde då två gropar för framhjulen, då kunde man hålla maskinen!
...och sen vinschade man upp bilen.
Utan block.
Det frestade batteriet, "low batt" började blinka i displayen, men det var inget som störde dagens övriga aktiviteter...
-
Jag hoppas du skojar.
Skulle skruvarna brista bara för att man drar med maskinens egna kraft?
En bil väger ju inte mer än en fullastad timmerkärra... och inte trillar väl kulan av då?
Eller gör den det?
Vad är det för vinsch på dessa maskiner?
2,5:a?
Då skall den ju klara 2500 lbs, dvs lite över 1,1 ton.
Och visst, om bilen ligger på taket bland stenar när det är barmark eller något, då är det trögt... men annars bör det inte krävas mer kraft än vad en sådan vinsch klarar, slät (inte plan iofs) mark och med rullande hjul... då SKALL vinschen klara det.
En helt annan aspekt är dock det egna fästet/greppet, en hjuling väger ju ingenting så risken är överhängande att man istället vinschar ner sig själv i diket.
För att undvika detta kan man lägga en sling runt sin kula och om en bilkula, sen är det bara att vinscha.
Blockar man vinschen en gång klarar du två ton. ()p
Jag drog upp en mint sagt vällastad minibuss en gång, och där vägde man för lite... jag körde då utanför asfalten, lade i backen och gasade, hjulen grävde då två gropar för framhjulen, då kunde man hålla maskinen!
...och sen vinschade man upp bilen.
Utan block.
Det frestade batteriet, "low batt" började blinka i displayen, men det var inget som störde dagens övriga aktiviteter...
Ja bultarna går av och vinschen är skit!
Kolla runt på forumet så kommer du att hitta bultar som gått av för dom har dragit en vagn och vinschen har rasat för väldigt lite. Du hade väl ingen goes när du drog eller?
-
Nä... jag använde en Renegade med Warnvinsch.
Detta med att ha en prydnadskula och fjantvinsch, är det något som ni ägare tagit upp med importören och fått utbytt eller?
(nä, jag följer inte Goes-trådar så noga)
Sitter kulan med två M3 eller kanske med en plåtskruv indragen i plasten...?
Jag får faktiskt erkänna att jag har lite svårt att fatta detta.
Vad menar de att man skall ha kulan till egentligen?
Och vinschen???
Jisses...
Ja, jag vet att maskinen är billig, men sakerna skall väl FUNKA för det?
:o
-
Nä... jag använde en Renegade med Warnvinsch.
Detta med att ha en prydnadskula och fjantvinsch, är det något som ni ägare tagit upp med importören och fått utbytt eller?
(nä, jag följer inte Goes-trådar så noga)
Sitter kulan med två M3 eller kanske med en plåtskruv indragen i plasten...?
Jag får faktiskt erkänna att jag har lite svårt att fatta detta.
Vad menar de att man skall ha kulan till egentligen?
Och vinschen???
Jisses...
Ja, jag vet att maskinen är billig, men sakerna skall väl FUNKA för det?
:o
Nä har du renegade så förstår jag stt du inte sitter och glor bland kina moppar. Kulan sitter med 2 m10 eller m12, jag kände på dessa 2 bultar efter jag hade läst lite trådar och dom satt lite löst och då hade jag aldrig använt kulan, på polarens goes hade chippisarna satt kulfästet upp och ner.
Vinschen är väl klasse kvalité eller nått, det fungerar men pallar defenetivt inte lika mycket som en warn. Går vinschen sönder så får man tydligen en annan vinsch.
Ja maskinen är billig och jag tycker ändå att man får mycket maskin för pengarna även att det finns saker som inte något bra. Jag skulle inte försöka dra upp några bilar ur diket med min iaf.
-
Får man en ny så är det väl bara att fästa vajern i något som sitter fast och bränna upp skiten så ni får en vettig istället. Angående Claes ohlson-vinsch så har jag en som jag hänger på traktorn ibland för att dra upp riktigt tung skit som stenbumlingar och liknande som man inte klarar att rubba med handkraft i bakskopan och den har inte gått sönder ännu, däremot vajern har gått av ett par gånger och det är ju lite halvläskigt.
-
Får man en ny så är det väl bara att fästa vajern i något som sitter fast och bränna upp skiten så ni får en vettig istället. Angående Claes ohlson-vinsch så har jag en som jag hänger på traktorn ibland för att dra upp riktigt tung skit som stenbumlingar och liknande som man inte klarar att rubba med handkraft i bakskopan och den har inte gått sönder ännu, däremot vajern har gått av ett par gånger och det är ju lite halvläskigt.
