ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: ehm skrivet 15 maj 2010 kl. 22:56:26
-
Som nybliven ATV-ägare har jag förstått att det finns en hel del moralfrågor att ta ställning till.
Vad jag kan se så blir moralfrågorna ofta bortmotade för att de inte hör till tråden. Jag tycker att det är intressanta frågor som tas upp så jag hoppas några fler hakar på denna tråd.
Några exemplediskussioner:
Finns det olika grader av olagligt/omoraliskt?
Är det lika illa att sladda omkring på en fotbollsplan som i skogen?
Är det lika illa att köra ostrypt 100 km/h vägreggat på vägen med B-körkort som att köra terrängreggat 100 km/h på vägen utan körkort?
Är det dubbelmoral att fördöma någon som kör påverkad eller som kör sönder en isbana, om man själv kör ATV med strypningarna borttagna, eller kör i naturen utan tillstånd? Allt detta är ju olagligt.
Jag blev särskilt intresserad efter den intressanta diskussionen efter videoklippet från "Luffarn" här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20838.380
-
haha som jag har väntat på denna tråd! :D
Alla e vi olagliga men så länge ingen vet om de så e de lungt, man måste använda de man har innanför näsan... :stuck: :P
moraliskt rätt? knappast men när du kör sönder en fotbollsplan så blir ju folk garanterat arga, kör du sönder en mosse 2 mil ut i ödemarken så kommer ingen märka de på 3 mån å när dom väl gör de så åker dom själva dit m sin hjuling å gasar, typ :)
-
Tack för svar på tråden! Man ska ju använda det man har innanför näsan, som du säger :) men det som finns innanför näsan kan ju se väldigt olika ut...
-
Använda det som finns innanför näsan? En del snyter ju ut det, en del petar ut och rullar till en liten boll. Så visst finns det en hel del olika varianter
-
Det är mycket bra frågor du tar upp. Tror de flesta här ger i stort sett samma svar för här är ATV-åkare som ser det ur en ATV-åkares synvinkel. Säg att Nils 75 har en promenadrunda i skogen där han har gått i 30 år. En dag när han går sin runda är den fina mossplätten där han tar sin kopp med kaffe söndersladdad av en fyrhjuling. Jag tror han bryr sig mer om sin mossplätt än en fotbollsplan. Även om det troligtvis rör fler om man är på en fotbollsplan och leker.
-
Slänger in mina tankar om detta.
Kör själv en del i terräng, men lågt tempo, med lite "riv" i hjulen.
Finns det olika grader av olagligt/omoraliskt?
Är det lika illa att sladda omkring på en fotbollsplan som i skogen?
Är det lika illa att köra ostrypt 100 km/h vägreggat på vägen med B-körkort som att köra terrängreggat 100 km/h på vägen utan körkort?
Är det dubbelmoral att fördöma någon som kör påverkad eller som kör sönder en isbana, om man själv kör ATV med strypningarna borttagna, eller kör i naturen utan tillstånd? Allt detta är ju olagligt.
Jag blev särskilt intresserad efter den intressanta diskussionen efter videoklippet från "Luffarn" här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20838.380
Ja självklart finns det olika grader av moral och lagbrott, exempel är väl att det är hårdare straff på våldtäkt än på att snatta en snickers, men båda delarna är olagliga.
Jag tycker nog det kan sticka mer i ögonen om man ser någon sladda sönder en fotbollsplan, det kan ju bli fåror mm, som någon stackare måste jämna ut sen för att kunna spela just fotboll.
Sen tycker jag man ska vara sansad i naturen, inte fint direkt med upprivna skogsmarker. Men oftast så finns ju färre vittnen än runt en fotbollsplan. Däremot så brukar man ju alltid kunna hitta en grusplan i skogen, grustag, grusvägar mm att sladda på. Det tycker jag även är roligaste ställena för dylik lek, då det blir lite skiftande terräng och lutningar också.
