ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 26 september 2011 kl. 21:39:17
-
Nån som vet vid vilket varvtal varvstoppet är på en CF 500?
-
Nej inte jag :dntknow: :dntknow: :dntknow:
-
Ingen som vet det? Ingen med varvräknare som träffat varvstoppet?
-
Kanske Benny på Trech vet. Hör med dom killarna så kanske du får svar. ()p
-
Kanske Benny på Trech vet. Hör med dom killarna så kanske du får svar. ()p
Hade hoppats på att Benny kanske läste detta å svarade här. Men jag får väl skicka honom ett mail å fråga :)
-
Ja gör det, han är så tillmötesgående. ()p :headbang:
-
En annan sak är att han har en firma att sköta, så han kan inte kolla vad som sker på klubbarna hur som hellst. :ATV:
-
Det e ju just det att han har en firma att sköta. Vill ju inte terrorisera honom med såna frågor på jobbet ;)
-
Det e ju just det att han har en firma att sköta. Vill ju inte terrorisera honom med såna frågor på jobbet ;)
Men det är väll bara att skicka ett PM till trech så får du säkert svar. Dom är mänskliga och har bra kontakt med sina kunder och andra. ()p
-
Tjohej :)
Jag vet faktiskt inte ???
Jag har uppnått varvstopp på min första cf men den saknade varvräknare.
Annars har jag inte sett det på nån annan.
Var det nått speciellt du tänkte på? :)
Ps: via mail kan du alltid störa med såna frågor ()p
/Benny
-
Tjohej :)
Jag vet faktiskt inte ???
Jag har uppnått varvstopp på min första cf men den saknade varvräknare.
Annars har jag inte sett det på nån annan.
Var det nått speciellt du tänkte på? :)
Ps: via mail kan du alltid störa med såna frågor ()p
Härligt att höra :)
Anledningen att jag undrade e att jag snart ska beställa en programmerbar cdi tändning till CF:en å vill veta vart jag ska lägga varvstoppet. Vill ju inte varva sönder den av misstag ;)
/Benny
-
Intressant håll mig underrättad!
Ang varv så säger specifikationen 6500 rpm som Max vrid på en x7.
Så du kan ju testa att lägga dig på 7000 rpm.
Googla runt utomlands, typ USA där dom kör dessa motorer i allt möjligt:)
/Benny
-
Jag lovar att berätta hur det går under resans gång.
Men 7000 låter rimligt :) Tack så mycket !!
-
Ja där ser du, Benny visste visst. ()p Ja i alla fall hur mycket en x7 varvar. :sunny:
-
Hehe ;)
-
Nu har den programmerbara tändningen kommit. Det är en "plug n play" box med com port på. Bara att dra ut den lilla kontakten ur cdi boxen å stoppa in den i den programmerbara cdi boxen. Lätt å överskådligt att programmera. Innehåller varvräknar utgång och "shift light". Fast vad ska man med det till på en automat? ;)
Kopplade in den förut å höjde tändningen några grader över original. Sicken skillnad ;D Den blev mycket starkare och avgasröret blir inte lika varmt heller :) Så min tidigare teori om att original tändningen var backad på högre varv stämde nog. Toppfarten har ökat från 105 till 120 !! :) Höjde varvstoppet till 8300 varv.
Samt att alla spärrar e borta.
Kan varmt rekommendera denna cdi tändning.
Beställde den från: http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Kostade 167 euro och dom levererade den till dörren med DHL. Tog en vecka ungefär att få hem den.
-
Vilken utav boxarna va det du köpte?
-
Den som heter SPARKER DC-CDI-P - tunable capacitive ignition for 1 cyl. motorbikes.
-
Den som heter SPARKER DC-CDI-P - tunable capacitive ignition for 1 cyl. motorbikes.
Låter ju fint det :) fast jag fattar inte hur du får upp den i 105 km/h och än mindre 120. Min gör max 90. Läste iofs nåt från Canada att det sitter andra primärvariatorer på nyare modeller. Hette tydligen CV-Tech
-
Den som heter SPARKER DC-CDI-P - tunable capacitive ignition for 1 cyl. motorbikes.
Låter ju fint det :) fast jag fattar inte hur du får upp den i 105 km/h och än mindre 120. Min gör max 90. Läste iofs nåt från Canada att det sitter andra primärvariatorer på nyare modeller. Hette tydligen CV-Tech
Min gjorde 85 när den var helt ny. Sen gjorde den 107. Men efter att jag bytte till kraftigare fjäder i sekundär variatorn så gjorde den "bara" 105. Efter det orkade den inte varva ut mer. Men med den nya tändningen så blev den starkare samt att den inte har någon "soft cut" vilket innebär att när man närmar sig varvstoppet så backar den tändningen för att försvaga motorn så man får ett mjukt stopp på den istället för att den helt bryter tändningen å "misständer"
När man då varvar ut den så backar den ju tändningen vilket medför att man tappar effekt samt att det blir jävligt mycket varmare i motorn samt avgaserna. Detta händer inte alls med den nya tändningen. Där kan man även själv ställa varvstoppet. Ända upp till 25.000 varv om man vill ;) Och man kan ställa in vilken tändning man vill. Jag höjde min runt 8 grader genom hela registret. Å SHIT vilken skillnad det blev.
Klart det bästa jag köpt till min fyrhjuling :)
-
Bra jobbat!
Snackar vi hastighet mätt med GPS?
Hoppas grejerna håller också.
Bakhjulsåkning?
-
Låter jäkla fint. Lite mer toppfart hade inte skadat på transportsträckorna.
-
vilka mods är det på din hoj nu? skriv gärna en ny tråd med allt du gjort och vilken skillnad det blev. du upplever inga spikningar när du höjde tändningen så mycket?
-
Intressant läsning ()p Men att få upp hjulingen i över hundra begriper inte jag hur det ska lyckas. Min gör 75 med variatorkit, dr.pulley och 27" däck. Och din maskien får du upp i 107 innan du justera tändningen, de har aldrig min varigt i närheten av :o
Men det skulle va härligt att kunna ligga i 90 utan att tokvarva motorn, på transportsträckor.
-
Som atviggesund skrev så har dom tydligen en annan utväxling på variatorn på nyare modeller. Min e en 2011...
Men jag ska göra en ny tråd. Imon, för nu e jag alldeles för trött... ;)
Ha det gott alla !!
-
Innan dr. pulley gjorde min 90 km/h och varvade ca 8000, nu ca 80 km/h ej kollat varven
-
Så, nu har jag gjort ett inlägg under trimningstips :)
-
Så, nu har jag gjort ett inlägg under trimningstips :)
Härligt Rickard J :headbang:
-
Nu har även jag gjort en beställning så nu är det bara att vänta :). Fick du betala i förskott eller?
-
Härligt !! :) Du kommer inte bli missnöjd. Ja, jag betalade i förskott via paypal. Men man kan betala direkt in på deras konto. Har du fått svar att dom ska skicka en till dig? Dom borde ju ha kvar kopplings chemat. Jag fick maila bilder på kontakter och elchema till dom.
Du skrev till dom att det var till en CF 500 va?
-
Härligt !! :) Du kommer inte bli missnöjd. Ja, jag betalade i förskott via paypal. Men man kan betala direkt in på deras konto. Har du fått svar att dom ska skicka en till dig? Dom borde ju ha kvar kopplings chemat. Jag fick maila bilder på kontakter och elchema till dom.
Du skrev till dom att det var till en CF 500 va?
Ja får hoppas man blir nöjd :). Glömde så klart bort att skriva vad det var för maskin så dom mailade mig idag och frågade. Sa att det var en cf 500 och undrade om dom hade schemat kvar. Väntar nu på svar :)
-
Härligt !! :) Du kommer inte bli missnöjd. Ja, jag betalade i förskott via paypal. Men man kan betala direkt in på deras konto. Har du fått svar att dom ska skicka en till dig? Dom borde ju ha kvar kopplings chemat. Jag fick maila bilder på kontakter och elchema till dom.
Du skrev till dom att det var till en CF 500 va?
Ja får hoppas man blir nöjd :). Glömde så klart bort att skriva vad det var för maskin så dom mailade mig idag och frågade. Sa att det var en cf 500 och undrade om dom hade schemat kvar. Väntar nu på svar :)
Ok. Gott. Dom e bra att ha å göra med. Fast deras engelska kan vara lite sådär ibland ;)
-
Nu har jag fått en faktura att betala iaf fast det tog några mail innan vi blev överens :). Dom frågade till slut om jag var kompis med rickard jonsson och om jag ville ha samma sak som dig ;D.
Verkar ju som sagt ha löst sig nu. Ska betala i kväll så får vi se hur länge det dröjer innan den dyker upp.
Enda som var lite konstigt var att dom ville ha adress och telefon till mitt lokala dhl-kontor :hmmm:. Måste vara ett misstag från deras sida. Dom måste ju mena min adress och telefon?
-
Nu har jag fått en faktura att betala iaf fast det tog några mail innan vi blev överens :). Dom frågade till slut om jag var kompis med rickard jonsson och om jag ville ha samma sak som dig ;D.
Verkar ju som sagt ha löst sig nu. Ska betala i kväll så får vi se hur länge det dröjer innan den dyker upp.
Enda som var lite konstigt var att dom ville ha adress och telefon till mitt lokala dhl-kontor :hmmm:. Måste vara ett misstag från deras sida. Dom måste ju mena min adress och telefon?
