ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: blender skrivet 12 februari 2009 kl. 18:43:54
-
Någon mer som har haft eller har de problemet att den drar ganska mycke soppa !? Åker jag på vägen i runt 70-80 kommer jag nog bara 8-10 mil på en tank. ?? Kan ju inte vara normalt... De där med garanti å sånt är borta sen länge... Firman där jag köpte den gick i KK... :P
Nån kanske har nån idè ??
-
Körde aldrig under litern med min. drog 1.1 L/milen på 6 mil & en hastighet på 80 - 85 km/h
-
Körde aldrig under litern med min. drog 1.1 L/milen på 6 mil & en hastighet på 80 - 85 km/h
Låter som en normal förbrukning. Min Linhai gick strax under litern,
men så var ju det bara en 260 också.
-
Lät jäkligt mycket tycker jag. När den var ny så låg den på dryga litern men nu efter vissa modifieringar å kommer jag faktiskt under liter :)
-
Ja, mycket men normalt.
-
Hmm... Trodde nog den skulle dra lite mindre... Men de kanske är "ganska" normalt ändå....
-
Men, det går väl mer än 10l i tanken va?
Mer än 1.1 ska den kanske inte dra om det är landsväg.
-
Min ED rymmer väl typ 18liter o när jag kört ca 9-10mil så är jag nere på den röda markeringen. Kan köra kanske 2mil till innan det känns riskabelt att fortsätta. Om jag tankar när den enbart är på röda får jag oftast i ca 11-12L o när den blinkat lite riskabelt länge som jag uppfattar det så får jag i ca 14-15L.
Har inte räknat vad det blir men man kommer nog längre på Röd-Blinket än vad Jag trott, kanske? Sen beror det ju på om det enbart är skogsåka eller om man gasar fullt länge. Tror att statskörningen drar absolut mest pga alla fullgasningar man ändå gör för att komma iväg osv. Nu menade jag inte att jag gasar fullt i stan men man håller ju inte tummen stilla så att säga.
Skulle vara roligt o ha med en reservdunk o sen bara köra i typ 75kmh tills den dör, kommer säkert komma längre än vad jag trott jag skulle göra. Gissningsvis kanske 14-15mil pga dom uteblivna gaspådragen som jag upplever kostar soppa.
//Janne
-
Som du säger skulle de vara intressant å bara köra tills den dör... jag får i ca 20 liter i min... Står att den rymmer 19.... Skulle ju ha varit trevligt om den drog lite mindre än va de gör så man kunde ta den till jobbet.... Men då den drar mer än bilen så blir de dyrt till slut... får ju tanka fullt 1 gång per dag om jag ska pendla till jobbet me den javascript:void(0);
-
Min ED rymmer väl typ 18liter o när jag kört ca 9-10mil så är jag nere på den röda markeringen. Kan köra kanske 2mil till innan det känns riskabelt att fortsätta. Om jag tankar när den enbart är på röda får jag oftast i ca 11-12L o när den blinkat lite riskabelt länge som jag uppfattar det så får jag i ca 14-15L.
Har inte räknat vad det blir men man kommer nog längre på Röd-Blinket än vad Jag trott, kanske? Sen beror det ju på om det enbart är skogsåka eller om man gasar fullt länge. Tror att statskörningen drar absolut mest pga alla fullgasningar man ändå gör för att komma iväg osv. Nu menade jag inte att jag gasar fullt i stan men man håller ju inte tummen stilla så att säga.
Skulle vara roligt o ha med en reservdunk o sen bara köra i typ 75kmh tills den dör, kommer säkert komma längre än vad jag trott jag skulle göra. Gissningsvis kanske 14-15mil pga dom uteblivna gaspådragen som jag upplever kostar soppa.
//Janne
Hehe inte gasar fullt i stan? :help:Vem gör inte det? :hmmm:
-
Ja jag kanske inte haft så slut i tanken som jag trott, däremot vet jag att jag ofta hällt i 12L o då har den precis kommit till den röda (ej blink)
//Janne
-
Precis, vem gasar inte fullt efter ett rödljus. Visst gasar man ju på men då bara upp till gällande hastighet (oftast iaf). Tror att det är just dessa gasningar som kostar förbrukning.
Tex så har vi en AIE MagMax 275 oxå (hjuling alltså). Den åkte jag o grabben till Karlstad ToR från Avesta, över dagen. Det blev ca 41 mil har jag för mig o den var fulltankad när vi började o i Nora fyllde jag den igen. Sen åkte vi på den Norafyllningen resterande körning tills vi kom hem till Avesta igen. MagMaxen tror jag rymmer 12L o vi snittade enl GPSén typ 72kmh. Inte snittade utan höll oftast just 72, bara blev så :)
//Janne
-
Drar igång denna tråd lite....
Länken som jag skickar med är på en Loncin 500... Ganska Lika cf moto / goes osv...
http://www.mamut.net/furiousrides/subdet53.htm
Om ni ser på Bränsleförbrukning: 7.59 L/100KM.....
Min personliga åsikt är att de är samma maskin... Men min drar då inga 7.59 L/100KM....Möjligen 1.2-1.8L / 1 mil.. Allså ca 1 liter mer / mil... Eller tänker jag fel nu !? :hmmm: OBS: Min maskin är inte strypt ...Kan de kanske ha med de å göra oxå ?
-
Vill du få ner soppa förbrukningen så sänk maskinen.
Typ kapa fjädrarna så du fårmindre tvära knutvinklar.
den går så inåt h-vete tungt bara att putta och det ända jag kunnat se är just detta med vinklarna som kan ge ngn förklaring.
Men iofs så har dinlin lika vinklar men går fan så mkt lättare att putta. :hmmm: :hmmm:
-
Vill du få ner soppa förbrukningen så sänk maskinen.
Typ kapa fjädrarna så du fårmindre tvära knutvinklar.
den går så inåt h-vete tungt bara att putta och det ända jag kunnat se är just detta med vinklarna som kan ge ngn förklaring.
Men iofs så har dinlin lika vinklar men går fan så mkt lättare att putta. :hmmm: :hmmm:
Skulle vinklarna göra att drivaxlarna går tungt så skär dom direkt. Kolla extrema höjningssatser där står det bara mud and water ej vägåkning.
Jag höjde min och det blev ingen skillnad på rullmotståndet.
Visst går det tyngre med axlar mm som ska rulla men däckens motstånd och om man har 4x4 inkopplat och vikten på maskin mm gör sitt.
Sänka den gör bara skillnad på luftmotståndet när du åker.
-
Vill du få ner soppa förbrukningen så sänk maskinen.
Typ kapa fjädrarna så du fårmindre tvära knutvinklar.
den går så inåt h-vete tungt bara att putta och det ända jag kunnat se är just detta med vinklarna som kan ge ngn förklaring.
Men iofs så har dinlin lika vinklar men går fan så mkt lättare att putta. :hmmm: :hmmm:
Skulle vinklarna göra att drivaxlarna går tungt så skär dom direkt. Kolla extrema höjningssatser där står det bara mud and water ej vägåkning.
Jag höjde min och det blev ingen skillnad på rullmotståndet.
Visst går det tyngre med axlar mm som ska rulla men däckens motstånd och om man har 4x4 inkopplat och vikten på maskin mm gör sitt.
Sänka den gör bara skillnad på luftmotståndet när du åker.
Visst har det väl en skillnad beroende på knutarnas konstruktion?
Vanliga standard knutar på en cf el dylikt är nog inte lika på kostade som eftermarknads drivaxlar som du nämner.
det vet väl alla att ju mer vinkel desto större effekt förluster!
Ex en växellåda osv
-
min 850 dricker mer en en v8 17 liter ca 4-5 tim ca 5 mil lungn körning inga tunga lass :djump: :djump: :djump:
-
CF:ens tankmätare är inte helt korrekt i början.
Den sjunker snabbt i början och sedan kan du köra länge på rödmarkerat :)
Runt litern ska den dra normalt på landsväg så du bör komma nånstans runt 17 mil innan den dör.
Ta en dunk och prova ()p
MVH / benny
-
CF:ens tankmätare är inte helt korrekt i början.
Den sjunker snabbt i början och sedan kan du köra länge på rödmarkerat :)
Runt litern ska den dra normalt på landsväg så du bör komma nånstans runt 17 mil innan den dör.
Ta en dunk och prova ()p
MVH / benny
Jaså de säger du..hmm...Har aldrig tänkt på de..Man fyller ju bara på när mätaren är i botten..typ...Ska kolla upp de där mer noga ! ()p
En annan sak som du säger..CF:ens tankmätare är inte helt korrekt i början.... Varför inte göra dom MER korrekta från början då ?? Eller är de bara dom Lite äldre de är "fel" på ?? Annars en Ganska trevlig maskin.. Dock så har flera skruvar som håller plast detaljer börjat skaka bort :/
-
En annan sak som du säger..CF:ens tankmätare är inte helt korrekt i början.... Varför inte göra dom MER korrekta från början då ?? Eller är de bara dom Lite äldre de är "fel" på ??
Det jag menade var "i början av mätaren" :)
Den är missvisande dom första litrarna.
MVH / benny
-
En annan sak som du säger..CF:ens tankmätare är inte helt korrekt i början.... Varför inte göra dom MER korrekta från början då ?? Eller är de bara dom Lite äldre de är "fel" på ??
Det jag menade var "i början av mätaren" :)
Den är missvisande dom första litrarna.
MVH / benny
De var de jag oxå menade :) Varför har dom gjort så !? :hmmm: Okunnighet eller nå annat kanske... :)
-
Billigt o ta en mätare från nått bara, sen att tankens form gör att den inte visar rätt blev en annan sak :)
/Benny
-
uppdatering... Åkte en sväng in till stan idag, å mätaren var på halvtank så jag tankade på macken.. Trodde jag skulle få i ca 10 Liter då den var på halv men de gick Knappt i 5 liter. Så den där mätaren fungerar inte riktigt... Hade dock inte koll på hur långt jag åkt sen jag tanka sist så jag vet inte än hur mycket den drar... ska försöka kolla de nån dag....
-
Titta inte på mätaren om ni vill se förbrukningen.
Jag får i min Can-am 10 liter av 20 möjliga när tankmätren visar på reserv.
och den drar 1,1-1,3 liter milen.
Tanka bara fullt, kör ett antal mil, eller tills tanken visar reserv, tanka fullt igen, räkna sen ut vad maskinen drar.
Min bil drar 1,2-1,36 liter milen.
Det är inte en V8 utan en rak 6:a på 3,2 liter
-
Mycket som bidrar till förbrukningen är nog dels däcken, lågt tryck, grovt mönster och en hjulvinkel på framhjulen som ett v. Sen är den ju diffad bak vilket gör att den går tyngre i kurvor också. att det är CVT bidrar säkert också en del, med manuell låda hade nog motorn jobbat lite mindre, men alla dessa egenskaper jag räknat upp som dåliga på landsväg, är ju istället bra egenskaper i terräng, vilket enligt mig maskinen är till för. (kör iof min 50/50 väg/terräng)
Funderar själv på att skaffa 14" fälgar och slänga på bildäck, med kanske 2,5kg tryck. Borde kunna bli lite vettigare då. sen får jag helt enkelt skifta däck beroende på var jag ska köra.
-
min 850 dricker mer en en v8 17 liter ca 4-5 tim ca 5 mil lungn körning inga tunga lass :djump: :djump: :djump:
Måste vara "bästa 4wd'n" som drar...... ;)
-
min 850 dricker mer en en v8 17 liter ca 4-5 tim ca 5 mil lungn körning inga tunga lass :djump: :djump: :djump:
Måste vara "bästa 4wd'n" som drar...... ;)
Nope den är inställd efter USA's bensin. Som ligger på 85oktan eller vad är det? DVS kass bensin! Därför måste de ställa upp bränsle förbrukningen för att kunna matcha dom jämn lika maskinerna osv... Faktum är att en XP 850 med det RÄTTA programmet drar MINDRE än en Brute force.
-
Ja det sägs att både oljor o bränsle i USA är av rätt usel kvalitet :hmmm:
Måste nog fan kolla vad Arcticen drar, inte gjort det än; bara köööööra :D