ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: goes skrivet 12 april 2011 kl. 16:08:51
-
Från 1 Maj kommer 95 oktan att vara lika med E10, det finns en lista för olika bilmärken vilka modeller som inte tål det nya bränslet.
Men är den någon som sett någon lista för quad/atv? eller någon generalagent som vill uttala sig om sina maskiner?
-
alla som inte har lambdasond, och jag tror bara de allra senaste ATV med insprut möjligtvis har lambda..
däremot om man har en förgasarmotor så är det bara öka munstycket med 5% så går det bra att köra på den soppan.
insprutare utan lambda är omöjliga att göra det med för man måste ändra i programvaran isåfall.
-
Det stog i tidningen att dom inte hinner byta till E10 1 maj utan det skulle dröja innan dom ändrar och det kunde ta lång tid innan det var klart.
-
alla som inte har lambdasond, och jag tror bara de allra senaste ATV med insprut möjligtvis har lambda..
däremot om man har en förgasarmotor så är det bara öka munstycket med 5% så går det bra att köra på den soppan.
insprutare utan lambda är omöjliga att göra det med för man måste ändra i programvaran isåfall.
Vet inte hur det är på ATV sidan men INGA quaddar har Lamdasonder i alla fall :dntknow: Vet inte vilka som skulle ha ont av det faktiskt men dom flesta borde klara det galant. Insprutare kommer ju gå liiiite snålare, men jag tror inte det är skadligt mindre i alla fall. Dom flesta nyare insprutare brukar ju faktiskt gå liiiiiite för fett från fabrik bara för att öka livslängden och inte riskera kolvnyp
-
E väl bara att köra på 98 elle högre då istället ()p
-
Men X7an har inte den Lamda det står det i reservdelslistan och på maskinen sitter ju den på avgasröret?
-
Hur tror ni det påverkar O-ringar och tätningar i bränslesystemet? Det är ju ingen större ökning så det kanske inte gör någon skillnad.
Fast för min del blir det då ingen större ekonomisk skillnad även om man skulle gå upp på 98 oktan, går ju inte så många kubik genom motorn varje år.
-
Kan bara gissa, men etanolmängden är idag 5% som ökas till 10%. Har läst lite på nätet, och många hävdar att media och kritiker överdriver problemet med E10. Jag kan inte svara på detta själv, då jag saknar relevant information. Men rent spontant känns det som att maskinen lär inte ramla isär om vi skulle tanka E10 några gånger. Är man osäker och inte känner att man vill tanka 98/99oktan jämt (tex av kostnadsskäl) kanske man kan köra varannan E10 och 98/99oktan (ungefär som krogen, varannan öl / vatten :lol: )
-
Bara o köra på 98 ju :D
-
Bara o köra på 98 ju :D
98 kommer dock att försvinna på sikt.
-
Bara o köra på 98 ju :D
98 kommer dock att försvinna på sikt.
Då öser jag i Vpower på shell istället ;) inge etanol i min Gåås
-
Vad kommer 98:an att ersättas av?
-
Går ju o bestycka om i med ett fetare munstycke/alt. en trimmbox typ powercommander så löser man ju problemet !Går d o konvertera en gammal jänkare t etanol så borde det ju gå o lösa på en hjuling :sunny: problem e till för o lösas :)
-
Vad kommer 98:an att ersättas av?
Vet inte, läste en artikel om problemet e10 och gamla bilar. I den nämde man att 98 skulle försvinna på sikt. Hur långt bort "sikt" är, stod inte i artikeln. Jag har sett att vissa automatstationer inte längre har 98 då de använder 98-"tanken" till etanol.
-
Gogglade runt lite grann och det verkar som det största hotet mot 98 var ekonomin(läs vinst). Eftersom så få tankar 98 så blir det fler och fler mackar som tar bort 98 för att spara pengar.
Edit, här en länk från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12853732.ab (http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12853732.ab) som pratar om att 98 ska fasas ut efter 2013
Dock känns Aftonbladet ibland på samma nivå som National Enquirer när det gäller sanningshalten
-
Hörde någonstans att man i Finland redan har nya soppan(eller?).
Har vi inte några finnar här som kan berätta hur dom gjort?
-
Hörde någonstans att man i Finland redan har nya soppan(eller?).
Har vi inte några finnar här som kan berätta hur dom gjort?
Dom började sälja den redan i början av året. Hittade en intressant artikel från österbotten där man slutat sälja e10 till förmån för 98
http://www.ot.fi/Story/?linkID=150665 (http://www.ot.fi/Story/?linkID=150665)
-
Från 1 Maj kommer 95 oktan att vara lika med E10...
Det där är en lögn.
Från 1 maj finns det utrymme i lagen att sälja E10, men eftersom det inte finns någon nationell standard framtagen för bränslet kommer inget bolag att börja sälja det än på många månader.
-
Från 1 Maj kommer 95 oktan att vara lika med E10...
Det där är en lögn.
Från 1 maj finns det utrymme i lagen att sälja E10, men eftersom det inte finns någon nationell standard framtagen för bränslet kommer inget bolag att börja sälja det än på många månader.
Du har helt rätt, kollade runt lite mer och det flesta bolagen pratar om hösten/årsskiftet. Mycket beroende på den kritik som kommit i Finland och att tydligen skattefriheten för inblandad etanol är fortfarande begränsad till 6.5%. Skulle tro att de vill ha 10% och behålla priset vid macken. :knupple: Mycket vill ha mer.
Många bolag pratar om att behålla 98 men begränsat 98-oktan kommer att finnas tillgängligt med begränsat antal stationer inom ett visst geografiskt område så att dessa fordon har ett alternativ. :hmmm: Undrar hur stora dessa geografiska områden kommer att vara.
-
Mycket beroende på den kritik som kommit i Finland och att tydligen skattefriheten för inblandad etanol är fortfarande begränsad till 6.5%.
Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja.
Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier.
Sedan är det upp till bolagen att välja vilket bränsle de vill ha som "Protection grade", alltså den soppan som ska användas av fordon som inte klarar E10. För de flesta lär det bli 98 oktan med fem procent etanol, men det är även möjligt att någon väljer att behålla 95 oktan som den ser ut idag.
Jag träffade den tekniska expertisen på Statoil idag och försökte informera mig i just det ämnet.
-
Edit, här en länk från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12853732.ab (http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12853732.ab) som pratar om att 98 ska fasas ut efter 2013
Dock känns Aftonbladet ibland på samma nivå som National Enquirer när det gäller sanningshalten
Känns inte trovärdigt. Åsa Håkansson på Statoil ser inte att 98 oktan försvinner inom överskådlig tid.
Dessutom lär försäljningen gå upp. I Finland ökade den från sju procent till 30 procent, när E10 infördes.
-
Då öser jag i Vpower på shell istället ;) inge etanol i min Gåås
V-power kommer att försvinna mycket tidigare än 98 oktan. Det kan du tacka ST1 för!
-
Vad kommer 98:an att ersättas av?
diesel.....
-
Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja.
Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier.
Det argumentet köper jag inte riktigt, då Finland genomförde E10 så måste de tagit fram samma standard som Sverige behöver. Då både FInland och Sverige är med i EU så borde dessa standarder vara mycket lika.
Jag tror med på att de fördröjer alla kostnader som kommer med att förändra innehåller t.ex omkalibrering av alla mackar m.m
-
Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja.
Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier.
Det argumentet köper jag inte riktigt, då Finland genomförde E10 så måste de tagit fram samma standard som Sverige behöver. Då både FInland och Sverige är med i EU så borde dessa standarder vara mycket lika.
Jag tror med på att de fördröjer alla kostnader som kommer med att förändra innehåller t.ex omkalibrering av alla mackar m.m
Vad är det som ska kalibreras om på en mack? Det är ju bara att sätta upp en skylt på pumpen.
Även om Sveriges standard kommer att se likadan ut som Finlands så måste beslutet tas, och det är många aktörer inblandade. Någon gemensam EU-standard finns inte idag, korkat nog, det är bara nationella standarder.
Dessutom måste det till en ordentlig informationskampanj, innan soppan börjar säljas. Den drar man inte igång innan standarden klubbats.
EN228 är för övrigt den rådande EU-standarden idag. Vad den svenska heter vet jag inte. SS-någonting.
