ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: composite wizard skrivet 2 december 2011 kl. 11:19:19
-
Hittade nyss erat forum, kul att se vad ni andra håller på med 8)
Har själv ingen egen ATV utan är mera insnöad på bilar och snöskoter -men skaffade iaf. en billig, sönderhärjad och skuren knatte fyrhjuling åt barnen (2år gamla).
Tanken var att den bara skulle gå att köra med när de växt ur åkgräsklipparen, men som vanligt när snöbollen kommit i rullning så blir den bara större..
Utgångsobjektet var av någon tidigare ägare förvandlat till en orgie i plåtbitar, popnitar och andra fula nödlösningar :knupple:
-
Dessa små Kina/Taiwan-maskiner brukar ha lite dåligt rykte vad beträffar tillgång på reservdelar etc. iaf. här i Finland. Kollade in lite sprängskisser över motorn innan köpet och konstaterade att den de facto var kopierad rätt-upp-och-ner av en liggande Minarelli. Vilket utbud av prylar de finns :o
Nya lager, packboxar, cylinder, kolv, variatorrullar mm. kostade ju nästan gratis.
Men svänghjulsavdragare som var gängad åt i detta fallet "rätt håll" -normala fall fel håll, skulle tagit för länge via postorder så det blev att ta till en fulingmetod ^-^
Nu gick den iallafall, nya luftfilter blev ett "nedklippt" Honda hojfilter.
-
När alla "lappningar" var avlägsnade och fixat med glasfiber armerad epoxi fick kidsen själva bestämma färgsättning. Undras om de var inspirerade av Kinder-ägg ':)
-
Barnarbete uppmuntras, så för att de skulle kunna hjälpa till med att flytta lövhögar o.dyl. av gräsmattan ansågs en vagn nödvändig.
Kina-tillverkad lövkärra, två hjul, lite rör, axel, lack och 4 Biltema lager senare så var de i fullt arbete :headbang:
-
När hösten kröp närmare och mörkret tilltar kan det vara bra med lite belysning.
Biltema hoj-lampa @ 1Watt bak, framtills någon lampa från en 110cc av okänt märke, dock är den ursprungligen tänkt för mera lodrätt montage -så en spegel fick inympas för att ljuskäglan skall befinna sej på rätt ställe. Lite småfix kring lampan kvar..
-
Nice ()p
De är så man blir lite sugen att köpa en till sina egna barn.
Skruva och fixa lite kan dom köra nästa sommar kanske.. :djump:
-
Den fixade du till riktigt bra!
-
Ser bra ut!
Kul att någon lägger lite tid och energi på ungarnas fordon, en vagn av liknande slag skulle man kanske ha gjort själv.
Men jag inbillar mig att en back skulle ha varit skoj på maskinen när man kör med vagn, och det kryllar ju inte direkt av barnmaskiner med back.
Fast man får väl hugga i själv och lyfta lite om dom kör fast någonstans.
Du skulle nog nästan ha gjort en tråd om denna i Dinli-delen också, speciellt det där med reservdelarna är ju guld värt om någon framöver ska renovera en sådan. ()p
-
Nice ()p Skitbra Jobbat :headbang:
-
Tack för kommentarerna :)
Back vore förstås suveränt, får fundera ut något framöver. En tvåtaktare går ju alldeles utmärkt att köra "baklänges". Tror inte variatorn behöver modifieras så mycket för att kunna hantera det -däremot ligger väl utmaningen i att få tändningen att byta rotationsriktning på motorn.
Kärran flyttar man sidledes genom att lyfta den med två fingrar (som vuxen) i bakkant -så även mina tvååriga knattar får den baxad i sidled.
Om ni bygger vagn kan det vara bra att göra "slanghållare" på undersidan, då går det att sätta slang på avgasröret så den mynnar ut bakom vagnen. På så sätt slipper eventuella passagerare bli ihjälgasade ()p
När jag köpte tidigare nämnda cylinder passade jag på att ta en 60cc istället, inför vinterns kommande härjningar i snö har den dock uppgraderats lite till. Är tänkt att den där skäggiga gubben med röda kläder skall hämta skidor och larvband till barnen/ATVn :djump:
-
Har du hittat några lämpliga band till den?
-
Mej veterligen finns inga band i rätt storlek.
Har en 32mm ripsaw matta från en snöskoter som skulle vara lämpligt offer för ett angrepp med vinkelslipmaskin. Köpte dock ett revoveringsobjekt i form av en gammal snöskoter åt sambon. Den hade 25mm kammar som gick från sida till sida.
De som är bekanta med ripsaw mattor har kanske noterat att kammarna ligger assymetriskt utplacerade på drivbandet. Har börjat inbilla mej att Dinlin skulle börja gå litet som en orm med en sån matta -så jag tror sambon får högre kammar och ATVn 25mm helkammar istället.
I övrigt kommer larvbanden att bestå av komponenter ur en xtra10 snöskoterboggie, dvs. glidskenor med slides, löphjul, drivhjul mm.
Skidorna framtill är nästintill klara och skall bara svetsas samman med de nytillverkade hubbarna (den del spindeln normalt sitter fast i). När det är gjort får jag försöka torrköra och se, misstänker att den blir betydligt tyngre att styra med skidor än hjul.Det borde gå att avhjälpa genom att öka avståndet mellan styrtagsinfästning och det vertikala centrumet på hubben (hävstångsprincip). Möjligt att jag måste bygga nya/längre styrstag. Bilder kommer inom kort..
-
Om den skall orka driva runt hela anrättningen med de tilltänkta banden bak så behöver ju den lilla motorn få lite knallpulver -att växla ner den ytterligare (förutom skillnaden i omkrets mellan däck och drivhjul) för att orka är uteslutet 8)
60-kubikscylindern tillverkad i Kina var inte precis ett mästerverk i gjuteriteknik så jag snyggade upp alla kanaler och ändrade porttiderna så att de ligger på ungefär samma duration som racepreppade snöskotermotorer. I samma veva fick sej reedkorgen en lättare modifiering och lufttillförseln till förgasaren byggdes om så att den skall kunna andas på högre varvtal.
Ny förgasare sitter på plats och väntar att jag skall hinna justera in den. Typfel på dessa maskiner är att de är svårstartade när de stått en dag eller så. Det brukar bero på att den elektriska chocke-funktionen slutar fungera..
-
Skidor till framvagnen hittade jag i en sportaffär, lagom långa och breda. För att det skall styra på packad snö och is behövs också styrstål -ett par begagnade Woodys som låg på "bra att ha"-hyllan i garaget passade utmärkt efter att ha blivit kapade och ombockade.
Jag gillar bolt-on prylar, så för att slippa demontera halva framvagnen vid byte mellan sommar/vinter gjorde jag även nya hubbar med lagring i Delrin. Hoppas få framvagnen färdig ikväll så att jag får börja bygga band baktill ()p
-
Hur kommer du åt att porta när det är så lite borr(42-45mm)? Har du tandläkarutrustning? Fy fan det här blir fränt, måste få se video när den är klar :sunny:
-
Tandläkar utrustning vore alla tiders, men jag använde en vinkelväxel från en graveringsmaskin -heter det så? Dock lite ombyggd för att passa Dremelns slang.
Hann inte längre igår kväll än att prylarna är klara för lackering. Många vinklar att hålla reda på i samband med svetsningen. För att inte behöva uppfinna hjulet en gång till kopierade jag ett beprövat koncept. Vinkeln mellan hub och uprights (caster) blev samma 106° som på min Polaris.
När allt var sammansvetsat kom jag på att det kan behövas ett stopp som gör att skidan inte kan vinklas ner för mycket i framkant, på så sätt kan inte skidspetsarna dyka för långt ner om snön inte bär -nåt som annars kan resultera i en ofrivillig framlängesvolt :hmmm: (Dessa kom till efter bilden)
Video kommer självklart, men ni får precis som mina knattar vänta tills jultomten varit på besök ()p
-
Hejsan
Kul bygge, har funderat på nåt liknande med skidor oxå.
Men hade tänkt snökedjor bak, men nu då du har börjat "spåna" på en bandserie börjar man ju bli sugen att hänga på. :D
- har du modell på hur de e uppbyggda lr har du nån egen klar ide?
- hur har du tänkt skarva ihop skotermattan?
- skotermattan e ju lite väl bred oxå?
~G
-
Hej du.
Utan vidare ska du bygga band ()p
Har ritningen än så länge bara i huvudet, men skall snarast möjligt omsättas till "hårdvara".
Vet inte riktigt hur jag skall skarva mattan ännu, men det löser sej säkert -eventuellt med Sikaflex, kevlar och nitar :dntknow:
Skotermattan är 38cm bred, men skall delas på mitten (i längsled) -då blir den 2 X 24cm (minus kapskivans bredd). Har tänkt bränna gummi med en kapskiva avsedd för sten. Måste bara kolla hur den skivan klarar de glasfiberstavar som armerar mellan fönstren i mattan.
Det som vållar mest huvudbry för tillfället är hur jag skall få drivhjulen från snöskotern inympade på bakaxeln på ett snyggt sätt. Splineshylsor vore idealet men har inte lyckats hitta några passande sådana.
-
Haha! Du har en lika svetshjälm som mig :) Köpt på Ebay från Usa.
-
Hej
Joo man borde ju hitta ett "hjul nav" från nån skrotad eller som reservdel, på våran e de bara ett rör, med splines på insidan o en trekants plåt isvetsad med fästbultar för fälgen.
Går ju nog helt ok att kapa gummi med en vanlig kapskiva avsedd för metall, den slits dock ganska mycket, brukar göra det då jag kasserar gamla däck o fälgar för att få dom åtskilda snabbt ;)
-
Nice, har din fungerat bra?
Köpte min i helgen (priset var ju helrätt) och har inte använt hjälm med automatglas tidigare. Kom på mej själv med att sitta och nicka för varje punkt jag svetsade -gammal ovana kanske? :banghead:
-
Hjulnav från en likadan vore super, men jag tror inte att jag lyckas hitta nåt sådant. Har sökt mini ATV-fälgar till ett annat projekt men de verkar vara svåra att få tag i. I det fallet slutade det med kompletta hjul från åkklippare.
Trevligt att du är mån om miljön och sorterar, hade jag äran att prova på också under min arme-tjänsgöring. Ryska lastbilshjul som vägde 350kg /st. därför tänkte jag testa om "stenskivan" framkallar mindre röksignaler ;)
Bild på gräsklipparhjulsprojektet som förhoppningsvis ska bli klart till sommaren.
-
Du verkar va en riktig pul nisse med många sköna projekt. Ja hjälmen har funkat jättebra har svetsat en hel del. Vad ska du göra med BMW 12an? Ser du döskallen på väggen? :)
-
Jo den har sin givna plats ser jag. Trevligt garage du har, men vad är det för en orange-flaggad liten sak som står hos dej då? :)
V12an skall först och främst få 4-ventilsteknik och överladdning.
Sen vet jag inte riktigt vad den hamnar på, är lättare att hitta på nya projekt om det finns lite att utgå från i garaget ()p
-
Det är flickornas (3st) leksak Suzuki LT50. Så håller jag på att renovera upp en Lt500 när tid finnes :help:
-
Det är bra det -visst skall även tjejer få köra :ATV:
Vår tjej kör även hon, men inte lika mycket och framförallt inte med samma hastighet som killen. Ibland skrämmer han mej rejält när jag tror han har glömt att bromsa innan kurvan -men på nåt sätt klarar han det varje gång, fastän det ibland går på tre hjul. Att lyssna på farsans uppmaningar om att ta det försiktigt ignoreras totalt..
Måste ta och spana in din Lt500-tråd om du har nån.
Tidsbrist är lite av ett problem, men jag brukar spendera nätterna i garaget.
BTW har jag inte tittat på TV de senaste året -då får man mera gjort istället ;)
-
Det är den mellersta flickan som ska lära sig(4år). Älsta(8år) har tröttnat och vill inte köra mer, den börjar bli i minsta laget för henne me. Men hon va helt tokig i att köra mellan 4-7 år. Yngsta(1år ) får vänta ett tag ;) Japp finns en tråd ()p Jo det är när dom andra lagt sig man får hålla på, och offra sömn för att få något gjort. Då med en nackdel i att garaget ligger i huset så man kan inte väsnas för mycket :nono: Håller på att färdigställa en utbyggnad invändigt på den lilla fritid jag har. Så nu har jag det körigt att få något annat änn det gjort. Men man ska inte ge efter för sitt intresse och hobby, viktigt att ha det oxå i livet. Mvh
-
Kul, bra för konditionen också att springa efter när de lär sej ;)
Det har sina sidor att ha garage i huset. Jag har tre garage jag håller till i, och därmed alltid verktygen på fel ställe.
Blev dock ett bakslag för projektet nu, ursprungsplanen var ju att få det klart till jul -men nu blir jag tvungen att åka på tjänsteresa och blir borta nästan hela veckan :(
Nåja barnen fyller år strax efter nyår så deadline får väl flyttas framåt lite.
Pågrund av den där Anna eller vad hon nu kallades blev det att lacka framvagnsprylarna istället för att ligga ute och plocka bort mattan från snöskotern. Av ren lathet orkade jag inte börja skärma av halva garaget innan lack -utan använde istället sprayburk, något som borde vara förbjudet i lag :(veryangry):
Resultatet blev minst sagt varierande när färgen bestämde sej för att börja krackelara. Silver är den nya "innefärgen" hos våra barn -så vitt fick stryka på foten. Tror det blir latläxa vad det lider..
Markfrigången ökar med 150mm för att den inte likt en dräktig ko skall släpa magen i snön. Verkar dock som om jag kommer att få skrida till verket med tidigare nämda "fattigmans servo"..
-
Hejsan
Ser bra ut de där.
Funderade just på de där med styrning om de blev tungstyrt eller lyfter hela hjulingen då man svänger.
Har försökt hitta nav/splines nu, men ännu inge bra framgång..
Har dragit en unge på stigan o den andra på hjulingen i helgen, så nu börjar kvälls-ölen va förbrukade ;D
Blev att tillverka iskedjor igårkväll så förhoppningsvis sitter hjulingen ej fast i varje liten snökant nu.
Däcken känns som rena plasthjulen o ganska dåligt mönster så d drar ingenting.
Test tur imorgon.
Men bandserie o skidor e nog djupt inrotade i skallen nu. :djump:
Så har du nån fin grund ide, så dela gärna med dig så kan man se vad man kunde bidra med o utveckla de till nån lättbyggd o fin grej.
Har funderat om man borde höra med nån "gummi firma" om vulkanisering eller göra en egen "fjädrande skarv" på mattan.
Tänkte lite som en "hattprofil som man skruvar genom mattan ut i flänsarna, o själva hatten fungerar som både kam o elastiskt skarv.
Ska göra en liten skiss så ni ser hur jag menar.
~G
-
Låter inte så illa med snökedjor, hade egentligen varit ett alternativ för mej med -om det inte varit för att jag kör snöskoter och barnen vill ju också köra :hmmm:.
Knatteskotrarna är ju så förb___at dyra. Detta har hittills kostat kring 400 kronor i materialväg, samt att skrotlådan minskat något.
Satte dit andra skidan igår kväll och testade styrningen. Lite tungstyrt är det, men genom att öka avståndet mellan de röda strecken på nedre bilden bör den bli lättare att styra. Det är när den kommer ut i snön det visar sej på allvar hur styrningen fungerar.
Har inte funderat desto närmare ännu på skarvandet av mattan, men iom. jag kommer att köra med glidskenor av samma typ som på snöskotrar -där mattan spänns med hjälp av sista hjulparet i boggien så måste mattan vara stum. Annars behövs någon form av fjäderbelastad spännare.
Eftersom drivhjulen inte kommer att acceptera ett skarv där de skall gå så siktar jag på att skarva mattan mittemellan två fönster dvs. mitt i ett metallklipp. Detta borde ju gå att punkta ihop med svetsen och sedan slipas ner.
Jag har övergett splines-planerna och skall försöka bygga med permanentmonterade flänsar på bakaxeln. Drivhjulen kommer således att fästas i flänsarna.
Skall bli intressant att se din skiss samt rapport om provkörningen ()p
-
Hejsan
Här en liten skiss på hur jag menade, tänkte just desamma med clipsen, att de kan även funka som skarvdel.
(http://laddauppbilder.se/?di=6132377663111)
clipsen o skarvbiten e bredvid varandra om man ser till bredden på mattan
~G
klicka på bilden för större.
Tänkte du använda nå "småhjul" mellan främre o bakre "matthjul"
eller e de bara glidskenor?
-
Här kanske du kan få ideer till dina band, syftar så klart på den lilla.
http://www.blocket.se/gavleborg/Bandsats_TJD_37682961.htm?ca=9&w=3
-
Snygg skiss måste erkännas, funktionsmässigt verkar den ju bra också -tror jag skall låna ditt förslag om det går bra ()p
Här kanske du kan få ideer till dina band, syftar så klart på den lilla.
http://www.blocket.se/gavleborg/Bandsats_TJD_37682961.htm?ca=9&w=3
Tack, har aldrig sett band till mini-ATVs tidigare. Skall försöka knåpa ihop mina först och håller det inte får man väl ringa och vara nyfiken..
-
Hejsan
Jo ideer får man nog låna :) tror nog jag kommer låna en del av dig innan detta e klart.... ':) :djump: :)
Har aldrig kollat in en "riktig" bandserie o allra minst kört en, så har väldigt lite teorier om detta.
men nu då banden enbart monteras bak, borde dom väl se ut som "riktiga" framband, samt ha tyngdpunkten lite bakom vertikala mittaxeln.
För att inte "dyka" (byggd lite som en boggie på ett släp)
dom måste ju förståss ha nå anti rotations stag, men ändå borde dom ju vilja gå "uppåt" så man ej behöver slåss mot fysikens lag.
Har gjort en skiss med lite mått, så ALLA ni som vet eller annars e smarta ;) kommentera gärna måtten o geometrin.
Minns inte riktigt hur stora skoterhjulen va men ca 15cm har jag för mig (vändhjul)
Väldigt fin bild annars den på blocket, men band fram? den va väl bara 2 hjulsdriven?!?!?!? ??? :hmmm:
(http://laddauppbilder.se/?di=613237867105)
Klicka för större/tydligare
Här bild på iskedjor, det e jula/biltema kedjor som skräpat länge som modifierats rejält.
(http://laddauppbilder.se/?di=13132381580314)
Testet "gick som tåget" spikrakt med pappa på sitsen, men grabben e så lätt att den svängde i princip lika bra som förut, och tog sig otroligt bra fram.
men band e d som vi nog vill ha ..... ;)
~G
-
Ser bra ut med kedjorna, och perfekt om den behåller styrförmågan med grabben på ()p
Din skiss är snygg som vanligt, måste se lite närmare hur min skall se ut när jag börjar på med banden.
