ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Mattismarkus skrivet 28 juli 2011 kl. 19:10:50
-
Ja nu vart man ju lite nyfiken på nya kawwan med servostyrning..
är det nån som vet om dom förbättrat diffen nåt på dom nya?
hade ju kanske vart kul o byta till en v-twin, är det nån som har bilder o fakta på en sån?
-
är det nån som har bilder o fakta på en sån?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xe7n4uQ8JTE[/youtube]
-
Synd att dom inte säljs väg reggade bara :(
Förresten så finns den på Kawasaki:s svenska hemsida.
http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3409F22BCCE (http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3409F22BCCE)
-
Synd att dom inte säljs väg reggade bara :(
Förresten så finns den på Kawasaki:s svenska hemsida.
http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3409F22BCCE (http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3409F22BCCE)
japp den finns som dreselreggad så de e bara o åka :djump:
men de va fattigt me info på kawwas hemsida, tänkte då på diffen..
men det verkar vara vanlig variator på den ,så hur är det med remslitaget på kawworna?
den ser ju klart intresant ut, men det verkar ju bara va 50 hästar, 3 fler än i grizzlyn..
fast en v-twin e väl stora skillnaden så man blir ju säkert frånåkt me hästlängder..
-
Ja nu vart man ju lite nyfiken på nya kawwan med servostyrning..
är det nån som vet om dom förbättrat diffen nåt på dom nya?
hade ju kanske vart kul o byta till en v-twin, är det nån som har bilder o fakta på en sån?
Vet faktiskt inget om diffen, men kan säga att jag är sjukt nöjd med min maskin, har dock bara hunnit köra 3 mil.
-
Ja nu vart man ju lite nyfiken på nya kawwan med servostyrning..
är det nån som vet om dom förbättrat diffen nåt på dom nya?
hade ju kanske vart kul o byta till en v-twin, är det nån som har bilder o fakta på en sån?
Vet faktiskt inget om diffen, men kan säga att jag är sjukt nöjd med min maskin, har dock bara hunnit köra 3 mil.
du får gärna lägga ut bilder om du vill, va klent me de på kawwas hemsida
men visst är diffen spakmanövererad ännu?
mvh markus
-
Verkar vara en riktigt trevlig hoj måste man säga, kanske kan bli en sådan om man ska uppgradera ifrån SMC 700 sen nån gång ()p
-
Ja nu vart man ju lite nyfiken på nya kawwan med servostyrning..
är det nån som vet om dom förbättrat diffen nåt på dom nya?
hade ju kanske vart kul o byta till en v-twin, är det nån som har bilder o fakta på en sån?
Vet faktiskt inget om diffen, men kan säga att jag är sjukt nöjd med min maskin, har dock bara hunnit köra 3 mil.
Yes gula handtaget är kvar. Ska försöka kirra bilder, gick inte att göra via ipaden.
du får gärna lägga ut bilder om du vill, va klent me de på kawwas hemsida
men visst är diffen spakmanövererad ännu?
mvh markus
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AXtP655TG_c&sns=em[\youtube] kan ju inte ladda upp kort med paddan men hittade en värdelös filmsnutt som jag hade. Där syns gula handtaget om inte annat.
-
undra verför dom har sån diff? är det därför de e lättare o rasera dom?
tänkte om de inte riktigt blir ingrepp o de kuggar till?
för visst är det 100%låsning då hantaget är inne det är väl kuggar o inte lameller?
men den är mkt intresant iaf nya kawwan
-
man måste nog åka iväg o provköra den snart..
-
<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/_0kCSk_s9YM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
nu hittade jag ett skapligt bra klipp iaf..
-
http://www.youtube.com/watch?v=_0kCSk_s9YM
nu hittade jag ett skapligt bra klipp iaf..
[/quote]
-
Nya Bruten 2012 provkörd ordentligt i lugn o ro, både asfalt, guppig skogs stig, brant slänt och grusväg. Maskinen hade orginal hjul och var språllans ny.
Första intrycket, den är mindre och smäckrare !
Ja så upplevde jag den både stående på sidan och från förarplats, speciellt från förarplats då frontpartiet är antingen kortare eller mer sluttande. Bakpartiet ser också annorlunda ut och ger ett smäckrare/mindre intryck.
Motorn gick otroligt tyst på tomgång, bara susade i motorn. Körning, provade allt som gick att prova under de förhållanden som fanns.