-
ett förbannade trams är vad det är.!!!! typiskt pappa staten att styra folket genom att påtvinga skit som långtifrån alla vill ha.
snart blir det tvångsinlösen på alla fordon som inte kan köras på E10!
-
Vad är det som ska kalibreras om på en mack? Det är ju bara att sätta upp en skylt på pumpen.
Eftersom pumparna är krönade för E5 så gäller inte den kaliberingen för annan blandning (E10)
Oskar P: de som är mest tokigt är att detta miljökrav är för att sänka utsläppen från privatbilismen fast utsläppen från den kategorin har sjunkit från referensåret medans utsläppen från yrkestrafiken ökat.
-
Dom kan ju ta tag i roten på problemet istället. Nämlingen oljepannor till Hus. Det finns alternativ som är märkbart bättre. Att ha luftpump eller bergvärme, kanske pellets? till en lastbil är ju ganska så uteslutet ;)
Vadå kalibrera pumpen? bara tömma tanken, på med nytt klistermärke och fylla den med ny soppa :dntknow:
-
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! :djump:
och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..
-
Ja E10 skapar även problem i den marina värden. Etanol drar till sig fukt inte bra. Sen kommer det ju dra mer bränsle än innan. :hmmm:
-
Spårar ur lite nu men jag tycker att vi borde få köra LÄNGRE lastbilar än vi får... 30-35m! då försvinner kanske 1/4 av lastbilarna från vägarna och därmed sparar maaaaassor med diesel. Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen och bak på på flaket har dom massa krafs som bara väger 5-6 ton. Bara ha såna på Motorvägarna då.
Eller bygga ut järnvägen. Varför inte lägga Maglev här i sverige. Snacka om att lägga ribban då istället för att jiddra om bensinpriset
Sen tror jag ärligt talat ingen märker av den ökade förbrukningen med tanke på att ökningen blir ungefär 1.75% vilket är ungefär 1 liter på en hel tank. Om man nu stör sig på detta bör man istället finslipa sin ECO körning som garanterat flisar ner den där litern i småbitar
-
Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen
Kompisen kör Scania 480 -010 trailerdragare å den drar 2.3-2.5L/milen, så fyra låter mycket tycker jag :hmmm:
-
Vet själv hur många lastbilar som pushar motorväg och drar 4+ Liter milen
Kompisen kör Scania 480 -010 trailerdragare å den drar 2.3-2.5L/milen, så fyra låter mycket tycker jag :hmmm:
Beror på vad du drar... Finns många som drar 6L milen med last också. Jag tog bara på ett ungefär. Så beror det en hel del på om han kör i 80 eller 90 också. Dom flesta kör ju i 90 även om man bara får köra 80. Sen utan att stämpla nån kanske din kompis lägger på lite :dntknow: Jag och en kompis hade exakt samma bilmodelle och min drog 0,57 som minst blandad körning. Hans var nere i exakt 0.4 enligt honom. Bullcrap säger jag. Därav inte sagt att din kompis ljuger.
Sen just trailrar drar ju lite mindre eftersom dom inte lastar lika mycket som t.ex en timmerbil gör. Klart det finns fler trailrar utefter motorvägarna, jag tänkte nog lite mer i allmänt fast jag skrev motorvägar :banghead:
-
De får bonus om de klarar av vissa parametrar mm. så han har ganska bra koll på tomgångskörning, utrull eller vad det hette mm. Allt loggas i datorn så han ser sin körning oavsett bil han kör, de ligger i 81km/h. Tung last 2,5L/milen och lätt 2,3L/milen som jag fattade det. Motorväg, Sverige-Holland-Sverige.
-
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! :djump:
och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..
jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
-
men hur fan ska man kunna köra om dom här ångloken då?? dalsländska vägar har ju inte så många rakor så det blir ju ibland lite vågade omkörningar när det ligger 2 lastbilar i rad och lusar, och att köra i 80 pallar jag inte! min buick drar mindre soppa i 100 än i 80!
-
har du en Buick borde de väl inte va några problem mad att köra om :hmmm: de klarar ju tom ja med min gamla Saab 9-5 diesel :whip:
-
jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
ETT?
http://www.skogforsk.se/sv/forskning/Logistik/ETT-Modulsystem-for-Skogstransporter/ETT-En-Trave-Till/
men hur fan ska man kunna köra om dom här ångloken då?? dalsländska vägar har ju inte så många rakor så det blir ju ibland lite vågade omkörningar när det ligger 2 lastbilar i rad och lusar, och att köra i 80 pallar jag inte! min buick drar mindre soppa i 100 än i 80!
