ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: gyttorps björnen skrivet 20 juli 2009 kl. 11:11:45
-
Vilken hjuling passar bäst för mej???? Kommer köra mest i skog, lera och surmossar, grizzlyn är ju lätt och verkar ta sig fram bra, polarisen är ju tung som en stridsvagn men hur funkar den i mossen????
honda vet jag inget om
Det gäller grizzly 660-700
polaris 800
honda 650-680
Eller vad får man för max 80000 eller helst 60-70 så man kan köpa nya däck och lite annat godis O0 :sunny: :lol:
-
Här har du en väldigt prisvärd maskin som tar sig fram överallt http://www.blocket.se/stockholm/Vagreggad_Kawasaki_Brute_Force_750_21219016.htm?ca=12&w=2&last=1 (http://www.blocket.se/stockholm/Vagreggad_Kawasaki_Brute_Force_750_21219016.htm?ca=12&w=2&last=1)
-
Polarisen skulle jag valt...riska att bränna rem, men vem har inte det...
Grizzlyn blir slö med större däck,Grizzlyn är ju en bra maskin så länge man kör med 25" däck,
Hondan är ju jävligt bra kvalite´men för mycket knappar och spakar och ingen riktig diff spärr, den ska ju bromsas och krånglas för att få 4wd...
Kawwan har väl problem med smörjning om man kör i stark lutning eller bakhjulet längre sträckor...bra drag iofs. sen brinner de väl bra eller vad säger du Mackan? ;)
-
sportsman 800 :headbang:
jag kör mycket på allt från väg till myr och den är ()p
visserligen lite tung och den är välldigt törstig men vem bryr sig 8)
-
Polarisen har nog bäst fyrhjulsdrift så de spelar inte så stor roll om den är tung, den tar sig fram ()p
-
ska du ta dej fram i skog lera så har nog polaris bäst 4 hjulsdrift så jag håller på den. :djump:
-
ska du ta dej fram i skog lera så har nog polaris bäst 4 hjulsdrift så jag håller på den. :djump:
Har ofta funderat på varför Polaris har "bäst 4wd".....kan väl inte bli mer 4wd än 100% diff på fram- o bakaxel.... :hmmm: Är det för att man kan köra på en gräsmatta utan att "repa upp" den tro? :lol:
-
http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_800_efi_med_bandsats_vagreggad__22598148.htm?ca=4&w=1
Kolla upp denna.
Polaris AWD är bättre tack vare att den drar på alla 4:a konstant
Medans övriga märken drar på 3 hjul och har typ en visco lock som ex. Can am har.
-
såg nyligen en AWD polaris som stod och spann med bakhjulen och fram däcken stod helt still :lol:.
-
http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_800_efi_med_bandsats_vagreggad__22598148.htm?ca=4&w=1
Kolla upp denna.
Polaris AWD är bättre tack vare att den drar på alla 4:a konstant
Medans övriga märken drar på 3 hjul och har typ en visco lock som ex. Can am har.
trodde Polarisen gick med 2wd konstant även med 4wd i kopplad, men den kopplar in väldigt snabbt om det behövs true 4wd..det är väl därför den är så lätt styrd? sen har väl Polarisen haft problem om man vill leka med 2wd läget inkopplad, maskinen lägger i 4wd ändå...
-
Min fungerar hur bra som helst både 2wd o 4wd
-
Min fungerar hur bra som helst både 2wd o 4wd
det var inte mening som kritik, jag menade bara att lite av Polaris grej är väl att den går på 2wd tills det behövs 4wd, och då kopplas den in automatiskt utan att man märker det.... jag gillar Polaris drivning...
-
varför inte en king quad 700/750? driftsäkra och med RIKTIG 4wd, dvs diffspärr ;) jag är i allafall jä*ligt nöjd med min.. ()p
men får jag välja mellan grizzly honda o polaris så tar jag nog en grizzly, man åker kalas bra på en polaris och dom har bra lösningar på grejer och riktigt bra 4wd. men jag har hört så mycke folk som har haft trassel med allt från drivaxlar till tappad 4wd så en polaris vågar jag fan inte köpa..
-
jag håller på polaris. men inte bara för att jag själv har en. men fyrhjulsdriften är det ingen som slår. det som är det fina med polaris drift är ju det att kör du med fyrhjulsdriften i hela tiden så betyder inte det att den driver på alla hela tiden, utan att den blixtsnabbt kopplar i allt den har så fort bakhjulen bara börjar rappa lite. det har inget annat märke än så länge. jag kör ju själv i surhål till 90% och har provat och jämfört med dom andra som brukar köra i hop med mig. lycka till med köpet :headbang:
-
Polaris fyrhjulsdrift är enkel, har man 4WD inkopplad så kopplas den inte int för ens bakdäcken går lite snabbare än framdäcket, alltså såfort man spinner så börjar drivningen på framdäcken. Väldigt smidigt så den inte är så tungstyrd.
-
Fattar ÄNDÅ inte varför Potatis 4wd är bäst :hmmm: Kan ju inte driva bättre än 100% diff på båda axlarna..... :D
-
Fattar ÄNDÅ inte varför Potatis 4wd är bäst :hmmm: Kan ju inte driva bättre än 100% diff på båda axlarna..... :D
potatis har väl ingen fyrhjulsdrift :rtfm:
-
100% är inte alltid bäst.
...jo om man skall helt rakt fram.
Annars är det extremt tyngstyrt och har en större svängradie, så därför har ofta tillverkarna olika system som kopplar in driften på olika sätt.
Polaris tex bygger som sagt på att framaxeln kopplas in så fort bakaxeln snurrar aningen för fort.
De har även en funktion som gör att påskjutande last får hjälp av motorbromsen, osv...
Sen har ju tex CanAm sitt system som först bygger på att man får lägga i fyrhjulsdriften och när sen ett av framhjulen slirar så kopplas driften på det hjulet in (med någon eller några sekunders fördröjning).
Hos vissa spärras diffen till 100%, hos andra får man bromsa sig till en diffverkan och hos någon får man via ett särskilt reglage reglera diffens verkan från styret under färd.
-
Fattar ÄNDÅ inte varför Potatis 4wd är bäst :hmmm: Kan ju inte driva bättre än 100% diff på båda axlarna..... :D
det är väl det att man slipper stanna för att diffa som man får med manuella diffar, att det sköts automatiskt som är bra...
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
öh nej!
automatisk diff... ()p :headbang:
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
öh nej!
automatisk diff... ()p :headbang:
japp automatisk.
Men dock lite långsam att låsa på -07 modellerna. -08 kom det en snabbare diff.
Och undra inte om -10 kommer att ha en annu snabbare diff.
Jag gillar den helt automatiska visco-lock diffen.
man bara slår i 4-hjulsdriften med höger tumme sen är det klart.
-
Visst kan den i vissa lägen vara lite dum, och en knapp på styret för en direkt låsning hade varit bra som extrafiness, men generellt funkar CanAms diff bra enligt mig...
Fördelarna överväger.
...och jag åker nästan uteslutande i skogen med min, och kommer absolut inte att köpa annat än CanAm för skogsbus framöver.
Man har ju dessutom effekt i original att tex kunna rensa däcken från lera, även om man har lite oversizehjul...
-
De är visst 3-hjuls drivna, de första sekunderna iaf. Sen kommer maskien på sj: "Ah vi ska slå i 4hjuls driften" ;D Rullande datorer
Tur att eran rotax väger upp den delen ()p
-
De är visst 3-hjuls drivna, de första sekunderna iaf. Sen kommer maskien på sj: "Ah vi ska slå i 4hjuls driften" ;D Rullande datorer
Tur att eran rotax väger upp den delen ()p
Finns inget elektroniskt med diffen.
det är helt enkelt mekaniskt.
Ingen elektrisitet inblandad.
Skulle vilja se en video på detta animerat eller nå sånt hur den egentligen funkar.
-
Finns inget elektroniskt med diffen.
det är helt enkelt mekaniskt.
Ingen elektrisitet inblandad.
Skulle vilja se en video på detta animerat eller nå sånt hur den egentligen funkar.
Men den måste väl känna av något annat hjul snurrar snabbare än det andra? Annars kan den väl hoppa i så fort man matar fullt på vägen? :hmmm: Eller är jag ute och cyklar?