Det som rent spontant känns som ett hinder i sammanhanget är fotstöden/skydden som går ganska långt bak. En förutsättning är ju som du nämner att banden skall sträva uppåt i framkant. Antirotationsstagen bör vara fjädrande så att banden blir följsamma när man kommer över snövallarna (dvs inte smäller mot ändläget på staget, utan snarare bromsar upp mjukt) :hmmm:
Om skidorna linjerar med banden så torde ju dessa platta till snön såpass mycket att banden inte behöver så stor uppvinkling i framkant -iaf. vid körning rakt fram. Hursom tror jag att glidskenorna måste skränkas för att få till "rätt form". Bild på donatorn finns nedan..
Har för mej att mina tilltänkta drivhjul är 9 kuggars och en diameter runt 180mm, snabbt uppmätt för en tid sedan var de ungefär halva diametern av hjulen. Det betyder att den borde göra ca. 15 km/h med mej på (gjorde 30 km/h i somras enl. GPS). Innan den blev portad etc. kanske ger lite till då den numera varvar högre..
-
Hejsan
Gjorde lite Kina efterforskningar, och fick detta till svar:
(http://laddauppbilder.se/?di=113240253924)
(http://laddauppbilder.se/?di=813240255393)
för
75 dollar respektive 350 dollar (om man tar 10 kit) :hmmm: E ni mee...
Mattans längd 1600mm, Bredd 190mm.
Fick ej så mycke teknisk info, men då man zoomar o kollar bilden verkar dom ha ett tvärstag under bak-svingen mellan de två "belt-ramarna"
ovanför svingen är även en extra tvärbalk monterad o mellan tvärbalkarna en eller två vanliga stötdämpare. :hmmm: ??? eller nåt helt annat.... ;D
Kanske går att ta nån ide härifrån, tex nav funktionen...
framskidorna ser lite konstiga ut vid infästningen, vet ej riktigt vad som stöder upp "skidarmen" och förhindrar att den roterar.
~G
-
Hejsan
Gjorde lite Kina efterforskningar, och fick detta till svar:
(http://laddauppbilder.se/?di=113240253924)
(http://laddauppbilder.se/?di=813240255393)
för
75 dollar respektive 350 dollar (om man tar 10 kit) :hmmm: E ni mee...
Mattans längd 1600mm, Bredd 190mm.
Fick ej så mycke teknisk info, men då man zoomar o kollar bilden verkar dom ha ett tvärstag under bak-svingen mellan de två "belt-ramarna"
ovanför svingen är även en extra tvärbalk monterad o mellan tvärbalkarna en eller två vanliga stötdämpare. :hmmm: ??? eller nåt helt annat.... ;D
Kanske går att ta nån ide härifrån, tex nav funktionen...
framskidorna ser lite konstiga ut vid infästningen, vet ej riktigt vad som stöder upp "skidarmen" och förhindrar att den roterar.
~G
axeln som dom sitter på går inte att snurra utan lagret sitter utan på där sen, men kan hålla med om att det ser lite klent ut för ser ut som att det bara är en mutter som håller kvar armen så den inte böjs framåt/bakåt
-
Jag tycker det ser ut som de sitter i någon form av A-arm, hör den sen till ATV:n eller ingår är sedan en annan sak. Såg inte så stabilt ut dock.
Baktill ser jag inget stag som motverkar rotation, men de extra stötdämpare med svart fjäder kan iofs. vara tänkta för just detta. Sitter möjligtvis fast på insidan av klämskyddsplåtarna för drivhjulen :hmmm:
Drivhjulen sitter såpass långt ut så de drivs säkert via splines på drivaxeln.
Kul iallafall att se en lite mera detaljerad bild på hur någon tänkt ()p
-
Satte dit andra skidan igår kväll och testade styrningen. Lite tungstyrt är det, men genom att öka avståndet mellan de röda strecken på nedre bilden bör den bli lättare att styra. Det är när den kommer ut i snön det visar sej på allvar hur styrningen fungerar.
Snyggt projekt, men varför har du breddat skidbenen så långt ut från fästet till spindeln?
Inte konstigt att det blur tungstyrt. Benen viker ju in mot maskinen både frammåt och bakåt.
Borde ju bli mycket bättre att ha benen så nära spindeln som möjligt, eller?
-
Det har du alldeles rätt i, dock är det dels gjort för att den skall gå stabilt -men framförallt så att den följer i spåren på led. Annars skulle den gå med skidorna mittemellan matt- och skidspåren från snöskotrar, att köra med en skida i ett sådant och andra skidan ospårat skulle inte bli någon succe.
-
Ok då förstår jag tanken men blir den inte tippigare med att skidor viker in framför maskinen (beror ju på hur mycket styrutslag du har) Även att du får väldigt mycket slag i styret med denna hävarm.
Tanken var att om du kommer lite snett i djupare snö med ena skidan så drar den ner sig och föraren orkar inte styra tillbaka och det kan sluta med en volt då styret slår i ändläge.
Det är kanske så att du får välja en kompromiss. Tror faktiskt inte att det blir så farligt spårigt med att skidorna är smalare än de flesta skotrar om du åker led.
Det kommer ju ändå inte gå så fort efter lederna ändå.
-
Styrbegränsare kommer att fixas senare i samband med att armen för styrinfästningen förlängs, just för att barnen inte skall kunna slå framlänges-volt om skidorna slår sej för mycket på tvären.
Castervinkeln är satt så att ATVn skall styra tillbaka bra men inverkar på lättstyrheten negativt (offrar hellre lättstyrdheten än att behöva vrida styret till nolläge efter sväng). I värsta fall får man som du skriver korta av den del som bygger utåt på benen, men jag vill kolla först hur det går med den bredare spårvidden.
Att det kommer att slå i styret tror jag är oundvikligt men jag har försökt dämpa det lite iom. att det sitter gummibussningar i uprightsens nedre infästning.
Toppfart med bandsatsen blir som tidigare skrivits 15+ km/h, så nån racer lär det ju inte bli ;)
Har dock börjat planera inför en mera omfattande trimning av motorn..
-
Har inte hänt så mycket mera med bandsats byggandet sen senast annat än att hjulen sitter monterade framtill igen, så att barnen kan köra när det inte verkar vilja hållas snö på marken längre än nån enstaka dag :(veryangry):
Skotermattan som är tänkt som offerobjekt är iallafall bortplockad från snöskotern och väntar att jag skall få tummen ur.
Senaste natt bestyckade jag om förgasaren så att den skall gå bra efter portningen. Hade beställt en drös med munstycken, som förstås visade sej vara fel (5mm gängor -jag borde få ögonmåttet kalibrerat :dntknow:) skall vara 6mm Dellorto, detta löstes provisoriskt med hjälp av "knåd-epoxi" i gängorna och nu börjar den gå riktigt bra. Nu tar den varv så man får börja misstänka ett förestående totalhaveri.
Väntar dock att jag skall få två lådor nya munstycken till eftermiddagen (90, 92, 94 osv. upp till 110). Att ha Duell (inte duells) huvudkontor och lager 200 meter från jobbet har sina fördelar ()p
Här finns deras Atv-katalog (http://issuu.com/metztrekker/docs/mma2012_tekniikka?mode=window&backgroundColor=%23222222)
Sidan 230>..
-
Uppdaterar med att det fortfarande inte hänt så mycket. Havererad vattenpump på sambons Audi, ombyggnad av snöskoter etc. har tyvärr fått gå före bandsatsen.
Nu är iallafall snöskoterboggien demonterad och skenorna ser ut att bli ungefär 600mm långa, men bör kapas och vinklas om lite för att få till en "brantare böj".
På en skoter sitter ju som bekant bara en bred matta som spänns genom att bakersta axeln flyttas bakåt. Nu när ATVn får bara halva mattbredden och en skena/band så blir det att hitta på någon lösning där en spännare spänner ett hjul på vardera sida skenan. Har ännu inte bestämt mej för hur "tiltfunktionen" av banden skall lösas, men eventuellt med gängstång och fjädrar :hmmm:
För de som inte är bekanta med snöskoter ser boggieskenorna ut såhär:
-
Var just till min leverantör av metallmaterial efter en drös aluminium. Till en liten och lätt ATV med dito chaufför bör ju även bandsatsen vara lätt.
Därför blir "skelettet" i bandsatsen av aluminium och kolfiber ()p
Om man kollar på de komersiella satserna som finns, så skiljer sej fram och bakband åt utseendemässigt. Frambanden är uppvinklade i fram och bakkant -medan bakbanden är mera raka till utformningen. Antar att det har med styregenskaper att göra samt det faktum att frambanden klättrar och packar snön innan bakbanden.
Men tyngdpunkten verkar även vara olika. Är det bara för att få längre hjulbas?
Vilken av dessa två tror ni experter med erfarenhet av bandkörande på?Själv tror jag på det blåa alternativet, eller skall tyngdpunkten rent av vara på det röda vertikala strecket ? :hmmm:
-
Du skriver om att elektriska choken brukar krångla. Jag misstänker att den gör det på min, var finns det att köpa någonstans? Eller finns det något annat knep? Du verkar ha bra koll på det här! Karossen är sprucken på min också, har du inga bilder på hur du lagade din, ser ju kanon ut! Mvh PH
-
Fortsätter uppdatera med att jag inte haft tid med ATVn och bandsatsen känns som den får vänta till nästa säsong.