Den brinner nog upp i vinter. Hade klasse på min förra maskin och den strulade aldrig men det ska tydligen vara plastdrev eller nått skit i dom för det verkar som några på forumet har haft ihjäl några stycken.
-
De som säljer dessa maskiner skall vara riktigt glada att jag inte köpt en sådan, för det hade inneburit problem för dem känns det som.
Jag skulle KNAPPAST tagit hänsyn varken till att de monterat prydnadskula eller fjantvinsch, jag hade använt de grejerna precis som jag använder alla andra grejer, nämligen till det de skall användas till!
...och ibland lite till...
Vespas tips om att fresta grejerna ordentligt så man blir av med skit och får vettiga grejer tycker jag är ett BRA tips!
Oavsett vad maskinen kostar så SKALL den klara det de påstår att den gör, så om vinschen skall klara 2500 lbs, ja då skall den klara det.
...och om det sitter en 50-kula på den, ja då skall man kunna dra några deciton utan att kulfan skall trilla av.
Precis oavsett maskinpris.
Åker för övrigt inte Renegade numera då jag insåg att jag sällan åker över 40 km/h i skogen ändå. ()p
-
Original vinschen på min var en 2000lbs och utbytes vinschen blev en 3000lbs. Appropå kulan så har det för vissa varit så att skruvarna till fästet har vibrerat loss alt. varit dåligt dragna från åf. Drar man bara fast dessa så funkar kulan helt tillfredsställande. Jag har provat både kulan och vinschen. 3000lbs vinschen var det inga problem att dra upp en bil ur diket med. Fick förvissa ankra hjulingen i med en stropp mellan kulan och en lyktstolpe.
No problemo.
/M
-
()p :headbang: :D :djump:
-
De som säljer dessa maskiner skall vara riktigt glada att jag inte köpt en sådan, för det hade inneburit problem för dem känns det som.
Jag skulle KNAPPAST tagit hänsyn varken till att de monterat prydnadskula eller fjantvinsch, jag hade använt de grejerna precis som jag använder alla andra grejer, nämligen till det de skall användas till!
...och ibland lite till...
Vespas tips om att fresta grejerna ordentligt så man blir av med skit och får vettiga grejer tycker jag är ett BRA tips!
Oavsett vad maskinen kostar så SKALL den klara det de påstår att den gör, så om vinschen skall klara 2500 lbs, ja då skall den klara det.
...och om det sitter en 50-kula på den, ja då skall man kunna dra några deciton utan att kulfan skall trilla av.
Precis oavsett maskinpris.
Åker för övrigt inte Renegade numera då jag insåg att jag sällan åker över 40 km/h i skogen ändå. ()p
Klart det ska fungera efter det som den ska klara av.
Ska sopa min vinsch så fort vintern är över.
Vad har du för maskin nu du Hydro?
-
Hade klasse på min förra maskin och den strulade aldrig men det ska tydligen vara plastdrev eller nått skit i dom för det verkar som några på forumet har haft ihjäl några stycken.
Köpte en vinsch från Classe å satte bak på maskinen å passade på att köpa ståldrevet som finns som reservdel.
Drevet alla snackar om ska vara i aluminium men när jag meckade isär skiten för att byta så satt det redan ett ståldrev i så jag köpte tydligen ett i onödan. :hmmm:
Det där med dragkroken är knappast ett stort problem.
Kinaskruvarna har på tok för låg hållfastighet så byt ut skruvarna till ett par med högre hållfastighet och locka med lite Loctite så är problemet löst. ()p
-
Vad har du för maskin nu du Hydro?
Kika under avataren... :whip:
-
Köpte en vinsch från Classe å satte bak på maskinen å passade på att köpa ståldrevet som finns som reservdel.
Drevet alla snackar om ska vara i aluminium men när jag meckade isär skiten för att byta så satt det redan ett ståldrev i så jag köpte tydligen ett i onödan. :hmmm:
Det där med dragkroken är knappast ett stort problem.
Kinaskruvarna har på tok för låg hållfastighet så byt ut skruvarna till ett par med högre hållfastighet och locka med lite Loctite så är problemet löst. ()p
Drevet var väl inte allt för dyrt eller?
Det står 8.8 på bultarna men det lär det ju knappast vara.
Har sett att andra har bytt ut sina bultar och använt låsvätska, jag har bara inte orkat :)
-
Kika under avataren... :whip:
Grizzly ()p
Misstänker att du är nöjd med den :)
-
Jag visste vad jag köpte och är hitintills mycket nöjd med den ja.
Kommer snön så blir det Ölandstur, då får vi se om jag därefter är lika nöjd.
Sorry för OT.
-
Drevet var väl inte allt för dyrt eller?
Nääee..160:- hos Classe.
-
Jag visste vad jag köpte och är hitintills mycket nöjd med den ja.
