ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: BOB skrivet 24 februari 2009 kl. 16:51:29
-
Skulle ut och köra lite på isen i lördags. Gick ut och startade den i garaget och körde ut. precis utanför där den dör efter ca 30 sekunder. sen vill den inte starta kör på starten länge tills den blir sur.
Har nu plockat av tanken och plockat av tändstiftet som är jätte blött. Har låtit den stå utan förgasare och tändstift i ett dygn för att den inte ska vara sur. den får gnista och bensin. När jag kör i startgas så baktänder den ibland så förgasaren hoppar av gummit. plockade bort och kollade tändlägesgivaren och vad jag kunde se så såg den ok ut. testat med en annan cdi box och det blir ingen skillnad. Kollade ventilerna för ca 10 mil sedan så dom ska väl vara ok.
några tips på vad jag ska kolla testa? förgasaren? Jag har fått för mig att den tänder vid fel tillfälle i och med att den tänder i förgasaren och inte alls tänder annars, tips att kolla tändningen?
-
Om du ändå har tagit av tanken så kolla för säkerhetsskull ventilspelet
annars förgasaren
-
Samma sak hände en av våra åkare.
Choken hade erjat/rostat fast inne i förgasaren.
Bara att plocka isär och göra rent samt smörja.
Lycka till.
-
Röstar med för kontroll av Choken, gör det nu så vi kan ut och sladda! 8)
-
nu har jag haft isär förgasaren.. allt såg ok ut..
men mätte också ventilspelet och hade inget ventilspel på insugsventilerna. Räcker det bara att schimsa? kan ventilerna tagit skada? hur kan det ske att ventilspelet ändrar sig så på bara några mil?
-
När du kollade ventilerna förra gången behövde du shimsa då eller?
Eller om du inte kollade tillräkligt noga ,det är ju lite känsligt när det bara är 5 hundringar tolerans.
Du måste ha bladmått med 1 hundrings steg Ex 3.4.5.6 osv.
Fö r risken är att du bränt ventilerna prova shimsa en ggr.
funkar ine det mer än några timmar så är det bara bita i det sura äpplet tyvärr.
-
När du kollade ventilerna förra gången behövde du shimsa då eller?
Eller om du inte kollade tillräkligt noga ,det är ju lite känsligt när det bara är 5 hundringar tolerans.
Du måste ha bladmått med 1 hundrings steg Ex 3.4.5.6 osv.
Fö r risken är att du bränt ventilerna prova shimsa en ggr.
funkar ine det mer än några timmar så är det bara bita i det sura äpplet tyvärr.
Förra gången jag kollade så va det ok ventilspel och jag behövde inte schimsa. Det konstiga är att den gått jätte bra och startat lätt. Och den startade lätt och sen dog den och vägrade starta, så det kom ju så direkt att den inte startade... får väl testa att schimsa annars så riva och byta ventiler.
-
Det är det som är en nackdel med fyrtaktarna som det är utplockat lite effekt ur .
"nu vet jag att det kommer skriva en del och jämföra med ex suzuki 1100R osv"
men de är inte enstånkare.
Det gör så där även på crossare osv det kommer helt plötsligt och utan anledning tycker man.
Det är mest troligt när ventilerna börjar bli otäta då bränner man dem el att det blir för stor anliggnings yta på ventil tallriken.
Då tappar man tätningsyta som ska vara på ett visst mått."jag vet att det är lite luddigt förklarat"
Det är svårt att förklara i text .
Om det finns ngn som förstår hur jag menar kan ni gärna beskriva det bättre.
Om du har tur så kanske det inte har hänt något och att det hjälper med shimsning.
LYCKA TILL
-
Men säkrast är att plocka av toppen köpa nya ventiler och slipa in? den har ju ändå gått 1000mil så kanske är bäst att fixa till ordentligt.
Vart handlar jag ventiler toppackning mm billigast och med bra service? Vad ska jag mer byta när man ändå håller på? Kamkedjan mm ser helt ok ut.
-
Ring eller maila till oss så fixar vi det A-Motor i Norr
-
Ring eller maila till oss så fixar vi det A-Motor i Norr
Nu får ni snabba er ;) ()p
-
Jag väntar på motorslipen ska fräsa in ventilerna han sa att han skulle försöka hinna idag ()p ()p
Hoppas på det.
-
Ps fick ju inte toppen förrän 1,5 v sedan ()p ()p
-
Jag väntar på motorslipen ska fräsa in ventilerna han sa att han skulle försöka hinna idag ()p ()p
Hoppas på det.
låter bra det...
adolfsson är bara lite otålig.. han vågar visst inte köra själv ::)
-
Jag väntar på motorslipen ska fräsa in ventilerna han sa att han skulle försöka hinna idag ()p ()p
Hoppas på det.
låter bra det...
adolfsson är bara lite otålig.. han vågar visst inte köra själv ::)
Ja va bra.... för jag vågar inte åka själv i mörkret...fast nu när det blivit sommar tid är det ju ljusare kanske vågar mig ut en runda ::)
-
Den är nu skickad så att du slipper vara ensam. ()p ()p :sunny:
-
Fortfarande problem.....
toppen har nu renoverats och bytt det mesta i. satt ihop och startade och körde den ca 1 minut i 2 omgångar, startade lätt och gick fint. Plockade sen av och kollade ventilspelet igen och allt var bra, sen när jag satt tillbaka tank och plast och ska ut och köra så tänder den till och sen vägrar den starta..
Har efter detta haft isär förgasaren och rengjort allt, kollat ventilspel en gång till och det är ok, bytt cdi box. Den har gnista men surar ner sig väldigt fort. Så fort jag försöker starta rinner det bensin i slangen under förgasren. Inget teckan på att starta alls.
tips på vad jag ska kolla?
-
tror nog du får plocka ut förgasaren tyvärr,det sitter nog skit på nålen så den inte stänger helt.
det kan räcka med en liten flisa eller nåt så blir det inte tätt.
den flödar över,därför rinner det ur slangen undertill...
-
Du kan även kolla så att nålventilen inte har en sk midja på sig då håller den inte heller tätt.
Det kan bli så när den har gått långt.
När du har ahft isär den så provblås i ledningen till gasaren (utan flottörhuset på)Samtidigt somm du håller gasaren omväxlande upp och ner då ser och hör du om den är tät.
-
Du kan även kolla så att nålventilen inte har en sk midja på sig då håller den inte heller tätt.
Det kan bli så när den har gått långt.
När du har ahft isär den så provblås i ledningen till gasaren (utan flottörhuset på)Samtidigt somm du håller gasaren omväxlande upp och ner då ser och hör du om den är tät.
kolla även så att alla munstyckena sitter fast ordentligt.
-
Har kollat allt det ni säger när jag hade isär förgasaren. Men får testa att ha isär den igen. Finns det inget annat det kan vara utanför förgasaren, har haft isär den 2ggr och rengjort och inte hittat några fel vad jag kan se.....
-
Har kollat allt det ni säger när jag hade isär förgasaren. Men får testa att ha isär den igen. Finns det inget annat det kan vara utanför förgasaren, har haft isär den 2ggr och rengjort och inte hittat några fel vad jag kan se.....
hejsan har du kollat så att inte säkringen gått på startrelät eller nån annanstans.
-
hmm hur menar du med startreläet? Jag har moddat dit ett startrelä till en traktor som tål vibrationer och jag har gnista på stiftet och motorn går runt.
har haft isär förgasren idag väldigt grundligt och undersökt och rengjort allt in i minsta detalj och kan inte hitta något som inte stämmer.
det enda konstiga med förgasaren är att det rinner i "skvallerröret" under förgaseren när man kör på startmotorn, men ändå så fungerar flottören.
det som är konstigt är att den inte har någon tendens till att starta alls även att den har bra gnista och den surar ner sig.
Gick bra och sen helt plötsligt helt död. Var likadant innan topp renoveringen också.
-
hmm hur menar du med startreläet? Jag har moddat dit ett startrelä till en traktor som tål vibrationer och jag har gnista på stiftet och motorn går runt.
har haft isär förgasren idag väldigt grundligt och undersökt och rengjort allt in i minsta detalj och kan inte hitta något som inte stämmer.
det enda konstiga med förgasaren är att det rinner i "skvallerröret" under förgaseren när man kör på startmotorn, men ändå så fungerar flottören.
det som är konstigt är att den inte har någon tendens till att starta alls även att den har bra gnista och den surar ner sig.
Gick bra och sen helt plötsligt helt död. Var likadant innan topp renoveringen också.
hmmm okey har den gått nånting med det startreläet innan???? om du rycker sadeln o testar att starta blåser det ur din fugge????
-
hmm hur menar du med startreläet? Jag har moddat dit ett startrelä till en traktor som tål vibrationer och jag har gnista på stiftet och motorn går runt.
har haft isär förgasren idag väldigt grundligt och undersökt och rengjort allt in i minsta detalj och kan inte hitta något som inte stämmer.
det enda konstiga med förgasaren är att det rinner i "skvallerröret" under förgaseren när man kör på startmotorn, men ändå så fungerar flottören.
det som är konstigt är att den inte har någon tendens till att starta alls även att den har bra gnista och den surar ner sig.
Gick bra och sen helt plötsligt helt död. Var likadant innan topp renoveringen också.
hmmm okey har den gått nånting med det startreläet innan???? om du rycker sadeln o testar att starta blåser det ur din fugge????
Det blåser ur förgasaren och maskinen har gått flera timmar med det relät.
-
Jag hade liknande problem på min raptor 350 det var statorn & pickupen som var kass... prova ohm mäta dessa
-
hmm hur menar du med startreläet? Jag har moddat dit ett startrelä till en traktor som tål vibrationer och jag har gnista på stiftet och motorn går runt.
har haft isär förgasren idag väldigt grundligt och undersökt och rengjort allt in i minsta detalj och kan inte hitta något som inte stämmer.
det enda konstiga med förgasaren är att det rinner i "skvallerröret" under förgaseren när man kör på startmotorn, men ändå så fungerar flottören.
det som är konstigt är att den inte har någon tendens till att starta alls även att den har bra gnista och den surar ner sig.
Gick bra och sen helt plötsligt helt död. Var likadant innan topp renoveringen också.
hmmm okey har den gått nånting med det startreläet innan???? om du rycker sadeln o testar att starta blåser det ur din fugge????
Det blåser ur förgasaren och maskinen har gått flera timmar med det relät.
hmmm men vänta här nu va inte skall det väl blåsa ur förgasaren utan det skall väl suga där men rätta mig gjärna om jag har fel där men det har jag då för mig att det skall.
-
Kan ju blåsa om insugsventilerna inte hinner täta eller är otäta.
Kolla även så att du itne har nå glapp i sladdarna
-
Jag hade liknande problem på min raptor 350 det var statorn & pickupen som var kass... prova ohm mäta dessa
Har haft isär och rengjort vid dessa, Vad ska jag få fram för värden när jag mäter?
-
Y1-Y2 0.52 Ω
Y2-Y/R 0.49 Ω
Y/R-Y1 0.49 Ω
Charge Coil
Y-Ground ∞
W/R-W 190 Ω
Stator
Pulser Coil W-Grnd
Ignition Coil Primary 0.3 Ω Secondary 6.3 kΩ
:headbang: