ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: atviggesund skrivet 26 december 2008 kl. 00:52:11
-
Min cf är lite jollig när man ska kallstarta. Väldigt dålig ork i startmotorn. Trodde det berodde på batteriet först så jag har inte brytt mig så mycket eftersom orginalbatteriet tydligen är förbrukningsvara. Köpte ett nytt batteri för några dagar sen men problemet kvarstår även om den har blivit lite bättre.
När det är som värst så får jag dra motorn förbi kompläget för att den ska orka sno överhuvudtaget. När den väl har startat och gått ett par minuter så startar den igen utan problem.
Kan det vara startmotorn som strular eller laddningen kanske? Verkar ju iofs ladda som den ska eftersom det inte är några problem när den är varm.
Nån som har nån ljus idé?
-
Tror det är ganska "standard" på de lite billigre ATVerna med mycket cc. TGB 425 tex är likadan, även Goes 450 quad är trög..
-
Vad köpte du för batteri? Läste någonstans här på forumet att det va en som köpte ett Varta batteri istället för ett typ "no name" batteri.
Han upplevde det hela som att den gick bättre på tomgång efter start varvade ut perfekt mm. Han rekomenderade varmt att köpa ett "märkes" batteri till hjulingen. Det kommer jag göra när mitt går sönder. Tror att det va i Suzuki delen av forumet jag läste detta. Han hade bollat fram och tillbaka med olika batterier typ biltema batteri från den lokala handlaren mm, han vände sig till sist till en som säljer Varta.
-
låter troligtvis som dålig kontakt nånstans.. jag hade en goes 520 tidigare och det var aldrig problem att starta den oberoende av temperatur.
-
gör rent kontakt ytorna på startmotor samt batteri ska inte va nåra problem min starta hur lätt som hällst även om det va varmt eller kallt ute ()p
-
Hej
Har samma problem med min..(har NF-MOTO med CF_MOTO motor) spänningen går ner till 7-8volt när man startar..köpte ny batteri men det är samma än..tror det är någon relä som som går ner i jord eller något..har inte haft tid att kolla på den än..
Tacksam för tips vad det kan vara...
/TeSe
-
Hej
Har samma problem med min..(har NF-MOTO med CF_MOTO motor) spänningen går ner till 7-8volt när man startar..köpte ny batteri men det är samma än..tror det är någon relä som som går ner i jord eller något..har inte haft tid att kolla på den än..
Tacksam för tips vad det kan vara...
/TeSe
Å fan. Har inte kollat spänningen när jag ska starta men den laddar iaf 14.8 volt runt 1600 varv. Idag så upptäckte jag nåt nytt. När jag trycker på startknappen så snor den i ett halvt varv sen börjar det klicka i nåt relä. Trycker jag igen på knappen så snor den ett halvt varv igen och sen klickar det i relät igen sen håller det på så. Slutar med att jag får dra igång den. Bara den har startat så kan jag slå av och starta som vanligt och då är det en jäkla snurr :hmmm:. Knepigt värre
-
ojojoj...
Låter som mitt fel jag hade....
har du tur så är det inte det. Jag har en ny maskin nu. Bytte batteri 2 gånger, 2 laddregulatorer, generator en gång, alla relän två gånger, men icke....
Så jag fick en "ny" begagnad maskin....hoppas du inte har samma fel.
Kolla min tråd/tidigare problem för mer info....
Lycka till /Mart
-
Å fan. Har inte kollat spänningen när jag ska starta men den laddar iaf 14.8 volt runt 1600 varv. Idag så upptäckte jag nåt nytt. När jag trycker på startknappen så snor den i ett halvt varv sen börjar det klicka i nåt relä. Trycker jag igen på knappen så snor den ett halvt varv igen och sen klickar det i relät igen sen håller det på så. Slutar med att jag får dra igång den. Bara den har startat så kan jag slå av och starta som vanligt och då är det en jäkla snurr :hmmm:. Knepigt värre
Relät som du hör klicka är startrelät, det första du skall göra är att skruva upp alla kopplingar mellan batteri till startrelät å startmotor och rengöra/slipa bort eventuell rost/ärgbildning och spruta på kontakt spary.
För du har troligen för dålig kontakt/jordfel någonstans, så när du startar så finns det ingen ström att manövrera relät med, därför klickar det.
-
Å fan. Har inte kollat spänningen när jag ska starta men den laddar iaf 14.8 volt runt 1600 varv. Idag så upptäckte jag nåt nytt. När jag trycker på startknappen så snor den i ett halvt varv sen börjar det klicka i nåt relä. Trycker jag igen på knappen så snor den ett halvt varv igen och sen klickar det i relät igen sen håller det på så. Slutar med att jag får dra igång den. Bara den har startat så kan jag slå av och starta som vanligt och då är det en jäkla snurr :hmmm:. Knepigt värre
Relät som du hör klicka är startrelät, det första du skall göra är att skruva upp alla kopplingar mellan batteri till startrelät å startmotor och rengöra/slipa bort eventuell rost/ärgbildning och spruta på kontakt spary.
För du har troligen för dålig kontakt/jordfel någonstans, så när du startar så finns det ingen ström att manövrera relät med, därför klickar det.
Ok. Ska ut å testa nåt tag. Har ingen värme i garaget så det gäller att man har lite kläder på sig :)
-
Hej
Tror inte så mycket på rost/ärgbildning ..min är kanska ny har inte kört mer än 32mil med den och den är inomhus för det mesta..men hade problem med magneten när den var helt ny troligtvis så har dom startat den med för hög spänning på fabriken eller nån annanstans så jag fick byta den..tror att något mer som fått stryk med..
/Tese
-
Hej
Har samma problem med min..(har NF-MOTO med CF_MOTO motor) spänningen går ner till 7-8volt när man startar..köpte ny batteri men det är samma än..tror det är någon relä som som går ner i jord eller något..har inte haft tid att kolla på den än..
Tacksam för tips vad det kan vara...
/TeSe
Har varit ute och mätt nu och min sjunker också till 7-8volt vid startförsök när relät klickar men när motorn snurrar till så stiger det till 9 volt. Mätte först vid startmotorn och där var det 5 volt sen direkt på batteriet. Antingen är det nåt som jordar som sagt eller så är mitt nya batteri kass. Tänkte testa med ett annat batteri för att utesluta det. Går ju att åka som det är nu men inge skoj att kallstarta. Vill fan inte lämna in till min åf heller eftersom jag inte litar på dom. Hade in den till dom förr för samma fel men det enda dom gjorde var att ladda på batteriet
-
Koppla in ett bilbatteri och testa då,
med startkablar.
-
Koppla in ett bilbatteri och testa då,
med startkablar.
Jo tänkte testa det lite senare
-
Låter inte bra om batteriet sjunker till 5v.
-
Låter inte bra om batteriet sjunker till 5v.
Testat nu med ett annat atvbatteri. Blev samma sak. Sjunker till 7 volt. Mart hade typ samma fel. Ska testa att koppla förbi startspärren i morron och hoppas att det löser felet.
Nån som vet vad den svarta lådan som sitter i förvaringsfacket är för nåt. Går ju en massa tjocka kablar dit också
-
Tror att det är start reläet som knasar. Testa att bygla reläet med en skruvmejsel eller liknande. Går startmotor runt , då är det reläet som knasar. Troligen har det rostat lite inv så att det för dålig kontakt inv. Dom är inte täta mot vatten fukt mm.
-
Tror att det är start reläet som knasar. Testa att bygla reläet med en skruvmejsel eller liknande. Går startmotor runt , då är det reläet som knasar. Troligen har det rostat lite inv så att det för dålig kontakt inv. Dom är inte täta mot vatten fukt mm.
Har redan testat med samma resultat
-
Den svarta lådan i förvaringsfacket är styrboxen till winchen
-
Hej
för er som inte har det så finns servicemanual och el-chema till CF-MOTO här
http://www.weather.pwp.blueyonder.co.uk/QZ500e%20wshop%20manual1.pdf
http://www.weather.pwp.blueyonder.co.uk/QZ500e%20Wiring%20Diagram1.pdf
/Tese
-
Hej
Tror inte så mycket på rost/ärgbildning ..min är kanska ny har inte kört mer än 32mil med den och den är inomhus för det mesta..men hade problem med magneten när den var helt ny troligtvis så har dom startat den med för hög spänning på fabriken eller nån annanstans så jag fick byta den..tror att något mer som fått stryk med..