Ja. Dom fick min hem adress å telefon nummer. Fick den levererad till dörren :)
-
Vad har du för andra modds på din maskin?
-
Vad har du för andra modds på din maskin?
Dr Pulley, "avstrypt" avgassystem, dalton sekundärfjäder, 160 huvudmunstycke, 66 lågfart, öppnad luftburk med "snorkel". Går helt ok nu men skulle ju inte skada med lite mer ;). Spännande att se hur det blir nu :).
Har även funderat på att porta toppen och kanske en förgasare med acc.pump. Egentligen så är det sambons atv. Hon fick den av mig när jag köpte min Renegade, fast när jag sålde den för att köpa en bil så blev det delad vårdnad på cf:n ;).
Saknar inte Renegaden alls faktiskt. Finns inget som jag kunde göra med den som jag inte kan göra med cf:n, förutom bakhjulsåka då förstås :).
Dom första 100 milen med cf:n så var det lite bekymmer med sprängda remmar, läckande packboxar på diverse ställen men efter dessa småsaker blivit fixade så har den bara funkat.
-
Dom första 100 milen med cf:n så var det lite bekymmer med sprängda remmar, läckande packboxar på diverse ställen men efter dessa småsaker blivit fixade så har den bara funkat.
Hur lyckades du spränga dina remmar? :-X
-
Dom första 100 milen med cf:n så var det lite bekymmer med sprängda remmar, läckande packboxar på diverse ställen men efter dessa småsaker blivit fixade så har den bara funkat.
Hur lyckades du spränga dina remmar? :-X
Efter att jag satt dit daltonfjädern så bytte jag även rem till en eftermarknadsrem. Gick två remmar på 20 mil. Fick sen en ny orginalrem. Kört över 200 mil med den nu utan minsta problem. Egentligen så var det ju inte fel på cf:n utan på remmarna :)
Leve CF :headbang: :lol:
-
Jag sprängde min originalrem efter bara 30 40 mil. :(veryangry): Men det var nog variatorn som kukade ur och gick sönder då. :knupple:
-
Vad har du för andra modds på din maskin?
Dr Pulley, "avstrypt" avgassystem, dalton sekundärfjäder, 160 huvudmunstycke, 66 lågfart, öppnad luftburk med "snorkel". Går helt ok nu men skulle ju inte skada med lite mer ;). Spännande att se hur det blir nu :).
Har även funderat på att porta toppen och kanske en förgasare med acc.pump. Egentligen så är det sambons atv. Hon fick den av mig när jag köpte min Renegade, fast när jag sålde den för att köpa en bil så blev det delad vårdnad på cf:n ;).
Saknar inte Renegaden alls faktiskt. Finns inget som jag kunde göra med den som jag inte kan göra med cf:n, förutom bakhjulsåka då förstås :).
Dom första 100 milen med cf:n så var det lite bekymmer med sprängda remmar, läckande packboxar på diverse ställen men efter dessa småsaker blivit fixade så har den bara funkat.
Härligt att du trimar sambons hjuling :)
Jag sågade upp luftburken så jag kunde montera dit ett 3" rör. Detta gjorde att jag var tvungen att gå upp till 170 munstycke. Men den svarade mycket bättre på gas å blev starkare. Ett litet tips bara ;)
-
Vad har du för andra modds på din maskin?
Dr Pulley, "avstrypt" avgassystem, dalton sekundärfjäder, 160 huvudmunstycke, 66 lågfart, öppnad luftburk med "snorkel". Går helt ok nu men skulle ju inte skada med lite mer ;). Spännande att se hur det blir nu :).
Har även funderat på att porta toppen och kanske en förgasare med acc.pump. Egentligen så är det sambons atv. Hon fick den av mig när jag köpte min Renegade, fast när jag sålde den för att köpa en bil så blev det delad vårdnad på cf:n ;).
Saknar inte Renegaden alls faktiskt. Finns inget som jag kunde göra med den som jag inte kan göra med cf:n, förutom bakhjulsåka då förstås :).
Dom första 100 milen med cf:n så var det lite bekymmer med sprängda remmar, läckande packboxar på diverse ställen men efter dessa småsaker blivit fixade så har den bara funkat.
Härligt att du trimar sambons hjuling :)
Jag sågade upp luftburken så jag kunde montera dit ett 3" rör. Detta gjorde att jag var tvungen att gå upp till 170 munstycke. Men den svarade mycket bättre på gas å blev starkare. Ett litet tips bara ;)
Jo lurade på ett 170 när jag såg att du hade monterat ett men misstänker att din luftburk är mer öppen samt att du har ett värre avgas än mig. Bara en teori fast min kanske skulle klara ett 170 också :)
-
Ja, jag trodde att det skulle räcka med 160 trots den öppnare luftburken, men den blev svag å svarade inte bra på gas. Det var därför jag bytte :)
Vet inte hur stor skillnad avgas sytemet gör, men ju mer man trimmar, ju större skillnad gör det.
