ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: jonny800 skrivet 13 september 2011 kl. 14:25:24
-
har hämtat en broschyr på denna maskin och i den står det att maskinen har 51kw alltså 69hk kan detta stämma? vad har dom stora hjulingarna för effekt alltså700-och uppåt
ska köpa mig en hjuling min första vill ha den att busa med ploga och gröta runt i skogen vad ska man ha för nåt?
tacksam för svar //jonny
-
http://www.dinli.se/HEM-3/Centhor-800-Evo.aspx (http://www.dinli.se/HEM-3/Centhor-800-Evo.aspx)
Motortyp Encylindrig, 4-takt, DOHC
Cylindervolym 751 cc
Borrning/slag 106×85 mm
Kompression 10,1:1
Effekt 20 hk/4 500 varv (42,2 hk/5 000 varv)
Vridmoment 41 Nm/3 000 varv (60 Nm/4 000 varv)
Förgasare Mikuni BSR42
-
tja köpte mig en sån nu i sommar ska ha den till att ploga snö och leka lite
tycker den går bra. ;D
-
http://www.dinli.se/HEM-3/Centhor-800-Evo.aspx (http://www.dinli.se/HEM-3/Centhor-800-Evo.aspx)
Motortyp Encylindrig, 4-takt, DOHC
Cylindervolym 751 cc
Borrning/slag 106×85 mm
Kompression 10,1:1
Effekt 20 hk/4 500 varv (42,2 hk/5 000 varv)
Vridmoment 41 Nm/3 000 varv (60 Nm/4 000 varv)
Förgasare Mikuni BSR42
hej jo jag har sett det där från deras hemsida men varför har dom då skrivit 51 kw i deras egen broschyr verkar ju grymt konstigt har kollat runt lite på dom stora märkenas 700 och dom har ju kring 50hk hur mycket har en riktigt pigg hjuling?
-
tja köpte mig en sån nu i sommar ska ha den till att ploga snö och leka lite
tycker den går bra. ;D
hej är riktigt sugen på en sån men har bara haft möjlighet att prova 700an och den gick ju riktigt fint ()p
-
Har för mig att jag har sett att den iaf ska ha 51hk, så dom kanske skrev fel på KW och HK, men det står iförsig 42HK på sidan :dntknow:
Men kollar man på Bytbil sidan står det 52HK som jag tror är närmare sanningen.
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/dinli/zvrwc5dg (http://www.bytbil.com/mc-mopeder/dinli/zvrwc5dg)
-
Har för mig att jag har sett att den iaf ska ha 51hk, så dom kanske skrev fel på KW och HK, men det står iförsig 42HK på sidan :dntknow:
Men kollar man på Bytbil sidan står det 52HK som jag tror är närmare sanningen.
http://www.bytbil.com/mc-mopeder/dinli/zvrwc5dg (http://www.bytbil.com/mc-mopeder/dinli/zvrwc5dg)
okej ja det låter ju lite mer troligt tänkte på fel stavning på kw och hk men sen när det stog 42 på hemsidan så vart jag fundersam... jajja saksamma
ni som har köpt er en 800 är ni nöjd med den? verkar ju vara en himla trevlig maskin ()p
-
Can-am är väl bland dom värre, deras 800r har väl 72hk. Den äldre 800 har 62hk.
Nu är ju det v-twin motorer, och dinlin har väl bara en cylinder. Så det skiljer väl en del i karaktären också.
Men riktigt dåligt att ha med dom där siffrorna i deras broschyr!
Det är ju främst vid lek eller tung körning med stora hjul där du får mest nytta av att ha mkt motoreffekt. Och vid vägkörning så är det helt klart roligt att kunna gasa lite för att sladda, och att man kan åka runt 90km/h utan att ligga på maxvarv.
Man får ju försöka prioritera lite vad man vill satsa på, vilken typ av körning man tycker är viktigast. Sen även hur pris och kvalitet spelar in.
Finns ju rätt många begagnade maskiner till skapligt pris också.
