ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: rocket371 skrivet 3 mars 2009 kl. 20:47:05
-
Min 500 är hel död! :cry:
Kollat batteri, säkringar med mera men helt död!!
Är det någon som har någon idé på vad man skall söka efter, eller är det någon som upplevt detta?
:-\
-
Går det att starta den med snöret? Min blev så en gång när jag tappat lampan till skyltbelysningen och kablarna i kontakten låg mot varandra och kortslöt så att det var en säkring som gick hela tiden. Ser att du inte hade några trasiga säkringar men kolla kontakten iaf.
Har du kollat tändningslåset? Pröva att spruta med 5-56 i låset.
-
tändningslåset
Prova joxa lite med det och se om det inte glappar till
-
Tog en x-tra runda ut i garaget.
smörjde och joxade med låset. Inget resultat helt död. rev av hållaren fram och plockade bort plasten och ohm mätte tändningslåset och lägena verkar stämma enligt el-schemat.
jag försökte också dra igång den med snöret, men jag fick ge upp. Inte ett livstecken Inget :banghead:
-
Fan va skumt :hmmm:. Hur uppstod felet? Kom det helt plötsligt?
-
Körde en ordentlig runda på lördagen, ställde in den. Inga problem
måndag, tot :(
Det enda jag funderat på är att det var ordentligt snöigt och jag hade underhållsvärme i garaget. jag kör en luftvärmepump för att hålla torrt i garaget. jag kan ha fått in fukt någonstans när snön smälte, men jag ser inga tecken på det.
-
Låter ju lite knepigt det där. Och du är säker på batteriet? Har du testat med ett annat batteri? Kan vara kortis i det som sitter där
-
Har mätt på batteriet. Verkar ok. Men man vet aldrig.. provar med ett nytt imorgon.
-
Jag har råkat ut för liknande jag åkte och plötslig så dog hjulingen helt, startmotorn gick men inte ett liv i motorn, det visade sig sedan att en kabel till tändspolen hade hoppat loss, det är svårt att se då tändspolen är väl gömd, jag hittade inte felet själv det fixade Trech efter lite jobb, själv har jag ännu inte lyckats se tändspolen.
-
Den sitter uppe mellan dämparna fram, under huven sett från hjulhuset. Hände en kompis Goes520 på våran semester, den bara dog,utan vidare. Kläm till kabelskon så det inte kan hända när man ändå är där o letar ;) Tror det var på högra sidan man såg den, högt upp.
//:)
-
Hej.
Kolla som sagt kabeln till tändspolen, sitter enligt föregående inlägg.
Annars kan det vara tändstiftet som gått sönder, absolut inte ovanligt.
Det kan även vara tändspolen som gått sönder.
Har varit med om det flera gånger på olika fordon att det funkar så länge man kör men när allt svalnat så har det gått sönder.
Kolla gärna om du har gnista eller ej.
Har du gnista så kan du börja kolla förgasaren.
Jag förutsätter att den går runt på startmotorn?!
MVH / Benny
-
Hur gick det fick du igång hjulingen eller står den fortfarande?
-
Tänkte bidra till min "helt död lösning". Det beroode på att de satt i en säkring till tändningen lite snett från fabriken vilket ledde til att det bildades nån konstig "syra" eller likande i säkringen.....Den fungerade av och till i början innan den dog helt. Efter mycket letandes så hittades denna säkring (trodde ju att alla säkringar satt samlade på samma ställe men icke). Nu fungerar den kanon igen ()p
-
Tänkte bidra till min "helt död lösning". Det beroode på att de satt i en säkring till tändningen lite snett från fabriken vilket ledde til att det bildades nån konstig "syra" eller likande i säkringen.....Den fungerade av och till i början innan den dog helt. Efter mycket letandes så hittades denna säkring (trodde ju att alla säkringar satt samlade på samma ställe men icke). Nu fungerar den kanon igen ()p
Bidra då gärna med att tala om Vart den säkringen sitter som inte sitter där alla andra finns?
//:)
-
Min polaris blev likadan en gång. Då va det dödarn som sitter på styret som det va glappt i, rörde lite på knappen å den small igång. Så testa rör på den medans du vrider på starten. Om du nu har en sån knapp.
-
Tänkte bidra till min "helt död lösning". Det beroode på att de satt i en säkring till tändningen lite snett från fabriken vilket ledde til att det bildades nån konstig "syra" eller likande i säkringen.....Den fungerade av och till i början innan den dog helt. Efter mycket letandes så hittades denna säkring (trodde ju att alla säkringar satt samlade på samma ställe men icke). Nu fungerar den kanon igen ()p
Bidra då gärna med att tala om Vart den säkringen sitter som inte sitter där alla andra finns?
//:)
Hej !!