/Tese
Min hade samma problem att den klickade i relät ibland. Så jag skruvade upp kopplingarna på relät och rengjorde och bytte koppar muttrorna och brickorna, till vanliga metall brickor och muttrar. Detta eftersom jag hade haft upp och rengjort 2 ggr tidigare för samma fel. Och efter det så har det funkat. Och detta var när maskinen var körd upp till 150mil.
Jag har ioförsig en odes 400cc, en billig kinamaskin.
-
Har äntligen gjort lite framsteg. Batteriet har fått stå och blåladda i ett dygn med en mc-laddare. Fick sen stå i ett par dagar för att se om det höll laddningen vilket det gjorde. Visade på 14.19 volt men var en tveksam multimeter jag testade med så jag tror inte att det stämmer så bra. Hur som helst så satte jag dit batteriet och det var en jäkla snurr. satte dit en riktig multimeter för att kolla hur mycket spänningen sjönk vid start. Gick ner till ca 11.5 volt så allt verkade ju frid och fröjd. Fick puttra på tomgång ett par minuter sen stängde jag av och skulle testa igen. Den var lite tjurig eftersom den bara var halvvarm så den startade inte direkt och redan efter ett par försök så orkade den inte dra runt motorn och spänningen sjönk till ca 8 volt vid startförsök men inget klickande relä iaf. Antingen så är ju batteriet kass ändå även fast det är nytt men testade ju ett annat batteri förr som det fanns kräm i och det blev samma resultat eller så är den väldigt kinkig på antalet volt
-
Batteriet måste belastningsprovas, hur många volt det har
obelastat säjer ingenting om dess skick. verkstäder brukar
ha utrustning för att testa batterier.
-
Har hittat problemet. Vinschen ligger och stjäl ström på nåt sätt. Kopplar jag bort vinschkablarna från batteriet så snor den igång direkt :djump:. Inte hittat någon orsak eller lösning än men känns bra att hittat felet :)
-
ofan...Vinschen???...det måste jag testa när jag kommer hem till helgen..skulle vara skönt om det BARA var det..vet ju att min vinsch funkar utan att ha tändningen på..sett att alla inte har så.. + att min går att starta med vilken växel som helst och utan att bromsa..
/TeSe
-
Hej.
Är det vinschen eller vinschrelät som är boven?
Jag misstänker att det är relät eftersom detta sitter mellan vinschen och batteriet.
Det kan ju vara så att det går krypströmmar i relät.
Koppla in det igen och mät plus & minus på vinschen, finns det ström där då?
MVH / Benny
-
Kom hem...starta fyrhjulingen..det gick trögt..stängde av.. kopplade bort vinschkablarna starta igen...gick lika trögt...FAAAAN.. :banghead: jag som hoppades .. ja ja får väl leta vidare när jag får tid.. är ju ingen panik..den startar allafall fast det går jäkligt trögt ibland..
/TeSe
-
Kom hem...starta fyrhjulingen..det gick trögt..stängde av.. kopplade bort vinschkablarna starta igen...gick lika trögt...FAAAAN.. :banghead: jag som hoppades .. ja ja får väl leta vidare när jag får tid.. är ju ingen panik..den startar allafall fast det går jäkligt trögt ibland..
/TeSe
Skit att det inte hjälpte. Jag gjorde den enkla lösningen och satte en huvudbrytare till vinschen som jag slår på då jag behöver använda den. Lycka till och hoppas du hittar felet. Tog tid innan jag hittade mitt men skam den som ger sig.
Kör hårt
O0
-
Kom hem...starta fyrhjulingen..det gick trögt..stängde av.. kopplade bort vinschkablarna starta igen...gick lika trögt...FAAAAN.. :banghead: jag som hoppades .. ja ja får väl leta vidare när jag får tid.. är ju ingen panik..den startar allafall fast det går jäkligt trögt ibland..
/TeSe
Jo, men om det nu skulle stämma så har den ju dragit ur batteriet,
testa att ladda upp batteriet också.