-
Luftburk 3"
-
Luftburk 3"
-
Luftburk 3"
-
Luftburk 3"
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
Njae inte vad jag har märkt iaf :) men ska fan testa utan rör. Bakhjulen säger du.....fast du fuskar ju och ställer på tändningen ;)
Hur ställde du den egentligen? Kopplade du boxen till datorn eller finns det nån inställning direkt?
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
Njae inte vad jag har märkt iaf :) men ska fan testa utan rör. Bakhjulen säger du.....fast du fuskar ju och ställer på tändningen ;)
Hur ställde du den egentligen? Kopplade du boxen till datorn eller finns det nån inställning direkt?
Du måste koppla in den till datorn å ställa in den.
Fuskar å fuskar... Hehe 8) Jag kan väl erkänna att jag satt längst bak på sadeln oxå. Men med den responsen jag har på gasen och greppet med Dr. Pulley kopplingen, så studsade den upp på bakhjulen ca 20cm i nån meter innan den slog ner igen ;D
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
Njae inte vad jag har märkt iaf :) men ska fan testa utan rör. Bakhjulen säger du.....fast du fuskar ju och ställer på tändningen ;)
Hur ställde du den egentligen? Kopplade du boxen till datorn eller finns det nån inställning direkt?
Du måste koppla in den till datorn å ställa in den.
Fuskar å fuskar... Hehe 8) Jag kan väl erkänna att jag satt längst bak på sadeln oxå. Men med den responsen jag har på gasen och greppet med Dr. Pulley kopplingen, så studsade den upp på bakhjulen ca 20cm i nån meter innan den slog ner igen ;D
Aha ok. Då får du ställa upp som support när det blir aktuellt :). 20 cm är ju ändå respektingivande med tanke på hur den orginal
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
Njae inte vad jag har märkt iaf :) men ska fan testa utan rör. Bakhjulen säger du.....fast du fuskar ju och ställer på tändningen ;)
Hur ställde du den egentligen? Kopplade du boxen till datorn eller finns det nån inställning direkt?
Du måste koppla in den till datorn å ställa in den.
Fuskar å fuskar... Hehe 8) Jag kan väl erkänna att jag satt längst bak på sadeln oxå. Men med den responsen jag har på gasen och greppet med Dr. Pulley kopplingen, så studsade den upp på bakhjulen ca 20cm i nån meter innan den slog ner igen ;D
Aha ok. Då får du ställa upp som support när det blir aktuellt :). 20 cm är ju ändå respektingivande med tanke på hur den orginal
Inga problem. Bara att höra av sig :)
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
Kanske lite skryt där. :hmmm:Men vilken luftning du har skaffat dig ()p
-
Luftburk 3"
Som upplagt för att få en sparv i insuget ;). Jag kör med ett 2" flexibelt aluminiumrör/slang framdraget strax bakom fronten. Funderar lite på att testa biltemas slip-on. Ser ju skapligt seriöst ut iaf. Vill inte ha för högt ljud men gärna dovt
Hehe. Ja, en å annan skata har väl strykt med... ;)
Får du inte lagg på gasen med ett så långt å smalt rör? Jag körde 3" från burken å upp under huven brevid variator kylnings röret, å den blev svagare å svarade jätte dåligt på gas. Så jag tog bort det å kör som på bilden. Nu svarar den jävligt snabbt ;D Så snabbt att jag får upp den på bakhjulen :headbang:
Kanske lite skryt där. :hmmm:Men vilken luftning du har skaffat dig ()p
Hehe. Måste få skryta lite iallafall ;) Försökte skryta för tjejen, men hon var lagom intresserad...
Ja, en motor behöver luft för att fungera, å jag tyckte min fick för lite ;D
-
Var glad att den inte fick för mycket då ;D
-
Nä skämt och sidor, hoppas att din går bra och får lagom med luft. ()p
-
Nu har jag fått bekräftat att min box är på väg till svea rike. Snart kommer jag att begära support av dig Rickard ;)
-
Nu har jag fått bekräftat att min box är på väg till svea rike. Snart kommer jag att begära support av dig Rickard ;)
Ok. Va gött !! :)
Kommer den på måndag då förmodligen. Det e bara att höra av dig till mig via PM eller i länken som Buffelhorn lagt upp.
-
Kan tillägga att man inte bör lägga varvstoppet över 8000. Motorn verkar inte vara byggd för att varvas utan gå mer på vrid.