Har nyss fått klart med alla bilreparationer etc. och nu skall krutet förhoppningsvis satsas på att få deras 440 cc Crosskart färdig till sommaren.
..elektriska choken..
Vad är det för märke på din?
På Minarelli-kopian gäller;
Den är av bimetall-fjäder typ och bör kunna kontrollmätas genom att exempelvis värma den i vatten och kolla dess rörelse. Enklast är dock att köpa ny förgasare eller bara choken, vet att jag sett choke i lösvikt nånstans. Kruxet med att bara byta choke är att det finns ett flertal varianter och att hitta rätt modell på basen av bilder i en nätshop kan vara svårt.
Finns även ombyggnadskit för att göra den till manuell, dvs. dra upp choken för hand och sedan knäppa ner den igen när motorn börjar bli varm.
Jag tog bort alla nitar, plåtar och annat tjafs. Sedan ruggade jag upp ytan med grovt sandpapper, torkade med Aceton och plastade glasfibermattan med epoxi eller var det polyester :hmmm:
Hursom blir det iaf. hållbarare och bättre vidhäftning med epoxi ()p
Sedan lite plastgrund, spackel och färg..
Vill du inte slabba med härdplast borde det gå att plastsvetsa eller sammanfoga med en lödkolv. Tror tillika att den metoden vore bättre iom. att plasten då behåller sin ursprungliga elasticitet.
Tyvärr försvann de reparationsbilder jag hade när telefonen krashade.
Ända jag har kvar är dessa:
-
Fick den där uppmanande kommentaren igår: "Pappa den ska gå hårdare". Sagt och gjort, tre timmar senare satt det en Airsal 70cc cylinder med tillhörande topplock samt en 21mm Dellorto förgasare på kinapuffen. Nu går den att få upp på bakhjulen enbart med gaspådrag. Nästa på tur är en avstämd pipa samt justering av variatorn. Youtube verkar ha inflytande på lillkillen då han prompt skall drifta.. ()p
-
()p
-
Dinlin går forfarande bra, men inte tillräckligt. Som skrivits tidigare får jag upp den på bakhjulen med bara gaspådrag, bakhjulen släpper också loss bra på grus när jag testkör (lutar lite lätt fram över styret), men för knatten på knappa 20 kilo släpper det inte tillräckligt med bakhjulen.
Har inte ännu hunnit mäta upp porttider på 70-kubikarn för att kunna beräkna pipa, men ikväll borde jag iaf. få en knippe fjädrar till sekundär variatorn. Då går det att få upp tillslagsvarvet med 1000, 1500 & 2000 rpm. Borde kanske börja sprätta grus för kidsen då också. 21mm PHBG-förgasaren kommer att förses med el-choke så man slipper slabba med startspray för att få igång den när den är kall.
Det är iallafall en driftsäker liten rackare till maskin då den gått rätt mycket med tunga lass utan att misstycka. Släpvagnen har varit i flitig användning nu när trädgårdssysslor varit på tapeten -kul när barnen kör bort löv, kvistar etc. då man krattar ()p
Jag har även kört några gruslass med kärran och då har chaufför + grus vägt ~130 kg.
06052012162.mp4 (http://www.youtube.com/watch?v=INmKLWd7ovI#)
Några veckor gammalt mobilklipp, spärrad till ca. 20 km/h..
-
Inga variatorfjädrar dök upp än varvid det blev en (kedje) spännande historia istället.
Hade tänkt använda en fjäderbelastad kamremsspännare från nån av de bilar jag bytt på, men efter att ha rotat fram dessa kunde jag bara konstatera att mitt minne svek. Endera är dessa stora eller Atv:n liten -då själva löphjulet på en sådan hade varit mittemellan fram- och bakdrev i storlek :banghead:
Dessutom skulle fjädertrycket varit onödigt högt på en sån rulle.
Rotade lite till i "bra att ha" lådorna och hittade en Biltema kedjerulle och en fjäder tänkt till att hålla ihop delbara MC-avgassystem -samt lite plåt.
Egentligen är väl en fjädrad rulle lite onödig, men med en sån behöver man inte bry sej om framtida utväxlingsbyten då den spänner kedjan mha. fjäderkraften -hade man permanentmonterat rullen skulle man ju få flytta den om man får för sej att tex. sätta mindre bakdrev.
Fästörat på ramen (för spännaren) härstammar från wastegate-klockan på en Mitsubishi TD04HL 16T turbo :headbang:
-
Igår fick jag en laddning fjädrar till sekundärvariatorn -eller vänta nu kallas det sekundär då det tvärtemot min världsuppfattning (baserad på snöskotrar) är den bakre som kopplar och främre växlar :hmmm:
Hur som, original tillslagsvarvtal mätte jag upp till 2600 rpm. I Naraku-fjädersatsen fanns 3 olika hårdheter på fjädrar (egentligen bara olika antal varv lindade).
Som skrivits tidigare skulle dessa höja tillslagsvarven med 1000, 1500 eller 2000 rpm. Med +1000 rpm ökade tillslaget med hela 0 varv -och motsvarade således Dinlis original fjädrar. Satte dit +2000rpm fjädrar så nu drar den iväg vid 3600 rpm. Lite skillnad blev det, nu är det bara min talang som begränsar hur långt jag kan köra på bakhjulen -torde alltså räcka till för tre-åringarna ()p
Nu orkar den 7700 varv som max, måste få pipan byggd snart :banghead:
-
Grannens 10-åriga grabb var ut och provsladdade med ATVn för nån dag sen, och konstaterade att luftfiltret satt helt oskyddat precis bakom/ovanför ena framhjulet.
För att få tyst på ungen :whip: fick jag rädda en gammal målfärgsburk ur skrotlådan - som något strippad och orange-målad numera tjänar som stänskydd.
Notera den ergonomiskt korrekta arbetshöjden ()p
-
Intet nytt på ATV fronten, men passar på att dela mitt andra projekt till kidsen.
Det är eller snarare var en gokart anno 1980-tal.
Tanken var först att bara göra den i bruksskick, men som alltid blir det lite mera :-X
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/gokart.jpg?t=1342693541)
Raket 85 motorn var rätt ordentligt medhärjad, och 85-kubik känns väl lite slött.
Har lite prylar över från en tidigare snöskoter (polaris XCR 440 SP) som jag demonterade när en svänghjuls magnet lossnade och spreds i molekyler. Det verkar vara något av ett typfel på just den motorn eftersom inga svänghjul finns nya -begagnade går inte heller att uppbringa.
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/201101300852.jpg?t=1342700893)
Efter en tidsdryg släng med stiftslipen var återstoden av magneten borta och jakten på ny ersättande magnet med lämplig fältstyrka inleddes.
-
Den gamla Samarium-kobolt magneten genererade en fältstyrka på ca. 900mT. Prövade med vanliga Ferrit-magneter från den lokala elektronikbutiken, men dessa var alldeles för svaga. Hos Claes Ohlsson fanns dock Neodymmagneter på ~1400 mT, dessa var lägre än ursprungsmagneten och då fältstyrkan avtar i kvadrat med avståndet -blev dessa lämpliga att limma fast med epoxi.
För att kolla jämnheten i fältet, samt att polariteten var rätt (+-+-) byggde jag en apparatur av en gammal amperemätare. 20110314016 (http://www.youtube.com/watch?v=Q3qHItaF-aE#ws)
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/20110322195.jpg?t=1342694084)
När limmet härdat och svänghjulet balanserats fungerade motorn igen.
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/20110315176.jpg?t=1342702690)
-
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/201103061422.jpg?t=1342693685)
Första testet om motorn skulle få rum ()p
Tyvärr är inte markfrigången så väl tilltagen på en go-kart så större hjul blev en prioritet. Hittade två nya axlar inklusive hjul från en Ariens gräsklippare utan Ce-märkning >> får endast säljas i delar.
Sen föddes ide´n om fjädring och bromsar och lite kina-atv/minimoto prylar införskaffades.
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/20110323200.jpg?t=1342694735)
Såhär långt har jag hunnit i dagsläget:
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/20120719132.jpg?t=1342690117)
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/20120719133.jpg?t=1342691392)
(http://i1197.photobucket.com/albums/aa436/composite_wizard/20120719136.jpg?t=1342690076)
Jag gillar inte riktigt stående eller ännu värre snett stående dämpare av estetiska skäl, dessutom skall nån form av F1-liknande kaross kläda in alltsammans och fjädringen ryms förhoppningsvis in i en noskon. Därför blev det liggande dämpare med pushrods när man hade chansen att bygga från scratch.
Nu skall bara en torsionsstav och längre styrstag fixas, sen blir det till att montera motor :djump:
-
Najs! Mycket kul tråd att läsa igenom!!
Bra jobbat! :headbang:
-
Nice!!!! :djump: :djump: :djump:
-
Tack.
Har varit på semesterresa i några veckor nu och bla. besökt Kolmården -så inga lampor har lyst i garaget nattetid på ett tag :dntknow:
Var iallafall och bultade fast motorn igår för att se på ett ungefär vart allting skall rymmas. Och ju mer jag tänker på det desto mera prylar måste få plats :hmmm:
Har förhoppningsvis igång den om än provisoriskt om nån vecka.
