ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: lowflyingflatiron skrivet 29 mars 2010 kl. 15:16:06
-
Köpte en 350 vägreggad på Yamahacenter i Helsingborg för 4år sedan, sålde den efter 380mil, ca 1år efer köpet.
Kände att den hade vissa svaga punkter tex avgasböjen splittrades på 4 avgassystem. Tröttnade nog på alla servicear i början. Så jag ska köpa en som gått ca 150mil.
Men frågan är, ska man köpa en beg 350 som jag tyckte saknade det där lilla extra hästarna.
Eller ska man köpa en beg 450 vägreggad. Eller rent av en 700
Är det stor skillnad mot en 350 i körglädje?
Har de andra några svaga punkter?
jag kör ganska hårt med grejorna när det väl gäller. Yamaha ska det ju va!!!
Jag ska pendla samt göra lite vansinnes hopp så man får igång adrenalinet.
-
Tjena och välkommen till detta forum!
Skillnaden emellan en 350 och 700 är precis som kubiken ger en hint om... DUBBEL.
Och då inte bara pga motorn.
Chassiet och balansen gör liksom sitt till också.
450:n är kanske bättre att hoppa med osv, men om du dels skall pendla och dels ogillar servicar så... njae.
Den vill ha service typ var femte körtimme, är tämligen obekväm att åka och pendla med och saknar dessutom backväxel.
Som kuriosa kan nämnas att av din beskrivning döma så känner jag mig lite skyldig till att du blev av med din blåa 350...
:lol:
-
Tjena och välkommen till detta forum!
Skillnaden emellan en 350 och 700 är precis som kubiken ger en hint om... DUBBEL.
Och då inte bara pga motorn.
Chassiet och balansen gör liksom sitt till också.
450:n är kanske bättre att hoppa med osv, men om du dels skall pendla och dels ogillar servicar så... njae.
Den vill ha service typ var femte körtimme, är tämligen obekväm att åka och pendla med och saknar dessutom backväxel.
Som kuriosa kan nämnas att av din beskrivning döma så känner jag mig lite skyldig till att du blev av med din blåa 350...
:lol:
Har man sagt A får man säga B
-
Jag vann en auktion på Tradera för några år sen gällande en 350...
...och betalade den via en bärbar dator i en gammal Volvo som åkte runt och letade något öppet nät...
-
Jag vann en auktion på Tradera för några år sen gällande en 350...
...och betalade den via en bärbar dator i en gammal Volvo som åkte runt och letade något öppet nät...
AHA.....Har du den kvar???
-
Nä, köpte en 700 efter några månader... och DEN har jag kvar än.
-
Nä, köpte en 700 efter några månader... och DEN har jag kvar än.
Köpte du den av Emil????
-
Nä, 700:an köptes inte av nån Emil.
Men kanske läge att återgår till ämnet så även andra kan känna sig välkomna att skriva i tråden? :whip:
Övriga saker får vi ta via PM.
...tex om du är sugen på att komma uppom och provköra min 700 så du ser skillnaden.
-
Tror nog inte det blir en 450 då service mm kommer så täta. Tror 700 då kan vara mer lämpad.
Är det någon som har något positivt/negativt ang 700an
-
Positivt: har jag hur mycket som helst, tex 3000 mil utan att ha tappat en skruv, enda rep är lagerbyte i bakaxeln och baksvingen.
Negativt: kommer fan inte på nåt! ;)
-
Positivt: har jag hur mycket som helst, tex 3000 mil utan att ha tappat en skruv, enda rep är lagerbyte i bakaxeln och baksvingen.
Negativt: kommer fan inte på nåt! ;)
Har du inte bytat kylare och koppling med ;D
-
Kylaren var självförvållad :o och kopplingen tålde inte extrahästarna kolv o kamm gav, men det kan man ju knappast lasta Yamaha för.... Jag har bytt bromsbelägg, kedja, drev, olja och däck åxxå ::) Jag har till o med tankat den ett par gånger.....
Hade du tagit din ur garaget Weder, hade du åxxå märkt av ett visst slitage ;)
-
Har också fått byta lite grejer pga "slitage"... typ träd som hoppat upp framför, bergblock som rullat ut mitt i min färdväg, löjligt ojämna stenmurar, mm...
Har därför fått byta bakaxel, a-armar, fälgar, däck, strålkastare och lite sånt...
Tappade för övrigt en skruv en gång, den som håller bromsgreppet... och hittade varken skruv eller grepp... så fick köpa nytt.
Jävla skitmaskin. :knupple:
-
Jaa den skruven tappade jag åxxå, jävla Dreselmuppar som monterat vanlig mutter.... Greppet hittade jag dock ;)
-
Kylaren var självförvållad :o och kopplingen tålde inte extrahästarna kolv o kamm gav, men det kan man ju knappast lasta Yamaha för.... Jag har bytt bromsbelägg, kedja, drev, olja och däck åxxå ::) Jag har till o med tankat den ett par gånger.....
Hade du tagit din ur garaget Weder, hade du åxxå märkt av ett visst slitage ;)
Den är ute ut garaget... lite av den i alla fall :lol: Sen är det lite som Hydro skriver.... du fiser mest runt på asfalt med din, ingen speciell belastning eller överdrivet slitage. Man får nog räkna med att alla maskiner slits och går sönder då och då... beroende på om man kör bana, asfalt, träd eller bergsklättring med den. Skulle jag köpte en gatreggad maskin själv så hade det nog blivit en Raptor 700, bra och pålitlig maskin + att det finns en uppsjö med "bling bling" delar på ebay till bra priser :headbang:
Även Raptor 350 var en bra maskin, fast jag hade lite problem med min pickupcoil.. (dryg felsökning) annars bra maskin som är lättmeckad och fungerar på i skogen, på banan och gatan. Negativit är väl effekten...
-
...Sen är det lite som Hydro skriver.... du fiser mest runt på asfalt med din...
Visst, av alla 3000 mil är det säkert mest asfalt, men jag vet att han knappast bangar för de mest steniga och jävliga passagerna i den småländska terrängen med sin putsmaskin, så nog fasen har den fått känna på en hel del av den varan också.
Och den håller.
...dock är det väl iofs mest för att föraren skall slippa gå till fots som han envisas köra på dessa ställen när vi passerat.
:lol:
-
Positivt: har jag hur mycket som helst, tex 3000 mil utan att ha tappat en skruv, enda rep är lagerbyte i bakaxeln och baksvingen.
Negativt: kommer fan inte på nåt! ;)
En tappad plåt kanske LAHA!!! :nono:
-
Jag tror nästan det sliter mer på maskinen på asfalt faktiskt, lager o bussningar får garanterat mer stryk med dessa grymma G-krafter hela tiden ;) Jag menar hur mycket kan det slita i gångfart i skogen eller rask promenadtakt på crossbanna i Weders fall då :lol: :lol:
-
...Sen är det lite som Hydro skriver.... du fiser mest runt på asfalt med din...
Visst, av alla 3000 mil är det säkert mest asfalt, men jag vet att han knappast bangar för de mest steniga och jävliga passagerna i den småländska terrängen med sin putsmaskin, så nog fasen har den fått känna på en hel del av den varan också.
Och den håller.
...dock är det väl iofs mest för att föraren skall slippa gå till fots som han envisas köra på dessa ställen när vi passerat.
:lol:
Jag har ju missat en del körning den senaste tiden ..... jag har då aldrig sett Laha i ett stenigt passage :lol: :lol: :lol: Sen putsmaskin vetefan... de är den förgammal för haha O0
-
Jag tror nästan det sliter mer på maskinen på asfalt faktiskt, lager o bussningar får garanterat mer stryk med dessa grymma G-krafter hela tiden ;) Jag menar hur mycket kan det slita i gångfart i skogen eller rask promenadtakt på crossbanna i Weders fall då :lol: :lol:
Lager och bussningar kanske men i övrigt så sliter crossbanan mer är jag ganska säker på ()p Hade det varit rask promenadtakt hade kanske t.o.m du klarat av att köra ett varv :headbang: :lol:
-
Skoj med att alla verkar vara nöjda med sina 700.
Finns det olika modeller med olika hk/utrustning mm, eller det finns bara en standard modell???
-
Skoj med att alla verkar vara nöjda med sina 700.
Finns det olika modeller med olika hk/utrustning mm, eller det finns bara en standard modell???
i det stora hela är dom samma, det som skiljer dom gamla 700'orna isär är mest dämparna, dom som har bättre dämpare kan du se det sitter små behållare brevid dämparna fram, sen är det samma fram till 2009, då kom lite uppdaterad front och ännu lite bättre dämpare.
annars är det bara smådetaljer som skiljer dom åt som ändå inte spelar någon roll
-
700 i all ära men duktigt överskatad.....
350 för slö inget o stika under stolen med
700 oootroligt skön asfalts maskin, men som all maskin
med grus lera sand o asfalt är de ljusår i helhets intryck
mot ltz400 jag kör nu.
Sorry all 700 lovers men stog där ltz o en 700
skulle mitt givna val bli sukin, smidigare, följsamare och mer
användbar totalt set. Detta med den erfarenheten
jag numera besiter i form av ägande o brukande....
Tror många som kör 700 kör dessa och köpt
dom just för all hylar dom till höjderna,
lika så mitt vall för ca 1 år sen ....
700 är absolut inget skit men att dom skulle
vara så mycket bättre är ren lögn!!!
Over and out
-
700 i all ära men duktigt överskatad.....
350 för slö inget o stika under stolen med
700 oootroligt skön asfalts maskin, men som all maskin
med grus lera sand o asfalt är de ljusår i helhets intryck
mot ltz400 jag kör nu.
Sorry all 700 lovers men stog där ltz o en 700
skulle mitt givna val bli sukin, smidigare, följsamare och mer
användbar totalt set. Detta med den erfarenheten
jag numera besiter i form av ägande o brukande....
Tror många som kör 700 kör dessa och köpt
dom just för all hylar dom till höjderna,
lika så mitt vall för ca 1 år sen ....
700 är absolut inget skit men att dom skulle
vara så mycket bättre är ren lögn!!!
Over and out
Ok, skoj att du tog upp andra märken. Som en yfz450 krävde korta serviceintervaller ca 5h var det snack om.
Är ltz400 liknande?
Jämfört med en raptor 350 hur är styrkan, med org drev.
Kawa 450 mf är det bra eller yammaha är bäst
-
Suzukis crossmodell är precis som hos Yamaha en 450.
...och heter LT450R, kallas allmänt för LTR.
LT400Z (kallas LTZ) är en allroundmaskin med normalt serviceintervall, backväxel osv.
...och mycket smidig, lätt och med mer kraft och bättre chassie än Raptor 350.
Crossmodellerna har alla korta serviceintervall, men framför allt en mycket hetsigare/vassare motorkaraktär.
De flesta saknar även back, men just Kawan som nämns tillhör väl fåtalet som faktiskt har.
Om du släpper kravet på Yamaha så kanske en Polaris Predator kunde vara intressant, de är på 500 kubik och går bättre än en LTZ... de finns även i version med delad bakaxel vilket ju är en extrem fördel i skogen.
De heter då Outlaw eller Outlaw IRS beroende på årsmodell.
SÅ, nu har jag rört till det ännu lite mer för dig...
()p
-
Predatorn är trevlig och jag är nöjd men min (fast jag inte kört mycket med den) :dntknow:
Jämför man den med Ltz så är den rätt mycket tyngre och tror även den är lite mer krävande när man kör bana. Ungerfär som en Raptor 700. Men som föregeånde talare säger... trevlig maskin med bra krut i + back som kan vara skönt att ha ibland tycker i alla fall jag ;)
-
Intressant med Predatorn. Är det inte en grym j*vel till utsende?
Ska kolla blocket....
Är det dyra grejor, håller det, är det japanskt/Amerikanskt???
-
Om man nu tar och jämför alla maskiner och högkvalitetsmärken, så är det nog lättare och äga en raptor 700 med tanke på delar, framförallt begdelar. Det verkar finnas en uppsjö med 700or. Inte många klagar på dem.
Jag tror det blir en raptor 700. Inte säker än....polaris outlaw var inte trågiga...
-
Tänker du på delar och extra utrustning så är Raptor 700 svårslaget på Ebay t.ex. Finns allt man behöver och lite till ^-^ Är vad jag vet en bra maskin som håller bra med lagom service intervaller m.m. En kanon street och grusvägs maskin även lite lek kanske ;)
Polaris outlaw är också en trevlig maskin att titta på i alla fall, har aldrig kört outlawen :rtfm:
Vad du änn väljer lycka till med köpet ()p
-
Outlaw 500 är mycket trevlig att köra. Tog själv en liten tur på 11 mil igår, visserligen bara asfalt men här i norr har vi väääldigt mycket snö fortfarande... Jag vet inte riktigt hur det är med service men enl firman som sålde den så rekommenderar dom att jag byter olja/filter vid 100 mil förutom dom tätare bytena i början. Ventilspel skulle då inte vara nån fara före 500 mil. Nu har den gått 330 mil och jag har då inte rört en skruv förutom då jag bytte drev! Skulle gärna dreva den för ännu högre toppfart men jag vet inte om det finns mindre bakdrev. Just nu saknar jag bara en pakethållare, kan inte bestämma mig för vilken jag ska beställa.
-
Dom säger, dom säger...
I handboken står det lite strunt faktiskt. Har pratat med ett gäng som kör ordentligt och dom följer inte boken nå vidare, kör man stenhårt bör man serva lite oftare än boken, kör man inte så hårt behöver man inte serva så ofta etc.
ta inkörning t.ex står man ska köra i 5 timmar lugnt å fint, vilket har bevisats inte är lika bra, hårt på direkt är bättre ()p
-
700 i all ära men duktigt överskatad.....
700 oootroligt skön asfalts maskin, men som all maskin
med grus lera sand o asfalt är de ljusår i helhets intryck
mot ltz400 jag kör nu.
Sorry all 700 lovers men stog där ltz o en 700
skulle mitt givna val bli sukin, smidigare, följsamare och mer
användbar totalt set. Detta med den erfarenheten
jag numera besiter i form av ägande o brukande....
700 är absolut inget skit men att dom skulle
vara så mycket bättre är ren lögn!!!
Over and out
Jag håller inte med riktigt. Vi har båda maskinerna i familjen och jag tycker det är endats i grusgropen som Ltz har övertaget. Den är ju som sagt väldigt smidig och framförallt tycker jag körställningen är bättre anpassad för grusgrop/ban körning än raptorn.
På grus och asfalt är det ingen tvekan, ltz är så pass mycket klenare i motorn så det blir inte i närheten av lika roligt. På snabba grusvägar är det bara raptorn som levererar då ltz får slut på kraft. Dock kostar ltz ofta hälften så mycket som en raptor. Det är väldigt mycket efter eget tycke och smak vad man själv föredrar i ett val mellan dessa två.
Jag tycker inte att raptorn är överskattad, möjligen är ltz underskattad.
-
Håller med ovanstående, LTZ:an är underskattad..
Hade ja inte haft en Raptor, så hade de nog vart en LTZ 400, men aldrig att ja byter bort min Raptor :nono: ;D
-
kan väll håla med lite om att den är underskattade.
men raptorn är inte så mycke bätte att den är värd dubbelt upp.
nackdelen med rapotorn anligt min mening var att de behövde gå så satans fort
på grusvägarna för att uppnå samma "kick" o upplevelse.
visst fart e kul men samma upplevelse o kick i lägre fart känns iallafall för mig bättre...
-
Äsch, säg som det är istället, Raptorn hade för mycket kraft, så du antagligen sket på dej ;)
Ne, skämt åsido, båda är bra maskiner o alla tycker olika..
Det bästa är att prova båda själv o bilda sig en egen uppfattning.. ()p
-
Det bästa är att prova båda själv o bilda sig en egen uppfattning.. ()p
Helt rätt ()p ()p ()p
-
Äsch, säg som det är istället, Raptorn hade för mycket kraft, så du antagligen sket på dej ;)
Ne, skämt åsido, båda är bra maskiner o alla tycker olika..
Det bästa är att prova båda själv o bilda sig en egen uppfattning.. ()p
så sant så. ()p
-
kan väll håla med lite om att den är underskattade.
men raptorn är inte så mycke bätte att den är värd dubbelt upp.
Den är inte dubbelt så dyr för att den skulle vara dubbelt så bra. Stor motor kostar mycket pengar. Så är det med allt som inehåller en motor, från gräsklippare till flygplan. Hade zukan haft en lika stor motor hade den kostat lika mycket.
nackdelen med rapotorn anligt min mening var att de behövde gå så satans fort
på grusvägarna för att uppnå samma "kick" o upplevelse.
visst fart e kul men samma upplevelse o kick i lägre fart känns iallafall för mig bättre...
Hur menar du? Får du större kick i ca 50-80km/t av ltz än raptorn?
-
ändrar lite....
skrev en smäre roman men ändrar mig.
tror de är för många som missförstår mig :)
jag ville bara få fler o se att de finns fler alternativ än 700an när man ska välja maskin.
min upplevelse har och är att jag har roligare på ltz:an :djump: :sunny:
-
Ja, nu är ett många bud.......
400LTZ...
Predator...
raptor...
Fn, det är inte lätt. Med min gamla 350 raptor kännde jag att den saknade det där lilla extra i skogen, eller presic innan ett hopp. Men den var väldigt välbalanserad på väg, i luften mm. Jag hade total kontroll
(trodde jag). Är det samma balans-känsla med 700an.
Varför är den inte ok i skogen som en del säger utan bättre på väg?????
-
enligt mitt tycke för stor o tung. :)
upplevde min något framtung me...
men så svårt. bästa vore om du kunde testa dom olika...
-
Jag har både Renegade och Raptor... men kör faktiskt hellre med Raptorn än Renegaden... även i skogen.
...eller ja, skog och skog... men på stigar och lite så funkar Raptorn finfint!
Jag har haft en LTZ i två år också och har även kört en del tillsammans med de som har LTZ och visst är de smidiga!
Lätta att lyfta när man fastnat osv...
Men en obreddad Raptor är lika smidig, och framför allt har den bottenvridet som gör att man med en liten knapptryckning lätt får framhjulen att lätta över diverse nedfallna träd osv.
Man ligger tex lätt på tomgång på ettan (även aningen uppdrevat) och glider lite över stenar och annat...
Dessa saker funkar inte med LTZ:an, den kräver lite varv, man får slira på kopplingen osv, men eftersom den är lite motorsvagare är den därmed mer förlåtande också...
Med lite körvana är dock Raptorns enda nackdel i skogen jämfört med en LTZ är att den är lite tyngre att lyfta när man fastnat, men jag tycker man fastnar mer sällan, just pga bottenvridet i motorn.
Testa en Raptor 700 så du får lite referenser, det är en helt annan maskin är 350:n... siffror på ett papper säger bara en liten del.
Sen att den är klumpig på en crossbana kan jag mycket väl tänka mig, men i skogen är den det inte.
Och på grusvägar är den finfin!
Kawa 700 med kardan och Honda 700 och Polarisen med delad bakaxel är dock bättre än Raptorn i skogen (högre markfrigång).
Exempelvis så var inga av passagerna som är med på bilderna i denna tråd några problem alls för Raptorn, jag körde fram och tillbaka och både fotade och hjälpte de som fastnat, så visst fasen funkar den i skogen:
http://www.skanequad.se/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2848&start=0
(men självklart går det inte att jämföra med en fyrhjulsdriven maskin)
-
Tror inte du blir besviken om du väljer Raptor 700, en STOR fördel är att det finns så jä*la mycket grejer till den, både i Sverige och utomlands..
Lovar dig att om du provkör, så kommer du att vilja ha en och inte nöja dej med nåt mindre ()p
Annars sitter du där efter några månader o frågar dig själv: "tänk om ja ändå köpt en raptor..... :tickedoff"
-
se där har vi de igen ()p ()p
varför tveka ? bara o köpa en direkt med tanke på hur bäst den är ;)
-
Så som jag ser det, så är det bara en som vart missnöjd (!) med sin raptor, men flera hundra som är mer än nöjda ;)
Är väl ett ganska bra betyg...
-
Vad jag tror så är Yamaha Raptor 700 en av dom bästa "alround" maskinerna på marknaden. Den fungerar till det mesta om du inte bara skall ligga och trycka crossbana vilket du skrev att du inte skulle. Jag har haft en Raptor 350.. trimmad till max "nästan" .... var nöjd med den men effekt saknades när man var t.ex ute och körde grusväg och ville ha lite extra kas :headbang:
Jag har bara kört Raptor 700 en gång (Laha:s) och där är ett jävla drag i den, nu är hans moddad m.m. men för övrigt en trevlig och stabil maskin att köra.
Skulle jag haft en landsvägs/grusvägs maskin hade det blivit en Raptor 700. Det är lite för att jag älskar Ebay med haha :lol:
-
se där har vi de igen ()p ()p
varför tveka ? bara o köpa en direkt med tanke på hur bäst den är ;)
Jag håller med dig lite.
Provar han en ltz så kommer han inte heller att bli besviken. Det är en kanonmaskin även det. Den rör på sig fint för att vara en 400cc den är hälften så dyr som en raptor 700 (beg).
(personligen vill ja inte spara in på pengar för att ha en ltz 400 istället för en raptor 700, tycke och smak)
-
Det kommer bli en beg 700 Raptor. Det är nog det rätta för mej. Återkommer till forumet när jag har införskaffat en.....
Tack alla ni som gett råd och tips. ()p
-
Jag undrar bara vad som skiljer Polaris outlaw 450-500-525
Jag har förstått att någon har KTM motor, vilken av dem har längst mellan servicearna, samt rappast????
-
Vad jag förstått så byttes 500:an ut -07/-08 mot 450:n och 525:an och dessa har KTM:s motorer.
525:an finns i en IRS-version (delad bakaxel) medan den med stel heter 525 S.
Samtliga har backväxel.
525:an är 20 kilo lättare än gamla 500:an (bla tack vare motorn som utvecklades tillsammans med kunskapen de fick på köpet när svenska Husaberg förvärvades).
Både 450:n och 525:an är högpresterande motorer, och lär knappast nölja sig med oljebyte var 200:ade mil.
525:an är riktigt vass, med en bit över 50 hk i original.
Jag har inga exakta siffror, men tycker mig ha hört oljebyte+filter 5-10h, ventiljustering var 25:e och totalrenovering vid 150 för att förebygga haveri osv.
Obs timmar, inte mil...
Rätta mig gärna!!!
-
Jag har tittat runt och ska även kolla 500 outlaw/predator.
Tycker de verkar vara prisvärda. Men jag vet inget om dem.
Vet någon något om Polaris 500 motorerna?
Eller någon annan info ang dem?
Är de från USA?
-
:help:Känns som att jag har spårat ur trådens ursprung. :help:
Jag har inte bestämt mej, jag trodde jag hade bestämt mej.
Desto mer jag kollar på blocket desto mer osäker blir jag på en 700 raptor, många säger att den är tung.
Jag vet hur tung 350n var när man hade satt den i en gyttjepöl.
Jag vill att maskinen ska vara så smidig som möjligt, jag har en mindre skada i rygg som håller på att läka, så jag ska köra för å för att stärka musklerna i ryggslutet.
Men sen är det som Hydro skriver:
-Med lite körvana är dock Raptorns enda nackdel i skogen jämfört med en LTZ är att den är lite tyngre att lyfta när man fastnat, men jag tycker man fastnar mer sällan, just pga bottenvridet i motorn.
Så maskinen jag letar efter ska....
Pendlas med.
Tränas med.
Vara bra kvalitet.
Piggare än raptor 350. :whip:
Gärna ligga på max 50-60Tusen
Jag är mer osäker nu än när jag startade tråden, ang vilken maskin man ska välja.......
Sen det här med timmar.......Hur länge/långt är 5timmar. Hur räknas timmarna på maskin? :dntknow:
-
Det är helt enkelt timmarna som den varit igång som räknas. Om du är rädd för att köra fast och behöva slita kanske du skulle titta på en fyrhjulsdriven ATV istället, med vinsch då :) Men det är å andra sidan inte omöjligt att montera en liten vinsch på en quad heller, så slipper du slita sönder ryggen igen.
-
...desto mer osäker blir jag på en 700 raptor, många säger att den är tung.
Jag vet hur tung 350n var när man hade satt den i en gyttjepöl.
Jag tror inte att en lättare maskin är så pass lätt att din rygg skonas.
Jag vill att maskinen ska vara så smidig som möjligt, jag har en mindre skada i rygg som håller på att läka, så jag ska köra för å för att stärka musklerna i ryggslutet.
Raptorn är inte den smidigaste, men klumpig är den absolut inte. Ltz är smidigare.
Så maskinen jag letar efter ska....
Pendlas med.
Tränas med.
Vara bra kvalitet.
Piggare än raptor 350. :whip:
Gärna ligga på max 50-60Tusen
Generellt sett så ju större motor desto lämpligare för pendling. Köper du en maskin med över 350cc så är den piggare än raptorn.
Att hitta en reko vägreggad Raptor 700 för max 60000lr kan vara möjligt men svårt. En ltz hittar du lätt och får dessutom råd med div önskvärda tillbehör.
Personligen tycker jag att det är för lite krut i tex en ltz 400 för att det ska vara riktigt kul. Om jag inte har helt fel så är raptor 700 den lättaste av maskinerna i den klassen.
Jag är mer osäker nu än när jag startade tråden, ang vilken maskin man ska välja.......
Jag vet varför man aldrig blir klokare av att fråga sig till vad man ska köpa. Det är som en påse chips!
Tänk dig att du står framför chipshyllan, du har aldrig smakat chips förut så du vill ju att de som har ätit chips förut ska berätta för dig vilka chips som du gillar bäst.
Du har några kriterier, det ska vara en fin påse, vara lagomt mycket smak och samtidigt riktigt riktigt goda. Alla gillar olika chips av olika anledningar. Det är svårt.
Nån har sagt det förr... provkör, enda lösningen om man inte har en aning. :)
-
...desto mer osäker blir jag på en 700 raptor, många säger att den är tung.
Jag vet hur tung 350n var när man hade satt den i en gyttjepöl.
Jag tror inte att en lättare maskin är så pass lätt att din rygg skonas.
Jag vill att maskinen ska vara så smidig som möjligt, jag har en mindre skada i rygg som håller på att läka, så jag ska köra för å för att stärka musklerna i ryggslutet.
Raptorn är inte den smidigaste, men klumpig är den absolut inte. Ltz är smidigare.
Så maskinen jag letar efter ska....
Pendlas med.
Tränas med.
Vara bra kvalitet.
Piggare än raptor 350. :whip:
Gärna ligga på max 50-60Tusen
Generellt sett så ju större motor desto lämpligare för pendling. Köper du en maskin med över 350cc så är den piggare än raptorn.
Att hitta en reko vägreggad Raptor 700 för max 60000lr kan vara möjligt men svårt. En ltz hittar du lätt och får dessutom råd med div önskvärda tillbehör.
Personligen tycker jag att det är för lite krut i tex en ltz 400 för att det ska vara riktigt kul. Om jag inte har helt fel så är raptor 700 den lättaste av maskinerna i den klassen.
Jag är mer osäker nu än när jag startade tråden, ang vilken maskin man ska välja.......
Jag vet varför man aldrig blir klokare av att fråga sig till vad man ska köpa. Det är som en påse chips!
Tänk dig att du står framför chipshyllan, du har aldrig smakat chips förut så du vill ju att de som har ätit chips förut ska berätta för dig vilka chips som du gillar bäst.
Du har några kriterier, det ska vara en fin påse, vara lagomt mycket smak och samtidigt riktigt riktigt goda. Alla gillar olika chips av olika anledningar. Det är svårt.
Nån har sagt det förr... provkör, enda lösningen om man inte har en aning. :)
Det är så sant som med chipsen....
Rackelsmurf tyckte 4x4, tyvär jag kommer aldig köpa en sådan. Då blir det Stor fullzise 4x4 USA pickis istället. Men det har jag precis sålt....
Jag har varit i kontakt med några som har 450 yfz. Oljebytena är ju tätare men det är ju int som på en Chevrolet med 5 liter i motor och 11liter i en th700 Automat+turbin. Dvs man blir ju inte rånad av att byta olja i en Quad.
Många lovordar LTZ. Det hade kanske varit något.
-
Det är så sant som med chipsen....
Rackelsmurf tyckte 4x4, tyvär jag kommer aldig köpa en sådan. Då blir det Stor fullzise 4x4 USA pickis istället. Men det har jag precis sålt....
Jag har varit i kontakt med några som har 450 yfz. Oljebytena är ju tätare men det är ju int som på en Chevrolet med 5 liter i motor och 11liter i en th700 Automat+turbin. Dvs man blir ju inte rånad av att byta olja i en Quad.
Många lovordar LTZ. Det hade kanske varit något.
Ta tex raptor 700, yfz 450, ltz 400. Alla är kanonbra maskiner med sina egna "expert" områden och även har de alla sina sidor på minuskontot.
Raptor 700:
En av de mest lämpade maskinerna för riktig allroundkörning och långa turer. Bra vrid från botten till toppen. perfekt att dreva upp för lägre motorvarv vid höga farter utan att tappa orken. Den är väldigt dyr jämfört med mycket annat. Som ja sa tidigare nånstans, det kostar extra att ha stor motor. Den är också tyngre än de andra.
Raptor 700 är dyr
Yfz 450:
Egentligen en renodlad crossmaskin, som ju är perfekt om det blir övervägande sandtag och bankörning. Även om det inte är dyrt att byta olja ofta så är det även mycket annat som behöver bytas oftare. Inte på grund av kvalité utan snarare för att man plockat ut max ur maskinen. Beror förstås också på hur hårt man själv kör med den. men generellt, kör man tusen mil med yfz så har du fått nytt mycket mer grejor än 1000 mil med ltz.
Yfz 450 är ingen allroundmaskin, saknar back.
ltz 400:
I princip samma kvaliteér som Raptorn men med mindre motor och därför också mycket billigare. Jag tycker den är lättmanövrerad. Kan tycka att ltz lutar mer åt sandgropen än mot allroundkörning om man jämför den med Raptorn. Det på grund av lägre vikt och bättre lämpad körställning.
ltz 400 har en relativt liten motor.
Kanon maskiner allihop, det gäller ju som sagt att rätt ägare ska hitta till dom. Många har ju bytt maskin några gånger innan man hittar rätt även om man kört ett tag.
Så tycke jag iaf.
-
()p :ATV: ()p Toppen Toppen.
-
Vad jag förstått så byttes 500:an ut -07/-08 mot 450:n och 525:an och dessa har KTM:s motorer.
525:an finns i en IRS-version (delad bakaxel) medan den med stel heter 525 S.
Samtliga har backväxel.
525:an är 20 kilo lättare än gamla 500:an (bla tack vare motorn som utvecklades tillsammans med kunskapen de fick på köpet när svenska Husaberg förvärvades).
Både 450:n och 525:an är högpresterande motorer, och lär knappast nölja sig med oljebyte var 200:ade mil.
525:an är riktigt vass, med en bit över 50 hk i original.
Jag har inga exakta siffror, men tycker mig ha hört oljebyte+filter 5-10h, ventiljustering var 25:e och totalrenovering vid 150 för att förebygga haveri osv.
Obs timmar, inte mil...
Rätta mig gärna!!!
Med tot ren vid 150h. Är det allt som ska renoveras i motor / låda. Dvs alla lager, axlar. Alla rörliga delar. Eller bara kolv/ringar och cyl. Och det gäller då för alla högprestanda/rena tävlingsmotorer?
-
Är GOES ett kvalitetsmärke???
http://www.blocket.se/kalmar/Goes_450_VAGREGAD_SVENSKSALD_EV_BYTE_25561198.htm?ca=23_4&w=0
Varför är raptor 660 så billiga är det skit?
-
Goes är enligt mig inte en skit maskin men den når inte heller riktigt upp till "kvalitets märkena" (suzuki,yamaha,polaris,honda. mm) enligt min mening.
660 är oftast billiga pga sin ålder de flesta är från runt 05. de är få som är vägreggade och de drar givetvis ner priset.
skit är det absolut inte men det är en äldra modell och man skulle väl kunna säga att de mästa på en 700 är uppgraderat och "bättre"
-
oreggad och gammal och (inte kvalites mässigt) men chassiet på 660 ska vist inte varit något vidare, den kom ju trotts allt 2001 och då hade det bara kommit ut en enda quad på marknaden dom senaste 15 åren (honda ex400, kom 1999) .
innan 400ex en så fans det väl bara 4 olika quadar, lt250r, lt500r, trx250r och banshee...så därför fanns det väl fortfarande en heldel kvar att lära om quadar när 660 släpptes ;)
detta är väl lite av anledningarna till att 660 är billig, och så att den inte tillverkas längre vilket gör att tillbehörs och reservdels marknaden är på nedgång....