Just Dinli har ju haft en hel del problem med den tidigare 700an, vet inte om allt är löst än. Men finns ju lite läsning här inne, tex Taxi-Micke som fick vänta över 4½ månad på att få sin maskin körbar igen. Och då är den ändå inte ens helt åtgärdad.
Nu vet jag inte vilka undanflykter hans åf eller Dealy (importören) skulle kunna komma med. Men helt klart orimligt lång tid!
Dinlis 800 är ju en ganska oblyg kopia på can-am renegade. Och du kan ju faktiskt hitta sådana för skapliga pengar också, dock med något år på nacken men med betydligt bättre rykte och förmodligen rätt mkt bättre kvalitet också.
Provkör lite olika maskiner, så känner du kanske lite vad som känns lämpligast. Och är du hos handlare, så stoppa i skitsnacksfiltret i öronen..... ()p
-
Dom kanske uppger effekt på en terrängmaskin, min potatis (800 efi 2010) har 47 kW :djump:
-
Dinli 800 är en stånka ja, en ovanligt stor enstånka faktiskt!
751 kubik minsann... sen hur de får det till 800 begriper jag inte, men viss dekaltrimning förkommer ju alltid i dessa sammanhang.
Sukkas gamla DR Big i åttahundraversion var ju på 779 kubik, så den leder väl än...
(deras 750 atv har väl 722?)
...så som sagt, denna Dinlistånka är stor!
Och även om stånkor är fräcka, ger speciell karaktär och ljud samt oftast är lättare och enklare än flercylindrigt så finns det nackdelar.
En av dessa är effekten.
En annan är möjligheten till trim/varvtalshöjning.
Eftersom Dinlin är ett plagiat på Renegaden så blir jämförelsen med en sådan självklar.
...och när den såldes med lilla twinnen så var det få som köpte den, så 500 slutade säljas i Sverige.
Men den hade ungefär samma effekt som nuvarande Dinlin har!
Och Renegaden är lågt räknat 20 kilo lättare än Dinlin.
Renegaden väger 270-275 kg medan Dinlin uppges väga 298 kg.
Eftersom killarna på den firman verkar ha svårt för diverse enheter så kan man ju inte lita på den uppgiften heller, för vem vet... det kanske är 298 pounds (lbs) och då blir det ju helt plötsligt 657 kilo... :whip:
Nä, men den ser ju fräck ut och Dinli borde väl ha lärt sig av sina misstag genom åren och återförsäljarna samt importören likaså, så visst!
Men att jämföra den med en Renegade är bara dumt, skillnaden de maskinerna emellan är lika stor som priset avspeglar.
-
Ganska underligt att man alltid ska berätta om de värsta man har hört hända just dinli och dra upp det i varenda tråd när någon frågar lite om en ny maskin. (speciellt dinli)
Och det blir nästan lite löjligt med alla rekommendationer av att köpa nå annat hela tiden. Har man inte råd att köpa ny canam så kan man ju alltid köpa en beggad sådan. (en som är dykt med och el å andra saker som krånglar lite då och då. plus dyra delar)
Tänk vad roligt om alla körde can am (fast forumet har jag börjat säga canamforumet åt nu för tiden)
Ang effekten så tror jag nog att 51 är närmare sanningen än något annat.
Likheten med canam, nja, hellre då en tgb target.
-
Can-am är väl bland dom värre, deras 800r har väl 72hk. Den äldre 800 har 62hk.
Nu är ju det v-twin motorer, och dinlin har väl bara en cylinder. Så det skiljer väl en del i karaktären också.
Men riktigt dåligt att ha med dom där siffrorna i deras broschyr!
Det är ju främst vid lek eller tung körning med stora hjul där du får mest nytta av att ha mkt motoreffekt. Och vid vägkörning så är det helt klart roligt att kunna gasa lite för att sladda, och att man kan åka runt 90km/h utan att ligga på maxvarv.
Man får ju försöka prioritera lite vad man vill satsa på, vilken typ av körning man tycker är viktigast. Sen även hur pris och kvalitet spelar in.
