ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: svensson1987 skrivet 28 augusti 2009 kl. 19:03:24

Titel: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 28 augusti 2009 kl. 19:03:24
Hej har lite problem med att min 450 börjat gå dåligt.
Lite bakgrund då, maskin gick skitfint tills för nån dag sen då jag bytte tändstift, kollade ventilspel, gjorde rent och oljade in filtret (uni) och satte dit ett bensinfilter då jag tidigare haft skit i förgasaren.
Efter detta har den böjat gå dåligt vid snabbt gaspådrag, om jag gasar långsamt upp till fullt går den bra utan att misstända lr liknande men om man ger fullt från låg eller mellan registret låter det som den missar. Har kollat stiftet efter detta och det är kritvitt = för lite soppa så jag tror inte det är nått med tändningen, har rivit förgasaren och men det var rent och snyggt har också provat med gammla stiftet samt att ta bort bensinfiltret. Börjar få slut på ideer så är det nån som har någon bra eller är det dags att lämna in den?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Pson™ skrivet 28 augusti 2009 kl. 19:21:19
Är stiftet så vitt så lär du bestycka om förgasaren. Åker du så länge kan du bränna hål i kolven eller nån ventil. Å får den inte tillräkligt med sås så lär den inte svara på gasen så bra heller.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Matte_71 skrivet 28 augusti 2009 kl. 19:44:01
Hej har lite problem med att min 450 börjat gå dåligt.
Lite bakgrund då, maskin gick skitfint tills för nån dag sen då jag bytte tändstift, kollade ventilspel, gjorde rent och oljade in filtret (uni) och satte dit ett bensinfilter då jag tidigare haft skit i förgasaren.
Efter detta har den böjat gå dåligt vid snabbt gaspådrag, om jag gasar långsamt upp till fullt går den bra utan att misstända lr liknande men om man ger fullt från låg eller mellan registret låter det som den missar. Har kollat stiftet efter detta och det är kritvitt = för lite soppa så jag tror inte det är nått med tändningen, har rivit förgasaren och men det var rent och snyggt har också provat med gammla stiftet samt att ta bort bensinfiltret. Börjar få slut på ideer så är det nån som har någon bra eller är det dags att lämna in den?


tror ej du lär bestycka om förgasaren eftersom du skrev att den gått bra tidigare, men du skrev att du gjort rent den och jag antar att du tagit ur munstycken o gjort rent dem, monterat dem på samma plats som tidigare?, kollade du nålen hur den såg ut???? choken ligger den i eller kanske rent av kärvar, bränslefiltret satt det i rätt riktning? hur är det med gapet på dit tändstift???
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Pson™ skrivet 28 augusti 2009 kl. 22:15:21
Kan ju hända att den drar tjuvluft nånstans oxå.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 29 augusti 2009 kl. 20:46:16
Har du fått fart på maskinen?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 29 augusti 2009 kl. 21:31:35
Både ja och nej skruvat hela dan idag med blandade framgångar.
Har kollat efter läckor runt insuget med startgas utan att hitta några har också rivit förgasaren igen för att dubelkolla att allt var som det ska och så vit jag kan se är det det. Fick den dock att gå lite bättre då jag borrade upp lågfartsmunstycket till 0,7mm= 70 men jag tror att den gått lite snålt på lågfart jämnt och att jag genom att göra detta bara maskerade problemet. Provade även att borra upp huvudmunstycket från 160 till 180 med enda efekt att den blödrade på höga varv men den missar fortfarande dock inte lika mycket nu med större lågfart. Har också provat att höja nålen med enda resultat att den går sämre när den inte "missar".
Så jag tror nästa steg blir att åka förbi vid tommysmotor och snacka med han om han har nån idee eventuellt får jag väll lämna in den till honom så får han fixa  ()p
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Pson™ skrivet 29 augusti 2009 kl. 21:55:25
Ja det va konstigt fel måste jag säga. å innan du tog isär förgasaren gick den bra? Är det fortfarande så om du gasar sakta upp till full gas så missar den inte..
Hur blir det när den missar rycker den eller hur känns det?
Har du justerat ventilerna oxå eller bara kollat?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 30 augusti 2009 kl. 02:56:17
Innan jag bytte stift och satte på bensinfiltret (vilka jag båda bytt tilbaka) så gick den bra och den går fortfarande bra om man gasar sakta upp till fullt det är bara om man ligger på låga eller mellanhöga varv och ger fullgas som den missar. Och när den missar rycker det som fan och det känns som den inte får nån soppa alls (vitt stift så det är nog soppan som saknas) eller som om den skulle missa att tända periodvis men håller man stumt går den sakta förbi det "området" och när men komemr upp på nästan varstopp börjar den gå rent igen.
Kollade bara ventilspelet och det var innom toleranserna, tycker det är ett jäkla märkligt fel då jag egenteligen inte ändrat nått för jag kör nu utan bensinfilter igen så den enda förändring som är från att den gick bra är ett rengjort luftfilter...
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Pson™ skrivet 30 augusti 2009 kl. 09:37:52
Mycket märkligt fel..
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 30 augusti 2009 kl. 10:11:37
Kommer det ordentligt med bränsle om du tar loss slangen från gasaren å trycker på startknappen?
Det låter som att du kan ha problem på matarsidan typ skit i bränsleslang eller liknande,kolla om du får bättre flöde på soppan om du slår på reserven å gör samma sak,vet en som bara går på reserven.
Ta bort luftfiltret å kolla så att trotteln öppnar ordentligt när du ger gas,kan vara där problemet ligger ocksså,
Kör du med samma typ av filterolja som tidigare?kan ju skilja en hel del där med på olika viskositet på dessa oljor. Kolla  detta så går vi vidare om det ej fungerar..... ()p

