ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Rikard79 skrivet 14 mars 2011 kl. 10:06:19
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Man får ju typ en 2005:a märkes maskin för samma pris som en ny CF moto frågan e vad man väljer ?
Jag ska använda den 80% lek ( Skogen ) 20% hemma på tomten.
Mvh Rikard
-
de e en svår fråga visa kan aldrig tenka sej not annat en merckes sacker sj kör jag en dinli som jag är mer en nöjd med och om de är nyt så har man garantier så om typ lådan rasar eller nåt så e det bara och lemna in så får man nytt de är en fördel
-
Jo lite så jag tänker oxå men det e ju inte kul att köpa en ny maskin man får ämna in hela tiden heller.
Can Am e ju trevliga hjulingar vad jag kan förstå.
Kan för övrigt få rätt bra pris på dom.
Mvh Rikard
-
Skillnaden emellan de två typer du anger är dock betydligt mer än bara kvalité.
Prova!
-
Jo det nog en jäkla skillnad men om man nu bortser från CF moto vilken maskin ska man då ha?
Jag har inte tänkt att leka med lera upp till styret men en del klättring lär det bli men mest stigar och grusvägar.
Arctic Cat och Can Am e dom maskinerna jag känner folk som säljer! Tydligen Kymco Oxå.
Mvh Rikard
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Sitter i samma sits, beggar kvalitets eller ny kines, det lutar kraftigt mot ny kines mest beronde på
alla youtube filmer där folk plågar sina maskiner :-)
SL!
Jukka
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Sitter i samma sits, beggar kvalitets eller ny kines, det lutar kraftigt mot ny kines mest beronde på
alla youtube filmer där folk plågar sina maskiner :-)
SL!
Jukka
det borde väl tala för en beggad... de verkar väl hålla för behandlingen?, sen ska man inte tro att de kör så hela tiden, det finns ingen som orkar.
20sekunder på film är väl inte så jobbigt, och det säger inte så mycket om hur slitna maskinerna är.
-
Ja man får ju nästan 2 st CF moto 500 för en Can An 500 men det e ju inte mycket värt om den e paj hela tiden.
-
Inköpspris och kostnad är INTE samma sak!
-
Fördelen med nya kineser är ju att dom är mc-reggade i dom flesta fall. Om man inte behöver det så tycker jag att det vara bättre med äldre "märkesmaskiner".
Sen finns det ju även några Taiwan-märken som ligger lite runt där också prismässigt. Tex tgb och kymco.
Men titta, kläm och provkör lite olika är nog det bästa. Och ha inte bråttom.
Jag var själv i det här valet förra sommaren, var lite sugen på en ny cf 500 för 50k. Men kände mig siren på mer effekt, samt att jag inte kände mig lockad till att betala dyrt för service bara för att hålla garantin.
Sen när det dök upp en outlander 800 för rätt pengar så blev man tarv!
Och efter lite kollande på tester på youtube var jag såld, bara,att slänga sig i bilen och åka och provköra och sen handla.
För det är barnsligt roligt med större motor. 8)
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Sitter i samma sits, beggar kvalitets eller ny kines, det lutar kraftigt mot ny kines mest beronde på
alla youtube filmer där folk plågar sina maskiner :-)
SL!
Jukka
ja folk plågar även kinesmaskiner, och det dom absolut inte vill visa på film är ju när diffen exploderar eller liknande... så är du rädd om maskinen och sköter den perfekt och är noga med att lägga i diffen korrekt så håller säkert en kines, men ibland är det roligt att bröt-köra och det är då en kines flyger i bitar..
-
.
Hur man än gör så finns det risker med det, dock känns det lite bättre o ha 1 års garanti...
Blir dock inte Cf moto eller Goes för min del, blir nog nya Hisun 500cc med insprutning eller Access br 400...
Lutar lite mer åt Hisunhållet, provkörde en i helgen, mycket trevligt upplevelse...
Har dock för avsikt att prova access innan jag bestämmer mig...
Har även provat Linhai 600, Cfmoto och Goes tilltalar mig inte utseendemässigt (naturligtvis är utseende en smaksak)
, nya Hisun ser lite "seriösare" ut (om man gillar arbetsfordon looken) och har Alufälgar, större batteri och lite bättre
däck orginal...
Hade Polaris 500 funnits vägreggad så hade det blivit den...
Kassa mobilbilder på nya Hisun 500 som börjades säljas i dagarna:
http://www.fotogenforum.se/jukka/hisun/hisun_01.jpg
http://www.fotogenforum.se/jukka/hisun/hisun_02.jpg
SL!
Jukka
-
ja folk plågar även kinesmaskiner, och det dom absolut inte vill visa på film är ju när diffen exploderar eller liknande... så är du rädd om maskinen och sköter den perfekt och är noga med att lägga i diffen korrekt så håller säkert en kines, men ibland är det roligt att bröt-köra och det är då en kines flyger i bitar..
[/quote]
Sant... men riskerna med att köpa en begagnad är att man aldrig vet hur tidigare ägarna skött maskinen, vilka oljor dom användt och hur ofta
dom bytts och hur ägaren har kört, har man tur så är tidigare ägaren som jag, har man otur så är maskinen vanvårdad.
Köper man en kines så skall man nog köra den lite lugnare om den skall hålla, eftersom jag är nästan 50 så kan det fungera.
Men jag respekterar allas åsikter om Ny kines vs beg kvalitetsmaskin, har själv funderat på det i 2-3 månader och
efter det fattat mitt beslut, om det blir fel beslut så lär ni höra det :-)
SL!
Jukka
-
.
Hur man än gör så finns det risker med det, dock känns det lite bättre o ha 1 års garanti...
Blir dock inte Cf moto eller Goes för min del, blir nog nya Hisun 500cc med insprutning eller Access br 400...
Lutar lite mer åt Hisunhållet, provkörde en i helgen, mycket trevligt upplevelse...
Har dock för avsikt att prova access innan jag bestämmer mig...
Har även provat Linhai 600, Cfmoto och Goes tilltalar mig inte utseendemässigt (naturligtvis är utseende en smaksak)
, nya Hisun ser lite "seriösare" ut (om man gillar arbetsfordon looken) och har Alufälgar, större batteri och lite bättre
däck orginal...
Hade Polaris 500 funnits vägreggad så hade det blivit den...
Har du provkört några märkesmaskiner? Tex Polaris 500 eller can-am outlander 400.
Tänkte på hur dom känns jämfört med dom andra nya du kört?
Ibland dyker det ju upp begagnade polarisar som är vägreggade, men dom ligger sällan ute så länge innan dom blir sålda.
Det jag tycker talar emot tex hisun är bla andrahandsvärdet, verkar svårsålt till vettiga priser. Många är ju rätt misstänksamma mot dom lite mer udda märkena, cf och goes har ju ändå blivit lite mer accepterade.
Men hittar du en maskin som passar dig och du inte tror du kanske senare vill byta till större för effektens skull så är ju inte andrahandsvärdet så stor sak att bry sig om.
Lycka till!
-
Ja det börjar ju luta åt en märkes maskin då antar jag.
Lite svårt att välja bara vilken ÅF man än ringer till så e ju deras märke bäst och allt annat skräp :hmmm:
Får väl åka runt lite och testa som många säger bara det att det blir ju lita avstånd till dom olika ÅF men det får man väl ta.
Mvh Rikard
-
Att köpa en Cf eller Goes å få 3 års garanti är ett argument som fick mig och testa en goes och jag e super nöjd plogar snö och misshandlar den i skogen har inte haft några problem alls gååsen bara tyffar på och tar emot
-
Har du provkört några märkesmaskiner? Tex Polaris 500 eller can-am outlander 400.
Tänkte på hur dom känns jämfört med dom andra nya du kört?
Ibland dyker det ju upp begagnade polarisar som är vägreggade, men dom ligger sällan ute så länge innan dom blir sålda.
Det jag tycker talar emot tex hisun är bla andrahandsvärdet, verkar svårsålt till vettiga priser. Många är ju rätt misstänksamma mot dom lite mer udda märkena, cf och goes har ju ändå blivit lite mer accepterade.
Men hittar du en maskin som passar dig och du inte tror du kanske senare vill byta till större för effektens skull så är ju inte andrahandsvärdet så stor sak att bry sig om.
Lycka till!
Har inte provkört nån kvalitetsmaskin pga rädslan av att dom skulle vara för bra och att jag därefter skulle gå till frun med hatten i hand
o berätta att jag behöver 120 000:- till ATVköp :-)
Andrahandsvärdet är en viktig faktor, och vet att den är lägre på kineser.. som jag brukar säga "det gör inget om det är halt bara man vet om det"
Ang effekten... Cf och Goes har mer effekt än Hisun, tror CF och Goes ligger på runt 32 och Hisun på 23, dvs dom tar ut mer effekt
ur 500cc men tar man ut mer effekt ur samma kubikmängd så trimmar manju motorn... ? så om konstruktionen är i princip samma så
borde Hisunmotorn hålla längre.... tyckerman... eller är det bara jag? :-)
Tyckte iallafall att 23 hästar kändes tillräckligt för mig..
Toyota ärju kända för att i sina personbilar ha väldigt lite effekt per kubik gämfört mot andra, men motorerna håller längre...
Detta kan dock bero på att dom som köper en Toyota inte har behov av massa kraft, dvs dom kör lugnare och motorerna
håller pga detta....
Skallväl tillägga att det ovanstående bara är en teori, det kanju hända att Hisunmotorn är felkonstruerad, men om man kollar o
gämför motorerna: (c-> cfmoto/goes H-> Hisun)
Volym:
C- 493cc
H- 471cc
Kompression:
C- 10.2.1
H- 9.4.1
Borr/slag:
C- 87.5 x 82
H- 84 x 84
Förgasardiameter:
C- 36 mm
H- 33 mm
Effekt:
C- 24KW
H- 17Kw
Av siffrorna kan man luska ut följande:
Hisun har en lägre "trimningsgrad" beroende på mindre förgasare och lägre kompression.
Man kan även se att Hisun har en långslagigare motor.
Är ingen expert, men om konstruktion och lager är i samma kvalitet så borde Hisunmotorn hålla längre iallafall
i teorin..... ??
SL!
Jukka
-
en klenare motor innebär ju att du får belasta den mer för att få den att gå likvärdigt.
ska du dra en kärra i uppförsbacke så får du gasa mer med en klenare motor, än en maskin med mer hk och vrid.
-
Tyckte det lät som väldigt lite effekt med bara 23hk i en 500cc motor.
Jag vet inte varför dom skulle vilja ta ut så lite, kanske för att resten av maskinen ska hålla bättre? Men hur som helst så kändes det väldigt lite.
Sen är det väl så att en starkare motor inte behöver jobba lika hårt heller vid normal körning. Min outlander 800cc tex, den har ju runt 60hk tror jag och uppåt 2700 mil på mätaren och tuffar på än. Tror nog en 500a med 23hk hade slitits hårdare under dom milen.
Man har väl sett några Kymco 500 med rätt mkt mil här på forumet, och även några cf/goes. Tyvärr är det nog inte så många Hisunägare här inne som plöjer mil, så det är ju svårt att få kläm på vilken hållbarhet det är på dom.
Man har ju inte sett så många begagnade hisun till salu, men några och ofta rätt billiga. Tex denna http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34005.0
Om du försonar dig med tanken att köpa en fin begagnad så kan du ju våga dig på att provköra en sportsman 500 eller outlander 400.
Det lär väl vara ungefär dom pengarna du har tänkt dig.
En ny maskin är ju bara ny hos handlaren, så fort du tagit hem den är den ju begagnad. ;)
Och ta med frugan på en provkörning på en förlängd maskin (tex outlander max eller polaris x2) så kanske du får tillstånd med en utökad budget. 8)
-
Tror det var Hydro som hade ett väldigt bra sätt att se på det här med köp av Atv, det är värdeminskningen man ska se som kostnaden för en maskin.
Om du läser detta Hydro så kan du väl dra det igen!? ()p
-
.