Finns ju rätt många begagnade maskiner till skapligt pris också.
Just Dinli har ju haft en hel del problem med den tidigare 700an, vet inte om allt är löst än. Men finns ju lite läsning här inne, tex Taxi-Micke som fick vänta över 4½ månad på att få sin maskin körbar igen. Och då är den ändå inte ens helt åtgärdad.
Nu vet jag inte vilka undanflykter hans åf eller Dealy (importören) skulle kunna komma med. Men helt klart orimligt lång tid!
Dinlis 800 är ju en ganska oblyg kopia på can-am renegade. Och du kan ju faktiskt hitta sådana för skapliga pengar också, dock med något år på nacken men med betydligt bättre rykte och förmodligen rätt mkt bättre kvalitet också.
Provkör lite olika maskiner, så känner du kanske lite vad som känns lämpligast. Och är du hos handlare, så stoppa i skitsnacksfiltret i öronen..... ()p
Tja jag hoppas att dinlin håller någorlunda kvalitet kan ju inte räkna med samma som dom större märkena men jag hoppas det håller och funkar för mig :) måste byta bort min motorcykel för att kunna handla mig en hjuling och det är ju rätt svårt denna årstid så nåt begat blir det inte har en ny ktm950 och tänkte komma så nära rakt byte som möjligt :)
dinlis 800 är ju grymt snygg kan förstå att dom apar efter can am när den ser ut så 8) skulle gärna köpt can ams värsta mud racer men tänkte prova på en billigare hoj först och se hur mycket jag kör och hur mycket tid jag lägger på denna hobby....
Har kört cross länge men har börjat snegla på hjulingar har precis pratat med en handlare om en dinli 800 han skulle räkna på plåtar under, gbc gator 28", rack bak, plog
Är det nåt mer ni erfarna kommer på man kan behöva?!?!
Tänkte baka in så mycket som möjligt i affären 8)
Vad tror ni om gbc gator 28"? det var det handlarn rekomenderade men jag har ju själv väldigt dålig koll så vad tror ni?
-
Dom kanske uppger effekt på en terrängmaskin, min potatis (800 efi 2010) har 47 kW :djump:
Det är mycket å åka med i dom stora märkenas maskiner men 51kw i dinlin tror jag i nte även om den är trängreggad jajja dom verkar ju gå j-vligt fint iaf för pengarna tror nog det var felstavat när dom skrev 51kw skulle nog vara 51 hk men sen på hemsidan står det 42hk och det tycker jag istället låter lite...... :hmmm: hursomhelst så verkar den gå fint
-
HAhahandvärmare, FYFAN VA KALLT DET VAR I VINTRAS :o :o :o
-
...har en ny ktm950...
Vad tror ni om gbc gator 28"?
KTM slutade väl med sin LC8 i 950-utförande och förgasare -06 och övergick till 990 med sprut... eller har jag missat något nu igen kanske?
(MYCKET trevlig motor för övrigt :headbang: )
Skall man åka mudrace så krävs effekt skall du veta, det hela bygger på att ha effekt nog att kunna rotera hjulen så pass att däcken självrensar, och redan tex en Yamaha Grizzly 700 har problem med detta tillsammans med 27-tummare... det är en enstånka på typ 40-45 häst.
Can-Am 800 klarar 27:or utan att clutchkit krävs och utan att elda remmen, men redan vid 28:or så rekommenderas clutchkit starkt.
Så på en Dinli krävs det säkerligen nån form av modifiering av CVT:n om du skall hänga på hjul typ Gator 28.
...hur de sedan jobbar i leran är nästa sak...
-
HAhahandvärmare, FYFAN VA KALLT DET VAR I VINTRAS :o :o :o
smart :headbang:
-
...har en ny ktm950...
Vad tror ni om gbc gator 28"?
KTM slutade väl med sin LC8 i 950-utförande och förgasare -06 och övergick till 990 med sprut... eller har jag missat något nu igen kanske?