Variatorn "hugger igång" med "klipp" ungefär som när man har ett variator kit. Helt olikt min 2010 som smyger iväg.. 12'an "hugger" tidigt så något högt ingrepps varvtal är det inte. men helt klart en annan variator konfigurering på 12'an jämfört med förr..Gillade jag det njae,,. 150m full ax på asfalt, ja det bär i väg bra men inte så värst mycket värre än förr. Styr servot är hur skönt som helst, men dagens överraskning var den förbättrade vändradien. Mycket bättre än på 2011, kanon svängradie ! Oj vad härligt att svänga så tvärt utan ansträngning. Fjädringen är något mjukare än på en standard 2011. Vi var två som som hoppade och gungade på maskinerna och vi var överens 12'an är mjukare i fjädringen. Åkte korta stunder på en grusväg i 100 knyck, vägen var för kort för längre stunder i sån hög fart så toppfarten kom jag aldrig upp i men den verkar inte gå fortare än gamla modellen. Körning på guppig skogs stig ger en annan känsla med styr servot, svårt att säga riktigt hur det känns, det känns bara annorlunda. Kanske en aning mindre kontakt med vägen men å andra sidan är nog detta bara en vanesak. Vi tittade och inspekterade hela maskinen och det finns mycket som är annorlunda men också mycket som är lika som förr.
Motorn ser annorlunda ut. Avgas systemet helt annat med mer värmeskydd än förr.. Styret med reglage och knappar är samma. Bagage räckena kraftigare och sticker ut mer från karossen speciellt i bak.. På det hela taget är det en helt annan maskin att köra och den kändes väldigt bra. 2012'an är bara 2000kr dyrare än 2011 och det är ju anmärkningsvärt liten prisökning tycker jag.
-
tackar för infon, nä bara hoppa jag lyckas provköra en sån där snart, de e bara de att ja har hakat upp mig på den där diffen...
om ja byter bort min grizzly så känns de som att ja vill ha en twin den här gången..
-
Vad är det med diffen du oroar dig för? Kan du precisera?
-
Vad är det med diffen du oroar dig för? Kan du precisera?
det är ju att de är känt att dom rasat förut, kanske beror på att man bara får i den halvägs me handtaget där o så blir de sallad, de ska tydligen finnas ombyggnadskitt till det, för om ja förstått rätt så är det 0% diff eller 100% som gäller då man drar i handtaget, hade ju vart bättre me typ lameller man spänner åt, känns olustigt då de e kuggar? eller är ja ute på djupt vatten nu?
-
Du har nog missuppfattat en del saker. Fram till 2012 funkade fram diffspärren så här:
Diffspärren är en lamelldiff som påverkas av en vajer och ett handtag på styret. Ju mer du drar i vajern/spaken ju mer anspänner du lamellpaketet och desto mer låser diffen. Med andra ord en steglös diffspärr som inte har några elektriska funktioner ej heller några mekaniska kopplingar, medbringare eller splines o dyl som behöver greppa i varandra. Inget kan hugga i, det är bara lameller som kläms i hop. Dessutom ligger några lameller konstant förspända med 14% kraft. Man kan säga att Kawan alltid vid 4x4 drift är 3hjulsdriven plus 14% på det fjärde hjulet (som naturligtvis är ett av framhjulen).
Vad folk tycks ha problem med är att hålla isär funktionerna inkoppling 4x4 läget och diffspärren.
Det är två helt skilda saker. Inkoppling av 4x4 sker med en elektrisk motor som i sin tur påverkar en mekanisk anordning som kopplar ihop främre kardan axel till främre diffklumpen. Föraren trycker på 4wd knappen på styret men elektroniken bestämmer när el motorn skall koppla in 4wd. För att 4x4 el motorn skall koppla in drift till framaxeln måste maskinen rulla framåt i en viss hastighet. Tror det är 2km/tim eller 4km/tim. Står Du stilla och har kört fast med 2wd och aktiverar 4x4 så händer inget förrän hojen rör sig framåt i denna hastigheten. Vart hojen mäter hastigheten vet jag inte. Framhjul eller bakhjul? Man kan inte göra som Grönis beskrev i en test han gjorde och beskrev i en tråd att lyfta upp bakhjulen i luften och ha framhjulen i marken och aktivera 4wd och tro att maskinen DIREKT skall röra sig framåt på bara framhjulen. Vad som inte är bra är att ge full gas vid fastkörning för då kommer 4x4 mekaniken att hugga i ingrepp, tjong! Om då föraren samtidigt håller in diffspaken och har stora muddäck och sitter fast i ett lerhål så förstår du att det blir krafter. Lowest här på forumet har skrivit i en tråd om hur 4x4 funkar, hittar inte igen tråden nu men han skrev så här:
Framdiffen är lätt att köra sönder på en Kawa om man fastnar med 2wd i och lägger i 4wd och gasar på så är det lätt att den rasar.
Hjulen ska rulla för att den ska hoppa i riktigt annars kuggar det över och det blir ras.
Jag har alldrig gasat mycket efter jag lagt i 4wd när jag fastnat och diffen har hållit i 736mil.
Men kompisarna som bara lagt i 4wd å gasat på har det rasat för.
Nått att tänka.
Har även märkt att ibland när jag fastnat och lagt i 4wd så har det inte kuggat i riktigt så man har lagt ur 4wd och lagt i den igen och då har det funkat riktigt
Så lägg inte bara i 4wd å gasa då kan det bli ras.
Jag håller med Lowest.
Jag misstänker att somliga förare inte har riktigt kläm på hur sina maskiner funkar.
Jag vet inte hur en 2012'a funkar elektroniskt vid i läggning av 4x4 läget men jag fann inget som tydde på att det eller att lamell diffspärren hade någon annan funktion än 2011 så jag gissar att inget är ändrat.
Hoppas detta hjälpte dig även om det blev lite långt och rörigt,,
-
Mig hjälpte det mycket iallafall, tackar :djump:
-
Ok så det är lameller man spänner åt med spaken, då är det ju klart en bra grej kör man o håller på o fastna me 4 wd i redan så e de bara nypa åt spaken så driver den på mer fram.
Så alla ras man läser om det är alltså mellan 2 wd o 4 wd ja så är det ju på allt me iläggningsbar drift, den måste ligga i en stund före annars kan de bli strul o ras.
De e ju samma me grizzlyn man måste se till att den ligger i ordentligt innan man gasar.
Är de ingen som ligger med en sprängskiss alt bilder på hur lamellpaketet o de ser ut?
Nu vart ja ännu mer sugen på en kawwa
-
Nån som har skaffat sig den nya Kawasaki Bruteforce 2012 ?
Den verkar vara helt klart en trevlig maskin ()p iaf det man har sett på internet samt specifikationer.
-
Du har nog missuppfattat en del saker. Fram till 2012 funkade fram diffspärren så här:
Diffspärren är en lamelldiff som påverkas av en vajer och ett handtag på styret. Ju mer du drar i vajern/spaken ju mer anspänner du lamellpaketet och desto mer låser diffen. Med andra ord en steglös diffspärr som inte har några elektriska funktioner ej heller några mekaniska kopplingar, medbringare eller splines o dyl som behöver greppa i varandra. Inget kan hugga i, det är bara lameller som kläms i hop. Dessutom ligger några lameller konstant förspända med 14% kraft. Man kan säga att Kawan alltid vid 4x4 drift är 3hjulsdriven plus 14% på det fjärde hjulet (som naturligtvis är ett av framhjulen).
Vad folk tycks ha problem med är att hålla isär funktionerna inkoppling 4x4 läget och diffspärren.
Det är två helt skilda saker. Inkoppling av 4x4 sker med en elektrisk motor som i sin tur påverkar en mekanisk anordning som kopplar ihop främre kardan axel till främre diffklumpen. Föraren trycker på 4wd knappen på styret men elektroniken bestämmer när el motorn skall koppla in 4wd. För att 4x4 el motorn skall koppla in drift till framaxeln måste maskinen rulla framåt i en viss hastighet. Tror det är 2km/tim eller 4km/tim. Står Du stilla och har kört fast med 2wd och aktiverar 4x4 så händer inget förrän hojen rör sig framåt i denna hastigheten. Vart hojen mäter hastigheten vet jag inte. Framhjul eller bakhjul? Man kan inte göra som Grönis beskrev i en test han gjorde och beskrev i en tråd att lyfta upp bakhjulen i luften och ha framhjulen i marken och aktivera 4wd och tro att maskinen DIREKT skall röra sig framåt på bara framhjulen. Vad som inte är bra är att ge full gas vid fastkörning för då kommer 4x4 mekaniken att hugga i ingrepp, tjong! Om då föraren samtidigt håller in diffspaken och har stora muddäck och sitter fast i ett lerhål så förstår du att det blir krafter. Lowest här på forumet har skrivit i en tråd om hur 4x4 funkar, hittar inte igen tråden nu men han skrev så här:
Framdiffen är lätt att köra sönder på en Kawa om man fastnar med 2wd i och lägger i 4wd och gasar på så är det lätt att den rasar.
Hjulen ska rulla för att den ska hoppa i riktigt annars kuggar det över och det blir ras.
Jag har alldrig gasat mycket efter jag lagt i 4wd när jag fastnat och diffen har hållit i 736mil.
Men kompisarna som bara lagt i 4wd å gasat på har det rasat för.
Nått att tänka.
Har även märkt att ibland när jag fastnat och lagt i 4wd så har det inte kuggat i riktigt så man har lagt ur 4wd och lagt i den igen och då har det funkat riktigt
Så lägg inte bara i 4wd å gasa då kan det bli ras.
Jag håller med Lowest.
Jag misstänker att somliga förare inte har riktigt kläm på hur sina maskiner funkar.
Jag vet inte hur en 2012'a funkar elektroniskt vid i läggning av 4x4 läget men jag fann inget som tydde på att det eller att lamell diffspärren hade någon annan funktion än 2011 så jag gissar att inget är ändrat.
Hoppas detta hjälpte dig även om det blev lite långt och rörigt,,
jag sa aldrig att den skulle hoppa i på en gång så här skrev jag.
"kom precis in nu efter lite felsökning, motorn funkar som den ska har testat det så hela den vägen e ok MEN När jag hissar upp bakändan på hojen och lägger i 4x4 så ska den väll dra om bägge framhjulen har kontakt med golvet?
Det gör den inte utan lägger jag i diffen då funkar det men så fort jag släpper diffen rullar bara bakhjulen fast jag har 4x4 i.
Så vad har hänt? e framaxeln körd? värkar ju knepigt om jag kan använda diffen som normalt, det låter inget heller om den utan den går tyst när jag testar.
fan jag trodde att jag skulle komma upp i 100 mil iallfall innan den här börja å jävlas :-("
Sen är det kronhjulet som pajjar i diffarna om nått händer, det klarar inte av kraften. Läs lite på amrikanska forum så kan man se att det här är ett väldigt känt problem. Lika på dom nya 2012 modellerna så är det samma framdiff som på alla andra modeller...och nu är det en endå starkare motor i den... det kommer sluta med att när folk hakar på större däck kommer det pajja endå mer diffar.
Det här kommer bli ett av dom fallgropar som kommer göra att kawwan inte kommer bli så populär igen som man kanske skulle vilja att den blir.
kolla i usa bara... där har kawwan funnits länge men folk köper den inte.. det säger en hel del
-
Varför pajar kronhjulet då?
Är det när diff lamellerna aktiveras med spaken och 4x4 redan är inkopplad, eller är det för att 4x4 drift har aktiverats och det gasas och diffas när 4x4 el motorn kopplar in driften till framaxeln?
Någon som vet?
-
Varför pajar kronhjulet då?
Är det när diff lamellerna aktiveras med spaken och 4x4 redan är inkopplad, eller är det för att 4x4 drift har aktiverats och det gasas och diffas när 4x4 el motorn kopplar in driften till framaxeln?
Någon som vet?
du kan pajja kuggen på båda sätt, sitter man fast i skiten med 2x2 oxh sopar i 4x4 å gasar för hårt då pajjar drevet.
Det pajjar åsså om du kanske kliver på lite hårt med diffen som det vill sej illa.
Dom två framdiffar jag har kört sönder så va det pinjongdrevet eller hur fasen man stavar det som pajja :D
Det va totalt söndersmulat....alla drev va rensade.
Men det här är allmänt känt att dreven håller för låg kvalite, man kan fråga den som kör en kawwa det e nog vanligare att man kört sönder en framdiff än att det håller. Men sen kan man ju spekulera om andra divs faktorer tex storlek på däcken och hur man kör.Jag körde lungt tyckte jag med kawwan endå pajja det, har även visat min ÅF filmer och han tycker det samma.
Håller man sej till ganska normala hjul så håller det, samma sak på min can-ääämm jag har inte kört sönder någon drivknut än men då har jag kört på snällare däck sen den va ny, å jag har faktis tro det eller inte, gasat med MR:en :lol:
-
Grönis skrev: Men det här är allmänt känt att dreven håller för låg kvalite, man kan fråga den som kör en kawwa det e nog vanligare att man kört sönder en framdiff än att det håller.
Kanske ett lite väl starkt påstående.
Förmodligen hörs inte alla de som inte kört sönder diffen lika ofta på diverse forum. Inte ofta någon skriver -Nu har har jag kört länge och diffen håller än.
Men nu skall jag ska göra just det.
Vi är nämligen två st här som båda åker likadant utrustade Brute Force -10.
Vi har båda passerat 200mil/200h och ingen av oss har haft problem med diffen.
Vad kan det bero på? Åker vi bara på vägen? Oh nej,, tvärtom.
Nu handlar ju denna tråd om nya 2012'an och om det skulle vara så illa som Grönis säger får man väl hoppas att 2012'an har en förbättrad diff lösning. Eller fortsätter Kawasaki att pumpa ut maskiner på marknaden där de flesta maskiners diffar rasar?
Skjuter sig Kawasakis marknads avdelning sig själva i foten, medvetet?
-
Grönis skrev: Men det här är allmänt känt att dreven håller för låg kvalite, man kan fråga den som kör en kawwa det e nog vanligare att man kört sönder en framdiff än att det håller.
Kanske ett lite väl starkt påstående.
Förmodligen hörs inte alla de som inte kört sönder diffen lika ofta på diverse forum. Inte ofta någon skriver -Nu har har jag kört länge och diffen håller än.
Men nu skall jag ska göra just det.
Vi är nämligen två st här som båda åker likadant utrustade Brute Force -10.
Vi har båda passerat 200mil/200h och ingen av oss har haft problem med diffen.
Vad kan det bero på? Åker vi bara på vägen? Oh nej,, tvärtom.
Nu handlar ju denna tråd om nya 2012'an och om det skulle vara så illa som Grönis säger får man väl hoppas att 2012'an har en förbättrad diff lösning. Eller fortsätter Kawasaki att pumpa ut maskiner på marknaden där de flesta maskiners diffar rasar?
Skjuter sig Kawasakis marknads avdelning sig själva i foten, medvetet?
jag påstår inget utan jag säger bara det jag vet, vi har en stor ÅF av kawasaki här och många kompisar åker kawasaki och många av dom har haft problem med diffen. En polare köpte en kawwa, han han köra i ett par veckor sen knäckte han diffen, fick reda på det av en hädelse bara för jag hämta saker hos ÅF.
