ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 15 mars 2011 kl. 20:45:15

Titel: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: FormerMazda skrivet 15 mars 2011 kl. 20:45:15
Har läst så mycket gott om denna koppling så det börjar så smått planeras för en sån.
Men, hur är det att finlira med en sån? Jag tänker att när man vill smyga igång över nåt stenparti eller liknande, hugger en Dr Pulley i då så det blir ryckigt, eller beter den sig som original i det avseendet?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: holtz skrivet 15 mars 2011 kl. 21:13:35
Jag har en Dr Pulley koppling i min CF och upplever att den betersig som original men med ett distinktare grepp mycket tidigare absolut inga problem att smyga iväg.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Bast3rd skrivet 15 mars 2011 kl. 21:14:28
Jag har för mig att man kan smygköra med den utan att den blir ryckig men rätta mig om jag har fel funderar åxå på köpa en.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: bersman skrivet 15 mars 2011 kl. 22:37:49
har kört med en pulley i två eller tre veckor nu å ja tycker den fungerar fin fint att smyga med. tycker nästan de är lättare nu när den biter bättre på gasen :) sen har de blivit att ja fått kört på högen i djupsnön :) tycker inte de är nog med fart på lågen när man kör i snö. innan kopplings bytet kunde ja inte köra på högen i djup snö.

har dr pulley och hårdare variator fjäder med 2 brickor i variatorn som följde med kopplingen. så den är schimsad ca 5mm
lite sämre topp fart bara. men att hålla 70 på vägen är inga problem, inget högt varv heller

sitter för övrigt 26" sti mud trax på
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: holtz skrivet 15 mars 2011 kl. 22:41:55
Om du köper en Dr Pulley koppling så var noga med att kolla så det är den nya varianten !!! Jag fick en av den gamla och den höll ca5 mil. (Den ny varianten är den till höger på bilden) Det som är ändrat på kopplingen är bland annat djupare spår i backarna för bättre bortledning av oljan och sist men inte minst så har dom monterat en skruv så att inte låsringarna kan rotera och slungas av och åka in i min motor  :(veryangry):.
Har nu en ny Dr Pulley koppling monterad och kört ca 9 mil utan problem.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: bersman skrivet 15 mars 2011 kl. 22:52:18
Uuuh nu vart ja jämt nervös :) men de borde ju vara den nya ja fick. Beställde i från trech å var från deras senaste leverans.

Någon kanske vet pulleyns ungefärliga livslängd?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: holtz skrivet 15 mars 2011 kl. 23:02:54
Fick min nya koppling levererad i slutet på februari. Dom kunde tydligen inte leverera nya innan pågrund av ändringar i produktion. Det är iallafall vad jag hört
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: bersman skrivet 16 mars 2011 kl. 06:58:21
Ok. Men då borde de vara den nya. De var ju leverans problem där innan som du sa ja. Fick ju min koppling i slutet på februari å :) men hur som helst är ja helnöjd än så länge
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: buffelhorn skrivet 2 maj 2011 kl. 16:55:18
Är det värt att sattsa på en DrPulley om man har en ny maskin? :dntknow:
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 5 maj 2011 kl. 19:35:20
Det har inte med ny eller gammal utan vad du har maskin till :)

Alla har inte nytta av kopplingen.

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Gamen skrivet 6 maj 2011 kl. 00:13:03
Fundera inte på att köpa, gör det bara, du blir inte besviken. Kan garantera att det går att smyga och den är riktigt kul att köra i skogen och i lera. Men toppfarten är lite låg min gör bara 74km. Fast man åker inte fort i skogen så det räcker bra.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: SugBritt skrivet 7 maj 2011 kl. 14:59:35
Även jag har en Dr.Pulley v.2 dock sitter den monterad i en utv Z6. Just nu är den hos Trech på finjustering, det jag hunnit bedömma är att gummisnodds/vespa syndromet är 100% borta! Innan så vill dom ju varva upp innan hjulingen vill axxa iväg, nu ökar den mer direkt ihop med varvtalsökningen.

Även varvtalet överlag ger en markant varvtalssänkning, Z6:an gick betydligt lugnare i marchfart. Nu har jag ju ingen varvtalsräknare men jag upplevde det som Väldigt mkt lugnare runt 70km/h.

Återkommer efter jag fått tbx den igen :)

//Janne
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 7 maj 2011 kl. 16:14:09
Även jag har en Dr.Pulley v.2 dock sitter den monterad i en utv Z6. Just nu är den hos Trech på finjustering, det jag hunnit bedömma är att gummisnodds/vespa syndromet är 100% borta! Innan så vill dom ju varva upp innan hjulingen vill axxa iväg, nu ökar den mer direkt ihop med varvtalsökningen.

Även varvtalet överlag ger en markant varvtalssänkning, Z6:an gick betydligt lugnare i marchfart. Nu har jag ju ingen varvtalsräknare men jag upplevde det som Väldigt mkt lugnare runt 70km/h.

Återkommer efter jag fått tbx den igen :)

//Janne
Det var kul att läsa, jag själv upplever min X5 som att den varvar väldigt mycket när man ligger i 60-70 med orginal koppling, hoppas den blir lugnar nu då  :) Har precis monterat Dr.pulley jag med, ska bara hälla på olja igen så ska det provköras  :headbang:
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: SugBritt skrivet 7 maj 2011 kl. 16:28:28
Även jag har en Dr.Pulley v.2 dock sitter den monterad i en utv Z6. Just nu är den hos Trech på finjustering, det jag hunnit bedömma är att gummisnodds/vespa syndromet är 100% borta! Innan så vill dom ju varva upp innan hjulingen vill axxa iväg, nu ökar den mer direkt ihop med varvtalsökningen.

Även varvtalet överlag ger en markant varvtalssänkning, Z6:an gick betydligt lugnare i marchfart. Nu har jag ju ingen varvtalsräknare men jag upplevde det som Väldigt mkt lugnare runt 70km/h.

Återkommer efter jag fått tbx den igen :)

//Janne
Det var kul att läsa, jag själv upplever min X5 som att den varvar väldigt mycket när man ligger i 60-70 med orginal koppling, hoppas den blir lugnar nu då  :) Har precis monterat Dr.pulley jag med, ska bara hälla på olja igen så ska det provköras  :headbang:

Skoj Miko, jag väntar med spänning!!!
// :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 7 maj 2011 kl. 18:56:51
Blir nog ingen provkörning idag iaf, när jag skulle sätta tillbaka variatorkåpan så fattas det en av de två "styrhylsorna" som gör att det blir stabilitet i kåpan  :(
Förmondligen har den ramlat ur någonstans, men jag kan inte hitta den  :banghead:
Väntar nu på att grannen ska komma hem, han har svarv så med lite tur har han ett rör som man kan svarva ner i rätta dimenstionerna, typiskt  :(
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: SugBritt skrivet 7 maj 2011 kl. 19:04:36
Ok, va synd :(
Gör hylsorna så mkt mer än att hålla packningen på plats tror du, det kanske dom gör? Hoppas det löser sig...!
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 7 maj 2011 kl. 19:18:15
Nä kanske inte  :dntknow: Någon som vet om man kan köra med hjulingen utan den bakre hylsan? Det finns ju gott om bultar som håller kåpan på plats... :help:
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 7 maj 2011 kl. 21:46:51
om man inte har något stödlager i kåpan så kan man köra utan styrhylsorna, då det inte spelar nån roll om variatorkåpan hamnar några tiondelar fel, men eftersom du har stödlager i din varatorkåpa så är det noga att kåpans lagerläge är 100% i linje med motorns lagerlägen, jag skulle tro att lagerlägena är sam-svarvade efter att kåpan monterats med styrstift, just för att få exakt samma centrumläge, även om kåpan sitter men en massa skruv så kan den fortfarande röras nån tiondel åt olika håll om styrstiften saknas.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 8 maj 2011 kl. 00:13:56
om man inte har något stödlager i kåpan så kan man köra utan styrhylsorna, då det inte spelar nån roll om variatorkåpan hamnar några tiondelar fel, men eftersom du har stödlager i din varatorkåpa så är det noga att kåpans lagerläge är 100% i linje med motorns lagerlägen, jag skulle tro att lagerlägena är sam-svarvade efter att kåpan monterats med styrstift, just för att få exakt samma centrumläge, även om kåpan sitter men en massa skruv så kan den fortfarande röras nån tiondel åt olika håll om styrstiften saknas.

Ja de tankarna har slagit mig med, och de ligger nog mycket i det du säger mannen, men nu har jag hittat ett rör som passar bra efter lite bearbetning med svarven imorgon  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 8 maj 2011 kl. 13:51:12
Nu har jag provstartat hjulingen efter kopplingsbytet, allt verkar rullar på bra  :)
Men är det någon som vet om det är normalt med ett högre ljud från kopplingen? Svårt att beskriva det, men det är lite knackande ljud. Hörs inget på tomgång, men när jag gasar så hörs det.
Har en film på det, men vimeo håller på att behandlar filmen så jag kan inte länka den ännu, men lägger upp den om någon timma  :)  

EDIT: http://vimeo.com/23434121 (http://vimeo.com/23434121)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Buggy skrivet 8 maj 2011 kl. 14:50:06
Det där kan vara att fjädrarna i kopplingen är lite för svaga, ring till Benny på Trech
och hör med honom.  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 8 maj 2011 kl. 18:09:27
Kopplingen har alltid låtit så, det är ju ett "löst centrum" på den :)

Det är normalt, så länge den är tyst på tomgång, den tenderar inte att driva för tidigt?

Hur upplever du hjulingen?

Edit: kollade på filmen och det låter normalt, sen är det ju ingen last på koppling och drivlina på neutral, då låter den lite mer, samt att kåpan dämpar.

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 8 maj 2011 kl. 22:51:42
den lät ju som en diesel! haha miko, du är allt bra sugen på mitt dieselknack...


ja men när den står i neutral så är det ju ingen belastning genom kopplingen, och eftersom det är en enstånka så går inte vevaxeln exakt jämnt och fint utan den rycker till varje gång motorn tänder, därför ligger det och "slår" pga spelet igenom kopplingen, åk ut och kör så det blir lite belastning på kopplingen så ska det tystna, det kan ju även låta sådär när du kör och håller "cruise" gas, dvs när motorn varken driver eller bromsar.

Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 9 maj 2011 kl. 07:54:02
Kopplingen har alltid låtit så, det är ju ett "löst centrum" på den :)

Det är normalt, så länge den är tyst på tomgång, den tenderar inte att driva för tidigt?

Hur upplever du hjulingen?

Edit: kollade på filmen och det låter normalt, sen är det ju ingen last på koppling och drivlina på neutral, då låter den lite mer, samt att kåpan dämpar.

/Benny
Okej med då är allt i sin ordning då, det var nästan lite synd att det inte var nått som var fel för det var ett jädrans väsen på kopplingen om man jämför med orginalen, låter som en blandning av diesel knack och briggs & stratton motor nu  ;D
Men jag kan inte uttala mig om hur jag upplever maskinen ännu, har bara kört lite runt hemma. Ska bli mer testkörning under veckan.
Kopplingen ligger inte och tjuvdrar på tomgång  ()p

Men det lilla jag kört så är det bra bett i kopplingen, men ska man va lite kritisk så tycker jag den slirar för mycket när man smyger iväg. Det är inte destinkt grepp direkt, frågan är om man har rätt fjädersetup?



Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: buffelhorn skrivet 9 maj 2011 kl. 16:41:19
Jag som endast har kört väg hitills, tycker inte att orginalkopplingen slirar. Men det kanske beror på att jag gasar ganska snappt och mycket :D Gillar fart :headbang:
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: swetruck skrivet 9 maj 2011 kl. 20:39:25
Jag har funderat på Dr Pulley kopplingen men upplever inte att min orginal koppling slirar sedan jag bytt variatorfjädern
kanske någon gång enbart nör jag plogat snö , så frågan är märks det stor skillnad med Dr Pulley kopplingen så det är
värt pengarna ?????
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 9 maj 2011 kl. 21:12:32
Om du får möjlighet att testa så kommer du tveklöst att märka att original slirar och att du får ur mer vrid med Dr Pulley :)

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: swetruck skrivet 9 maj 2011 kl. 22:36:02
Okej Benny !!  Jag tror dig o ni har ju brapris på kopplingen nu såg ja , kanske lika bra o beställa en
om du har nån kvar. ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 10 maj 2011 kl. 08:48:54
Då hamnar du i kön för beställda :)
För dom är slut för dagen.

Gör en weborder så du inte glöms bort :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: swetruck skrivet 10 maj 2011 kl. 09:46:02
Okej Benny men hur lång tid innan du har dom hemma igen då??
och måste man betala den innan du har den hemma.???
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 10 maj 2011 kl. 22:17:39
Jag har fått sändningsnr iaf så på gång är det :)

Du KAN ju betala innan men inget krav alls  ()p
Kortbetalare har fraktfritt.

Mvh Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: swetruck skrivet 11 maj 2011 kl. 12:25:54
Så Benny !!   Då har jag lagt en weborder och vart kortköp så det ä fraktfritt   ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: SugBritt skrivet 11 maj 2011 kl. 13:42:17
Så Benny !!   Då har jag lagt en weborder och vart kortköp så det ä fraktfritt   ()p

Skoj-skoj :)

Glöm inte att skriva hur det blev sen
// Janne
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 11 maj 2011 kl. 16:43:23
Nu så verkar det ha ordnat till sig med kopplingen  :) De första dagarna jag testade Dr.pulley kopplingen så var det ett jäkla slirande på den från stillastående till kopplingen fått grepp i trumman och slutat slira.

Detta givetvis till min besvikelse då jag förväntat mig betydligt bättre grepp. Men igår tog jag mig en tur till med mycket blandad körning, den slirade å slirade och jag började lessna regält  :banghead:
Men helt plötsligt efter ca 10-15min körning så greppar den galet bra, helt utan jag gjort något.
Nu är det ett destinkt grepp nästan direkt jag nuddar gasen, och nu känns det att det är bättre ork i maskinen, inga tveksamheter längre när man ger gas.  :djump:

Så den kanske behövde köras in ett tag innan den greppa som den skulle?  :dntknow:

Men nu gör maskinen 75km/h på plan asfalt, alltså lite minder än tidigare. Men det gör mig inget för den är grym att köra i skogen nu i jämförelse med förut  :headbang:


 
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 11 maj 2011 kl. 20:36:33
Skräms inte ;)

Det kan krävas lite inslitning, samma som med nya bromsar på äldre bromsskivor :)

Kul att du är nöjd!

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 11 maj 2011 kl. 21:59:12
Hmmm.....nu tog jag mig en kvällstur, och kunde konstatera att den slirade lika mycket idag.
Men som igår så slutade han slira efter 10-15 minuters körning, någon som upplever samma sak?

Jag kör med Helsyntet 15-40W med Jaso spec för våtkopplingar.
Måste kopplingen bli ordentligt varm innan han bettar som han ska?  :help: Är det normal?
Vad säger du Benny? Kommer kopplingen beté sig såhär jämt?