(MYCKET trevlig motor för övrigt :headbang: )
Skall man åka mudrace så krävs effekt skall du veta, det hela bygger på att ha effekt nog att kunna rotera hjulen så pass att däcken självrensar, och redan tex en Yamaha Grizzly 700 har problem med detta tillsammans med 27-tummare... det är en enstånka på typ 40-45 häst.
Can-Am 800 klarar 27:or utan att clutchkit krävs och utan att elda remmen, men redan vid 28:or så rekommenderas clutchkit starkt.
Så på en Dinli krävs det säkerligen nån form av modifiering av CVT:n om du skall hänga på hjul typ Gator 28.
...hur de sedan jobbar i leran är nästa sak...
08 var sista året med 950 och knasare har köpt en 08 helt ny nu i sommar dom hade kvar ett gäng som dom såld ut mycket billigare...
handlaren hävdade att det skulle gå hur fint somhälst med 28" gator återstår att se men det finns väl variator paket till dinli tror jag sett det här nånstans :) sen får man väl se hur det går o mudra med en dinli alltid kul o böka lite :lol:
-
Ganska underligt att man alltid ska berätta om de värsta man har hört hända just dinli och dra upp det i varenda tråd när någon frågar lite om en ny maskin. (speciellt dinli)
Och det blir nästan lite löjligt med alla rekommendationer av att köpa nå annat hela tiden. Har man inte råd att köpa ny canam så kan man ju alltid köpa en beggad sådan. (en som är dykt med och el å andra saker som krånglar lite då och då. plus dyra delar)
Väldigt många har ju som ursäkt att dom kollar efter en "budgetmaskin" bara för att dom faktiskt inte vill eller kan lägga ut dom pengarna på en can-am. Om dom bara jämför mot dom för att dom är bland dom dyraste vet jag inte, eller om dom har uppfattningen att dom är bland dom bättre också.
Och många blir ju också sugna på mer effekt, större däck och kanske variatorkit eller trimgrejor.
Och där finns det väl en väldig fördel med märkesmaskiner, dels utbudet och även erfarenheten från andra konsumenter.
Om man tar Dinli 800 som exempel, kostar 84k ny. För mig är det riktigt mycket pengar, jag skulle inte ha råd med en hjuling i den klassen. Och skulle jag ändå gå upp dit så skulle jag tycka det kändes för osäkert med dom problem man ändå läst om.
Hade man läst om kanonbra återförsäljare och garantiåtgärder som blev snabbt och smidigt åtgärdade så skulle det vara en annan sak.
Sen att du tycker det är dumt att upprepa åsikter så får väl det stå för dig, alla som frågar och läser här lär väl ändå begripa att man får sålla lite och ta åsikter för vad det är.
Det är väl ändå bättre att skriva innan, än att vänta tills dom köpt maskin och sedan komma med goda råd i efterhand...
Går man ner till 2-450cc quad klassen så är väl ändå du en sådan som kommit med råd att hoppa över dom mindre kinesmaskinerna och satsa på en beg dinli 450 istället. Är det lika fel av dig där?
Sen undrar jag en sak, har sett på nått mer ställe att du skriver om can-ams dyra delar... Är det något speciellt du tänker på där? Jag tycker alla delar till fyrhjulingar känns rätt dyra, allt från Kazuma till Yamaha. Fast på Yamahan kanske man inte behöver byta ut så mycket dock.
-
Hmm kan inte se att jag varit så negativ till mindre maskiner utan snarare uppmuntrat till köp och sedan uppgradera till värre senare. Alla har ju inte pengar till att hoppa på de värsta och jag vill nog påstå att om man hoppar på mindre maskiner från början så håller man intresset vid liv längre.
Brukar även rekommendera andra liknande märken och inte bara dinli när det gäller quad.
Själv är jag och skriver oftast då det blir lite väl vinklad kritik.
Priser vet jag skiljer en del mellan tillverkare och har sett priser på många delar så jag har jämfört (naturligtvis kan jag inte jämföra alla delar men i det stora hela)
Håller med att man ska framföra åsikter men det är oftast det värsta som återkommer hela tiden (iaf hos vissa märken och det blir lite av hackkyckling.)