Lowest har kört med sin i många mil men nu har han haft två ras åsså på sin.
Lowest har tex berättat många historier sen lite längre tillbaka när många som åkte kawwa som körde sönder, tror till å med han sakt att några hadde tröttnat åka för det inte höll. Nu kommer jag inte ihåg om det va tack vare framdiffen eller inte.
Kan räkna upp flera namn som hänger här som har haft problem med sin framdiff på kawwan, så att påstå att dom inte har problem kanske är lite lustigt.
Som jag sa förut och säger det igen, det beror ju givetvis på Däck och hur man kör ochså.
ajja nog om det här... jag hoppas jag har fel om den nya kawwan för det värkar vara en trevlig maskin många har testat den och lovordat den.
Återstår och se om den håller ihop.....
-
Ofan....
hade en -08 brute som gick 200mil i med 28" däck och jag måste haft tur som klarat diffen då.
Sålde den och köpte en -12 brute men kanske det var dumt med tanke på att diffarna inte håller,och det kanske är lika bra och byta till nått annat märke,vilket annat märke(usa)köper inte sina diffar från samma tillverkare som kawasaki köper sina från?
-
Nog fan skjuter dom sig själva i foten när dom inte bytte diff på nya Kawan.
Min har rullat 1100mil nu och tror det var vid 900mil min framdiff började krångla men det var lagren som gav upp och jag satte i nya men sen rasade den 50mil senare och då blev det ett större ras.
När vi hade körningar för några årsen kunde vi vara uppåt 10 Kawor när vi körde och nu är jag själv.
Dom flesta har haft problem med framdiffen som jag känner.
Hade dom bytt/ändrat framdiffen på nya Kawan så hade bytt till en sån direkt.
-
Intressant det här om framdiffen. Undra just hur länge min och kompisens kommer att hålla?
Vet du Lowest exakt orsaken alla dessa diffar har pajat? Vad var huvudorsaken? Har du någon teori?
Stora hjul i myren eller iläggning av 4wd och sen full gas, eller kört med dåliga packboxar och fått in vatten i oljan? En kombination av allt detta eller någon helt annan orsak.
Pajar min diff så kan det inte bero på annat än dålig konstruktion eller dåligt material i grejorna.
För jag kommer att undvika de uppräknade orsakerna.
-
Inte så stor skillnad mellan dom ()p
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hVjbA0JqrzI[/youtube]
-
jag va och testa nya kawwan igår :) Dom intryck jag fick va att fan den e liten, fjädrigen tokmjuk nästan för mjuk för mej. Servon tyckte jag inte var spec mycket att hänga i granen. Den va rätt tungstyrd fast org däcken satt på. Servon på min är i en annan klass. Lite svårt att avgöra när man körde en sväng runt gatan bara men jag tyckte den va tungstyrd mot för min. Men den va otroligt rapp, bakhjulen hela tiden.
Då e ju frågan om det är bra eller dåligt, det är säkert skitkul i början men sen då när man ska köra i skogen och kanske lite uppför? då kan det bli ett problem?
Man skulle få haft den en dag i skogen så skulle man kunna känna på den lite mer.
Sen snacka jag med ÅF om framdiffen, han sa att det är en ny diff (nästan säker sa han) för den ser inte ut som den gammla diffen. Sen är det teflonbussninger i hela framvangen så det bör vara fixat nu åsså.
Det återstår och se hur den håller ihop, när man läser på amrikanska forum så är det ganska tyst om nya kawwan fast det har funnits ett tag.
Men priset e väldigt bra tycker jag, det va ett smart drag av kawwa att ligga långt
Skulle jag kunna tänka mej köpa en? ja det skulle jag faktis med tanke på priset, om man säger så här så får man ju en kawwa + bandsats för samma pengar som en can-am :D
-
grönis killen(gubben) som vill ha allt :)
morrn morrn btw.
-
Verkar vara en riktigt trevlig maskin ,med tanke på priset ()p
Skulle man köpa en så blir det i Dresel format, men dom har väl bara 6 månader garanti ? :hmmm: hur har ni andra med Dresel gjort med garanti frågan ?
-
Hur får man den dresel reggad då?
/Jimmy
-
Som den här tex: http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Bruteforce_750_VAGREGGAD__36191839.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Bruteforce_750_VAGREGGAD__36191839.htm?ca=6&w=3)
-
Jo men hur går dom tillväga, ska eventuellt köpa en på Stibix i borås.
-
Det är väl Dresel (eller liknande företag) som köper ett gäng med Kawwor och typar om dom så att dom blir godkända för väg.
-
Servon tyckte jag inte var spec mycket att hänga i granen. Den va rätt tungstyrd fast org däcken satt på. Servon på min är i en annan klass. Lite svårt att avgöra när man körde en sväng runt gatan bara men jag tyckte den va tungstyrd mot för min.
När jag provade den så upplevde jag den som lättstyrd . ???