Köp en multimeter för en 50-lapp, den har ni användning av.
Och kolla om det verkligen laddar.
-
[[/quote]
Jo, men om det nu skulle stämma så har den ju dragit ur batteriet,
testa att ladda upp batteriet också.
Köp en multimeter för en 50-lapp, den har ni användning av.
Och kolla om det verkligen laddar.
[/quote]
Jo har multimeter..2 t.o.m ()p och har mätt den laddar inte ur när han står stilla..har köpt biltema gel-batteriet till den.. (ingen skillnad) det är det att den går ner till 7-8v just vid starten..presis som att något går ner i jord vid start...eller så är den så inni helv... hög komp så startmotorn orkar inte..fast det gjorde den ju innan jag bytte magneten.. :hmmm: ska ut och titta på den lite idag..
/TeSe
-
jo..vad ska man säga..helgen var kort..åkte på den där jäkla förkylningen med.. han inte så mycket..mätte och mätte..men hitta inget.. men kom på.... när jag bytte magneten ...så ramla startdreven isär.. jag tror.... (sa jag tror ) jag fick dom rätt... kollade på bilderna på servicemanualen..(efteråt) och dom kan inte sitta fel...men...axlarna och den där lilla mojängen...(hylsa av nått slag). på en av axlarna..???? kan jag fått dom fel??? axlarna ser ut att vara olika långa...nån som vet??? och kan det påverka??
åkte iväg idag och kommer hem först 8/2...så får ju lite tid att tänka :)
Hälsningar från Trondheim ;)
/Tese
-
Tror jag uttalade mig för fort. Måste ha varit en ren slump att den startade så fort vinschen var bortkopplad. Problemet dyker även upp när den är varm. det räcker med att dra lite i startsnöret så att motorn får "gunga" till lite så går det att starta den sen. Har en ny teori om att startmotorn hamnar i ett konstigt läge. Tips?
-
bingo...jag tycker med att problemet kommer när den är varm..senast så starta jag när den var kall...inga problem...körde ner till macken för att tanka..och när jag kom tillbaka så klicka den ett gånger..sen starta den segt..tror vi har samma fel..gäller bara att komma på vad det är.. :hmmm:
/TeSe
-
bingo...jag tycker med att problemet kommer när den är varm..senast så starta jag när den var kall...inga problem...körde ner till macken för att tanka..och när jag kom tillbaka så klicka den ett gånger..sen starta den segt..tror vi har samma fel..gäller bara att komma på vad det är.. :hmmm:
/TeSe
Jag har samma fel varm som kall men den den beter sig lika som din. fick i gång den kall utan problem för en gångs skull och for en sväng till affären. Var inne i kanske 10 min sen skulle jag starta så ville den inte. Det klickade inte för mig utan mer som att den inte orkar gå runt. Funderar på om det kan bli nån sorts ånglås som gör att det tar emot eller så är startmotorn slut. Borde ju lämna in den till min åf egentligen för jag har ju garanti men inget jag är sugen på. Kanske man ska kolla med grabbarna på trech i stället ;)
-
Tjaba! :)
Så här tycker jag du ska göra, en enkel grej:
Ta bort vanliga pluskabeln från startmotorn och dra en startkabel från plus på batteriet och koppla in på startmotorn så du endast drar runt startmotorn. Om den drar runt utan problem då så vet du att startmotorn är ok.
Om den inte drar runt ok så ta även minus från batteriet till ramen med startkabel, för att se om det är jordfel.
Drar den inte runt oavsett så kan man misstänka startmotorn, annars så är det något i elsystemet och det blir genast lite bökigare.
MVH / Benny
-
Tjaba! :)
Så här tycker jag du ska göra, en enkel grej:
Ta bort vanliga pluskabeln från startmotorn och dra en startkabel från plus på batteriet och koppla in på startmotorn så du endast drar runt startmotorn. Om den drar runt utan problem då så vet du att startmotorn är ok.
Om den inte drar runt ok så ta även minus från batteriet till ramen med startkabel, för att se om det är jordfel.
Drar den inte runt oavsett så kan man misstänka startmotorn, annars så är det något i elsystemet och det blir genast lite bökigare.