Hur ofta kommer dem jobbiga problemen fram när någon frågar om canam? (Inte för att jag tycker det är en dålig maskin i jämförelse med andra, men fel uppstår även på dem)
Det var ju en hel del olyckliga omständigheter när det gäller Taxi-micke och det är inte kul och han är ändå nöjd enl vad han skrev förut.
Däremot tycker man ju att det borde komma något erbjudande till honom från de som orsakat att det blev extra mycket problem, som goodwill, då han visat stort tålamod och inte hängt ut någon.(vad jag sett)
Låt nu framtiden utvisa vad 800:an går för och inte dömma ut den i förväg. Dinli verkar ha mycket att bevisa på detta forum mot alla dinli hatare ;)
-
Hmm kan inte se att jag varit så negativ till mindre maskiner utan snarare uppmuntrat till köp och sedan uppgradera till värre senare. Alla har ju inte pengar till att hoppa på de värsta och jag vill nog påstå att om man hoppar på mindre maskiner från början så håller man intresset vid liv längre.
Brukar även rekommendera andra liknande märken och inte bara dinli när det gäller quad.
Själv är jag och skriver oftast då det blir lite väl vinklad kritik.
Priser vet jag skiljer en del mellan tillverkare och har sett priser på många delar så jag har jämfört (naturligtvis kan jag inte jämföra alla delar men i det stora hela)
Håller med att man ska framföra åsikter men det är oftast det värsta som återkommer hela tiden (iaf hos vissa märken och det blir lite av hackkyckling.)
Hur ofta kommer dem jobbiga problemen fram när någon frågar om canam? (Inte för att jag tycker det är en dålig maskin i jämförelse med andra, men fel uppstår även på dem)
Det var ju en hel del olyckliga omständigheter när det gäller Taxi-micke och det är inte kul och han är ändå nöjd enl vad han skrev förut.
Däremot tycker man ju att det borde komma något erbjudande till honom från de som orsakat att det blev extra mycket problem, som goodwill, då han visat stort tålamod och inte hängt ut någon.(vad jag sett)
Låt nu framtiden utvisa vad 800:an går för och inte dömma ut den i förväg. Dinli verkar ha mycket att bevisa på detta forum mot alla dinli hatare ;)
Visst vore det trevligt om 800an och deras 700 kommer fungera bättre i framtiden. Blir ju ofta en del barnsjukdomar på nya modeller. Och det är ju så klart att det kan bli svåra problem att lösa allt på bästa sätt för både åf och importören/tillverkaren.
Men man kan väl ändå begära att det ska vara någorlunda klara besked, och dom ska väl klara av att ringa tillbaks och ha en bra kontakt med sina kunder som hamnat i problem.
Ska bli riktigt spännande att se vilken kompensation Dealy kommer att erbjuda Micke. Och han förtjänar nog en medalj eller något för att han håller humöret uppe. Och då har han inte ens en fungerande vinsch än, där borde hans åf SKÄMMAS! Det är väl bara att ta och skruva dit en ny!
Jag brukar gärna tipsa folk om att satsa lite mer och gå upp på en beg dinli 450 istället för att köpa en random kines i 2-300cc bara för att dom är nya. För nästan alla blir ju sugna på mer effekt till slut, och då är det ju betydligt roligare med en 450 än en 300cc oavsett hur mkt trim dom köper till den lille.
ska köpa mig en hjuling min första vill ha den att busa med ploga och gröta runt i skogen vad ska man ha för nåt?
tacksam för svar //jonny
Det här var väl en anledning till att jag tipsade om just Renegade, bus och lek är väl en uppskattad egenskap hos can-am. Ska man jobba mer så hade jag nog satsat på färre kubik och Yamaha eller Honda kanske.
-
Hmm kan inte se att jag varit så negativ till mindre maskiner utan snarare uppmuntrat till köp och sedan uppgradera till värre senare. Alla har ju inte pengar till att hoppa på de värsta och jag vill nog påstå att om man hoppar på mindre maskiner från början så håller man intresset vid liv längre.
