ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 14:48:11

Titel: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 14:48:11
Idag var det dags för nästa problem/haveri med X5:an  :cry: >:(

Började som vanligt att kolla oljan innan jag starta den, bra nivå. Starta maskinen och den fick stå och gå några minuter innan jag åkte iväg.
Skulle ca 500 meter upp i skogen och lägga ut mer mat åt våra fyrbenta vänner. Stänger av hjulingen när jag kommer dit och när jag efter ca 5 min ska starta den igen så smäller det till lite någonstans i motorn, vet ej vad men det var rätt kraftigt för han orkade nästan inte igång. Efter det small till så startarde han men tomgången va högre än normal, och så var det ett litet annorlunda läte från motorn. Den gick även ojämnt, stängde av den och tänkte en del för mig själv som inte lämpar sig att skriva här.

Började titta om det rann ut olja någonstan, men inga tecken på läckage. Öppna och kollar oljestickan, och ja nått har hänt.
Oljan va lika tunn som vatten och det var överfullt (gick ända upp till kanten). Oljan va inte grå. Det såg exakt ut som brunt vatten.
Kollade nivån i kylarbehållaren men nivån låg ungefär som den gjort tidigare (lite svårt att säga men)
Men det är iaf helt klart att nått har gått sönder och nått som inte bör vara i motorn har runnit dit.  :(veryangry):

Någon som har några ideér om vad detta kan va?

Mitt cf moto hjärta börja bli svagare å svagare  >:(
EDIT: Maskinen har bara gått 27mil, helt otoligt  :o
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Ironman skrivet 14 februari 2010 kl. 15:09:03
Skulle tro att förgasaren har flödat.
Så att när du slog av maskinen så har det kommit ner i tråget.
Tror inte att det är ngt allvarligt.
mest troligt så har flottörventilen hängt sig så att det flödat över
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 15:57:14
Okej, det kan ju förklara varför oljan såg ut som brunt vatten. Men det känns som det i sin tur skapat fel/onödigt slitage i motorn. För motorn kurra inte fint kan jag lova  :( Trycket som blir då motorn är överfylld med vätska måste ju tavägen någonstans, vilket något måste ge med sig eller blivit skadat. Alltså att köra med den motorn efter detta känns inte säkert alls  :(
Känns som dett skulle kunna skapa problem som dyker upp senare.

Har nu baxat hem dyngan iaf, blir väll att vinscha upp maskinen på kärra och åka till ÅF när de öppnar igen om ca en vecka.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 14 februari 2010 kl. 16:31:40
kolla så att förgasargummit inte lossnat, gjorde det på min husaberg 501 fe. Small som satan och svårstartad, gick dåligt.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 16:40:14
kolla så att förgasargummit inte lossnat, gjorde det på min husaberg 501 fe. Small som satan och svårstartad, gick dåligt.

Vad menar du med förgasargummit? :hmmm: :)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Edholm skrivet 14 februari 2010 kl. 17:46:46
Alltså insugsgummit som sitter på topplocket. Det förgasaren är istucken i och sedan fastklämd med ringklämma Det är vad många kallar för förgasargummit. Ibland kan det även vara gummit mellan förgasare och luftburk, vilket har visat sig lite svårhanterligt vid kyla på dessa maskiner och gärna poffar loss om det blir ett bakåtskjut i förgasaren (vilket är normal och kan hända lite nu och då vid startförsök, särskilt i kyla). Har hänt på min, och då går maskinen som en påse nötter, och låter jävligt hemligt. Kan även vara så att vevhusventilationen hoppas loss, en slang som går mellan motorblockets ovansida bakom cylindern i färdriktningen och upp till luftburken. Det är där överflödig olja och övertryck kommer ut om det är för mycket olja/vätska i motorn. Den slangen kan släppa av övertrycket då det inte sitter så jättehårt, utan bara har en lite fjäderklämma. Och när den gör det så letar sig allt vevhusljud ut därigenom och det låter ungefär som om alla lager plus kamkedjan är påväg att dö i motorn samtidigt. Hände också en gång när min bror lånade min hoj, och det ljudet och hur maskinen plötsligt gick skrämde väl fullkomligen skiten ur honom i tron om att nu hade han haft sönder brorsans hjuling på allvar.  ;D

En fråga: Körde du länge med det "bruna vattnet" i motorn? För det som troligtvis hänt är att din flottörnål häktat sig som tidigare talare pratade om, eller att det kommit skit i din bränslepump så att bränslepumpen inte stryper när motorn stängs av. Den är vacuumstyrd från insuget och öppnar så fort motorn börjar "suga", dvs när motorn är igång. Hursom rinner soppa ner i förbränningsrummet när motorn är avstängd, förbi kolven, och sen ner i motoroljan och späder ut den till det bruna vatten du beskrev för oss. Denna blandning smörjer fortfarande motorn litegrann, men det är inte rekommenderat alls att köra på, så byt olja snarast innan du startar den igen, eller låt ÅF göra det. Samma grej händer lite nu och då på japanska motorcyklar när folk råkar glömma sitt "PRI"-läge på (ett läge då soppan rinner obehindrat till förgasaren, används vid starter med tomma förgasare, i kallt väder eller när motorn inte varit igång på länge), och det brukar antingen  i bästa fall sluta i en motor som går och låter illa, eller en förare som inte är lyhörd och kör vidare, och får en motorn som blir utsliten långt i förtid eller rentav totalhavererad. Eller att bränslepump/flottörnål hindras från att stänga normalt när de ska stänga, te.x pg.a skräp i systemet.  Be din ÅF kolla så att inte vevstaken är krökt, detta mäts genom att kolla hur högt kolven når i övre vändläget. Om det låg kvar vätska ovanpå kolven så komprimeras inte den som luft gör när kolven går i toppläget och vänder, utan kan resultera i en krökt vevstake, i bästa fall blåsta packningar, men då borde den inte startat alls.  Även om dessa motorer faktiskt har väldigt starka innre delar.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 18:56:07
Alltså insugsgummit som sitter på topplocket. Det förgasaren är istucken i och sedan fastklämd med ringklämma Det är vad många kallar för förgasargummit.
Ja men då va det som jag tänkte, hade bara inte hört förgasargummi förut  ;) Har inte kollat detta ännu.
Citera
En fråga: Körde du länge med det "bruna vattnet" i motorn? För det som troligtvis hänt är att din flottörnål häktat sig som tidigare talare pratade om, eller att det kommit skit i din bränslepump så att bränslepumpen inte stryper när motorn stängs av. Den är vacuumstyrd från insuget och öppnar så fort motorn börjar "suga", dvs när motorn är igång. Hursom rinner soppa ner i förbränningsrummet när motorn är avstängd, förbi kolven, och sen ner i motoroljan och späder ut den till det bruna vatten du beskrev för oss. Denna blandning smörjer fortfarande motorn litegrann, men det är inte rekommenderat alls att köra på, så byt olja snarast innan du startar den igen, eller låt ÅF göra det. Samma grej händer lite nu och då på japanska motorcyklar när folk råkar glömma sitt "PRI"-läge på (ett läge då soppan rinner obehindrat till förgasaren, används vid starter med tomma förgasare, i kallt väder eller när motorn inte varit igång på länge), och det brukar antingen  i bästa fall sluta i en motor som går och låter illa, eller en förare som inte är lyhörd och kör vidare, och får en motorn som blir utsliten långt i förtid eller rentav totalhavererad. Eller att bränslepump/flottörnål hindras från att stänga normalt när de ska stänga, te.x pg.a skräp i systemet.  Be din ÅF kolla så att inte vevstaken är krökt, detta mäts genom att kolla hur högt kolven når i övre vändläget. Om det låg kvar vätska ovanpå kolven så komprimeras inte den som luft gör när kolven går i toppläget och vänder, utan kan resultera i en krökt vevstake, i bästa fall blåsta packningar, men då borde den inte startat alls.  Även om dessa motorer faktiskt har väldigt starka innre delar.

