ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: Fortare skrivet 9 februari 2010 kl. 00:37:35
-
Ja tror att jag har bestämmt mig för en Wildcat 500! ska inhandla den på fredag! ::)
Efter massa läsande och funderande så har ja kommit fram till att det är ett bra val. Har hela tiden haft
60 tusen som max pris!
Hoppas jag gör ett bra val! ?!?! :o
Nånting ja bör tänka på?
Den är vägreggad. Behöver ja anmäla påställning eller nåt? försäkring osv..
Jag är inte hajj på sånt..
Dom första servisarna? vad görs och vad kommer det kosta?
Tänker köpa den kontant.
Väldigt tacksam för råd o tips :)
-
Försök att pruta med hjälm, skydd osv... OCH några servicar.
-
Okej.. det går ju kanske göra. Ja har sett att en del skickar med avstrypningskitt.(på nätet) Vad är det för kitt igentligen? Det kanske man kan be att få med på köpet.
Har tänkt att köpa den i en liten butik i östergötland.. Dom säljer inte mycket.. men det verkar vara en atv affär att lita på. Dom har funnits sen början av 1900 talet, då dom började sälja cyklar .
-
Okej.. det går ju kanske göra. Ja har sett att en del skickar med avstrypningskitt.(på nätet) Vad är det för kitt igentligen? Det kanske man kan be att få med på köpet.
Har tänkt att köpa den i en liten butik i östergötland.. Dom säljer inte mycket.. men det verkar vara en atv affär att lita på. Dom har funnits sen början av 1900 talet, då dom började sälja cyklar .
Vad är det för butik i östergötland som du pratar om ?
-
nu vill inte jagverka negativ eller så men du får både en LTR med feta delar på eller en
vetig raptor 700 för 60k....
må wildcaten vara snygg o så men känns som man köper en sådan ny på avbetalning
för att man inte har kontanterna o köpa annan beg hoj...
kanske är fel på de men en suka, yam känns som en betydligt bättre hoj
-
...för att man inte har kontanterna o köpa annan beg hoj...
Det går alldeles utmärkt att låna även till en begagnad maskin.
-
Tjena Fortare!
Roligt att du har bestämt dig för en Wildcat, men vilken utav dom Racing Edition eller den vanliga? Jag rekommenderar starkt Racing Edition...Hade du 60´då kan du nog få en R.E. har sett att dom är billigare nu under vintern. Jag betalade 70´för min och då fick jag en uppsättning crossdäck på fälg och lås. Första servicen gör du vid 30mil, kostar ca 1000:- och nästa gör du vid 100mil sen är det 100 mellan varje service. Har haft min sen förra sommaren och använder den dagligen, till och från jobbet, samt helgerna ute på sjön nu på vinter och grustag på somrarna. Som sagt är hur nöjd som helst.
Om du undrar nåt så är det bara att fråga på.... Glömde även säga att jag fick större munstycke också på köpet, en 147,3 men jag ska byta nu till en 150 eller 160, så du kan säga att du vill ha med en sån också ()p
Du kan kolla på bilderna jag har lagt upp på Vildkatten här i forumet...
MVH//Escobar
-
jo såklart man kan låna till beg oxå.
tror de är vanligare med avbet än rena lån på t.ex bank till leksaker som dessa...
men kanske är en toppen hoj inte vet jag, mer att man vet mer vad man får för pengarna
om man köper suki eller yam. 60k är ändå en hel del pengar så att chansa känns ju sådär :)
men tror man på sin sak så bara o köra på, säkert bara jag som skulle fegat :P
-
fast det är ju en Subaru motor :P det är ju kvalite, iaf på bilar :)
-
Som Escobar skriver, en fin maskin :> Överväg gärna en Racing Edition om du vill ha lite bredare och extra stuff på.
Angående service så är det 10, 30, 100 och sedan 300 mil som jag förstått det, därefter är det nog var 100:ade bil?
Kollade iaf med min ÅF om detta och han sa att det inte var någon 200 mil's service.
Mvh
Fisken
-
fast det är ju en Subaru motor :P det är ju kvalite, iaf på bilar :)
de där vetefan...
dom har väääldigt många vevlager ras som tagits på garantin
o på motorer under 10ooo mil :)
men ändå kan ju vara fin hoj ändå :P
och säger som dom andra street vertionen är nog de hetaste
(gillar den skarpt själv trots mitt "verkar vara negativ" :) )
-
Japp, Fishy, du har rätt...vet inte var jag fick intervallerna ifrån... :hmmm: Men som sagt, det är en underbar maskin :djump:
-
är det siggesmotor
-
simonarvestrand, bor du i Väderstad? Det är www.axelssonivaderstad.com ja menar :D
Känner du folket där? eller du kanske tillochmed jobbar där?
-
Är ju exakt samma motor som sitter i Polaris Predator och den har väl inget dåligt rykte vad jag har hört :rtfm:
-
Vissa påstår att det är "Fuji-motor" och andra att det är "Subaru-motor".
...och en del att det är "Polaris-motor".
Om det skiljer något motorerna emellan vet jag inte, FHI är dock ägare av Subaru.
...och har MÅNGA strängar på sin lyra... läs tex under "divisioner":
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuji_Heavy_Industries,_Ltd.
Dock bör tilläggas att en motor är EN del av en maskin, så sätt därför inte likhetstecken mellan en SMC och en Polaris.
-
jag har för mig att de va så att det är både fuji och subaru som är inblandade en fujisubaru motor
samma motor som predator och dinli 450 fast dinli 450 har en annan topp där av 450 cc.
sen om jag inte minns helt fel så är dom inte på 500cc utan 490 eller nått liknande :)
-
499cc för att vara exakt. dom har lurats lite där ::)
Har inte påstått att resten är en polaris men beträffar motorn så kan man vara lika orolig/lugn som vid köp av en Polaris.
"Polaris has a joint venture with Fuji Heavy Industries to build engines for its products and for companies in non-competitive industries, as well as agreements with manufacturers in Taiwan and Germany to produce youth ATVs and engines for snowmobiles."
http://www.answers.com/topic/polaris-industries-inc
-
Som Escobar skriver, en fin maskin :> Överväg gärna en Racing Edition om du vill ha lite bredare och extra stuff på.
