ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 31 mars 2009 kl. 01:45:46
-
Hej! Vad tror ni om nedanstående? Bifogar helt enkelt mitt mail till ÅF då jag är lite lat. Alla kommentarer mottages tacksamt. (Hjulbult-spacers satt monterade vid köp och maskin har gått 92mil varav 96% asfalt)
// Joe
" Hejsan Tommy!
Joe Hidén här! Jag köpte en Dinli 450 SS av dig som du vet. Nu har jag problem. För det första är båda framdäcken ovala och ger en kraftig obalans i framvagnen. För det andra så är det högra framhjulslagret glapp. För det tredje så lossnade vänster bakhjul under färd igår. Märkte att maskinen drog kraftigt åt vänster vid gaspådrag och när jag stannade så fick jag ringa efter hjälp då bakhjulet gick att vicka ca en cm åt olika håll. Jag var tvungen att lämna maskinen för att åka och hämta verktyg och när jag monterade lös bakhjulet så var centrum bulten helt lös. Jag skruvade av den för hand (med fingrarna utan verktyg) och upptäckte att det inte fanns några splines alls kvar på bakaxeln. Det sista som jag upptäckte var att hela bakaxeln var lös.
Detta är en garantisak och jag undrar om jag kan ta den till http://www.zetteam.com/ i Karlstad för uppvisning och reparation? Jag gjorde 70mila servicen där och tyckte det var ett bra ställe (jag vill inte ta mig den extra orken att ta maskinen till ett ställe med för mig okända mekanikers där min maskin kan busköras eller så) . Jag tror även att Zetteam har Dealy som generalagent samt säkert kan intyga att maskinen inte har missköts på de 20mil jag hunnit med sedan senaste servicen hos dem. Jag undrar även om jag får utlägg för hyra av kärra samt bensinkostnad till och från Karlstad (12mil t o t från Säffle)?
Vänliga hälsningar,
Joe Hidén"
-
OK! Lite Bad Boy kvalitet :o även på den nya varianten alltså, självklart ska du få detta på garantin! Firman som servade den för 20 mil sedan märkte alltså inte att det var lite glapp och lösa muttrar på den då, verkar skumt att det helt plötsligt kommer 20 mil senare..... För i servicen ingår väl att man kollar över lager och bultar?
-
Det lät inte kul..Självklart en garantigrej ska ju hålla längre än så..på min förra hjuling, dinli.Hade jag problem med lagret oxo redan efter 90 mil.. fast jag upptäckte det tidigt så det vart bara lagerbyte för min del..
-
Halo igen!
Här är ÅF:s svar (nedan i kursiv stil). Enda problemet är att jag har ca: 30mil till honom, så ska fundera på lite olika alternativ.
// Joe
Hej
Är det så mycket fel så måste du komma hit med den så jag får kika på det,, Problemet nu är att dessa saker skall kollas på 70mila servicen,,
Kontroll ska ske vid service av bla fastsättning hjul, samt hjul lager,
ingen ersättning för transporter kan ges eller reparationer av annan verkstad genom oss,,
Det du kan kolla med Zetteam är om Dealy ställer upp med garanti på detta, Denna Dinli är såld ny hos Motorbiten i Falun och om du läser deras annonser så lovar dom
3års garanti på bla Dinli så nu får vi se om de håller detta.
mvh
Tommy
-
OK! Lite Bad Boy kvalitet :o även på den nya varianten alltså, självklart ska du få detta på garantin! Firman som servade den för 20 mil sedan märkte alltså inte att det var lite glapp och lösa muttrar på den då, verkar skumt att det helt plötsligt kommer 20 mil senare..... För i servicen ingår väl att man kollar över lager och bultar?
Ja jag förstår vad du menar :) Men däcken är ju ITP och lös mutter på bakaxeln är ju inte maskinens fel. Hjullagret fram finns ju inga ursäkter för såklart. Japp det ingår ju att de går över muttrar men brukar de rycka av hjulen och kolla hjulhubbens mutter tro? (om det heter hjulhubb som skjuts in över/på bakaxelns splines) Ja saken är en garantisak så nu får jag kolla på om det är Dealy eller ÅF eller den första ÅF som ska stå för att maskinen blir åtgärdad. Eller ringa försäkringsbolaget så att de får kolla på den också kanske?
Mvh Joe
-
Hade ständinga problem på min Hyosung att lagerbultarna lossade lite så efter varje körning brukade jag sparka till varje däck så man såg om de var löst, bara att dra åt om man upptäckte det i tid :cry: Så tröttsamt med den här typen av maskiner att det alltid är något strul känns det som
-
Likadant på min badboy. Men ni vet nog säkert hur kvalitén är på de :) Efter varje eller varannan körning var det bara att spänna åt hjulmuttern bak.
-
det kan va kul o skruva och sånt för då lär man sig maskinen.. men det finns gränser på hur ofta man vill skruva :-X
-
jag kör honda och har förvana att varje vecka gå igenom och dra i varje bult. ska ju ändå tvättas och filter och olja ska bytas så då kan man lika gärna känna över bulltarna! är iofs aldrig någon som är lös men skadar inte att känna på dom.
-
Det lät inte kul..Självklart en garantigrej ska ju hålla längre än så..på min förra hjuling, dinli.Hade jag problem med lagret oxo redan efter 90 mil.. fast jag upptäckte det tidigt så det vart bara lagerbyte för min del..
Ja det är segt, jag vill ju ut och gasa nu istället ()p Ja Dinli är ju kända för sina dåliga hjullager så det är var ju väntat förr eller senare så bara o få allt fixat på garantin nu så man får ut o köra igen!
Mvh Joe
-
Ibörjan är det väldigt viktigt att kontrollera bakhjulshubbarna (kanske inte har satt sig ordetligt )
Har dragit mina hårt och har inte behövt dra dem på flera hundra mil.
Kollar lite då och då hur dem är (Det ska man göra, och speciellt om man kör med spacers, eller ett bredare offset på fälgarna)
-
på bakhjulen kan du ju ta i tills du spyr när du drar åt... inget lager som kan gå sönder i alla fall...... däremot framhjulen får man vara försiktig på hur man drar åt
-
Hade ständinga problem på min Hyosung att lagerbultarna lossade lite så efter varje körning brukade jag sparka till varje däck så man såg om de var löst, bara att dra åt om man upptäckte det i tid :cry: Så tröttsamt med den här typen av maskiner att det alltid är något strul känns det som
Ja det är bäst att ha koll på stora hjulmuttern framöver alltså ;) Men jag gillar Dinli 450:in skarpt och småstrul hade jag räknat med innan men det får gärna strula "lagom" liksom ;D Var ju inne på att köpa en beg Raptor 700 innan jag köpte ss:en men det funkade inte med den avbetalningen som de hade blitt på Raptorn när jag får min lön från CSN :) Så Dinlin känns helrätt just nu.. (förutom krånglet då ;) )
Mvh Joe
-
Likadant på min badboy. Men ni vet nog säkert hur kvalitén är på de :) Efter varje eller varannan körning var det bara att spänna åt hjulmuttern bak.
Jo det är ju "mekmaskiner" badboyarna men jag gillar dem oxå faktiskt :) Har ju även en kinesisk pärla som heter Shineray i garaget som faktiskt är sämre i kvalitén än badboy (bashan). På Dinli tror jag dock att hjulmuttern ska sitta fast ifall den bara blivit åtdragen ordentligt från första början.. och det kan man ju fundera på om den blivit på min maskin?
Mvh Joe
-
det kan va kul o skruva och sånt för då lär man sig maskinen.. men det finns gränser på hur ofta man vill skruva :-X
Tjena Anton! Japp helt klart.. nån måtta får de va på skruvandet ;D
-
jag kör honda och har förvana att varje vecka gå igenom och dra i varje bult. ska ju ändå tvättas och filter och olja ska bytas så då kan man lika gärna känna över bulltarna! är iofs aldrig någon som är lös men skadar inte att känna på dom.
Ja jag brukar efterdra det mesta men tänkte att det kunde vänta med de stora hjulmuttrarna då maskin hade gått såpass kort (ca:92mil) hade börjat fundera på det lite smått men den hade ju vart inne på service för bara 20mil sen och har bara åkt gata i princip så hade inte kommit till dem än. Men bara den är i ordning igen så ska de kännas på regelbundet efter detta ;)
Mvh Joe
-
Ibörjan är det väldigt viktigt att kontrollera bakhjulshubbarna (kanske inte har satt sig ordetligt )
Har dragit mina hårt och har inte behövt dra dem på flera hundra mil.
Kollar lite då och då hur dem är (Det ska man göra, och speciellt om man kör med spacers, eller ett bredare offset på fälgarna)
Ja där är huvudet på spiken. Det tänkte jag ju kolla så småningom men tänkte det var några mil kvar tills dess. Nästa ggn är det dock det första som ska kännas på om det behöver efterdras!
Mvh Joe
-
på bakhjulen kan du ju ta i tills du spyr när du drar åt... inget lager som kan gå sönder i alla fall...... däremot framhjulen får man vara försiktig på hur man drar åt
Bra att veta ()p Vad är det som kan gå sönder om man drar framhjulen för hårt? Lagret?
Mvh Joe
-
på bakhjulen kan du ju ta i tills du spyr när du drar åt... inget lager som kan gå sönder i alla fall...... däremot framhjulen får man vara försiktig på hur man drar åt
Bra att veta ()p Vad är det som kan gå sönder om man drar framhjulen för hårt? Lagret?
Mvh Joe
Precis... lagret skär om du drar åt för hårt... du ska dra och snurra på hjulet samtidigt... när du märker att hjulet börjar snurra trögare så släpper du lite på muttern igen så är det perfa!
-
Ok tack! Bra info där ()p
// Joe
-
Som jagsa i en tidigare tråd 70mila är en service du kan göra själv då det är en enklare.
Vi har sålt ca 30 450:or och vi har haft detta problem med en maskin jag troor som only henke att det är ngn grad el så i hubben så att den inte gått på ordentligt på fabrik förrän du börjat köra och den satt sig.
Detta problem kan också uppstå om man kör och "ritar 8:or på asfalt"
Självklart ska detta vara garanti el "goodwill".
så gjorde då vi i allafall.
När det gäller framhjulslagret så är det ju inte de lagrena de har problem med men självklart garanti.
Och till hjulen så tror jag tyvärr att det kan bli problem då du inte har påtalat det förrän efter 100mil.
vi har fått ut en omg däck till en kund som påtalade detta efter 5 mil.
Detta då det normalt inte är garanti på gummi.
-
Ja jag vet att du sa det. Fattade dock inte förrän efter jag hunnit serva den ;) Fast just nu känns det skönt att den var "uppvisad" och servad på en aukt verkstad för 20mil sen så de kan gå i god för att skicket överlag är nästintill lika gott som när de hade den inne på service.. bara ifall ifall det skulle bli någon diskussion ang reparation på garantin.
Ja det kan nog mycket väl vara såsom du beskriver ang att hubben inte satt sig ordentligt eller liknande.
Nej inga 8:or på asfalt! Alldeles för rädd om maskin och däck för det och velat behålla den så nära nyskick som möjligt för att hålla andrahandsvärdet uppe inför ev framtida försäljning eller inbyte (visst har jag stått på i en kurva och inte släppt av när det kanat men inte stått still och burnat.. det ger mig inget mer än hål i plånboken)
Ja jag tycker också det är garanti ja.
Jaså ja det kanske är bakhjulslagren som brukar gå och framhjulslagren kanske brukar hålla bra ja.
Jo ang däcken så kan det ju bli problem som du säger. Kände ju en kraftig obalans så fort jag kommit hem och fått prova maskin ordentligt men försökte stå ut och försöka komma på vad det var. Trodde skivan var skev ett tag men sen tipsade en kompis om att jag skulle hissa upp den i framkant och ställa något plant under och nära däcket. När jag sedan snurrade på hjulet så gick det ju fritt 80% för att sedan hugga i föremålet jag ställt under på höger fram. På vänster framdäck var det ännu värre. Provade flera ggr med samma resultat. Jag trodde ITP var kanonfabrikat så däcken var det sista jag anade som kunde vara fel på.
Däcken skulle ju då kanske kunna vara en godwillsak om jag har en god portion tur då. Får se hur det går med dem då ;)
Mvh Joe
Som jagsa i en tidigare tråd 70mila är en service du kan göra själv då det är en enklare.
Vi har sålt ca 30 450:or och vi har haft detta problem med en maskin jag troor som only henke att det är ngn grad el så i hubben så att den inte gått på ordentligt på fabrik förrän du börjat köra och den satt sig.
Detta problem kan också uppstå om man kör och "ritar 8:or på asfalt"
Självklart ska detta vara garanti el "goodwill".
så gjorde då vi i allafall.
När det gäller framhjulslagret så är det ju inte de lagrena de har problem med men självklart garanti.
Och till hjulen så tror jag tyvärr att det kan bli problem då du inte har påtalat det förrän efter 100mil.
vi har fått ut en omg däck till en kund som påtalade detta efter 5 mil.
Detta då det normalt inte är garanti på gummi.
-
Senaste mailet till ÅF. Se mailtrafiken i början av tråden.
Mvh Joe
"Hej igen Tommy!
Ja hade du vart närmre i geografin så hade du haft maskin hos dig redan ;) Ja den var ju servad vid 70mil på Zetteam så det ska ju vara kollat. Det borde ju finnas möjlighet att jag får ersättning för mina utlägg om jag transporterar den upp till dig. Det är ju inte så att jag först vill vara i närheten av att dö i trafiken pga av bakhjulet lossnar och sedan vara utan min maskin i x antal dagar för att sedan köra den ca: 30mil till Borlänge för utredning av dig om huruvida det är en garantisak eller inte.. för att sedan vänta x-antal dagar på reparation och sedan ta en 60mila tripp ToT och hyra dyr kärra igen när maskin är klar. Det scenariot känns inte helt ok faktiskt. Men jag annars så skulle jag ju gärna vilja att du fick se den omgående men kan inte ta den utgiften och besväret för ett problem som jag egentligen inte ska behöva i en perfekt värld. På nåt sätt ska det ju gå att lösa men vi får hjälps åt så fixar vi detta!
Jag kollade med Zetteam och de har inte Dealy som generalagent. Men kan du kolla med Dealy om en firma i Karlstad kan ta emot mig med maskinen? Det finns en firma som heter Silverstone som har Dealy som generalagent i KD vet jag.
Ska jag maila Motorbiten om de har något förslag?
Jag tänkte vi kan grovplanera via mail så har vi en del gjort innan eventuellt möte eller annan åtgärd. Men om du vill höras så kan jag ringa dig eller vice versa?
Men det vore skönt att kunna bena ut saken något lite mer via mail om möjligheten finns.
Ps. Jag är nu i efterhand lite osäker på om hela bakaxeln verkligen är lös eller inte som jag beskrev i första mailet. Såg att bromsoket rörde sig fram och tillbaka men hörde att det kanske ska vara så av en kille? Jag ska dubbelkolla hur det ligger till med den saken. Det andra jag skrev stämmer dock.
Vänliga hälsningar,
Joe Hidén
-
Svar från ÅF ;)
Börja med att kolla Dealys Åf hur lång garanti de har,,, Motorbiten skriver 3 års garanti på blocket som de lovar på sina Dinli och de har sålt denna,,
Kan tyvärr inte ersätta transporter osv, köper du långtbort så blir det lång resa till reparation,
Som jag ser det så har service inte utförts rätt och då får du nog tillskriva lossnade bakhjulet din service man, glapp i bakaxeln borde vara muttern som håller
bromsskivan som släppt, ett vanligt Dinli fel som ska även det kollas vid service,
Kolla även om det verkligen är framhjulslagret som glappar, kan ev vara spindelleden som glappar eller muttern till spindelleden som sitter löst, även det ett vanligt Dinli fel ,
glapp i leder ska även det kontrolleras och åtgärdas vid service,,,,,så med andra ord behöver du nån som kollar över maskinen igen,,
Är spndelleden glapp beror det på hur mycket, är glapp redan som ny endel,,
Ett tips till är att kolla vilken olja de använt till motorn,, en del använder helsynthet och det rekomenderar inte vi, 10W40 mineral för mc motorer funkar perfekt.
Tommy
-
Det har blivit ett annat ljud i spisen inte samma gulli gull längre, det du kan göra är att fundera vilket sätt sparar du mest pengar på.
Lägga 1500 kr i bensin + kärra eller ta dom pengarna och lägga dom på delar istället.
Han har ju bara sagt att han ska titta på maskin inget är sagt om nån lagning än, vilket kan betyda att när du väl får maskin till honom så kanske inte han vill laga en då och då har du slängt bort ännu mer pengar.
Bara en tanke.
-
borde inte motorbiten ta tag i detta? för den e väl köpt där elle är ja helt ute och cyklar :dntknow:
kärra fixar ja åt dig joe så d e ju lugnt 8)
-
Det har blivit ett annat ljud i spisen inte samma gulli gull längre, det du kan göra är att fundera vilket sätt sparar du mest pengar på.
Lägga 1500 kr i bensin + kärra eller ta dom pengarna och lägga dom på delar istället.
Han har ju bara sagt att han ska titta på maskin inget är sagt om nån lagning än, vilket kan betyda att när du väl får maskin till honom så kanske inte han vill laga en då och då har du slängt bort ännu mer pengar.
Bara en tanke.
Nejdå det är ingen fara.. jag är allt medveten om "slingrandet". Åker inte upp dit utan ett löfte om gratis reparation ;)
Mvh Joe
-
borde inte motorbiten ta tag i detta? för den e väl köpt där elle är ja helt ute och cyklar :dntknow:
kärra fixar ja åt dig joe så d e ju lugnt 8)
Jag vet inte vem som ska stå för det ännu men det ger sig :) Den var såld ny på Motorbiten men jag köpte den som beg hos Tommys Motor i Borlänge med 32mil på mätaren.
Schysst av dig Nicklas ang kärran! Tack för stödet ;)
// Joe
-
e lugnt vettu bara du säger till ()p
-
Kanon det Nicklas ()p :)
Här är senaste mailet till ÅF. Lite mer rakt på sak nu. Får se om han svarar imorgon eller inte. Gissar på det senare ;)
Mvh Joe
Hej igen Tommy!
Jag tycker du ska ta ansvar då det faktiskt var du som sålde maskinen till mig. Hade du efterdragit de stora hjulaxelmuttrarna innan du sålde den till mig? Det borde ju ha gjorts då du sålde den med hjulbultspacers monterade. När vi pratade om de hjulbult-spacers som var monterade på min maskin, så menade du att det inte skulle vara några problem alls med dem. Den har gått på gata till cirka 96% och resten grusväg i min ägo, och det är ju en mild behandling i fyrhjulingsvärlden.
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
När jag frågade om garantin så lovade du mig ett halvårs garanti från dig och din firma personligen - utöver garantin från Dealy - som också gällde enligt dig. Det skulle inte vara några problem att höra av sig om det hände något sa du.
Så jag ska skylla på min service-man på Zetteam? Det låter ju som en tvist mellan dig och Zetteam om du beskyller dem för servicefusk? Men jag som kund ska väl inte behöva komma i kläm mellan er i den eventuella tvisten?
Jag har kollat med en annan ÅF för Dealy vad Dealy själva kräver ang serviceintervaller och han sa att kunden själv kan göra en service (olja/filter) vid 70mil för att sedan låta en aukt firma göra den "riktiga" servicen vid 100mil. Det betyder alltså att jag varit extra noga när jag gjorde en riktig service på en aukt firma vid 70mil. Och när den nu bara gått 92mil och egentligen skulle in på service vid 100mil så borde alltså hjulen ha suttit kvar ett tag till tycker jag.
Sedan nämner du saker som jag kan kolla själv på min maskin ang spindelleder och annat - men jag avvaktar med att pilla på maskinen själv känner jag.
Du tycker även att jag behöver någon som kollar över maskinen igen. Jag vill också att den ska kollas över men jag tänker inte betala för det och jag vill inte lägga min tid att hitta någon heller, för det ska inte behöva vara mitt problem tycker jag. Jag är nämligen kunden med den dyra avbetalningen på en nästan ny maskin som är köpt hos dig. Maskinen har ett garantifel som du som är min ÅF ska hjälpa mig att få ordning på gratis.
Ang oljan så använder de nog helsyntet mc-olja på Zetteam men så länge det inte står något om att mineralolja ska användas i serviceboken, eller att det uttryckligen krävs av garantiansvarig på papper (för att garantin ska gälla), så känns det inte som något problem för mig.
Du behöver nu ta reda på hur du ska lösa det här åt mig.
Vänliga hälsningar,
Joe
-
Riktigt bra skrivet Joe!! ()p
Om han inte inser att han borde göra nått efter det här så ska du anmäla honom till ARN (som sagt)...ska kolla upp nu om nån annan kan hjälpa dig med detta problem!
Detta e ju en skandal av Tommys Motor tycker jag! :knupple: han skyller bara ifrån sig :rtfm:
-
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
3-årsgaranti gäller -09:orna.
det är nytt för i år
-
Riktigt bra skrivet Joe!! ()p
Om han inte inser att han borde göra nått efter det här så ska du anmäla honom till ARN (som sagt)...ska kolla upp nu om nån annan kan hjälpa dig med detta problem!
Detta e ju en skandal av Tommys Motor tycker jag! :knupple: han skyller bara ifrån sig :rtfm:
Tack Anton!
Ja han är lite slingrig :) Men slingrar bäst som slingrar sist som det gamla ordspråket säger ;)
// Joe
-
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
3-årsgaranti gäller -09:orna.
det är nytt för i år
Ja han nämner det här ang 3års garanti hela tiden. Men jag vet inte varför, eftersom det faktiskt är ovidkommande i det här fallet.
Min maskin är en -08 med med ett års garanti som går ut till sommaren - och det vet min ÅF. (Jag tror det var till sommaren iaf. Ska kolla upp hur gammal den är)
Mvh Joe
-
Här är ÅF:s senaste mail ;D
" Hej
Maskinen var kollad vid leverans till dig,alla punkter kollade som de ska göras,provkörd och allt. Jag håller min garanti givetvis men
då måste det oxå vara en garanti, Som jag ser det har inte servicen utförts riktigt vid 70 mil eftersom då just dessa punkter skulle kontrollerats,
hade de då dragits åt så skulle du inte tappat hjulet eller näst intill,,
Jag tycker du ska oxå prata med service verkstaden, eftersom de inte verkar ha gjort rätt försig så får de väl nu tareda på eftersig ,eller hur..
Är du inte nöjd med mitt svar så får du prata med konsumentombudsmannen så får de bestämma vad att göra, skulle nog tro då att
din service verkstad får hjälpa dig eftersom de verkar ha ställt till det för dig.
För att garantin ska gälla ska service göras, om Dealy lovar nått annat så prata då med dom om garantin,tror knappast
de går med på nått sånt,vid utebliven service är det precis sånt här som händer..bara tråkigt för alla.
Och Motorbiten lovar garanti enligt sina annonser i 3år så är det väl en bra ide för dig att prova där,,
Säljs ett fordon ny hos mig tex så gäller garantin även efter ägarbyte och såld igen hos annan handlare under förutsättning
att fordonet skötts efter handbok och service intervall, det är väl normalt förfarande
Tommy "
-
Man undrar ju hur många mil man kan räkna med att grejerna sitter kvar, dessutom har ju maskinen servats enligt boken så jag fattar inte vad han surrar om..... Det är väl inte den enskilda serviceverkstan som ska stå för garantin på deras tvivelaktiga produkter, det är väl Dealy! Bara att hoppas på att alla som läser detta väljer rätt återförsäljare som dessutom säljer för rätt generalagent så att dessa oseriösa skojare får bita i gräset :whip:
-
Nää han skyller inte ifrån sig ;D
Jag gillar detta citat
...din service verkstad får hjälpa dig eftersom de verkar ha ställt till det för dig.
Vet han ens vad han snackar om?
Kontakta Konsumentombudsmannen i din kommun Joe! Iallafall om detta inte slutar!
-
Jag håller med Tommy i det här fallet.
Verkstan som utförde din 70mila service bör hållas ansvariga för detta, och inte Tommy som inte rört maskinen sedan han sålde den.
Jag tycker du ska vända dig till Zetteam om detta ärende, och se vad dom säger.
-
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
3-årsgaranti gäller -09:orna.
det är nytt för i år
Ja han nämner det här ang 3års garanti hela tiden. Men jag vet inte varför, eftersom det faktiskt är ovidkommande i det här fallet.
Min maskin är en -08 med med ett års garanti som går ut till sommaren - och det vet min ÅF. (Jag tror det var till sommaren iaf. Ska kolla upp hur gammal den är)
Mvh Joe
Japp jag förstår . men så att ingen annan får för sig och tror
-
Man undrar ju hur många mil man kan räkna med att grejerna sitter kvar, dessutom har ju maskinen servats enligt boken så jag fattar inte vad han surrar om..... Det är väl inte den enskilda serviceverkstan som ska stå för garantin på deras tvivelaktiga produkter, det är väl Dealy! Bara att hoppas på att alla som läser detta väljer rätt återförsäljare som dessutom säljer för rätt generalagent så att dessa oseriösa skojare får bita i gräset :whip:
Jag förstår inte varför du blandar in Dealy i det här fallet.
De har väl inte nekat ngt eller har jag missat ngt. :hmmm:
-
Felet uppkom väll inte i samband med service utan det är väll ett fabrikationsfel?
Lager som är slut efter 70mil låter som ett garantiärende för mig.
-
Man undrar ju hur många mil man kan räkna med att grejerna sitter kvar, dessutom har ju maskinen servats enligt boken så jag fattar inte vad han surrar om..... Det är väl inte den enskilda serviceverkstan som ska stå för garantin på deras tvivelaktiga produkter, det är väl Dealy! Bara att hoppas på att alla som läser detta väljer rätt återförsäljare som dessutom säljer för rätt generalagent så att dessa oseriösa skojare får bita i gräset :whip:
Jag förstår inte varför du blandar in Dealy i det här fallet.
De har väl inte nekat ngt eller har jag missat ngt. :hmmm:
Du borde ju veta att det är Dealy som importerar och därmed står för garantierna, eller har jag missat något :banghead:
-
Vilket tjafs om det här, och ändå är det joey som står med en dyr hjuling som inte går att köra med!! >:(
Tycker väl att generalagenten borde gå in och hjälpa till i detta ärendet, om inte annat så för lite goodwill, vilket jag hört att dom kan behöva.
Man kan ju faktiskt börja att fundera på om man ska köpa en Dinli nästa gång, speciellt om det är sånt tjafs om garantiärenden, på en iövrigt trevlig maskin, men det finns ju andra tillverkare av trevliga maskiner, till samma pris, och förhoppningsvis med bättre kundkänsla!
Jag trodde i min enfald att det bara va halvskumma importörer av kina maskiner som nedlät sej till att strunta i kunderna, och bara tänka på sej själva, och sina börsar
Stå på dej Joey, tråkigt att stå med en hjuling man inte kan köra med just nu när det börjar bli väder till det!
-
Hej gubbar :) :)
För att klargöra så har jag inte kontaktat Dealy = generalagenten, så ingen skugga ska falla över dem i den här saken. Som jag ser det så har min ÅF som sålt maskinen skyldighet att hjälpa mig. Om inte att stå för garanti reparationen så assistera med hjälpen att ta reda på vem som ska göra det. Nej jag tror inte heller att felet uppstod i samband med service. Jag servade ju den för tidigt så hjulen borde ju ha suttit kvar ett tag till ;D Tack för stödet Atvmorfar. Jag ger mig inte förrän maskinen är åtgärdad ()p
Mvh Joe
-
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
3-årsgaranti gäller -09:orna.
det är nytt för i år
3-årsgarantin gällande f.o.m -09 BRA!
det brukar finnas lite finstilt i detta typ. En ägare, ej för många mil, serviceintervaller.. Är det nggon som kollat upp detta??
mvh svenne
-
Jag lider med dej, och vet ju att vi drömde om Dinli när vi puttra runt på våra kinapuffar, och snacka mycket om att köpa en när läge och tillfälle gavs!
Hoppas det löser sej snarast så du får ut o gasa igen ()p
-
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
3-årsgaranti gäller -09:orna.
det är nytt för i år
3-årsgarantin gällande f.o.m -09 BRA!
det brukar finnas lite finstilt i detta typ. En ägare, ej för många mil, serviceintervaller.. Är det nggon som kollat upp detta??
mvh svenne
3-års garanti följer med maskinen oavsett antal ägare.
Under förutsettning att service sköts på auktoriserad verkstad enl serviceboken.
Inga antal mil gäller.
Men att tilläggas är att detta gäller ej slitage delar osv.
Sen så är det ju som så att tyvärr så har ju detta med garantier ofta blivit ngt av en jäkla följetång.
Självklart lider jag som alla andra om en kund blir drabbad av ett haveri oavsett vad som går sönder.
Men allt ÄR inte garanti oavsett importör så kan de inte godkänna alla garantianspråk.De har också en vinstdrivande rörelse.
Mig veterligt så har denna leverantör nästan aldrig nekat goodwill.
men det är inte samma som garanti ,goodwill är att kunden får delarna men får bet eller fixa jobbet själv.
Det vet jag med ex havererade motorer utan strypningar.Då finns det egentligen INGA garantier men det brukar gå som goodwill.
Men detta måste ju också ÅF trycka på om de aser att det ska gå under detta.
Precis så är det ju också inom motocrossbranchen där finns inga garantier utom Yamaha som har 2 månaders garanti. Om det händer ngt inom en rimlig tid så brukar man kunna få delarna men stå för jobbet själv.
Sedan så är det ju upp till oss Åf:are att ev bjuda på jobbet.Eller vara billig på det .
Men det jag menar är att detta med garantier är ett ganska missbrukat begrepp.
Ex: jag har bytt en Hubb på en maskin som goodwill jag har bytt en vinch på en maskin som goodwill.
osv.Utan kostnad för mig och kunden.
Det ligger ju även på mig som ÅF att tillfredställa mina kunder.
Detta med att neka garantier är ju inte så ovanligt i bilbranchen exvis.
Dit kommer man inte med krokig framvagn och hävdar garanti!
Missförstå mig ej jag syftar inte på detta ärende nu! Utan i allmänhet. :headbang: :headbang:
-
När jag träffade dig vid köpet av maskinen så nämnde du Motorbitens garanti och verkade tvivlande på att de verkligen stod för den långa garanti-tiden som de lovar, om jag tolkade dig rätt. Men nu vill du att jag ska kolla med dem om deras garanti gäller, som du själv tvivlar på menar du? Då skulle du kunna börja med att kolla med Motorbiten åt mig, eftersom du nämner att de kanske ställer upp.
3-årsgaranti gäller -09:orna.
det är nytt för i år
3-årsgarantin gällande f.o.m -09 BRA!
det brukar finnas lite finstilt i detta typ. En ägare, ej för många mil, serviceintervaller.. Är det nggon som kollat upp detta??
mvh svenne
3-års garanti följer med maskinen oavsett antal ägare.
Under förutsettning att service sköts på auktoriserad verkstad enl serviceboken.
Inga antal mil gäller.
Men att tilläggas är att detta gäller ej slitage delar osv.
Sen så är det ju som så att tyvärr så har ju detta med garantier ofta blivit ngt av en jäkla följetång.
Självklart lider jag som alla andra om en kund blir drabbad av ett haveri oavsett vad som går sönder.
Men allt ÄR inte garanti oavsett importör så kan de inte godkänna alla garantianspråk.De har också en vinstdrivande rörelse.
Mig veterligt så har denna leverantör nästan aldrig nekat goodwill.
men det är inte samma som garanti ,goodwill är att kunden får delarna men får bet eller fixa jobbet själv.
Det vet jag med ex havererade motorer utan strypningar.Då finns det egentligen INGA garantier men det brukar gå som goodwill.
Men detta måste ju också ÅF trycka på om de aser att det ska gå under detta.
Precis så är det ju också inom motocrossbranchen där finns inga garantier utom Yamaha som har 2 månaders garanti. Om det händer ngt inom en rimlig tid så brukar man kunna få delarna men stå för jobbet själv.
Sedan så är det ju upp till oss Åf:are att ev bjuda på jobbet.Eller vara billig på det .
Men det jag menar är att detta med garantier är ett ganska missbrukat begrepp.
Ex: jag har bytt en Hubb på en maskin som goodwill jag har bytt en vinch på en maskin som goodwill.
osv.Utan kostnad för mig och kunden.
Det ligger ju även på mig som ÅF att tillfredställa mina kunder.
Detta med att neka garantier är ju inte så ovanligt i bilbranchen exvis.
Dit kommer man inte med krokig framvagn och hävdar garanti!
Missförstå mig ej jag syftar inte på detta ärende nu! Utan i allmänhet. :headbang: :headbang:
LÅTER BRA!
jag kör nu med Kymco MXU500, de har på pappret 3års garanti./ MEN -max miltal är 1000mil och gäller enbart första ägaren...
Dessa mil rullade jag bort på ca 18månader..alltså 3`året är borta.. Bra för vissa , sämre för andra!
Dinlis 3 år TUMMEN UPP ()p ()p ()p
-
Ja det verkar som ingen vill ha ett bra varumärke här i detta land.. man köper en ny dinli och hoppas på många problemfria mil.. vad händer, jo man får byta lager å spindelleder redan efter 100 mil..så var det med min.. det jag vill ha sagt med det här är att om det nu är tveksam kvalitet på vissa komponenter så tycker jag att återförsäljare och importören ska samarbeta för att hålla kunderna glada å positiva till märket..oavsett vem som har sålt den eller servat den.. min åsikt.. hoppas det löser sig för dig
-
Atvmorfar: Tack ()p Lid inte :) Ut och gasa med din pärla och lägg upp några nya foton :headbang: :headbang:
Husky: Tack så mycket! Jag håller med dig fullständigt. Vi får hoppas att de bra Åf:arna får ta över fullständigt en dag. Tills dess får vi hoppas att de dåliga Åf:arna gör sig själva arbetslösa så snabbt som möjligt.
Mvh Joe
-
Nytt mail till ÅF (nedan):
Hej Tommy!
Jag har ett antal frågor baserade på ditt senaste mail.
Du anger att du hade kollat maskinen innan leverans och kollat alla punkter. Exakt vilka punkter gick du då igenom och vilket dokument hittar du dem på? Har du ett eget serviceprotokoll som du går igenom på dina maskiner och kan du sända en kopia på det?
Du anger att du håller din garanti men menar att det här inte är en garantisak, så då är min fråga. Är du villig eller ovillig att undersöka om min trasiga maskin (inköpt hos dig) är en garantisak?
Du påstår att servicen inte utförts riktigt vid 70mil. Jag har serviceboken i min ägo. I serviceboken så har mekanikern på Zetteam bockat i både rutan för "bultar och skruvar", och kontroll "hubbar" samt även bockat för "swing, bakaxel(lager)". Zetteam har även satt sin stämpel i boken som en form av kvitto på utförd service. Här har jag två följdfrågor: Vill du att jag sänder över mailhistoriken mellan oss till Zetteam så de får bemöta din anklagelse själva? Fråga två är hur du ställer dig till det faktum att jag servade maskinen 30mil innan den 100mila service som Dealy kräver för att hålla sin garanti, vilket medför att maskinen faktiskt har 8mil kvar till 100mila servicen?
Vidare så föreslår du att jag ska ta kontakt med konsumentombudsmannen. Då kan jag fråga dig om det inte är bättre för oss båda att du tar ditt ansvar som seriös ÅF, och hjälper mig att få ordning på min maskin?
Sedan har du ett nytt påstående som är märkligt. Jag citerar dig (taget ur en mening): " ..vid utebliven service är det precis sånt här som händer ". Här verkar det som du har en ny teori om att service inte utförts alls. Tolkar jag dig rätt då?
Du upprepar att Motorbiten har annonser där de lovar 3års garanti. Du berättade för mig att min maskin hade ett års garanti när vi såg varandra, så det kanske är lite ovidkommande att nämna att de har 3års garanti hela tiden?
Du tar slutligen upp din egen policy ang garanti och jag citerar dig:
" Säljs ett fordon ny hos mig tex så gäller garantin även efter ägarbyte och såld igen hos annan handlare under förutsättning att fordonet skötts efter handbok och service intervall, det är väl normalt förfarande "
Följdfrågor från mig måste då bli. Eftersom jag köpte min maskin begagnad med 32mil på mätaren hos dig så gäller alltså inte din garanti? Jag frågade dig speciellt om din egen garanti på maskinen när jag var hos dig och köpte Dinlin. Jag frågade dig.. - Vad händer om motorn går sönder efter några mil. Du svarade: " Då är det nog jag som åker på det" .. Sedan frågade jag - Så det är inga problem att höra av sig om något händer? .. Du svarade.. " Det är inga problem"
Nu är alltså den stunden här att jag hör av mig och har problem med maskinen. Det du lovade var ju att säga ” Det är inga problem” så nu väntar jag bara på att du håller ditt löfte. Detta speciellt med tanke på att maskinen är mycket välvårdad och till och med servad för tidigt hos en aukt. mc-verkstad.
Så jag frågar igen hur du ska du lösa saken så min maskin blir åtgärdad utan kostnad för mig? Om du ger löfte om att laga maskinen åt mig på garantin medan jag väntar, så kan jag transportera maskinen de 60 milen tot till dig. I annat fall så kan du hjälpa mig genom att ta de nödvändiga kontakterna för att överlåta garantireparationen på ett företag i närheten av mig.
Det är klart att du vill göra rätt för dig Tommy. Jag kände att du verkade vara en bra kille med en seriös firma senast, så nu är det bara att vara den där ärlige, rättvise Tommy med sin seriösa och kundvänliga motor-firma som jag är säker på att du vanligtvis är. Låt inte en simpel sak som att en kund vill ha en garantisak åtgärdad förstöra din vision om att hålla en god service för dina kunder och samtidigt hålla dem nöjda. Nöjda kunder ger bättre vinst i långa loppet än missnöjda. Nöjda kunder ger dig bra reklam vilket ger dig de högre vinsterna till slut.
Så Tommy - anta att saken är en garantisak (vilket den är) och ge mig ett löfte om att reparera maskinen utan kostnad för mig som kund. Jag kommer upp till dig med maskinen isåfall. Om du anser att Zetteam inte gjort sitt jobb så tar du upp den saken med dem och låter inte din kund hamna i kläm, utan du tillgodoser din kunds behov främst och gör det enda rätta.
Trevlig helg,
Joe Hidén
-
Åk till Zetteam och påpeka att dom gjort fel istället för att hacka sönder Tommy... de är ju för fan efter servicen som de hände och på dom punkter som dom bockat för i boken. Alla kan göra misstag, dom kanske slarvade den här ggn.
-
Åk till Zetteam och påpeka att dom gjort fel istället för att hacka sönder Tommy... de är ju för fan efter servicen som de hände och på dom punkter som dom bockat för i boken. Alla kan göra misstag, dom kanske slarvade den här ggn.
Jag noterade din åsikt första gången och beaktar den. Att jag skulle "hacka sönder" Tommy håller jag dock inte med om och inte heller att det hände efter servicen. Det var lite drygt 20 mil efter servicen och kan inte se det direkta sambandet mellan en service som är för tidigt utförd och att mitt bakhjul trillar av. Att jag skulle åka till Zetteam och anklaga dem för att ha orsakat garantifelen på min maskin är inte något jag kommer att göra. För det första så vore det troligtvis helt fel och för de andra så skulle Zetteam påpeka att de (som du nämner) faktiskt har bockat av de punkterna = utfört dem. Förmodligen så skulle de tycka att jag inte vore riktigt klok också, och det är väl ingen image som jag strävar efter direkt ;) Hade det varit tomt i rutorna för de olika servicepunkterna så hade det kanske varit nån chans att de tabbat sig, men i det här fallet är det väldigt långsökt. Nu menar jag inte att vara otrevlig mot dig i det som jag skrivit och hoppas att du kan förstå att jag inte tycker att det är direkt kul att ha en trasig maskin i garaget när alla andra är ute och gasar och har kul. Du får gärna kommentera igen men får gärna vara lite mer saklig och kanske inte påstå saker som att " de är ju för fan efter servicen som de hände " och ge mig order om att åka till Zetteam och anklaga dem för saker som inte är troliga. Eller ja.. jag ska inte föreslå vad du ska skriva med närmare eftertanke.. det är ett fritt forum.. du får skriva vad du vill och hur du vill så ska jag svara dig om vad jag anser om saken. Ha det fint och återkom gärna med dina synpunkter ()p
Mvh Joe
-
Jojo jag är med på noterna.
Men om de är garantifel på maskin så varför har du inte hört dig för med generalagenten, dealy väl?
Du kan ju även höra dig för med motorbiten som sålde maskin första gången.. men ja i det stora hela om det är ett garantifel och inte en tabbe med 70mila servicen som orsakade problemen så kan jag nog va beredd på att hålla med om att Tommy skulle kunna fixa det här.
Jag tycker allting verkar lite luddigt när de kommer till garantiärenden, vem ska göra vad osv.
Egentligen skulle väl din lokala firma kunna fixa oxå när de gäller garanti jobb, då borde väl firman få betalt för grejjerna? Lager osv i det här fallet.
-
Leander! Skönt att du ser det lite mer från mitt håll nu :headbang:
Jo det är väl kanske nästa steg att höra med Dealy och jag känner att Tommy kunde ha erbjudit sig att höra sig för med Dealy eller kanske Motorbiten (om det är rätta stället). Bara att erbjuda sig till någon sorts hjälp som inte är jobbigt för mig som kund vore ju perfekt. Istället känns det som han vill ta avstånd och vill försöka avsluta kontakten med sin kund. Det är ju svårt för oss som köper maskinerna att veta exakt vilket ställe som är det rätta att vända sig till när vi får problem. Säljaren som jobbar med att sälja motorfordon på en firma borde ju åtminstone kunna försöka ta kontakten åt oss på rätt ställe, och förklara kundens problem, så vi känner att vi har lite stöd om vi ska prata med t ex generalagenten. Det är ju bra om dom har en referens när man dyker upp så de vet vem man är och vilket problem man har, så man slipper dyka upp ur det blå med en trasig maskin. Det är ju luddigt som du säger men jag tror en bra ÅF kan hjälpa kunden att inte känna så. (Inte sagt att Tommy är en dålig ÅF för det. Det återstår ju att se)
Ja det bästa för mig vore ju om en lokal firma kunde få uppdraget att laga maskinen och få betalt för jobbet.
Sen antar jag (men gissar bara) att en ÅF som Tommy har någon sorts försäkring som täcker ifall det blir fel på en maskin som han sålt. Jag förstår inte riktigt varför han inte vill hjälpa till ifall han ändå inte behöver belasta sitt eller sin firmas konto?
Vi får se vad han skriver som svar imorgon så kanske en del frågetecken kan bli besvarade ;)
Mvh Joe
-
Senaste svaret från min ÅF!
Mvh Joe
du har mina svar redan i mailen,, beskylla mig för att inte kollat maskinen är helt onödigt om din service man gjort kollen/70mila servicen igen och
fel uppstått,om han kollat det så satt de fast då enligt honom,ansvaret ligger då hos honom.
Garanti gäller inte vid utebliven service eller liknande.
Nu svarar vi inte på fler mail med upprepade frågor,När du har nått nytt att komma med så är du välkommen förfrågning,
läs tidigare mail allt finns nog där
Tommy
-
Det svaret lät ju lite förvirrat! :hmmm: Du hade väl gjort servicen innan den skulle egentligen, men varför säjer han då att garanti inte gäller vid utebliven service??
Och om det va helt och allt va bra vid service, är det ju uppenbart något annat som varit fel, typ fabrikationsfel, materialfel, eller liknande, då man tycker att garantin borde gå in, annars finns det ju ingen anledning att ha garanti överhuvudtaget!!! Underligt, eller jag som missuppfattat nåt :hmmm:
-
Det svaret lät ju lite förvirrat! :hmmm: Du hade väl gjort servicen innan den skulle egentligen, men varför säjer han då att garanti inte gäller vid utebliven service??
Och om det va helt och allt va bra vid service, är det ju uppenbart något annat som varit fel, typ fabrikationsfel, materialfel, eller liknande, då man tycker att garantin borde gå in, annars finns det ju ingen anledning att ha garanti överhuvudtaget!!! Underligt, eller jag som missuppfattat nåt :hmmm:
Rena arkiv-x känslan ;) Ja underlighets-faktorn är hög min vän ()p Nej du har nog inte missförstått någonting, din analys stämmer precis med mina upplevelser :)
Mvh Joe
-
Sådana är dom när man väl har handlat... :knupple:
-
Kan du inte kontakta arn och få råd ifrån dom vad som gäller angående garantin?
-
jag har iallafall kommit till insikt att jag har haft en väldigt bra åf när jag hade strul med min dini..hjälpte mig utan någe trassel.. det verkar som de vill slippa ifrån ansvaret för din hoj..bra att sånt här kommer fram som en hjälp för framtida ev spekulanter hos denna firma.. :banghead: :banghead:
-
Skicka en länk till denna tråden till Tommys motor. Kanske blir lite annan ton från dem när de ser hur många som läst här för den är ingen vidare bra PR. Tror även att de inser att många potentiella framtida kunder hänger på detta forumet och de vill säkert att det ska fortsätta vara så
-
Jag tror nog att Tommy redan läst allt i denna tråden.....
Jag tror även att generalagenten läst :whip:
-
är det inte lättare att ringa å prata med han iställe? så går det ju alltid att ställa på han lite mer..
ja e glad att ja har så bra åf som ja har :) bara å ringa å säga va som hänt å komma dit med grejera :)
-
Det bästa om det skall drivas vidare att ha allt på mail. På telefon är det ord mot ord, och svårt att bevisa vem som sagt vad osv...
-
Gabber: Jo ARN är nog nästa anhalt som du säger ;)
husky: Gött om nån blir hjälpt av min tråd ()p
windigo: Tanken har slagit mig att sända länken till honom i konstruktivt syfte.. alltså att han tänker om och försöker assistera på något vis istället för att säga upp kontakten :) Men kanske som LAHA säger nedan ;)
LAHA Ja det kan ju mycket väl vara så :)
GummiGunnar Du har det bra du Nicklas ()p Skulle nog vart samma resultat via tele till slut och då hade jag inte haft det dokumenterat.
zupe Ja håller med dig.. det bästa är ju att ha allt på papper vid såna här tråkigheter.
Ha det fint gubbar!
// Joe
-
Ja de hela är ju en aning förvirrande.
Jag köpte min maskin hos tommy och har en kompis som kört dinli som oxå hade med Tommy att göra. Tommy är enligt mig en förbannat trevlig kille som verkar väldigt hjälpsam..
Jag tror ingen ÅF är direkt villig att ta på sig ett jobb som dom inte får betalt för när dom själva inte sålt maskinen som ny, och de är nog där skon klämmer även i detta fall.
Har du mailat Motorbiten och hört med dom om det här? Dom kanske är mer på hugget med tanke på att dom sålt maskinen från första början, lika bra å höra runt lite nu när Tommy sagt sitt.
-
Ifall någon generalagent eller Tommys motor läser denna tråd;
Funderar på att handla 4 hjuligt. Kommer INTE köpa Dinli, och framför allt inte av Tommys Motor! 1 presumtiv kund förlorad, bra jobbat!
(Helt sjukt hur de kan svina såhär mot dig! Tommy borde säga "-Självklart ringer jag ett par samtal och kollar upp det här, så hörs vi slutet av veckan och får detta problem ur världen")
-
Det kan vara ide att ta kontakt med komsumentvägledarenidin kommun, läs gärna i konsument köp lagen där står vad som gäller vad vilka tider osm gäller och vem som ska bevisa vad. det är den som gäller inte enbart ÅF´s garantier.
Garantier är ofta en stort +
Men dom ger också en hel del problem när ÅF hänvisar till Varumärkets garantier vid fel på varan, istället för det du har rätt till enligt konsumentköplagen.
Läs gärna och tryck sedan på rätt punkter samtalen.
-
Tänker inte handla av Tommys motor efter har läst detta. Orkar inte med företag som skiter i sina kunder.
-
Ja de hela är ju en aning förvirrande.
Jag köpte min maskin hos tommy och har en kompis som kört dinli som oxå hade med Tommy att göra. Tommy är enligt mig en förbannat trevlig kille som verkar väldigt hjälpsam..
Jag tror ingen ÅF är direkt villig att ta på sig ett jobb som dom inte får betalt för när dom själva inte sålt maskinen som ny, och de är nog där skon klämmer även i detta fall.
Har du mailat Motorbiten och hört med dom om det här? Dom kanske är mer på hugget med tanke på att dom sålt maskinen från första början, lika bra å höra runt lite nu när Tommy sagt sitt.
Åhtusan ja det är ju bra att det blir nyans i tråden med inlägg där Tommy varit bra oxå. I mitt enskilda fall så är jag ju inte nöjd förstås men om han varit bra mot er så är ju det en bra grej ()p
Ja det är svårt att veta varför men det ligger nog något i det du säger att han får bekosta själv och att det är därför han inte vill, men många frågor har jag som jag inte förstår runt hans ställning.
Ja det är en bra idé att maila dem. Det ska allt lösa sig på nåt vänster detta!
Mvh Joe
-
Ifall någon generalagent eller Tommys motor läser denna tråd;
Funderar på att handla 4 hjuligt. Kommer INTE köpa Dinli, och framför allt inte av Tommys Motor! 1 presumtiv kund förlorad, bra jobbat!
(Helt sjukt hur de kan svina såhär mot dig! Tommy borde säga "-Självklart ringer jag ett par samtal och kollar upp det här, så hörs vi slutet av veckan och får detta problem ur världen")
Hejsan! Jag tycker du helt lugnt kan köpa en Dinli 450.. gillar dem skarpt.. mkt kräm för pengen ()p (men visst hade jag vart rik så hade jag ju haft en turbo raptor såklart :) ) men kolla runt lite och hör efter vilka ÅF:s som är bra så finns de allt. Det är ju tyvärr de dåliga som märks mest medan de bra får lida och fortsätta vara bra utan att nån direkt märker det. Men tror ändå de hjälpsamma Åf:arna har mest på bankkontot till slut så fortsätt vara bra ni Åf:s som är det :headbang:
Ja den attityden som du beskriver hade ju varit klockren.. det är ju för det första steget med en visad omtanke från en ÅF och att de visar att de bryr sig som räknas i mångt och mycket.
Mvh Joe
-
Det kan vara ide att ta kontakt med komsumentvägledarenidin kommun, läs gärna i konsument köp lagen där står vad som gäller vad vilka tider osm gäller och vem som ska bevisa vad. det är den som gäller inte enbart ÅF´s garantier.
Garantier är ofta en stort +
Men dom ger också en hel del problem när ÅF hänvisar till Varumärkets garantier vid fel på varan, istället för det du har rätt till enligt konsumentköplagen.
Läs gärna och tryck sedan på rätt punkter samtalen.
Tack för tipsen ()p Will do.. helt klart bäst att läsa på en del innan man börjar strida ;)
Mvh Joe
-
Jag har nu sett den här tråden bland senaste inläggen ett bra tag och nu känner jag mig föranled att lägga mig i.
jag vill inte ta mig den extra orken att ta maskinen till ett ställe med för mig okända mekanikers där min maskin kan busköras eller så.
)
Du förolämpar hans mekaniker utan anledning, helt onödigt! Eller missförstår jag? Är det inte Tommys mekaniker du menar?
Jag undrar även om jag får utlägg för hyra av kärra samt bensinkostnad till och från Karlstad (12mil t o t från Säffle)?
Det här är ju helt uppåt väggarna! Köper man en maskin långt bort så får man stå sitt kast! Ska jag annars om jag köper en maskin 5 mil bort också ha ersättning för mina utlägg i samband med garantiåtgärd?! Var skall gränsen dras?!
Du får trots allt ett respektabelt svar från Tommy där han anser att du kan ta dit den men att han inte kan stå för resekostnaderna (helt begripligt).
I det här läget har du en öppning, man vet ju inte vad som händer när han tittar på maskinen men det finns i alla fall en chans att det löser sig.
Du väljer då att fokusera på resekostnaderna och börjar dra in en massa andra saker i ärendet. Du verkar ju anse att det är Tommy som är den som skall stå för det så varför börja dra upp en massa andra aktörer?!
Du skulle ha bitit i det sura äpplet och åkt dit med maskinen.
Nu har du jiddrat så mycket att den lösningen känns avlägsen.
Du borde ha ringt, så mycket lättare att ta det över telefon och undvika de missförstånd som så lätt uppstår i mailkonversationer.
Det finns ingen perfekt värld!
En konsument måste också stå för sina handlingar!
En näringsidkare kan inte ställa upp på orimliga krav för goodwillens skull speciellt inte för en engångskund. Det finns psykologi i allt.
Jag har inget med Tommys att göra har aldrig handlat där men jag skulle inte baserat på detta ärende dra mig för att göra det.
-
Känns som att du blivit stående mellan Tommy´s motor som sålde maskinen och kille som gjorde servicen.
Enligt konsumentköplagen är det Tommy´s motor som har ansvaret eftersom han sålt maskinen.
Om kille som gjort din service på maskinen har gjort fel är det en kostnads fråga mellan Tommy´s motor och honom.
Enligt konsumet sköplagen har du också rätt till erstättning vi transport till och från ÅF vid fel.
Det är bara att läsa lag texten.
Jag föreslår att du kontaktar en komsument ombudsman för hjälp, vare kommun har en egen.
-
Det verkar som Du har rätt i det du säger Gregenmo att säljaren skall stå för resekostnader vid garantiärende.
http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/129/ (http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/129/)
I mina ögon helt obegripligt. Vem vågar sälja nåt till en långväga kund då?!
Handlare har väl inte så höga marginaler att de kan stå för resekostnader hit och dit över landet?! 16:-milen á 60 mil (eller vad det nu var) bli ju nästan 1000 spänn och sedan skall den repareras också.
Jag kan bara säga att jag skulle inte kräva reseersättning för resa i garantiärende. Jag köpte min maskin 50 mil bort och jag skulle inte komma på den tanken.
Jag tycker ändå att detta ärende kunde ha hanterats på annat mera framgångsrikt sätt av TS. Jag anser att man inte bara kan kräva, det måste finnas ett samspel också.
-
Jag håller med dig om att ett samspel oftas är bäst för båda parter, dock är lagstiftningen bra att luta sig mot.
Många har ju en tendens till att slå ifrån sig väldigt lätt ibland.
jag vill inte säg du eller bää i detta fal. utan mer tipsa om vart man kan lösa mer.
en kontakt med en Konsumentombudsman eller kvinna ::) ska ofta hjälpa till att medla i situationen.
Det verkar som Du har rätt i det du säger Gregenmo att säljaren skall stå för resekostnader vid garantiärende.
http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/129/ (http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/129/)
I mina ögon helt obegripligt. Vem vågar sälja nåt till en långväga kund då?!
Handlare har väl inte så höga marginaler att de kan stå för resekostnader hit och dit över landet?! 16:-milen á 60 mil (eller vad det nu var) bli ju nästan 1000 spänn och sedan skall den repareras också.
Jag kan bara säga att jag skulle inte kräva reseersättning för resa i garantiärende. Jag köpte min maskin 50 mil bort och jag skulle inte komma på den tanken.
Jag tycker ändå att detta ärende kunde ha hanterats på annat mera framgångsrikt sätt av TS. Jag anser att man inte bara kan kräva, det måste finnas ett samspel också.
-
Välkommen att lägga dig i conman!
I det första du citerar så menar jag inget negativt mot Åf:en i fråga(han har nog ingen mek heller) utan frågorna är om jag får ta maskin till en mer närliggande firma och den andra frågan är om jag får välja ett ställe som jag vet är bra så jag kunde ordna med saken direkt. Lite dåligt formulerat av mig där. Att jag frågar detta har vid det tillfället en bakgrund i att jag var chockad efter upplevelsen av att inse vad som kunde ha hänt mig när jag kände på hjulet efter att ha färdats med msk i trafik.
Nästa citat du tagit ang ersättning för transport är bara en enkel fråga och inget krav från min sida.
Jag visste inte i det läget om det var en direkt öppning med en så vag formulering. Jag vågade inte åka upp och riskera bli nekad på plats och då förlorat både transportkostnad och tid så jag ville få klarare besked innan jag åkte upp.
Om du läser mailen så har jag en rad konstruktiva lösningar på problemet och föreslog även telefonkontakt. Du conman verkar föredra att skriva själv eftersom du inte bett mig om mitt telefonnummer (skojar med dig här :) )
Nej jag har inte haft några orimliga krav utan bara frågor och försökt ange lösningar som passar oss båda - men annars så håller jag med dig ang att näringsidkare inte bara kan ge bort sina produkter det är en självklarhet.
Det är bra med nyanser och olika åsikter i den här tråden. Det finns personer som skrivit som är både för och emot nu vilket är sunt. En debatt är i grunden god och ger möjligheter till att utveckla och fundera kring ett ämne så kan vi dra våra egna slutsatser när vi fått grepp om frågan.
Mvh Joe
Jag har nu sett den här tråden bland senaste inläggen ett bra tag och nu känner jag mig föranled att lägga mig i.
jag vill inte ta mig den extra orken att ta maskinen till ett ställe med för mig okända mekanikers där min maskin kan busköras eller så.
)
Du förolämpar hans mekaniker utan anledning, helt onödigt! Eller missförstår jag? Är det inte Tommys mekaniker du menar?
Jag undrar även om jag får utlägg för hyra av kärra samt bensinkostnad till och från Karlstad (12mil t o t från Säffle)?
Det här är ju helt uppåt väggarna! Köper man en maskin långt bort så får man stå sitt kast! Ska jag annars om jag köper en maskin 5 mil bort också ha ersättning för mina utlägg i samband med garantiåtgärd?! Var skall gränsen dras?!
Du får trots allt ett respektabelt svar från Tommy där han anser att du kan ta dit den men att han inte kan stå för resekostnaderna (helt begripligt).
I det här läget har du en öppning, man vet ju inte vad som händer när han tittar på maskinen men det finns i alla fall en chans att det löser sig.
Du väljer då att fokusera på resekostnaderna och börjar dra in en massa andra saker i ärendet. Du verkar ju anse att det är Tommy som är den som skall stå för det så varför börja dra upp en massa andra aktörer?!
Du skulle ha bitit i det sura äpplet och åkt dit med maskinen.
Nu har du jiddrat så mycket att den lösningen känns avlägsen.
Du borde ha ringt, så mycket lättare att ta det över telefon och undvika de missförstånd som så lätt uppstår i mailkonversationer.
Det finns ingen perfekt värld!
En konsument måste också stå för sina handlingar!
En näringsidkare kan inte ställa upp på orimliga krav för goodwillens skull speciellt inte för en engångskund. Det finns psykologi i allt.
Jag har inget med Tommys att göra har aldrig handlat där men jag skulle inte baserat på detta ärende dra mig för att göra det.
-
Bra svar joey. Det är ju du som vet bäst hur du ska hantera ditt eget ärende. Jag kände mest att kritiken blev ensidgt mot Tommys motor och jag hade lite invändningar därvid.
Det är alltid svårt att tolka andemeningar i skriven text men jag tolkade det som om att du krävde ersättning för resan (att det var ett "måste") och trots att jag nu vet att man tydligen har rätt att göra det så har jag svårt att se att man kommer nånstans i verkligheten med såna krav.
Jag vet inte vad jag ska säga mer men Du har en bra inställning här på forumet som klarar av att bemöta typ mina inlägg på ett korrekt sätt. All heder!
-
Bra svarat och snyggt skrivet ()p sån inställning till ev kritik skulle alla ha. då skulle forumena vara betydligt trevligare i stället för att man bara läser om smutskastning och annan negativitet...
-
Tjenare conman!
Tack för berömmet det blev jag glad för ()p
Ja jag tycker det är bra att du invänder och ifrågasätter när du ser något som inte känns ok. Jag kan se den problematiken du ser: att det blev ensidigt ett tag. Kanske är något bättre balans nu när du och några till har sagt ifrån - men om det finns mer lösningar så får ni du/(ni som läser) hojta till.
Jo jag hade väl i minnet nånstans att en kund kan få ersättning för transporter. Så därför ville jag fråga om det och helst ville jag ju även att jag skulle slippa den utgiften om möjligheten fanns.
Tack och bock igen! Det var fint av dig detta :)
Mvh Joe
Bra svar joey. Det är ju du som vet bäst hur du ska hantera ditt eget ärende. Jag kände mest att kritiken blev ensidgt mot Tommys motor och jag hade lite invändningar därvid.
Det är alltid svårt att tolka andemeningar i skriven text men jag tolkade det som om att du krävde ersättning för resan (att det var ett "måste") och trots att jag nu vet att man tydligen har rätt att göra det så har jag svårt att se att man kommer nånstans i verkligheten med såna krav.
Jag vet inte vad jag ska säga mer men Du har en bra inställning här på forumet som klarar av att bemöta typ mina inlägg på ett korrekt sätt. All heder!
-
Upplösningen :sunny: :sunny: :sunny:
Jag är väldigt glad att meddela att saken verkar ha löst sig på ett enastående sätt :headbang: Jag förstod först inte vad som var på gång när en kille här på forumet tog kontakt med mig och erbjöd sig att hjälpa mig med maskinen ifall det skulle köra ihop sig för mig.
Han visade sig jobba för företaget A-Motor i Norr och erbjöd sig att ta kontakt med Dealy för att undersöka ifall de kunde hjälpa mig. Sagt och gjort så drog han i några trådar och ringde säkert några samtal till Dealy för att sedan meddela mig att det var stor chans att jag skulle få hjälp med maskinen!
Representanten (samme som nämns ovan) från A-Motor i Norr ringde upp mig och pratade norrländska med mig men jag förstod ändå allt han sa ;) ;) Det han ville säga var att Dealy var informerade ang maskinen och att de sagt att de ville hjälpa mig. Han lät mig även förstå att jag kunde välja en firma i närheten av mig och jag föreslog då Silverstone Motor i Karlstad. "Ja vad bra då ber jag Dealy att maila dem så är det bara att ringa dem och höra när de har tid" sa den norrländske frälsaren och det klingade som ljuv musik i mina öron ;D
När jag senare ringde upp Silverstone så hade de fått mailet från Dealy och en vänlig röst berättade att jag kunde få komma med maskinen på tisdag nästa vecka (nu efter påskhelgen) så skulle de kolla vilka fel som fanns och beställa delar för garanti-jobb efter detta.
Så nu går jag och väntar på att det ska bli tis så maskinen får nöta asfalt igen :sunny:
Vad ska man säga om detta. Det är svårt att uttrycka vad glad jag är för den här lösningen :) Så skönt att slippa att tänka på hur jag skulle få ordning på maskinen igen och tacksam att A-Motor i Norr och Dealy ville ta tag i problemet och försöka hjälpa mig så fint.
Det ger ordet service en ny innebörd och man blir ju förvånad över hur hjälpsamma människor det finns när det krisar. Att utan att ens ha blivit tillfrågade har de viljan ställa upp för att laga en maskin som de kanske inte egentligen har ansvar för! Det är ju helt strålande :sunny: Det finns nog inte många företag som kan slå den känslan för service som Dealy och A-Motor i Norr visar genom det här!
Jag kan bara säga att jag är djupt tacksam och vill genom det här ge alla inblandade på Dealy och A-Motor en stor eloge ;) Hoppas ni får lite reklam genom det här så har jag gjort något litet i gengäld. Det borde ju till stor del visa att det inte finns några större risker med att köpa en Dinli 450 och hoppas att fler än mig får njuta av dessa maskiner pga av er hjälpsamhet ()p
Tackar så hjärtligt!!
Mvh Joe
-
Tycker gott vi kan nämna Robert "Ironman" vid namn, det är han värd, skönt att det får en lösning ()p
-
Ironman For President!
Bra att det löste sig Joe!
-
kul för dig att det finns åf som bryr sig om sina kunder..så ska det ju vara..så säljer man mer varor. det kunde ju din åf ha gjort åt dig lika gärna,tagit kontakt med dealy å fixat det åt dig..som sagt det finns bra å dåliga människor överallt i samhället..kul att det fixade sig till slut,, :headbang: :headbang:
-
Kul att se att det finns människor som kan vara snäll & hjälpa till !
Det är guld värt för den som får hjälpen & för den som hjälper med !
kanon Ironman ! :headbang:
-
Imponerande att det finns lika snälla människor som mig :)
-
Måste kännas fint att suga på den karamellen över påsk, A-motor rockar :headbang:
Men man undrar ju varför Tommy´s-motor inte ens ville ringa de samtalet.
-
Det är kanon att det löst sig för dig, snacka om att din hjälpande hand gett dig en GLAD Påsk nu då.
-
Fy fan va gött Joey! Konstigt att inte Tommy kunde fixat d, och fått lite bra reklam samtidigt :hmmm:
Nåja, detta får ju en att tro på ÅF igen, gäller tydligen bara att hitta dom rätta, och det är kanske inte så lätt ;)
Nu vågar man kanske fundera på en Dinli nästa gång det är tid för en ny maskin, och faktiskt så gick Dealy upp några pinnhål hos mej åxå ()p
Hoppas allt löser sej nu till det bästa så du kan ut o jaga bävrar igen i den värmländska urskogen med din racermaskin!! ;D ;D
-
Rackelsmurf Ja det var väldigt skönt att det löste sig och all heder åt den blygsamme hjälten som gjorde det här möjligt ()p ()p (får se om han vill träda fram själv sen men bra gissat av dig Rackelsmurf ;) )
Anton Jag säger det samma!! Ironman Rules :headbang: :headbang: (om det nu är Ironman då? ;) ;) )
husky Tack så mycket :) :) Jag håller med dig ;)
Easos Verkligen storartat gjort :sunny: Guldmedalj till den här norrländske gudomen ;) ;)
beavlon Tur att ni finns ;D
Andreas77 Ja den påskaramellen är bättre än ett påskägg att suga på :) Japp A-motor rockar och även Dealy då för en skönt cool okonventionell lösning! Fantastiskt!! :headbang:
Gregemo Ja det kan man verkligen snacka om att jag fått en Glad Påsk :sunny: Tack för dina konsument-tips tidigare oxå ;) ;)
atvmorfar Ja nu blir det ut och jaga bäver snart igen då haha ;D Kanske vi får ta ett massköp på A-motor nästa ggn så kan du lasta din 24m Truck med nya feta Dinlis och sen är det som tomtens julssläde som levererar en fräck maskin på alla sugna Dinli-fantasters garageuppfart ;) ;) Vilken turné ()p
Glad Påsk alla glada Quad/Atv lovers
Mvh Joe
-
Ja, det hade varit perfekt, men nu är ju min truck bara 17 meter, så det räcker kanske inte till alla, men jag kan ju köra 2 gånger ()p ;D ;)
-
Jag tror att alla har blivit glada för att du tillslut fick hjälp ()p Hoppas att det blir bra med din maskin :D
-
atvmorfar: Ja det låter perfekt dinli-morfar ()p
buffelhorn: Tack så hjärtans buffelhorn :)
-
Halo alla glada :) :)
Maskinen är nu hemma i tryggt(?) förvar i mitt garage - nylagad och i god kondition ()p
Det byttes en spindel-led och en hjulhubb bak (inget fel på bakaxel utan alu som lagt igen splinesen). Dessa delar gick på garantin ;) ;)
Jag vill tacka Dealy och A-motor i norr för ett fantastiskt samarbete att spåra upp en Dinli 450 åkande kille i nöd och hjälpa honom på ett sätt som gick långt utöver den service som kan krävas av en general agent och en återförsäljare av dessa sköna maskiner. Ni får 5 solar av 5 möjliga av mig i betyg:
:sunny: :sunny: :sunny: :sunny: :sunny:
Mvh Joe
-
Grattis skönt att allt ordnade sig och att finns folk som bryr sig. ()p
-
Grattis skönt att allt ordnade sig och att finns folk som bryr sig. ()p
Tack så mycket! Ja det är tur att det finns snälla människor ()p
Mvh Joe
-
()p :wave ()p
-
Buffelhorn: Thanx mate ()p ()p