ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Flamingo skrivet 24 mars 2011 kl. 01:31:57
-
Halojj
Ny här men kanske blir fler besök hehe. Det är så att jag funderar på att köpa mig en leksak till sommaren men ska främst ha den till att pendla med. En på mitt jobb har en Dinli 450 -07 som han ska sälja, så jag undrar kort och gott om det kan va något att satsa på?
Ni som har lite koll kan ju lista lite för och nackdelar med en sån hojj (kan man säga hojj?) och gärna vad man bör tänka på vid ett köp.
mvh Johan
-
Tjena!
Det finns hur mycket information och vad folk tycker och tänker om denna hoj som helst på detta forum
Dinli 450 är ett av dom hetaste diskutionsämnena här. Så det är bara att söka och du kommer finna svar.
Har en själv och är mycket nöjd, som pendlingsmaskin är den perfekt, man sitter mycket bekvämt
på dom. Sen är dom relativt billiga att köpa och går jävligt bra.
Så länge du inte ska köra på mx banor eller avancerade flygövningar " hoppa" med den är det
en bra maskin.
Du får kolla allmänskicket och att service är utförd så ska det inte vara några problen.
Ett plus är om den har Nitro dämpare.
Bara att köpa ()p
-
Hur mkt bensin vill den ha om man kör någorlunda snällt?
Någon som lyckats hålla igen på gastummen och mätt något bra?
-
har för mig att jag läst att orignal så ska den dra ca 0.4l milen men jag kan ha fel. Min med annan bestyckning mm. . Drar ca 1liter milen. Inte så ekonomiskt.
-
Sett på blocket att det finns nitro edition, vad innebär det? Sen det här med tumgas känns lite hemligt, vad kostar ett rullgas kit?
Hur ofta gör man en stor service på dessa maskiner, så som byta kolv osv?
-
har för mig att jag läst att orignal så ska den dra ca 0.4l milen men jag kan ha fel. Min med annan bestyckning mm. . Drar ca 1liter milen. Inte så ekonomiskt.
Det blir ju gärna lite hög förbrukning, jag tror nästan man lär ner till 250/300cc för att ligga under halvlitern i förbrukning. Men dom är ju inte lika roliga. >:(
Min outlander 800 drar runt litern, dom få gånger jag kört lite längre och mätt förbrukningen.
Konstigt egentligen att en 450 med manuell låda vill ha lika mkt ungefär.
Sen det här med tumgas känns lite hemligt, vad kostar ett rullgas kit?
Rullgas kostar kanske runt en femhundring?
Men det är nog mest en vanesak, jag hade aldrig kört med tumgas innan jag skaffade första fyrhjulingen, och bortsett från lite träningsvärk i början så trivs jag rätt bra med det.
Fast om man nästan bara ska köra väg så funkar väl rullgas bra, det är nog mest i trixigare situationer som man har nytta av tumgasen för att undvika oönskade gasningar.
-
Sett på blocket att det finns nitro edition, vad innebär det?
Det innebär bättre stötdämpare och andra dekaler.
-
Vill du ha nått som går billigt då ska du köpa en Raptor 350 eller LTZ 400!
När jag åkte Raptor 350 så var jag aldrig över 0,45t/mil hur hårt jag än gasa.
Sen vet jag att LTZ också går billigt fast kanske inte riktigt så billigt som Raptor 350n.
-
Tack för alla svar, jävligt bra respons på det här forumet måste jag säga! Fler frågor kommer hehe, är dinlin godkänd för två pers?
-
Ja den är godkänd för 2 pers
-
En dinli 450 monsterbestyckad tar inte ens litern vid långkörning
Ligger runt 0,7-0,9 blandad körning
lek ligger man runt 1,1-1,3
Med en drevad dinli, ostrypt (även bak och vägdäck) ligger man säkert på runt 0,4-0,6 långkörning
-
polarn har dinli 450 med ställbara nitro dämpare.
det är just det som suger mest med Dinli enligt han,
det är ingen skoj köra gupp , skogsvägar ,grusvägar , grustag och annat som är svinkul köra annars med quads , köra busigt är pain in the ass med Dinli. det är typ trampcykel kvalitet på dämparna, hårda med as lite dämpning.
Sen är dom väldigt obalanserade i chassit, minst 65% av vikten ligger fram , kollar man på japsarna så brukar dom va 50/50 nästan alla.
Men då skilljer det mkt i nypris. Och man får vad man betalar för.
Om du ska köpa nått så kolla LTZ 400 vägreg som Linus har tillsalu på forumet,
alt Andreas med yamaha 450 oreg
Det är två hojar som ska va as bra köra vad jag läst, bland dom bästa som går köpa, bra balanserade, bra dämpare , kvalitet, nypris på dessa ligger runt 80-90 k , det som begärs för dom idagsläget är riktigt prisvärt.
Men om du får Dinlin för 15-17k så kan du köpa den och modda dämpare osv.
Det är sällan det slutar med pendla bara, du anars inte hur kul quad är på grusvägar ifall man har en av bra/bästa kvalite, grustag mm.
Det ska busas såklart, annars kan man åka diesel bil :)
-
Då kanske det är fel på din polares dämpare.
Sen vad spelar viktfördelningen för roll, som Flamingo sa så skulle han pendla med hojen inte öva på avancerade stunt hopp där viktfördelningen har betydelse.
-
Kan inte vara fel på 2st dinli som gått 300mil resp 18 mil
Testat själv med, men det är just att det är en billig taiwan maskin.
Vad kan man begära? Yamaha mm bygger sina quads med dyrare komponenter, extrema ingengörer , 20års erfarenhet och många av världens bästa förare i team åkning mm mm som dom lyssnar på,
det är helt annan värld mot Dinli som är en wholesale produkt byggt på väldigt enkla resurser utan nån lång erfarenhet mm.
Som sagt man får vad man betalar.
Man ska inte jämföra Japsarna med Dinli pga priskillnaden ny.
Men man kan säga att så är skillnaden mellan dessa utan att nån ska nu bli sur och bete sig barnsligt.
-
Jag håller med, man får vad man betalar för. Men man kanske inte behöver en värsting maskin alla gånger.
Jag tror det är väldigt många som åker runt på dyra och avanserade maskiner helt i onödan.
Hur många är det igentligen som kör på mx banor och kör i ramper som deras dyra fina yamaha och suzuki
mm är byggda för :hmmm: utan istället åker mest på gata och någon grusgrop ibland. Till det funkar många billigare maskiner lika bra. Lite som att många som bor i centrala stockholm har stora dyra terräng suvar
men sällan lämnar stan med dom.
-
Ja jo det ligger mycket sanning i det du säger Tommy.
-
Fast då skulle ju alla köra Badboy 250 som inte kör cross kanske, nä skulle inte tro det ;)
Jag kör mest på hårda vägar och skulle absolut inte byta min Raptor mot någon Kines eller Taiwanes, det är ett som är säkert! Jag har provkört både Dinli och SMC 500 och kan ärligt säga att det är inte ens i samma liga om vi snackar komfort o kvalitet. Så snacket att man lika gärna kan åka på billigare o enklare maskin vill jag bestämt motsätta mig.
-
Som vanligt i fordons forum så kommer diskussionen upp om att ett märke är bättre än ett annat. Jag får denna för 23000 och den har gått lite mer än 300 mil, hade jag velat slänga ut 30 000+ på en sak jag inte ens vet om jag kommer behålla fler sommrar så hade jag självklart köpt ett "bättre" märke. Men detta är min första så då känns de som att om det skiljer 15% i viktfördelningen så kommer jag inte gråta blod för det.
Sen tror jag inte någon som inte tävlat halva livet känner skilnad på den lilla viktfördelningen. Sorry om de blev grötigt men skriver på iphonen.
-
Det är inte tävlingsfolk , vi är normala och vet skillnaden så fort vi sätter oss på dessa och känner på kopplingshandtaget bara, det är perfektionen man gillar med japs hojjarna.
Beg pris skilljer inte mkt heller, varför ta chansen, det jag vet att folk har tröttnat på quad pga att dom endast testat Dinli 450 , vet få som tröttnat på Japsar. En perfekt maskin ökar intresset ännu mer så att säga.
-
Låt honom för guds skull köpa vad han vill och sluta skrämma bort folk ifrån fyrhjulingar, det är väl väldigt klokt att köpa en Dinli för 23000:- och se om det är något för honom och sedan kanske byta upp sig, han får ju tillbaka pengarna. Det finns ju till ock med en tråd på forumet där folk stör sig över det höga andrahandsvärdet på Taiwanesiska fyrhjulingar. Ni som skriker högst började väl på något billigare eller ?
-
Dinli 450 finns till bra priser och 23000:- är bra pris om den är i bra skick.
Köp den och testa om du tycker det är kul och skulle du gilla det så kan du köpa en värre sen och inte förlora så mycket pengar på Dinlin.
Har man tröttnat på fyrhjuling för att man åkt en Dinli 450 så tror inte jag att man fortsatt att åka fyrhjuling vad man än köpt.
Jag brukade låna en Kymco250 av en kompis när jag åkte Kawasaki700 och Yamaha700 och tyckte det var kul med ()p visst saknade man lite effekt ibland.
Vet om flera som slutat åka efter dom åkt Japsar :hmmm:
Själv började jag med en Dinli 270 och jag åker fortfarande mycket :headbang:
-
Inget duger om det inte står Yamaha eller suzuki oj den är gjord i kina usch haha alltid samma sak..... jag är så jävla trött på allt gnäll, lika trött är jag på folk som tror/tycker audi är nån sorts bil gjord av gud haha
Låt han få en tips från nån som äger eller har ägt en dinli för och nackdelar.
Jag säger köp en så märker du om du gillar den eller inte :)
-
Det är exakt så det är , man köper det man vill.
Men frågar man på ett forum så svarar jag med det jag vet.
Det är bra bara att folk säger vad dom erfarit och vad som känns
bra och mindre bra osv osv.
Det fina med forum är att man kan få höra av vissa med erfarenhet
en stor del av sanningen. Hade jag aldrig kört en Dinli 450
så hade jag inte kunnat säga nått, har nu kört dessa och raptor.
vi pratar helt annan värld . Raptorn tex är bättre i ALLT , det är svårt
tröttna på bra saker, det är mkt lättare tröttna på mindre bra saker.
Detta är sanningen, om den är hård för vissa så kan jag inte ändra mig.
Jag skriver mina erfarenheter bara.
Mitt godaste råd. Köp hellre en japs för 30 än dinli för 23.'
Dinli för 23 kommer du kunna köpa varje dag, dom finns gott om.
En fin LTZ tex som linus säljer för 30 kommer kanske två gånger om året max. Det är ett specielt tillfälle, och en bättre hjuling på många sätt.
Men om du bara har 23 kan du bara köpa just Dinli. När man trimmat dom så går dom bra, men körkänsla och busfaktor på grus med Dinli är mkt lägre än LTZ tex
Ska du bara köra asfallt så blir Dinlin kanon köp.
Quad hör hemma på grusvägar och sandgropar mm, man har allmän väg till att ta sig till dessa, det är där en QUAD visar sitt rätta, och känslan är sjukt nice,
asfalt enbart och quad , nja, MC kanske hellre
Nu vet du vad jag tycker efter mina erfarenheter
-
frågan är nog ,att om man ska ha ett fordon för transport så köp en bil
dinlin är fin att dra på med på en raka men inte mer ,välter om man e oerfaren med vad man kör, köp en bashan 250 så kanske du kan klara biffen 8)
-
qu1 jag är lite imponerad av din kometkarriär, från att ställt mest frågor av alla på forumet och inte klarat av att få ihop din Adly till att ha Svart bälte i Fyrhjuling på bara någon månad. inte dåligt alls faktiskt. ;)
-
men vem e du då?
sluta gnäll på qu1 din torsk :whip:
-
qu1 jag är lite imponerad av din kometkarriär, från att ställt mest frågor av alla på forumet och inte klarat av att få ihop din Adly till att ha Svart bälte i Fyrhjuling på bara någon månad. inte dåligt alls faktiskt. ;)
Vi borde inte ta detta på forumet öppet, mer på pm kanske.
Men du ska få höra nu.
Mitt brinnande intresse för quads är glödhett. Jag har ställt frågor, läst även mkt på USA forum senaste månaden varje dag.
Adlyn går kanon, allt är lagat av mig själv.
Jag köpte raptor efter att ha provat två dinlis.
Jag åker nästan dagligen med en som har Dinli 450.
Har läst det mesta nu, mitt sjuka intresse och mina erfarenheter
på kort tid gör att jag klarar av att svara i den här tråden.
Jag fattar dock inte varför du skriver här vespa?
Ta din lilla sym nu och byt mot en riktig maskin och häng med i snacket sen
-
men vem e du då?
sluta gnäll på qu1 din torsk :whip:
Jag kan bara säga att jag är en ganska van forumbesökare som varit här en aningen längre än dina tre veckor. Då jag har lite olika fordon så besöker jag flera olika forum och tyvärr är det så att detta forum börjat utveckla sig till ett av de med otrevligaste attityd mot folk jag varit med om. Jag märker även det genom att flera trevliga och framförallt kunniga besökare som man kunde diskutera saker med allt mer sällan tittar in eller har försvunnit helt. Det troligaste är väl att de gett upp och letat reda på något annat ställe. Jag tycker det är synd för flera av dom var här för att hjälpa folk som hade problem med något precis som jag också gärna gör och de behövde inte visa hur stor pytt de hade för de kändes ganska trygga i sig själva. Jag funderar faktiskt själv starkt på att lämna detta forum så kan ni vända er till era moppepolare när ni får problem. Adjö.
-
jag tycker att detta forum är riktigt bra ,att man gnäller på folk gör väl att man blir sur du pekar ju ut qu1 och sen när andra blir snea så börjar du grina ge då fan i att gnälla i från början
ett trevligt sätt kommer man långt med inte sant? :headbang:
-
Och en riktig maskin skulle vara ? CAT? haha bara löjligt ju
-
men vem e du då?
sluta gnäll på qu1 din torsk :whip:
Jag kan bara säga att jag är en ganska van forumbesökare som varit här en aningen längre än dina tre veckor. Då jag har lite olika fordon så besöker jag flera olika forum och tyvärr är det så att detta forum börjat utveckla sig till ett av de med otrevligaste attityd mot folk jag varit med om. Jag märker även det genom att flera trevliga och framförallt kunniga besökare som man kunde diskutera saker med allt mer sällan tittar in eller har försvunnit helt. Det troligaste är väl att de gett upp och letat reda på något annat ställe. Jag tycker det är synd för flera av dom var här för att hjälpa folk som hade problem med något precis som jag också gärna gör och de behövde inte visa hur stor pytt de hade för de kändes ganska trygga i sig själva. Jag funderar faktiskt själv starkt på att lämna detta forum så kan ni vända er till era moppepolare när ni får problem. Adjö.
ASGARV !!!
:lol:
Dom drog när du börja skriva
-
Vi kan inte ha det såhär att folk hoppar på andra
Vi är här för att diskutera quads/atv , man säger vad man tycker
och det man vet samt upplevt, ingen ska då få för det hoppa på nån med personliga.-nervärderingar, då blir det bara samma tillbaka.
Nu får denna tråd rensas på skit, så jävla sorgligt när det ska gå
till personlig attack bara för man skriver om quads. Riktigt lågt av Vespa den här gången. Du fick mig att bli lika låg , men jag kan inte låta bli
att bli less på när det blir personligt, det är riktigt svagt att på ett forum
hoppa på nån , mellan fyra ögon hade du kanske nickat istället.
Sorry för all offtopic. Men det måste sluta nångång.
Jag sa inget om Vespa, bara om quad-maskinerna, då hoppas det på. SUCK
-
Lugn lugn pojkar :) Jag vet att en raptor är bättre. Det behöver jag inte ens provköra mig fram för att veta. Yamaha är ett större märke med mer erfarenhet och hade jag en quad som prio ett att lägga pengar på så skulle jag lätt köpt en.
Men nu är det så att jag har en Torino som jag vill lägga pengar på och har varit sugen på en quad några sommrar och vill bara ha en så bra quad till ett så lågt pris som möjligt men som ändå har lite kvalitét! Och då mina nya vänner tror jag att en Denli är den perfekta quaden att börja med, eller vad säger ni?
-
Låt honom för guds skull köpa vad han vill och sluta skrämma bort folk ifrån fyrhjulingar, det är väl väldigt klokt att köpa en Dinli för 23000:- och se om det är något för honom och sedan kanske byta upp sig, han får ju tillbaka pengarna. Det finns ju till ock med en tråd på forumet där folk stör sig över det höga andrahandsvärdet på Taiwanesiska fyrhjulingar. Ni som skriker högst började väl på något billigare eller ?
Jag startade den tråden du nämner mest för att se om det var fler som reagerat på priserna på beg Taiwan maskiner!
Det var inte alls meningen att det skulle bli en kasta skit på dessa maskiner utan mer av nyfikenhet.
Jag själv var väldigt sugen på en Access och gillar den fortfarande.
Och till trådskaparen säger jag bara åk och provkör en dinli 450 och en LTZ eller Raptor 350 innan köp.
-
Dags för lite moderering kanske?
-
ska du ha en vettig hoj köp dinli den har kraft nog att köra om långtradare och sånt vid behov,att dämparna är hårda e lite synd men annars e dinli sjukt bra för dom pengarna.... ()p
-
Dags för lite moderering kanske?
Vi har ju fått klara oss rätt bra själva här på forumet i själva trådarna, och det är ju ett gemensamt ansvar att försöka hålla nivån.
Sen har det nog förekommit en del justering i vissa trådar och nog även en del kontakt mellan dom som gått över gränsen och moderatorn.
Jag tycker det känns som att nivån har sjunkit på slutet, om det beror på nytt blod eller bara att folk är griniga och körsugna efter vintern vet jag inte.
Men nu är det ju vår på väg och bra läge att se framåt. ()p
För oss som varit här ett tag så har man ju sett många trådar där det gärna spårar ur, och dom "känsligaste" är ju där man jämför dom etablerade märkesmaskinerna med budget eller lågprismaskiner (inte minst när det är Dinli inblandat).
Skulle vi bara ha haft märkesmaskiner skulle det säkert varit mkt gnäll där med, men mellan dom olika märkena. Nu har dom klumpats ihop för att hålla ihop mot taiwan och kinesmaskinerna. ()p
Det är ju ibland en ganska stor skillnad mellan de olika maskinerna, och det syns ju både på material, kvalitet och prislapp.
Men vilken maskin som passar bäst för en viss individ kan ju bara den köparen avgöra, men naturligtvis är forum som dessa riktigt värdefulla för dom som vill ha hjälp med åsikter.
Och självklart så tipsar ofta folk om dom maskinerna dom har/haft själva, konstigt vore väl annars. Men man måste ju förstå att åsikterna blir lite färgade, och då är det ju bra att kolla vilken maskin dom som tipsar har.
Och ännu värre är det om man åker till en handlare, det är ju sällan dom rekommenderar en maskin som dom själva inte säljer. Och just deras maskiner är ju jättebra och prisvärda på alla sätt.
Kan man åka runt till några olika handlare och prata och känna på deras maskiner så kanske man får sig en uppfattning om vad som känns mest rätt. Sen finns det ju människor (som min far tex) som man inte törs skicka iväg och provköra något, för då kan man räkna med att det blir köp på första stället.
Då kan det behövas lite andra metoder... ;)
Har man möjlighet att låna någon kompis maskin nån dag är det ju suveränt, så man får lite mer känsla för hur det är att åka någon maskin över huvudtaget. För en kort provkörning hos en åf kan ju vara svårt att få någon större känsla för hur maskinen är egentligen.
Men att provköra, och läsa en del och sen sova på saken är nog en bra melodi. Gärna ta det lugnt med inköpen om man inte är säker på vilken maskin man vill ha.
Min uppfattning om Dinli 450 är att det verkar vara en rätt ok maskin med rätt bra prestanda sett till priset. Sen kostar dom väl drygt hälften av en märkesmaskin vilket gör att jämförelsen med dom känns lite sned.
Men vill man ha en beg märkesmaskin till samma pris kan det nog vara ett bättre köp om det passar köparen. Lika som att en beg Dinli kan (förmodligen är)vara ett bättre köp än en ny kinesmaskin för 25k.
Det har ju sålts många Dinli 450, och man ser ju ganska ofta dom på blocket utan särskilt många mil eller till ett särskilt högt pris. Så jag tror nog det är ett ganska bra begagnatköp om man hittar rätt maskin. Det är ju alltid en viss risk med att köpa begagnat.
Folk byter ju maskiner rätt ofta, kanske vill man ha värre maskin eller byta till 4x4.
Eller så är det bara så att det finns andra mer lämpade fordon.
-
Undra om jag ska svara här, men jag gör ett enkelt svar.
Det finns alltid en massa tyckare på stället och det gäller att se genom vissa inlägg och kanske sålla de mest extrema tyckarna.
Men när det gälle Dinli då kommer det alltid en massa känslor in (och jag har analyserat det väldigt många år nu och mycket kommer från missnöjda åf som fått pisk av olika anledningar man har hittat ett annat märke man nu gärna framhåller)
Ska även skriva att Dinli hade vissa svagheter under modell 06 då det gick lite väl fort att få ut sina maskiner då det fullständigt exploderade efterfrågan då en motorstark maskin som kunde utmana andra "finmärken" på prestanda hade kommit ut på marknaden till ett nästan halverat pris.
Nu vill jag påstå att dinli mognat en hel del på sina modeller
Men att återgå till ämnet så är en bra liknelse den att ta en amerikansk sportbil och jämför den med en tysk sportbil så kan man förstå skillnaden.
Den tyska är förfinad lite här och där och dörrar låter så där gediget som folk vill att det ska låta.
Den amerikanska bilen känns mer rå, brutal, tyngre och dörrar låter inte poff utan mer klonk och paneler sitter inte lika perfekt mot varandra. Däremot finns EFFEKT i båda.
Se den amerikanska bilen som en dinli och den tyska som japanmärkena.
Nu skriver jag varför jag kör dinli
1 Bra med effekt, (har inte hittat någon anledning att byta till något som ger mig mer för dem pengarna)
2 Bra pris
3 Bra pris på reservdelar (man har råd att köra, och råd med reservelar när man kör sönder den)
4 Bra storlek på maskinen, jag sitter bekvämt
5 Bra tillgång på reservelar och även beggade delar.
6 Väldigt allround och funkar till det mesta (behöver inte tävla i vem som hoppar längst i hoppen, trots att jag även provar hoppa ibland)
7 Går inte sönder så lätt (krävs mycket service)
8 Jag gillar att vara spydig mot dem som köper dyrare märken, och kan mobba dem när saker går sönder och dem klagar på priserna, och att jag gillar att fråga varför den går sönder när den är så dyr och bäst ;)
Har säkert glömt något
-
grymt inlägg PV544 , jag ska rösta dig till vår nästa stadsminister :)
Kan inte du bli moderator här?
Jah men här är vi. Vissa tycker jätte mkt om sina Dinlis. Jag själv provade Dinli men tyckte inte om det helt, ville ha mer gediget och med mer vrid och pullver samt körkänsla så det blev Raptor 700.
Trevligt att folk fått säga sitt om diverse märken och Dinli, nu har trådskaparen mkt info att läsa och ta i sig.
Enda trista att nån började med personpåhopp, vi ska ju bara prata om maskinerna.
Våre fint om nån kunde rensa mitt och Sym pojkens tjaffs i denna tråd
-
Var och kollade på maskinen idag och den verkade helt ok faktiskt. Men... han sa att det va en nitro edition men efter att ha kollat lite bilder upptäckte jag att den jag va och kolla på hade gula dämpare och nitros har vita. Stämmer de eller är jag ute och cyklar?
Men om det nu är en icke nitro, är det fortfarande värt 23k? Eller ska jag leta vidare?
mvh
-
Var och kollade på maskinen idag och den verkade helt ok faktiskt. Men... han sa att det va en nitro edition men efter att ha kollat lite bilder upptäckte jag att den jag va och kolla på hade gula dämpare och nitros har vita. Stämmer de eller är jag ute och cyklar?
Men om det nu är en icke nitro, är det fortfarande värt 23k? Eller ska jag leta vidare?
mvh
Häng inte upp dig på dämpare
är den fin och i övrigt servad och allt funkar, så har du ju bara några tusen till fått fina dämpare att slänga dit.
Ofast räcker det med att sätta en bra dämpare bak då den ger mesta komforten.
Jag köpte en nitrodämpare till min ny för runt 3 tusen och den blev mycket bättre.
Nu flyttade jag nedre dämparfäste in ca 1,5 cm och fick ännu bättre komfort (gjorde ett nytt hål)
-
han kan ha bytt fjädrar, det ska sitta en liten behållare på varje dämpare stor som en redbull burk,
-
han kan ha bytt fjädrar, det ska sitta en liten behållare på varje dämpare stor som en redbull burk,
Inga sånna behållare på den. Fan jag som trodde de va en nitro :-\ känns ju lite halv surt att köpa den nu, kände på dämparna fram och de känndes som dom gick ner men sen inte riktigt ville sträcka ut sig igen. Kanske mjukar upp sig lite när man använder den lite för den hade stått hela vintern.
-
beg kompl dämpare säljes från flera japs på (EBAY) Nitro dämpare är inte bra
-
stirra dig inte blind på dämparna. 23k är ett bra pris om den är fin övrigt
-
Absolut inget fel på nitrodämparna det som är fel är att dem är för hårda med fjädrarna som sitter org.
Tillverkaren av dessa nitrodämpare är DNM som är en stor tillverkare av olika dämpare och dessa tillverkas som oem dämpare till dinli. (och många fler)
Vad har ni bevis på att dem är dåliga förutom att dem är hårda (fjädrarna)?
-
vad gäller prestanda så är det ingen stor skillnad i ax jämfört med dyrare maskiner.
har själv en Dinli 450 och svågern en raptor 700 och vi ligger lika när vi axar.
och då väger jag ca 30kg mer än han och dinlin 40kg mer än raptorn, totalt 70kg mer.
Tycker att raptorn är som att köra en disel bil= ett jävla botten vrid men att den sen tappar,
dinlin som en bensinare=går bättre ju mer man varvar.
-
vad gäller prestanda så är det ingen stor skillnad i ax jämfört med dyrare maskiner.
har själv en Dinli 450 och svågern en raptor 700 och vi ligger lika när vi axar.
och då väger jag ca 30kg mer än han och dinlin 40kg mer än raptorn, totalt 70kg mer.
Tycker att raptorn är som att köra en disel bil= ett jävla botten vrid men att den sen tappar,
dinlin som en bensinare=går bättre ju mer man varvar.
Underskatta inte raptorn nu, men org kan det vara den känslan.
Raptorn kommer från början på låga varv och dinlin kommer på höga varv.
Nu finns det mer att få ut av raptorn relativt enkelt. (finns väl en anledning till att dem flesta raptorägare monterar bränslebox på raptorn)
Edit: rättade stavfel och ändrade växlar till varv
-
Dämpare bör ha en ``travel`` omkring 85-110mm bak
Dinlis Nitro har 52mm bara bak, har för mig att det är en snöskooterdämpare från början, återkommer till ämnet
-
Underskatta inte raptorn nu, men org kan det vara den känslan.
Rapton kommer från början på låga växlar och dinlin kommer på höga varv.
Nu finns det mer att få ut av raptorn relativt enkelt. (finns väl en anledning till att dem flesta raptorägare monterar bränslebox på raptorn)
[/quote]
Nä visst är det så. han har ingen bränsle box än men har beställt, så snart blir man nog ifrån åkt
-
Man bör inte jämföra japsarna med Dinli. Det är dag och natt på körkänslan. Japsarna ligger 10år före minst. Japsarna är byggda till köras hårt på bana om så lustas
-
Dämpare bör ha en ``travel`` omkring 85-110mm bak
Dinlis Nitro har 52mm bara bak, har för mig att det är en snöskooterdämpare från början, återkommer till ämnet
Nu är ju fjädringsväg också beroende på hur geometrin ser ut där den sitter men helt klart är det ju bättre att fånga stötar på en lång sträcka än en kort
Denna sträcka kan behövas till en MX hoj men det är ju inte dinli utan den är en allround-hoj mest för gata.
Men måste ändå fråga varför den skulle behöva vara dålig bara för att den var tänkt till en snöskoter
Är ganska skeptisk till att den var tillverkad för en snöskoter utan den är beställd till en tung maskin med kort fjädringsväg och till för att skjutsas på. (anledningen till varför den är hård i fjädringen)
-
ja det finns ju en anledning till att dom kostar dubbelt upp :)
-
Känns som den här tråden blir precis som vanligt när det snackas Dinli!
En fråga provkörde du maskinen du tittade på?
Och hur känndes den?
Har du chansen att prova nån Raptor eller LTZ?
Jag valde mellan Dinli 450 06 (Ny) och Raptor 350 06 (beg 19mil) när jag köpte min första quad.
Båda kostade 59900:- dock var det dubbla uppsättningar hjul till Raptorn.
Polaren var mer sugen på Dinlin så vi åkte iväg och provkörde en Dinli.
Första intrycket var att den var tung och lite hög men motorn gick riktigt gött.
Sen snackade jag med min fd jobbar kompis som jobbar på MC firman vi var på och han nämnde då ett antal problem dom hade haft på dinli maskinerna.
Läckande bränslekranar och dåliga lager i fram bla.
Åkte sen och skulle provköra och titta på Raptorn och blev kär vid första ögonkastet.
Provkörde inte ens maskinen innan affären utan slog till direkt.
Så fort jag kom hem så var det ut en sväng på kråks övningsfällt och körde stridsvagnsspår i jeans och lågskor.
Kan säga att fyfan vad jag såg ut efter den turen.
I efterhand när man jämförde maskinerna så var Raptorn så mycket skönare rent chassie mässigt men Dinlin var bäst på motorfronten.
Dinlin var som en trabant med V8 och Raptorn en Porsche med B20 motor.
Var svårt att säga nej till den här!
(http://i159.photobucket.com/albums/t129/CALLAHAN_88/MinRaptor.jpg)
-
Nu får ni säga vad ni tycker.
Det ända som är fel på den är:
- slitna bakdäck
- lite repiga kåpor höger fram
- ej besiktad
- sen tyckte jag att däcken fram glappade lite i sedled om man ryckte i dom, har ju aldrig varit i närheten av en quad så vet inte hur de ska kännas? Men om det inte ska va så, vad är felet och vad kostar det att åtgärda?
Det är en 07:a EJ nitro edition och den har gått mellan 300 - 400 minns inte exakt, och han vill ha 23k för den.
Så vad tror ni? :hmmm:
Ett par bilder med...
http://img862.imageshack.us/g/012i.jpg/
-
är du sugen på en billig och bra maskin tveka inte... du kan göra som jag har gjort med min uppgrade edition..... Engans dämpare runt om, bigboore, högkompskolv, ändrad förtändning, sänkt och breddad.... jag kör i från mina polers som åker rapprot...även om jag kostat på den 10.000:- så är det mycket under vad en yamma kostar... jag skiter i vad de heter bara den går utav h....vete... lycka till med ditt köp!
-
Ja med tanke på priset så är den nog ok!
Dock ser den ut på plasten som den har legat på sidan.
Annars såg den väl helt ok ut tyckte jag. ()p
-
gör man en rätt äffär på Dinli 450 så får man ge 31-33k för 2010 Lightning den nyaste modellen med 100-300mil på mätaren
när det kommer till en 07a den gamla modellen med gula dämpare
så är en bra deal nånstans 17-19k och max 500 mil
23k hade jag aldrig gett för en repig,glappande, obesiktigad 07a
-
Helt klart prisvärt
Om det är en spindelled som gett upp så kostar den inte mer är ca 250 kr
Lägg sedan nån tuselapp på nya dämpare så har du en j*vulskt rolig åretrunt maskin.
Du kan studsa endurospår och flyga i sandtagen och spruta grus flera meter in i skogen efter grusvägarna.
Skulle du ha otur att något händer så behöver du inte ruinera dig på delar.
Så köp
-
Här har du en 07a nitro för 15k, fiberdämpare , ss gat hjul, original hjul mm
pruta till 13k lägg ner 2k och den är körklar 15k
http://www.blocket.se/stockholm/Dinli_450_32795022.htm?ca=18&w=3
-
Den qu1 visar ovan verkar rätt vettig! men frågan är om verkligen gatdäcken ingår, känns läskigt billigt mot de andra maskinerna annars...
Har inte läst igenom tråden... men svarar ändå ;)
Många har sagt det, men jag måste få säga det... Yamaha Raptor 350 är grymt bra maskin, men är överskattad! Jag har meckat lite grann med min nu, dock inte större ingrepp. Men jag fick tag på en Raptor 350 för 19 000:- augusti 2010... Den var obesiktigad, oskattad o hade några fel. Men jag skulle gott o väl kunna få minst 30 000:- för den idag nu när jag fixat till den.
Den har mycket utrustning och trim. Sprojtans nya däck runtom, ett HMF-system, K&N-Filter, Big Gun Overrev box, Dynojet kit osv osv... Den går mycket bättre än en vanlig Raptor 350..
men inte alls lika bra som en Dinli 450 gör i motorkraft..
Hade jag bra 20 000:- o lägga på en maskin igen, skulle det antagligen bli en Dinli 450... Billig att äga o laga... bara man tar hand om den!
Raptorn kostar mer än det smakar, men inte i mitt fall då jag fick den billigt! ()p
-
gör man en rätt äffär på Dinli 450 så får man ge 31-33k för 2010 Lightning den nyaste modellen med 100-300mil på mätaren
när det kommer till en 07a den gamla modellen med gula dämpare
så är en bra deal nånstans 17-19k och max 500 mil
23k hade jag aldrig gett för en repig,glappande, obesiktigad 07a
Tror inte du fattat än vad jag är ute efter, Jag vill inte ha en quad för 10k mer. Den ska va så billig som möjligt och vad jag sett på blocket finns det ingen billigare. Den du länkade stod de "I behov av service och besiktning." Det kan ju innebära allt från byta olja och filter till ny kolv och kedja tex?
Dämparna spelar nog ingen större roll eftersom jag inte ska hoppa runt i skogen med den. Lite glapp i framdäcken kostar nog inte många kronor att fixa och att en kåpa är lite repig stör mig inte heller då jag alltid prioriterat effekt före utseende och komfort när det gäller bilar.
Men tack för din åsikt, kan va bra att ha i bakhuvet. ska ju trotts allt sälja den i framtiden med och andra tänker ju inte som jag...
-
slitna bakdäck
- lite repiga kåpor höger fram
- ej besiktad
- glapp
-23k
är inte så bra pris som du tror , alla som begär mer får inte sina sålda
ett par dar sen såg jag 2st Dinlis 07or för 18 resp 19k i topskick enligt annonserna , det kommer och går massa Dinlis. Är det under 20k säljs dom direkt, är det 23+ så blir dom stående ofta om det är 07or
jag hade kollat denna för 15k
kanske behövs bara oljebyte eftersom kåpor inte är viktigt för dig,
sen så är den 8k billigare och extra däck ,trimpipa sitter på , mm
-
slitna bakdäck
- lite repiga kåpor höger fram
- ej besiktad
- glapp
-23k
är inte så bra pris som du tror , alla som begär mer får inte sina sålda
ett par dar sen såg jag 2st Dinlis 07or för 18 resp 19k i topskick enligt annonserna , det kommer och går massa Dinlis. Är det under 20k säljs dom direkt, är det 23+ så blir dom stående ofta om det är 07or
jag hade kollat denna för 15k
kanske behövs bara oljebyte eftersom kåpor inte är viktigt för dig,
sen så är den 8k billigare och extra däck ,trimpipa sitter på , mm
Den startade inte, vill ju gärna kunna provköra den. Sen vill jag gärna inte börja skruva direkt när man får hem den. Sen att det är en man känner som säljer den jag kollat på innan är ju ett ganska stort plus.
Får se om han kan göra nått på priset.
-
Hoppas du hittar nån bara =>
Jag hittade ett fint exemplar av en 07a iaf.
hade gått 280mil endast landsvägkörd.
Dom som hade den innan körde runt i området dom bodde i sthlm inte så mycket mer.
Gav 30 för den.
Tror dom som ligger lågt är hjulingar som måste bort fort.
tycker de grymt synd när dom ligger under 25k
Men de beror väl på helt hur dom tagit hand om sina maskiner.
Hoppas ja inte förstörde eran tråd med mitt inlägg :)
-
om inte skiten startar då ger man inte mer än 10-11k
men du vill slippa mecka
Ring till han din bekant, säg du tar den för 20 idag, nu. KOMPIS-PRIS :)
Då har du gjort en bra äffär.
Kör lungt i början bara, det händer en del när man gasar om det är ostrypt med sportrör
-
En dinli som gått runt 630 mil hur brukar en sån må? Skulle ni våga köpa en med öppet filter effekt system och dial a jet? Jag menar man kan ju anta att man kört den lite hårdare än en original, satt även riktigt grova däck på den med så den har säkert gått rätt mkt i sandgropar.
Är jävligt sugen men tycker ni det låter som ett dumt köp?
Edit: Kostar 25000...
-
En dinli som gått runt 630 mil hur brukar en sån må? Skulle ni våga köpa en med öppet filter effekt system och dial a jet? Jag menar man kan ju anta att man kört den lite hårdare än en original, satt även riktigt grova däck på den med så den har säkert gått rätt mkt i sandgropar.
Är jävligt sugen men tycker ni det låter som ett dumt köp?
Det är ju mycket svårt att svara på
det är ju skicket som avgör.
Är allt bara helt och väl servat så kan den ju vara ett mycket bättre val än den som inte brytt sig och bara kört 300 mil utan att serva den.
Ställer man mycket frågor och får bra svar får man nog lita på att det som är gjort är sant.
-
En dinli som gått runt 630 mil hur brukar en sån må? Skulle ni våga köpa en med öppet filter effekt system och dial a jet? Jag menar man kan ju anta att man kört den lite hårdare än en original, satt även riktigt grova däck på den med så den har säkert gått rätt mkt i sandgropar.
Är jävligt sugen men tycker ni det låter som ett dumt köp?
Det är ju mycket svårt att svara på
det är ju skicket som avgör.
Är allt bara helt och väl servat så kan den ju vara ett mycket bättre val än den som inte brytt sig och bara kört 300 mil utan att serva den.
Ställer man mycket frågor och får bra svar får man nog lita på att det som är gjort är sant.
Jo mycket sant. Ringde till han som hade den och han hade inte kört med den så mkt och han som hade den innan hade inte heller gjort de sa han, men den har sju ägare... Känns lite som en slit och släng quad som ingen riktigt brytt sig om utan bara sålt vidare när man tyckt att den börjat bli risig.
Polarens jag skrev om tidigare som jag va inne på har gått hälften så långt och den har bara haft två ägare... Lutar mer och mer mot den asså. Fast det är ju det att det inte är en nitro som jag tycker är träligt, fast å andra sidan så kommer man nog vilja ha något värre ändå snart om quad är något man fastnar för.
-
Jag tycker du ska gå på magkänslan, känns det inte rätt så köp inte.
Om du misstänker att du kanske vill byta upp dig till värre om du fastnar, då är det ju bra att köpa en maskin som du tror kommer bli någorlunda lättsåld och ge dig dom flesta tusingarna tillbaks. Annars kan du ju lika gärna köpa en värre från början, så slipper du fundera. Det blir nog inte mindre roligt med en finare maskin.
Om du inte har väldigt bråttom så kommer det ju garanterat ut många "nya" maskiner på marknaden den närmsta tiden.
Men du verkar ha bestämt dig för Dinli 450? Då är det ju lättare att sitta och leta efter maskin. För ibland dyker det ju upp riktigt fina maskiner till bra pris, är man då på hugget går det nog att göra en fin affär.
En sån sak som många ägare kan ju även ha en vettig förklaring, men helt klart så är det ju en sak som drar ner priset i dom flesta fall. Och för din del så är det ju lättare att sälja vidare om det inte är 8 tidigare ägare.
Men vissa kollar/bryr sig nog inte heller, men dom flesta tycker nog det är lite väl många.
Har du provkört några maskiner? Och vad tyckte du då?
Har du någon bekant som kan låna dig en maskin för att åka lite längre på?
-
Jag tycker du ska gå på magkänslan, känns det inte rätt så köp inte.
Om du misstänker att du kanske vill byta upp dig till värre om du fastnar, då är det ju bra att köpa en maskin som du tror kommer bli någorlunda lättsåld och ge dig dom flesta tusingarna tillbaks. Annars kan du ju lika gärna köpa en värre från början, så slipper du fundera. Det blir nog inte mindre roligt med en finare maskin.
Om du inte har väldigt bråttom så kommer det ju garanterat ut många "nya" maskiner på marknaden den närmsta tiden.
Men du verkar ha bestämt dig för Dinli 450? Då är det ju lättare att sitta och leta efter maskin. För ibland dyker det ju upp riktigt fina maskiner till bra pris, är man då på hugget går det nog att göra en fin affär.
En sån sak som många ägare kan ju även ha en vettig förklaring, men helt klart så är det ju en sak som drar ner priset i dom flesta fall. Och för din del så är det ju lättare att sälja vidare om det inte är 8 tidigare ägare.
Men vissa kollar/bryr sig nog inte heller, men dom flesta tycker nog det är lite väl många.
Har du provkört några maskiner? Och vad tyckte du då?
Har du någon bekant som kan låna dig en maskin för att åka lite längre på?
Har bara provåkt polarens dinli, så jag har ju inte så mkt att jämnföra med. Det jag hängt upp mig på är ju dom där jävla dämparna! Någon som kan ge en objektiv syn på dinlis icke nitro dämpare vs nitro dämpare vs annan quads dämpare?
"Alla" säger ju att dinlis dämpare är skit och att då köpa en med icke nitro dämparna känns ju bara fel!
-
I den prisklassen du letar i så är det lite sämre dämpare på maskinerna.
Nitro dämparna är hårdare än dom andra "med gul fjäder"
-
Vart i sverige är det du letar efter hjuling????
-
Jag tycker du ska gå på magkänslan, känns det inte rätt så köp inte.
Om du misstänker att du kanske vill byta upp dig till värre om du fastnar, då är det ju bra att köpa en maskin som du tror kommer bli någorlunda lättsåld och ge dig dom flesta tusingarna tillbaks. Annars kan du ju lika gärna köpa en värre från början, så slipper du fundera. Det blir nog inte mindre roligt med en finare maskin.
Om du inte har väldigt bråttom så kommer det ju garanterat ut många "nya" maskiner på marknaden den närmsta tiden.
Men du verkar ha bestämt dig för Dinli 450? Då är det ju lättare att sitta och leta efter maskin. För ibland dyker det ju upp riktigt fina maskiner till bra pris, är man då på hugget går det nog att göra en fin affär.
En sån sak som många ägare kan ju även ha en vettig förklaring, men helt klart så är det ju en sak som drar ner priset i dom flesta fall. Och för din del så är det ju lättare att sälja vidare om det inte är 8 tidigare ägare.
Men vissa kollar/bryr sig nog inte heller, men dom flesta tycker nog det är lite väl många.
Har du provkört några maskiner? Och vad tyckte du då?
Har du någon bekant som kan låna dig en maskin för att åka lite längre på?
Har bara provåkt polarens dinli, så jag har ju inte så mkt att jämnföra med. Det jag hängt upp mig på är ju dom där jävla dämparna! Någon som kan ge en objektiv syn på dinlis icke nitro dämpare vs nitro dämpare vs annan quads dämpare?
"Alla" säger ju att dinlis dämpare är skit och att då köpa en med icke nitro dämparna känns ju bara fel!
Dinlis vanliga dämpare är bättre än vad man kan tro. du måste provköra :)
Sjukt nöjd med dom efter o ha ställt in dom som jag ville ha dem :)
Skulle dock kunna få mer grepp fram o bredda lite men men :P
-
Vart i sverige är det du letar efter hjuling????
Gärna i Östergötland, och har verkligen en fin jag kan köpa som gått 300 för 22 men så är de ju det där med dämparna :-\
-
Men om det bara är dämparna som skiljer så kan du ju köpa en med de sämre dämparna för att så småningom uppgradera till andra dämpare när ekonomin tillåter, OnlyHenke har ju en gammal 450 men med uppdaterade dämpare.
-
Men om det bara är dämparna som skiljer så kan du ju köpa en med de sämre dämparna för att så småningom uppgradera till andra dämpare när ekonomin tillåter, OnlyHenke har ju en gammal 450 men med uppdaterade dämpare.
Jo sant, men har annat projekt jag vill lägga pengar på. Så har jag köpt en så ska jag inte behöva slänga ut massa på den utan va nöjd ändå.
-
Som sagt! häng inte upp dig på dämparna. om den är fin så köp den ()p
Dämparna är inte sämre, Bara färre intsällingsmöjligheter.
-
Imorgon blir jag stolt quad ägare :headbang:
Det blev Dinlin jag skrev om i starten av tråden och det slutade med att jag får den för 21 000. Tror jag kommer bli nöjd.
Någon som vet var alla strypningar sitter? 8)
-
Välkommen till en av dom roligaste sport/fritidsysslan.
finns en del att göra
1-Byt till sportavgassystem.
2-Förgasaren skall du bestycka, läs Dinli avdelningen här på forumet (bestyckar-tråden)
3- Byt luftfilter till Uni eller liknande
4- kolla gasnivåskruven i tumgas så den är längst ut
5- dreva
6- cdi trimma
se till att byta olja+filter var 100e mil, stift var 300-400 mil
serva filtret noga med tvätt+olja, gärna SWWAFF-Rockoil då det har kanon flöde, snåla inte på filter service, har du kört i dammig miljö serva det efter varje körning, annat fall var 3-5de tank
Marving är dynotestade slipon till dinli
http://mc-butikenshop.se/produkt/Marwing-slip-on-for-Dinli-450
ps: dom gamla dämparna lär vara bättre/mjukare till offroad än Nitro dämparna som enbart duger till gatkörning
-
trimCDIbox tillsalu
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34899.0
-
Välkommen till en av dom roligaste sport/fritidsysslan.
finns en del att göra
1-Byt till sportavgassystem.
2-Förgasaren skall du bestycka, läs Dinli avdelningen här på forumet (bestyckar-tråden)
3- Byt luftfilter till Uni eller liknande
4- kolla gasnivåskruven i tumgas så den är längst ut
5- dreva
6- cdi trimma
se till att byta olja+filter var 100e mil, stift var 300-400 mil
serva filtret noga med tvätt+olja, gärna SWWAFF-Rockoil då det har kanon flöde, snåla inte på filter service, har du kört i dammig miljö serva det efter varje körning, annat fall var 3-5de tank
Marving är dynotestade slipon till dinli
http://mc-butikenshop.se/produkt/Marwing-slip-on-for-Dinli-450
ps: dom gamla dämparna lär vara bättre/mjukare till offroad än Nitro dämparna som enbart duger till gatkörning
Tack för tipsen!