Angående service så är det 10, 30, 100 och sedan 300 mil som jag förstått det, därefter är det nog var 100:ade bil?
Kollade iaf med min ÅF om detta och han sa att det inte var någon 200 mil's service.
Mvh
Fisken
Kollade med JIAB eftersom jag funderar på att köpa en och fick följande svar
"Serviceintervaller: 30 , 70, 100, 300, 500 mil o.s.v. var 200:e mil."
-
Som Escobar skriver, en fin maskin :> Överväg gärna en Racing Edition om du vill ha lite bredare och extra stuff på.
Angående service så är det 10, 30, 100 och sedan 300 mil som jag förstått det, därefter är det nog var 100:ade bil?
Kollade iaf med min ÅF om detta och han sa att det inte var någon 200 mil's service.
Mvh
Fisken
Kollade med JIAB eftersom jag funderar på att köpa en och fick följande svar
"Serviceintervaller: 30 , 70, 100, 300, 500 mil o.s.v. var 200:e mil."
Så var det nog ;> Inte första efter 10 mil :P jag som tänkte fel där ^^
-
Är det väldigt dumt att serva maskinen själv?
Eller vad tycker ni? Lämnar man in så får man ju stämpeln i boken menar ja. Beror ju lite på hur länge man tänkt ha maskinen med iofs?
Hur gör ni? :o
-
Är det väldigt dumt att serva maskinen själv?
Eller vad tycker ni? Lämnar man in så får man ju stämpeln i boken menar ja. Beror ju lite på hur länge man tänkt ha maskinen med iofs?
Hur gör ni? :o
Jag lämnar min hos Extreme Bike i tingsryd, där jag även köpte maskinen. Mestadels för garantin faktiskt. :>
-
Lämna in hojen under garantitiden iallafall.
Efter det är det väl lite upp till dig om du vill serva själv.
-
men kanske är en toppen hoj inte vet jag, mer att man vet mer vad man får för pengarna
om man köper suki eller yam. 60k är ändå en hel del pengar så att chansa känns ju sådär :)
men tror man på sin sak så bara o köra på, säkert bara jag som skulle fegat :P
Haha, tänk att det alltid ska dyka upp någon sån här så fort nån nämner att köpa ett märke som inte är ett av dyraste. Det är ju nästan av ett fenomen på det här forumet.
Jag funderar själv fram och tillbaka på vad ja ska köpa. Vill gärna ha en ny. Men gillar ju självklart en raptor 700.
Att det skulle vara en chansning att köpa en smc tror jag inte mycket på. Smc har sålt riktigt mycket fyrhjulingar i detta land och det är en possitiv bild från ägare till smc maskiner.
De enda som egentligen ger en negativ bild av de billigare märkena är de som har en hjuling av ett dyrt märke. Verkar ibland som att ju dyrare maskin man har ju mindre gillar man att folk funderar på billigare märken. Haha lite av fenomenet.
Om jag nu kommer att köpa en beg raptor 700, undra om jag också kommer att förespråka för att folk inte ska köpa tex en smc. Jag gör det inte nu för jag har aldrig haft nån smc.
ps1) Den här hydro verkar ha en sund och opartisk invändning på mycket, det är respektfullt, han är ju ägare av en suka.
ps2) ang detta fenomenet så är det märkligt att det är företrädesvis Suzuki och Yamaha man tycker att man ska ha istället för ett billigare märke. Är det för att Honda, Kawasaki, Polaris, arctic cat är sämre än Yamaha och Suzuki eller är det för att ägarna till dessa märken av nån anledning inte bryr sig lika mycket om det är nån som funderar på ett av de billigare märkena?
-
Haha, tänk att det alltid ska dyka upp någon sån här så fort nån nämner att köpa ett märke som inte är ett av dyraste. Det är ju nästan av ett fenomen på det här forumet.
Jag funderar själv fram och tillbaka på vad ja ska köpa. Vill gärna ha en ny. Men gillar ju självklart en raptor 700.
Att det skulle vara en chansning att köpa en smc tror jag inte mycket på. Smc har sålt riktigt mycket fyrhjulingar i detta land och det är en possitiv bild från ägare till smc maskiner.
De enda som egentligen ger en negativ bild av de billigare märkena är de som har en hjuling av ett dyrt märke. Verkar ibland som att ju dyrare maskin man har ju mindre gillar man att folk funderar på billigare märken. Haha lite av fenomenet.
Om jag nu kommer att köpa en beg raptor 700, undra om jag också kommer att förespråka för att folk inte ska köpa tex en smc. Jag gör det inte nu för jag har aldrig haft nån smc.
ps1) Den här hydro verkar ha en sund och opartisk invändning på mycket, det är respektfullt, han är ju ägare av en suka.
ps2) ang detta fenomenet så är det märkligt att det är företrädesvis Suzuki och Yamaha man tycker att man ska ha istället för ett billigare märke. Är det för att Honda, Kawasaki, Polaris, arctic cat är sämre än Yamaha och Suzuki eller är det för att ägarna till dessa märken av nån anledning inte bryr sig lika mycket om det är nån som funderar på ett av de billigare märkena?
Nä naturligtvis är det så att man köper en onödigt dyr maskin bara för att kunna smutsa ner olika forum med tips om vad man har för erfarenheter av olika maskiner bara för att man köper tex en Yamaha och är nöjd med den..... ()p
-
Haha, tänk att det alltid ska dyka upp någon sån här så fort nån nämner att köpa ett märke som inte är ett av dyraste. Det är ju nästan av ett fenomen på det här forumet.
Jag funderar själv fram och tillbaka på vad ja ska köpa. Vill gärna ha en ny. Men gillar ju självklart en raptor 700.
Att det skulle vara en chansning att köpa en smc tror jag inte mycket på. Smc har sålt riktigt mycket fyrhjulingar i detta land och det är en possitiv bild från ägare till smc maskiner.
De enda som egentligen ger en negativ bild av de billigare märkena är de som har en hjuling av ett dyrt märke. Verkar ibland som att ju dyrare maskin man har ju mindre gillar man att folk funderar på billigare märken. Haha lite av fenomenet.
Om jag nu kommer att köpa en beg raptor 700, undra om jag också kommer att förespråka för att folk inte ska köpa tex en smc. Jag gör det inte nu för jag har aldrig haft nån smc.
ps1) Den här hydro verkar ha en sund och opartisk invändning på mycket, det är respektfullt, han är ju ägare av en suka.
ps2) ang detta fenomenet så är det märkligt att det är företrädesvis Suzuki och Yamaha man tycker att man ska ha istället för ett billigare märke. Är det för att Honda, Kawasaki, Polaris, arctic cat är sämre än Yamaha och Suzuki eller är det för att ägarna till dessa märken av nån anledning inte bryr sig lika mycket om det är nån som funderar på ett av de billigare märkena?
Nä naturligtvis är det så att man köper en onödigt dyr maskin bara för att kunna smutsa ner olika forum med tips om vad man har för erfarenheter av olika maskiner bara för att man köper tex en Yamaha och är nöjd med den..... ()p
Ja säger inte emot när någon påstår att yamaha är en bättre maskin. Men det är ändå ett fenomen att företrädesvis raptorägare rackar ner på allt vad andra märken heter.
Även om nån har tex en övre gräns på tex 40 000kr så slutar det nästan jämt med att det ska sparas till en raptor om det ska vara värt att köpa nått överhuvudtaget. En ltz verkar också vara accepterat hos raptorägaren.
Jag påstår inte att raptor inte är det bästa köpet, det vet ja inget om. Men det är endå märkligt att det nästan bara är raptor ägare som beter sig så. Varför gör inte ltz ochägare till de andra stora märkena likadant?
Är de sämre eller ligger det nått i det ja skrev om ju dyrare maskin... Raptorn är väl den dyraste...
Man letar sig till o med in på märkesavdelningen i andra märken för att missionera. Haha, lite komiskt är det ialafall.
Undra om missionen finns i alla märken. Måste in på loncin och kolla.
Vad hade du för billighetsmaskin innan du införskaffade raptorn LAHA? Missuppfatta mig inte, jag gillar självklart raptorn och kanske köper jag också en sån.
-
En Raptor 350.... och en Barossa 250 har jag haft.
Det är naturligtvis upp till var och en att anse vad man vill om olika maskiner, men faktum är att det är stor kvalitetsskillnad på tex SMC och Yamaha, Suzuki, Kawasaki och Honda (Det var väl dom 4 stora)
Det snackades om 60 000:- i den här tråden och det räcker till om man vill ha en begagnad Raptor.....
-
En Raptor 350.... och en Barossa 250 har jag haft.
Min sambo funderar på en raptor 350 (nej hon ska inte spara och köpa en 700 direkt istället ;) )
-
Tumult_79 Det är bättre hon sparar och köper en Raptor 700 istället.
haha skoja bara ;D Tror nog en 350 duger alldeles utmärkt
-
Min sambo får nöja sig med en 250 kines hon tycker att det är tillräckligt med tryck i den.
fast hon har knappt åkt nått på den
-
Har precis köpt en ny "raptor" 350 för under 40 000, är dock inte ett dugg imponerad av den ännu om man bortser från priset (=.
kan dock inte säga något om kvalitet då den bara hunnit gått 15 mil ungefär.
perfekt att pendla den lilla biten jag har till jobbet och sladda lite i halkan, känns dock som om den skulle behöva en ökning av kraft för att passa mig. minus också för att man bara får åka en på den.
-
Har precis köpt en ny "raptor" 350 för under 40 000, är dock inte ett dugg imponerad av den ännu om man bortser från priset (=.
kan dock inte säga något om kvalitet då den bara hunnit gått 15 mil ungefär.
perfekt att pendla den lilla biten jag har till jobbet och sladda lite i halkan, känns dock som om den skulle behöva en ökning av kraft för att passa mig. minus också för att man bara får åka en på den.
Ja, det uppfattas ju ofta som att motorn är lite för liten när det är under 450cc, å det oavsett märke.
-
En Raptor 350.... och en Barossa 250 har jag haft.
Det är naturligtvis upp till var och en att anse vad man vill om olika maskiner, men faktum är att det är stor kvalitetsskillnad på tex SMC och Yamaha, Suzuki, Kawasaki och Honda (Det var väl dom 4 stora)
Det snackades om 60 000:- i den här tråden och det räcker till om man vill ha en begagnad Raptor.....
Vad är den största skillnaden på kvaliten tycker du? När märks det som tydligast att smc har sämre kvalite (seriöst alltså, det kan vara bra för många att kunna ha det i åtanke)?
Ja man kan ju få en beggad raptor 700 för det. Men är en beggad raptor 700 för 60000kr alltid ett säkrare köp än tex en smc 500 årsmodell -10.
Och återigen, fenomenet. Man hittar sällan en honda suzuki eller kawa ägare missionera som raptorianerna gör. Ja kan inte motstå tanken som kommer smygande på mig om att det skulle vara så att man blir lite skitnödig att det skulle finnas ett billigt märke som faktiskt duger :)
Men, faktum är att den hoj som är min favorit är en raptor 700 :headbang:
-
Vad är den största skillnaden på kvaliten tycker du? När märks det som tydligast att smc har sämre kvalite (seriöst alltså, det kan vara bra för många att kunna ha det i åtanke)?
Det räcker att köra 25 m, eller efter första tvätten kolla vad det rostar, eller kolla hjulinställningar och tex A-armarnas mått (felsvetsade)
Ja man kan ju få en beggad raptor 700 för det. Men är en beggad raptor 700 för 60000kr alltid ett säkrare köp än tex en smc 500 årsmodell -10.
Ja det vågar jag påstå, men då menar jag så klart ingen sönderhoppad oservad rishög. Enda nackdellen jag kan se är att man blir helt utan garantier. Raptorn kommer att hålla priset något år men däremot SMC:n Kommer att tappa 20 000 på en månad.
Och återigen, fenomenet. Man hittar sällan en honda suzuki eller kawa ägare missionera som raptorianerna gör. Ja kan inte motstå tanken som kommer smygande på mig om att det skulle vara så att man blir lite skitnödig att det skulle finnas ett billigt märke som faktiskt duger :)
Tja nöjer man sig med duger så är det väl OK med en lite billigare typ SMC, men då tror jag att man sitter o funderar på Raptorn (eller Honda Suzuki, Honda, Kawasaki) och det kan jag garantera dig att du inte gör om man väljer tvärt om.
Beträffande att det bara skulle vara Yamahaägare som slår sig på bröstet så kan det bero på att vi är fler än dom andra eller kanske bara så oerhört nöjda med våra maskiner att vi önskar andra skulle få samma välbefinnande ()p
Men, faktum är att den hoj som är min favorit är en raptor 700 :headbang:
-
Jag påstår inte att raptor inte är det bästa köpet, det vet ja inget om. Men det är endå märkligt att det nästan bara är raptor ägare som beter sig så. Varför gör inte ltz ochägare till de andra stora märkena likadant?
Är de sämre eller ligger det nått i det ja skrev om ju dyrare maskin... Raptorn är väl den dyraste...
Av de stora företagens bigboremaskiner så är väl faktiskt Hondan dyrare iofs, men den är väldigt ovanlig i Sverige.
En SMC har inte samma finish och kvalité som en japanare, det är inget snack... men om man hellre åker asfalt än i skogen eller på bana, ja då kanske man vill ha en ny maskin utan repor, och då kan ju en SMC vara ett alternativ mot en beggad Raptor.
...men det är ett ekonomiskt självmord.
Nyköp är ju oftast det.
Det är det även att köpa en ny Raptor, men nu var inte jämförelsen sådan.
Personligen har jag köpt samtliga mina maskiner begagnade, och de har inte tappat så värst i värde, och de har inte jävlats med mer saker än jag själv orsakat genom krascher osv.
MEN, de är alla utan garanti och de hade repor när jag köpte dem.
...och nu har de ännu fler.
Att man ofta jämför maskiner med Raptorn är för att den är typ likadan som SMC/Dinli/LTZ osv... alltså med manuell låda, en cylinder, kedjedrift och drev, backväxel, samma hjulbas osv.
Kawa 700 är ju en automatare med kardan och twin, en bra asfaltsracer och fin i skogen tack vara CVT:n och den högre markfrigången, men den är alltså inte riktigt jämförbar med de andra quadsen.
Detsamma gäller Honda 700, en speciell maskin med sin delade bakaxel.
450-525-maskinerna med crosskaraktär har 5 timmars serviceintervall och oftast avsaknad av backväxel, och inte heller de är riktigt jämförbara.
En begagnad Raptor ger fin totalekonomi och möjligheter i det oändliga att trimma och styla och trixa...
...men en begagnad maskin ÄR begagnad.
Av de som nu äger en Raptor 700 så är det nog ytterst få som köpte den som förstamaskin.
De flesta av oss har köpt dyrare och dyrare maskiner, lärt oss vad vi gillar och vad vi värdesätter... och med den erfarenheten och kunskapen har många ansett att det är värt några extra kronor och DÅ köper de en Raptor 700.
Vissa nytt men flertalet begagnat.
För att sen slippa se sina medmänniskor göra samma "misstag" som man själv gjort genom att köpa billiga maskiner med högt värdetapp och tveksam kvalité så är det många här på forumet som försöker ge tips.
OM man vill satsa på hobbyn och om man vill köra på ställen där chassiet spelar in, då är det faktiskt värt de extra kronorna.
En kategori quadåkare här på forumet är periodvis rätt rappa på att hacka och komma med mer eller mindre omogna och/eller falska påståenden.... och ja, jag vet att jag nu lär få bannor... :whip:
Det är flera i min bekantskapskrets som både kör och har kört Dinli 450, och visst fan går de bra, inget snack om saken!
Men de är inte BÄTTRE än en märkesmaskin.
Ett fåtal tror ofta det, eller iaf att de är lika bra... men de har ju inte testat.
Några jag känner har HAFT Dinli och var väldigt nöjda då, sen har de satsat lite mer på hobbyn och köpt märkesmaskin, och alla är extremt eniga om att de missat mycket...
De är få som gått från en begagnad Raptor till en ny Dinli, mycket få... om ens någon.
Tvärtom finns det däremot betydligt fler, alltså de som gått ny Dinli till begagnad Raptor.
MEN... redan andra ägaren på Dinlin får en mycket prisvärd maskin, då är det mycket maskin för pengarna!
Den är fortfarande inte bättre än en märkesmaskin, men för flertalets användningsområden så funkar den finfint.
Den över dubbelt så dyra begagnade märkesmaskinen är ju INTE dubbelt så bra.
På bana är det dock skillnad, men hur många kör egentligen där?
Att ge köptips är svårt, för alla har olika smak och ekonomi... men alltför många stirrar sig blinda på inköpspriset, utan att tänka på totalekonomin.
(kolla tråden på Dinli 700, en maskin som tydligen skall servas var tjugonde timme... den extrakostnaden kan man LÄTT ränta ett lån för som skulle kunnat möjliggjort ett köp av en betydligt dyrare maskin som givit ett bättre andrahandsvärde och lägre soppakostnad dessutom ...och kanske mer körglädje)
Man får ju faktiskt lägga till andra aspekter som också kan vara viktiga för många, tex design, image osv.
Man måste ju GILLA sin maskin!
-
vill nog förtydliga lite av mitt tyckande där.
vill inte säga att jag vet att de är bättre kvalite utan mer att de är lite
av att köpa "säkra kort" när de handlar om så pass mycke pengar.
SMC kan ju vara bättre vad vet jag. :)
700 är enligt mig en otroligt stabil ibland nästan tråkig och klumpig maskin
och en av anledningarna till att jag aldrig blev riktigt kompis me den.
en "brutal vägmaskin" skulle man kunna se den som. 350in var trots sina
brister betydligt roligare o köra då den gav en mer aktivkörning....
har haft raptor 350 och raptor 700
och trots dom "säkrare korten" så hade jag nog valt
en wildcat eller dinli framför en ny raptor 350.
då den har alldeles för klen motor, luftkyld och
på många andra sett minder utvecklad hoj.
och jo skulle kunna tänka mig både en Dinli450 o en smc wildcat utan problem
om de är till rätt pengar :) men vad som är de är ju väldigt induviduelt.
EDIT:
dock kommer jag satsa på suzuki ltz/r denna gång då vad man kunnat skaffa sig
för kunskap genom sökande o läsande är dessa mer både lek och gata som passar mig
och mitt körande, där även kvaliten verkar hänga med....
en canam 450 sneglar man lite på oxå men där trillar man in på de de där med
"säkra kort" igen då de verkar finnas väldigt lite erfarenhet på dessa maskiner
i gämförelse :) men canam är ju canam o de är ju ett säkert kort ändå :D
aja. får la se när stålarna finns där :P
-
Två ordentliga inlägg här uppe, så uttömmande borde alla vara.
-
För att sen slippa se sina medmänniskor göra samma "misstag" som man själv gjort genom att köpa billiga maskiner med högt värdetapp och tveksam kvalité så är det många här på forumet som försöker ge tips.
OM man vill satsa på hobbyn och om man vill köra på ställen där chassiet spelar in, då är det faktiskt värt de extra kronorna.
Det här med att byta upp sig är endå en naturlig del i det mesta som handlar om investeringar. Det gäller inte bara fyrhjulingar. Även tex datorer, slalom utrustning, längdskidsutrustning, motocross, boende, bil, Radiostyrda leksaker, möbler i hemmet, motorcykel mm mm. Det är inte alltid, kanske inte ens ofta som det bästa är att köpa det bästa och mest påkostade direkt, även om det kan kännas så när man blivit varm i kläderna.
Efter att ha läst en mängd inlägg, inkl ditt inlägg hydro. (rätta mig om jag har fel) Så kanske det inte är driftsäkerheten man syftar på i första hand när man som erfaren quad åkare snackar om kvalité. utan snarare vad den är byggd för och vad den klarar av. De stora märkena är gjorda speciellt för hård crosskörning, hur de är med den saken på de märken som är snäppet under de stora är lite tveksamt och kanske också outforskat i många lägen. Ofta när någon som ska till att köpa sin första quad frågar om kvalite, så ä det ju oftast driftsäkerheten man menar. Om maskinen är så dålig så den kommer att rasa efter 100 mil vanlig hederlig körning.
Det där med att köpa nytt är ju ett val man gör, många vill ju gärna ha nytt. Jag är en sådan. Jag kommer inte att köra cross med min i någon större utsträckning å särskillt inte i någon avancerad form. Jag kommer köra mest på väg med asfalt och grus, jag gillar nytt och ja vet att det är mycket pengaförlust i att köpa nytt. Men jag vet också att ja kommer att ha kvar den ja köper ett bra tag. Det största tappet på pengar gör man ju första året. Jag har aldrig varit någon som måste ha större, bättre och snabbare. Det gör att jag har tankar på en smc 500 för det är den vettigaste maskinen som jag kan få ny för de pengar jag har.
Men jag är inte helt av på att köpa en beg, raptor 700 heller. I en raptor 700 är det inte den större motorn som lockar, inte heller att den ev är snabbare eller har bättre acc. Utan enbart för att de är jävligt snygga och att det är fint att få åka yamaha, nått extra hårstrå växer ju ut om man skulle köpa en raptor 700. Men jag har hår så ja klarar mig så det tål att funderas på. :hmmm:
-
jag började med att köpa en 250 kines åh jag tycker inte d e dumt om jag nu hade tröttnat efter ett par rundor hade d varit mindre pengar att förlora helt klart
-
jag började med att köpa en 250 kines åh jag tycker inte d e dumt om jag nu hade tröttnat efter ett par rundor hade d varit mindre pengar att förlora helt klart
vet inte om jag vill hålla med de där.
köp en "märkes" maskin säg då de näms en raptor 700 för 60ooo.- och du hade kört några få runder
och upptäkt att det inte var din kopp med tee så hade du garanterat fått igen pengarna på
hojen då dom står sig. skulle du däremot köpt dig en ny kina hoj för sådär 15k hade du med
all säkerhet inte fått igen pengarna.....
så de resunemanget funka inte :)
dessutom lättare att inte gilla kvadande på en sämre hoj om man
väljer de osm första maskin....
:D ()p
-
jag tror att värdet faller lika mycket på både kinesen och en dyrare maskin skillnaden blir att man slipper ligga ute med 70 papp utan istället 15 vilket gör att man kan göra annat kul under tiden man tar reda på om man vil åka.
-
jag började med att köpa en 250 kines åh jag tycker inte d e dumt om jag nu hade tröttnat efter ett par rundor hade d varit mindre pengar att förlora helt klart
Håller med Linus...
För dels är risken betydligt större att du faktiskt hade tröttnat och då hade du garanterat förlorat pengar.
Med en begagnad märkesmaskin så tröttnar folk sällan, och om de ändå skulle göra det så behöver misstaget inte ha kostat ett endaste öre.
...det är väl mest DETTA iaf jag vill få fram.
Sen att det är tråkig att ligga ute med pengarna kan stämma, men de flesta tar nog lån och då liggs det ju inte ute med några pengar... då är det räntan som kostar, vilket för 60 000 är typ samma som en pizza per vecka.
Men alla tänker olika, osv...
Alla har även olika förväntningar och olika krav... och olika erfarenhetet.
Tex kan en van crossåkare tycka en LTZ är så tråkig i motorn att han aldrig skall sätta sig på en fyrhjuling mer... eller dito skoterförare.
Om man som Tumult_79 känner sig själv så pass bra att man VET att man kommer behålla det man köper så förstår jag mycket väl resonemanget med att köpa nytt... även gällande en SMC/Dinli osv.
För precis som han skriver så kommer den ekonomiska smällen första året.
Köper du en ny Raptor och kör i tre år så har den skjunkit 50 papp... om du köper en ny SMC och kör i tre år så har den skjunkit mindre, kanske 35-40.
Vinteråka med en SMC bör undvikas på saltade vägar, för även om alla quads rostar så det fräser så de jag sett med mest rostangrepp är SMC, och de har ju inte ens funnits mer än något år.
Sen om man jämför en maskin som ny kostar 60 (SMC tex) och en som kostar 110 (Raptor tex) så är det skillnad i kvalité och driftsäkerhet.
Det är MYCKET mer som kan krångla på en fyrhjuling än bara själv motorn.
Något som som sällan nämns här på forumet är att de japanska märkena inte själva tillverkat maskinerna för vägreggning, alla är modifierade.
Vissa bättre andra sämre.
Elsystemen är klippta, påbyggda, ombyggda och tillbyggda... och efter några år kommer krypströmmar, jordfel, mm, mm.
Hur det är med Dinli/SMC mfl inom detta vet jag inte.
-
Sen om man jämför en maskin som ny kostar 60 (SMC tex) och en som kostar 110 (Raptor tex) så är det skillnad i kvalité och driftsäkerhet.
Jo det är ju alla överrens om skulle ja tro, raptorn är en bättre maskin. Både kvalité, driftsäkerhet och prestanda.
Men vill man ha nytt så får man i princip dubbla slanten och penga tappet blir förmodligen mycket större på raptorn. För den inbitne är den kanske värd det dubbla, men inte för den som ska köpa sin första maskin, eller kanske andra för den delen.
Sen är det väl så också att visst finns det raptorer för 60000kr som vi pratat om, men det är inte överflöd på dom precis. När ja kollade fanns det en enda raptor 700 som låg på runt 60 000kr på blocket. Någon enstaka ltz och någon enstaka kawasaki. Vi bor i ett långt land. Det är inte lätt.
Sen att det är tråkig att ligga ute med pengarna kan stämma, men de flesta tar nog lån och då liggs det ju inte ute med några pengar... då är det räntan som kostar, vilket för 60 000 är typ samma som en pizza per vecka.
Men alla tänker olika, osv...
Det är sant men det finns en annan aspekt på det hela när det gäller lån. Lånar man till en beg dinli 450, säg 40000kr. Då kostar den ca 750 spänn per månad om mn tar det på 5 år. Men om man lånar till en begagnad raptor 700 som kostar ca 70000 till 85000kr, beroende på vad man hittar snabbast. så blir månadskostnaden ca 1500kr per månad. Det blir nästan en dubbelt så stor utgift per månad och det är en ganska stor summa. Många har inte det utrymmet och även om man har det utrymmet så finns det nog fler saker som man vill fylla det med så länge man inte blivit en inbiten quadåkare. Det skulle dessutom förvåna mig mycket om dinlin har sjunkit mer än raptorn på tex 1 eller 2 år.
-
Det är skillnad på kostnad och utgift.
I vissa fall kan det vara samma sak, men oftast är det inte så.
Olika personer har olika utrymme för lån osv, men KOSTNADEN är ändå densamma och därför den enda jämförbara parametern.
Gällande andrahandsvärde mm så spelar mycket in, men hitintills så har värdetapp mm varit som i mitt föregående inlägg.
-
Funderar man ens på att ta ett lån på 5 år så blir valet ännu enklare, vill man gå och betala på ett lån så vill man väl ha en maskin som funkar i fem år.....
-
Funderar man ens på att ta ett lån på 5 år så blir valet ännu enklare, vill man gå och betala på ett lån så vill man väl ha en maskin som funkar i fem år.....
Och???
Min smc250-05 fungerar alldeles utmärkt fortfarande, vad ville du komma fram till med ditt uttalande?
-
Köp en SMC 500 , de fungerar alldelens utmärkt , väljer nog själv hellre en ny SMC änn en begad japsare
-
Funderar man ens på att ta ett lån på 5 år så blir valet ännu enklare, vill man gå och betala på ett lån så vill man väl ha en maskin som funkar i fem år.....
Och???
Min smc250-05 fungerar alldeles utmärkt fortfarande, vad ville du komma fram till med ditt uttalande?
Vad jag menar är att efter 5 år har man mest troligt inte så mycket maskin kvar av en maskin typ SMC 500, min maskin har nu gått 3000 mil utan att tappa så mycket som en skruv och enda reparation är byte av lager i bakaxeln.....
Har din SMC 250 (som då är en ganska bra nybörjarmaskin) gått 3000 mil så vet du vad jag menar, det har inte varit bekymmerslöst.
MEN det är så klart upp till var och en att ha en uppfattning, hoppas bara att ni slipper höra: Vad var det jag sa ;)
-
Det är skillnad på kostnad och utgift.
I vissa fall kan det vara samma sak, men oftast är det inte så.
Olika personer har olika utrymme för lån osv, men KOSTNADEN är ändå densamma och därför den enda jämförbara parametern.
Gällande andrahandsvärde mm så spelar mycket in, men hitintills så har värdetapp mm varit som i mitt föregående inlägg.
Jo du har rätt i att i slutänden är kostnaden den samma.
-
hej.. blandar mig i diskussionen..har en wildcat,å kan bara säga att det är en kanonhjuling..har iofs inte kört nån japansks sk kvalitetsmaskin..vänd på tanken köp en beg wildcat finns ju de som säljer dem runt 40 lök mred lite mil...å kanske ännu billigare snart..jag har ej haft nätt strul med min.. förutom att den har fått ny ram å plast..hehe fast de va ju inte maskins fel.. åkte av vägen
-
förutom att den har fått ny ram å plast..hehe fast de va ju inte maskins fel.. åkte av vägen
Får man fråga lite diskret om det var du som satte din på tvären, bakåfram i ett träd? :> Såg isf din maskin nere hos robban.
-
Funderar man ens på att ta ett lån på 5 år så blir valet ännu enklare, vill man gå och betala på ett lån så vill man väl ha en maskin som funkar i fem år.....
Och???
Min smc250-05 fungerar alldeles utmärkt fortfarande, vad ville du komma fram till med ditt uttalande?
Vad jag menar är att efter 5 år har man mest troligt inte så mycket maskin kvar av en maskin typ SMC 500, min maskin har nu gått 3000 mil utan att tappa så mycket som en skruv och enda reparation är byte av lager i bakaxeln.....
Har din SMC 250 (som då är en ganska bra nybörjarmaskin) gått 3000 mil så vet du vad jag menar, det har inte varit bekymmerslöst.
MEN det är så klart upp till var och en att ha en uppfattning, hoppas bara att ni slipper höra: Vad var det jag sa ;)
Nu kom ett sånt där inlägg igen. Så du LAHA påstår alltså att du vet att det är så att alla raptor 700 går alltid 3000 mil utan att man har några som helst problem med den och att mest troligt är att en smc 500 har så pass dålig kvalité att den är helt obrukbar om 5 år?
Var det bättre kvalité på smc 250 än de har på smc 500? Jag har sett några sånna som fungerar, endel i utmärkt skick, andra i sämre skick.
Jag kan också tänka mig att en raptor 700 får otroligt mycket mer kärlek i garaget från de inbitna quad fansen än vad en gammal smc 250 får av någon som köpt sig en billig leksak för första gången.
En smc 250 blir ju under sin livslängd köpt av folk som vill ha en billig leksak ca 2-3 gånger per år. Ofta av folk som kanske inte bryr sig om det sladdrar lite här och där när man är ute och kör.
Jag vill inte påstå att en smc skulle vara felfri efter 3000 mil, det skulle förvåna mig.
-
Lägg ner diskution om vad som är bra och dåligt. kika in yama delar i forumet åh se att det är massa problem även med dom.
folk nöjer sig med kineshojjar låt dom ha de då !
Tråkigt med alla som alltid ska berätta hur dåliga alla andra maskiner är verkar dessutom vara ett fåtal personer som alltid gör detta ge er snälla.
skriv en bok om hur bra yamaha är och hur dåliga alla andra är eller nått så kan ni säkert få göra reklam för den här på forumet till en billig peng.
-
Lägg ner diskution om vad som är bra och dåligt. kika in yama delar i forumet åh se att det är massa problem även med dom.
folk nöjer sig med kineshojjar låt dom ha de då !
Tråkigt med alla som alltid ska berätta hur dåliga alla andra maskiner är verkar dessutom vara ett fåtal personer som alltid gör detta ge er snälla.
skriv en bok om hur bra yamaha är och hur dåliga alla andra är eller nått så kan ni säkert få göra reklam för den här på forumet till en billig peng.
Då det antagligen är mig du syftar på så måste jag väl få svara på en direkt fråga om vad det är som är sämre rent kvalitetsmässigt....
Det är väl just diskussioner och omdömen om olika maskiner som är hela meningen med ett forum, sen är det väl upp till var och en att ta ställning till vad man anser.
Vill du ha en tillrättalagd version om ett varumärke så får du väl gå in på ett märkesforum, för din del något Dinliforum där alla är rörande överens att det är världens bästa maskin.
Med ditt resonemang skulle alla alltså nöja sig med Badboy 200 och dom som rackar ner på den och säger att tex Dinli är bättre vara oseriösa. Det luktar avundsjuka lång väg
-
Lägg ner diskution om vad som är bra och dåligt. kika in yama delar i forumet åh se att det är massa problem även med dom.
folk nöjer sig med kineshojjar låt dom ha de då !
Tråkigt med alla som alltid ska berätta hur dåliga alla andra maskiner är verkar dessutom vara ett fåtal personer som alltid gör detta ge er snälla.
skriv en bok om hur bra yamaha är och hur dåliga alla andra är eller nått så kan ni säkert få göra reklam för den här på forumet till en billig peng.
Då det antagligen är mig du syftar på så måste jag väl få svara på en direkt fråga om vad det är som är sämre rent kvalitetsmässigt....
Med ditt resonemang skulle alla alltså nöja sig med Badboy 200 och dom som rackar ner på den och säger att tex Dinli är bättre vara oseriösa. Det luktar avundsjuka lång väg
De sa jag inte men det finns massor folk som är nöjda med sina badboys och dinlis så tråkigt åh ständigt läsa hur folk talar om hur dåliga maskiner det är vilket inte är sant.
och avundsjuka handlar det inte alls om för min del ekonomiskt sett skulle jag mycke väl kunna köpa mig en betydligt dyrare maskin, jag har kört både suzuki och yama men jag tycker inte det är värt så mycket mer som det ändå är att kvaliteten är bättre är jag helt övertygad om men jag har inga problem med min dinli heller. jag är grymt nöjd med min dinli och det finns en hel hög här på forumet som håller med mig.
berätta gärna alla fördelar med yama och hur bra dom är det finns nog många som vill veta men all skit som ett antal skriver om fullt dugliga maskiner finns det garanterat fler än mig som är trötta på .
jag vet inget om badboys men har sett att det finns många som är nöjda med dom låt dom då vara d.
-
De sa jag inte men det finns massor folk som är nöjda med sina badboys och dinlis så tråkigt åh ständigt läsa hur folk talar om hur dåliga maskiner det är vilket inte är sant.
och avundsjuka handlar det inte alls om för min del ekonomiskt sett skulle jag mycke väl kunna köpa mig en betydligt dyrare maskin, jag har kört både suzuki och yama men jag tycker inte det är värt så mycket mer som det ändå är att kvaliteten är bättre är jag helt övertygad om men jag har inga problem med min dinli heller. jag är grymt nöjd med min dinli och det finns en hel hög här på forumet som håller med mig.
berätta gärna alla fördelar med yama och hur bra dom är det finns nog många som vill veta men all skit som ett antal skriver om fullt dugliga maskiner finns det garanterat fler än mig som är trötta på .
jag vet inget om badboys men har sett att det finns många som är nöjda med dom låt dom då vara d.
Du tycker på ett sätt och jag på ett annat, varför ska ditt sätt vara något jag också ska tycka?
-
Du tycker på ett sätt och jag på ett annat, varför ska ditt sätt vara något jag också ska tycka?
[/quote]
Ursäkta att jag inte är så duktig på att formulera ett helt inlägg.
du får tycka hur du vill de jag inte tycker om är när folk bara ska tala om hur dåligt allt annat
än de dom har är.
och då även en förklaring på att det inte alls handlar om nån avundsjuka utan helt enkelt att jag
inte tycker det är värt att köpa en sån maskin.
sen ska jag väl tillägga att det är inte ditt namn jag sett mest när det gäller att berätta om
hur dåligt allt annat än yamma är.
-
hej.. blandar mig i diskussionen..har en wildcat,å kan bara säga att det är en kanonhjuling..har iofs inte kört nån japansks sk kvalitetsmaskin..vänd på tanken köp en beg wildcat finns ju de som säljer dem runt 40 lök mred lite mil...å kanske ännu billigare snart..jag har ej haft nätt strul med min.. förutom att den har fått ny ram å plast..hehe fast de va ju inte maskins fel.. åkte av vägen
Synd bara att de inte fungerar längre än 5 är ;)
Kanske måste köpa en beg raptor 700 ja då...
-
Ja tror att jag har bestämmt mig för en Wildcat 500! ska inhandla den på fredag! ::)
Efter massa läsande och funderande så har ja kommit fram till att det är ett bra val. Har hela tiden haft
60 tusen som max pris!
Hoppas jag gör ett bra val! ?!?! :o
Nånting ja bör tänka på?
Den är vägreggad. Behöver ja anmäla påställning eller nåt? försäkring osv..
Jag är inte hajj på sånt..
Dom första servisarna? vad görs och vad kommer det kosta?
Tänker köpa den kontant.
Väldigt tacksam för råd o tips :)
Hur går det? Har du köpt nån än? Skulle gärna vilja ha ett första utlåtande isf ()p
-
Jösses 8) vilket snack om kvalite osv..
Jag har inte köpt nån änn.. Men jag var o kollade o provkörde en smc 300 igår. Och jag tycker den ser riktigt nice ut, Ser ut att vara en kvalitetsmaskin helt klart! Riktigt rolig att köra med.
Det enda jag tyckte var lite dåligt var väl plasten. (dålig vet ja inte) men det var hård plast. Ingen crossplast direkt.. men den kanske håller endå..
Annars tycker jag allting ser rejält ut. Nu har jag bara provkört 300an men den var rolig. Och man satt bra på den. Den hade gått 120 mil. Blir nog en beställning på lördag.. Det tar tid att köpa fyrhjuling :hmmm: ..Iaf när man ska betala allt kontant.. Det sjunker mycket på kontot på en gång :-\ (och jag är långt ifrån rik)
-
Hård plast är nog ganska vanligt.
Håller oftast ganska bra men vad jag sett inte alls som crossplasten brukar vara.
-
Blir nog en beställning på lördag.. Det tar tid att köpa fyrhjuling :hmmm: ..Iaf när man ska betala allt kontant.. Det sjunker mycket på kontot på en gång :-\ (och jag är långt ifrån rik)
Jag var och provkörde min på lördagen. Sa till ÅF att "en sådan ska jag ha!". På fredagen (eller torsdagen?) därefter hämtade jag hojjen :>:>. Och nöjd som fan!
Detta var visserligen inte kontant betalning. Hade det varit kontant betalning så hade jag nog hämtat den tidigare :P
-
Ungefär som mig det då.
Efter mycket velande i någon vecka så gav jag bara fan.
Åkte till ÅF som ligger i grannstaden, betalade, och åkte hem därifrån på den. Helnöjd! :djump:
Man ska inte fundera för mycket :)
-
Jag åkte runt och provkörde diverse maskiner allt från ltz till enklaste kinesen jämförde och funderade i ca 3 veckor innan det blev nån maskin nu har jag både en riktigt billig kines och en dinli 450 och funderar på en 4x4 oxo så man har maskin både för lek och lite mer nytta :)
-
Hahaha...Jag ringde runt till olika ATV affärer men inga hade Wildcaten RE i lager, det skulle tydligen komma en sändning då den veckan, dom ända som hade en över, för alla hade förbokat sina, var ATVHuset, jag förbokade utan att provköra den. Dom fick tre på fredagen dom plockade ihop den fredag kväll och jag satte mig i bilen lördag morgon, körde i fem timmar för att hämta den. Utan att provköra eller nåt, däremot så provkörde jag Dinli 450 och diverse "kina maskiner" under veckan.
När jag kom fram så var det bara att lasta och köra hem i fem, när jag väl kom hem så satte jag mig på den och från den dagen så har inte ångrat mig ett dugg, det är rena nöjet att köra den ()p
Så Fortare, jag skulle nog ta en 500 istället för 300, jag lovar, du kommer inte att ångra dig.
MVH//Escobar :headbang:
-
hejsan
har du kolla me i karlskoga då
jones mc fritid
http://www.jonesracingcenter.se
kolla me han de kan kanske hem fotare då
lycka till
-
hej.. blandar mig i diskussionen..har en wildcat,å kan bara säga att det är en kanonhjuling..har iofs inte kört nån japansks sk kvalitetsmaskin..vänd på tanken köp en beg wildcat finns ju de som säljer dem runt 40 lök mred lite mil...å kanske ännu billigare snart..jag har ej haft nätt strul med min.. förutom att den har fått ny ram å plast..hehe fast de va ju inte maskins fel.. åkte av vägen
Synd bara att de inte fungerar längre än 5 är ;)
Kanske måste köpa en beg raptor 700 ja då...
ja det är ett fritt land köp vad du vill
-
hej.. blandar mig i diskussionen..har en wildcat,å kan bara säga att det är en kanonhjuling..har iofs inte kört nån japansks sk kvalitetsmaskin..vänd på tanken köp en beg wildcat finns ju de som säljer dem runt 40 lök mred lite mil...å kanske ännu billigare snart..jag har ej haft nätt strul med min.. förutom att den har fått ny ram å plast..hehe fast de va ju inte maskins fel.. åkte av vägen
Synd bara att de inte fungerar längre än 5 är ;)
Kanske måste köpa en beg raptor 700 ja då...
ja det är ett fritt land köp vad du vill
Det var inte en känga till smc wildcat från min sida, men tack för tipset.
-
Har de blitt nån katta än?
-
Det virkar som det ;>
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27490.0