Har för mig att jag såg en video av Can-am själva där dom visa hur allt funka.
-
Den funkar på hydraulik på något vis.
den laddar upp tryck mot kanske en koppling när ena hjulet spinner.
Då kommer hjulet som inte spinner att slira på en koppling och sen börja dra/spinna, om man sitter fast hårt.
och allt detta går helt mekaniskt via Hydraultryck och automatiskt.
-
jaha, men de kan inte vara några större hydral ledningar? Jag har då inte tänkt på att det sitter några sådana runa a-armar osv.
-
Cam-amm o Potatis har lite udda lösningar ::)
Men C-M's framaxeldiff förstår jag iaf syftet med :D
Potatis...ja du....dom ska ligge därpå tallriken dom ;D
-
om man hissar en Can-am upp i fronten med neutral i.
Och snor ena hjulet åt något håll i fram.
Så snor hjulet på andra sidan åt motsatt håll i början.
fast maskinen är på neutral och avlsagen.
Och sen börjar sno åt samma håll som den man snor på från borjan.
Det tar något varv men sen kommer det. och på nyare maskiner kommer detta snabbare
Letade lite efter en video av en kille som just demonstrerade detta. Men hittade inte detta till denna panik.
www.youtube.com (http://www.youtube.com) borde finnas där någonstans.
-
Hittade precis denna, jag tycker det är livsfarligt när den "bara kommer", Visco locken alltså.
http://www.youtube.com/watch?v=-Wkjjsklzlw
-
``potatis``hade visco lock fram till början av 2000 talet sen insåg dom att det fanns bättre alternativ. alltså grejor som verkligen snurrar när det ska snurra inte hoppa i när det vill och ibland inte alls.men sen som nån annan skrev så lever dom gott tack vare sina fina motorer. :rtfm: ()p
-
Visco locken kommer sakta.
Håller man jämn gas så drar viscon igån hjulet lugnt.
Felet han i videon var att han pumpade gasen.
Hade han bara hållt in gasen så det spann lite so hade viscon låst och han hade kommit upp lättare.
-
Var det denna du letade efter.
http://www.youtube.com/watch?v=QhTfisMK4OY&feature=related
-
De har även en funktion som gör att påskjutande last får hjälp av motorbromsen, osv...
Vad menar du? Läste nått för länge sen om en elektrisk motorbroms. Är det det du menar? Hur fungerar den?
Såg en film (från Polaris) där en Polaris och en Yamaha 450 skulle se vem som körde långsammast ner för en backe.
Polarisen kröp ner medan Yamahan sköt iväg med en hiskelig fart.
Måste varit något fel på den Yamahan för så har aldrig min gjort och jag har ingen elektronik som styr min motorobroms. Sen undrar jag hur Polaris fyrhjulsdrift fungerar. Är det en massa elektronik som styr eller är det mekaniskt?
Har aldrig brytt mig om Polaris innan men nu blir man nyfiken.
-
japp. och det där är den gamla saktare viscon
-
De har även en funktion som gör att påskjutande last får hjälp av motorbromsen, osv...
Vad menar du? Läste nått för länge sen om en elektrisk motorbroms. Är det det du menar? Hur fungerar den?
Såg en film (från Polaris) där en Polaris och en Yamaha 450 skulle se vem som körde långsammast ner för en backe.
Polarisen kröp ner medan Yamahan sköt iväg med en hiskelig fart.
Måste varit något fel på den Yamahan för så har aldrig min gjort och jag har ingen elektronik som styr min motorobroms. Sen undrar jag hur Polaris fyrhjulsdrift fungerar. Är det en massa elektronik som styr eller är det mekaniskt?
Har aldrig brytt mig om Polaris innan men nu blir man nyfiken.
yamaha brute force har en slags elektronisk motorbroms.
tror den har nån liten motor som klämmer och ändrar i variatorn så det bromsas.
-
yamaha brute force ( :hmmm: ) har en slags elektronisk motorbroms.
tror den har nån liten motor som klämmer och ändrar i variatorn så det bromsas.
Jo det är sällan man behöver broma på en Kawa brute force PGA motorbromsen. Lite drygt när man kör i terrängen på lågen. Tar ju nästan tvärstopp.
-
yamaha brute force har en slags elektronisk motorbroms.
tror den har nån liten motor som klämmer och ändrar i variatorn så det bromsas.
Yamaha har ingen elektronisk motorbroms vad jag känner till. Någon som vet kan väl svara hur Polaris motorbroms/fyrhjulsdrift fungerar.
-
jag har ringt på 3 st polaris 800 nu 2 st 07or och en 06 INGEN svarar i telefon och tro mej jag har ringt typ 100 gånger, vad är det för fel vill dom inte sälja eller???? :nono:
Om dom är sålda så borde dom ju ta bort annonserna O0
Finns en i norrland, hos en handlare som jag tänker ringa till i morgon (måndag), det är en 06a, hoppas han vill sälja, annars får jag bygga en egen av lite spillvirke från huset...... :headbang: :hmmm:
Jag är så :(veryangry): åksugen så jag håller på o spricka :DV
-
jag har ringt på 3 st polaris 800 nu 2 st 07or och en 06 INGEN svarar i telefon och tro mej jag har ringt typ 100 gånger, vad är det för fel vill dom inte sälja eller???? :nono:
Om dom är sålda så borde dom ju ta bort annonserna O0
Finns en i norrland, hos en handlare som jag tänker ringa till i morgon (måndag), det är en 06a, hoppas han vill sälja, annars får jag bygga en egen av lite spillvirke från huset...... :headbang: :hmmm:
Jag är så :(veryangry): åksugen så jag håller på o spricka :DV
vad bor du ? jag har en kompis som har en 800 x2-07 som han har pratat om att sälja. han ska köpa nytt säger han.
-
Nora 4 mil norr om örebro, x2 är den längre eller??? vad är det som skiljer
:help:
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
-
Ja men tyvär finns det inga vettiga can am för 60-65000, annars skulle jag gjärna ha en sån, vill ju ha minst 650cc, och för dom pengarna får man en 400 :lol:
-
Lite OT men en bra tråd även för mig i mitt velande ...nästa vecka åker jag och köper en Renegade... :D :D :D
-
De har även en funktion som gör att påskjutande last får hjälp av motorbromsen, osv...
Vad menar du? Läste nått för länge sen om en elektrisk motorbroms. Är det det du menar? Hur fungerar den?
Såg en film (från Polaris) där en Polaris och en Yamaha 450 skulle se vem som körde långsammast ner för en backe.
Polarisen kröp ner medan Yamahan sköt iväg med en hiskelig fart.
Måste varit något fel på den Yamahan för så har aldrig min gjort och jag har ingen elektronik som styr min motorobroms. Sen undrar jag hur Polaris fyrhjulsdrift fungerar. Är det en massa elektronik som styr eller är det mekaniskt?
Har aldrig brytt mig om Polaris innan men nu blir man nyfiken.
Jag tänkte på deras system som kallas ADC, "Active Descent Control".
Då rullar man på motorbromsen neråt, och med fyrhjulsdriften i så får man ju i det läget normalt sett endast motorbroms på bakhjulen... men med detta system så läggs faktiskt fyrhjulsdriften i TROTS att bakhjulen inte snurrar fortare... och alltså verkar motorbromsen även på framaxeln.
Kör man utan timmersläp utför en brant så kanske man inte vill få nån bromsverkan på framhjulen då risken för att man kan råka tippa framåt är överhängande... men med last bakom maskinen är kan denna finess vara bra!
För övrigt håller jag med "Mackan"... skall man busa så är det knappast fel med en Renegade!
Polaris säger ju själva att de har "smooth power"...
Och det är ett passande uttryck... man blir knappast rädd om man gasar med en 850.
Och det är säkert även väldigt praktiskt.
Ibland...
När jag är i skogen vill jag dock inte vara praktisk.
-
Nora 4 mil norr om örebro, x2 är den längre eller??? vad är det som skiljer
:help:
Skillnaden är, om jag inte minns fel, att x2 har flak, den har lite längre chassi för den är reggad för två pers, den har inbyggt passagerarsäte i flaket. äre nå mer? rätta mig om jag har fel :)
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
vill inte klanka ner på varken can am eller nått annat märke men när det gäller skog och surhåls körning så har jag både kört polaris och can am en hel del. men can am ligger tyvärr inte i närheten vad det gäller framkomlighet. oftast har can am inte ens lyckats fått i framhjuls driften innan dom satt sig. hoppas jag inte trampar nån på tårna med detta inlägg. för det är inte min mening. ()p
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
vill inte klanka ner på varken can am eller nått annat märke men när det gäller skog och surhåls körning så har jag både kört polaris och can am en hel del. men can am ligger tyvärr inte i närheten vad det gäller framkomlighet. oftast har can am inte ens lyckats fått i framhjuls driften innan dom satt sig. hoppas jag inte trampar nån på tårna med detta inlägg. för det är inte min mening. ()p
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
vill inte klanka ner på varken can am eller nått annat märke men när det gäller skog och surhåls körning så har jag både kört polaris och can am en hel del. men can am ligger tyvärr inte i närheten vad det gäller framkomlighet. oftast har can am inte ens lyckats fått i framhjuls driften innan dom satt sig. hoppas jag inte trampar nån på tårna med detta inlägg. för det är inte min mening. ()p
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
[/quote samma kör teknik som på polaris och det verkar ju funka. :whip:
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
vill inte klanka ner på varken can am eller nått annat märke men när det gäller skog och surhåls körning så har jag både kört polaris och can am en hel del. men can am ligger tyvärr inte i närheten vad det gäller framkomlighet. oftast har can am inte ens lyckats fått i framhjuls driften innan dom satt sig. hoppas jag inte trampar nån på tårna med detta inlägg. för det är inte min mening. ()p
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
[/quote samma kör teknik som på polaris och det verkar ju funka. :whip:
det jag menar är att man ska inte släppa gasen iockmed att diffen bygger på att du ska bygga upp hydraultryck för att driva ....jämngas hela tiden...eller gasen i bott...
De måste ha bättre Polarisar där du bor..de låter helt fantastiska, inte lik de jag bogserat ur skogen med variatorn i bitar och drivning som lägger av.... ;)
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
vill inte klanka ner på varken can am eller nått annat märke men när det gäller skog och surhåls körning så har jag både kört polaris och can am en hel del. men can am ligger tyvärr inte i närheten vad det gäller framkomlighet. oftast har can am inte ens lyckats fått i framhjuls driften innan dom satt sig. hoppas jag inte trampar nån på tårna med detta inlägg. för det är inte min mening. ()p
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
[/quote samma kör teknik som på polaris och det verkar ju funka. :whip:
det jag menar är att man ska inte släppa gasen iockmed att diffen bygger på att du ska bygga upp hydraultryck för att driva ....jämngas hela tiden...eller gasen i bott...
De måste ha bättre Polarisar där du bor..de låter helt fantastiska, inte lik de jag bogserat ur skogen med variatorn i bitar och drivning som lägger av.... ;)
jo så måste det va vi kör inga polaris från tidigt 80 tal ()p
-
Can-am är ju 3hjuls drivna? :hmmm:
Har jag också alltid sagt tills jag satte mig på en RENEGADE jävlar vilken maskin kawa honda polaris suka yamma mfl släng er i väggen vill ni ha nått med bäst precision prestanda o kul faktor välj can-am 800
vill inte klanka ner på varken can am eller nått annat märke men när det gäller skog och surhåls körning så har jag både kört polaris och can am en hel del. men can am ligger tyvärr inte i närheten vad det gäller framkomlighet. oftast har can am inte ens lyckats fått i framhjuls driften innan dom satt sig. hoppas jag inte trampar nån på tårna med detta inlägg. för det är inte min mening. ()p
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
[/quote samma kör teknik som på polaris och det verkar ju funka. :whip:
det jag menar är att man ska inte släppa gasen iockmed att diffen bygger på att du ska bygga upp hydraultryck för att driva ....jämngas hela tiden...eller gasen i bott...
De måste ha bättre Polarisar där du bor..de låter helt fantastiska, inte lik de jag bogserat ur skogen med variatorn i bitar och drivning som lägger av.... ;)
jo så måste det va vi kör inga polaris från tidigt 80 tal ()p
kanske vore bättre, då hade du sluppit byta drivaxlar efter 30 timmar..he hehe ;)
Nejdå! jag gillar XP:n men faktum kvarstår , Tror inte du kört tillräckligt men Can-Am för att lära dig körstilen, sen kanske det var en -07 du provade, det är grym skillnad på snabbhet i diffen på -07 och -08...för att inte nämna 2010:an.
-
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
Bevisligen.............
-
du har fel körteknik för CAN-AM med andra ord...
Bevisligen.............
ja jag hoppas det.men som sagt det va ju inte meningen att trampa nån på tårna. hoppas vi möts i nått surhål så jämför vi ()p
-
Kan knappast tänka mig att du trampat nån på tårna för detta, men tycker däremot det är synd att du inte kört en CanAm så som det är tänkt.
Just i lera och uppför grushögar mm där det funkar med jämn gas och gärna mycket effekt är ju Canamens hemmaplan!
Eller varför inte ett fält med några decimeter snö?
När diffen låst (och med rätt teknik med tummen så går det faktiskt att reglera det någorlunda) så håller den sig låst tills dess att man släpper gasen.
I trixiga trial-passager och även vid praktiskt arbete så är dock en från början låst diff bäst och säkrast, men som sagt... om man skall leka i skogen så ha CanAm dålig konkurrens.
Även utan clutchkit är den som en explosion med 27:or när man trycker tumgasen i botten.
Övriga maskiner smyger iväg... praktiskt och kontrollerat.
Men knappast kul.
-
nog har jag kört med can am som man ska och inte ska. har även kört i hop med dig har jag för mig. och det är inte den körning jag pratar om. jag gillar surhål och skog inte smyga fram på grus vägar. men nog om detta då vi redan förstört den här tråden tillräckligt med vårt snack. ha en trevlig kväll allesammans så syns vi förhoppningsvis på nästa träff och har lite trevligt i stället. mvh jimmy ()p
-
...och har lite trevligt i stället...
Men nog kan väl även en diskussion vara trevlig?
:headbang:
-
De har även en funktion som gör att påskjutande last får hjälp av motorbromsen, osv...
Vad menar du? Läste nått för länge sen om en elektrisk motorbroms. Är det det du menar? Hur fungerar den?
Såg en film (från Polaris) där en Polaris och en Yamaha 450 skulle se vem som körde långsammast ner för en backe.
Polarisen kröp ner medan Yamahan sköt iväg med en hiskelig fart.
Måste varit något fel på den Yamahan för så har aldrig min gjort och jag har ingen elektronik som styr min motorobroms. Sen undrar jag hur Polaris fyrhjulsdrift fungerar. Är det en massa elektronik som styr eller är det mekaniskt?
Har aldrig brytt mig om Polaris innan men nu blir man nyfiken.
Jag tänkte på deras system som kallas ADC, "Active Descent Control".
Då rullar man på motorbromsen neråt, och med fyrhjulsdriften i så får man ju i det läget normalt sett endast motorbroms på bakhjulen... men med detta system så läggs faktiskt fyrhjulsdriften i TROTS att bakhjulen inte snurrar fortare... och alltså verkar motorbromsen även på framaxeln.
Kör man utan timmersläp utför en brant så kanske man inte vill få nån bromsverkan på framhjulen då risken för att man kan råka tippa framåt är överhängande... men med last bakom maskinen är kan denna finess vara bra!
För övrigt håller jag med "Mackan"... skall man busa så är det knappast fel med en Renegade!
Polaris säger ju själva att de har "smooth power"...
Och det är ett passande uttryck... man blir knappast rädd om man gasar med en 850.
Och det är säkert även väldigt praktiskt.
Ibland...
När jag är i skogen vill jag dock inte vara praktisk.
Tackar för svaret. Nu när du nämner det så kommer jag ihåg att jag läst om det. Ingen dum funktion.
-
ok, det blev en grizzly 700 -07 :headbang: :djump:
-
Bara att gratulera till ett bra köp! Hoppas du blir nöjd :)
-
Tackar, jag är glad som en speleman, nu är det bara att köpa lite hasplåt och drivaxel skydd. Satt bra mud däck på tyvär bara 25"
men det blir snart te o beställa 27:or om servot pallar med det vill säga