Att ägna sin fritid i garaget skola ej ses som tråkigt,ty man haver sällskap av en dinli  :lol:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 31 augusti 2009 kl. 14:42:36
Har nu orkat vari ned i källaren och skruva en stund igen,  var riktigt less på skiten igår. Har kollat hur mycket soppa som kommer ur slangen och med motorn av tycker jag det rinner rätt duktigt redan då det är i alla fall mer än på min gammla moppe och enligt vad jag kan uppskatta fullt tillräkligt. Slår man sen igång maskin (den gick på soppan i flotörhuset hela tiden jag greja ca 2 min) så kommer det lite mer inga jätte mängder men fult synbart mer ingen skillnad mellan reserven eller normalläget.

Med luftfiltret borta ser jag att trotteln rör sig upp och ned, har även provkört utan filter och det känns som den missar lite mindre men det kan ju också bero på att den gick ganska dåligt överlag utan filter så att det helt enkelt märks mindre.

Vad det gäller filteroljan så är det antagligen inte samma som tidigare då det är första gången jag oljar in filtret. Oljan är köpt hos den lokala mc-handlaren som sa att det var denna som gällde om man har skummfilter och att  i stort sett alla crossåkare kör på den. Har nu senast gjort rent filtret i bensin för att få bort oljan (som nog ärligt talat var lite väl frikostigt pålagd) samt tagit bort trotteln och gjort ren den tyvärr vart det inte bättre för det för filteroljan känns annars som en trolig bov i dramat då den var det enda "nya" som var kvar sen det att hojen gick bra
 
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 31 augusti 2009 kl. 14:48:48
Japp du har hittat felet, helt klart är det filteroljan som gör att den inte går som den ska.

Sedan är det så att när du ger fullt så sugsfiltret ihop ytterligare och stryper luften.

Rätt olja och rätt mängd så blir det bra.

Finns flera trådar i ämnet då det är ett uni problem och det är vanligt med uni på dinli
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 31 augusti 2009 kl. 15:05:05
Ok då är det bara att gå ner och göra rent filtret lite mer ordentligt så borde den funka ska testas senare ikväll....
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 31 augusti 2009 kl. 16:39:10
Nu åker du ju på att peta i ett nytt munstycke som du borrat upp å de e ju lite konstigt om det bara är filteroljan som spökar för att den borde ha fått för mycket soppa om de varit bara detta men du sa att stiftet var vitt å då e de ju åt de andra hållet men testa å vi skola finna svaret på gåtan  ()p
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 31 augusti 2009 kl. 17:37:18
Funderade precis på samma sak som du HIGHSIDER men jag tänker som så att jag kan ju alltid prova då har jag uteslutit nått filtret är i alla fall numera helt olje fritt så imorn när det torkat blir det provkörning först utan sedan med olja. Angående munstycket är det ju bara att "borra ned" det igen ()p dvs löda igen med en liten gasbrännare sen borra med mindre borr det gäller bara att ha rätt borr det är väll lite mer tveksamt...
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 31 augusti 2009 kl. 17:44:14
Föresten oljan jag har heter så mycket som:
Twin Air Liquid bio Power hi-tack filter oil och ska tydligen vara till skumfilter någon som känner igen oljan och kan bekräfta att den funkar till uni filter?
När jag oljade in sist gjorde jag som så att jag hällde på olja på filtret och "masserade" in den sedan tog jag en ren trasa och gnussade mot filtret för att få bort överskottet allt enligt försäljarens instruktioner, gjorde jag rätt?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 31 augusti 2009 kl. 18:13:10
Jo de e ju klart att det går att löda igen å borra upp igen men de e ju ändå inga pengar i ett munstycke :hmmm: Jag har nu från 150 upp till 180 som jag kan laborera med å i maskinen sitter nu 45 lågfart å 170 main
Ang detta med filteroljan så har du säkert en bra olja men att man ska inte sätta på så himla mycket.
rengör filtret i bensin så kan du testa i stort sett på en gång hur maskinen funkar  ()p
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 31 augusti 2009 kl. 18:55:38
Pengar är det ju inte men det går fortare att löda om sen kan man ju alltid köpa ett i rätt storlek när man kommit fram till vad som är rätt. Får vänta med provandet till imorn bor en hel del barnfamiljer i området och med tanke på hur ånga fulgsrepor jag dragit här utanför de senaste dagarna bör jag inte ut och göra det så här pass sent också...
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Ironman skrivet 31 augusti 2009 kl. 19:03:15
En dum tanke bara
Du har inte blandat ihop låg och hög farts munstycket dvs placeringen på dem
Har varit med om det en gång på en maskin att det var monterat fel.
Då går den precis så där .