Mitt Atv behov är att ploga lite snö och skojköra lite det är därför jag tror mig kunna klara mig med en svagare/billigare
maskin, hade jag däremot vart skogsägare och hade haft behov av att dra tungt så hade jag absolut inte valt en kines.
Har klarat mitt plogbehov med en 12 hästars Briggs and stratton åkgräsklippare med plog denna vinter, det som vart jobbigt
är att putta den upp för backarna när piggkedjorna slirat, det var en av dessa mornar jag kläckte ide´n med att nått
fyrhjulsdrivet hade vart fint :-)
Har ca 500 meter att ploga och två halv-elaka backar...
SL!
Jukka
-
.
Mitt Atv behov är att ploga lite snö och skojköra lite det är därför jag tror mig kunna klara mig med en svagare/billigare
maskin, hade jag däremot vart skogsägare och hade haft behov av att dra tungt så hade jag absolut inte valt en kines.
Har klarat mitt plogbehov med en 12 hästars Briggs and stratton åkgräsklippare med plog denna vinter, det som vart jobbigt
är att putta den upp för backarna när piggkedjorna slirat, det var en av dessa mornar jag kläckte ide´n med att nått
fyrhjulsdrivet hade vart fint :-)
Skojåka är väl de som kräver mest hästkrafter :hmmm:
Du verkar ju inte ha några hk krav alls, så en 4hjulsdriven gräsklippare borde ju vara klockrent :D
-
Skojåka är väl de som kräver mest hästkrafter :hmmm:
Du verkar ju inte ha några hk krav alls, så en 4hjulsdriven gräsklippare borde ju vara klockrent :D
Tyst med sådana där dumheter, tänk om hans fru råkar läsa och hellre vill ha en ny gräsklippare. ()p
Plogning och arbete klarar man ju riktigt bra med en svagare maskin, medans det är lekfaktorn som gör att starkare maskiner är populära.
Jag plogar med min Linhai 300, den orkar ju bra på lågväxeln. Däremot är inte däcken så bra på den, så för fästets skull så borde jag använda outlandern. Och så skulle en låsbar framdiff vara önskvärd, för jag har kört fast en del i snöhögarna med min Linhai. Men då har man gått in och hämtat outlandern och dragit loss den igen.
Det är ju roligt att nöjesåka, bara åka eller kanske ta en tur och fiska lite. Eller åka iväg och grilla/fika eller plocka svamp kanske, och det är ju vid vägkörning det är skönt med lite större maskin som inte behöver jobba ihjäl sig.
Helst om man har någon med sig bak på maskinen.
Tyckte iallafall att 23 hästar kändes tillräckligt för mig..
Toyota är ju kända för att i sina personbilar ha väldigt lite effekt per kubik gämfört mot andra, men motorerna håller längre...
Detta kan dock bero på att dom som köper en Toyota inte har behov av massa kraft, dvs dom kör lugnare och motorerna
håller pga detta....
Jag vet inte om det är någon speciell modell du tänker på, men nog tycker jag att Toyota har rätt bra effekt sett till cc. Tex äldre 1600cc corolla har ju runt 100hk, och det är väl inte så lite.
Sen är det ju en väldig skillnad på en fyrcylindrig bilmotor och en encylindrig atvmotor.
Eftersom du ska ha den att ploga med så är det ju rätt viktigt att den håller, för även om du har garanti på maskinen så blir ju inte gården skottad om maskinen står på verkstaden.
Jag vet inte hur ny "nya hisun 500an" är, men vissa maskiner (alla märken) dras ju med en del barnsjukdomar ibland, och det kan ju vara rätt irriterande om sin nya fina (och ibland riktigt dyra) maskin står på verkstaden och väntar på uppgraderade delar.
Så ur den synvinkeln är ju ju en begagnad maskin som gått lagomt ett bra alternativ, den borde ju ha fått ev felaktigheter upptäckta och åtgärdade.
-
Ja de säkraste valet är ju att köpa den sista av en modell precis innan den nya kommer
-
Ja de säkraste valet är ju att köpa den sista av en modell precis innan den nya kommer
helt riktigt! speciellt viktigt när det gäller dom billiga märkena, t.ex. i SMC-700 tråden har det ju poppat upp en del problem som man tycker borde va självklara att åtgärda innan en maskin släpps, t.ex. att dynan ramlar loss, slangklämmor inte åtdragna osv.
ser man på t.ex. CF/Goes så har dom ju funnits ett bra tag och det har ju funnits extrema skitexemplar som havererat överallt och fått återlämnas samtidigt som dom verkar jobba med förbättringar också, kommer inte ihåg siffran på detaljer som hade omarbetats genom de åren dessa funnits men att det överhuvudtaget gjorts förbättringar är ju positivt för en kinatillverkare, dom brukar inte bry sig så mycket om hur det går för slutkunderna annars..
cectek är väl också en budgetmaskin som verkar seriöst byggd men dom har väl inte funnits så länge än vad jag vet, men vad man kan utläsa här så verkar dom hålla ihop rätt bra.
-
cectek är väl också en budgetmaskin som verkar seriöst byggd men dom har väl inte funnits så länge än vad jag vet, men vad man kan utläsa här så verkar dom hålla ihop rätt bra.
Förutom motorbyten som gjorts på löpande band ;)
-
cectek är väl också en budgetmaskin som verkar seriöst byggd men dom har väl inte funnits så länge än vad jag vet, men vad man kan utläsa här så verkar dom hålla ihop rätt bra.
Förutom motorbyten som gjorts på löpande band ;)
hehe, ja det verkar det ju vara.. :-X
men dom "ser" iallafall ordentliga ut när jag kikade på en ny gladiator, det verkade va bra passform och inte en massa tvinnade sladdar dragna kors och tvärs utan hyfsat bra klamrade och ganska bra att sitta på.. men men, inget slår en märkesmaskin!
-
Har en Can Am 800 XT från 2007 på G som jag e lite sugen på han begär 75000 :- för den jag skulle få den för 65000:- e det ett bra pris eller ?
-
Är den i skapligt skick och omhändertagen så är det nog ett skapligt pris, det är ju ganska ont om billiga sådana maskiner.
Jag har ju en sådan maskin, är rolig att åka på när det finns lite motor i den.
Det som alltid brukar komma upp är ju framdiffen, att den är långsammare i sin låsning än dom nyare maskiner.
Det är ju alltså ingen knapp för att låsa framdiffen, utan den låser själv när ena hjulet spinner mer än andra.
Det är nog mest i svårare terrängkörning man märker skillnad där tror jag, går nog att läsa mer om det där i can-am delen.
Åker du och provkör den så blir den nog med hem. 8)
-
Den står lite långt bort för att bara åka och prova den.
Känner han som har den och den va väll lite små repig men den gick bra.
-
Har du möjlighet att prova någon annan liknande outlander 800 då?
Har man väl bestämt sig för en viss modell så är det ju inga problem att åka en bit för att kolla på en maskin och ev köpa.
-
...Jag vet inte om det är någon speciell modell du tänker på, men nog tycker jag att Toyota har rätt bra effekt sett till cc. Tex äldre 1600cc corolla har ju runt 100hk, och det är väl inte så lite.
Sen är det ju en väldig skillnad på en fyrcylindrig bilmotor och en encylindrig atvmotor.
Eftersom du ska ha den att ploga med så är det ju rätt viktigt att den håller, för även om du har garanti på maskinen så blir ju inte gården skottad om maskinen står på verkstaden...
Ovanstående del av inlägget borde klistras i forumet.
Dels för att folk jämför saker som är totalt fel och dels för att de ibland jämför saker som "verkar vara samma"...
500 kubik och 500 kubik... ja jo, men det är skillnad på innehållet och uttaget!
Sen om ena motorn ha 23 hästar och andra 60 så betyder ju knappast det att den med 60 hästar rasar först.
...om ens någonsin.
Det är ju två helt olika motorer, olika konstruktioner och olika typer!
Det är ungefär som att ta två cd-skivor och kolla på undersidan och välja på så vis... ja då är alla skivor likadana!
...men väl i spelaren så är det skillnad på AC/DC och Britney Spears.
Men tro mig, skivorna SER väldigt lika ut och har massa gemensam teknisk spec, tex vikt och diameter.
Och varför detta tjat om motorn egentligen, det finns ju miljoner fler saker på en hjuling som dels kan gå sönder men även som kan ge körglädje och komfort... hur är tex fjädringen, sittställningen, vinschmöjligheterna, mm, mm, mm, mm.
Jag har sett maskiner med vinschen monterad FRAMFÖR bumpern med linstyrningen framflyttad med hjälp av gängstänger, mm... man undrar ju lite ibland.
Skall det köpas en hjuling för att åka i skogen, ja då skulle man fråga hos handlaren om man får sparka på skärmarna eller kanske vika in de bakom hjulen.
Får man då NEJ, ja då får man gå vidare.
En kvalitetshjuling kan man vika plasten hur man vill utan att den exploderar, man kan sparka och misshandla den nästan hur mycket som helst... utan problem.
Och i skogen får plasten smaka sten och stammar.
Tror det var Hydro som hade ett väldigt bra sätt att se på det här med köp av Atv, det är värdeminskningen man ska se som kostnaden för en maskin.
Om du läser detta Hydro så kan du väl dra det igen!? ()p
Men Ponte då....... du har ju egen firma, nog måste du väl känna till skillnaden emellan kostnad och utgift? :whip:
Vi kan ta ett exempel, från bilvärlden denna gång!
Jag köpte en Dodge Viper för typ åtta år sen, äkta varan!
Dvs utan löjliga dörrhandtag, sidorutor och liknande lyx.
Självklart med sidepipes.
OJ, 400 000 för en bil som man inte ens hade AC i... ojojoj...
Jo, förvisso.
JÄTTEDYR bil ju!
Ja, jo... andra åkte runt i diverse diesel-Passater och sparade pengar varje dag tyckte de.
Efter några år bytte jag den mot en Corvette och fick en slant emellan... efter ytterligare några år såldes Corvetten och det är DÅ man kan se hur dyr Vipern egentligen var.
400 000 i inköp, 175 000 emellan vid Corvettebytet och 203 000 för Corvetten när den såldes.
Alltså en skillnad på 22 000.
...på tre år.
Vipern kostade alltså 600 i månaden.
Hade jag istället (som en kompis gjorde) köpt en ny Passat (eller Volvo eller nåt annat) för motsvarande summa, vad hade den kostat under dessa år?
400 000 i inköp och kanske 230 efter tre år vid försäljning?
170 i kostnad, alltså nästan 5000 i månaden i kostnad.
(notera att kapitalkostnaderna inte är medräknade, 400 000 kostar typ 1600 vid 5% ränta i månaden)
Tro mig, jag åker hellre Viper för 600 i månaden än Passat för 5000.
Ja, jag VET att jämförelsen haltar, Passaten har dragkrok, dubbdäck, sidorutor osv... men det saken gäller är att Vipern INTE kostade 400 000.
Precis som Renegaden jag köpte, den hade jag i tre år och den kostade 25 000.
Hade fulla lån på den, banken ägde den alltså totalt, och hade därmed en räntekostnad på 350 i månaden.
Lägger man till de där 25 så är det en tusenlapp i månaden.
Visserligen var jag tvungen att gå med i facket för att få medlemslån (bankpersonalen var omorganiserad, fick alltid medlemslån förut utan tramsigt fack...) så man kan ju lägga till den avgiften också om man nu vill, typ 200.
1200 i månaden, 800 kubik.
...det är vad folk lägger på rökning........................................
-
Nä, hajar inget, eller så blir det jobbigt att skriva på iphonen... Har glömt vilket det var, huvudsaken är att det står här nu...
-
nu ska folck inte överdriva dom parar inte hella tiden min dinli jag har volta jag med i äver 100 och de hende inte not 2 veckor senare to en bill mej i sidan i40km och där gick alla kopor sönder fot pinen böjde sej och höger back hjul blev lite böjt men jasg körde från platsen och köre i en vecka så de var inget fill direckt på den så dom tåll ret bra av egen erfaren het har även haft en polaris 800 men jag föredrar dinlin inte ricktit sama pristanda men man e inte värsmästare heller och en ny polaris e 150 lopor och en dinli är 69 så för 90 tusen kan man bytta och bygga rett mycket :djump:
-
Man kan köpa massor av tangentbord med alla tecken som punkt ock komma, kanske till och med ett stavningsprogram så det som skrives blir läsbart. :whip: ;)
-
Man kan köpa massor av tangentbord med alla tecken som punkt ock komma, kanske till och med ett stavningsprogram så det som skrives blir läsbart. :whip: ;)
Åså kostar en Potatis 800 bara 69.900 +moms numer ;)
-
Man kan köpa massor av tangentbord med alla tecken som punkt ock komma, kanske till och med ett stavningsprogram så det som skrives blir läsbart. :whip: ;)
LAHA tummen upp till dig ()p Vilket härligt svar. Om Kina maskiner: Här i min lilla typiska svenska småstad är de enda butiker som etablerat sig de senaste åren, ÖB. Dollarstore, Lidl, Rusta, Klädjätten, m.m och Kina ATV butiken.
Känner ni igen er ni som bor i svenska småstäder? Vart är svenska kvalitets tänket på väg? Alla vill handla billigt som fan.
Kineserna jublar. Hydro har rätt men tyvärr svenska konsumenter går ändå och köper en Kina ATV och tror att han köpt nått bra. Sanningen är att Du har i de flesta fall köpt gammal licens teknik, slö trött motor, skitdåligt andrahands värde.
Plast kvalite som är absolut rena skiten. -Men vafan den duger till att ploga gården hemma,, jaja,, så kan man tänka.
Men snart finns det inte en enda butik i din stad som säljer något med kvalite' och det har du bidragit till.
-
Man kan köpa massor av tangentbord med alla tecken som punkt ock komma, kanske till och med ett stavningsprogram så det som skrives blir läsbart. :whip: ;)
LAHA tummen upp till dig ()p Vilket härligt svar. Om Kina maskiner: Här i min lilla typiska svenska småstad är de enda butiker som etablerat sig de senaste åren, ÖB. Dollarstore, Lidl, Rusta, Klädjätten, m.m och Kina ATV butiken.
Känner ni igen er ni som bor i svenska småstäder? Vart är svenska kvalitets tänket på väg? Alla vill handla billigt som fan.
Kineserna jublar. Hydro har rätt men tyvärr svenska konsumenter går ändå och köper en Kina ATV och tror att han köpt nått bra. Sanningen är att Du har i de flesta fall köpt gammal licens teknik, slö trött motor, skitdåligt andrahands värde.
Plast kvalite som är absolut rena skiten. -Men vafan den duger till att ploga gården hemma,, jaja,, så kan man tänka.
Men snart finns det inte en enda butik i din stad som säljer något med kvalite' och det har du bidragit till.
det har du helt rätt i.
-
Kvalitet kostar och ingen vill betala för det idag! >:(
-
Självklart finns det en marknad för alla prisklasser och så skall det ju vara, och jag förstår mycket väl att man ibland väljer de billigare alternativen.
Saken gällde dock att maskiner med högre inköpspris inte tvunget är så dyra som de verkar, och sen måste man förstå att man faktiskt får helt andra saker som ju då kan ge mer valuta för pengarna, även om vissa som aldrig provat märkesmaskiner tyvärr vägrar inse detta.
En bekant köper duschdraperi i en inredningsbutik för 600 och jag köper på Maxi för 69 och båda håller typ lika länge.
Där är skillnaden marginell och inköpspriset är en kostnad, men detta handlade som sagt som draperi, inte om fyrhjulingar, men tyvärr använder folk sig av samma tankesätt oavsett vad de skall handla och det är fel.
-
En bekant köper duschdraperi i en inredningsbutik för 600 och jag köper på Maxi för 69 och båda håller typ lika länge.
Där är skillnaden marginell och inköpspriset är en kostnad, men detta handlade som sagt som draperi, inte om fyrhjulingar, men tyvärr använder folk sig av samma tankesätt oavsett vad de skall handla och det är fel.
OBSERVERA att följande är skrivet med humor:
Fan, köpte du detdär kinesiska skitdrapperiet för 69:-, du kunde ha köpt ett begagnat inredningsdrapperi för nästan
samma pengar, plus att andrahandsvädet hade vart bättre, visserligen finns det risk att nån ollat det begagnade drapperiet
eller gjort nått ännu värre med det, men det är fortfarande ett kvalitetsdrapperi....
SL!
Jukka
-
En bekant köper duschdraperi i en inredningsbutik för 600 och jag köper på Maxi för 69 och båda håller typ lika länge.
Där är skillnaden marginell och inköpspriset är en kostnad, men detta handlade som sagt som draperi, inte om fyrhjulingar, men tyvärr använder folk sig av samma tankesätt oavsett vad de skall handla och det är fel.
Ganska kul att du nämner det ämnet med dusch draperier!
Köpte ett billigt på Jysk för typ 49:- och det höll exakt 2 tvättar.
Sen var dom flesta ringar som draperiet har som förstärkningar runt hålen man hänger upp dom i borta.
Bara att slänga skiten!
Var sen på Comfort och köpte ett på REA för typ 295:- som har hållt i snart 9år.
Detta är av märket Spirella och görs i Switzerland.
Så kvalitet lönar sig alltid. ()p
-
Detta är av märket Spirella och görs i Switzerland.
Var förr synonymt med korsetter till kärringar. Är du säker på att du inte blandat ihop din korsett med ett duschdraperi? :D :D :D
-
Inte utan att man ångrar lite att man ens nämnde något om nåt draperi...
Personligen är jag dock inte så intresserad av att "underhålla" och greja med ett draperi i nio år, jag köper hellre ett nytt för 69 som håller två-tre år.
-
-Men vafan den duger till att ploga gården hemma,, jaja,, så kan man tänka.
Förklara gärna för en som då det gäller fyrhjulingar bara har haft en som är tillverkad i Kina vad jag skulle kunna åstadkomma om jag istället köper en som är tillverkad i tex USA.
-
Jag är mest impad av Callahan:
Han vet vad det är för märke på hans drapperi plus att han kan komma ihåg vad den kostade för 9 år sen....
Respekt!
SL!
Jukka
-
Visste att jag skulle få skit för det där! :lol:
Anledningen att jag kommer ihåg priset är att det var när jag köpte mitt första radhus och renoverade badrummet.
Jag köpte då flera delar i ett kit med draperi/papperskorg/Tvålkopp/tandborstmugg/flytandetvålpump med samma tema.
Har bara kvar 3 delar idag då några har åkt i golvet och spruckit.
Och hela paketet hamnade strax under 900:- ()p
Draperiet kör man bara i tvättmaskinen så är det som nytt igen.
Men folk tänker inte så längre utan slänger hellre och köper nytt.
Och Kineserna skrattar varje gång vi gör så.
(http://i159.photobucket.com/albums/t129/CALLAHAN_88/spirella.jpg)
-
Visste att jag skulle få skit för det där! :lol:
Skit?
Nä för Fan du harju minne som en elefant :-)
Skulle jag oxo vilja ha...
SL!
Jukka
-
Visste att jag skulle få skit för det där! :lol:
Skit?
Nä för Fan du harju minne som en elefant :-)
Skulle jag oxo vilja ha...
SL!
Jukka
Kan bero på att jag blev idiot förklarad av alla polare men tjejerna berömde mitt fina badrum! :lol:
-
Det är skillnad på tänket nu för tiden jämfört med "förr i tiden".
Förr köpte man grejer som HÖLL, med bra kvalitet osv, för man tänkte att man skulle ha just den grejen, tills den var dags att kassera.
Nuförtiden är man generellt mer ombytlig av sig, om det mesta. Nån tog duschdraperi som exempel. Även om ett duschdraperi HÅLLER i 10 år betyder det ju inte att man vill ha just det mönstret/färgen/stuket i 10 år. Mer troligt är det att man byter stil både en och 3 gånger under tiden, och då vill köpa ett nytt duschdraperi som matchar, även om det gamla visserligen är helt.
Samma tror jag gäller allt annat också. Man byter säkerligen bil oftare, köper nya kläder oftare, flyttar oftare, osv osv.
Min slutsats är att: Man har inget för att betala så mycket extra för kvalitet, om man ändå inte kommer att utnyttja grejjerna fullt ut.
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Man får ju typ en 2005:a märkes maskin för samma pris som en ny CF moto frågan e vad man väljer ?
Jag ska använda den 80% lek ( Skogen ) 20% hemma på tomten.
Mvh Rikard
Jag har ett enda tips... SMC 700 J-Max. Mer maskin för pengarna jämfört med en CF Moto. Garanti jämfört med en beg märkesmaskin.
Och det är en riktigt kul maskin =)
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Man får ju typ en 2005:a märkes maskin för samma pris som en ny CF moto frågan e vad man väljer ?
Jag ska använda den 80% lek ( Skogen ) 20% hemma på tomten.
Mvh Rikard
Jag har ett enda tips... SMC 700 J-Max. Mer maskin för pengarna jämfört med en CF Moto. Garanti jämfört med en beg märkesmaskin.
Och det är en riktigt kul maskin =)
1 års garanti och en helt ny modell som inte hunnit få sina barnsjukdomar åtgärdade än... nä då skulle jag hellre köpa en CF moto som hängt med ett bra tag om jag skulle våga köpa kinesmaskin.
som begagnat tycker jag kinamaskinerna står högt i pris, det är trots allt maskiner som har ett ganska osäkert andrahandsvärde för ingen vet hur länge det finns reservdelar och utan garanti är det inte kul att behöva bekosta felen själv..
det är ju ganska självklart att märkesmaskiner strår sig i värde med åren, precis som med bilar.. bra bilar som t.ex. toyota landcruiser står högt, jag var inne på att köpa en Lcruiser HDJ80 från 90-talet, men man får ge 150.000 för bilar som rullat 30-40k.
att en volvo 940 inte betingar samma värde är rätt självklart..
lika självklart som att volvo 940 betingar högre värde än en europa-ford från samma år, stor skillnad på kvalite och pålitlighet.
enda problemet att köpa begagnad 4hjuling är att tidigare ägare kan ha vart en sån där bödel som kör fullt spett överallt och maskinen då är sönderplågad, men en märkesmaskin är ju inte lika lätt att ta död på som en kines..
jag är helt övertygad om att om jag körde hårt i skogen med en kines i en vecka så hade den rasat i växellådan, kopplingen hade slirat som fan, diffen vart sprängd, och kanske skuren motor.., medan min arcticcat kanske bara hade klarat sig med spräckt plast, slirande rem och ev rasad diff.
-
det är ju ganska självklart att märkesmaskiner strår sig i värde med åren, precis som med bilar.. bra bilar som t.ex. toyota landcruiser står högt, jag var inne på att köpa en Lcruiser HDJ80 från 90-talet, men man får ge 150.000 för bilar som rullat 30-40k.
att en volvo 940 inte betingar samma värde är rätt självklart..
Så då menar du att Volvon också rasar efter en veckas hårdkörning för att den var billigare att köpa?'
jag är helt övertygad om att om jag körde hårt i skogen med en kines i en vecka så hade den rasat i växellådan, kopplingen hade slirat som fan, diffen vart sprängd, och kanske skuren motor.., medan min arcticcat kanske bara hade klarat sig med spräckt plast, slirande rem och ev rasad diff.
Vet inte riktigt hur du kör i skogen, men jag tror att det finns många som kör hårt med sin kineser utan att de rasar. Annars hade de nog dött ut vid det här laget.
-
Jag tycker nog att i stort sett alla ATV har för dålig kvalitet, senaste tiden har det varit rätt mycket trådar med fel på både billigare och på svindyra märkesmaskiner som enligt de flesta här bara går och går, och när det dyker upp ett fel så har flera andra svar på vad det är för fel för det felet har de haft flera gånger innan. Läser man bara idag så hittar man exempel likt dessa http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34427.0;topicseen
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34389.0;topicseen Detta hade man väl inte tolererat på en ny bil eller Mc.
-
Jag tycker nog att i stort ett alla ATV har för dålig kvalitet, senaste tiden har det varit rätt mycket trådar med fel på både billigare och på svindyra märkesmaskiner som enligt de flesta här bara går och går, och när det dyker upp ett fel så har flera andra svar på vad det är för fel för det felet har de haft flera gånger innan. Läser man bara idag så hittar man exempel likt dessa http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34427.0;topicseen
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34389.0;topicseen Detta hade man väl inte tolererat på en ny bil eller Mc.
ja där håller jag med, det är MYCKET i ATV branchen som inte skulle accepteras i bilbranchen, så överlag har alla ATV dålig kvalla och är för dyra i förhållande till vad man får, men på sikt kanske det blir skärpning.
-
Gällande första tråden så vet vi ju inte bakgrunden, det kan vara klart överdimensionerade hjul på den tex... då frestas sakerna.
Många inser inte att saker faktiskt inte håller att köra fullgas i skogen, med vatten upp till styret.
...och det är så vissa maskiner får gå.
Har även sett filmer där de kör med nya Renegades i havsvikar på västkusten, där ju vattnet dessutom är riktigt salt!
...hur påverkar det elsystemet om nåt år tror ni?
Men leta upp den Can-Am som fått motorn utbytt efter 50 mil osv.
Precis som vanligt så spårar denna trådtyp ut totalt eftersom folk helt enkelt inte vill förstå.
Det går inte att jämföra med bilar som tex BMW å ena sidan och Skoda andra, för båda dessa bilar är BRA bilar!
De håller lätt 30 000 mil och man betalar istället för senaste teknik, prestanda och detaljfinish osv.
Skillnaden mellan en märkesmaskin och en för typ 25 är betydligt större!
De som kommer ihåg vissa av Lancias modeller på 70/80-talet vet vad jag menar, där snackar vi skräp.
(de rostade tex i bilhallen)
Och det är på DEN nivån vissa av de billigare kinamodellerna ligger, som bäst.
Men, skall man ploga lite på uppfarten osv kan det ju funka.
De för 50-60 håller självklart bättre men man får inte samma komfort och prestanda, ej heller samma terrängegenskaper och möjligheter till modifieringar, men de funkar.
Skall man däremot sladda grusvägar, forcera branta sandbackar eller kladdig lera då krävs andra grejer.
Likaså om man skall arbeta i skogen och dra tungt, arbeta och låta maskinen jobba.
Vissa kör 5-20 mil på ett år på vägar och då duger ju vad som, men skall man köra 1000 mil på ett år så krävs bättre saker.
Det jag vill få fram är att en ny ATV för 70-80 oftast är DYRARE än en begagnad ATV av känt märke i samma prisklass.
Och oftast även dyrare än en begagnad ATV för 120 000... tex.
Men det som styr är användningsområdet, här på forumet busar och leker vi mest.
Några plogar och någon enstaka jobbar i skogen... men av alla som äger en fyrhjuling i Sverige är max nån enstaka procent med på forumet, så flertalet användare får man misstänka busar INTE med sina hjulingar.
De arbetar.
År efter år...
De som däremot köper sina hjulingar på Jula, de använder inte sina maskiner, just helt enkelt därför att de till 90% gått sönder innan de nått 50 mil.
Många av dessa billiga modeller säljs ju dessutom vägreggade, men hur många kommer in till bilprovningen efter de första fyra åren?
Inga.
Sen är det ju självklart att jättemånga är jättenöjda med sina budgetmaskiner, bara i denna tråd finns ju många!
Och det är ju bra att de är nöjda!
Då är ju det ett tecken på att de köpt rätt maskin till det de vill uträtta.
Men häng på en vedvagn på ett ton och dra i den småländska terrängen så kan jag garantera att om det ens går, så kommer det ryka inom en timme.
...men om man nu inte skall ha den till det, nä då behöver man ju så klart inte köpa bra dragare!
Precis som med allt annat så är ju köp personliga, man gör sitt EGNA val och man vet själv vad man har för förväntningar.
Vissa värderar blank plast och garanti och köper därför hellre nytt i budgetvariant och nöjer sig med det medan andra tar risken att handla begagnat och får repor och eventuella småfel på köpet, men får då också minimal värdeminskning och oftast längre livslängd och högre kvalité och ofta även bättre prestanda än budgetvarianten.
Så allt är en avvägning och ett personligt val.
Jag har själv många gånger tänkt att det skulle vara kul att göra en "långresa" på en maskin från nåt budgetmärke, tex SMC, Dinli, TGB eller liknande... åkt söderut till marken tar slut och sen vända hemåt igen...
Men jag vågar helt enkelt inte och anser mig inte ha råd... för köper man en sådan ny och lägger 1000 mil så kostar den resan ungefär samma som om man gjort den med taxi.
("marken tar slut" vid Medelhavet för övrigt)
-
Det var ett onödigt långt svar, exemplen från idag är just .....exempel... frågan är väl egentligen. Är det okey med trådar på Atv:s i tid och otid som inte håller för det de är tillverkade ? Sen om jag trampade på någon jävligt öm märkestå så får jag väl be om ursäkt men ni är fan i mig värre än apple-fanatiker. Och sen att köpa nytt är aldrig en bra affär ur ekonomisk synpunkt och att upprepa det hela tiden som ett mantra är bara fånigt, jag tror nog att de flesta förstår det.
-
Till vad är de då tillverkade?
Du har säkert dragkrok på din Sym... betyder det att du skall koppla Kranmanvagn till den och dra ett ton i skogen?
50-kula som 50-kula ju........... :whip:
Jag har aldrig någonsin sett någonstans att någon tillverkare uppger att vissa maskiner är klassade för vissa uppgifter men inte för andra, men visa mig gärna.
Jag ger mig dock aldrig på att "dyra" maskiner inte alls behöver vara så dyra som folk ofta inbillar sig att de är.
Jag kommer dessutom med hjälp av erfarenheten hålla fast vid kunskapen om att märkesmaskiner oftast har en helt annan kvalité och ett helt annat ut- och uppförande än budgedvarianterna, tills dess någon överbevisar mig i verkligheten.
-
Som rubriken lyder undrar jag om man ska köpa en helt ny CF-Moto eller om man ska satsa på en beggad märkes maskin?
Man får ju typ en 2005:a märkes maskin för samma pris som en ny CF moto frågan e vad man väljer ?
Jag ska använda den 80% lek ( Skogen ) 20% hemma på tomten.
Mvh Rikard
Känns som om du har lite fel... SMC har testat sina maskiner hård körning enlängre tid innan de släpper ut dem. Jag tror att det är minst lika lätt att döda en märkesmaskin. Flera med märkesmaskiner kör sönder saker också. Och attsäga att CF moto ska vara så mycket bättre känns lite vridet.
Jag har en SMC 700 och är riktigt nöjd. Att de ska vara bättre att löpa en CF500 eller en 6 år gammal polaris köper jag verkligen inte.
Jag har ett enda tips... SMC 700 J-Max. Mer maskin för pengarna jämfört med en CF Moto. Garanti jämfört med en beg märkesmaskin.
Och det är en riktigt kul maskin =)
1 års garanti och en helt ny modell som inte hunnit få sina barnsjukdomar åtgärdade än... nä då skulle jag hellre köpa en CF moto som hängt med ett bra tag om jag skulle våga köpa kinesmaskin.
som begagnat tycker jag kinamaskinerna står högt i pris, det är trots allt maskiner som har ett ganska osäkert andrahandsvärde för ingen vet hur länge det finns reservdelar och utan garanti är det inte kul att behöva bekosta felen själv..
det är ju ganska självklart att märkesmaskiner strår sig i värde med åren, precis som med bilar.. bra bilar som t.ex. toyota landcruiser står högt, jag var inne på att köpa en Lcruiser HDJ80 från 90-talet, men man får ge 150.000 för bilar som rullat 30-40k.
att en volvo 940 inte betingar samma värde är rätt självklart..
lika självklart som att volvo 940 betingar högre värde än en europa-ford från samma år, stor skillnad på kvalite och pålitlighet.
enda problemet att köpa begagnad 4hjuling är att tidigare ägare kan ha vart en sån där bödel som kör fullt spett överallt och maskinen då är sönderplågad, men en märkesmaskin är ju inte lika lätt att ta död på som en kines..
jag är helt övertygad om att om jag körde hårt i skogen med en kines i en vecka så hade den rasat i växellådan, kopplingen hade slirat som fan, diffen vart sprängd, och kanske skuren motor.., medan min arcticcat kanske bara hade klarat sig med spräckt plast, slirande rem och ev rasad diff.
-
Varför skulle jag ha dragkula på den? vill jag dra något använder jag väl inte en fyrhjuling.
Det är helt rätt som du säger. Har man pengarna på kontot så är inte en dyr maskin dyrare än en billig över tid.
-
Känns som om du har lite fel... SMC har testat sina maskiner hård körning enlängre tid innan de släpper ut dem. Jag tror att det är minst lika lätt att döda en märkesmaskin. Flera med märkesmaskiner kör sönder saker också. Och attsäga att CF moto ska vara så mycket bättre känns lite vridet.
Jag har en SMC 700 och är riktigt nöjd. Att de ska vara bättre att löpa en CF500 eller en 6 år gammal polaris köper jag verkligen inte.
Jag har ett enda tips... SMC 700 J-Max. Mer maskin för pengarna jämfört med en CF Moto. Garanti jämfört med en beg märkesmaskin.
Och det är en riktigt kul maskin =)
Nja, de kanske har börjat med de på senare tid. För inte fan gjorde de det på mitten av 00-talet inte. Det såg jag med egna ögon hur kompisarnas hjulingar föll i sär och sen stod :tickedoff
-
Garanti är bra:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34435.msg302888#msg302888
-
Garanti är bra:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34435.msg302888#msg302888
ja visst är det http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34427.0
-
Visst är forum intressant...
Där kan alla skriva och lämna sina åsikter, och alla har ju rätt till en sådan!
Tråden handlar dock om fyrhjulsdrivna fyrhjulingar, ändå skriver flera quadägare här.
Inte utan att man då undrar vad de egentligen har för erfarenhet i ämnet.
Men oavsett vilket så är det knappast FEL att köpa en budgetvariant, de enda två detaljerna jag vill få fram är att det dels sällan är så dyrt med "dyr" fyrhjuling som folk ofta inbillar sig och dels att det faktiskt skiljer emellan modeller och märken!
...sen får folk tro precis vad och hur mycket de vill... ()p
-
Det är helt rätt som du säger. Har man pengarna på kontot så är inte en dyr maskin dyrare än en billig över tid.
Var det inte Hydro som speca upp hans totala kostnader på en fullt belånad Renegade för någon vecka sedan, och det slutade förbluffande billigt :rtfm: :hmmm:
-
Jo, och dessutom i denna tråd minsann.
Citerar mig själv, och notera att jag även räknar med FACKAVGIFTEN i Renegadens månadskostnad!
...Renegaden jag köpte, den hade jag i tre år och den kostade 25 000.
Hade fulla lån på den, banken ägde den alltså totalt, och hade därmed en räntekostnad på 350 i månaden.
Lägger man till de där 25 så är det en tusenlapp i månaden.
Visserligen var jag tvungen att gå med i facket för att få medlemslån (bankpersonalen var omorganiserad, fick alltid medlemslån förut utan tramsigt fack...) så man kan ju lägga till den avgiften också om man nu vill, typ 200.
1200 i månaden...
-
Det är helt rätt som du säger. Har man pengarna på kontot så är inte en dyr maskin dyrare än en billig över tid.
Var det inte Hydro som speca upp hans totala kostnader på en fullt belånad Renegade för någon vecka sedan, och det slutade förbluffande billigt :rtfm: :hmmm:
Alla har vi olika referensramar och tycker man att det är förbluffande billigt att bli av med 37600:- på 3 år och gärna ger banken 12600:- så är det upp till var och en, jag räknade dock inte med fackavgiften då det inte kändes helt seriöst .
-
(http://forums.corvetteforum.com/images/smilies/leaving.gif)