Kanske läge att sälja den där bilen då och skaffa nåt bättre...? :whip:
-
Jag kan ju tycka att på dom små dalsländska vägarna är ju inte direkt passande att köra Link bilar. Men på motorvägarna borde det näst intill vara straffbart att köra vanlig Trailer och vanlig Långtradare (bil + släp). Trailers är ju ett snabbt system för att lasta och lossa på terminaler. Men att plöja motorväg från Karlstad till Tyskland med "halvfull" som ändå trailers är är ju långt ifrån ekonomiskt för plånboken. Visst drar den kanske lite, men den måste köra dubbelt så mycket som en Link t.ex för att få med lika mycket grejer.
Sen borde dessa kör och vilotiders nazisterna vi kallar för trafikpoliser ta och kamma sig lite. Få hejdlösa böter bara för man flyttar bilen. Snart blir det giljotin bara man startar lastbilen på fel klockslag och vem har lust att köra så?. Finns många scheman som kraschar tack vare 80 km/h gränsen som faktiskt många inte kör efter. Dom flesta lastbilarna ligger ju på maxfart (90). Visst drar det mer diesel men företaget kan spara in på det ändå eftersom det med tanke på kör och vilotider kommer du inte lika långt i 80 som 90 och därför inte hinner till ditt mål utan det tar en dag extra.
Hejja överlass! :headbang:
(http://news.cnet.com/i/bto/20080908/Thread-Offtopic-Derailed.jpg)
-
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, jippie! :djump:
och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..
jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
Kan du inte berätta om det experimentet som dom gjorde på dig när du var barn i stället? Så jag kan få en förklaring varför du är som du är! :lol:
-
jag tycker det skulle läggas större vikt vid att bygga ut järnvägen så man kan få bort en del lastbilar från vägarna, samt korta ner totallängden till EU-standard, jag HATAR att ha en (eller 2) 25.25 meters ekipage som lusar fram i 80 framför mig.. och jag HATAR ännu mer de nya 30 meters timmerbilarna med 2 släp som körs på försök här i trakten, ett satans helvete att komma om skiten bara... lägger man ut mer på järnväg så slipper man väglusarna och dieselpriset sjunker, ojippie! :djump:
och som en omedelbar akut nödåtgärd skulle jag vilja att hastighetsregulatorn i lastbilar avskaffas samt att fullsize-dragarna förses med 1000hk motorer så dom kan hålla 90 även uppför, inte som nu 35-40 med irriterade bilister bakom..
jag har varit med i det exprimentet med timmerbilarna och med att få med en bunt till på virkesbilen så blir man miljövänligare av den enkla anledningen att man behöver inte köra så många ggr från virkesupplaget till tex Gruvöns bruk, man får med mer , mindre körning = mindre med utsläpp,, det är ingen större skillnad på dieselförbrukningen,kanske 1 dl mer på milen men på ett år har man ändå tjänat in ca en 1/3 av vad man skulle ha fått av att behöva att kör mera,större lastbilar högre vikt då sparar man på miljön hur konstigt det än låter, sen håller ja med om att mer skulle kunna gå via järnväg men det blir svår inom virkesbranchen, det körs redan mkt virke med järnväg,,
Kan du inte berätta om det experimentet som dom gjorde på dig när du var barn i stället? Så jag kan få en förklaring varför du som du är! :lol:i
dom lät mig ju bo hos dig :whip:
-
men hur fan ska man kunna köra om dom här ångloken då?? dalsländska vägar har ju inte så många rakor så det blir ju ibland lite vågade omkörningar när det ligger 2 lastbilar i rad och lusar, och att köra i 80 pallar jag inte! min buick drar mindre soppa i 100 än i 80!
Kanske läge att sälja den där bilen då och skaffa nåt bättre...? :whip:
[/quote]
bilen är suverän, det är vägarna som är felkonstruerade. det ska vara raka, fina, jämna vägar där folk håller en behaglig cruise-fart på 100-120!
-
Känns som tråden "derailat" rejält.