Annar tippar jag på att du har skit i nålventilen i förgasaren. :headbang:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 31 augusti 2009 kl. 19:12:11
Du gjorde säkert rätt när du oljade in filtret men uni filter brukar inte gilla klistrig olja då porerna inte är så stora.(Testat och provat och lärt mig)
Sedan är det itne så stor yta på dessa clampon filter som gör att när du gasar på så andas den rätt kraftigt och då måste det komma mycket luft fort, då bränslet flödar på och då gisasr jag att din fjäder inte orkar hålla emot filtret utan det sug ihop och kväver maskinen. men spänninte fjädern för mycket då blir det samma sak fast filtret spänns ut och porerna klibbar igen.

Hoppas du fattar vad jag menar men uni är lite känsligt och efter några rengörningar så mjuknar även filtret och det blir ännu känsligare.

Men det är mycket bra filter som håller maskinen ren om man anv rätt olja. Inte för inte som man kör Uni i dammiga miljöer. (även andra skumfilter anv. då dessa rekomenderas i mycket dammig miljö)
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 31 augusti 2009 kl. 20:07:45
Men bara henrik  :lol:
Du måste ju lägga in hur du blandar din egen olja så att han får testa kvallaolja i stället för den skitolja som race förarna av nån konstig anledning använder sig av  :lol: :lol: :lol: :whip:

Fan va ja då va på hugget idag  :lol:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 31 augusti 2009 kl. 20:22:56
Men bara henrik  :lol:
Du måste ju lägga in hur du blandar din egen olja så att han får testa kvallaolja i stället för den skitolja som race förarna av nån konstig anledning använder sig av  :lol: :lol: :lol: :whip:

Fan va ja då va på hugget idag  :lol:

Hm jag utvärderar min häxblandning och jämför mot andra när det gäller hållbarhet året om och livsläng på inoljningen jag är inte färdig ännu.

Nu pratar vi uni och clamponfilter där fungerar inte klisterolja lika bra pga uni filtrets fina täthet i skummet.
har faktiskt studerat unifilter länge och läst på en hel del om olika filter så det är därför jag uttalar mig i detta ämne   :whip: :whip: :whip: :whip:
UNI rekommenderar inte sprayklisterolja till dessa clampon filter  :rtfm:

Det brukar finnas olika filter med olika täthet i skummet och flera lager med olika täthet i dem olika lagren.

Men nu är det bara ett lager och då är oljan extra viktig då väggen inte är så tjock och ytan inte så stor därför är det extra viktigt med en olja som fungerar och inte tätar filtret (oljan tätar mer eller mindre oavsett vilken olja som anv)  Oljan ska finnas i varje por som gör att inte damkornen passerar  filtret utan limmas fast och nästa korn får inte heller passera utan ska kunna limmasfast på en kladdig yta  trots att andra korn redan sitter efter väggarna och det ställer krav på vilken olja som anv. (oljan får absolut inte torka i filtret och inte heller när damm har fastnat så får itne dammet torka oljan.

Nu blev det mycket men hoppas ni förstår vad jag snackar om
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: SugBritt skrivet 31 augusti 2009 kl. 22:30:00
Men hur ofta lr rättare sagt hur länge håller en inoljning då? Förstår att det beror på hur ofta man kör i dammiga miljöer osv men.... Om man enbart tex gasar till o från jobbet, en sträcka på 1,5mil enkel resa o mesta dels 90 väg. Hur skulle ni göra med intervallerna med inoljning? Är det 1g/v lr /mån?

Måste ju vara skitsvårt att få dit exakt Rätt mängd olja varje gång om det är Så känsligt!
//Janne
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 31 augusti 2009 kl. 22:52:39
Jag rengör och oljar in filtret efter jag varit å kört där det dammar mycket vilket ju kan bli ofta,men de e så enkelt att problemen som följer med att köra med dåligt filter gör att jag är NOGA med detta  ()p
Ligger man å bränner efter asfalten så slår ju inte filtret igen alls på samma vis så då kollar jag bara att oljan på filtret inte "torkat",men detta är ett intressant ämne som man ska ta på allvar och absolut inte slarva med för det leder till tråkigheter förr eller senare
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 1 september 2009 kl. 15:32:45
Då har man var å skruvat igen. Vart tyvärr ingen skillnad då jag tvättade filtret gick lika dåligt ändå körde först en repa utan olja sen oljade jag in filtret och provade igen, ingen skillnad. Hade också isär förgasaren och puttsade och blåste som vanligt utan att hitta något fel och utan att det gjorde någon skillnad. Har också vart och köpt lite bensin och fyllt upp tanken till bredden för att se om den gick nå bättre då man fick lite mer soppa som tröck på, ingen skillnad.
Och för att klargöra lite för de som inte gillar att läsa allt jag skriver så gick maskinen bra före det att jag: bytte stift, monterade soppafilter mellan tank och pumpen, kontrollerade ventilspelet (justerade inte det var ok) och gjorde rent samt oljade in filtret. Rörde alltså aldrig förgasaren förens efter problemen började uppstå.

För övrigt hur mycket mer soppa ska det komma ur slangen om man jämför tomgång mot avstängd? Tyckte det var ganska liten skillnad när jag provade men den borde väll gå på det som finns i flotörhuset en stund och sen dö när man närmar sig max och inte dö på "mitten"?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 september 2009 kl. 16:01:46
Skulle tro att det började med ett klassiskt uni prob men sedan blev det följproblem efter att du skruvat med "gasaren"
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 1 september 2009 kl. 16:13:43
lutar lite åt att jag tror den mänskliga faktorn spelar oss ett spratt.
riv loss all plast
bestycka tillbaka till de munstycken den gått bra på tidigare
kolla så att du inte klämt nån slang å att de sitter där de skall
kolla så inga kablar glappar
Kolla noga vacuumslangen till bränslepumpen så den är hel å inte ligger i kläm ev plocka loss den å blås rent.
Lägg lillbaka tanken löst å testa igen så slipper du ju all den roliga plastskruvningen sedan om det fortsätter att jävlas
hoppas på att det är vacumet som spökar  :headbang:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 1 september 2009 kl. 16:28:38
Nja de att jag skulle "skruvat sönder" nått vete fasiken för jag har haft samma symptom hela tiden.Men ska kolla över allt en gång till och prova med min ursprungliga bestyckning (är ju bara lågfarten jag ändrat). Ska också kolla lite extra på vakumslangen så den är hel och fin. Och gällande kåpor har jag kört utan sånna långe nu bara en skruv i tanken sen ut och prova ()p
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 1 september 2009 kl. 16:31:33
Ok låter som att de kan vara bränsletillförseln som e otillräcklig av någon anledning,kan ju vara bränslepumpen som spökar men så länge du skruvar så hänger jag på  :headbang: :headbang:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 september 2009 kl. 17:39:08
Vad har du för tanklock?

Om det är org locket prova lätta på det så att luften kommer in på sidorna och inte genom andningshålet.

Brukar vara lite prob med det på dinli.

Ett tips bara
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 1 september 2009 kl. 18:20:54
då har man skruvat lite till. Kollat över alla slangar och sladdar utan att hitta några skador har också tömt tanken och hittat en massa plastflisor från tanklocket och lite annat smått och gott desvärre hjälpte inte rengöringen av tanken och kran. kollade också tankloket och det går att blåsa igenom det utan problem, har också provat att suga i vacumslangen till pumpen och det är inga problem att "pumpa" soppa till en nivå över tanken så pumpen är i alla fall inte helkass.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 september 2009 kl. 20:23:56
Man kan säga att en standard setup med en ostrypt dinli Uni och org avgas är

160 mainjet
pilotjet Standard (har för mig att den är 43 el 45 på min, länge sedan jag kollade den)
nålen nästan max höjd (sitter oftast i mitten org) går även prova på maxhöjd
Bränsleskruven mellan 2-3 varv ut

kan ju vara något med nålen om det är samma problem fortfarande som du skrev i början.

Även att trotteln inte löper som den ska, membranet som inte är tätt/klämt. eller ventilationen till membranet.(Det lilla röret med en kopp som sticker ut från toppen av gasaren.)


Är allt annat som det ska med bensin och att inte nålventilen krånglar (Du skrev att det var plastflagor i tanken som kanske har strypt lite på inflödet till flottören)

Du har inte dragit i fjädern till trotteln? det kan ge nå liknande symptom som du beskriver, då blir det att testa sig fram till rätt spänning till den eller att deninte har hamnat i rätt läge

Oj oj nu blev det mycket
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 1 september 2009 kl. 21:02:15
Mycket är bra för jag börjar få slut på fantasi....
Har kollat att trotteln går lätt och att membranet är helt och sitter rätt typ 1000ggr känns det som har heller i alla fall inte medvetet varit och dragit i fjädern men jag håller med dig det känns som en trolig bov i dramat, nålen sitter i mitten på min som orginal kanske skulle prova änndra imorn har ju inget att förlora, vad det gäller nålventilen har jag haft bort dess säte varje gång jag haft isär görgasaren och första gången jag hade isär den vart jag skitglad för jag hitta en plastfaga bredvid hålet jippi tänkte jag problem solved men som bekan var det icke de...
Ska det det gå att köra utan pump? Tänkte att om pumpen är full i skräp kanske de numera mest hindrar flödet och man skulle kunna provköra utan
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 september 2009 kl. 21:42:24
Nu ser jag att du inte har nålen på max eller nästan max lutar lite mot det.
Tänk även på att den vita grova plastbrickan ska sitta under klipset som håller nålen i rätt höjd.
Så prova höj nålen max så kanske kanske :D


har hört någon som provat utan pump och det gick men börja inte där än.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 2 september 2009 kl. 16:40:24
Har nu provat ett gäng olika lägen på nålen utan skillnad har också provat att köra utan pump också utan skillnad.

Men jag tycker en sak är jäkligt märklig före jag fick det här problemen med att den går snålt körde jag med orginal lågfartsmunstycke nu kör jag med ett som är uppborrat till 70 rimligtvis borde den ju blöddra något djävulskt på lågfarten men den går snarare snålt....

Har också provat med lite olika flottörnivåer utan större framgång med nivån lite för hög så det rinner ur skvallerröret om man gungar maskinen lite är det fortfanarde samma problem men ställer man nivån helfel så det konstant rinner över så blöddrar maskinen så pass att jag inte kan avgöra om felet är kvar den är knapptkörbar. Nu vet ju inte jag om maskinen blir att blöddra bara för att nivån är hög eller för att lågfarten är för stor men även om det är lågfarten som är för stor så ska ju inte nivån vara så stor egenteligen
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 2 september 2009 kl. 17:05:48
Finns det några fler ställen den kan dra tjuvluft än insugset och vacumslangen till pumpen?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 17:08:25
Jadu mannen.Att du har 70 i lågfartsmunstycke är då helt åt h.vete kan jag konstatera i a fall.
peta i ett 45 å ett 170 å prova så för att de kan vara svårt att avgöra på ljudet,blödder åde om de e för mycket eller för lite bränsle,den bestyckning jag skrivit ska den gå på helt säkert.
Å visst ja du har originalburken på.Borra bort plåten som sitter ca 15cm in i den så att den får ut avgaserna så kommer vi ett steg närmare att lyckas.Kan ju blivit så tätt att avgaserna inte kommer ut som dom ska  ()p
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 17:12:23
Känns fan som att de e burken som e problemet.då kan man sega sig upp på full rulle men om man ger fullt direkt så kvamnar den BORRA KOMPIS BORRA  :djump: :djump: :djump:.
PLUS att då får du betydligt mera power än förut vilket man ju vill ha DO IT JUST DO IT.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 september 2009 kl. 17:34:02
Håller med att du ska i med org pilotjet. men att borra dämparen var kanske lite overkill fast det är ju kul att få mer effekt :D

registret är ju att pilot munstycket har en tredjedel sedan kommer nålen som andra tredjedelen sedan mainjet som sista.

Naturligtvis så lappar dem över varandra så det är kanske att den får för mycket fram till ca hälften sedan tar nål och mainjet över. det ger den sk. tvekan/bludder/kvamnar du upplever.

KOnstigt är det då helt klart.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 17:47:11
GÖR SOM JAG SA NU!!!!!!!!!!!!!
BORRA BORRA BORRA Å BORRA SÅ HELA STRYPNINGEN E VÄCK  :djump: :djump: :djump:
Men plocka loss burken å blås å kolla om det har kittat åt de e jag lur på nu när allt annat e kollat tusen ggr
Faktiskt sugen på att satsa en femma på att den kommer att funka  ()p ()p ()p
Ta nu i beakt att dessa maskiner faktiskt e strypta i burken å detta kan faktiskt få sånna här bekymmer så kolla detta nu å skriv in hur det blev för nu e HIGHSIDER på hugget hahahahahahahahahahahahaha
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 september 2009 kl. 18:02:19
GÖR SOM JAG SA NU!!!!!!!!!!!!!
BORRA BORRA BORRA Å BORRA SÅ HELA STRYPNINGEN E VÄCK  :djump: :djump: :djump:
Men plocka loss burken å blås å kolla om det har kittat åt de e jag lur på nu när allt annat e kollat tusen ggr
Faktiskt sugen på att satsa en femma på att den kommer att funka  ()p ()p ()p
Ta nu i beakt att dessa maskiner faktiskt e strypta i burken å detta kan faktiskt få sånna här bekymmer så kolla detta nu å skriv in hur det blev för nu e HIGHSIDER på hugget hahahahahahahahahahahahaha

Hehe hugget är du minsann på. vi får se när du blir på hugget i sanddynerna (men det tar vi i pite tråden)

Detta är verkligen konstigt, det kliar nästan i fingrarna då det är sånt här man vill gärna bara hjälpa till med på plats.  det här felet ska int gå att ha när allt är rätt ......
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 18:31:06
Men som sagt gå ut å sparka fast en apelsin i utblåset på din maskin så ska du få se att det inte hjälper med att du blandar dina egna oljor  ::).Faktum är att jag tror att jag har löst gåtan och att problemet ligger i ljuddämparen  ()p.

En riktig karl gör aldrig fel utan endast små misstag  :headbang: :headbang: :headbang:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 2 september 2009 kl. 19:27:22
Men som sagt gå ut å sparka fast en apelsin i utblåset på din maskin så ska du få se att det inte hjälper med att du blandar dina egna oljor  ::).Faktum är att jag tror att jag har löst gåtan och att problemet ligger i ljuddämparen  ()p.


jag haft dessa problem själv då man inte visste bättre och det med uni, 160 main och org avgas med borrad plåt i dämparen.
Men har studerat problemet noga och kom fram till att varje gång jag rengjorde filtret blev den sämre men när jag kört ett tag så börjar den bli sakta bättre och bättre (oljan hade börjat torka och öppna sig mer)) och gick som bäst just innan jag skulle tvätta filtret igen. Hade även prob med fullgasrepor ibland (mer ofta på vintern) då filtret drogs ihop och ströp luften. och den gick fett på höga men tappade kraft och visst bludder.
Sedan efter man släppt gasen och vrider av maskin kommer ett klonk då filtret sprättar ut.
Då började jag experimentera med filter och olja och läste på hur uni fungerar. Sedan dess har man fått en mycket trevligare maskin med mer optimalt luftflöde som ger andra möjligheter i sin tur.
Kör uni fortfarande... annars kan man ju fega med KN som vissa gör och fullsystem  :whip:  :lol: :lol:

Det är ju lite märkligt att jag tror då inte jag sett någon ha detta problem med ett KNfilter

Nä skämtåsido..... hoppas killen får till det... kämpa på



Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 2 september 2009 kl. 19:36:15
Vart å prov varvat maskin lite för å se om den gick fett eller snålt på lågfarten varva typ 1/4 från fullt ca 1min sen kolla stiftet och som jag misstänkte var det nästa ok med en tendens till för ljust inte kolsvart och bensindrypande vilket det borde vara med 70 munstycke.

Eftersom jag kollat att den verkligen får soppa typ 1000 ggr måste det väll nästan vara tjuvluft nån stans jag inte tänkt på att startgasspraya eller nå tjall med trotteln?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 19:41:26
Sitter uni på min i a fall men harru inget helsystem henke :hmmm: de e ju options så än finns det prylar att köpa 8)
Men visst kan vi vara eniga om att ifall de varit filtret som felat skulle ju maskinen gått fett? de e ju helt naturligt.
Om de blir stopp av ev lös dämparull eller annat skit så kan man få o stort sett samma symtom så du e ju inte helt fel men nu e de ju avklarat så nog snackat om filter å olja på denna tråd  ;)
Undrar just om våran internet kompis bragt sig om livet eller om han borrar för fullt i både dämpare å munstycken  :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 19:43:20
har du kollat dämpare så de e flås i den  :djump: :djump: :djump:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 2 september 2009 kl. 20:36:10
Nä har inte vart å borrat nå än, less på skiten för idag men det är ju en böj längst bak på dämparen jag lär ju såga bort den för att kunna borra i dämparn kommer bli ett jäkla projekt de känns de för nått som kanske hjälper. Men om inte annat lär den väl gå bättre utan den där plåten när den väl går bra.
Tycker ändå att det är jäkligt märkligt att den kan gå snålt med ett 70 munstycke på lågen det ska ju bara inte gå, munstycket är ju nästa dubbelt så stort som det maskinen tidigare gått bra med....
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 2 september 2009 kl. 22:18:34
Man vet ju aldrig med våra kopierade förgasare som det faktiskt står mikuni på  :hmmm:
Nåja hursomhaver så kommer du ju att få power i maskinen då du borrar bort strypningen i dämparen vilket ju är positivt hursomhelst  ()p
Har du petat i de munstycken som ska sitta i maskinen?
Går den bättre med lite choke?
Harru kolla så att du inte tappat bränsleluftskruven under gasaren?
Kolla så att inte dämparen tätnat.
Kolla noga så att den inte tar tjuvluft så vi kan utesluta det.

Nu börjar mina ideer på ev fel att sina men jag kan inte tro att den får soppa i ordnings på lågfarten å detta kan bero på en del olika saker som sagt var men de flesta har du ju redan kontrollerat redan  :hmmm:
Så vi tar å går tillbaka ett par steg igen  :(
plocka isär gasaren igen å kolla så att det absolut inte sitter nå skit i nån kanal,dränk in den i 5-56 å pilla med en tunn ståltråd i alla hål å blås ordentligt så att du e 1000%säker på att inte det sitter nå skit i förgasaren å stoppa i de munstyckena som ska sitta i maskinen 45/165-170 så får vi se vad som sker
Hoppas att du orkar fortsätta för att felet behöver ju alls inte vara humungus  ()p

Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 september 2009 kl. 08:37:51
Japp filtersnacket är nedlagt för länge sedan, absolut inte det just nu, han har ju testat köra utan olja också.

Lutar mot något fel med trotteln eller tjuvluft. Bensin kommer ju då den flödar om man ställer om flottören.

Trordu verkligen att det är en mikunikopia har sett någonstans att det är en oem gasare från mikuni? HAr för mig att den även anv till vattenskotrar om jag minns rätt.

Är den helt återställd när det gäller tändstift och munstucken.
Prova annars strypa luftfiltret med tejp och se om det blir skillnad
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 3 september 2009 kl. 09:20:10
Men snälla rara henke det har ju absolut inte med detta luftfilter att göra,så lägg ner det där nu please  :(
Att gasaren flödar över betyder inte att den får soppa som den ska heller.
tror att det sitter skit i gasaren som spökar såtillvida den inte drar tjuvluft,men de ska ju vara kollat å jag förutsätter att det är gjort ordentligt  :hmmm:
Det räcker ju med t.ex en liten plastbit eller gummibit från montaget av filter eller liknande för att det ska bli problem,kan ju ha passerat munstycket å fastnat i bränslekanalen i gasaren,så det gäller att rengöra ordentligt  ()p
Å sen ska det jo BORRAS Å BORRAS Å BORRAS I LJUDDÄMPAREN  :djump: :djump: :djump:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 september 2009 kl. 12:01:23
Jo jag har nog bara svammlat lyssna på mr highsider
Så blir det nog bra, Borra ur slutdämparen  :banghead:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 3 september 2009 kl. 14:24:11
Men läs hela inlägget henke.å du kan ju väl inte fortfarande tro att de e luftfiltret som spökar för att då skämmer du ju ut dig  :banghead:.
Att borra ur burken e ju option men kan även vara en del i att den går dåligt.
Att tjafsa mer om det orkar inte jag,utan fokusera på vad som e problem på maskinen istället  ()p
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 september 2009 kl. 15:05:11
Ja du lasse jag har lämnat luftfiltret för länge sedan och det skrev jag bara för att du ifrågasatt mig ang hur luftfiltret inte kunde ställa till det och att proffsen anv en viss olja...
Ville bara visa hur känsligt det kan vara då jag varit här sedan 2005 och sett en massa trådar om prob med unifilter efter rengöring (har själv haft detta problem så jag har bara skrivit av egen erfarenhet)

men nu lämnar vi detta det är inte frågan om prob med filter i detta läge... läs vad jag skrev tidigare så ser du ju att jag lämnat det tidigare.... eller hur?

resten kan vi ta via pm
då kan vi slå våra kloka huvuden ihop och utvekla dinlin till en dräpare och köra skiten ur Märkestjafsen :D


Svensson1987:Kämpa på nu med ditt problem och jag hoppas du snart får till det för dinli är ingen dålig maskin har haft min nu i över 4 år och den går då bara bättre å bättre




Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 3 september 2009 kl. 21:50:12
HALLÅ SVENSSON HUR GÅR DET MED SKRUVNINGEN? HAR DU GETT UPP? MAN FÅR ALDRIG GE UPP I DINLIVÄRLDEN  :nono:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 3 september 2009 kl. 22:36:39
Inte än men på måndag gör jag de då lämnae jag in den på tommysmotor. Men idag har jag i alla fall fått i orginalstort munstycke på lågfarten med enda resultat att den går ännu snålare, försökte sammtidigt pilla lite i kanalerna med en ståltråd men det är ju så jäkla mycke svängar så de blev nog inte så mycke renare än det redan var. Föresten vart mynnar lågfartsmuntycket ut i föragaren om ni förstår vad jag menar? För vad jag kunde se när jag sprayade 5-56 i kanalen mynade den ut nån stans runt choken
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 3 september 2009 kl. 22:54:28
Jag är lur på att de e tätt i lågfartskanalen men har du haft isär allt å rengjort å blåst ordentligt med tryckluft så vette fan :hmmm:
Har du demonterat allt som går att ta loss i gasaren inkl choken å blåst i alla hål ORDENTLIGT?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Matte_71 skrivet 3 september 2009 kl. 23:02:52
Jag är lur på att de e tätt i lågfartskanalen men har du haft isär allt å rengjort å blåst ordentligt med tryckluft så vette fan :hmmm:
Har du demonterat allt som går att ta loss i gasaren inkl choken å blåst i alla hål ORDENTLIGT?


kanske choken hakar upp sig lite är rätt vanligt på de där gasarna.
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 3 september 2009 kl. 23:07:14
Men då får den ju för mycke soppa å nu får den för lite  :hmmm: :hmmm:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 3 september 2009 kl. 23:44:27
Kanske tjuvluft via en sprucken oring se bild (Bränsle/blandskruven)där den röda ringen är eller skit i kanalen

Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 3 september 2009 kl. 23:56:41
iNTE OMÖJLIGT ()p
Men det borde svenne ha sett om oringen varit paj vid rengöring av förgasaren,om man tagit isär allt vill säga vilket jag själv gör vid rengöring i a fall.
Tror att de sitter skit i lågfartskanalen som spökar då han har preyat startgas utan resultat men de vette fan  :cry: :cry: :cry:

EN SCLARVA DINLI ÄR VÄRRE ÄN EN HELG MED SVÄRMOR nytt dinliordspråk  :lol: :lol:
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 5 september 2009 kl. 22:08:08
Nå svensson harru fått igång maskinen nu då?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: pange skrivet 11 september 2009 kl. 08:07:02
Undrar det samma
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 11 september 2009 kl. 18:41:29
Antagligen så fungerar väl maskinen nu,å då behöver man ju inte meddela till de dumskallar som sitter å försöker hjälpa till så gott det går på distans,för de viktiga e ju att få fart på grejjerna.Att sedan andra kan vara hjälpt av att veta felorsaken verkar ju vara oviktigt för ganska många här på forumet. :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :DV
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 13 september 2009 kl. 10:24:33
Maskinen funkar nu hyfsat inte riktigt lika bra som förut, vad som är/var fel är fortfarande okänt....
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 13 september 2009 kl. 20:44:21
Kul att se att du är vid liv svensson.
Vad säger du? går den inte bra ännu?
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: svensson1987 skrivet 14 september 2009 kl. 15:36:52
Jodå den går väll bra men inte riktigt samma klipp från låga varv som förut
Titel: SV: Går dåligt
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 14 september 2009 kl. 23:59:25
Märkligt detta  :hmmm:
vad kör du med för munstycken nu?
Har du justerat "bränsle luftblandningsskruven" rätt?
Varmkörd motor,skruva ut skruven tills att motorvarven ökar så ska du ligga ganska bra till  ()p
Hoppas att du får till maskineriet så att du blir nöjd för att åka runt å känna att det fattas power är ju anus.