Brukar även rekommendera andra liknande märken och inte bara dinli när det gäller quad.
Själv är jag och skriver oftast då det blir lite väl vinklad kritik.
Priser vet jag skiljer en del mellan tillverkare och har sett priser på många delar så jag har jämfört (naturligtvis kan jag inte jämföra alla delar men i det stora hela)
Håller med att man ska framföra åsikter men det är oftast det värsta som återkommer hela tiden (iaf hos vissa märken och det blir lite av hackkyckling.)
Hur ofta kommer dem jobbiga problemen fram när någon frågar om canam? (Inte för att jag tycker det är en dålig maskin i jämförelse med andra, men fel uppstår även på dem)
Det var ju en hel del olyckliga omständigheter när det gäller Taxi-micke och det är inte kul och han är ändå nöjd enl vad han skrev förut.
Däremot tycker man ju att det borde komma något erbjudande till honom från de som orsakat att det blev extra mycket problem, som goodwill, då han visat stort tålamod och inte hängt ut någon.(vad jag sett)
Låt nu framtiden utvisa vad 800:an går för och inte dömma ut den i förväg. Dinli verkar ha mycket att bevisa på detta forum mot alla dinli hatare ;)
Visst vore det trevligt om 800an och deras 700 kommer fungera bättre i framtiden. Blir ju ofta en del barnsjukdomar på nya modeller. Och det är ju så klart att det kan bli svåra problem att lösa allt på bästa sätt för både åf och importören/tillverkaren.
Men man kan väl ändå begära att det ska vara någorlunda klara besked, och dom ska väl klara av att ringa tillbaks och ha en bra kontakt med sina kunder som hamnat i problem.
Ska bli riktigt spännande att se vilken kompensation Dealy kommer att erbjuda Micke. Och han förtjänar nog en medalj eller något för att han håller humöret uppe. Och då har han inte ens en fungerande vinsch än, där borde hans åf SKÄMMAS! Det är väl bara att ta och skruva dit en ny!
Jag brukar gärna tipsa folk om att satsa lite mer och gå upp på en beg dinli 450 istället för att köpa en random kines i 2-300cc bara för att dom är nya. För nästan alla blir ju sugna på mer effekt till slut, och då är det ju betydligt roligare med en 450 än en 300cc oavsett hur mkt trim dom köper till den lille.
ska köpa mig en hjuling min första vill ha den att busa med ploga och gröta runt i skogen vad ska man ha för nåt?
tacksam för svar //jonny
Det här var väl en anledning till att jag tipsade om just Renegade, bus och lek är väl en uppskattad egenskap hos can-am. Ska man jobba mer så hade jag nog satsat på färre kubik och Yamaha eller Honda kanske.
Tack för tipset tar gärna emot fler :) har nog ställt in siktet på en dinli som instegs maskin :hmmm: hoppas den räcker för mina behov tror och hoppas på det iaf sen önskar jag att jag slipper en massa onödigt strul med den jajja framtiden får utvissa det....
-
Det blir ju lite speciellt eftersom du vill byta in en mc nu till hösten, men det kan ju finnas flera firmor som gör det. Även fast du köper beg av dom. Vet ju inte hur många firmor som har begagnat av någon modell du är sugen på heller.
Men det kan ju säkert skilja i inbytespris mellan olika firmor även om du ska ha en ny Dinli.
Självklart så är det ju bra om du kan köpa den där du ska sköta servicar och ev garantiärenden. Då får du förhoppningsvis bästa servicen. Men det kan ju vara värt att lyssna runt lite.
Lika så är ju vintern snart här, och plog och hand/tumvärme är riktigt trevligt om man kan få med till bra pris redan från början.
Många kör nog paketpris nu med plogpaket på köpet, det kommer ju ändå en 2012 strax och då vill dom väl bli av med 2011orna.
Kan ju vara värt att kolla upp om det är någon skillnad mellan årsmodellerna. Lär väl säkert vara bra om man får tag i en så nytillverkad som möjligt.