MVH / Benny
Tjena och tack för senast 8). Gick smidigt som f-n att montera vikterna :). Gillade du mässan?
Låter som ett toppentips. Ska kränga på mig overallen och ut i kylan :).
-
Har inte blivit av att jag testat med kablar direkt till startmotorn än men har provat med en starthjälp som man har till bilar. Blev ingen skillnad så då är ju batteriet uteslutet iaf. Ska försöka testa det där med startmotorn i morron
-
Rev bort startmotorn nu och tog isär den. Var ett kol som satt fast vilket gjorde att den bara drog runt med 3 magneter i stället för 4. Är ju ingen expert direkt men misstänker att det är felet. Ska montera dit i morron så får vi se
-
Tjo!
Du har nog hittat felet :)
Spontant så känner jag att startmotrn bara gick på halv fart, hoppas du löser saken nu så du kan köra ordentligt :djump:
MVH / Benny
-
Har satt dit startmotorn nu och testat lite. Har inte märkt att felet är kvar iaf. Får hoppas att det håller sig så :)
-
Har satt dit startmotorn nu och testat lite. Har inte märkt att felet är kvar iaf. Får hoppas att det håller sig så :)
Hej
blir väl att riva ner startmotorn när jag kommer hem :) kommer ev hem den 8:e du får gärna höra av dig i veckan om problemet kvarstår så jag inte river i onödan.. ;)
TeSe
-
Tjena
Du kan lita på att det ska hårdtestas :). Skulle inte bli förvånad om det är samma fel på ett antal maskiner. Funkar bra ett tag tills kolet blivit lite slitet men eftersom det inte fjädrar ut så blir det dålig kontakt. Sätet som kolet sitter var lite tajt så det räckte med att putsa bort lite på kolet.
Hör av mig om hur det går.
Lycka till O0
-
Har satt dit startmotorn nu och testat lite. Har inte märkt att felet är kvar iaf. Får hoppas att det håller sig så :)
Hej
blir väl att riva ner startmotorn när jag kommer hem :) kommer ev hem den 8:e du får gärna höra av dig i veckan om problemet kvarstår så jag inte river i onödan.. ;)
TeSe
Kan meddela att problemet är löst :djump:. Har kört en del i dag som jag brukar. Åkt en liten bit och sen stannat i några minuter och den startar utan knussel. Var t ex till affären en sväng och som det var förut så har det inte gått att starta den när jag skulle åka hem igen men i dag inga problem :). Känns skönt att äntligen kunna lita på maskinen igen. Synd bara att det är så kallt. Tror jag har kört max 25 mil i vinter dels pga kylan men även för att det är lite trist att åka själv. Som tur är så är det några kompisar som också skaffat atv nu så då blir det nog lite mer åkt :).
Berätta hur det går för dig
-
[[/quote]
Kan meddela att problemet är löst :djump:. Har kört en del i dag som jag brukar. Åkt en liten bit och sen stannat i några minuter och den startar utan knussel. Var t ex till affären en sväng och som det var förut så har det inte gått att starta den när jag skulle åka hem igen men i dag inga problem :). Känns skönt att äntligen kunna lita på maskinen igen. Synd bara att det är så kallt. Tror jag har kört max 25 mil i vinter dels pga kylan men även för att det är lite trist att åka själv. Som tur är så är det några kompisar som också skaffat atv nu så då blir det nog lite mer åkt :).
Berätta hur det går för dig
[/quote]
Fan vad gött...nu är det bara att hoppas att jag har samma fel :)
trodde jag skulle få komma hem den 8:e men det sket sig..blir väl 11-12:e i bästa fall :banghead: men sen ska det bli riva av ()p
TeSe
-
Jag råkade glömma att stänga av handtagsvärmen med resultatet att batteriet vart urladdat och efter tre dar med laddaren så var det fortfarande inte fulladdat, och start reläet bara klickade men då köpte jag ett Varta gele batteri (ca 1500:-) och det vart som en ny maskin bra tomgång och varvar ur lättare.
