ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!  (läst 11136 gånger)

Utloggad Steffeson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dinli 450 Nitro -07
    • Visa profil
Steffeson
Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« skrivet: 20 april 2009 kl. 20:55:10 »
Hej, är nybörjare på det här så jag undrar hur man byter huvudmunstycke var sitter det, är det botten på förgasaren som ska bort alltså flottörkåpan sitter munstycket där i eller???? HJÄLP!!!   :hmmm:

Har UNI-filter på min DINLI 450 Nitro -07 samt byggt ett eget avgas från kröken med 51mm rör och en lätt dämpad ljuddämpare med 80mm utblås, den får för lite soppa nu och därför tänkte jag prova byta till 160 munstycke och se om det blir bättre...

Om någon som är haj på detta har lust att hjälpa mig genom att förklara så kanske ni kan när ni ändå håller på förklara det där med att höja nålen och allt vad det innebär...  TACK PÅ FÖRHAND!

Love this forum...   :headbang:
« Senast ändrad: 20 april 2009 kl. 21:16:38 av Steffeson »
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 Nitro Edition -07
Effektsystem
UNI-Filter
160 Munstycke
3,0 varv Luftskruv
THOR Fjärrstyrt Larm

Utloggad zupe

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 685
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zupe
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #1 skrivet: 20 april 2009 kl. 22:45:16 »
De ska sitta i förgasaren inne i flotörhuset.

NU vet jag ju inte hur det ser ut på din maskin men på min LTZ är det såhär ungefär kanske kan vara till hjälp.

Börja med att skruva loss de klammer som håller fast förgasaren. Har du tur kan du vinkla ut förgasaren utan att ta loss all slangar osv...

På under sidan finn fyra små skruvar som håller fast flotörhuset. Skruva lossde. OBS! de är av mässing och mjuka som attan lätt att dra runda. Se till att ha en bra skruvmejsel. Brukar lossna lättare om man sätter i mejseln och ger den en lätt smäll med hammaren. Väl inne i flotörhuset ser du tre munstycken. Högfart, lågfart och Pilot. Högfart är de du ska byta. Kolla vad det sitter orginal. Du kanske behöver byta låg fart också. Pilot vete fan vad den gör men det kan säkert någon annan svara på.




Anmäl till moderator   Loggat
Can am outlander 1000 xtp -18

Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

Utloggad Steffeson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dinli 450 Nitro -07
    • Visa profil
Steffeson
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #2 skrivet: 20 april 2009 kl. 22:54:23 »
Aaahh, perfekt nu hajar jag, kollade precis på en bild av en Mikuni förgasare och ser ungefär likadant ut, ska kolla hur den förbränner på lågfart också och se o jag behöver byta ut det munstycket också, tydligen bara att kolla på tändstiftet om den går snålt eller fett...  TACKAR FÖR HJÄLPEN....   ()p

 ;D
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 Nitro Edition -07
Effektsystem
UNI-Filter
160 Munstycke
3,0 varv Luftskruv
THOR Fjärrstyrt Larm

Utloggad Ironman

  • Mest grejer när man dör vinner
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1260
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
Ironman
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #3 skrivet: 20 april 2009 kl. 23:43:24 »
Om du är smart så byter du ut skruvarna till ngr bättre så att du lättare får loss dem nästa gång (så att det räcker med att vrida gasaren)Typ insex el så
Anmäl till moderator   Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

Utloggad zupe

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 685
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zupe
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #4 skrivet: 21 april 2009 kl. 08:17:06 »
Att Lågfart är rätt kan du kolla med bland skruven.
Är peaken på mindre än ett varv ut = för  stort lågfart munstycke
mer än 3 varv ut = för litet lågfart munstycke

guide
http://suzuki.theatvchannel.com/invision/index.php?showtopic=71235


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.
Anmäl till moderator   Loggat
Can am outlander 1000 xtp -18

Suzuki LTZ 400 -06 gul
Visby

Badboy 200cc Såld, ALDRIG MER RISKOKARE!

Utloggad Marqz

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 160
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Umeå
    • Visa profil
Marqz
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #5 skrivet: 21 april 2009 kl. 10:27:30 »
Citat från: zupe skrivet 21 april 2009 kl. 08:17:06


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)
Anmäl till moderator   Loggat
Barossa 250 -04

Utloggad KN Racing

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
KN Racing
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #6 skrivet: 21 april 2009 kl. 13:25:05 »
Citat från: Marqz skrivet 21 april 2009 kl. 10:27:30
Citat från: zupe skrivet 21 april 2009 kl. 08:17:06


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)

Skulle testa att ställa pilotkretsen (lågfart) fetare, den delen av registret påverkar Dial-A-Jet inte. Så oftast om man har modifierad luftbox/filter, får man bättre kvalitet på gången vid låga varv om man gör de.
Anmäl till moderator   Loggat
Kristofer Nilsson
KN RACING PRODUCTS - Sweden
Email: info@knracing.se Web: www.knracing.se
Telefon: 0950-10899 Mobil: 070-5568634
Facebook: www.facebook.com/knracingproducts

Vi har bränslesystemen Dial-A-Jet och IntelAjet till din förgasare, för enkel optimering och max prestanda!

Utloggad Marqz

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 160
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Umeå
    • Visa profil
Marqz
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #7 skrivet: 22 april 2009 kl. 09:55:14 »
Citat från: KN Racing skrivet 21 april 2009 kl. 13:25:05
Citat från: Marqz skrivet 21 april 2009 kl. 10:27:30
Citat från: zupe skrivet 21 april 2009 kl. 08:17:06


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)



Skulle testa att ställa pilotkretsen (lågfart) fetare, den delen av registret påverkar Dial-A-Jet inte. Så oftast om man har modifierad luftbox/filter, får man bättre kvalitet på gången vid låga varv om man gör de.

Menar du att jag ska gå upp några storlekar på munstycket i lågfart eller pilot?? jag tänker på bilden några inlägg upp... :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
Barossa 250 -04

Utloggad p_stman

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 173
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
p_stman
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #8 skrivet: 22 april 2009 kl. 12:36:30 »
har jag missat något??? benämner man inte lågfarts kretsen som pilot och högfarts kretsen som main??

sen det tredje munstycket som man finns på dessa knasare är väl tomgångs munstycket..

är det inte så???
Anmäl till moderator   Loggat

www.atvavesta.se
Yamaha YFZ 450 (såld)
Dinli 450 SS -08 (såld)
Goes 520 (Såld)
Cectek Gladiator 500 EFI (såld)
Dinli 700 Centhor (såld)

Dinli 450 SS

110 cc lillhjuling till grabbe

Utloggad Steffeson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Dinli 450 Nitro -07
    • Visa profil
Steffeson
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #9 skrivet: 22 april 2009 kl. 17:50:29 »
 8) Sådärja, då har man bytt ut orginal huvudmunstycket som var 137,5 till ett 160 och JÄVLAR vilken skillnad det blev på hojen, mkt rappare och ettrigare än tidigare och ett bra mycket bättre bottendrag i maskinen, som en helt ny hoj faktiskt... Gjorde som Ironman sa och bytte ut de sunkiga orginal stjärnskruvarna som satt på förgasaren och ersatte med sexkants skruvar istället vilket minskade risken att dra sönder skallen på skruvarna radikalt...

Tack för alla tips och så, nu ska jag ut och köra som F*N med hojen...   :DV
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450 Nitro Edition -07
Effektsystem
UNI-Filter
160 Munstycke
3,0 varv Luftskruv
THOR Fjärrstyrt Larm

Utloggad KN Racing

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 81
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
KN Racing
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #10 skrivet: 23 april 2009 kl. 10:29:51 »
Citat från: Marqz skrivet 22 april 2009 kl. 09:55:14
Citat från: KN Racing skrivet 21 april 2009 kl. 13:25:05
Citat från: Marqz skrivet 21 april 2009 kl. 10:27:30
Citat från: zupe skrivet 21 april 2009 kl. 08:17:06


Största nyttan av att få rätt munstycken har du av dina öron. Låter det BLÖÖÖ så är det för stort. Får du avgas smällar är det för snålt.

Vilket munstycke är det som är fel när min ibland ger av en avgassmäll när man oftast bromsar in vid nån korsning och i och med det nästan alltid dör motorn.Jag har monterat Dail-a-Jet och tycker den går bra men det har hänt några gånger nu i vinter.
Hoppas det går bra att låna tråden lite.  8)



Skulle testa att ställa pilotkretsen (lågfart) fetare, den delen av registret påverkar Dial-A-Jet inte. Så oftast om man har modifierad luftbox/filter, får man bättre kvalitet på gången vid låga varv om man gör de.

Menar du att jag ska gå upp några storlekar på munstycket i lågfart eller pilot?? jag tänker på bilden några inlägg upp... :dntknow:

Om jag minns rätt, så finns de en bränsleskruv på den förgasaren. De är den du ska justera tills du får en fetare blandning, du behöver inte byta pilotmunstycket.
Anmäl till moderator   Loggat
Kristofer Nilsson
KN RACING PRODUCTS - Sweden
Email: info@knracing.se Web: www.knracing.se
Telefon: 0950-10899 Mobil: 070-5568634
Facebook: www.facebook.com/knracingproducts

Vi har bränslesystemen Dial-A-Jet och IntelAjet till din förgasare, för enkel optimering och max prestanda!

Utloggad Marqz

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 160
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Umeå
    • Visa profil
Marqz
SV: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
« Svar #11 skrivet: 23 april 2009 kl. 16:27:04 »
Okej då ska jag se om det hjälper....det borde vara den som sitter under och som man fick borra fram för att komma åt.
Har kört idag och det har inte puffat nått men det kanske beror på att det börjar bli varmare ute också...... ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Barossa 250 -04

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Byte av Huvudmunstycke...?!?!?! HJÄLP!!!
 


Online just nu.

586 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 613. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info