Gäller ju också begagnat, allt blir ju strax ett år äldre. Prutläge på vissa maskiner!
Provkör, läs tester och kanske kolla videor på youtube. Och ta det lite lugnt, oftast har man inte så bråttom som man tror. Även om köpklådan kan bli svår när man väl bestämt sig för att köpa något.
Lycka till!
-
-08:a minsann?
SMR:en fanns nog kanske kvar lite, och kanske även SM... Adventure och SE mfl har jag dock aldrig sett nyare än -07, om ens det...
Aja, i vilket fall som så spelar det ingen roll vilken fyrhjuling du väljer för i förhållande till din LC8:s så är alla fyrhjulingar slöa, men så länge du är införstådd med det så vore första steget att faktiskt provköra någon!
...sen gäller det bara att hitta en handlare som byter in din tvåhjuling, så håll tummarna!
Att kunna få igenom ett jämnt byte är nog lite väl orealistiskt tyvärr, men man skall alltid sikta högt heter det ju!
()p
-
-08:a minsann?
SMR:en fanns nog kanske kvar lite, och kanske även SM... Adventure och SE mfl har jag dock aldrig sett nyare än -07, om ens det...
Aja, i vilket fall som så spelar det ingen roll vilken fyrhjuling du väljer för i förhållande till din LC8:s så är alla fyrhjulingar slöa, men så länge du är införstådd med det så vore första steget att faktiskt provköra någon!
...sen gäller det bara att hitta en handlare som byter in din tvåhjuling, så håll tummarna!
Att kunna få igenom ett jämnt byte är nog lite väl orealistiskt tyvärr, men man skall alltid sikta högt heter det ju!
()p
Har varit och provat en 11as dinli 700 sen har jag kört en honda för nåt år sen en stor cat tror 900 också för nåt år sen så lite har jag provat 8) har tänkt skippa 2hjulingarna 1år och prova 4hjuling istället är mer sugen på att grisa runt i skogen ha en fiske moppe och för att motivera köpet här hemma "ploga gården" självklart skönt det med men mest för truckandet i skogen
har för 3 månader sen sålt crossen min hade en cr500 körde mycket i skogen med den böka och körde fast i alla myrar man kunde hitta men vart les på det när kompisen min en dag kom med en riktig 4x4 atv såg jävligt roligt ut
kan nästan jämföra en kort sport skoter och en lång bergsklättrare bara för att ta en liknelse
har haft mycket snabba leksaker genom åren men börja känna att det har nåt en nivå då det börjar vara lite väl farligt så tänkte prova atv......
visst finns det risker med det också men ja.......
-
Ja, visst är fyrhjulingar roligare!
...att damma iväg utmed en igensnöad grusväg med halvmetern med snö, det gör man ju inte så ofta med en tvåhjuling.
Och när enduropojkarna trillar omkull i stensamlingarna i skogen kan man smyga förbi dem, lite så där sävligt gungande, från ena stenen till andra...
Fan, jag måste fixa en fyrhjuling! :tickedoff
Gällande risker så har du rätt, för oavsett hur farlig och riskabelt det är med en fyrhjuling så är tvåhjulingar generellt betydligt värre...
-
håller verkligen med föregående talare att Dinli verkar ha blivit något av en hackkyckling...kan detta vara avundsjuka?Att vi dinliägare har sparat 50 000 spänn jämfört med många can am ägare på att köpa en helt fullgod maskin.
har kört 200 mil med min Dinli 800 och har inte haft några problem med den...ALLS!
Förövrigt för dom som undrar över prestanda innan man köper:
0-80 km/h:ca 7 sekunder
Toppfart strypt:95 km/h
Toppfart ostrypt: 115 km/h
-
Den typen av ekonomiskt tänk är åt skogen.
Köper man en begagnad Renegade och har den i två år så tappar den kanske 10 000.
Köper man en ny Dinli så tappar den typ 30 000 på två år.
Vilket är då billigast?
Man måste se totalekonomiskt, inte enbart inköpspris.