Ett litet tips billigt är dyrt och dyrt är bra :lol:
-
Tjena hjalle. nyfiken på va de är för artnr på varta batteriet du köpte och var köpte/beställde du det?. Det lär väl passa Goes 520n oxå(i prinsip samma maskin)
-
[
Kan meddela att problemet är löst :djump:. Har kört en del i dag som jag brukar. Åkt en liten bit och sen stannat i några minuter och den startar utan knussel. Var t ex till affären en sväng och som det var förut så har det inte gått att starta den när jag skulle åka hem igen men i dag inga problem :). Känns skönt att äntligen kunna lita på maskinen igen. Synd bara att det är så kallt. Tror jag har kört max 25 mil i vinter dels pga kylan men även för att det är lite trist att åka själv. Som tur är så är det några kompisar som också skaffat atv nu så då blir det nog lite mer åkt :).
Berätta hur det går för dig
[/quote]
Fan vad gött...nu är det bara att hoppas att jag har samma fel :)
trodde jag skulle få komma hem den 8:e men det sket sig..blir väl 11-12:e i bästa fall :banghead: men sen ska det bli riva av ()p
TeSe
[/quote]
Har du kommit hem så att du har kunnat meka nåt? Nyfiken på att höra om du har samma fel som jag hade :)
-
Hej Tjena...
Nej har inte kommit hem än :banghead:..flyger på torsdagkväll.. så på fredag blir der riva av ()p
håll tummarna att det är samma fel nu :)
TeSe
-
Jag har tyvärr inte artikelnumret men det är original batteriet till en grizzly 660 som jag bad Autoexperten ta hem.
Det är värt pengarna.
-
no more klick... :-) tog bort startmotorn och rev isär...yes..såg med engång vad som var fel..en av 4 fjädrarna hade gått av och låg mot kolet och locket..(sa ju att det kändes som att något gick i jord när man startade) böjde om fjädern (får väl fixa ny senare) blockade ihop startmotorn och satte dit den..startade..inga som helst problem..stängde av och starta 10 tal gånger...inga problem.. åkte ut och testkörde så att den blev varm ( hade inte så mycket kläder och det var -5...fan vad kallt...rekomderas inte..brrrrrr) kom hem stängde av..väntade i 5 min..starta om...inga problem..... nu har jag i ett par timmars tid gått ut och startat den varje kvart och det har inte klickad nångång
FAN VAD GÖTT... STORT TACK till dig Iggesund och (Benny TRECH)..jag är skyldig er ett par öl :-)
-
Låter kanon det. Säkert fler som har samma fel av den typen vi hade. Öl mottages tacksamt ()p. Kör hårt :)
-
Ingen av er som tog bilder när ni rev den.
-
Låter kanon det. Säkert fler som har samma fel av den typen vi hade. Öl mottages tacksamt ()p. Kör hårt :)
Du/ni får väl komma hit så får du/ni öl ;D ...kommer ni inte så får jag väl ta åt er med...och har jag baksmälla imorgon så kan jag ju skylla på er... om sambon säger var du tvungen ta så många öl så säger jag bara att det var Iggesund och Bennys fel :lol:
Fan vad glad jag är att det funkar nu..äntligen kan man lita på maskinen och våga ge sig långt ut i skogen (hoppas) :)
TeSe
PS: Trevlig helg..fast det är fredag 13:e... turdag för mig tydligen :)
Ingen av er som tog bilder när ni rev den.
Nej jag gjorde inte det..blev så ivrig när jag såg vad som var fel att jag glömde bort det..kom på senare att jag borde tagit bilder..är det något specielt du hade velat ha bilder på?
-
Kul att det löser sig! ()p
En öl är aldrig fel :D
MVH / Benny
-
[/quote]
Nej jag gjorde inte det..blev så ivrig när jag såg vad som var fel att jag glömde bort det..kom på senare att jag borde tagit bilder..är det något specielt du hade velat ha bilder på?
[/quote]
Inget spec men det skulle bara varit kul att se.
-
mailade återförsäljaren angående felet på startmotorn för en månad sedan.. fick svar att dom inte hade startmotor hemma men dom skulle beställa.. nu fick jag mail idag att den hade kommit och att dom skulle skicka hem den till mig ... kan inte annat än berömma dom.. samma sak innan med magneten ()p
http://megagroup.jetshop.se/
/TeSe