Kommer snön så blir det Ölandstur, då får vi se om jag därefter är lika nöjd.
Sorry för OT.
Bor du på ön?
-
Jag tänkte på att dra upp bilar ur diket i vintern som nu kommer. Gåsen kommer ju knappast att ha mycket fäste på halt väglag däremot var jag lite orolig att maskinen kan ta skada om man försöker få lite fäste och gasa lite försiktigt så det inte börjar burna. Jag tror jag läste att man kan dra max 300 kg (rätta mig gärna om jag har fel, för jag tror jag har det). Vinschen vågar jag inte använda, provade den en gång på stock som var ca 15 cm diameter och 2 meter lång, drog den en bit över gräsmattan och efter det hade kabeln "skurit/klämt" in sig i kabeln som fanns kvar i spolen och jag kan säga att det var ett helvete att få ut kabeln efter det :banghead: :banghead: :tickedoff. Någon som kan berätta vad jag gjorde fel? känns lite som kabel från början varit väldigt löst inlindad, hur gör ni som använder vinschen i skogen, alltså när ni fastnar någonstans? Tack för tipset med dragkroken, måste kolla att den inte lossnar.
-
Detta med att dra upp en bil som kört ner ordentligt i ett dike med hjuling på vinterföre :hmmm:
Ett Norrlandsdike som är plogat en tid har ju ett snödjup ofta på 1,5 meter, och ett djup på åtminstone lika mycke om inte mer plus enbart is på vägbanan. Kan köra ner min 945 om det är nån som känner sig sugen på att demonstrera, kan sitta kvar och hjälpa till allt vad jag förmår på backväxeln.
Det här har man ju försökt många gånger med skotern på lågväxeln o slirat omkring överallt men brukar bara resultera i fakta att den är för lätt och inte får det fäste som krävs fast den har 120 hästkrafter.
-
Glömde bort att skriva att jag bor i Stockholm. Nu har vi inte fått så mycket snö men jag bor precis vid en backe och det fastnar bilar där lite då och då. Man vill ju gärna hjälpa. ':)
-
Det är skilland på att dra upp en bil och dra upp en bil. Mycket är sunt förnuft.
Dragkulan håller garanterat till det den är till för, är det någon som har dragit av själva kulan (då menar jag inte att den lossnat från fästet) för det är en helt annan sak. Lossnar den från fästet så är den undermåligt monterad och det beror inte på att kulan.
-
Detta med att dra upp en bil som kört ner ordentligt i ett dike med hjuling på vinterföre :hmmm:
Ett Norrlandsdike som är plogat en tid har ju ett snödjup ofta på 1,5 meter, och ett djup på åtminstone lika mycke om inte mer plus enbart is på vägbanan. Kan köra ner min 945 om det är nån som känner sig sugen på att demonstrera, kan sitta kvar och hjälpa till allt vad jag förmår på backväxeln.
Det här har man ju försökt många gånger med skotern på lågväxeln o slirat omkring överallt men brukar bara resultera i fakta att den är för lätt och inte får det fäste som krävs fast den har 120 hästkrafter.
Ja då har ni djupare diken än vi här nere om de grunda dikena är 150 cm djupa. De missade jag när jag var uppe och åkte hoj (två hjul ) i Norrland. Men faktum kvarstår att han lär inte skada sin Fyrhjuling av att slira lite. Sen kan det ju vara så att han inte bor på ett ställe där man har diken som man kan gömma små hästar i, det kanske inte alltid är is där han bor, bilen som är i diket behöver ju inte åkt ner och fickparkerat i botten på det utan kanske står som dikeskörda bilar brukar göra ( med två hjul kvar på vägen) Det kan även vara så att bilen i diket inte är en koloss ifrån ett annat århundrade.
-
står som dikeskörda bilar brukar göra ( med två hjul kvar på vägen)
Det är ingen grop I vägen dom har kört ned i då?
Dom bilarna som jag har sett legat i dikena har inte haft några hjul på vägen iaf. Har du 2 hjul på vägen så kan du ju dra upp den med en snowracer.
-
När jag for av vägen en gång när jag skulle stajjjla lite för tjejen med Sierran i nysnön på landsvägen så..... ajaj.... fick dra upp skiten...
Från där bilen låg upp till vägen var det väl 8-9 meter, så nä... några hjul kvar på vägen hade man INTE.
Och ja, bilen låg i diket.
...inte ut i skogen, på nån åker eller så.
Det finns även dikesslänter här som är närmare ett tjugotal meter, på sådana ställen har jag dock inte kört av.
Än.
I skogen, utmed grusvägar osv... DÄR finns diken som är en meter och kör man ner i dem så har man två jul kvar på vägen, oftast...
Självklart har jag kört av vägen även på sådana ställen, men då får man skyffla snö och svära och sen köra hem igen.
Där bogseras eller vinschas inget.
-
Kan bero på att vi har relativt smala asfaltsvägar så oftast är det folk som hamnar i dikena vid möte. men det är klart att kör man av E4:an i 90 knyck så brukar inget hjul vara kvar på vägrenen. Vid första halkan i år så låg det 3 bilar i dikena på väg till jobbet och alla syntes från vägen. (kan ju varit fler som hamnat så långt ner så ingen kommer hitta dom förrens det är dags slå gräset i diket till sensommaren)
-
Vinschen vågar jag inte använda, provade den en gång på stock som var ca 15 cm diameter och 2 meter lång, drog den en bit över gräsmattan och efter det hade kabeln "skurit/klämt" in sig i kabeln som fanns kvar i spolen och jag kan säga att det var ett helvete att få ut kabeln efter det :banghead: :banghead: :tickedoff. Någon som kan berätta vad jag gjorde fel? känns lite som kabel från början varit väldigt löst inlindad, hur gör ni som använder vinschen i skogen, alltså när ni fastnar någonstans?
Tips: Leta reda på lämpligt ställe att fästa vinchen, fäst kroken och backa bak så långt du kan utan att dra ut hela kabeln (lämna några varv).
Dra sedan i handbromsen och vincha sedan in hela virens längd medans du ser till att den spolas upp snyggt och prydligt.
Gör du så får du bra spänn på viren och den kommer (mest troligt) inte att trassla...
-
Ja då har ni djupare diken än vi här nere om de grunda dikena är 150 cm djupa. De missade jag när jag var uppe och åkte hoj (två hjul ) i Norrland. Men faktum kvarstår att han lär inte skada sin Fyrhjuling av att slira lite. Sen kan det ju vara så att han inte bor på ett ställe där man har diken som man kan gömma små hästar i, det kanske inte alltid är is där han bor, bilen som är i diket behöver ju inte åkt ner och fickparkerat i botten på det utan kanske står som dikeskörda bilar brukar göra ( med två hjul kvar på vägen) Det kan även vara så att bilen i diket inte är en koloss ifrån ett annat århundrade.
Okej, har kört en hel del där "nere" med men, om du susade mellan räckena på e4an så ser man ju inte mycket till diken men gissar att du förstår att om man bygger en väg med 30 cm djupa diken och ett snödjup på ca 1 meter så blir det direkt olämpligt vid tö väder, lr vid kraftig nederbörd :D
Sen är ju mankhöjden på en häst ca 150 cm ksnske 130 på¨en islandshäst, så jag tror nog du oxå ska se dom komma :lol:
-
Det funkar ju inte att dra upp bilar ur diken med en 4hjuling, den är ju för lätt!
Likadant ang med vinchen du kommer bara dra hjulingen mot bilen och inte tvärtom
-
Det funkar ju inte att dra upp bilar ur diken med en 4hjuling, den är ju för lätt!
Likadant ang med vinchen du kommer bara dra hjulingen mot bilen och inte tvärtom
Det problemet hade ju Hydro en bra lösning på tidigare i tråden..... ;)
-
Det funkar ju inte att dra upp bilar ur diken med en 4hjuling, den är ju för lätt!
Likadant ang med vinchen du kommer bara dra hjulingen mot bilen och inte tvärtom
Det var inte Frågan i tråden utan "Vågar man dra upp bilar som ligger i diket t ex.? " och det vågar man, sen om man lyckas det är en helt annan sak.
-
Okej, har kört en hel del där "nere" med men, om du susade mellan räckena på e4an så ser man ju inte mycket till diken men gissar att du förstår att om man bygger en väg med 30 cm djupa diken och ett snödjup på ca 1 meter så blir det direkt olämpligt vid tö väder, lr vid kraftig nederbörd :D
Sen är ju mankhöjden på en häst ca 150 cm ksnske 130 på¨en islandshäst, så jag tror nog du oxå ska se dom komma :lol:
Stor differens på era grunda 150cm diken och helt plötsligt 30 cm här nere. Märkligt.
Liten häst = ponny tex. A-ponny som får var max 107 cm i mankhöjd eller varför inte en Falabella ;)
-
Stor differens på era grunda 150cm diken och helt plötsligt 30 cm här nere. Märkligt.
Liten häst = ponny tex. A-ponny som får var max 107 cm i mankhöjd eller varför inte en Falabella ;)
Du missförstår mig, menar att dikena ser rätt lika ut var man än befinner sig för att dräneringen ska fungera, men vi har ofta mer snö i våra.
Ja såna hästar kanske gömmer sig där nere men inte ligger jag sömnlös för det :)