Hur upplever ni det som har Dr.pulley monterad, slirar era kopplingar mycket i början innan hjulingen blivit ordentligt varm?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 11 maj 2011 kl. 22:05:30
Hm, det va konstigt, så har dom vi monterat här inte uppfört sig.

Skillnaden är väl oljan annars har jag inget bra svar för stunden.
Vi kör 10-40w semisyntet.

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 11 maj 2011 kl. 22:24:54
Hm, det va konstigt, så har dom vi monterat här inte uppfört sig.

Skillnaden är väl oljan annars har jag inget bra svar för stunden.
Vi kör 10-40w semisyntet.

/Benny
För att förtydliga lite mer då, det är inte så att kopplingen slirar hela tiden man kör.
Utan ställer jag mig helt still med hjulingen på plan mark och lägger i lågen, därefter gasar jag iväg rätt lungt, då känner jag och även hör hur han slirar tills jag kommit 5 meter bort då greppar han helt och det blir ett "Polaris Juckande". Och för er som inte vet vad det är så testa att smyga med en polaris.

När den väl greppat tag efter ca 5 meter då slirar den inte nått vad jag kan känna eller märka, men skulle jag åter igen stanna och gasa iväg lungt så slirar den lika mycket igen.

Skillnaden sen då när man kört i 10-15 min och kopplingen fungera som den ska.
Ställer jag mig still på samma vis som tidigare och smyger iväg på lågen så slirar den max den först decimetern sen har jag fullt grepp.

Synd man inte bor närmare Benny, då skulle du få testa den  :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Gamen skrivet 12 maj 2011 kl. 14:43:48
Min slirar inget vad jag har känt iallafall och toppfarten är som du säger 74 km men jäkligt kul att köra i skogen. Jag har den olja som Trech använder och så har jag variatorkitt monterat.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 13 maj 2011 kl. 08:04:36
Min slirar inget vad jag har känt iallafall och toppfarten är som du säger 74 km men jäkligt kul att köra i skogen. Jag har den olja som Trech använder och så har jag variatorkitt monterat.
Slirar den inte något alls, har du fullt grepp i kopplingen direkt från start?

Jag bytte olja igår igen, men ingen av firmorna hade någon delsyntet som passade hjulingen så nu kör jag med Statoil helsyntet 15w-40 med följande spec API, SG, JASO, MA, och den har fungerat jätte bra tidigare.
Men jag kan inte säga att det blev något bättre  :(
Så det blir väll att ragga efter någon delsyntet och testa byta olja igen, men hinner inte få tag i något innan helgen, ska ju på ND ATV körning på lördag.

Skulle va intressant att testa med Gulf oljan som ni kör med Benny  :)

 

 
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 13 maj 2011 kl. 08:07:59
Tjena, jag skickar 2L olja till dig så får vi se :)

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 13 maj 2011 kl. 11:27:45
Tjena, jag skickar 2L olja till dig så får vi se :)

/Benny

Tackar och bockar Benny, kanon service  ()p  :sunny:
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Bugbear skrivet 14 maj 2011 kl. 23:21:09
Nu har jag oxå lagt en order på en Dr. Pulley.... Ska bli spännande att se skillnaden.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 maj 2011 kl. 00:27:46
jag kan intyga det Miko påstår, jag provade hans hjuling idag och det kände som den slirade mer än sist jag jag provade den, och då hade den originalkopling det märktes också att efter 5-10 meter ryckte det till lite och motorvarvet sjönk och hjulingen började rulla snabbare.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 15 maj 2011 kl. 09:30:33
Va bra Oskar att du testat du med, kan behövas fler som känner på den!
Önskar jag kunde men det är ju inte nästgårds :)

Det MÅSTE hänga ihop med oljan, finns ju inget annat som kan påverka detta tycker jag.

Ni får testa på tisdag, då oljan troligen landar hos er!

/benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 maj 2011 kl. 10:24:01
Va bra Oskar att du testat du med, kan behövas fler som känner på den!
Önskar jag kunde men det är ju inte nästgårds :)

Det MÅSTE hänga ihop med oljan, finns ju inget annat som kan påverka detta tycker jag.

Ni får testa på tisdag, då oljan troligen landar hos er!

/benny

har du sålt fler dr pulleys här i krokarna? finns ju rätt många CF'ar här då vi har en CF-ÅF ganska nära, då kunde ju miko jämfört mot nån annan maskin.

Helsyntetolja är ju "halare" då alla molekyler är exakt lika stora, vilket är väldigt bra för lager och allt annat i en motor, det kan jämföras med ett kullager där alla kulor är precis lika stora, det ger låg friktion vilket ju är önskvärt.

Mineralolja har olika stora molekyler, som ett kullager där vissa av kulorna vore nån hundradels millimeter mindre, det gör ju att det bara lagrar på de största kulorna, alltså ökad friktion och slitage.

