ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ppojken skrivet 26 maj 2010 kl. 23:09:09
-
Hej!
Är kvaliten maskinellt sett bättre på Cf mot ed/x serierna nu än den var vid lanseringen? Vad är isof förbättrat på modellerna?
M.V.H
-
Hej!
Är kvaliten maskinellt sett bättre på Cf mot ed/x serierna nu än den var vid lanseringen? Vad är isof förbättrat på modellerna?
M.V.H
Helt klart bättre,blir ju uppdateringar varje årsmodell.cf är ju inget purfärskt märke direkt,funnits i många år nu.Riktigt stora i usa börjar dom bli nu oxå. mvh//hades
-
Hej!
Hades: vad är de stora skillnaderna? Blev väldigt avskräckt från märket med min ed -08, körde 25 mil med den på grusvägar och asfalt i hastigheter runt 40-70km/h och på de milen hade jag haveri vattenpump 2 gånger, rasad koppling en gång samt att det uppkom ett större oljeläckage. Hur driftsäker är en ny cf idag om man ser til ED modellen?
M.V.H
-
Hej!
Hades: vad är de stora skillnaderna? Blev väldigt avskräckt från märket med min ed -08, körde 25 mil med den på grusvägar och asfalt i hastigheter runt 40-70km/h och på de milen hade jag haveri vattenpump 2 gånger, rasad koppling en gång samt att det uppkom ett större oljeläckage. Hur driftsäker är en ny cf idag om man ser til ED modellen?
M.V.H
Har väldigt lite fel öht tycker jag.Haft nån läckande packbox o nån startmotor ibland.En del fel är ju användarrellaterade oxå=) mvh//hades
-
jag hadde rätt mycket fel på min ED -09 massa jobbiga fel så maskinen vart stående hela tiden.
-
Bra tråd!
Är lite sugen på en black edition. Fast om jag köper en beg så får man ju vinch och kanske annat med på köpet. Till ett bättre pris... Men man har ju läst en hel del skräckexempel på maskiner som krånglat, så man blir lite osäker.
Vinch är ett måste, helst hasplåt är väl också bra (även om man skulle kunna fixa själv kanske).
Vad kostar dom första servicarna på en cf500? Och vilka intervaller är det?
Bra att veta så man kan ta med i beräkningarna.
-
Det va en cf som hadde gått 28 mil med på förra körningen i skogen....det blev bara skit av den ;D baljorna sprack från foten ända upp till styret,så hela fronten släppte.Tur att den hadde framrack annars hadde den blåst bort,så plasten verkar inte blivit nå bättre iallafall. Dom ser ju så "riktig" ut men det är bara dynga under den blanka lacken .
-
Det va en cf som hadde gått 28 mil med på förra körningen i skogen....det blev bara skit av den ;D baljorna sprack från foten ända upp till styret,så hela fronten släppte.Tur att den hadde framrack annars hadde den blåst bort,så plasten verkar inte blivit nå bättre iallafall. Dom ser ju så "riktig" ut men det är bara dynga under den blanka lacken .
ja plasten är ett skämt, hadde min i tre månader och på den tiden så fick jag byta 3st fotbaljor och en skärmbreddare :D och det va inte äns direkt avanserad körning :D
-
Det va en cf som hadde gått 28 mil med på förra körningen i skogen....det blev bara skit av den ;D baljorna sprack från foten ända upp till styret,så hela fronten släppte.Tur att den hadde framrack annars hadde den blåst bort,så plasten verkar inte blivit nå bättre iallafall. Dom ser ju så "riktig" ut men det är bara dynga under den blanka lacken .
ja plasten är ett skämt, hadde min i tre månader och på den tiden så fick jag byta 3st fotbaljor och en skärmbreddare :D och det va inte äns direkt avanserad körning :D
Med risk att vara lite CF färgad då jag äger en X7 med endast 30 mil på mätarn.
Hade du hasplåtar under din maskin ? Satt full armor under min direkt och har varit ute bland stock och sten en hel del med. Än så länge har plasten hållit trots att det smällt i stubbar och stenar ;)
Däremot kan jag hålla med om att dessa maskiner verkar ha en del skitfel och irriterande småfel.
Men maskinellt så verkar dom ju hålla bra, eller ?
Köpte en CF som första maskin för att se om jag blir "ATV biten". Att få en ny maskin för 70 KSEK med 2 års garanti är svårslaget. Det kan heller inte var någon slump att CF 500 sålt näst bäst under ett antal år (efter polaris). Men man får alltid vad man betalar för. En 40 KSEK dyrare maskin är givetvis bättre i många avseenden.