Sen får man helt enkelt vara beredd att åka dit, och då rakryggat ta sitt straff, så tänker iaf jag.
angående ostrypt vägreggat på väg med b-kort eller terrängreggat på väg utan körkort, det säger sig i mina ögon själv. den vägreggade är bara ostrypt, enda felet. medan den terrängreggade ej ska framföras på väg, den körs av någon som inte har behörighet att framföra något motorfordon på väg. angående hastigheten, så har jag bara hört oklarheter om maxhastighet på dessa maskiner, så är det bara hundra-väg, så är det väl inget fel. Så länge det inte överstiger fordonet tillåtna max-hastighet. tror det är 80 på min.
det är ALDRIG dubbelmoral att fördöma någon som kör påverkad!!! (så länge man inte gör det själv)
Oavsett fordon/maskin, ska man aldrig köra påverkad!! (gjorde det själv i yngre dagar, och såg inget större fel i det, förrän jag körde av vägen med bilen full med vänner. Den kvällen ändrade jag åsikt och har benhårt hållit den. Det gick i 120 när jag körde av, det var påsk i fjällen och snövallen vid sidan av vägen räddade oss. Ingen var fastspänd men vi klarade oss alla.)
Hur kör man sönder en isbana förresten??
Allt du nämnde i denna frågan är ju olagligt, men i olika grader, fyllekörning värst. sen olovlig terrängkörning, sen avstrypningen.
Själv kör jag aldrig påverkad numer, däremot avstrypt, och ibland i skogen. Men då kör jag försiktigt, försöker köra så jag inte river upp mark i onödan, och "scoutar" och väljer "spår" i terrängen, så jag tar mig fram med så lite påverkan som möjligt. Vet jag dessutom vem markägaren är, så frågar jag om lov först. Vilket hittills har fungerat bra och jag kunnat få tillsägelser, var de föredragit att jag kört och inte kört. (dock har jag varit ute ensam, eller med sällskap av en maskin till.)
Tror att de flesta kontroverser angående atv (även skoterkörning vilken även den har liknande problem i vissas ögon) kan lösas eller mildras rejält om man bara först själv tänker innan man gör. dvs "Hur skulle JAG tycka om någon jag inte kände gjorde såhär med MIN mark" Och framförallt visa hänsyn. Har du chansen att fråga om lov först, så gör det. kan du välja en annan väg i skogen som är skonsammare, så gör det. Kan du fara ut till ett grustag och låta fotbollsplanen vara, så gör det.
och som folk sagt här före mig. använd det som finns innanför pannbenet. (aningen ovanför näsan, och man slipper fnysandet när man försöker klura ut vad som finns innanför näsbenet.)
-
Tack för reflekerande svar. Kul! ()p Själv håller jag med om att fyllekörning aldrig kan motiveras.
Hur är det med fortkörning då? Var i skalan hamnar det att t.ex. köra 80 på 30-väg?
Och hur stor skada blir det egentligen på naturen om man kör lugnt? Är det någon som vet om det finns någon forskning på hur stor miljöpåverkan ATV-körning har?
P.S. Vet inte hur man kör sönder en isbana - har inte försökt :) Det går kanske om man sätter på isracingdäck?
-
Tack för reflekerande svar. Kul! ()p Själv håller jag med om att fyllekörning aldrig kan motiveras.
Hur är det med fortkörning då? Var i skalan hamnar det att t.ex. köra 80 på 30-väg?
Och hur stor skada blir det egentligen på naturen om man kör lugnt? Är det någon som vet om det finns någon forskning på hur stor miljöpåverkan ATV-körning har?
P.S. Vet inte hur man kör sönder en isbana - har inte försökt :) Det går kanske om man sätter på isracingdäck?
for min del får folk göre vad i fasan dom vill bara dom är berädda på att ta konsekvensarna och inte sätter andras liv i fara...
och min mening är at brytar man sj mot regler och lagar då har man inget rätt alls at gnälla över att andra gör samme oavsett om dom andra bryter "mer" mot reglerna eller lagarna...
och som sett i den andra tråden är toppen av dubbelmoral ju att se en sk. tjänsteman gnälla över att nån kör på ett fottballsplan men inte i alla de tråde där omhandlar borttagning av strypningar och så... det är fan patetisk i mina ögon äntigen håller man sin moral högt HELA tiden och inte bara när det passa en sj.. ellers så håller man munnen stängt
och stod en "tjänsteman" och hade en sån moral framför mig och skulle va moralens väktare hade jag ALDRIG tagit han seriöst ..
-
Att köra ostrypt är olagligt, det är det även att trimma en bil, typ "chippning", tror varken befolkningen i stort eller polisen tar det så allvarligt så länge man håller hastighetsbegränsningarna och kör allmänt omtänksamt.
När det gäller att sladda omkring så är det ju i princip aldrig moraliskt rätt att göra det, annat än på bana.
Inte ens i grustag är det tillåtet att köra, och gamla nedlagda grustag skall ju återställas till naturen vilket gör att man inte heller där får köra utan att vara olaglig eller omoralisk.
Grusvägar, mmm, men även grusvägar underhålls av någon som säkert inte blir glad om deras väg används som crossbana...
Att köra terrängreggat på väg (kortare sträckor) kan väl vara lagligt i vissa fall, men det är krångliga regler, rent generellt kan jag dock tycka att det är fel att med berått mod köpa en terrängreggad maskin för att huvudsakligen använda den på allmän väg, faktum är väl att en terrängreggad maskin bara får användas på egen mark i samband med skogsvårdande insats - och på skoterleder vintertid.
Att köra onyktert är lika fel och lika allvarligt som att köra onyktert med bil, och jag tror att det finns en väldigt låg acceptans mot detta bland allmänheten.
Rent generellt kan man väl dessutom säga att det finns några saker som gör fyrhjulsägandet lite utsatt.
Dels har vi den alltid närvarande avundsjukan som gör att folk har en förmåga att gnälla även om vi inte gör nåt fel alls, dels bullrar många fyrhjulingar rätt mycket även i originalskick, vilket i sin tur gör att man uppmärksammas på ett annat sätt än en bilförare som kör lite vårdslöst.
Att en stor del av nöjet med fyrhjuling är just den snabba accelerationen, sladdandet och körning på ställen dit man inte tar sig med bil gör att det finns en inbyggt risk för att de används på ett, i allmänhetens ögon, omoraliskt och kanske olagligt sätt.
Själv försöker jag hålla mig någorlunda inom lagens råmärken, och visa omtanke när jag kör i närheten av bebyggelse.
Jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna delta i en gruppkörning där man utan lov av markägaren kör sönder myrar, bäckar, diken eller liknande bara för att få testa maskinen och lera ned sig.
Frågan är om jag ens skulle göra det om jag fick lov... och frågan är väl om markägaren ens KAN ge lov.
Läser man terrängkörningslagen så får ju inte ens markägaren själv köra fyrhjulingen på sin egen mark utan att det har direkt samband med skogsbruk, man får alltså inte ens använda sig av fryhjulingen på egen mark för att bara köra runt och titta till skogen...
Vill man hårddra det hela så är en fyrhjulig motorcykel detsamma som en tvåhjulig, och skall användas på samma sätt, på allmän väg, och i tillåten hastighet, allt annat är omoraliskt och/eller olagligt, sen är det ju mycket upp till brukaren, och i vilken trakt/kultur/miljö man håller till huruvida man acceteras eller ej även om man inte följer lagen till punkt och pricka.
Det arbete Svenska ATV Föreningen lägger ned för att ge oss tillgång till exempelvis kraftledningsgator, skoterleder och liknande är föredömligt, och kommer kanske att ge oss ovsevärda områden att köra på lagligt, och det är den typen av arbete som vi alla måste visa att vi stödjer om vi framöver skall kunna framföra våra maskiner utanför allmän väg på ett lagligt sätt.
Jag har blivit medlem för att stödja deras arbete, även om jag inte kommer att arbeta aktivt i föreningen, och hoppas att fler gör samma sak.
-
Idioter kommer alltid finnas inom alla genrer här i livet, varesig det gäller ATV åkande eller virka tröjor till pingpong, tyvärr är det ju såna som får mycket uppmärksamhet från omgivningen
Jag själv har väl mer eller mindre dubbelmoral som många andra, kör ganska olagligt med ostrypt/trimmat, oreggat ibland och det är väl inget fel i det? bara för jag har en trimmad hjuling så kör jag inte i 150 km/h förbi ett dagis eller liknande.
Däremot kan man ju bli lite irriterad på såna som sladdar runt på en grusplan folk spelar fotboll på, inte för att jag bryr mig stort men man får sätta sig i dom som använder dens sits. Skulle det stå ett fotbollsmål på crossbanan skulle ju jag bli ganska förbannad så man vet ju hur det känns.
I stort sett jämnt när jag kör och om jag kör nånstans där jag inte hör hemma så får man tänka lite "hur arg hade jag blivit om nån gjorde såhär mot mig?" T.ex om jag drar några repor på bakhjulen upp och ner på landsvägen, inte spelar det nån roll över huvud taget. Däremot om jag kör som ett svin på en grusväg eller skogsväg där det river stora spår och river upp så klart att nån stör sig.
Jag tycker inte att lagen ska brytas, den ska böjas. Lite sunt bonnförnuft helt enkelt!
-
klart man får använda sin fornuft och inte forstöre andras saker... och jag kan också skaka på huvudet av folk som gör idiotiske saker men da jeg inte sj följar alla lagar och så sitter jag inte på diverse forums och lekar helliga moder teresa.. det är hela min pointe ..
Idioter kommer alltid finnas inom alla genrer här i livet, varesig det gäller ATV åkande eller virka tröjor till pingpong, tyvärr är det ju såna som får mycket uppmärksamhet från omgivningen
Jag själv har väl mer eller mindre dubbelmoral som många andra, kör ganska olagligt med ostrypt/trimmat, oreggat ibland och det är väl inget fel i det? bara för jag har en trimmad hjuling så kör jag inte i 150 km/h förbi ett dagis eller liknande.
Däremot kan man ju bli lite irriterad på såna som sladdar runt på en grusplan folk spelar fotboll på, inte för att jag bryr mig stort men man får sätta sig i dom som använder dens sits. Skulle det stå ett fotbollsmål på crossbanan skulle ju jag bli ganska förbannad så man vet ju hur det känns.
I stort sett jämnt när jag kör och om jag kör nånstans där jag inte hör hemma så får man tänka lite "hur arg hade jag blivit om nån gjorde såhär mot mig?" T.ex om jag drar några repor på bakhjulen upp och ner på landsvägen, inte spelar det nån roll över huvud taget. Däremot om jag kör som ett svin på en grusväg eller skogsväg där det river stora spår och river upp så klart att nån stör sig.
Jag tycker inte att lagen ska brytas, den ska böjas. Lite sunt bonnförnuft helt enkelt!
-
Vem har varit moder teresa här?
Upplever mig inte någonsin ha läst ett inlägg där skribenten hävdar att de alltid kör i enlighet med lagen?
Verkar som att du är upprörd över nåt annat :hmmm:
Själv försöker jag framföra vad jag anser vara lagligt, olagligt och omoraliskt, och försöker lägga ut texten lite om vad som av andras kan upplevas som stötande, men jag har aldrig påstått att jag alltid följer lagen till punkt och pricka.
Dock finns det ju rätt många exempel i tråden "dagens film" där man verkligen kan fundera på hur pass olagligt och omoraliskt det som filmas egentligen är, i vart fall när man satt sig in i vad terrängkörningslagen säger.
Ju mer jag läst på när det gäller lagar och regler, desto försiktigare har jag blivit med att köra på ställen där man inte får, dels för att jag inte vill få böter (men den risken är liten) men framförallt för att jag inte vill stöta mig med markägare och befolkningen på orten, sunt förnuft och respekt för andras uppfattningar alltså.
-
Kul att fler svarar på tråden ()p Jag startade den just för att dessa diskussioner ska få utrymme! Jag tycker att man måste få diskutera moral och lagar även om man inte är Moder Teresa själv. Allt är inte svart eller vitt - det finns en lång gråskala att förhålla sig till.
Jag tänkte inte så mycket på dessa saker när jag köpte min ATV, men ju mer jag läser i detta forum desto mer intresserad blir jag. Med tanke på förslagen på förbud och restriktioner från politikerhåll, så håller jag med de som menar att vi måste tänka lite på hur ATV-åkare ses av allmänheten.
P.S. Idag fick jag hem registreringspapperen på min hjuling - där står det att max tillåten hastighet är 92 km/h. Samtidigt tvekar jag på att den kommer upp i den hastigheten ostrypt... Verkar inte konsekvent :hmmm:
-
hej rickard marklund..
michael spyr galla på mig.. då jag är den tjänstema han använder sig av i hans text.. jag sa ifrån att jag tycker det är förkastligt att sitta här i forumet o köra sönder fotbollsplan för sitt nöjes skull..
därför anser han mig vara moder teresa o diversa annat som denna person uttrcker.. ja står för min åsikt michael.. och resonerar fler som dig så förstår jag varför saker är som det är...
tur det finns folk som inte har lika mycket otur när de tänker så de förstår skillnaden att köra sönder o faktiskt fatta det o bara flabba, än att köra ex 10 km för fort..
-
Alla har väl sina egna områden som man ömmar lite extra för, men att det finns arroganta skithögar (nej, jag talar inte om någon speciell)lite överallt är väl ingen nyhet för någon.
Jag tycker det känns ok att åka efter kraftledningar och gamla körvägar i skogen. Men man behöver ju inte gasa sönder naturen i onödan.
Nu har ju jag iofs ingen maskin som kan riva upp halva skogen, kanske får vidare samvete om man får mer hästar!
Något jag verkligen HATAR är folk som tycker det är ok att slänga/tappa skräp i skogen och efter vägarna. Förstår mig inte på idioterna som tycker det är ok att städa ur bilen efter våra vägar.
Jag hoppas verkligen att vi får till lagliga ställen att åka lite terräng på, tex kraftledningsgator och skoterleder.
Men det kommer ju alltid finnas dom som missbrukar eller överutnyttjar möjligheterna.
-
Håller med Pv544 - hoppas att det kommer fler lagliga åkplatser där man får gasa på ordentligt utan dåligt samvete. Och jag förstår inte varför kraftledningsgator inte är generellt tillåtet för ATV :dntknow:
Jag har också mycket svårt att förstå varför folk slänger skräp i skogen!!! (Men det är väl lite Off-Topic, antar jag... har ännu inte sett någon film på någon ATV-åkare som kör ut sina sopor och dumpar dem i skogen)
-
Olovligt är alltid olovligt och olagligt är alltid olagligt. Kan ju kännas lindrigt att riva upp någons mossa 10km från närmaste hushåll men det svider nog den som äger skogen när han märker det. Samma sak som typ när något fyllo kastar och söndrar en ölflaska på din gräsmatta eller när någon öppnar dörren mot din bildörr och smiter. Om du inte äger skogen skall du inte heller riva upp i den. Samma sak som att om inte cyckel är din får du heller cyckla hem med den från krogen.
Om du gör något olagligt skall du oxo vara beredd att ta straffet, man kan tänka sig är det värt det. Tex. är det värt att köra berusad om du annars inte hinner till butiken för att köpa mjölk, svar nej! Är det värt att trimma fyrhjulingen så du får ut bästa effekt från den och motorn går som den designats till utan strypningar, svar ja! Men då skall du oxo vara beredd att ta bötern för ditt trimmande.
-
Olovligt är alltid olovligt och olagligt är alltid olagligt. Kan ju kännas lindrigt att riva upp någons mossa 10km från närmaste hushåll men det svider nog den som äger skogen när han märker det. Samma sak som typ när något fyllo kastar och söndrar en ölflaska på din gräsmatta eller när någon öppnar dörren mot din bildörr och smiter. Om du inte äger skogen skall du inte heller riva upp i den. Samma sak som att om inte cyckel är din får du heller cyckla hem med den från krogen.
Om du gör något olagligt skall du oxo vara beredd att ta straffet, man kan tänka sig är det värt det. Tex. är det värt att köra berusad om du annars inte hinner till butiken för att köpa mjölk, svar nej! Är det värt att trimma fyrhjulingen så du får ut bästa effekt från den och motorn går som den designats till utan strypningar, svar ja! Men då skall du oxo vara beredd att ta bötern för ditt trimmande.
Klockrent!!! ()p
-
Ja. Jag har funderat lite mer, och tycker inte man kan likställa avstrypning med andra olovligheter och olagligheter, särskilt inte när jag får hem ett registreringsbevis där det står att jag får köra 92 km/h vilket man knappast kommer upp i strypt på min maskin, och om man skulle råka komma upp i den hastigheten strypt med nedförsbacke och medvind så tvivlar jag på att det är bra för motorn, som ATVeeler påpekar, och det låter inte trafiksäkert att köra omkring med en dåligt fungerande motor. :hmmm:
Men jag kanske har missat något argument för varför man måste strypa vägreggade maskiner? Jag förstår om man har tänkt att maskiner som enbart är byggda för terrängkörning kanske är ostabila på väg (??) men det byggs ju också maskiner som är designade för både väg och terräng.
:dntknow:
-
på tal om dubbelmoral så är de ganska fantastiskt att en fyrhjuling som är mc reggad endast får ha 20 Hk, men en hoj med 100+ Hk på bakhjulet är fullt laglig?
-
på tal om dubbelmoral så är de ganska fantastiskt att en fyrhjuling som är mc reggad endast får ha 20 Hk, men en hoj med 100+ Hk på bakhjulet är fullt laglig?
och att dom gör 300 km/h+ är ju jättelogiskt ::)
-
å andra sidan så har dom ju förarna mc-kort.........
fast jaa, ja vet int ville bara va med å tjabba en stund 8)
-
på tal om dubbelmoral så är de ganska fantastiskt att en fyrhjuling som är mc reggad endast får ha 20 Hk, men en hoj med 100+ Hk på bakhjulet är fullt laglig?
ja, just 20hk är lite i minsta laget, jag hade kunnat förstå om gränsen legat vid 40-50hk, men redan vid 20 är ganska extremt...
-
å andra sidan så har dom ju förarna mc-kort.........
fast jaa, ja vet int ville bara va med å tjabba en stund 8)
Allright ()p Då tjabbar jag tillbaks lite ;) Jag har bilkörtkort och får köra 120 km/h lagligt i Sverige. Eftersom de bestämt att man får köra ATV med B-körkort så borde borde samma regler gälla för bil och ATV. Å andra sidan går jag gärna en utbildning i ATV-körning om det är det som krävs för att få köra ostrypt.
Och det är ju lite skillnader, har jag upptäckt, att köra bil och ATV. Man behöver t.ex. inte luta sig inåt i kurvor när man svänger en bil i 90 km/h :)
-
hehe jo det har du nog rätt i, jag tar åså gärna ett kort om det blir möjligt att köra ostrypt.
Vårt problem ligger nog i att hjulingarna är mc-reggade, och eftersom man inte ens får köra en 125:a utan speciellt kort så sitter vi nog med skägget i brevlådan tyvärr och med en effektreducering på köpet...
Men jag håller med, nog hade gränsen kunnat vara lite högre...
-
Att det bör vara en gräns på en fyrhjulig motorcykel gällande effekten tycker jag är självklart när de framförs på B-kort, sen just gränsen 15kW är ju att diskutera...
Men med A-kort borde den där löjliga effektgränsen med automatik upphävas och likställas med tvåhjuliga motorcyklars regler.
-
Dom skulle ju kunna ha en effektgräns på 40hk.
Om dom nu måste ha en gräns...
En bil får jag ju köra med hur mkt effekt som helst bara den är godkänd för vägbruk. Och jag som har mc kort får ju köra en elak R1a utan något gnissel.
Vad är det som gör att just fyrhjulingar ska behöva denna låga gräns?
Sen att det skulle funka med ett separat atv-kort eller mc-kort tycker jag vore rimligt.
Man får väl se hur det blir i framtiden, det är ett sjukt system som tvingar fram regler som inte folk respekterar eller har förståelse för.
-
håller med dig Pv.. och säkerligen kommer det bli som du säger skulle jag tro, i ngn form :-\
-
Konstig att en trehjulig mc får ha mer än 20hk.
-
Jag förstår Hydros kommentar apropå A- och B-kort, eftersom det är en viss skillnad på bilkörande och MC-körande. Och det kanske är lite märkigt att samma regler gäller för A- och B-kort. Kanske har de tänkt att ATV är någonstans i mitten mellan MC och bil... De ser ut som motorcyklar men har fyra hjul :hmmm: ;D :dntknow:
I vilket fall är det tråkigt med denna låga gräns och som PV säger så är det en regel som få respekterar eller har förståelse för.
-
Konstig att en trehjulig mc får ha mer än 20hk.
Är det sant?? Trehjulingar ska man ju oxå kunna köra med B-kort, vad jag vet (?) Varför får trehjulingar ha mer HK än fyrhjulingar :hmmm:
-
Ja kollar man regnr på trehjulingar på transportstyrelsen så har dom inte 15kw
-
Nä CanAM Spyder tex har 100 hk ()p
-
Det har väl funnits trehjuliga motorcyklar rätt länge, vw trikar och liknande. När fyrhjulingar blev godkända för vägbruk så satt det väl någon idiot som fick en snedtändning och tyckte att 20hk var max för vad man kunde tillåta.
Finns det någon gräns för vridmoment?
-
Jag funderar på en annan (dubbel-)moralfråga. Läste i den här tråden om en som fick underkänt på besiktningen för att varningsetiketterna var borta:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28327.msg253119#msg253119
Varför måste det sitta varningstexter på ATV? Jag har inte sett motorcyklar eller bilar med varningsdekaler av typen "du måste var minst X år och ha X-körkort för att köra detta fordon"
-
:hmmm: är det kul och roligt , så är det troligtvis olagligt eller omoraliskt .
skulle det inte vara det så blir det snart så. :nono:
:knupple: är det inte oftast folks okunskap som förstör för andra.
-
Jag funderar på en annan (dubbel-)moralfråga. Läste i den här tråden om en som fick underkänt på besiktningen för att varningsetiketterna var borta:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28327.msg253119#msg253119
Varför måste det sitta varningstexter på ATV? Jag har inte sett motorcyklar eller bilar med varningsdekaler av typen "du måste var minst X år och ha X-körkort för att köra detta fordon"
Den här typen av regler som drabbar nya företeelser anser jag bara bero på att det finns för många tjänstemän (och kvinnor) som har för lite att göra, de utreder allt in absurdum, och kommer fram med regler som inte alls är relevanta i jämförelse med de maskiner som finns sedan tidigare.
T.ex. är ju en trike naturligvis inte säkrare än en fyrhjling, och ändå får triken gå hur fort som helst.
Jag skulle t.o.m vilja påstå att en fyrhjuling är säkrare än en tvåhjulig motorcykel, och de får också gå hur fort som helst.
Detsamma gäller klistermärkena, en ny maskin = nya hårdare krav, som totalt saknar relevans.
Tyvärr leder denna typ av irrelevanta nya regler att efterlevnaden av reglerna blir bristfällig, kalla det olagligt eller omoraliskt, men gemene man blir nog innerst inne rätt förbannad när hårdare regler bara drabbar det intresse som gäller just dem, men inte andra.