Kanske för att jag inte har någon servo på min maskin? :hmmm:
Men i det stora hela så gillade jag den.
-
Servon tyckte jag inte var spec mycket att hänga i granen. Den va rätt tungstyrd fast org däcken satt på. Servon på min är i en annan klass. Lite svårt att avgöra när man körde en sväng runt gatan bara men jag tyckte den va tungstyrd mot för min.
När jag provade den så upplevde jag den som lättstyrd . ???
Kanske för att jag inte har någon servo på min maskin? :hmmm:
Men i det stora hela så gillade jag den.
kan vara för att du inte har servo då, min går väldigt lätt tycker jag och då har jag endå 30" med 11" fram. Men som sakt man skulle haft den en dag i skogen så man får känna på hur den funkar, väldigt svårt att en rättvis bild av den när man bara tar en sväng på asfalten :)
-
Intressant det här om framdiffen. Undra just hur länge min och kompisens kommer att hålla?
Vet du Lowest exakt orsaken alla dessa diffar har pajat? Vad var huvudorsaken? Har du någon teori?
Stora hjul i myren eller iläggning av 4wd och sen full gas, eller kört med dåliga packboxar och fått in vatten i oljan? En kombination av allt detta eller någon helt annan orsak.
Pajar min diff så kan det inte bero på annat än dålig konstruktion eller dåligt material i grejorna.
För jag kommer att undvika de uppräknade orsakerna.
Stora hjul och att man bara slår i 4wd och ger fullgas utan att den hoppat i riktigt skulle jag tro är största orsaken till ras.
Jag fick lära mej att man inte ska ha diffspaken inne och svänga för då är det lätt att det rasar.
-
hur är det nu med framdiffen låser den med kuggar, elr e de lameller? är gode nyfiken på o kolla in en kawwa faktiskt..
den e ju trots allt nästan 50 tusen billigare än en can am
-
hur är det nu med framdiffen låser den med kuggar, elr e de lameller? är gode nyfiken på o kolla in en kawwa faktiskt..
den e ju trots allt nästan 50 tusen billigare än en can am
Iläggningen av 4wd är kuggar och diffen är lameller.
Kawasaki BruteForce 750i EPS 2012 kostar ca 106 000 :- terräng
112 000:- mc-reg
Canam Outlander 800R XT-P 2012 kostar ca 127 000:- terräng
134 000:- mc-reg
Det skiljer ca 20 000:- mellan dom och inte 50 000:- om du inte jämför kawan med den dyraste Canamen.
-
Så diffen är lameller? Man hör ju så mkt olika men är det så så borde man ju kunna dra i den fast de e fullt hjulspinn?
Nä de e klart jämför man så så e de ju lugnt, men jag säljer ju dresel själv så därför är de ju lättare me en kawwa är bara fundersam över diffen, hade de inte vart för den så hade ja redan beställt en faktiskt.
Men dom ser ju fina ut är de nån som testat den ännu?
Mvh markus
-
hur är det nu med framdiffen låser den med kuggar, elr e de lameller? är gode nyfiken på o kolla in en kawwa faktiskt..
den e ju trots allt nästan 50 tusen billigare än en can am
Iläggningen av 4wd är kuggar och diffen är lameller.
Kawasaki BruteForce 750i EPS 2012 kostar ca 106 000 :- terräng
112 000:- mc-reg
Canam Outlander 800R XT-P 2012 kostar ca 127 000:- terräng
134 000:- mc-reg
Det skiljer ca 20 000:- mellan dom och inte 50 000:- om du inte jämför kawan med den dyraste Canamen.
Bruten är väll nästan bättre att jämföra mot Can-am 650, då bruten har 62hk och can-am 650 har 60hk. En 650 kostar ju 109tkr mot bruten på 106 så ser man det så skiljer det ju bara 3 till fördel för kawa.
-
Hämtade min idag.. Vi får väl se vad den går för.
:headbang:
(http://laddauppbilder.se/?di=14131680310514)
-
Hämtade min idag.. Vi får väl se vad den går för.
:headbang:
(http://laddauppbilder.se/?di=14131680310514)
visst va du på TTmotor typ runt halv ett?
-
Så diffen är lameller? Man hör ju så mkt olika men är det så så borde man ju kunna dra i den fast de e fullt hjulspinn?
Nä de e klart jämför man så så e de ju lugnt, men jag säljer ju dresel själv så därför är de ju lättare me en kawwa är bara fundersam över diffen, hade de inte vart för den så hade ja redan beställt en faktiskt.
Men dom ser ju fina ut är de nån som testat den ännu?
Mvh markus
Rallymarcus jag har förklarat en gång i tråden hur diff låsningen funkar. Du behöver inte tvivla, det är lameller som påverkas av en vajer. Vad betyder det i praktiken? Det betyder att föraren kan dra i diff spaken och låsa framaxeln STEGLÖST efter behag och när som helst utan att först stanna. Det där med steglöst skall man ta med en nypa salt. I teorin funkar den så men i praktiken i "stridens hetta" är det svårt att hålla spaken i något sorts mellanläge. I verkligheten blir det gärna så att man drar in spaken fullt vad det går och då blir det full diff låsning. Alla vet att det är svårt att styra med diffad framaxel. Med lamell diffen kan man diffa utan fördröjning och släppa diffen utan fördröjning. Tänk dig in i en knivig situation. Ena framhjulet står på kanten på en sten eller en trädstam och riskerar att halka av, du behöver diffa för att komma fram men 1 sekund senare när du passerat över hindret behöver du svänga tvärt. Det är inga som helst problem med Kawa diffen eftersom den gör exakt vad föraren vill att den skall göra i exakt rätt stund. Ingen annan ATV diff funktion som jag känner till ger föraren sådan kontroll. Perfekt för rock crawl ! Lowest antyder att diff dreven kan paja om man diff låser och samtidigt svänger tvärt. Det har jag svårt att förstå. Ett lamell paket som "klämmer till " är inte ett ryck eller tjong cenario, det är en relativt mjuk process.
Jag tror att alla <2011 Kawa diffar som har pajat har med inkoppling av 4x4 att göra.
Ser med spänning fram emot info om Kawa har gjort 2012 4x4 inkopplingen mer idiotsäker
-
Hämtade min idag.. Vi får väl se vad den går för.
:headbang:
visst va du på TTmotor typ runt halv ett?
Ja visst var jag de! smyger du på mig? =)
-
Så diffen är lameller? Man hör ju så mkt olika men är det så så borde man ju kunna dra i den fast de e fullt hjulspinn?
Nä de e klart jämför man så så e de ju lugnt, men jag säljer ju dresel själv så därför är de ju lättare me en kawwa är bara fundersam över diffen, hade de inte vart för den så hade ja redan beställt en faktiskt.
Men dom ser ju fina ut är de nån som testat den ännu?
Mvh markus
Rallymarcus jag har förklarat en gång i tråden hur diff låsningen funkar. Du behöver inte tvivla, det är lameller som påverkas av en vajer. Vad betyder det i praktiken? Det betyder att föraren kan dra i diff spaken och låsa framaxeln STEGLÖST efter behag och när som helst utan att först stanna. Det där med steglöst skall man ta med en nypa salt. I teorin funkar den så men i praktiken i "stridens hetta" är det svårt att hålla spaken i något sorts mellanläge. I verkligheten blir det gärna så att man drar in spaken fullt vad det går och då blir det full diff låsning. Alla vet att det är svårt att styra med diffad framaxel. Med lamell diffen kan man diffa utan fördröjning och släppa diffen utan fördröjning. Tänk dig in i en knivig situation. Ena framhjulet står på kanten på en sten eller en trädstam och riskerar att halka av, du behöver diffa för att komma fram men 1 sekund senare när du passerat över hindret behöver du svänga tvärt. Det är inga som helst problem med Kawa diffen eftersom den gör exakt vad föraren vill att den skall göra i exakt rätt stund. Ingen annan ATV diff funktion som jag känner till ger föraren sådan kontroll. Perfekt för rock crawl ! Lowest antyder att diff dreven kan paja om man diff låser och samtidigt svänger tvärt. Det har jag svårt att förstå. Ett lamell paket som "klämmer till " är inte ett ryck eller tjong cenario, det är en relativt mjuk process.
Jag tror att alla <2011 Kawa diffar som har pajat har med inkoppling av 4x4 att göra.
Ser med spänning fram emot info om Kawa har gjort 2012 4x4 inkopplingen mer idiotsäker
ja det låter ju helt perfekt, för de e väldigt ofta man behöver diffa i farten faktiskt.. finns de nå sprängskisser på hur den ser ut? den ser ju riktigt fin ut...
-
hur är det nu med framdiffen låser den med kuggar, elr e de lameller? är gode nyfiken på o kolla in en kawwa faktiskt..
den e ju trots allt nästan 50 tusen billigare än en can am
Iläggningen av 4wd är kuggar och diffen är lameller.
Kawasaki BruteForce 750i EPS 2012 kostar ca 106 000 :- terräng
112 000:- mc-reg
Canam Outlander 800R XT-P 2012 kostar ca 127 000:- terräng
134 000:- mc-reg
Det skiljer ca 20 000:- mellan dom och inte 50 000:- om du inte jämför kawan med den dyraste Canamen.
Bruten är väll nästan bättre att jämföra mot Can-am 650, då bruten har 62hk och can-am 650 har 60hk. En 650 kostar ju 109tkr mot bruten på 106 så ser man det så skiljer det ju bara 3 till fördel för kawa.
Var har du fått att Kawan har 62hk :hmmm:
Nya Kawan har 36.6 kw = 49.78 hk vid 6750 rpm och vridet är 59 Nm vid 5250rpm
Kawa 2008-2011 har 49.8 hk
Kawa 2006 -2007 har 50.1 hk så utveklingen på Kawa går fan bakåt enligt papperen :banghead:
-
Jag googlade och hittade nått test, vilket tydligen var sjukt fel då! Då är det ju väldigt konstigt att ni jämför priserna mellan bruten och can-am 800 om bruten bara har 49hk! Är ju nästan i klass med can-ams 500 :help:
-
Hämtade min idag.. Vi får väl se vad den går för.