Service intervallen är 10, 100, 150, 300 mil osv om jag förstått min servicebok rätt.
/ M
-
Service intervallen blev fel, skall vara 10, 100, 250, 400 osv
/ M
-
Det va en cf som hadde gått 28 mil med på förra körningen i skogen....det blev bara skit av den ;D baljorna sprack från foten ända upp till styret,så hela fronten släppte.Tur att den hadde framrack annars hadde den blåst bort,så plasten verkar inte blivit nå bättre iallafall. Dom ser ju så "riktig" ut men det är bara dynga under den blanka lacken .
ja plasten är ett skämt, hadde min i tre månader och på den tiden så fick jag byta 3st fotbaljor och en skärmbreddare :D och det va inte äns direkt avanserad körning :D
Med risk att vara lite CF färgad då jag äger en X7 med endast 30 mil på mätarn.
Hade du hasplåtar under din maskin ? Satt full armor under min direkt och har varit ute bland stock och sten en hel del med. Än så länge har plasten hållit trots att det smällt i stubbar och stenar ;)
Däremot kan jag hålla med om att dessa maskiner verkar ha en del skitfel och irriterande småfel.
Men maskinellt så verkar dom ju hålla bra, eller ?
Köpte en CF som första maskin för att se om jag blir "ATV biten". Att få en ny maskin för 70 KSEK med 2 års garanti är svårslaget. Det kan heller inte var någon slump att CF 500 sålt näst bäst under ett antal år (efter polaris). Men man får alltid vad man betalar för. En 40 KSEK dyrare maskin är givetvis bättre i många avseenden.
Service intervallen är 10, 100, 150, 300 mil osv om jag förstått min servicebok rätt.
/ M
jag hadde hasplåt på, men sen har jag läst att plasten på X5 håller bättre än ED:n, polarens X5 har plasten hållt bra fast han hängt i divs saker ute i skogen. Men då e det andra saker som har jävlas på X5 istället för på ED:n.
Jag va nöjd med min åsså men det gick inte ha den kvar för driftsäkerheten va lika med noll. Jag skottar ganska mycket här på gatan då funkar det inte med en maskin som ska vara trasig hela tiden.
-
Plast som spricker vid skogskörning tycker jag berättar väääääldigt lite om kvaliten på en maskin.För d första måste man bestämma sig för vad man ska ha maskinen till o sen utrusta den därefter.Offroadkörning=hasplåt direkt.Annars spelar det ingen roll vad det står på maskinen.Plasten hänger som trasmattor på kawa o can amer oxå om man börjar använda maskinen hårt i skogen.Cf:en behöver hasplåt,större hjul o demontering av frontplast plus flytt av blinkers,sen håller den minst lika bra som nån annan hoj. mvh//hades
-
Cf:en behöver hasplåt,större hjul o demontering av frontplast plus flytt av blinkers,sen håller den minst lika bra som nån annan hoj. mvh//hades
Kanske inte hör till denna tråd men , med frontplast är det "v-et" som du menar eller är det någon annan plast som borde bort ? Jag letar just nu blinkers för att få bort "V-et", några tips var man hittar bra blinkers ?
Har du tips på rätt däckstorlekt och däck ? Funderar på 26" Maxxis Bighorn.
/ M
-
Cf:en behöver hasplåt,större hjul o demontering av frontplast plus flytt av blinkers,sen håller den minst lika bra som nån annan hoj. mvh//hades
Kanske inte hör till denna tråd men , med frontplast är det "v-et" som du menar eller är det någon annan plast som borde bort ? Jag letar just nu blinkers för att få bort "V-et", några tips var man hittar bra blinkers ?
Har du tips på rätt däckstorlekt och däck ? Funderar på 26" Maxxis Bighorn.
/ M
Exakt,v-et.Det ryker direkt om du klipper ett halvbrant smalt dike. mvh//hades
-
Alltså hur lyckas folk med att spräcka plasten till fotbaljorna om man har "fullarmor" :hmmm:
Det kanske finns olika utföranden på detta kitt, men det jag har finns det ingen chans att spräcka OM det inte skulle va så att det trilla ner en sten från himlen och träffade baljorna uppifrån, och hur stor chans är det ;D
Det kittet jag har skyddar lika bra under som på sidorna av fotbaljorna.
-
Så slutsatsen blir alltså att plasten är lika dålig som vid lanseringen men maskinellt funkar den bättre? Är det prisvärt med en Black edition/ed, och framförallt är den driftsäker så man inte behöver frakta den fram och tillbaka till åf var och varannan vecka för garanti reparationer?
M.V.H
-
Måste förklara bättre tydligen......han körde över en stubbe med höger framhjul som sen tog i baljan,han såg inte det utan han gasade lite mer,vilket resulterade i att hela baljan trycktes bakåt.det var då det sprack ända från foten upp till tändningslåset vidare till styret,samtidigt blev påfrestningen för stor för plasten som sitter under frontracken så då gick skruvarna rätt igenom den.sen gick den vänstra baljan sönder ,innan vi kommit hem så var även plasten som sitter på a-armarna ett minne blott ;D .Jag har bara plast under på min,lika som på cf men inte gick nått sönder på den :hmmm: Ett bra plast prov är ju att trycka ner bak skärmen tills den tar i hjulet ,då ska den fjädra tillbaka men på cf står du med en plastbit i handen ()p
-
Måste förklara bättre tydligen......han körde över en stubbe med höger framhjul som sen tog i baljan,han såg inte det utan han gasade lite mer,vilket resulterade i att hela baljan trycktes bakåt.det var då det sprack ända från foten upp till tändningslåset vidare till styret,samtidigt blev påfrestningen för stor för plasten som sitter under frontracken så då gick skruvarna rätt igenom den.sen gick den vänstra baljan sönder ,innan vi kommit hem så var även plasten som sitter på a-armarna ett minne blott ;D .Jag har bara plast under på min,lika som på cf men inte gick nått sönder på den :hmmm: Ett bra plast prov är ju att trycka ner bak skärmen tills den tar i hjulet ,då ska den fjädra tillbaka men på cf står du med en plastbit i handen ()p
Hade han haft full amor så hade han nog klarat sig. Mina plåtar går även upp hjulhusen fram i skärmen för att skydda just mot stubbar och elände som man får in bakom framjulet.
Men jag kan hålla med om att CF's plast verkar lite stel och nog spricker lätt.
Jag är mest rädd att köra in i träd sidledes, där finn ju inget som skyddar. Kan tänka mig att om man glider in i ett träd sidledes så spricker det nog en del plast.
Men jag skulle gärna se en video på detta skärmtest :D Att sedan köra över stubbar och stenar utan skydd under maskinen kan inte vara klokt ? Det finns ju annat än plast som kan gå sönder om man säger så.
Som kuriosa kan jag berätta om en kompis som har en 750 King Quad som han körde sönder plast för 20 papp :( Okey visserligen gick han runt med maskinen ordetligt men ändå. Plasten till CF skall ju i alla fall vara billig ;D
Vad har du för maskin ? Låter som en kanonmaskin för skogen.
Mvh // Martin
-
Ja det va synd att jag inte fick det på film,jag stod bakom och filmade först.Men sen trodde jag att han kom över som oss andra,så jag stoppade ner kameran 2 sek för tidigt.Annars hadde man kunnat skicka det till AFV :lol: Jaså täcker hasplåten upp en bit i hjulhuset,ja då kanske han hadde klarat baljan iaf,för det är ju bara plast i fotsteget annars.Jo plasten är ju billig till dom........skummade igenom lite va det skulle kosta ca 4000 kom jag fram till och då är inte plsten till a-armarna med räknad.
-
Ja det va synd att jag inte fick det på film,jag stod bakom och filmade först.Men sen trodde jag att han kom över som oss andra,så jag stoppade ner kameran 2 sek för tidigt.Annars hadde man kunnat skicka det till AFV :lol: Jaså täcker hasplåten upp en bit i hjulhuset,ja då kanske han hadde klarat baljan iaf,för det är ju bara plast i fotsteget annars.Jo plasten är ju billig till dom........skummade igenom lite va det skulle kosta ca 4000 kom jag fram till och då är inte plsten till a-armarna med räknad.
Du missförstår mig. Jag vill se ditt skärmtest där du böjer ner dina skärmar till bakhjulet utan att plasten spricker ;)
Men vad har du för maskin då. Jag är seriöst intresserad eftersom det kommer bli en del skogsåka framöver.
Räknar med att dra ut en hel del älg med min maskin. Visar det sig efter en säsong att CF'en inte duger så får det ju bli något annat. Man får inte vara sämre än att man kan omvärdera sitt köp.
/ M
-
Så slutsatsen blir alltså att plasten är lika dålig som vid lanseringen men maskinellt funkar den bättre? Är det prisvärt med en Black edition/ed, och framförallt är den driftsäker så man inte behöver frakta den fram och tillbaka till åf var och varannan vecka för garanti reparationer?
M.V.H
Som HADES säger så måste ALLA maskiner modifieras efter hur den skall användas.
Frågan ovan är ju en definitionsfråga.
vissa skruvar ju inget alls själv, dvs går ett tändstift sönder så byter man inte ens detta då man inte vet vart det sitter (ett case jag haft var sådant).
Maskinen i det fallet startade inte och den blev kallad "jäv*a skitmaskiner, jag köpte en ny för att slippa fel..."
Andra renoverar sina diffar och motorer själv.
Så nivån på den som köper (oavsett maskin) styr väldigt mycket hur ofta den faktiskt "måste" in till ÅF för reparation (även garantirep).
Samma sak gäller gnäll på maskinens kvalitet, vilket jag anser skall gälla maskinellt, inte hurvida batteriet håller eller ej i 30 grader minus med plogning som enda syssla. Köp en underhållsladdare!
CF Moto 500 2007 års modell fick 27 st ändringar under det året, saker som inte syntes men gjorde stor skillnad, så det är inte bara plasten man ska titta på.
Det gällde då bultkvalitet, förändringar i diffar etc, dvs viktiga saker för att maskinen skall ha bättre kvalitet.
Kineserna ändrar under hela året, inte bara vid nästa årsmodell.
Så, summan av detta är att en CF funkar väldigt bra men den måste givetvis modifieras efter användningsområde samt att det krävs ett visst kunnande om maskiner över lag för att äga en fyrhjuling (annars kostar det mer i form av rep).
Detta blev långt.... :)
MVH / Benny
-
Hej Benny!
Så sant att man ska rusta maskin efter användning! Samt att man ska sköta underhåll och slit delar som ex batteri får man ju räkna med! Men sköter man om maskin med olja stift och allmän smörjning och service håller de bra utan massa små irriterande fel på motor o drivlina?
Maskinen kommer användas till utflykter i skogen, åka lite grusväg o asfalt, ingen avancerad körning eller ligga o pressa den till max, blir varierad körning i "lagom" tempo. samt att om man skulle stöta på något surhål i skogen (ska inte badas i surhål mer än vad som behövs!) ska man kunna ta sej över det utan att behöva köra flera mil runt (dock är ju surhål olika stora men de större surhålen kommer undvikas!!)! Det är frun som vill ha en 4*4 maskin istället för sin 2*4, hon har tittat på can am 400cc som jag tycker låg väl högt på beg marknaden, så har blivit att vi börjat titta på allroad500 men även så är allroad/linhai 300 aktuella tackvare att de är i perfekt storlek åt henne att hantera!
Frågan är dock, vilken av dessa tre maskiner (allroad 500/300cc linhai 300cc) är mest prisvärd och mest problemfritt ägande med om den ska användas till ovanstående körning?
M.V.H
-
:hmmm: undrar vilken allroad återförsäljaren kommer att säga ::) ;D av dom 3 skulle jag valt linhai , varför inte titta på TGB blade 425 eller 450 dom ligger i samma prisnivå.
-
Men sköter man om maskin med olja stift och allmän smörjning och service håller de bra utan massa små irriterande fel på motor o drivlina?
Maskinen kommer användas till utflykter i skogen, åka lite grusväg o asfalt, ingen avancerad körning eller ligga o pressa den till max, blir varierad körning i "lagom" tempo. samt att om man skulle stöta på något surhål i skogen (ska inte badas i surhål mer än vad som behövs!) ska man kunna ta sej över det utan att behöva köra flera mil runt (dock är ju surhål olika stora men de större surhålen kommer undvikas!!)! Det är frun som vill ha en 4*4 maskin istället för sin 2*4, hon har tittat på can am 400cc som jag tycker låg väl högt på beg marknaden, så har blivit att vi börjat titta på allroad500 men även så är allroad/linhai 300 aktuella tackvare att de är i perfekt storlek åt henne att hantera!
Frågan är dock, vilken av dessa tre maskiner (allroad 500/300cc linhai 300cc) är mest prisvärd och mest problemfritt ägande med om den ska användas till ovanstående körning?
M.V.H
Japp, både 300 Allroad, Linhai 300 samt Allroad (CF) 500 håller bra!
Alla tre maskinerna funkar fint till det ändamålet, 300:an är ju lite smidigare att köra så en sådan kan ju funka, oavsett Allroad eller Linhai (Dom är ju lika under plasten). Allroad 500 har lite mer komfort men tyngre.
Självklart håller jag ju på CF Moto 500 eller Allroad 300 men givetvis så funkar tex TGB bra, där har jag dock ingen erfarenhet ang kvaliteten :)
MVH / Benny
-
Kan nämnas att på de två träffar Jag varit på i år så har jag inte sett Nån mecka med en CF / Goes / Fastpower, däremot skruvades det med både Bruttar o Outlanders, Polaris med knäckt drivning o rem på en Renegade. Vad Sånt beror på är nog KANSKE pga den högre effekten, jag vet inte!! Dock så räcker det Bra med det en CF levererar, gott o väl. Det räckte tom till min UTV som med 2 pers vägde närmare 650kg! Effekt o Kvallité är som sagt Inte samma sak...
-
Kan nämnas att på de två träffar Jag varit på i år så har jag inte sett Nån mecka med en CF / Goes / Fastpower, däremot skruvades det med både Bruttar o Outlanders, Polaris med knäckt drivning o rem på en Renegade. Vad Sånt beror på är nog KANSKE pga den högre effekten, jag vet inte!! Dock så räcker det Bra med det en CF levererar, gott o väl. Det räckte tom till min UTV som med 2 pers vägde närmare 650kg! Effekt o Kvallité är som sagt Inte samma sak...
Samma här faktiskt.Ingen risk att knäcka drivaxlar p.g.a effekten på en cf ;D.Däremot verkar ju can am dras med lite diffproblem tycker jag.Sett ganska många såna ras på träffar.Men återigen så KAN d ju va så att felet sitter bakom styret.Fel handhavande leder ju ofta till ras som sen hängs ut på forum som "skitmaskiner" mvh/hades
-
Kan nämnas att på de två träffar Jag varit på i år så har jag inte sett Nån mecka med en CF / Goes / Fastpower, däremot skruvades det med både Bruttar o Outlanders, Polaris med knäckt drivning o rem på en Renegade. Vad Sånt beror på är nog KANSKE pga den högre effekten, jag vet inte!! Dock så räcker det Bra med det en CF levererar, gott o väl. Det räckte tom till min UTV som med 2 pers vägde närmare 650kg! Effekt o Kvallité är som sagt Inte samma sak...
Samma här faktiskt.Ingen risk att knäcka drivaxlar p.g.a effekten på en cf ;D.Däremot verkar ju can am dras med lite diffproblem tycker jag.Sett ganska många såna ras på träffar.Men återigen så KAN d ju va så att felet sitter bakom styret.Fel handhavande leder ju ofta till ras som sen hängs ut på forum som "skitmaskiner" mvh/hades
ja ne man ska ju inte snacka skit om maskiner som man inte har o ja jag körde av utgående axel till drivningen fram på min Renegade på hofors träffen men jag vet oxo att jag använder maskinen till max o jag vet att om man använder en cf på samma sätt håller den inte och jag vet det av egen erfarenhet
-
Kan nämnas att på de två träffar Jag varit på i år så har jag inte sett Nån mecka med en CF / Goes / Fastpower, däremot skruvades det med både Bruttar o Outlanders, Polaris med knäckt drivning o rem på en Renegade. Vad Sånt beror på är nog KANSKE pga den högre effekten, jag vet inte!! Dock så räcker det Bra med det en CF levererar, gott o väl. Det räckte tom till min UTV som med 2 pers vägde närmare 650kg! Effekt o Kvallité är som sagt Inte samma sak...
Samma här faktiskt.Ingen risk att knäcka drivaxlar p.g.a effekten på en cf ;D.Däremot verkar ju can am dras med lite diffproblem tycker jag.Sett ganska många såna ras på träffar.Men återigen så KAN d ju va så att felet sitter bakom styret.Fel handhavande leder ju ofta till ras som sen hängs ut på forum som "skitmaskiner" mvh/hades
ja ne man ska ju inte snacka skit om maskiner som man inte har o ja jag körde av utgående axel till drivningen fram på min Renegade på hofors träffen men jag vet oxo att jag använder maskinen till max o jag vet att om man använder en cf på samma sätt håller den inte och jag vet det av egen erfarenhet
Tror man får räkna med lite skruvning om man ska ha ROLIGT på träffarna. 8)Sen har man ju sett folk som glassar omkring med en högtalarlåda på lasträcket o hjul som e så stora att det inte går att svänga ens,men huvudsaken e ju att man tycker man har kul själv,sen är d ju upp till var o en o bestämma VAD som e kul.MVH//hades