ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Steffeson skrivet 20 april 2009 kl. 20:55:10

Titel: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Steffeson skrivet 20 april 2009 kl. 20:55:10
Hej, är nybörjare på det här så jag undrar hur man byter huvudmunstycke var sitter det, är det botten på förgasaren som ska bort alltså flottörkåpan sitter munstycket där i eller???? HJÄLP!!!   :hmmm:

Har UNI-filter på min DINLI 450 Nitro -07 samt byggt ett eget avgas från kröken med 51mm rör och en lätt dämpad ljuddämpare med 80mm utblås, den får för lite soppa nu och därför tänkte jag prova byta till 160 munstycke och se om det blir bättre...

Om någon som är haj på detta har lust att hjälpa mig genom att förklara så kanske ni kan när ni ändå håller på förklara det där med att höja nålen och allt vad det innebär...  TACK PÅ FÖRHAND!

Love this forum...   :headbang:
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: zupe skrivet 20 april 2009 kl. 22:45:16
De ska sitta i förgasaren inne i flotörhuset.

NU vet jag ju inte hur det ser ut på din maskin men på min LTZ är det såhär ungefär kanske kan vara till hjälp.

Börja med att skruva loss de klammer som håller fast förgasaren. Har du tur kan du vinkla ut förgasaren utan att ta loss all slangar osv...

På under sidan finn fyra små skruvar som håller fast flotörhuset. Skruva lossde. OBS! de är av mässing och mjuka som attan lätt att dra runda. Se till att ha en bra skruvmejsel. Brukar lossna lättare om man sätter i mejseln och ger den en lätt smäll med hammaren. Väl inne i flotörhuset ser du tre munstycken. Högfart, lågfart och Pilot. Högfart är de du ska byta. Kolla vad det sitter orginal. Du kanske behöver byta låg fart också. Pilot vete fan vad den gör men det kan säkert någon annan svara på.




(http://www.atvforum.se/Forum/index.php?action=dlattach;topic=17801.0;attach=1132;image)
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Steffeson skrivet 20 april 2009 kl. 22:54:23
Aaahh, perfekt nu hajar jag, kollade precis på en bild av en Mikuni förgasare och ser ungefär likadant ut, ska kolla hur den förbränner på lågfart också och se o jag behöver byta ut det munstycket också, tydligen bara att kolla på tändstiftet om den går snålt eller fett...  TACKAR FÖR HJÄLPEN....   ()p

 ;D
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Ironman skrivet 20 april 2009 kl. 23:43:24
Om du är smart så byter du ut skruvarna till ngr bättre så att du lättare får loss dem nästa gång (så att det räcker med att vrida gasaren)Typ insex el så
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: zupe skrivet 21 april 2009 kl. 08:17:06
Att Lågfart är rätt kan du kolla med bland skruven.
Är peaken på mindre än ett varv ut = för  stort lågfart munstycke
mer än 3 varv ut = för litet lågfart munstycke

guide
http://suzuki.theatvchannel.com/invision/index.php?showtopic=71235


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Marqz skrivet 21 april 2009 kl. 10:27:30


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: KN Racing skrivet 21 april 2009 kl. 13:25:05


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)

Skulle testa att ställa pilotkretsen (lågfart) fetare, den delen av registret påverkar Dial-A-Jet inte. Så oftast om man har modifierad luftbox/filter, får man bättre kvalitet på gången vid låga varv om man gör de.
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Marqz skrivet 22 april 2009 kl. 09:55:14


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)



Skulle testa att ställa pilotkretsen (lågfart) fetare, den delen av registret påverkar Dial-A-Jet inte. Så oftast om man har modifierad luftbox/filter, får man bättre kvalitet på gången vid låga varv om man gör de.

Menar du att jag ska gå upp några storlekar på munstycket i lågfart eller pilot?? jag tänker på bilden några inlägg upp... :dntknow:
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: p_stman skrivet 22 april 2009 kl. 12:36:30
har jag missat något??? benämner man inte lågfarts kretsen som pilot och högfarts kretsen som main??

sen det tredje munstycket som man finns på dessa knasare är väl tomgångs munstycket..

är det inte så???
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Steffeson skrivet 22 april 2009 kl. 17:50:29
 8) Sådärja, då har man bytt ut orginal huvudmunstycket som var 137,5 till ett 160 och JÄVLAR vilken skillnad det blev på hojen, mkt rappare och ettrigare än tidigare och ett bra mycket bättre bottendrag i maskinen, som en helt ny hoj faktiskt... Gjorde som Ironman sa och bytte ut de sunkiga orginal stjärnskruvarna som satt på förgasaren och ersatte med sexkants skruvar istället vilket minskade risken att dra sönder skallen på skruvarna radikalt...

Tack för alla tips och så, nu ska jag ut och köra som F*N med hojen...   :DV
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: KN Racing skrivet 23 april 2009 kl. 10:29:51


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)



Skulle testa att ställa pilotkretsen (lågfart) fetare, den delen av registret påverkar Dial-A-Jet inte. Så oftast om man har modifierad luftbox/filter, får man bättre kvalitet på gången vid låga varv om man gör de.

Menar du att jag ska gå upp några storlekar på munstycket i lågfart eller pilot?? jag tänker på bilden några inlägg upp... :dntknow:

Om jag minns rätt, så finns de en bränsleskruv på den förgasaren. De är den du ska justera tills du får en fetare blandning, du behöver inte byta pilotmunstycket.
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Marqz skrivet 23 april 2009 kl. 16:27:04
Okej då ska jag se om det hjälper....det borde vara den som sitter under och som man fick borra fram för att komma åt.
Har kört idag och det har inte puffat nått men det kanske beror på att det börjar bli varmare ute också...... ()p
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Steffeson skrivet 23 april 2009 kl. 19:33:49
Jag hade samma problem som Marqz med avgas smällar vid inbromsning efter att ha kört typ 100-120 plus att den ibland dog efter avgassmällen vid inbromsning i korsningar m.m., men nu när jag har bytt huvudmunstycket från 137,5 till 160 så existerar inte de problemen längre, innan när jag inte hade bytt och körde med UNI-filter och effektsystem så hade jag problemet...

Justera bränsleskruven också, skruva in den helt och sen ut 2,5-3 varv
så går den nog bättre, det gjorde min...

En tanke bara...   ()p
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: ingo dinli skrivet 26 april 2009 kl. 11:58:08
kanon tråd dt här. har just bytt till en micron kolfiberdämp på min och nu knallar det ibland. så jag ska prova att byta högfart munstycket till 160 och vriva på blandskruven och kolla om dt blir bättre ()p behöver jag göra nåt mer om jag byter till ett uni filter oxå eller räcker dt som dt är??
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: Steffeson skrivet 26 april 2009 kl. 19:53:32
Det ska räcka att byta till ett Main 160 och börja med att ställa skruven på 2,5 varv coh se hur den går, jag har system, main 160 och uni-filter men fick skruva min skruv 3 varv och nu går den perfekt...
Titel: SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Skrivet av: ingo dinli skrivet 26 april 2009 kl. 21:55:36
kanon då ska jag kolla dt ()p