Delsyntet är enligt mig (egen åsikt) lurendrejeri då det egentligen är en mineralolja som är utspädd med lite syntet... den brukar dock kosta inte långt från en helsyntet, fastän den kanske bara innehåller 20% syntetolja.

däremot är en våtkoppling beroende av att den får bra grepp, och då kanske oljan spelar en roll där, om oljan är för hal så greppar inte beläggen riktigt.

det känns nästan som att den där vridmomentansättningsfunktionen träder in lite för sent.
för hjulingen börjar ju att röra sig direkt man gasar, dock med ett ganska högt motorvarv, låter som typ minst dubbla tomgångsvarvet, och så rullar den iväg och när man kom upp i 4km/h så blir det ett ryck och varvet sjunker och farten ökar, det är väl då momentfunktionen träder in och pressar beläggen mot trumman ännu hårdare antar jag.
det kanske skulle varit mjukare fjädrar till momentfunktionen så den påverkas tidigare?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: SugBritt skrivet 15 maj 2011 kl. 12:51:49
Fas det jagfunderar på gällande våtkopplingen.... När man nu bytt till en Pulleykoppling så behövs väl ingen speciell olja (lite off topic)? Iom att denna koppling är helt mekansik utan dom känsliga beläggen osv..... behövs verkligen olja för våtkoppling då? Jag vet att jag tog upp detta med Trech då jag bytte i min sätasexa (utv´n), då blev det så att jag ändå fyllde upp med "riktig" olja.
Men....?

Jag tycker att det Borde funka med en vanlig olja efter bytet, tänker jag helt fel eller? Inte för att jag är snål eller så, mest för det tekniska som jag funderar! Jag kommer fortsätta köra på våtkopplingsoljan om inget annat bestäms..;)

// Janne
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 15 maj 2011 kl. 14:37:29
jag kan intyga det Miko påstår, jag provade hans hjuling idag och det kände som den slirade mer än sist jag jag provade den, och då hade den originalkopling det märktes också att efter 5-10 meter ryckte det till lite och motorvarvet sjönk och hjulingen började rulla snabbare.
Tack Oskar, som benny säger så är det bra om fler testar den och du oskar upplevde samma sak som mig.
Men igår så testade du den när han var varm Oskar och du tyckte han slira mycket då med, vilket även jag tycker, när oljan och koppling är kall så är det betydligt värre.
Ska inte köra mer med han förens jag fått i Gulf oljan nu  :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 maj 2011 kl. 17:05:11
Fas det jagfunderar på gällande våtkopplingen.... När man nu bytt till en Pulleykoppling så behövs väl ingen speciell olja (lite off topic)? Iom att denna koppling är helt mekansik utan dom känsliga beläggen osv..... behövs verkligen olja för våtkoppling då? Jag vet att jag tog upp detta med Trech då jag bytte i min sätasexa (utv´n), då blev det så att jag ändå fyllde upp med "riktig" olja.
Men....?

Jag tycker att det Borde funka med en vanlig olja efter bytet, tänker jag helt fel eller? Inte för att jag är snål eller så, mest för det tekniska som jag funderar! Jag kommer fortsätta köra på våtkopplingsoljan om inget annat bestäms..;)

// Janne
det sitter friktionsbelägg i en dr pulley med, fast det är 4st istället för 5 som originalkopplingen hade. men likväl ett friktionsmaterial som kräver speciell olja..
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 22 maj 2011 kl. 21:59:40
Hur gick det nu med den slirande kopplingen  :hmmm:

Jo, efter snabb leverans från trech  ()p med ny olja så kan jag bara konstatera att det berodde på oljan.
Efter ett tredje oljebyte ;D på två veckor så verkar kopplingen va kompis med oljan, visst den slirar lite lite ännu men det blev betydligt bättre, jag märker fortfarande en liten skillnad på själva sliret i kopplingen när oljan är varm mot när den är kall, men det är betydligt mindre slir mot innan. Så ett oljebyte till skulle nog inte skada, så man är säker på att all helsyntetsolja blir borta.
Kan även säga att friktionsljudet från kopplingen är lägre nu med denna Gulf semisyntet 10w-40 olja  ()p

Så ett råd till er andra, kör inte med helsyntetsolja, kopplingen är ikke vän med den oljan  :nono:   

Vill tacka Trech och ni andra som gett mig råd för att lösa mitt "slirande" problem  :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 28 maj 2011 kl. 12:42:45
och jag kan bekräfta att den blivit betydligt bättre då jag testade igår, nu höjs inte varvtalet speciellt mycket utöver tomgångsvarv innan hjulingen rör på sig, förut fick man nästan ha dubbla tomgångsvarvet för att den skulle gå framåt.

en fundering är ju om det finns JASO-tillsats att köpa separat, som man kan blanda med vanlig bil-motorolja..
t.ex. som till bakaxlar med lamelldiff, så kan man köpa en liten flaska med ett lamell-additiv som man tillsätter till oljan, om det funnits nåt liknande till MC med våtkoppling  (även en MC med manuell koppling i oljebad måste ju ha JASO) så kunde man ju använt mineralolja och se om kopplingen blev ännu bättre.
för delsyntet innehåller nämligen en mindre del syntetolja, och det som detta fenomenet kan ha berott på är att syntetolja ger mycket lägre friktion pga. lika stora molekyler, jämför med ett kullager där alla kulor är exakt lika stora= det perfekta kullagret, men mineral har olika storlek på molekylerna och bara en del av dom tjänar som "kulor" i lagren, alltså går en motor (marginellt) trögare med mineral och det blir högre friktion, vilket är önskvärt i en våtkoppling.

Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: atviggesund skrivet 17 augusti 2011 kl. 19:37:08
Har nu monterat Dr Pulley men inte kunnat provköra än. Har ingen olja. Själva monteringen gick fint och den verkade passa som den skulle :)

Nåt som slog mig när jag satte dit variatorbrickorna var att det inte är så konstigt att toppfarten sjunker. Fjädern komprimeras så mycket av brickorna att variatorn inte kan växla ut helt. Skulle ju funka med en fjäder som har färre varv så att den kan komprimeras mer. Ska testa hur det blir annars ryker brickorna.

Återkommer efter morgondagens provkörning  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Rickard J skrivet 19 augusti 2011 kl. 11:43:45
Då har man beställt Dr. Pulley kraftpaket från Trech :)
Ska bli intressant om man kan få ner all effekt i marken  O0
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Bugbear skrivet 21 augusti 2011 kl. 20:57:58
I fredags 19/8-2011 besökte jag och min  X7:a Trech. Det blev en Dr. Pulley och en 250 mila service. Hittills är jag super nöjd med Pulley kopplingen. Har bara kört 3-4 mil än. Den biter i bra och skillnaden mot original känns verkligen. Krypkörning är inga som helst problem. Dock ger den ifrån sig ett dunkande ljud, men detta är ju normalt för den kopplingen.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: swetruck skrivet 21 augusti 2011 kl. 21:26:33
Kan bara hålla med har nyss monterat dr.pulley och är supernöjd med hur den går ,
men håller med om att det blir lite dunkande ljud från den  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 22 augusti 2011 kl. 08:20:38
Härligt!

Håll mig uppdaterad :)

Ljudet kommer som tidigare sagt av den HiT-funktion som gör att centrum i kopplingen rör sig, och ibland så att kopplingen tar i trumman lite.
Detta sker bara vid ingen eller dellast, så kör på bara :)

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: FormerMazda skrivet 22 augusti 2011 kl. 21:24:07
Betyder detta att det finns en som jag kan köpa nu?  :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 22 augusti 2011 kl. 22:19:06
Finns 2 kvar av sändningen :)
Sålt 3 idag så... Dom går åt!

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: FormerMazda skrivet 23 augusti 2011 kl. 07:10:01
Toppen!men då vill jag beställa en då, med packning och olja som vi pratade om när jag var hos er.  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: smirre67 skrivet 23 augusti 2011 kl. 07:54:39
Hoppas att det finns kvar någon koppling och fjäder till mig med, lade just en weborder.

Bara att vänta och se...  :D
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Rickard J skrivet 25 augusti 2011 kl. 21:07:47
Då har även JAG blivit en i gänget med Dr. pulley koppling och kraftigare fjäder i den bakre variatorn. Instämmer med föregående om att när den e kall, så slirar den en del, men blir BETYDLIGT bättre när den blivit varm :) Kör på samma olja som när den levererades, d.v.s nån china skit. Bettar på BRA kan jag säga. Med 4 hjulsdriften inkopplad (Måste ha den i annars så spinner det bara) så hugger det tag så man verkligen får hålla i sig. Shit pomesfrittes. Men som vissa tidigare har sagt att den går långsammare kan jag inte hålla med om. Gör fortfarande 105 km/h. Hela maskinen har nu gått 7 mil :lol:


Tackar å bockar Benny för snabb leverans :)

Kollade lite på Cross & EnduroCompaniet. Där säljer dom bla. helsyntet 10w50 racingolja som dom kallar det till 4-taktarna å dom kör ju med "våt" koppling. Varför skulle inte det fungera? Iof. så kör dom med en massa lameller, men ändå.
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Miko skrivet 25 augusti 2011 kl. 21:44:12
Då har även JAG blivit en i gänget med Dr. pulley koppling och kraftigare fjäder i den bakre variatorn. Instämmer med föregående om att när den e kall, så slirar den en del, men blir BETYDLIGT bättre när den blivit varm :) Kör på samma olja som när den levererades, d.v.s nån china skit. Bettar på BRA kan jag säga. Med 4 hjulsdriften inkopplad (Måste ha den i annars så spinner det bara) så hugger det tag så man verkligen får hålla i sig. Shit pomesfrittes. Men som vissa tidigare har sagt att den går långsammare kan jag inte hålla med om. Gör fortfarande 105 km/h. Hela maskinen har nu gått 7 mil :lol:


Tackar å bockar Benny för snabb leverans :)

Kollade lite på Cross & EnduroCompaniet. Där säljer dom bla. helsyntet 10w50 racingolja som dom kallar det till 4-taktarna å dom kör ju med "våt" koppling. Varför skulle inte det fungera? Iof. så kör dom med en massa lameller, men ändå.
105km/h  :o Min gör 75 max, dock börjar jag få rätt sliten rem så det gör ju sitt, men 105 har jag aldrig någonsin fått upp den i. Ang kopplingen, häll inte i helsyntet, min erfarenhet säger att kopplingen inte gillar det som du även kan läsa i mina tidigare inlägg. Jag kommer aldrig mer köra på helsyntet iaf  :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Rickard J skrivet 25 augusti 2011 kl. 21:58:36
Då har även JAG blivit en i gänget med Dr. pulley koppling och kraftigare fjäder i den bakre variatorn. Instämmer med föregående om att när den e kall, så slirar den en del, men blir BETYDLIGT bättre när den blivit varm :) Kör på samma olja som när den levererades, d.v.s nån china skit. Bettar på BRA kan jag säga. Med 4 hjulsdriften inkopplad (Måste ha den i annars så spinner det bara) så hugger det tag så man verkligen får hålla i sig. Shit pomesfrittes. Men som vissa tidigare har sagt att den går långsammare kan jag inte hålla med om. Gör fortfarande 105 km/h. Hela maskinen har nu gått 7 mil :lol:


Tackar å bockar Benny för snabb leverans :)

Kollade lite på Cross & EnduroCompaniet. Där säljer dom bla. helsyntet 10w50 racingolja som dom kallar det till 4-taktarna å dom kör ju med "våt" koppling. Varför skulle inte det fungera? Iof. så kör dom med en massa lameller, men ändå.
105km/h  :o Min gör 75 max, dock börjar jag få rätt sliten rem så det gör ju sitt, men 105 har jag aldrig någonsin fått upp den i. Ang kopplingen, häll inte i helsyntet, min erfarenhet säger att kopplingen inte gillar det som du även kan läsa i mina tidigare inlägg. Jag kommer aldrig mer köra på helsyntet iaf  :)

Nä, jag ska inte hälla i helsyntet ;)

Men JA, den gör 105. Enligt mätaren iallafall. Det har den gjort från dag 1. Den gick hur som helst inte långsammare med kraftigare fjäder å Dr. Pulley.
Jag kör en -11. Vet inte om dom går fortare än dom "äldre"
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Oskar P skrivet 25 augusti 2011 kl. 22:52:50
Då har även JAG blivit en i gänget med Dr. pulley koppling och kraftigare fjäder i den bakre variatorn. Instämmer med föregående om att när den e kall, så slirar den en del, men blir BETYDLIGT bättre när den blivit varm :) Kör på samma olja som när den levererades, d.v.s nån china skit. Bettar på BRA kan jag säga. Med 4 hjulsdriften inkopplad (Måste ha den i annars så spinner det bara) så hugger det tag så man verkligen får hålla i sig. Shit pomesfrittes. Men som vissa tidigare har sagt att den går långsammare kan jag inte hålla med om. Gör fortfarande 105 km/h. Hela maskinen har nu gått 7 mil :lol:


Tackar å bockar Benny för snabb leverans :)

Kollade lite på Cross & EnduroCompaniet. Där säljer dom bla. helsyntet 10w50 racingolja som dom kallar det till 4-taktarna å dom kör ju med "våt" koppling. Varför skulle inte det fungera? Iof. så kör dom med en massa lameller, men ändå.
105km/h  :o Min gör 75 max, dock börjar jag få rätt sliten rem så det gör ju sitt, men 105 har jag aldrig någonsin fått upp den i. Ang kopplingen, häll inte i helsyntet, min erfarenhet säger att kopplingen inte gillar det som du även kan läsa i mina tidigare inlägg. Jag kommer aldrig mer köra på helsyntet iaf  :)

varvar din ut vid 75? eller ökar den mer i nerförsbackar?
tråkigt detta med syntetoljan egentligen för syntet är ju det bästa man kan hälla i en motor men funkar det inte med kopplingen så gör det ju inte...
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: stmw skrivet 27 augusti 2011 kl. 20:41:29
Jag vill tacka Trech för den fina filmen hur man monterar Dr Pulley. Den gjorde hela monteringen mycket lätt. Nu går min Goes som den aldrig har gjort förr, den slirar ingenting oavsett om den är varm eller kall. Jag bytte kopplingstrumman samtidigt som kopplingen och hällde i Gulf olja från Trech. Det går i lite mer än de 2 liter jag fick med. Är man nogrann med allt så kan man inte göra fel.
Jag var på storträffen som Botkyrka MK hade, och det var kanonroligt att köra med den "nya" maskinen. Många undrade om det verkligen var en Goes med orginalmotor, för den gick och lät inte som det. ':)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: atviggesund skrivet 27 augusti 2011 kl. 21:35:04
Min slirar också när den är kall. Kör på delsyntet 10-40. Gjorde ett test i dag. Backade uppför en brant slänt och det gick hur fint som helst. Ingen backspärr slog till. Hade aldrig gått med orginalkopplingen.

Testade även att bromsa fast den på blöt asfalt vilket resulterade i hjulspinn :). Detta med högväxel i alltså. Går även att köra runt på högen i skogen nu också. Inget man ska göra kanske men kul att testa  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: AndersLindqvist skrivet 30 augusti 2011 kl. 23:16:22
Det blir verkligen så mycket bättre då altså?
Jag har funderat länge på om jag ska testa en ny koppling men inte vågat då jag har den där "3års garanti" kvar.

Men blir det bättre grusvägslek så vetifan om jag inte skulle testa ändå, för just nu är jag avundsjuk på kompisens adly300xs som är mycket roligare på grusväg än min tunga Goes som känns som att den ska slå runt istället för att sprätta :(

Räcker det att byta fjäder om man har originaldäck eller ska man satsa på hela kopplingen direkt?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: Bugbear skrivet 31 augusti 2011 kl. 21:40:25
Min slirar också när den är kall. Kör på delsyntet 10-40. Gjorde ett test i dag. Backade uppför en brant slänt och det gick hur fint som helst. Ingen backspärr slog till. Hade aldrig gått med orginalkopplingen.

Testade även att bromsa fast den på blöt asfalt vilket resulterade i hjulspinn :). Detta med högväxel i alltså. Går även att köra runt på högen i skogen nu också. Inget man ska göra kanske men kul att testa  ()p

Jag upplever inte att min slirar någonting. Håller jag in frambromsen på min kan jag gasa iväg med låsta framhjul på torr asfalt med H-vxl. Nere vid Trech efter monteringen gjorde vi detta och det resulterade t.o.m i en liten wheelie.  :) (Nu talar vi om ett par cm hög)  :lol: Men visst Benny hade vi marklyft?  :lol: Fick du med det på filmen?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 1 september 2011 kl. 19:30:07
Detta låter fint grabbar! :)

Ja vi fick hjullyft, jag va inte med på det riktigt men det va på högen :)
Fick det inte på film, när du körde ser man att det lättar lite, bara lite, det finns på film.

Kopplingarna är slut men är på väg in, det tar ett tag men jag rekommenderar att göra förbeställning i shoppen så jag har koll på när ordern gjordes, sen skickas dom i turordningen så länge dom finns i lager.

/Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: atviggesund skrivet 1 september 2011 kl. 19:36:49
Jo är ju skoj när den är varm men måste ju gå att få till det när den är kall också. Beror kanske på oljan iaf  :hmmm:
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: FormerMazda skrivet 2 september 2011 kl. 07:50:36
Har jag inte lagt order så skyller jag mig själv för att inte ha fått hänga med denna gången.
Men jag ville ju egentilgen haft en monterad när jag var hos er. Nåväl, lägger order så det syns, så får jag också leka med de tuffa grabbarna sen!  :)

Har ni fått min servicebok förresten?

Edit: Order lagt (000212)
Skynda ta hem nu!  ()p

Edit igen! Åh nej! Glömde ju att jag vill ha ett handbromshandtag! Mitt har gått av och jag orkar inte stimma med garanti. Erat artikelnummer är X5K-06-09. Går det att lägga på ordern?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: T skrivet 3 september 2011 kl. 15:29:53
Hej :)

Snart är du med :D

Svara på orderbekräftelsen att du vill lägga till :)

Mvh Benny
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: race skrivet 27 februari 2013 kl. 23:14:01
Efter att ha läst igenom denna tråden så tänkte jag lyfta den lite och höra om alla fortfarande är nöjda med sina dr pulley's?
Man blir ju sjukt sugen att beställa en till z6an  ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 februari 2013 kl. 07:09:56
Som jag brukar säga: har du pengar till den så kommer du inte ångra den.
Enda nackdelen är att åtminstone min knackar lite, men detta ska vara minskat på senare modeller?

Men köp bare! Det blir en helt ny maskin!
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: luddde skrivet 28 februari 2013 kl. 09:18:09
Håller med Race att man blir sugen, väntar med spänning på att kunna beställa en på Trech och uppleva skillnaden  :D ()p
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: race skrivet 28 februari 2013 kl. 10:26:34
Ska du göra jobbet själv Ludde? :)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: luddde skrivet 28 februari 2013 kl. 12:20:18
Jag har inte bestämt mig, ska kolla lite vad verkstaden tar för arbetet, på Z6an är det ju bökigare å byta koppling jämfört med ex 500 eller X7. Å skulle nått gå sönder beroende på hur det monterats så kan man ju klaga å få det fixat :) betydligt surare å börja plocka ned det själv. Hur tänker du?
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: race skrivet 28 februari 2013 kl. 12:40:42
ja du, jag vet inte riktigt! håller väl nästan med dig lite också men hur svårt kan det igentligen vara?
jag tar min och kommer hem till dig så byter vi på bägge samtidigt! ;)
Titel: SV: Dr Pulley och finlir
Skrivet av: FormerMazda skrivet 28 februari 2013 kl. 12:44:49
Det är inte svårt. Där svårt skulle vara lika med hur saker sitter och fungerar.
Men en muttersmack med passande hylsa till variatorerna är ett måste. I övrigt duger vanliga verktyg.

Sen behövs kopplingen, olja, packning och oljefilter.

Men det kanske är trångt på en Z6?