-
Kämpa på! Detta är asballt :headbang:
-
Började ställa upp runt-i-kring grejer, variatoraxel och drivaxel för att få en uppfattning om hur och var prylarna skall få plats -kunde dock konstatera att jag varit lite för optimistisk gällande provkörnings tidtabellen :-\
Det är inte många delar som passar rakt av, utan det mesta skall på nåt sätt ombyggas. Störtbåge fick jag iaf. tillkrökt och svetsad igårkväll (jag vet att svetsande i en bur är ett fett "No-go" men jag får inte den lilla radien krökt så den blev solid istället för rör) -annars har rätt mycket tid gått åt till att klura på proportionerna för att få till rätt utseende nån gång i framtiden. Tyvärr finns det vissa saker som inte går att tumma på om tex. hjulbas, störtbågshöjd etc..
Målsättningen att hamna på rätt sida 100 Kg sträcket kommer att få revideras och nu börjar det även kännas som om ramen behöver styvas upp en del vilket medför ännu mera vikt :(veryangry):
Fick flytta på det provisoriska sätets infästningar och rattstångens diton -då man tydligen inte sitter i mitten av en gokart -de har ju motorn vid sidan så allt var förskjutet ~25mm mot vänster. Näst på tur står variatoraxeln som skall måttas in (cc och offset) samt kortas av så att kedjehuset kommer på insidan av ramen.
-
ser förbannat skoj ut detdär :)
-
Det är kul att bygga, men bäst av allt med olika projekt är första provkörningen ()p
Tyvärr dröjer det ett tag med det ännu.
Motorn härstammar från en snöskoter och dessa har snö-till-vatten kylare, dvs. kylaren är en aluminium skena som kylvätskan går igenom -denna skena är sedan placerad så att snö sprätter upp på den när man kör pch således kyler skenan.
Jag hade egentligen tänkt använda en gammal bilkylare, men såna kan ju inte kallas smidiga precis :-\
Har nu börjat snegla på MC-kylare och skulle gärna ha två stycken mindre, alltså ingen 1000-kubiks kylare då de är nästan samma storlek som på bilar.
Efter lite googlande har jag funnit att vissa crosshojar har ett dubbel-kyl arrangemang vilket vore perfekt då jag isånafall kan placera dom som på bilden.
Motorn är på 440 kubik och ger nånstans mellan 80-97 hk.
Jag antar att donator fordonet bör ha ungefär motsvarande motoreffekt -finns det någon sådan cross som man skulle kunna använda kylarna från?
Expansionskärl och kork behöver inte finnas på kylarna då de sitter i anslutning till det vätskekylda bromsoket..
-
kan titta lite på denna sida för ideer på kylare
http://hdinchina.en.made-in-china.com/offer-group/OMBEudYxhTVP/MOTOCYCLE-RADAITOR-trade-offer-1.html (http://hdinchina.en.made-in-china.com/offer-group/OMBEudYxhTVP/MOTOCYCLE-RADAITOR-trade-offer-1.html)
-
Tack för tipset Rooz.
Snubblade dock över en Mc-kylare i fredags som härstammar från en 1000-kubiks Yamaha, och har varit i närkontakt med något djur så den har en spricka.
Tror mej kunna zink-löda den så den håller tätt ()p
Passar inte till hundra, men jag tror den får duga. Tyvärr lämnar det ingenting av den vid ett eventuellt variatorrems haveri, men den risken får man väl leva med :dntknow:
Försöker få sekundärvariatoraxeln fäst på ett vettigt sätt för tillfället.
Den skall förstås vara i linje med motorn, med cc 304,8mm från primärvariatorn och med 15,9mm offset utanför den. Hade den precis rätt mått fäst med rör tills jag fick snilleblixten att axeln skulle kunna vara justerbar (cc-mått) för att man skall kunna använda olika remlängder ifall man inte får tag i rätt rem mitt i sommaren. Kapade loss rören och ersatte dom med vantskruv men det blev inte tillräckligt stadigt -så nu skall det åter måttas in och byggas rör :banghead:
-
Dinlin började låta konstigt från transmissionen igår när barnen körde. Åtföljande variator-obduktion avslöjade att nånting hade nötts tillräckligt för att skapa närkontakt. 0,5mm shims så går det fritt igen, lättare variator-rullar blev det med. När jag ändå hade in den för översyn passade jag på att klocka in ÖD, så nu sitter gradskivan monterad och Airsal-cylindern skall få sej en portning ikväll. Dessutom fick jag hem 6 kvadratmeter 0,5mm plåt (för att få "rätt" ljud) till kommande pipbyggen ()p
-
I den ständiga effektefterfrågans kölvatten är nu Dinli-motorn än en gång genomgången.
Uppdatering 2.2.1 medförde ramlager av C4-modell me plastkorg som tål ett högre varvtal än de tidigare C3-lagrena och kanalerna i vevhuset som förser dom med oljeblandad bensin har modifierats för bättre smörjning.
Växelhuset har fått alla lager förnyade och ersatta av bättre kvalitet än de Taiwan-producerade diton som den lämnade fabriken med.
Ikväll väntar särpressning av vevaxeln och nya nållager.
Avgasportarna har fått 204-graders duration för att orka bortåt 14 000rpm och transfer samt insugsportarna väntar på att jag skall hitta gravermaskinens vinkelväxel :(veryangry): för att kunna slutföra portningen.
Undrar om tändsystemet kommer att hänga med :hmmm:
-
Dubbelpost..
-
Blev ett utdraget projekt med Atv:n då (som vanligt) mycket kommer emellan, cylindern portad och maskinen körbar.
Nu är iaf. den efterlängtade pipan på gång och knattarna väntar med spänning på att få köra med den.
Även jag är lite nyfiken på hur den kommer att reagera då motoreffekten torde mångdubblas med det nya röret -Dinlins original avgasrör är en katastrof av sällan skådade mått :djump:
Konorna klippte och rullade jag senaste natt så nu är det "bara" att försöka passa in det på maskinen samt bygga ljuddämpare.
Hela pipan är gjord av 0,5mm plåt vilket förhoppningsvis resulterar i ett ljud likt det från knatte KTM crosshojar..
-
Nu är pipan klar :headbang:
Tyvärr inga bilder på den i sin helhet ännu, men några där den är påbörjad iaf..
Det är trångt att passera mellan motor och ram, men det gick fritt med 1,5mm på båda sidor pipan. Hade urprungligen tänkt använda samma dragning som originalröret, men pga. expansionskammarens diameter på 80 mm blev det att gena lite för att få rum -vilket iofs. inte är någon nackdel förutom att jag måste göra en ny värmeskyddsplåt för förarens högerfot.
För att kunna använda slang på avgasröret de gånger kidsen har passagerare i släpvagnen blev ljuddämparen tvärställd under baklampan.
Nackdelen med den placeringen är risken för att bränna sej om man står bakom Atv:n och pillrar med nåt, fördelen är att en framtida turbo kommer att få en lämplig placering mellan ljuddämpare och bakaxel ()p
Ljudet i det nya systemet är ungefär vad jag hoppats på dock aningen för hårt så dämpare nr.2 skall byggas ikväll.
Dellorto förgasaren har saknat choke ända sedan jag köpte den så Dinlin har fått startas med startgas eller bromsrengöring via luftfiltret med kall motor, fick äntligen tummen ur och var efter en chokeknapp åt den igår.
Maxvarvtalet ökade med ynka 200 rpm. trots ombestyckning av förgasaren så nu är en ny CDI-box påväg hem då jag är övertygad om att den originalmonterade innehåller nån form av varvtalsbegränsare.
Mer bilder kommer..
-
Tur inte mina ungar hänger här, då hade dom nog tyckt att jag är världens tråkigaste som inte gör nått med deras maskiner. ;)
Men bra jobbat! ()p
-
Roligt läsning!
Bra jobbat ()p
-
Tack :)
Nu är ljuddämpare nummer 2 så gott som klar, men har ännu inte hunnit "provlyssna" då jag blev tvungen att bygga om diffusordelen lite.
När jag tog bort systemet för att provtrycka det blev diffusorn intryckt på bägge sidor just vid det smalaste stället då man måste kränga pipan förbi ett fästöra på motorn.
Nu lyder en montageinstruktion som följer:
Ta bort fotsteg, fläktkåpa, höger bakhjul och lossa motorn samt tilta den 10mm uppåt. Smidigt inte sant? :hmmm:
Ett framsteg är att flänsen på pipan är gjord för att använda Tredo-bricka från hydraulaffären istället för de mässingsförsedda filtpackningar som är standard på dessa motorer, då de tenderar sylta ihop totalt när man skruvar fast flänsen mot cylinder. Dessutom får man en handfull tredosar för småpengar ()p
Att bygga pipa i 0,5mm plåt har sina sidor, förutom att den är känslig för närkontakt med främmande föremål är den dessutom ganska utmanande att svetsa med 0,8-tråd -därav de slipade svetsfogarna.
Idag anländer en burk klarlack som påstås klara 800°C så då återstår lack, packa dämparen, skruva dess gavlar och bygga upphängning till den.
-
Nu är den klar för denna gång, tja förutom CDI-boxen då som inte ännu behagat dyka upp.
Ljuddämparen är öppningsbar i båda ändar för att lättare kunna packa om den. För att sänka ljudnivån ytterligare blev den gjord med dubbla höljen och dämpull i den 1,5 mm spalt mellan höljena. Som tätningsmaterial fungerar kopparpasta, kommer alltid att tänka på Bosse Bildoktor när jag slabbar med sörjan ifråga -och blir alltid lika glad, att en man kan ha sån karisma och entusiasm :sunny:, helt klart en förebild.
För att undvika den där hemlagade looken som mattsvart på sprayburk ger, blev anrättningen istället sprutad med värmebeständig klarlack.
Rubbet är byggt av en plåt förutom krökarna på bägge sidor dämparen som en strykbräda (sån där som kvinnfolk plattar till kläder på) fick stå som donator till. Ljuddämparhållaren har tidigare tjänstgjort som tryckrörsklämma i min turbo-Volvo.
Filmklipp på hur den låter kommer när jag hinner filma, kändes inte riktigt som läge att börja filma klockan 3 senaste natt :dntknow:
Btw. ursäkta för den taskiga bildkvaliteten, min telefons kameralins är sprucken och Nokia har ännu inte fått ut Lumia 920 till butikerna här i Finland :tickedoff
-
I helgen har pipan utvärderats av sina ägare. 3 liter bensin senare får man väl dra slutsatsen att den verkar helt ok för att inte ens ha fått börja jobba i sitt avstämda område ännu. Ingen CDI-box har synts till fortsättningsvis :cry:
Piptest (http://www.youtube.com/watch?v=-2Tk5XWJVuY#ws)
Ikväll fick vi en liten kille till, så jag misstänker att garagetimmarna skärs ner ytterligare, men nu är det nog högtid att återuppta fjolårets bandsatsbygge till nästa ()p
-
CDI-boxen kom för snart 2 veckor sen.
Alla färger, kontakter osv. stämde -bara att koppla in och köra, trodde jag.
Ingen gnista, åkte till importören och fick en ny likadan box att testa med men samma sak med den.
Satte mej ner och jämförde kopplingsscheman mellan Yamaha scootrar och Dinlin.
Då blev det plötsligt uppenbart varför ingen gnista uppenbarade sej på tändstiftet, Dinlins On-Off-brytare jordar CDI-boxen i On-läge.
Slog jag över den till Off-läge fick jag gnista :djump:
Den startar inte ännu med den nya boxen så nu skall tändplattans infästningshål slipas ovala så jag kan justera tändtidpunkten och framförallt skall en ny tändspole införskaffas då jag tror den inte orkar ge gnista under kompression (kunde inte mäta upp det då multimeterns batteri är slut) ()p
-
Fortfarande inga framsteg med att avlägsna varvtalsspärren >:(
Dinlins CDI-box ger ut 300V till tändspolen, Naraku diton ger bara ut 130V.
Fortsättningsvis finns gnista, men inte tillräckligt för att den skall gå med Naraku-boxen.
Den nya "högeffekts"-tändspolen gjorde en märkbar skillnad med Dinlins box dock ()p
Nu ligger en Yamaha Aerox eller Jog stator nära till hands att få byta plats med Dinlins stator.
Ett klipp med taskig kvalitet från helgens slirande, tur det kommer snö i veckan och gömmer den numera sönderkörda gräsmattan ;D
20121125096 (http://www.youtube.com/watch?v=m64Afo1kljw#ws)
-
Fortfarande inga framsteg med att avlägsna varvtalsspärren >:(
Dinlins CDI-box ger ut 300V till tändspolen, Naraku diton ger bara ut 130V.
Fortsättningsvis finns gnista, men inte tillräckligt för att den skall gå med Naraku-boxen.
Den nya "högeffekts"-tändspolen gjorde en märkbar skillnad med Dinlins box dock ()p
Nu ligger en Yamaha Aerox eller Jog stator nära till hands att få byta plats med Dinlins stator.
Ett klipp med taskig kvalitet från helgens slirande, tur det kommer snö i veckan och gömmer den numera sönderkörda gräsmattan ;D
20121125096 (http://www.youtube.com/watch?v=m64Afo1kljw#ws)
Grym Grabb! :headbang:
Kör bättre än mig :-\
-
Haha, det skall böjas i tid det som krokigt skall bli.
Han började som ettåring på åkgräsklippare, nu hägrar en liten KTM-cross när han växt lite till så han når ner till marken med en fot iallafall.
En lämplig fyraårspresent kanske :hmmm:
-
I väntan på att få mera tid för Dinlin har iaf. dottern lärt sej löda, hon hjälpte mej fixa varvräknare med sina nyvunna kunskap om elektriska ting.
Valet föll på en mätare av det världsberömda prestandamärket Volvo.
Tyvärr hade precisionsintrumentet från 1983 en livslängd om ca. 10 sekunder på Atv:n.
Därefter blev det en kinesisk eftermarknads produkt.
Varvräknare avsedd för 4-cylindrig 4-taktare fungerar hyfsat på en 1-cylindrig 2-taktare om man är duktig på 2:ans multiplikations tabell..
:headbang:
-
Härligt projekt! läste precis hela tråden och det ska bli kul o se när du får fart på den där lilla hjulingen! :)
-
Tack :)
För tillfället händer det inte så mycket med hjulingen, då jag har fullt upp med snöskotrar, bilar och annat -men snart så..
Måste försöka fixa bandsatsen klart, och få Atvn att nå det varvtal där den är tänkt att börja röra på sej. Söker för tillfället svänghjul och statorplatta från Yamaha Aerox eller Jog.
Spånar på hur man skulle kunna få ytterligare lite effekt och kommit framtill att en sån som på bilden nedan skall inympas när tid finns..
-
Bytte till tändning från en Yamaha Aerox, dvs. statorplatta och svänghjul ifall den ospärrade CDI-boxen skulle fungera tillsammans med dom så som tillverkaren anger.
Simsalabim -och den gick iallafall inte med Naraku-boxen.
Nu körs den med Yamaha tändning och original CDI-box, och tro det eller ej -nu varvar den ur ()p
Det enda som bör till nu är en annan nål till förgasaren, sitter en W16 nu och jag tror att en W7 bör bli lämplig då den går lite för fett i mellanregistret.
Drog barnen på deras rattkälkar efter Dinlin i helgen och nu går den riktigt bra, isynnerhet när den passerar 13 000 varv/min. och motorn börjar jobba i det register den är avstämd för :D
Nu har barnen börjat spåna på en omlackering och de är rörande ense om att den skall prydas med döskallar. Nästa problem blir att hitta en lagom kompromiss :tickedoff
Önskemålen är följande:
Sonen -Röd och guld
Dottern -Aprikos, gul och rosa
Jag -Mattsvart
Hur man löser det är en gåta, kanske borde röra ihop alla färger i en hink och se hur det blir..?
-
Dinli 50 20130317 (http://www.youtube.com/watch?v=Rm5jw6zfhFo#ws)
En liten filmsnutt från någon helg sen. Halkigt värre utan dubbar :)
-
Inte hänt nåt med varken Crosskart eller Dinli, den senare bara går och går -aldrig några probs, eller tja cylinderportning och pipa är inte riktigt lämpade för det varvtalsområde som används för tillfället :hmmm:
Är ju meningen att den skall gå på 14 000 rpm, men nu verkar det intressantare att leka i spannet 4-8000 rpm där effekten lyser med sin frånvaro. Ser ut som man får porta en ny cylinder och bygga en pipa till ()p
Colin leker med Dinlin (http://www.youtube.com/watch?v=5O6NbywCfWU#ws)
-
()p rundpall
-
()p
Många sådana har det blivit senaste tiden, snittförbrukningen har legat stadigt på 5 liter/helg :headbang:
-
Spånar vidare på olika alternativ. Rösta gärna! ()p
-
Spånar vidare på olika alternativ. Rösta gärna! ()p
.självklart ska du pytsa på överladd. Alt skaffa en 150 - 200cc att stoppa i.
-
Jo överladdning vore fränt, har funderat på det ett tag, men har inte helt klart för mej ännu hur jag skall gå tillväga. Nån form av brännkammare tror jag kommer att behövas för att få snurr på aggregatet. Visst skulle det vara kul att byta motor helt och hållet, men jag vet inte riktigt till vad -2-takt måste det vara ;)
-
Efter att Dinlin fått stå till sidan för andra (viktigare?) projekt såsom att skapa Ferrari-ljud från bruksbilen o.dyl. -är det återigen dags för en liten översyn.
Igår anlände ny cylinder från Scooter-Attack som nu självfallet är tillputsad, shimsad (squish 0,55mm) och klar att användas -med undantag för ombestyckning av förgasare och pipa som skall byggas.
Passade även på att reparera dom där plastdelarna som skyddar förarens fötter samt agerar stänkskydd. De har varit trasiga och lappade med plåt och pop-nit redan då Atv:n införskaffades.
Då termoplaster är aningen elastiska och böjbara testade jag att reparera dem med smältlim istället för epoxi.
Provade slipa smältlimmet med sandpapper, men det var rätt hopplöst -däremot fungerar det bra att slipa med Abranet ()p
Blev tom. såpass bra att jag valde att skarva ena fotskyddet med enbart smältlim där det fattades bitar.
Alla som limmat med en större limpistol vet hur drygt det är att stå och vänta tills limmet svalnat och man kan släppa taget om delen. Lämnade en skvätt CRC Electro cool från när jag i somras fyllde AC:n i bilen (inneh. 93% 1112 tetrafluoretan aka. R-134a) som förkortade väntan avsevärt :headbang:
En skvätt av den där på forumet så omtyckta mattsvarta sprayfärgen ikväll så är de klara.
-
Snygg reparation! Cylindern ska alltså på kinderhojen?
-
Tack :)
Jo, Kinder-ägget skall få bredare register / mera vrid på lägre varvtal. Toppeffekten offras på rundpallarnas altare så att säga :hmmm:
Här en halvdålig bild (med sk. fickludd-filter på linsen) på slutresultatet.
Samt en bild på tilltänkt effektkurva (den med C16), tidigare setup började i princip där diagramet slutar i högerkant.
-
10-11 hk! De kommer flytta sig bra!
Min lille 110cc med 6-7hk går ju som ett skott!
-
Jag antar att din 110cc är fyrtaktare?
De brukar ha betydligt mera vridmoment på lägre varv än tvåtaktare som är mera spetsiga till karaktären och som lämpar sej bättre i kombination med variatordrift.
Fyrtaktaren drar alltså iväg bättre från början samt är lättare att sladda och leka med då den biter ifrån bättre.
På tvåtaktare blir man liksom tvungen att välja endera vridmoment på lägre varvtal eller toppeffekt. Det bestäms i stor utsträckning av avgasportens duration. Liten duration (då porten är öppen kortare tid) gynnar lågvarvsegenskaperna (och bränsle ekonomi för de som bryr sej om sånt) medan större duration ger högre toppeffekt (förutsatt att allt runtomkring är anpassat). Ett sätt att äta kakan och ändå ha den kvar är att bygga rörlig avgasport som ex. styrs av trycket i porten. Lågt tryck/lågt varvtal och ventilen stänger en del av avgasportens höjd, när trycket/varvtalet sedan ökar öppnas ventilen och frilägger portens hela höjd. Det vore absolut intressant att bygga om bara utrymme på den lilla Atv:n hade funnits.
Nu ligger durationen på 186 grader, jämfört med tidigare 204 grader (om jag minns rätt).
Den tidigare cylindern och tillhörande avgaspipa sög fett på låg och mellanregister, var svår att bestycka så att den gick rent genom hela registret och hade dessutom vid full gas en kolvhastighet farligt nära 20m/s som kan anses som brytpunkt för tillförlitligheten. Den cylindern hade delad avgasport vilket iofs. är bra, men vid extrema varvtal och temperaturen det resulterar i brukar bryggan/väggen som utgör själva delningen expandera och belasta kolv samt ring för mycket. Hade gjort punkter i kolven där den ligger an mot bryggan, och dessa var tänkta att fungera som oljereservoarer då de fylldes med olja från cylinderväggen och på så sätt kyla bryggan lite extra. Vet inte hur bra det sist och slutligen fungerat men både kolv och ring var ordentligt slitna mittanför bryggan.
Originalets 3 hk konfiguration spöade lätt den högvarviga-setupen upp till säg 20 km/h, sen när pipan klev in vid det varvtal den var avstämd för (kring 14 000 rpm) var det som att få en spark i röven. Har inte bänkat den men den borde ha gett kanske 16-18 hk. Tyvärr var de hästarna bara tillgängliga i högre hastighet då jag aldrig fick upp tillslagsvarvtalet för variatorn till högre än 8000 rpm. Eftermarknadsvariatorer finns att tillgå, men då skenar priset iväg och utrustning på Atv:n hade varit mångfallt dyrare än basmaskinen. Om man hade fått tillslagsvarvtalet till säg 12 000 rpm hade det varit andra bullar och 10+ hk hade varit tillgängliga så gott som omedelbart.
Att göra rundpallar i 30 knyck känns lite för farligt för en 4-åring :dntknow:
-
En grovt ritad bild på den tidigare setupen..
-
Igår kväll var det så dags för premiärtur med nya cylindern dock med gamla 14 000rpm-pipan och ej ombestyckad förgasare.
Jag förklarade pedagogiskt och noggrannt om vikten av att ta det försiktigt och köra in en ny cylinder på rätt sätt, sonen lyssnade och lovade ta det piano.
Efter att Dinlin startats höll hans löfte ungefär 3 sekunder sedan blev det en fullgasrepa till grannen och något måttligare tillbaka hem. Hann iaf. få upp mobilen och filma en bråkdel av hemkomsten :tickedoff
Inkörning (http://www.youtube.com/watch?v=IKhQ-VPqZR8#)
Ikväll blir det att skära till plåtar till en ny pipa. Har spånat på att hydroforma pipan, men jag gillar ändå utseendet på en sektionssvetsad pipa -därför får det bli en sån igen..
-
Skönt att han tog det lungt.
-
Skönt att han tog det lungt.
++++++1
-
HELVETE VAD DEN GÅR :o
Han bränner ju om moppepojkarna med det där aset.
-
;D Lungt var ordet.
Den går väl hyfsat i dagsläget.
Några moppepojkar har faktiskt fått spö av lillkillen på Dinlin, han brukar få bråttom att ta upp jakten och köra om när de besökt grannarnas tonåringar, för att inte tala om moppebilar :headbang:
Som bäst har jag fått 68 knyck ur den när varvräknaren närmade sej 16 000. Som tur är kör inte junior så fort då den redan vid 40+ blir farlig pga. det korta axelavståndet.
Med kommande pipa kommer även toppfarten att sjunka betydligt men det är liksom smällar man få ta..
-
Har inte fått förgripa mej på Dinlin och pipan till den nya cylindern ännu då barnen anser att den skall ha ståtid i klass med skogsmaskiner (typ rulla 24/7), men igårkväll inleddes ståtiden iallafall :knupple:
Måste bara försöka få pipan klar i helgen så de får fortsätta köra, ljuddämperi får bli ett senare kapitel då jag gillar att testa olika konfigurationer och teorier för att få just det avgasljud jag vill ha -gissar att det kommer att bli några olika ljuddämpare innan ljudbilden är korrekt.
-
Skyndar långsamt då en massa annat mera akuta grejer tränger sej före i kön :help:
Var in till den lokala gummiaffären efter lite material till nya motorfästes gummin till bilen igår, och hittade samtidigt såna här skarv till transportband etc.
Måste kolla om dom går använda till att skarva skotermattan till den halvfärdiga bandsatsen.
-
Ser ju lovande ut! Det går ju fint att ta ett gäng i bredd.
-
Tack :)
Precis, tanken är att de ska fylla upp hela bandets bredd, måste dock testa lite och se hur följsamma de blir när de passerar drivhjul och vändhjulen så det inte blir ryckig gång.
Pipan för maxeffekt @ 10 500 varv/min. blir betydligt längre än den tidigare så den får annan dragning. Hade inte riktigt hajat hur långt bak den andra baffeln/motkonan kommer, så den kommer att bli sektionerad i fler delar med vinkel, så att den böjer sej inåt bakom hojen. Stingern kommer antagligen få göra en 180 graders sväng så ljuddämparen kommer ovan eller under den. Lite ormbo modell Vw-bagge ;D
-
Kampen fortsätter, nya pipan klar och tillhörande ljuddämpare ska byggas.
Den skall skräddarsys för att passa in i det fyrkantiga utrymmet i ramen under batteriet, men för att få testa den blev den gamla dämparen tillfälligt fasthäftad.
Nya pipan drar riktigt bra när den börjar jobba i rätt varvtalsområde (10 500 rpm) vilket sker ungefär 12 sekunder in i filmklippet. Inte ofta man känner accelerationen i handlederna från blotta 69-kubik :D
Dock bör problemet utsorteras varför den går i väggen på fullvarv :hmmm:
Borde inte finnas nåt varvstopp mera, hoppas att lösningen ligger i förgasarbestyckningen..
Dinli Dino med pipa för 10 500 rpm (http://www.youtube.com/watch?v=2gQXUbrhW5M#)
Nån som varit med om liknande och kan tipsa om var man bör rota efter felet förutom i förgasaren?
Att den dör i slutet beror på soppatorsk :banghead:
-
Ikväll hoppas jag få den att varva ur ordentligt.
2 lådor munstycken ligger och väntar på garagebänken, ett bromsrör till Volvo 240, några hydraulkopplingar, slang och en sån här:
(http://bsp-imports.com/zencart/images/2701SS-BAR%20boost.jpg)
Fick tips på ett annat forum om att mäta piptrycket som tydligen inte får gå över 0,3 bar. Dessutom har varvräknaren ramlat bort så nån form av konsoll för mätarna kommer att byggas. Funderar på ett ympa in den i nån sorts vindruta för att den ska börja se lite sportigare ut.
I brist på kromad plast får det bli polykarbonat med toningsfilm, eller mattsvart sprayfärg -som vi alla vet ser snyggt ut på precis ALLT :headbang:
Öööhh, typ såhär:
(http://www.roguemotorsportz.com/static/product_images/zoom/24103695.jpg)
-
Problemet med att varva ut har ännu inte blivit löst, mest pga. att jag inte hunnit vara så mycket i garaget :(
Nåja, piptrycket sticker iaf. iväg till 0,6 bar vid det varvtal där den inte längre orkar öka, så en lite större diamater på stingerröret skall fixas.
Ljuddämparen med superhemligt innehåll är klar och skall monteras ikväll.
Har testkört den med signalgenerator och analyserat ljudbilden i datorprogram vilket visar lovande resultat, hur den fungerar i verkligheten återstår att se :hmmm:
-
jäklar va den drog när den väl kommer in i effektbandet! vet du hur mycket den varvar, tror att den tändningen du har nu orkar med till ca 12k, en innerrotortänding tror ja hadde gjort susen :)
-
Jo den drar riktigt bra ända tills den går i väggen.
En innerrotor tändning vore suveränt och har övervägt det, men en sån kostar ju nästan som en ny Kazuma/Comanche och flera gånger Dinlins värde :P
Vet inte vad den varvar för tillfället då varvräknaren inte är kopplad, men tidigare har den orkat lite på 16 000.
Tändsystemet är ett hopplock av Yamaha delar, eftermarknads CDI-box utan varvtalsbegränsare och ändrad tändtidpunkt.
Hade hoppats göra återtåg till forumet idag med fingrarna formade som ett V (som i vaselin eller nåt), men icke. Istället blev det en sån där skitkväll -kom iväg sent till garaget, pajade verkstadskompressorns elmotor mm.
Stingerns innerdiameter är nu 26 mm jämfört med 24 innan, trycket i pipan sjönk till 0,2 - 0,3 bar. Började den varva mer då? Nä. :(veryangry):
Däremot blev effektregistret lite bredare, drar bättre från låga varv men ketchup-effekten när pipan börjar jobba blev mindre.
Orkade inte testköra så mycket senaste natt då kombinationen spöregn, grusväg och taskig belysning gjorde att jag fick förlita mej på plogpinnarnas reflexer för att hållas på vägen. Vid det korta testets slut såg man ut att ha kört några novemberkåsor utan att tvätta sej emellan.
Så till den makalösa ljuddämparen.
Den som enligt alla teorier, beräkningar, spektraanalyser osv. skulle sitta som en fläskläpp.
Nu låter Dinlin ännu hårdare och ljudet som skulle bli högfrekvent och vasst förvandlades istället till ett dovare mera ´storkubiks´-liknande ljud, tvärtemot vad som var avsett >:(
För att tysta den lite fick jag kapa upp dämparen och fylla den med ull, efter lite velande fram och tillbaka blev dess utseende nåt som påminner om diton på snöskotrar fast med dubbla pipor. Skall kompletteras med slutrör av bling-karaktär i väntan på att en ny dämpare blir byggd.
Jobbet med att få mera varv forsätter..
-
vill du ha ett snärtigt cross liknande ljud? varför inte bara en såndär liten köpeljuddämpare som brukar sitta på effekt rör till moppar? :)
-
ang varv problemet, vad ligger du på för squish?
-
Precis ett sånt ljud, hade ungefär sådant med förra dämparen som påminde om just köpedämpare, fast aningen grövre och kortare. Var mest intresserad av att testa hur en dämpare av samma koncept jag utvecklat till bilen skulle låta - nu vet jag svaret =För j_vligt ;D
Squishen ligger på 0,55 om ja minns rätt, det är iaf. minimum måttet vad Stage6 rekommenderar till cylindern och toppen.
-
okejj du håller iallafall reda på squishen :) då lägger ja min röst på att det inte är tändningen som orkar med...
-
Tack för din röst ()p
Efter att den ökade diametern på stingern inte gav resultat tror jag också på tändningen, måste försöka rota i den lite mera och backa tändningen någon grad.
Men först skall en ny ljuddämpare byggas, får antagligen krypa till korset och bygga enligt samma pricip som köpedämparna.
En Gianelli kostar 44€ här i stan, en hemmagjord dito i kolfiber kostar antagligen mera i materialkostnad :hmmm:
Men att bygga prylar är kul, dessutom ges ju möjligheten att konstuera och anpassa enligt tillgängligt utrymme så en sån får det bli. ()p
Om intresse finns kanske man skulle göra en liten guide, vet inte dock hur väl en kolfiberdämpare lämpar sej för fyrtaktare som majoriteten av forumanvändarna kör. Är ju intet för intet utrycket "Two stroke cold smoke" stiftats..
-
Ja bygga eget är ju alltid roligast :) gör gärna en guide ;)
-
Jahaja, här har det inte hänt nåt på ett tag fastän Dinlin körs så gott som dagligen nu när snön är borta.
Ingen ny ljuddämpare har blivit gjord ännu, men grabben har växt till sej lite såpass att jag ändrade variatorsbestyckningen så den numera växlar närmare maxeffekten.
Har kommit så långt i felsökningen med varför den inte varvar ut, att jag är tämligen säker på att det är luftboxen som begränsar flödet -den får helt enkelt för lite luft.
Tidigare kördes den med ett skumfilter direkt på förgasaren men det resulterade i ett fasligt brölande från insugssidan, därför hänger originalluftboxen där igen.
Skall se hur man löser det på ett snyggt och effektivt sätt som inte genererar oljud :hmmm:
Ett litet filmklipp från helgen:
Dinli Dino with 69cc Stage6 (http://www.youtube.com/watch?v=QeIEEfKg-As#ws)
-
Verkar ju vara bra riv i den lilla krabaten.
Och trevligt med tvåtakt!
-
Jo tvåtakt är roligt att pyssla med och betydligt mera komplicerat än vad många tror ()p
Den går hyfsat bra, även med en vuxen förare.
Dock har den en tendens att lyfta framhjulen när vikten på föraren/greppet på bakhjulen ökar.
Jag var ute på en liten provtur i helgen och kom körandes i tio-femton knyck för att sen ge järnet -då slog den runt, så nu sitter man här med sjuk rygg och överväger wheelie bars ;D
-
Så. Nu var det testat med annat luftfilter, utan luftfilter, andra CDI-boxar mm. men den orkar inte mera än ca. 16 200 rpm.
Lite svårt att se nåt exakt värde då allting skakar och vibrerar så in i h_lv__e ;D
Så jag drar alltså slutsatsen att gränsen är nådd för vad original tändningen klarar av. Innerrotor -vi får se..
-
Den kanske går så det räcker ändå?
Vad ligger i siktet för nästa maskin? Alltså när grabben vuxit ur den där?
-
Alldeles sant, rent hastighetsmässigt räcker det till ()p
Det jag egentligen stör mej på är att det tar stopp vid givna varvtal.
Måste dock korrigera mej själv efter att ha testat med några olika varvräknare verkar sanningen snarare vara lite på 14 000rpm som max. Får väl vikta på variatorn lite så den inte orkar upp till 14 000 :hmmm:
Har inte hunnit tänka på nästa maskin ännu, grabben vill ha en KTM-cross -men jag tycker ändå att ett fordon med hjul i varje hörn är säkrare, isynnerhet som han kör en del ensam ute på gården.
Dinlin kommer iaf. att behållas då tjejen också kör den ibland, samt att yngsta sonen som idag är 1½ snart ska få börja köra -kanske till hösten.
Har ju Crosskart-projektet som somnat av lite och borde återupplivas, men jag känner att klivet från 69cc@~15hk på 70kg upp till 440cc@100hk på ca. 100kg är lite för stort för barnen ännu. Om motorn orkar på Crosskarten så kommer den dagsaktuella utväxlingen att ta den en liten bit över 200 km/h, och ärligt talat vet jag inte hur pass mycket jag kommer att kunna begränsa variator utväxlingarna.
Förvisso går sekundären att släppa efter så den växlar för fort och således inte orkar upp i optimalt varvtal, men skulle inte vilja göra alltför stora ingrepp i primärvariatorn -typ utslagsstopp på viktarmarna då det med största sannolikhet kräver hål för infästningar som resulterar i en försvagad konstruktion. Eller så får man helt enkelt ha flera primärvariatorer och byta allt eftersom..
Oavsett om det blir en annan ATV eller ett hemmabygge i ATV-skepnad så kommer det att bli MED fjädring denna gång -och två-takt såklart :headbang:
Samt att turbo-tvåtakt lockar..
-
Hur går det med detta? är nyfiken på om du löste problemet med att den blöddra på höga varv
-
Slängde på lite nytt godis på min Dino.
Men kan väl inte påstå jag blev imponerad av "bara" ett 70cc.
Den har inte en suck mot min Loncin 107cc
Sitter och klurar på om man ska hitta en moppe-krök o smacka på så det blir lite effekt i 2taktarn.
-
Slängde på lite nytt godis på min Dino.
Men kan väl inte påstå jag blev imponerad av "bara" ett 70cc.
Den har inte en suck mot min Loncin 107cc
Sitter och klurar på om man ska hitta en moppe-krök o smacka på så det blir lite effekt i 2taktarn.
Vad är det för märke på 70cc cylindern och kolven?
-
Vad är det för märke på 70cc cylindern och kolven?
Tog någon vecka att få hem.
Tog max 15 min att byta. Helt sjukt va lätt det var
http://www.ebay.com/itm/172038129936?_trksid=p2057872.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
-
Slängde på lite nytt godis på min Dino.
Men kan väl inte påstå jag blev imponerad av "bara" ett 70cc.
Den har inte en suck mot min Loncin 107cc
Sitter och klurar på om man ska hitta en moppe-krök o smacka på så det blir lite effekt i 2taktarn.
Jag har ett i princip helt nytt effeksystem till en Yamaha 100cc tvåtakts scooter liggandes.
-
Jag har ett i princip helt nytt effeksystem till en Yamaha 100cc tvåtakts scooter liggandes.
Är det sån svullen krök på eller är det bara en slutburk?
-
Som detta, inte samma tillverkare men formen är den samma på ett ungefär.
-
Som detta, inte samma tillverkare men formen är den samma på ett ungefär.
Mja det skulle nog kunna göra susen, det tål att kluras lite på
-
tror på en vassare cylinder och ett fint avstämt rör, samt en innerrotortändning kommer ge bra effet! ()p