En sån liten detalj ;)
På startrelät sitter det en 20 A säkring. Referensnummer 30 på F20-1 sidan i sprängskissen
-
Min slutade fungera igår. tvättade den i förrgår och ställde den i garaget sen skulle jag ner och flytta den en bit i garaget då den stod i vägen för garageägaren men den ville inte larma av och det fanns ingen ström i batteriet så jag satte den på laddning men idag två dagar senare på laddning så ville den inte ändå. Laddaren visar att batteriet är halvfullt och det enda som händer när jag trycker på startknappen är att startrelät som jag tror att det är (sitter under sadeln med en stor röd + kabel till och en säkring) men i allafall det relät låter skit det tickar fast det låter mer som en trasig ringklocka. Tänkte att det är kortis nånstans men jag har kopplat bort allt extra och har bara det väsentligaste inkopplat men den vill ändå inte. Har efter mycket svordommar och svett lyckats dra igång maskinen med startsnöret och då går den fint men inte om jag skall starta som vanligt. HJÄLP!!!!! Jag blir (är) galen på detta strul hela tiden.
-
Tjena!
Jag spånar:
Jag tror att ditt batteri har dött.
Nånting har dragit tjuvström när den blev tvättad och då har batteriet laddats ut totalt och dött.
Prova att koppla bort originalbatteriet helt o dra startkablar från tex en bil.
MVH / Benny
-
Tjena!
Jag spånar:
Jag tror att ditt batteri har dött.
Nånting har dragit tjuvström när den blev tvättad och då har batteriet laddats ut totalt och dött.
Prova att koppla bort originalbatteriet helt o dra startkablar från tex en bil.
MVH / Benny
så man kan ta ström från bilbatteri utan att det blir överslag? skall prova, men då måste alltså vanliga batteriet i hjulingen vara frånkopplat?
-
Hej.
Japp, inga problem att ta ström från bilen men du måste ta bort original för om det är kortis i batteriet så blir det inge bra.
Funkar allt med bilbatteriet så ordnar du bara nytt batteri så är det ok sen.
Något drog ju dock ur den efter tvätt, det bör du kolla upp nogrannare.
/B
-
Tack Benny, testade att ta bort alla kablar och sen dra ström från bilen men jag var tvungen att ha bilen igång trots att bilbatteriet har full kräm. Men..... Hojen startade med en viss tvekan. Det står på batterierna att det är undehållsfritt men att vid leverans skall det fyllas på med vatten och i och med att detta batteri nu är slut så öppnade jag locket ovanpå som inte sitter limmat utan bara dit tryckt och när jag kollade ner i batteriet så......HALVFULLT. så jag fyllde på med destilerat vatten och drog igång hojen med snöret och åkte ca 1 timme ganska hårt men batteriet vill inte ta laddning längre så det är nog dött lopp. Kollade runt lite var stans och en batteri av denna storlek och ah+v kostar ju som ett batteri till bilen till och med på Biltema :hmmm: så det blir nog inget nytt batteri på ett tag då dom kostar 600:- och mina pengar måste gå till familjen först i och med att jag blev av med jobbet. som sagt.,.,.,.,.,. pengar är en bristvara idag. men tack för alla svar och jag måste tacka alla för ett riktigt bra forum.
-
Man ska nog Inte fylla batteriet med vatten, det där är väl vanliga Syrabatterier? Mina batterier som jag har haft till alla hjulingarna (5-6st) har alla krävt påfyllning av medföljande vätska fast då har det varit batterisyra o inte destillerat vatten.
-
Ang. Vatten i batterierna, så är det nog lungt. Jag fyllde på mitt gamla till badboyen med vatten, de borde nog inte vara någon större fara med dagens vatten vi får ur kranarna.
-
Fylla med vatten går ofta bra men i detta fall så skulle det kanske varit bättre med syra.
Fast jag har inga bra erfarenheter med att återuppliva dessa mindre batterier, till bilen tycker jag det funkar bättre, ett tag.
Du pratade ju om att komma in med hjulingen till mig för koll, jag kan ju ge batteriet en rejäl omgång o se om jag får fart i det :)
/B
-
kranvatten är starkt korrosivt på bly, just därför använder man destillerat vatten. Vatten funkar men batteriets livslängd minskas avsevärt. Speciellt när vattnet kommer i kontakt med syran som då kommer plocka ner PH värdet till under 7PH och utfällning av bly startar direkt. Besserwisser?? haha javisst.
Något annat som fungerar på urladdade batterier (och det är nödfall för att få igång skiten t.ex vid försäljning haha) så är det Rödvin. Fyll upp batteriet och det är kräm igen. En stund åtminstone.
-
haha sjysst tips perhaven. Japp Benny, skall försöka ta mig till bålsta men jag tänkte höra med dig om vi kan ta det efter midsommar då dagarna går fort den här veckan. Kan nån dag i början på nästa vecka passa?
-
Tjo!
Ja vi tar det när det passar dig, inga problem :)
Något annat som fungerar på urladdade batterier så är det Rödvin. Fyll upp batteriet och det är kräm igen. En stund åtminstone.
Man brukar ju säga att man ska "ladda batterierna" när man e slutkörd själv, och funkar det bra med rödvin då är det ju värt att testa :lol:
Trevlig midsommar på er / Benny