Ja kan väll gissa på att maskinen gick 1min, först hörde jag bara en smäll vid start som jag inte riktigt kunde lokaliserar var det kom ifrån till en början.
Jag klev av maskinen för att kunna lokalisera oljuden och under den minuten blev det värre tyckte jag och då stängde jag av den, det lät som ett jädra tröskvärk.....jag var rätt säker på att hela jädra maskinen skurit ihop.
Jag ska inte säga att vevstaken är krökt men nått säger mig att den är det. Har inte gjort några mer startförsök så jag har ingen aning om den startar igen.
Så jag skulle inte tro att det bara är å byta olja och tuta igen, nått mer har hänt annars skulle det inte låta som ett tröskverk.

(Tar i när jag säger den låter som ett tröskverk men det låter INTE bra iaf)

Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 14 februari 2010 kl. 19:53:51
tömm ur olja lukta om den luktar bensin tömm eller byt filter häll i ny olja o provstarta
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 21:32:48
tömm ur olja lukta om den luktar bensin tömm eller byt filter häll i ny olja o provstarta
Dedär får min ÅF ta hand om, ska vinscha upp dyngan (ja det känns så just nu) på kärra och åka dit med den till veckan.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: goatfactory skrivet 14 februari 2010 kl. 21:50:54
Låter illa det där vad som än hänt, men det låter som du iaf har garanti kvar på eländet.

Jag skulle göra absolut ingenting i ditt läge, har du fått såna mängder bränsle i oljan så är det troligtvis något som gett med sig och det är ÅF:s problem att lösa. 

En fråga, hur menar ni att den skulle kunnat överflöda och fylla motorn med bränsle?  via kolvringarna?
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: SugBritt skrivet 14 februari 2010 kl. 22:08:23
Ja soppan skulle ju kunna rinna ner via komp + oljeringen men det Jag funderar på är...
Hur lång tid skulle inte bensinen behöva rinna för att ens Kunna komma upp i nivån för oljetickan? Det måste ju vara flera liter! Om dessa mängder runnit ner borde det STINKA soppa runt hela skogen om man Ens skulle få igång den? Hur lång tid borde det inte ta?

Kan verkligen motorn starta med dessa mängder vätska i sig + det överfyllda förbränningsutrymmet...Kan stiftet ens gnista? En sur motor/stift kräver ju inte Såå mkt för att bli vrångt!

Shit vilken otur Miko!! Lider med dig :(
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 22:25:54

Låter illa det där vad som än hänt, men det låter som du iaf har garanti kvar på eländet.

Jag skulle göra absolut ingenting i ditt läge, har du fått såna mängder bränsle i oljan så är det troligtvis något som gett med sig och det är ÅF:s problem att lösa.  

En fråga, hur menar ni att den skulle kunnat överflöda och fylla motorn med bränsle?  via kolvringarna?
Skulle det nu visa sig att det är som vi spekulerar i här så kommer jag aldrig mer lite på den motorn om de inte byter ut hela skiten.
Och jag anser att detta är helt utom alla gränser på vad som får hända en maskin som är splitter ny (3,5 månader gammal) Gått endas 27 mil, aldrig kört den riktigt hårt ens, inte för det behöver ha nån inverkan men.

Listan på problem börjar bli VÄLDIGT lång under BARA 3,5 månader  :(veryangry):

Tråkiga är att jag gillar ju maskinen förövrigt, men samtidigt vill jag inte ha en maskin som jag inte kan lita på alls.
Säga vad man vill om CF Moto men min maskin håller då inte alls den kvaliten jag fått en bild av att cf moto ska hålla.  :(
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 14 februari 2010 kl. 22:40:19
Ja soppan skulle ju kunna rinna ner via komp + oljeringen men det Jag funderar på är...
Hur lång tid skulle inte bensinen behöva rinna för att ens Kunna komma upp i nivån för oljetickan? Det måste ju vara flera liter! Om dessa mängder runnit ner borde det STINKA soppa runt hela skogen om man Ens skulle få igång den? Hur lång tid borde det inte ta?

Kan verkligen motorn starta med dessa mängder vätska i sig + det överfyllda förbränningsutrymmet...Kan stiftet ens gnista? En sur motor/stift kräver ju inte Såå mkt för att bli vrångt!

Shit vilken otur Miko!! Lider med dig :(
Ja, möjligt att det låter konstigt men kan inte få det till nått annat än att det är bensin i oljan iaf och det riktigt regält. Har iofs inte luktat på det men någon vätska är det iaf. Om det är vatten så borde väll oljan se mer grå grumlig ut och inte som brunt vatten?

Tackar för medlidandet SugBritt ;)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 14 februari 2010 kl. 22:53:44
om det e soppa ska du ju känna det när du kolla på oljestickan
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: goatfactory skrivet 14 februari 2010 kl. 23:21:02
vatten behöver inte betyda grumlig olja, krävs en del omrörning för att det ska bli emulsion av oljan och vattnet. vattnet och oljan bör skikta sig tills motorn piskat runt det en stund


Ja, möjligt att det låter konstigt men kan inte få det till nått annat än att det är bensin i oljan iaf och det riktigt regält. Har iofs inte luktat på det men någon vätska är det iaf. Om det är vatten så borde väll oljan se mer grå grumlig ut och inte som brunt vatten?

Tackar för medlidandet SugBritt ;)


men nu slutar jag spekulera, min åsikt är att även om det är något konstigt fel som jag inte lyckas klura ut och som man kan lösa själv så är det endå ett garantiärende.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 15 februari 2010 kl. 21:41:47
Frågetecknen kvarstår vad som hänt  :hmmm:

Gick ut till maskinen efter arbetet idag, va lite nyfiken på om oljan stank bensin.
Men kan faktiskt inte säga rakt ut att den gör det, den har en väldigt egendomlig lukt vilket jag inte vet om det är normalt eller inte. Den luktar inte alls samma som om man luktar på oljan som är i dunken. (Samma som i maskinen)
Nu har ju maskinen stått ett bra tag och det kanske blir svårar att känna om det luktar bensin. "Oljan" va något tjockare idag men det är väll inte konstigt heller då den är kall nu.
Så det hela gör mig inte klokare direkt.

Har inte gjort nått mer ännu.... :)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 16 februari 2010 kl. 07:31:57
jag lider med dej, du värkar åsså fått en sån där maskin som kvalitetskinesen hadde lunch då den kom.

Mitt råd, om du har möjlighet att byta bort skiten så fort det bara går så gör det och köp nått annat. För den kommer säkerligen forsätta att jävlas med dej.
Vet själv hur jag tänkte att nu kanske den går efter det här är fixat, men det kom nya fel och fler och fler och fler fel hela tiden.

Har läst ganska mycket om CF Moto nu på slutet och det är faktis många som har problem med dom. Dom kanske har ändrat matrial eller nått eller kanske bytt fabrik?
För som det värkar nu så tycker jag CF Moto e rent skräp.

Min jävlades nå förbannat polarens har börjat och jävlas och man läser mer och mer att många får problem.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Ironman skrivet 16 februari 2010 kl. 11:05:53
Jag lider också med dig

men jag tycker att det är lite att ta i och utrycka det på det sättetsom du grönis.
självklart har du nu en mkt bättre maskin därav också prisskillnaden.
men att säga att det blir fler och fler problem tror jag inte på.
Det  är som att säga att det är mest problem med skidoo och lynx snöskotrar.
Det är nog inte mer problem procentuellt än ngt annat märke men pga  att det säljs nästan dubbelt så många av dem så blir de ju överrepresenterade i statistiken.

Det är vad jag tror att nu händer med ex cf osv det är ju bara att kolla försäljningsstatistiken på dessa maskiner.
Det säljs ju nästan lika många av dessa som övriga märken tillsammans(jag vet lite överdrivet).

Men då blir det ju också kanske lite överrepresenterat på ett forum som detta där folk söker svar och råd på olika problem.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 16 februari 2010 kl. 11:18:23
Jag är verkligen inte den som inte ger maskinen en chans att visa att det är en bra maskin, och hade det stannat med de problemen jag hade innan detta så hade jag nog kunnat leva med det.

Nu vet inte jag om motorn rasat, dock så ser det inte bra ut iaf och framför allt låter det inte bra.
Men....att en helt ny maskin som knappt är inkörd havererar på detta viset är inte acceptabelt, det tror jag inte någon kan säga emot?

Sitter och funderar över hur jag ska göra med detta, väntar med att ta ställning helt tills jag vet vad som hänt.

Tråkiga är att jag verkligen är i behov av en maskin, har den inte bara till nöje.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 16 februari 2010 kl. 11:35:38
Jag lider också med dig

men jag tycker att det är lite att ta i och utrycka det på det sättetsom du grönis.
självklart har du nu en mkt bättre maskin därav också prisskillnaden.
men att säga att det blir fler och fler problem tror jag inte på.
Det  är som att säga att det är mest problem med skidoo och lynx snöskotrar.
Det är nog inte mer problem procentuellt än ngt annat märke men pga  att det säljs nästan dubbelt så många av dem så blir de ju överrepresenterade i statistiken.

Det är vad jag tror att nu händer med ex cf osv det är ju bara att kolla försäljningsstatistiken på dessa maskiner.
Det säljs ju nästan lika många av dessa som övriga märken tillsammans(jag vet lite överdrivet).

Men då blir det ju också kanske lite överrepresenterat på ett forum som detta där folk söker svar och råd på olika problem.

jag tror du tolka mej lite fel, det jag mena va att när jag hadde min maskin så tänkte jag ibörjan att nu kommer det kanske funka efter den hadde varigt inne på lagning. Men så va inte fallet utan det kom nya fel hela tiden och det va bara sånna fel så att den blev stående.

och nu värkar Miko fått en maskin som det bara strular med som jag fick, min börja åsså jävlas efter 20 mil.

Så jag tror helt enkelt att han kommer få forsatta problem med maskinen och därför rek jag att han kanske ska titta på nått annat. Säger absolut inte att han måste köpa en Kawa eller någon annan märkesmaskin. Men min erfarenhet nu efter den här soppan som jag hadde så tycker jag att 40 tusen till för att få en maskin som går och man kan lite på är ett minder bekymmer.

Sen är det ju givetvis upp till var och en hur man vill göra, men hadde jag varigt miko hadde jag fått skiten lagad sen bytt bort den omgående mot nått annat spec om du måste ha en maskin som funkar och kanske arbetar med den.

Sen är det inte hans första problem han har heller med maskinen.

peace love and understanding :D
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 16 februari 2010 kl. 21:00:35
Grönis, hörde du va riktigt sugen på ett byte du kan få 10 emellan...deal?  ^-^  ::)

Förstår dig helt Grönis att du bytte maskin, en del krångel kan man leva med helt klart men det finns gränser på hur mycket man accepterar eller hur?
Om man säger såhär, CF är en bra maskin, dock med ett för högt antal kvalitetsmässiga problem.
Att det sålds CF i stora mängder är nog till stor del att de hittat den perfekta balansen mellan pris och kvalité samt lagt mycket jobb på fördelaktiga garantiärenden och bra tillgång till delar.

På fredag åker jag in med maskinen till ÅF, så tidigast nästa vecka vet jag mer vad som hänt. Återkommer med info när jag vet mer grabbar å tjejer  ;)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 16 februari 2010 kl. 22:18:42
Grönis, hörde du va riktigt sugen på ett byte du kan få 10 emellan...deal?  ^-^  ::)

Förstår dig helt Grönis att du bytte maskin, en del krångel kan man leva med helt klart men det finns gränser på hur mycket man accepterar eller hur?
Om man säger såhär, CF är en bra maskin, dock med ett för högt antal kvalitetsmässiga problem.
Att det sålds CF i stora mängder är nog till stor del att de hittat den perfekta balansen mellan pris och kvalité samt lagt mycket jobb på fördelaktiga garantiärenden och bra tillgång till delar.

På fredag åker jag in med maskinen till ÅF, så tidigast nästa vecka vet jag mer vad som hänt. Återkommer med info när jag vet mer grabbar å tjejer  ;)

du kolla under din datorstol och titta om du hittar en nolla till :D  Sen kan vi börja diskutera :P  Hoppas du har lika bra handlare som jag har, han ställer upp till 110%.
Riktigt nöjd att jag köpt mina saker hos TT Motor i järvsö :)  (smygreklam) :D
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 18 februari 2010 kl. 07:20:47
Du jag hittade bara en dammråtta under stolen, men det borde väll räcka. Mer är den väll inte värd den där "riskokaren" du har :D ;D

Ja jag har en hyffsad ÅF, har inte lämnat in maskinen på något större förens nu så det återstår väll att se hur det går  ;)

Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: SugBritt skrivet 18 februari 2010 kl. 23:09:25
Nå, hur går det nu då? Har du kollat nå med på hjulingen, tex oljestickan?
Du måste fylla i här då du får veta nåt!
// :-\
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 19 februari 2010 kl. 10:39:52
Nå, hur går det nu då? Har du kollat nå med på hjulingen, tex oljestickan?
Du måste fylla i här då du får veta nåt!
// :-\
Lungn lungn nu SugBritt  :P Om du läser lite längre tillbaka i tråden så har jag kollat oljestickan mm, och så har jag skrivit att jag ska lämna in maskinen idag fredag och får ingen mer info förens tidigast nästa vecka. Men jag lovar att jag kommer hålla er uppdaterade  ;) ()p
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: SugBritt skrivet 22 februari 2010 kl. 15:11:14
Nå, hur går det nu då? Har du kollat nå med på hjulingen, tex oljestickan?
Du måste fylla i här då du får veta nåt!
// :-\
Lungn lungn nu SugBritt  :P Om du läser lite längre tillbaka i tråden så har jag kollat oljestickan mm, och så har jag skrivit att jag ska lämna in maskinen idag fredag och får ingen mer info förens tidigast nästa vecka. Men jag lovar att jag kommer hålla er uppdaterade  ;) ()p

:) Ja oljestickan har jag ju sett att du skrev att det var fullt ända upp, det Jag menade var om du hade luktat dig till om det var bensin som motorn var fylld med?
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: goatfactory skrivet 22 februari 2010 kl. 15:42:08

:) Ja oljestickan har jag ju sett att du skrev att det var fullt ända upp, det Jag menade var om du hade luktat dig till om det var bensin som motorn var fylld med?


Läs HELA tråden
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 22 februari 2010 kl. 16:06:26
men det kan ju inte va bensin då han inte kände någon bensin lukt skulle man fyllt upp motorn med soppa så det var högst upp på stickan så skulle oljan stinka soppa
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 26 februari 2010 kl. 10:56:07
Nu ska jag försöka förklara vad som hänt, men förstår inte riktigt själv hur ÅF menade men ni kan säkert rätt mig (hoppas jag).
Det som small till i motorn var någon saxsprint som gick av till veven, vilket i sin tur  kan ställa till strul med tändningen (förklarar den ojämna gången). Rätt mig nu om jag säger fel, för jag hängde inte riktigt med när han förklarade.

Anledningen till detta va att den förmodligen (baktände) när jag statade den, detta kunde hända om man gasade samtidigt som man startade maskinen. Vilket jag iofs aldrig gör men.
Sen sa han att denna (saxsprint) va nån säkerhet så veven inte kunde skicka till vevstaken och kröka den.  :hmmm:

Detta hade han aldrig varigt med om på CF men på 3st Kawa 750 hade det hänt.

All olja/vätska hade han ingen förklaring till ännu, för när han kollade så var oljan på normal nivå och det hade inte läckt ut något förutom det lilla som rann ut när jag öppnade oljestickan precis efter haveriet.
Men han skulle undersöka detta när han gör en regäl genomgång av motorn för att hitta eventuella fel.

Om någon förstår så förklara gärna lite bättre  :help:

Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 26 februari 2010 kl. 11:26:54
Det kan ju vara så att det flödat in bensin i motorn, och när du startade den så fck du vätskekompression och sprinten gick för att rädda vevaxeln...
Men jag har egentligen ingen aning, bara en spekulation alltså.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 28 februari 2010 kl. 15:00:21
Det kan ju vara så att det flödat in bensin i motorn, och när du startade den så fck du vätskekompression och sprinten gick för att rädda vevaxeln...
Men jag har egentligen ingen aning, bara en spekulation alltså.

Rätt bra gissning  ()p
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 5 mars 2010 kl. 08:25:02
du miko hur går det för dej och hojen? är all hopp borta :D seriöst har du fått veta vad som hänt och går det på garantin? Dagarna ramlar på ganska bra nu ochså och vara utan hoj en längre stund e ju inte spec roligt.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 5 mars 2010 kl. 10:50:54
du miko hur går det för dej och hojen? är all hopp borta :D seriöst har du fått veta vad som hänt och går det på garantin? Dagarna ramlar på ganska bra nu ochså och vara utan hoj en längre stund e ju inte spec roligt.
Jo tack, för mig går det bra för hojen vet jag inte riktigt  :D Maskinen står isärplockad fortfarande, (de blir 2 veckor idag). Hoppas på att jag kanske kan hämta den i helgen.
Det gör mig inte så mycket att maskinen står där ännu då jag inte har en chans att köra längre pga all snö. men det klar man vill ha hem bettan  ()p

Jag pratade med åf för en stund sedan, och det var lite kallabalik där tror jag. De hade 2 bruttar med rasad framaxel samt en x5 och en gose plus min maskin att laga. Men de trodde de skulle hinna få klart den idag.

Att det är en garanti renovering är klart, det klargjorde jag innan de ens hade tittat på maskinen. Man ska väll för tusan kunna starta maskinen utan den rasar.

Men har fått reda på att jag inte är ensammen om detta haveri på X5:an. Var tydligen en möjligen två till detta hänt för.

Sen vad som hänt, ja enda jag vet är att krysskilen till veven hade gått, och detta kunde som sagt hända om maskinen tände fel (baktände som han uttryckte sig). 

All vätska i motorn har de ingen förklaring till, det var ingen tillsyn till vätska i oljan säger de när de tappade ur den. Jag fattar bara inte hur tusan det kan va olja ända upp till kanten vid oljestickan? Och varför var oljan lika "lös" som rinnande vatten? Finns väll inga möjligheter till att det ska vara så mycket olja där även om man kollar precis efter maskinen gått?
Och var har all olja/vätska tagit vägen, för nivån var helt ok när jag lämnade maskinen på åf (såg det med egna ögon).

Jag får inte ihop det iaf, någon som har nån idé?

Sen vet jag inte om jag köper att maskinen tände fel vid start, för detta kunde då ske OM man gasade samtidigt när man tryckte på startknappen, MEN jag har aldrig rört gasen vid start.

Som ni märker är frågetecknen många ännu, och jag är tacksam om någon mer kanske kan ta sig en funderar på vad som hänt.

Vill absolut inte misstro min åf för vad de säger men jag vill spinna vidare på detta för jag tycker det finns för många frågetecken ännu.

Over and out  8)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Ironman skrivet 5 mars 2010 kl. 12:45:01
Det kan inte vara så att maskinen lutade när du kolla oljan i skogen?
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 5 mars 2010 kl. 20:06:30
Det kan inte vara så att maskinen lutade när du kolla oljan i skogen?

Nä, tyvärr inte eller ja kanske möjligen lite lite bakåt. Men dagen efter kollade jag också och då stod den i garaget, då hade det sjunkit undan lite men det var alldeles för mycket (gick en ba bit ovanför det räfflade på stuckan)
Men sen när jag körde iväg den till åf var nivån helt ok.

Har hämtat maskinen nu, men den går inte som den gjorde innan haveriet. Återkommer med mer info senare ikväll eller imorgon lördag  :banghead:
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 5 mars 2010 kl. 20:13:47
Det kan inte vara så att maskinen lutade när du kolla oljan i skogen?

Nä, tyvärr inte eller ja kanske möjligen lite lite bakåt. Men dagen efter kollade jag också och då stod den i garaget, då hade det sjunkit undan lite men det var alldeles för mycket (gick en ba bit ovanför det räfflade på stuckan)
Men sen när jag körde iväg den till åf var nivån helt ok.

Har hämtat maskinen nu, men den går inte som den gjorde innan haveriet. Återkommer med mer info senare ikväll eller imorgon lördag  :banghead:


vad menar du med att den inte går som tidigare? hur går den nu?
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 5 mars 2010 kl. 23:14:44
Sådär då var man äntligen inne i värmen från kylan, jädrans vad kallt det är.
Nu ser det ut som, denna tråden äntligen nått sin ände  :)

Idag åkte jag och hämtade bettan efter två veckor på verkstad. Men givetvis så blir det inte problemfritt.
Kommer till ÅF, han hade många kunder i affären och hade dåligt med tid, så jag körde ut min maskin och tänkte att jag lastar den medans han tar han om de övriga kunderna.

Startar maskinen, kör den rätt lungt lite fram och tillbaka på vägen, märker att tempmätaren går ända upp till det röda vilket jag förtår inte är något större problem då det förmodligen är luft kvar i systemet mm.
För att få lite fart på vattnet i maskinen drar jag på rätt duktigt och efter en liten stund så sjunker mätaren ner till två, tre streck som den brukar ligga på.

Men när jag drog på regält kände jag att det är nått som inte stämmer, fan det är ju absolut inget drag i maskinen längre, det är inte alls samma känsla som det var förr.
Tryckte jag botten på gasen så svara han inte, tog xx antal sekunder innan han varva ut och gick rent.
Körde fram och tillbaka 5-6 gånger för att se om det blev bättre, men nä bottenvridet var som bortblåst i maskinen. Kändes som han fick för mycket bränsle eller luft.

Stegade in till ÅF igen och sa att maskinen går inte alls som den gjort förut, måste va nått mer fel på den. Han blev väldig förvånad för de hade varigt ute och provkört den tidigare, men han följde med ut och provkörde.
Efter 2-3 vänder så säger han till mig, nej maskinen tycker jag går precis som en cf ska göra, dom är ju lite sega dessa maskiner.
Det är möjligt dom är sega sa jag men du som ÅF måste ju känna att du inte har nått bottenvrid kvar i maskinen?
Nä, jag tycker nog den går som den ska säger han, du kanske har varigt borta förlänge från maskinen så du innbilar dig att den går bättre än vad den gör?

Nä såpass väl känner jag maskiner att jag vet att det är nått som inte stämmer här.
Men han är nog inte riktigt varm och sen så har den ju stått länge så det kan va det som spelar in också påstod han.

Så du säger att en maskin går sämre för att den stått 2 veckor innen i värmen och att den går sämre för att den inte riktigt genomvarm? Det köper jag inte sa jag till han.

Men han gav sig inte, och inte jag heller men till slut så gick jag med på att ta med maskinen hem iaf och köra hela helgen för att se om jag tyckte det blev någon skilland. Men jag sa att jag kommer med den till veckan igen för den kommer inte gå bättre.

Väl hemma iaf, tog jag en riktig kontroll och tittade om jag kunde se nått som kunde ha en orsak till detta, efter en stund lyfter jag på sadeln och vad hittar jag där nedstoppat i förvaringsboxen?
Jo, luftintaget som sitter fast i ramen med två bult och går vidare till luftfilterboxen.
Bultarna va borta, men jag höll röret på plats och startade maskinen och varvade och nu kände jag igen maskinen igen.
Nu svarade han hela vägen DIREKT.
Monterade det lite provisoriskt, och åkte ut å testade.
YES YES  :headbang: Nu kände jag igen maskinen igen nu kunde man hålla full speta och den bara öka å öka, nu var det inga tveksamheter längre.

Så nu är jag glad igen  ()p Men samtidigt besviken på min ÅF.

Men men ska ta ett snack med han på måndag och sen vill jag ha tillbaka mina bultar till luftintaget.

over and out 8)
 
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 6 mars 2010 kl. 07:24:10
Sådär då var man äntligen inne i värmen från kylan, jädrans vad kallt det är.
Nu ser det ut som, denna tråden äntligen nått sin ände  :)

Idag åkte jag och hämtade bettan efter två veckor på verkstad. Men givetvis så blir det inte problemfritt.
Kommer till ÅF, han hade många kunder i affären och hade dåligt med tid, så jag körde ut min maskin och tänkte att jag lastar den medans han tar han om de övriga kunderna.

Startar maskinen, kör den rätt lungt lite fram och tillbaka på vägen, märker att tempmätaren går ända upp till det röda vilket jag förtår inte är något större problem då det förmodligen är luft kvar i systemet mm.
För att få lite fart på vattnet i maskinen drar jag på rätt duktigt och efter en liten stund så sjunker mätaren ner till två, tre streck som den brukar ligga på.

Men när jag drog på regält kände jag att det är nått som inte stämmer, fan det är ju absolut inget drag i maskinen längre, det är inte alls samma känsla som det var förr.
Tryckte jag botten på gasen så svara han inte, tog xx antal sekunder innan han varva ut och gick rent.
Körde fram och tillbaka 5-6 gånger för att se om det blev bättre, men nä bottenvridet var som bortblåst i maskinen. Kändes som han fick för mycket bränsle eller luft.

Stegade in till ÅF igen och sa att maskinen går inte alls som den gjort förut, måste va nått mer fel på den. Han blev väldig förvånad för de hade varigt ute och provkört den tidigare, men han följde med ut och provkörde.
Efter 2-3 vänder så säger han till mig, nej maskinen tycker jag går precis som en cf ska göra, dom är ju lite sega dessa maskiner.
Det är möjligt dom är sega sa jag men du som ÅF måste ju känna att du inte har nått bottenvrid kvar i maskinen?
Nä, jag tycker nog den går som den ska säger han, du kanske har varigt borta förlänge från maskinen så du innbilar dig att den går bättre än vad den gör?

Nä såpass väl känner jag maskiner att jag vet att det är nått som inte stämmer här.
Men han är nog inte riktigt varm och sen så har den ju stått länge så det kan va det som spelar in också påstod han.

Så du säger att en maskin går sämre för att den stått 2 veckor innen i värmen och att den går sämre för att den inte riktigt genomvarm? Det köper jag inte sa jag till han.

Men han gav sig inte, och inte jag heller men till slut så gick jag med på att ta med maskinen hem iaf och köra hela helgen för att se om jag tyckte det blev någon skilland. Men jag sa att jag kommer med den till veckan igen för den kommer inte gå bättre.

Väl hemma iaf, tog jag en riktig kontroll och tittade om jag kunde se nått som kunde ha en orsak till detta, efter en stund lyfter jag på sadeln och vad hittar jag där nedstoppat i förvaringsboxen?
Jo, luftintaget som sitter fast i ramen med två bult och går vidare till luftfilterboxen.
Bultarna va borta, men jag höll röret på plats och startade maskinen och varvade och nu kände jag igen maskinen igen.
Nu svarade han hela vägen DIREKT.
Monterade det lite provisoriskt, och åkte ut å testade.
YES YES  :headbang: Nu kände jag igen maskinen igen nu kunde man hålla full speta och den bara öka å öka, nu var det inga tveksamheter längre.

Så nu är jag glad igen  ()p Men samtidigt besviken på min ÅF.

Men men ska ta ett snack med han på måndag och sen vill jag ha tillbaka mina bultar till luftintaget.

over and out 8)
 

lång historia =) men om jag förstår dej rätt hadde ÅF slarvat? Om han har gjort det bör du tala om det för han och även be han fixa det omgående.
Det va ju lite tur bara att du kolla runt och såg det. Ok CF e ju lite sega å så men så sega e dom inte.
Jag tyckte min CF gick helt ok visst inget fartvidunder men den rörde på sej.När jag lämnar nått på service så kollar jag alltid efter vad som är gjort och om allt sitter fast som det ska för idag kan man fan inte lite på någon tycker jag.

Men hoppas din maskin håller iallafall någon vecka nu innan nästa problem kommer :D
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: 2x4 skrivet 6 mars 2010 kl. 08:07:50
 :-X
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 6 mars 2010 kl. 12:43:07
lång historia =) men om jag förstår dej rätt hadde ÅF slarvat? Om han har gjort det bör du tala om det för han och även be han fixa det omgående.
Det va ju lite tur bara att du kolla runt och såg det. Ok CF e ju lite sega å så men så sega e dom inte.
Jag tyckte min CF gick helt ok visst inget fartvidunder men den rörde på sej.När jag lämnar nått på service så kollar jag alltid efter vad som är gjort och om allt sitter fast som det ska för idag kan man fan inte lite på någon tycker jag.

Men hoppas din maskin håller iallafall någon vecka nu innan nästa problem kommer :D
Ja det blev en lång historia, men kände att jag ville dela med mig av allt. Man ska nog ha ögonen öpnna nu för tiden.
Det är fler saker som jag verkligen funderar på om de bytt, en sak är oljefiltret. Dumt nog så gjorde jag inget tydligt märke på det innan jag lämnade in maskinen för att kunna se om de bytt det.
Men jag har en liten buckla på filtret som blev när jag bytte det, de sitter ju så jädrans hårt. Den bucklan är kvar precis på samma ställe, men det kan ju också vara så att det har blivit en ny buckla när de har bytt. Jag vet inte  :dntknow:

Sen klagade jag på batteriet, jag tycker inte man ska behöva ha det på laddning så fort det blir 10 grader kallt ute för att få maskinen att gå. Och det höll han ju ÅF med om att det var svagt.

Men det enda de har gjort är att ladda det, och det hade funkat bra när de provat.
Ja sa jag, det klart det fungerar inne i värmen men så fort den får stå några dagar så startar den inte, eller så startar den precis men det låter som att reläet ska hoppa ur maskinen och startmotorn skriker. Och det beror på batteriet. :banghead:

En annan sak jag funderat på, borde man inte få ett kvitto eller liknaden på vad som är gjort på maskinen?
Precis som man får när man lämnar in bilen på service eller reparationer.
Det borde man kunna kräva eller vad säger ni?

Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 6 mars 2010 kl. 13:29:01
Garanterat så skall du ha en spec på vad som gjorts för det skall gå att vid nästa tillfälle maskinen strular kunna få fram dokumentation på vad dom gjorts för det är ju inte säkert att det är samma firma som tar emot den nästa gång och skall laga. Dessutom så har man rätt som konsument att få produkten helt utbytt eller köpet hävt om samma sak på produkten går sönder mer än 3 ggr.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 6 mars 2010 kl. 16:03:12
lång historia =) men om jag förstår dej rätt hadde ÅF slarvat? Om han har gjort det bör du tala om det för han och även be han fixa det omgående.
Det va ju lite tur bara att du kolla runt och såg det. Ok CF e ju lite sega å så men så sega e dom inte.
Jag tyckte min CF gick helt ok visst inget fartvidunder men den rörde på sej.När jag lämnar nått på service så kollar jag alltid efter vad som är gjort och om allt sitter fast som det ska för idag kan man fan inte lite på någon tycker jag.

Men hoppas din maskin håller iallafall någon vecka nu innan nästa problem kommer :D
Ja det blev en lång historia, men kände att jag ville dela med mig av allt. Man ska nog ha ögonen öpnna nu för tiden.
Det är fler saker som jag verkligen funderar på om de bytt, en sak är oljefiltret. Dumt nog så gjorde jag inget tydligt märke på det innan jag lämnade in maskinen för att kunna se om de bytt det.
Men jag har en liten buckla på filtret som blev när jag bytte det, de sitter ju så jädrans hårt. Den bucklan är kvar precis på samma ställe, men det kan ju också vara så att det har blivit en ny buckla när de har bytt. Jag vet inte  :dntknow:

Sen klagade jag på batteriet, jag tycker inte man ska behöva ha det på laddning så fort det blir 10 grader kallt ute för att få maskinen att gå. Och det höll han ju ÅF med om att det var svagt.

Men det enda de har gjort är att ladda det, och det hade funkat bra när de provat.
Ja sa jag, det klart det fungerar inne i värmen men så fort den får stå några dagar så startar den inte, eller så startar den precis men det låter som att reläet ska hoppa ur maskinen och startmotorn skriker. Och det beror på batteriet. :banghead:

En annan sak jag funderat på, borde man inte få ett kvitto eller liknaden på vad som är gjort på maskinen?
Precis som man får när man lämnar in bilen på service eller reparationer.
Det borde man kunna kräva eller vad säger ni?



dom ska lämna ett kvitto/arbetsorder vad som är gjort för hur ska du kunna bevisa vid senare tillfälle vad som är gjort om det blir yttligare garantisak?

Oljefiltret du måste ju se om det är nytt och fint? För dom har väll inte kört maskinen så den har blivigt skitig? Som du beskriver skulle nog jag leta upp en annan ÅF och ta ett snack med honom eller rent av kontakta ATVSweden om det hela.

För din ÅF låter inte riktigt seriös i mina öron när han värkar slafsa runt som han gör.

Du har ju exakt samma fel som jag hadde med starthistorien och många fler har samma problem, nä miko du får sälja den där hojen och köpa dej nått annat istället :-)
Polaren som åker CF har börjat fått problem nu åsså med sin, diffen funkar inte fläkten går som den vill startar inte om det e mer än typ -10.

Jag har lärt mej iallafall alldrig mer billighetskinasaker. Visst vissa saker funkar men ska man ha nått som inte strular och funkar när man ska ha det så får man nog så illa punga ut lite slantar för det.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: SugBritt skrivet 6 mars 2010 kl. 18:26:03
OjOjOj vilken historia :)
Bra att Du ändå hittade på felet, visst Ska man förvänta sig att Allt ska vara felfritt då man hämtar ut efter en reparation. Men! Antar att Bettan har varit med om en ganska stor operation o missar kan vi alla göra, tyvärr. Nu går den ju bra o vi får hålla alla tummar att det förblir så oxå!!

Törs man säga Lycka till eller ska man låta bli det kanske ;)
//Janne
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 7 mars 2010 kl. 10:49:02
Då ska jag efterfråga ett kvitto på detta, det är nog inga problem att få. Ska även fråga om de har missat att byta oljefilter.
Ja det kanske låter som min ÅF inte riktigt är seriös, men jag tror nog dom är seriösa. Problemet som jag upplever det är att de har alldeles för mycket att göra på för lite personal. Det är lite kaos där, den ene vet inte vad den andra har gjort känns det som.

Så att saker blir missade känns inte konstigt, men det börjar ju bli "farligt" när kunderna upplever att det är kaos och saker blir missade.
Men samtidigt tänker jag hur ska jag kunna lita på att saker blir gjorda? Hur vet jag till exempel om de har bytt olja i diffen och i klumpen bak, igentligen har jag ju ingen aning även om det står på pappret  :dntknow:

Startproblemen är ju inget stort problem tror jag, skulle tro att det bara är att byta ut batteriet. Men det verkar ju inte va så lätt att få det utbytt  :( Kan givetvis köpa ett själv, men anser inte att jag ska behöva göra det. Samt att detta skadar min maskin när det inte är bra kräm i batteriet  :banghead:


Ja ibland känns det som jag vill byta maskin som du säger Grönis, men samtidigt tänker jag, cf är ju den mest sålda maskin det senaste åren vad jag förstått och de fortsätter sälja riktigt bra så det borde igentligen va en bra maskin annars skulle de inte sälja så bra.
Har jag bara haft otur? Kommer den hålla framöver? Ja det vet nog ingen och det är bara framtiden som kan visa det.


Men det är riktigt skönt att bettan går som förut igen, och ja ett lycka till kan vi nog ta emot Janne  ()p ;) Jag skyller på dig om det händer nått mer nu  ;D

Nu ska jag ut och varmköra och kolla olja och vatten mm, så allt är i sin ordning  8)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 8 mars 2010 kl. 16:57:07
Idag var jag i kontakt med min ÅF, och allt är utrett under ordnade former.
Enda som han ansåg var ett problem att få igenom på garantin, var batteriet. Men han skulle göra ett försök.
Batteriet funkar ju normal i temperaturer (från minus 10 och uppåt).
Det är just i kyla som det blir problem. Men vi får se om han kan göra något.
Men jag anser det är en svaghet och att det inte ska behöva va så med rätt batteri. Skulle va intressant att låna ett annat batteri och se om det blir någon skillnad.
 
 
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Grönis skrivet 8 mars 2010 kl. 17:58:31
Idag var jag i kontakt med min ÅF, och allt är utrett under ordnade former.
Enda som han ansåg var ett problem att få igenom på garantin, var batteriet. Men han skulle göra ett försök.
Batteriet funkar ju normal i temperaturer (från minus 10 och uppåt).
Det är just i kyla som det blir problem. Men vi får se om han kan göra något.
Men jag anser det är en svaghet och att det inte ska behöva va så med rätt batteri. Skulle va intressant att låna ett annat batteri och se om det blir någon skillnad.
 
 

tur att det löser sej för dej och ni kanske kommer överns, det där med batteriet testa jag på min maskin och det vart samma sak. Det är helt enkelt för klena saker i maskinen.

Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: 2x4 skrivet 8 mars 2010 kl. 20:35:07
 :-X
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 8 mars 2010 kl. 21:56:01
För lite personal o för mycket o göra?
Han sa ju att maskinen va som den skulle, när den inte gick bra.
Typisk okunskap eller brist på förståelse, tänk om det inte varit ett skitfel utan att maskinen hade haft ett svårupptäckt fel, inte så rolig att ha en maskin som går dåligt bara för att återförsälgaren inte tycker att det är något fel. du hadde ju bara tur nu.
Håller nog inte riktigt med dig där, men givetvis ska allt fungera till 100% så gott det går även om det är mycket att göra och stressigt plus lite personal. Men som någon tidigare nämnde så kan alla göra fel/glömma.
Men att han inte kände att maskinen inte gick som den bör försvara jag han inte för. Det är faktiskt lite dåligt. Men och andra sidan hade han all respekt för mitt tycke att den inte gick bra.

Och hade maskinen gått lika illa efter helgen så hade jag åkt tillbaka med den, det kom vi överens om.
Jag kan väll medge att jag hade tur att det var ett så simpelt fel, sparar ju några resor i tid till ÅF och att hjuligen skulle stå kanske 2 veckor till på verkstad.
 ()p
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: 2x4 skrivet 9 mars 2010 kl. 07:25:37
 :-X
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: HADES skrivet 15 mars 2010 kl. 18:46:10
Har haft en kundyamati 700 med exakt samma problem.Krysskilen till magneten hade dragit p.g.a en baktändning.Batterier brukar va VÄLDIGT svårt för oss åf att få ut på garantin,därför lika svårt för kund tyvärr.Om man vinchar mycket(t.ex vid plogning) bör man ha underhållsladdning på så fort man ställer maskinen.Att ett batteri har sämre kapacitet när det stått en vecka i kyla är ju inte så konstigt.Men en laddning då o då löser ju d problemet.Kul att du fick till din maskin till slut iaf.Verkar ju konstigt att den där lilla rörstumpen kan göra sån skillnad.Är det den som går upp mot tanken du menar?? e ju bara ett tomt rör på 15 cm typ.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 15 mars 2010 kl. 21:52:52
Har haft en kundyamati 700 med exakt samma problem.Krysskilen till magneten hade dragit p.g.a en baktändning.Batterier brukar va VÄLDIGT svårt för oss åf att få ut på garantin,därför lika svårt för kund tyvärr.Om man vinchar mycket(t.ex vid plogning) bör man ha underhållsladdning på så fort man ställer maskinen.Att ett batteri har sämre kapacitet när det stått en vecka i kyla är ju inte så konstigt.Men en laddning då o då löser ju d problemet.Kul att du fick till din maskin till slut iaf.Verkar ju konstigt att den där lilla rörstumpen kan göra sån skillnad.Är det den som går upp mot tanken du menar?? e ju bara ett tomt rör på 15 cm typ.
Ja batteriet verkar svårt att få utbytt, vilket känns som att man får fixa det själv om man ska få ordning på det på ett smidigt sätt. Får väll bli en Ctek laddare med snabbkoppling senare.
Har aldrig haft problem med styrkan i batteriet även om jag använder vinschen mycket maskinen laddar upp det riktigt bra. Men när kylan kommer så försvinner allt vad ström heter i batteriet.
Vid tillfälle, vilket inte blir nu då det börjar bli vår men då ska jag prova ett annat batteri i kyla och se hur det funkar.

Stämmer bra det, de gjorde stor skillnad på min maskin när det luftintaget var borta. Det räckte att stå å torrgasa så hörde man att motorn inte gick som den bör. Med detta monterat så gick den normalt igen.
Maskinen kändes lika seg som när man kör med choke på en cross och försöker dra iväg, man gasade och gasade men det hände inte mycket.
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: 2x4 skrivet 15 mars 2010 kl. 22:03:53
 :-X
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 16 mars 2010 kl. 07:39:13
Det blir nog ett Varta för mig med framöver, det är ett av märkena som är kända för bra kapacitet vid kyla. Så det blir nog att testa  :)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: HADES skrivet 16 mars 2010 kl. 08:12:05
Har haft en kundyamati 700 med exakt samma problem.Krysskilen till magneten hade dragit p.g.a en baktändning.Batterier brukar va VÄLDIGT svårt för oss åf att få ut på garantin,därför lika svårt för kund tyvärr.Om man vinchar mycket(t.ex vid plogning) bör man ha underhållsladdning på så fort man ställer maskinen.Att ett batteri har sämre kapacitet när det stått en vecka i kyla är ju inte så konstigt.Men en laddning då o då löser ju d problemet.Kul att du fick till din maskin till slut iaf.Verkar ju konstigt att den där lilla rörstumpen kan göra sån skillnad.Är det den som går upp mot tanken du menar?? e ju bara ett tomt rör på 15 cm typ.
Ja batteriet verkar svårt att få utbytt, vilket känns som att man får fixa det själv om man ska få ordning på det på ett smidigt sätt. Får väll bli en Ctek laddare med snabbkoppling senare.
Har aldrig haft problem med styrkan i batteriet även om jag använder vinschen mycket maskinen laddar upp det riktigt bra. Men när kylan kommer så försvinner allt vad ström heter i batteriet.
Vid tillfälle, vilket inte blir nu då det börjar bli vår men då ska jag prova ett annat batteri i kyla och se hur det funkar.

Stämmer bra det, de gjorde stor skillnad på min maskin när det luftintaget var borta. Det räckte att stå å torrgasa så hörde man att motorn inte gick som den bör. Med detta monterat så gick den normalt igen.
Maskinen kändes lika seg som när man kör med choke på en cross och försöker dra iväg, man gasade och gasade men det hände inte mycket.
Lattjo,detta med "snorkeln" var helt nytt för mig.Har testat lite olika luftburksarrangemang på cf 500 o aldrig fått nåt liknande problem.Men helt klart mycket värdefull info värd att notera om man får in nån hemmamekad 500 som går dåligt. ()p
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 16 mars 2010 kl. 10:04:10
Det ska väll tilläggas, att för ett ovant öra så kanske man inte riktigt märker att motorn går annorlunda när man står och torrgasar.
Man märker detta fenomen bäst vid aggresiv körning.

Min maskin gick normalt när man körde lungt och "puttrade" runt, då kunde man inte tro att nått var galet. Men när man gasade på för fullt så svarade maskinen inte alls som den bör, som jag beskrev tidigare. ;)


Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: HADES skrivet 16 mars 2010 kl. 10:37:02
Det ska väll tilläggas, att för ett ovant öra så kanske man inte riktigt märker att motorn går annorlunda när man står och torrgasar.
Man märker detta fenomen bäst vid aggresiv körning.

Min maskin gick normalt när man körde lungt och "puttrade" runt, då kunde man inte tro att nått var galet. Men när man gasade på för fullt så svarade maskinen inte alls som den bör, som jag beskrev tidigare. ;)Till din åf:s försvar kan man ju då tänka sig att dom inte testat din maskin fullt ut då det oftast inte e möjligt o lämpligt.Men att "glömma" att montera tebax delar e ju lite slarvigt.



Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Miko skrivet 16 mars 2010 kl. 12:20:15
Det ska väll tilläggas, att för ett ovant öra så kanske man inte riktigt märker att motorn går annorlunda när man står och torrgasar.
Man märker detta fenomen bäst vid aggresiv körning.

Min maskin gick normalt när man körde lungt och "puttrade" runt, då kunde man inte tro att nått var galet. Men när man gasade på för fullt så svarade maskinen inte alls som den bör, som jag beskrev tidigare. ;)Till din åf:s försvar kan man ju då tänka sig att dom inte testat din maskin fullt ut då det oftast inte e möjligt o lämpligt.Men att "glömma" att montera tebax delar e ju lite slarvigt.
Förstår hur du tänker, men jag tog med åf ut personligen och han körde minst 3 vändor med maskinen och då ingen lung körning då jag påpekade att han fick dra på för att han skulle märka felet bäst.

Men det är nu historia, och min maskin funkar nu. Ska faktiskt se om det finns andra alternativ som kan serva och reparerar min maskin. Nått eller några slarfel är ok men när det återkommer även för andra kunder känns det inte bra längre.
Problemet är nog att det är långt att köra skulle jag tro.  ;)
Titel: SV: Stort Haveri?
Skrivet av: Kvadden skrivet 11 juli 2010 kl. 20:05:40
Kan även vara så att vevhusventilationen hoppas loss, en slang som går mellan motorblockets ovansida bakom cylindern i färdriktningen och upp till luftburken.


Vart vid luftburken ska slangen sitta?, Min slang har nämligen lossnat.
Kan den slangen göra satt motorn börjar låta konstigt?.