:headbang:
visst va du på TTmotor typ runt halv ett?
Ja visst var jag de! smyger du på mig? =)
jag va in med en kasse åt Andre då satt du på kontoret tror jag, för jag tyckte att din 650 stog ute på ett släp :)
-
Jag googlade och hittade nått test, vilket tydligen var sjukt fel då! Då är det ju väldigt konstigt att ni jämför priserna mellan bruten och can-am 800 om bruten bara har 49hk! Är ju nästan i klass med can-ams 500 :help:
Men hk på pappret säger ju faktiskt inte sååå mycket i verkligheten ;)
-
Jag googlade och hittade nått test, vilket tydligen var sjukt fel då! Då är det ju väldigt konstigt att ni jämför priserna mellan bruten och can-am 800 om bruten bara har 49hk! Är ju nästan i klass med can-ams 500 :help:
Men hk på pappret säger ju faktiskt inte sååå mycket i verkligheten ;)
Ne så kan det ju vara, men jag skulle vilja ha en förklaring till varför man jämför kawan med 800 istället för 650 då 650 enligt mig ser mera likvärdig ut på pappert. Kawan får ju alltid till fördel att den är billig, just för att folk ställer den mot 800 men prisskillnaden är ju obefintlig mot en 650.
-
Kubiken, kubiken, kubiken....
Så görs ju i alla delar på detta forum... av nån anledning... Dinli 800 är ju "jättebillig" i jämförelse med Can-Am 800, när den egentligen borde jämföras med Can-Am 500, osv osv...
Men nu är ju inte hästar allt, särskilt inte i skogen... och det är ju där de flesta faktiskt åker.
()p
-
Hämtade min idag.. Vi får väl se vad den går för.
:headbang:
visst va du på TTmotor typ runt halv ett?
Ja visst var jag de! smyger du på mig? =)
jag va in med en kasse åt Andre då satt du på kontoret tror jag, för jag tyckte att din 650 stog ute på ett släp :)
[/quote
Jaha det var som tusan.. =)
-
kawwas diff måste ju vara underbar då man kan diffa framaxeln vid behov under färd, men man kommer ju inte ifrån att det är diffproblem..
är nöjd med min grizzly, men jag kommer kolla in kawwan för man vet ju aldrig...
-
Jag har kört cirka 5 timmar med min maskin. Då märkte jag att hastighetsmätaren visade fel, inte bara lite utan märkbart fel.
Aja den ska iaf in på tio timmars servicen så då får dom kolla på hastighetsmätaren också tänkte jag..
senare under helgen la jag märke till att när jag skulle ställa in klockan så hade jag i samma veva ändrat kM/h till Mp/h.. :banghead:
Så nu visar hastighetsmätaren rätt igen. ':) Och klockan! :)
-
Hmm klantighet drabbar oss alla!
tror andre&paul skulle ha garvat om du hade åkt dit,det gör då jag :lol:
-
Ställ upp en Kawa 750 2012 och en Can Am 800 bredvid varandra på ett långt gärde och se vem som är snabbast med
2wd resp 4wd.....
Nån som kan fixa detta? Vore kul att se, hästar hit och hästar dit, det är trots allt vrid och variator som gör skillnaden.
-
Jag tycker det skulle vara mer kul och se en Kawa 2011 mot en 2012 i ett race
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hVjbA0JqrzI[/youtube]
-
[youtube]KLm-vJp_1xA[/youtube]
-
[youtube]KLm-vJp_1xA[/youtube]
Denna film säger ju ingenting en Kawa som inte reser sig när man gasar då har man fan inte gasat riktigt :hmmm:
Det lär väl du veta Grönis kunde du ge fullt från stillastående utan att den reste sig på bakhjulen ;)
När min var orginal och man gasade fullt från 0 så slog man runt direkt.
Satte dit orginalhjulen på min och skulle testa 0 - 100 men jag fick ge upp endera spann det på asfalten annars slog man runt
Filmen som t1an la ut så ser det ut när man gasar fullt med en Kawa ()p
-
[youtube]KLm-vJp_1xA[/youtube]
Denna film säger ju ingenting en Kawa som inte reser sig när man gasar då har man fan inte gasat riktigt :hmmm:
Det lär väl du veta Grönis kunde du ge fullt från stillastående utan att den reste sig på bakhjulen ;)
När min var orginal och man gasade fullt från 0 så slog man runt direkt.
Satte dit orginalhjulen på min och skulle testa 0 - 100 men jag fick ge upp endera spann det på asfalten annars slog man runt
Filmen som t1an la ut så ser det ut när man gasar fullt med en Kawa ()p
jo det vet jag men han kanske fegar lite? enda jag hitta när jag sökte på tuben :)