Köper man NY Renegade så blir det kanske dyrare på två år ja, men skall man köpa något ur ekonomisk synvinkel så är det ALLTID dyrt med nytt, och det var säkerligen med detta i åtanke som PV:n tipsade om en begagnad maskin.
Gällande acc så förstår jag inte varför man testar till 80... normalt är det väl 100 man mäter till?
Renegade 800 behöver 5,2 sekunder till 100.
...så vad blir det till 80?
3,5 - 4 kanske?
Så visst är det skillnad.
-
vad spelar det för roll när man bara får ha 20 hk på b kort ändå ,vilket dom flesta har...vitsen med att köpa en maskin som flyger fram i ostrypt utförande som kostar multum när man ändå oftast inte kan utnyttja effekten förstår inte jag..och kör man i skogen så kör man inte 100 km/h iaf...
-
Det var inte jag som tog fram siffror gällande acc från början... :whip:
Sen att folk skulle köpa maskiner med 800 kubik och köra med 20 hästar är ju ännu dummare.
...oavsett behörighet på körkortet.
(för det gäller ALLA, A-behörighet ger tex inte möjlighet till högre effekt)
Med ditt tänk så borde ju en Suzuki 250 från -93 eller kanske en Linhai 200 duga till alla... så varför köper man då en ny värsting-Dinli?
Så gör endast posörer.
Vi andra KÖR med det som finns, och använder varje häst.
()p
-
vad spelar det för roll när man bara får ha 20 hk på b kort ändå ,vilket dom flesta har...vitsen med att köpa en maskin som flyger fram i ostrypt utförande som kostar multum när man ändå oftast inte kan utnyttja effekten förstår inte jag..och kör man i skogen så kör man inte 100 km/h iaf...
Har du inte begripit att det inte spelar någon roll vilket körkort du har så länge maskinen är mc-reggad?
Köp en terrängreggad om du vill ha full effekt lagligt.
håller verkligen med föregående talare att Dinli verkar ha blivit något av en hackkyckling...kan detta vara avundsjuka?Att vi dinliägare har sparat 50 000 spänn jämfört med många can am ägare på att köpa en helt fullgod maskin.
har kört 200 mil med min Dinli 800 och har inte haft några problem med den...ALLS!
Jag har väldigt svårt att tro att det är många can-am åkare som är avundsjuka på de som kör dinli.
Tror du att dom som kör BMW är avundsjuka på alla som åker Hyundai?
Man köper det man vill och anser passa en bäst.
Men ber man om råd, så är det väl märkligt om man inte får höra andras åsikter. Självklart är det väl bra om du kan komma med dina åsikter också.
Sen är det väl skönt att din maskin gått utan problem alls i 200 mil, bara hoppas den fortsätter med det. Kör du med strypningen kvar?
Vi får väl hoppas att ni Dinliåkare får nöta lite mil med maskinerna och bevisa att dom håller ihop.
-
Pansars inlägg hör väl egentligen inte till tråden, dels innehåller de sakfel och tankevurpor och dels verkar han mest vilja skapa tjafs...
Denna tråd handlade ju faktiskt om EFFEKTEN i Dinlin, alltså får man ju misstänka att trådskaparen faktiskt är intresserad av att använda just den... effekten alltså. ()p
Och vem har inte någon gång gasat fullt?
...då använder man ju ALLA hästarna...
Och vem har inte någon gång gasat på så gruset sprutar utmed nån slingring grusväg...?
Då använder man också alla hästarna, och då kan det mycket väl gå i över 100.
Sen att man inte får, kanske rent av inte varken bör eller rekommenderas göra så, så vet jag att folk gör så.
...särskilt de med maskiner i de övre kubikklasserna.
Även jag.
Men om man skall köpa maskin för att imponera på grannen, eller kanske grannens fru... eller nån skoltrött 16-åring... ja då åker man kanske strypt och aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att gasa fullt...
Som sagt... posörer.
Trådskaparen verkar dock vara verklighetsförankrad och knappast nån posör.
Prylarna skall användas!
-
:whip: