ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Rikard79 skrivet 15 mars 2011 kl. 12:15:58

Titel: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 15 mars 2011 kl. 12:15:58
Hej igen!!!
Nu när man äntligen börjar få klarhet i valet mellan Kina maskin och märkes maskin kom genast nästa problem upp.
Som rubriken lyder Ska man ha terräng eller väg regg?
Ja jag vet att det beror på vad man ska ha maskinen till och vart man bor osv det har jag sökt mig till! Men nu e det ju så att man forskat lite bland lagar och regler och info från div ÅF.
Kör man väg reggat men bortplockad strypning så räknas det som ej besiktat ej skattat och oförsäkrat fordon vilket KAN leda till indraget körkort och böter. Sen i olyckssyfte så kan man bli vållande att betala kostnad för rep på det man skadar i värsta fall en person.
Kör man terräng reggat och mot förmodan blir stoppad ( Om man kör normalt ) så gäller det 600 Kr i böter fast försäkringen täcker vid olycka ?
OBS!!! Detta är uppgifter från olika ÅF inget jag forskat djupare i.
Så det e då min fråga Väg eller terräng regg bor lit utanför stan men vill gärna kunna åka grusvägar och ibland landsväg till terrängen.
Mvh Rikard
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: jaas skrivet 15 mars 2011 kl. 12:22:06
Den blir inte oförsäkrad bara för att strypningen är borta, blir som när man kör trimmad moped och då gäller fortfarande trafikförsäkring.

Samt att det är mera än 600 i böter att köra terrängreggat på väg, har för mig det är mellan 1500-1800 kr.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 15 mars 2011 kl. 12:31:21
Ok då e det bara försäkringen på egen maskin som försvinner ( Det e ju inte så kul heller ).
Sen dom där 600:- va de han själv som fått i somras när han körde terräng regg på ägen.
Men då kan det ju va lugnast att välja väg regg endå känns det som fast dom e lite dyrare.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 mars 2011 kl. 12:57:52
Sen beror det väl på hur mkt väg man åker, och vilka vägar.

Jag gillar att kunna åka på vilka vägar som helst, oavsett om det är en grusväg eller större asfaltsvägar. Skönt att kunna åka och tanka eller handla utan att behöva bry sig alls om att man är på vanlig väg.

Sen finns det ju dom som tror att alla fyrhjulingar är olagliga att köra på vägen över huvudtaget, då kan det ju vara skönt att bara förklara att maskinen är mc-reggad och att man har lika stor rätt att åka på vägen som alla andra.
Nu har jag inte råkat ut för någon sådan som jag pratat med, men väl en kärring som stod och viftade och såg grinig ut. Var på väg till jobbet så jag hade ingen lust att stanna och prata med kärringen då.

Jag tycker det känns som man får mer användning för maskinen när den är mc-reggad, olagligt i terrängen är det ju så gott som jämt ändå även med terräng-reggat.

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Lite info
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Lowest skrivet 15 mars 2011 kl. 18:13:22
Den blir inte obesiktad oskattat eller oförsäkrad om strypningen är bortplockad vem fan har lurat i dej det  :(veryangry):

Jag har alldrig åkt med strypningarna i mina maskiner och jag har blivit stoppad ett antal gånger och det enda dom kollar är körkortet och att den är mc-reggad.

Man blir fortfarande stoppad och dom säger att man ska ha A-kort  :lol: dom har inte riktigt koll på vad som gäller.

Jag kört ca 3000mil med mina jag ägt och alla har varit mc-reggade.

Det kostar 1000:- i böter om du kör på väg med terrängreggad.

Hade jag åkt terrängreggad med mina har det blivit jävligt dyrt (blivit stoppad eller dom åkt efter och kollat plåten säkert 50 gånger) 
Så därför säger jag att man ska åka mc-reggat  ()p
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Oskar P skrivet 15 mars 2011 kl. 18:46:04
Sen beror det väl på hur mkt väg man åker, och vilka vägar.

Jag gillar att kunna åka på vilka vägar som helst, oavsett om det är en grusväg eller större asfaltsvägar. Skönt att kunna åka och tanka eller handla utan att behöva bry sig alls om att man är på vanlig väg.

Sen finns det ju dom som tror att alla fyrhjulingar är olagliga att köra på vägen över huvudtaget, då kan det ju vara skönt att bara förklara att maskinen är mc-reggad och att man har lika stor rätt att åka på vägen som alla andra.
Nu har jag inte råkat ut för någon sådan som jag pratat med, men väl en kärring som stod och viftade och såg grinig ut. Var på väg till jobbet så jag hade ingen lust att stanna och prata med kärringen då.

Jag tycker det känns som man får mer användning för maskinen när den är mc-reggad, olagligt i terrängen är det ju så gott som jämt ändå även med terräng-reggat.

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Lite info
håller fullständigt med! dessutom är det inte i terrängen snuten står...
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Stable skrivet 15 mars 2011 kl. 19:31:34
Jag kört ca 3000mil med mina jag ägt och alla har varit mc-reggade.

Det kostar 1000:- i böter om du kör på väg med terrängreggad.

Hade jag åkt terrängreggad med mina har det blivit jävligt dyrt (blivit stoppad eller dom åkt efter och kollat plåten säkert 50 gånger) 
Så därför säger jag att man ska åka mc-reggat  ()p

Kör du med raka rör eller vad är det som gör polisen så intresserade av dig? :hmmm:

Jag är nog uppe i ca 1500 körda mil på hjuling, och har aldrig blivit stoppad. Möter polisen flera ggr i veckan och dom tittar knappt åt en.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Lowest skrivet 15 mars 2011 kl. 19:41:27
Jag kört ca 3000mil med mina jag ägt och alla har varit mc-reggade.

Det kostar 1000:- i böter om du kör på väg med terrängreggad.

Hade jag åkt terrängreggad med mina har det blivit jävligt dyrt (blivit stoppad eller dom åkt efter och kollat plåten säkert 50 gånger)  
Så därför säger jag att man ska åka mc-reggat  ()p

Kör du med raka rör eller vad är det som gör polisen så intresserade av dig? :hmmm:

Jag är nog uppe i ca 1500 körda mil på hjuling, och har aldrig blivit stoppad. Möter polisen flera ggr i veckan och dom tittar knappt åt en.

Går väl fort å brett för det mesta och med snorklar å uppflyttat kylare och höjd och stora däck så ser den inte direkt vägreggad ut  :hmmm:  sen kanske det kan bero lite på att blinkers och nummerplåten är gömda så dom knappt syns  :nono:  Den har låtit mycket men nu är den tyst.

Stoppad har jag inte blivit så många gånger mest att dom åker efter och kollar regnummret och sen är det lungt.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hakerik skrivet 15 mars 2011 kl. 20:48:46

Kan inte låta bli att undra vart Lowest kör med sin maskin.  :hmmm:
Fram och tillbaka utanför snuthäcken? Går du in för att bli stoppad?
Vanliga konstaplar har absolut noll koll på ATV och olika reggningar.
Behöver man köra på de mest trafikerade vägarna med en ATV ? Kanske om man är en MC wanna bee,, ::)
T-reg vs V-reg , har inget självklart svar eftersom ytterst få använder sin atv 100% lagligt. :-X
Fundera i stället på ,vilken lag eller regel skall jag välja att bryta?
Ta bort strypningen, köra i terrängen, eller crusing med t-reg på väg?
Hur mycket kommer det att kosta mig om jag torskar?
Hur stor är sannorlikheten att åka dit där jag bor och där jag kommer att köra?
Viss skillnad om man kör runt by kiosken i Älvsbyn eller åker  i 90 blås genom Borlänge.
1000 spänn i böter på en T-reg  vart 3'dje  år blir billigare än vad en V-reg
kostar mer i helförsäkring per år.
Det här med T-reg vs V-reg blir lite av en filosofisk fråga
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: norrland84 skrivet 15 mars 2011 kl. 21:20:42
varför skulle man nu vara mc wannabe för att man kör fyrhjuling i stan ?? jag bor i malmö och jag kör genom staden var och varannan dag och det har inget att göra med att jag inte vill ha mc utan för jag tycker det är roligt att köra min quad ..... och har blivit stoppad av polisen ett par gånger och det enda dom vill är kolla körkort och kolla mönster djup på däcken ....
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Lowest skrivet 15 mars 2011 kl. 22:15:28
Jag kör överallt men mest blir det i skogen men bangar inte även för en längre vägkörning.
Vi har kört Siljan runt ca 35mil.
Vi har åkt till Gävle och käkat ett par gånger ca 22mil.
Åker till jobbbet med den ibland.
Drar släpvagnen till tippen mm.

Så jag sitter inte bara i dyhål å böker jag använder min maskin till allt det är därför jag köpt den

Vi har ingen polisstation där jag bor den blev nerlagd för typ 10 år sen.

Sist jag blev stoppad var 10 meter från min infart och dom 10åren jag bott här har jag sett polisen kanske 15 gånger på vägen utanför mitt hus.

Men nästan alla gånger när jag blivit stoppad så har det inte varit i storstan utan på småvägar.
Har även blivit stoppad när vi kom på en liten stig ut ur skogen genom slyn kl 04.00 på en måndagsmorron då stog dom där å ville kolla vilken reggning vi hade och vi fick blåsa å visa körkortet.

Så att kalla mej för mc wannabee är temefan det värsta jag hört  :nono: Jag älskar att åka atv/quad annars skulle inte jag köpt alla dom jag ägt och åkt så långt med dom  ()p
 
Om jag vill åka motorcykel så kan jag köpa en men nån knutte blir jag alldrig  :knupple:





Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 15 mars 2011 kl. 22:29:49

Hur stor är sannorlikheten att åka dit där jag bor och där jag kommer att köra?
Viss skillnad om man kör runt by kiosken i Älvsbyn eller åker  i 90 blås genom Borlänge.
1000 spänn i böter på en T-reg  vart 3'dje  år blir billigare än vad en V-reg
kostar mer i helförsäkring per år.
Det här med T-reg vs V-reg blir lite av en filosofisk fråga

Är det lika filosofiskt att välja mellan en oreggad o obesiktigad bil och en registrerad, skattad, försäkrad och lite stylad o trimmad bil.....
Att strypa av en quad/atv kan jämföras med ett öppet filter och 3" blås på bilen, inget lagbrott men kanske inte helt tillåtet.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hakerik skrivet 15 mars 2011 kl. 23:31:55
Lowest med dina 3000mil i sadeln så har du rent statistiskt blivit stoppad fler ggr än de flesta.
Så när du beskriver dina polis erfarenheter kanske det inte gäller för medel ATV föraren åker 500mil på 5år. 
LAHA ditt inlägg är så korkat så det kommenterar jag inte.
Terrängen/naturen då? Vem bryr sig om den?
Verkar som att de flesta upplever det lagbrottet som ett icke problem.
TK lagen kan man skita i men inte köra t-reg på väg, är det så jag skall uppfatta det?
Vad säger du Lowest, du gillar att vara laglig på vägen men olaglig i skogen?
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 16 mars 2011 kl. 07:04:43
Den blir inte obesiktad oskattat eller oförsäkrad om strypningen är bortplockad vem fan har lurat i dej det  :(veryangry):

Jag va hos en handlare i Örebro vars ägare kände en kille som kört in i en Passat i Örebro C.
Den smällen kosta han 380 Tusen! Han hade helförsäkrat men strypningarna va borta så försäkringen backa ur.
Repet på Passaten fick han betala det kosta 70 tusen sen va det en del i rättegångskostnader + att han inte fick ett öre för sin maskin.

Där  va det jag hörde det  ()p
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 16 mars 2011 kl. 17:13:28
Lowest med dina 3000mil i sadeln så har du rent statistiskt blivit stoppad fler ggr än de flesta.
Så när du beskriver dina polis erfarenheter kanske det inte gäller för medel ATV föraren åker 500mil på 5år. 
LAHA ditt inlägg är så korkat så det kommenterar jag inte.
Terrängen/naturen då? Vem bryr sig om den?
Verkar som att de flesta upplever det lagbrottet som ett icke problem.
TK lagen kan man skita i men inte köra t-reg på väg, är det så jag skall uppfatta det?
Vad säger du Lowest, du gillar att vara laglig på vägen men olaglig i skogen?


Vad är det som är korkat med mitt inlägg om man får fråga??? Jag anser att man ska köra vägreggat på vägen och inte något annat. En terrängreggad maskin har lika lite på vägen att göra som en oskattad, oförsäkrad och obesiktigad bil har där att göra....
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hakerik skrivet 16 mars 2011 kl. 20:18:45
LAHA du vet att under vissa omständigheter FÅR en T-reg köra på vägen.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 mars 2011 kl. 20:22:46
Lowest med dina 3000mil i sadeln så har du rent statistiskt blivit stoppad fler ggr än de flesta.
Så när du beskriver dina polis erfarenheter kanske det inte gäller för medel ATV föraren åker 500mil på 5år. 
LAHA ditt inlägg är så korkat så det kommenterar jag inte.
Terrängen/naturen då? Vem bryr sig om den?
Verkar som att de flesta upplever det lagbrottet som ett icke problem.
TK lagen kan man skita i men inte köra t-reg på väg, är det så jag skall uppfatta det?
Vad säger du Lowest, du gillar att vara laglig på vägen men olaglig i skogen?

köper man en ATV så är det väl i skogen man vill köra, och tyvärr har sverige en så torr och trist lagstiftning skriven av miljömuppar så man har ju inget val annat än att bryta mot den.. köra i skogen är kul så det vill man ju inte sluta med..
laglig vs olaglig på väg finns det ju dock möjligheter att påverka själv med val av hjuling.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hakerik skrivet 16 mars 2011 kl. 20:31:39
OskarP.  visst du har helt rätt, men det gäller att köra med max 20hk under dynan, det är väl kul?
Läs vad Rickard79 skrev här ovan.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Lowest skrivet 16 mars 2011 kl. 20:48:55
Den blir inte obesiktad oskattat eller oförsäkrad om strypningen är bortplockad vem fan har lurat i dej det  :(veryangry):

Jag va hos en handlare i Örebro vars ägare kände en kille som kört in i en Passat i Örebro C.
Den smällen kosta han 380 Tusen! Han hade helförsäkrat men strypningarna va borta så försäkringen backa ur.
Repet på Passaten fick han betala det kosta 70 tusen sen va det en del i rättegångskostnader + att han inte fick ett öre för sin maskin.

Där  va det jag hörde det  ()p

Jag vet om flera maskiner som blivit skrotade eller lagade av försäkringsbolagen och dom har inte varit strypta och det har alldrig varit snack om effekten i dom.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Oskar P skrivet 16 mars 2011 kl. 21:07:13
OskarP.  visst du har helt rätt, men det gäller att köra med max 20hk under dynan, det är väl kul?
Läs vad Rickard79 skrev här ovan.
jag har 20hk under dynan på min maskin, och jag har fortfarande kul.. visst den gör inga wheelies men för skogskörning duger det utmärkt.. sällan man kör fortare än 50 på småvägar, och i skogen går det i ca 5-20km/h
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hydro skrivet 16 mars 2011 kl. 22:44:47
Den blir inte obesiktad oskattat eller oförsäkrad om strypningen är bortplockad vem fan har lurat i dej det  :(veryangry):

Jag va hos en handlare i Örebro vars ägare kände en kille som kört in i en Passat i Örebro C.
Den smällen kosta han 380 Tusen! Han hade helförsäkrat men strypningarna va borta så försäkringen backa ur.
Repet på Passaten fick han betala det kosta 70 tusen sen va det en del i rättegångskostnader + att han inte fick ett öre för sin maskin.

Där  va det jag hörde det  ()p


Hörsägen... som de ju säger på TV!  ()p
Nä, men detta var intressant info då det kan verka prejudicerande och därmed BLI lag.
Ta gärna reda på lite mer info och exakta fakta!
 

Edit: lag och lag... när detta sprids till försäkringsbolagen så följer ju de detta då det kan spara pengar, alltid bättre om andra bolaget kan betala, så även om Passaten gjorde fel kan alltså det bolaget regressa mot fyrhjulingens och ha detta som prejudikat, och därmed lösa det till mc-förarens nackdel.
Försäkringsbolag behöver för övrigt inte betala om de inte "vill", det finns många som friats från både mordbrand och annat (vid rättslig prövning), men som ändå inte får en krona av FB eftersom DE anser försäkringstagaren skyldig ändå.
Försäkringsbolagen har alltså en egen lag...
 
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 16 mars 2011 kl. 22:48:53
Ja det skulle vara intressant att veta hur det konstaterades att maskinen i fråga hade mer än 20hk, reparerade dom den först för att kunna sätta upp den i bromsbänk kanske  :hmmm:  ;)
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 17 mars 2011 kl. 07:15:46
Nu behöver man ju inte en helt fungerande maskin för att få fram hur många hk det finne i en motor men det e ju en annan sak.
Sen det där med försäkringen är ju lie löjligt! Det borde ju va som på bilar ( Förhöjd självrisk ) Men som lagen är i dag att strypa av sin Hjuling är inom samma balk som trimmad moped ( Oregistrerat fordon ).
Sen har polisen fått  en ny pärm i sina bilar där allt om Hjulings regler finns inskrivet för att dom ska satsa på vetande om hjulingar.
Förut hade dom tydligen inget i sina bilar men nu när det ökat så med hjulingar så har det börjats med utbildningar och den där pärmen.

Observera nu att detta fortfarande är Hörsägen inget jag sitter och syltar ihop själv...... ()p
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hydro skrivet 17 mars 2011 kl. 20:25:55
...syltar ihop själv......

Vem har syltat ihop det då?   :whip:

Nä, men seriöst... känner du en trafikpolis eller var kommer informationen ifrån?
 
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 17 mars 2011 kl. 21:34:09
Kanske e jag själv som e det  ;)
Nej då infon kommer från samme ÅF som jag skrev om tidigare.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Danne The King skrivet 18 mars 2011 kl. 08:30:43
Får en MC-reggad köras utan strypning om man har MC-kort eller måste den alltid vara strypt på vägen?
Tänkte om de hade att göra med att man fick köra på B-kort.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 mars 2011 kl. 08:35:26
Alltid strypt, tyvärr. Märkliga regler.... :banghead:
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 18 mars 2011 kl. 08:36:36
Hej det har inte med körkortet att göra utan det är vad fordonet är regga med.
Om du trimmar en moped klassas det som obes fordon ( lätt mc ) och det hjälper inte om man har mc kort och kör trimmad moped.
mvh Rikard
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Lowest skrivet 18 mars 2011 kl. 20:53:11
Hej det har inte med körkortet att göra utan det är vad fordonet är regga med.
Om du trimmar en moped klassas det som obes fordon ( lätt mc ) och det hjälper inte om man har mc kort och kör trimmad moped.
mvh Rikard

Min hjuling är reggad som tung mc och om man torskar för att den är ostrypt vad blir den då  :hmmm: rymdraket eller

Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 18 mars 2011 kl. 21:22:11
Varför blanda in moped? Vägreggade hojar är MC registrerade och förhoppningsvis besiktigade så något brott lär man ju inte bli fälld för iaf.....
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 18 mars 2011 kl. 23:22:17
Hej det har inte med körkortet att göra utan det är vad fordonet är regga med.
Om du trimmar en moped klassas det som obes fordon ( lätt mc ) och det hjälper inte om man har mc kort och kör trimmad moped.
mvh Rikard

Min hjuling är reggad som tung mc och om man torskar för att den är ostrypt vad blir den då  :hmmm: rymdraket eller


Men snälla hur inkompetent får man va! Jag skriver hela tiden att detta är en Hörsägen + att det med moped är en liknelse i straff balken.
Om din Hjuling är reggad som tung liten smal eller rymdraket så e det samma straff vad e det som är så svårt att förstå.
1+1 är fortfarande 2 ett liter litet tipps.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Rikard79 skrivet 18 mars 2011 kl. 23:25:03
Varför blanda in moped? Vägreggade hojar är MC registrerade och förhoppningsvis besiktigade så något brott lär man ju inte bli fälld för iaf.....
Och samma svar till nr 2 som hakar upp sig på allt man skriver. Moped är bara en likviditet till ämnet samma som om du sätter en motor på en cykel och åker runt ( Obesiktigat fordon )

Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Lowest skrivet 19 mars 2011 kl. 03:07:44
Hej det har inte med körkortet att göra utan det är vad fordonet är regga med.
Om du trimmar en moped klassas det som obes fordon ( lätt mc ) och det hjälper inte om man har mc kort och kör trimmad moped.
mvh Rikard

Min hjuling är reggad som tung mc och om man torskar för att den är ostrypt vad blir den då  :hmmm: rymdraket eller


Men snälla hur inkompetent får man va! Jag skriver hela tiden att detta är en Hörsägen + att det med moped är en liknelse i straff balken.
Om din Hjuling är reggad som tung liten smal eller rymdraket så e det samma straff vad e det som är så svårt att förstå.
1+1 är fortfarande 2 ett liter litet tipps.

Det är inte samma straff att torska med trimmad moped eller trimmad fyrhjuling.

Trimmad moped är ju ombyggd till en mc och då krävs det körkort för lätt mc.
Lika om du åker med ostrypt a-traktor då räknas den som bil och då krävs det B-kort.

Åker man tung-mc eller bil och har trimmat så torskar man på att effekten är höjd och man får en 2:a och man måste besikta om den.

Har torskat med att effekten varit för stor och det enda som blev var en ombesiktning .

Att försäkringsbolagen kan sätta sig på tvären det är inte ovanligt.

Jag var med i en bilolycka med 4 bilar och jag var inte vållande till den. Men motpartens försäkringsbolag vägrade ersätta fullt ut på grund av att min bil var för gammal tyckte dom. Åkte Chevrolet Bel Air -63. Kostade ca 25 000:- att laga den och jag fick 7000:-

Du skriver att det är hörsägen men när man säger imot dej så blir man kallad för idiot visst jag jobbar på Samhall och där kan 1+1 bli 3 men kolla lite fakta istället för hörsägen  ()p
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: mittonen skrivet 19 mars 2011 kl. 03:10:20
Hej det har inte med körkortet att göra utan det är vad fordonet är regga med.
Om du trimmar en moped klassas det som obes fordon ( lätt mc ) och det hjälper inte om man har mc kort och kör trimmad moped.
mvh Rikard

Min hjuling är reggad som tung mc och om man torskar för att den är ostrypt vad blir den då  :hmmm: rymdraket eller


Men snälla hur inkompetent får man va! Jag skriver hela tiden att detta är en Hörsägen + att det med moped är en liknelse i straff balken.
Om din Hjuling är reggad som tung liten smal eller rymdraket så e det samma straff vad e det som är så svårt att förstå.
1+1 är fortfarande 2 ett liter litet tipps.

Det är inte samma straff att torska med trimmad moped eller trimmad fyrhjuling.

Trimmad moped är ju ombyggd till en mc och då krävs det körkort för lätt mc.
Lika om du åker med ostrypt a-traktor då räknas den som bil och då krävs det B-kort.

Åker man tung-mc eller bil och har trimmat så torskar man på att effekten är höjd och man får en 2:a och man måste besikta om den.

Har torskat med att effekten varit för stor och det enda som blev var en ombesiktning .

Att försäkringsbolagen kan sätta sig på tvären det är inte ovanligt.

Jag var med i en bilolycka med 4 bilar och jag var inte vållande till den. Men motpartens försäkringsbolag vägrade ersätta fullt ut på grund av att min bil var för gammal tyckte dom. Åkte Chevrolet Bel Air -63. Kostade ca 25 000:- att laga den och jag fick 7000:-

Du skriver att det är hörsägen men när man säger imot dej så blir man kallad för idiot visst jag jobbar på Samhall och där kan 1+1 bli 3 men kolla lite fakta istället för hörsägen  ()p



trodde jag va själv på forumet... :/
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 19 mars 2011 kl. 09:12:57
Varför blanda in moped? Vägreggade hojar är MC registrerade och förhoppningsvis besiktigade så något brott lär man ju inte bli fälld för iaf.....
Och samma svar till nr 2 som hakar upp sig på allt man skriver. Moped är bara en likviditet till ämnet samma som om du sätter en motor på en cykel och åker runt ( Obesiktigat fordon )



En hörsägen börjar oftast som ett rykte och genom att då fortsätta berätta detta rykte så har det snart blivit till en sanning. Det är just vad detta börjar bli, du argumenterar för att trimmad moped och avstrypning av en MC skulle vara samma straffsats så efter ett tag har detta då blivit en sanning som alla som läser på detta forum för vidare! inget illa menat mot dig som person, utan fenomenet att osanningar blir lätt sanningar om dom berättas tillräckligt ofta...
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Ace skrivet 19 mars 2011 kl. 09:42:26
Lite offtopic men är ju inte själv om det i den här tråden,men hur kollar dom effekten på besiktningen?  :hmmm:
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 19 mars 2011 kl. 09:45:56
Enkelt svar, det gör dom inte....
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: vespa skrivet 19 mars 2011 kl. 09:46:46
Varför blanda in moped? Vägreggade hojar är MC registrerade och förhoppningsvis besiktigade så något brott lär man ju inte bli fälld för iaf.....
Och samma svar till nr 2 som hakar upp sig på allt man skriver. Moped är bara en likviditet till ämnet samma som om du sätter en motor på en cykel och åker runt ( Obesiktigat fordon )



Underhållande tråd det här men innan vi försöker använda fina ord kan vi väl slå upp dom och ta reda på vad de betyder. Det är i och för sig rätt skojigt när folk kallar andra för idioter och sen tar på sig dumstruten direkt själva. vi kan börja med och lära oss likviditet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Likviditet
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Ace skrivet 19 mars 2011 kl. 09:54:53
Enkelt svar, det gör dom inte....

LOWEST har ju tydligen fått en 2:a på det skriver han........märkligt  :hmmm: han hadde kanske satt i en v8 i en Honda civic eller nått  ::) 
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: vespa skrivet 19 mars 2011 kl. 09:56:46
Vi tar hörsägen också  :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6rs%C3%A4gen
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: AtvNerd skrivet 19 mars 2011 kl. 09:59:50
Så länge man kör som folk, så lägger inte polisen så mycket resurser på en vuxen karl som åker till kiosken med en terrängreggad maskin.
Rent procentuellt (för min del som bor in the middle of nowhere) är risken större att jag ska ska åka fast för något i min bil, än på fyrhjulingen.

Ett generellt tips kan ju även vara att om polisen stoppar dig, STANNA försök inte köra ifrån dem, även om det går, så skenar bötesbeloppet snabbt iväg om du gör så.
I ett litet samhälle så vet de vilka som har och kör vad, eller så tar de reda på det.

Självklart väljer man en vägreggad maskin om man bor i en stad och har tänkt åka mycket väg.

Det där med effekt kostar mer energi för polisen än de orkar med, om man inte kommer på bredställ genom en lekpark, eller överlag kör som en idiot så tror jag inte att effekten är så intressant för polisen.
Inget som de stoppar en kille som kör enligt trafikreglerna, för att utreda om han har 20hk mer.
Men i samband med att man gjort sig skyldig till nåt brott, då kan det vara intressant att "bättra på" straffen.
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: LAHA skrivet 19 mars 2011 kl. 10:11:40
Enkelt svar, det gör dom inte....

LOWEST har ju tydligen fått en 2:a på det skriver han........märkligt  :hmmm: han hadde kanske satt i en v8 i en Honda civic eller nått  ::) 

Han sa väl inget om nån 2:a, jag citerar: "Har torskat med att effekten varit för stor och det enda som blev var en ombesiktning"



Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Ace skrivet 19 mars 2011 kl. 10:45:40
Enkelt svar, det gör dom inte....

LOWEST har ju tydligen fått en 2:a på det skriver han........märkligt  :hmmm: han hadde kanske satt i en v8 i en Honda civic eller nått  ::) 

Han sa väl inget om nån 2:a, jag citerar: "Har torskat med att effekten varit för stor och det enda som blev var en ombesiktning"


Han skriver man får en 2:a och får göra en ombesiktning om du läser riktigt



Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Hydro skrivet 19 mars 2011 kl. 11:52:34
Snälla, skriv UTANFÖR citatet, tack.
Gällande Lowest erfarenhet bör han ju få svara själv exakt vad det gällde, då det dessutom inte alls tvunget måste röra sig om en fyrhjuling.
Det är ju fullt möjligt att han fick en tvåa... men det står inte uttryckligen att han faktiskt fick det, däremot står det att han fick ombesiktning.
Det kanske var en flygande besiktning eller en regbesiktning?
Det är genom fantasier som hörsägen uppstår...

Åker man tung-mc eller bil och har trimmat så torskar man på att effekten är höjd och man får en 2:a och man måste besikta om den.
Har torskat med att effekten varit för stor och det enda som blev var en ombesiktning .
Titel: SV: Nu vart frågan Terräng regg eller Väg regg
Skrivet av: Ace skrivet 19 mars 2011 kl. 16:23:41
Snälla, skriv UTANFÖR citatet, tack.
Gällande Lowest erfarenhet bör han ju få svara själv exakt vad det gällde, då det dessutom inte alls tvunget måste röra sig om en fyrhjuling.
Det är ju fullt möjligt att han fick en tvåa... men det står inte uttryckligen att han faktiskt fick det, däremot står det att han fick ombesiktning.
Det kanske var en flygande besiktning eller en regbesiktning?
Det är genom fantasier som hörsägen uppstår...

Åker man tung-mc eller bil och har trimmat så torskar man på att effekten är höjd och man får en 2:a och man måste besikta om den.
Har torskat med att effekten varit för stor och det enda som blev var en ombesiktning .


Ja det va ju Lowest jag tänkte skulle svara på hur dom gjorde när han torskade och hur dom gör generellt på en bilprovning för att mäta att man har för hög effekt,både gällande atv och bil.och hoppas detta inlägg kommer utanför citatet  ()p