ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Andreas Andersson skrivet 29 november 2008 kl. 23:09:21
-
Hej hej..
Ska börja med å säga att jag är helt ny på forumet och också i atv världen.
För att göra en lång historia kort har jag inhandlat mig en quad som är ihop satt med delar från leksaksaffären!?
Jag ska inte säga något annat än att jag visste vad det var för något innan jag handlade men som sagt har jag inga tidigare erfarenheter av fyrhjulingar och inte heller några pengar så så blev det.
Tyckte det kunde vara kul att lägga upp en tråg med tanke på att det lär bli endel mods för att denna ska gå att åka på längre än utanför tomtgränsen innan något går sönder :)
Tanken är att den ska rulla mesta dels i skogen och med vad det medför.
Några bilder på när jag fick hem för ett par veckor sedan.
(http://img352.imageshack.us/img352/7690/img0189dw5.th.jpg) (http://img352.imageshack.us/my.php?image=img0189dw5.jpg)
(http://img407.imageshack.us/img407/8479/img0191hd3.th.jpg) (http://img407.imageshack.us/my.php?image=img0191hd3.jpg)
(http://img230.imageshack.us/img230/3861/img0192xs5.th.jpg) (http://img230.imageshack.us/my.php?image=img0192xs5.jpg)
(http://img211.imageshack.us/img211/4671/img0193wb0.th.jpg) (http://img211.imageshack.us/my.php?image=img0193wb0.jpg)
(http://img179.imageshack.us/img179/8779/img0197le4.th.jpg) (http://img179.imageshack.us/my.php?image=img0197le4.jpg)
Köpte den beg. och hade alltså bara gått drygt 30mil men där fanns ändå bitar som redan var trasiga eller slitna :o
Började med att flytta in bakljuset och gjorde en ny skyllthållare (jo jag vet orginalen var sexig men men)
Nya fästen till framblinkersena synes med på bilden.
(http://img355.imageshack.us/img355/9822/img0202zn4.th.jpg) (http://img355.imageshack.us/my.php?image=img0202zn4.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/5396/dsc01047bo6.th.jpg) (http://img227.imageshack.us/my.php?image=dsc01047bo6.jpg)
(http://img227.imageshack.us/img227/4112/dsc01048ii8.th.jpg) (http://img227.imageshack.us/my.php?image=dsc01048ii8.jpg)
(http://img213.imageshack.us/img213/9457/dsc01071zh6.th.jpg) (http://img213.imageshack.us/my.php?image=dsc01071zh6.jpg)
(http://img293.imageshack.us/img293/2258/dsc01069sm5.th.jpg) (http://img293.imageshack.us/my.php?image=dsc01069sm5.jpg)
Nya blinkers på plats och stötfångaren lite mod och ommålad.
(http://img140.imageshack.us/img140/1910/dsc01062vu6.th.jpg) (http://img140.imageshack.us/my.php?image=dsc01062vu6.jpg)
Styret är lite uppstärkt, detta var verkligen nödvändigt!
(http://img140.imageshack.us/img140/1227/dsc01063uy6.th.jpg) (http://img140.imageshack.us/my.php?image=dsc01063uy6.jpg)
Snabbrullgas ersatte den gammla tröga tumgasen.
Handtagsvärmare är också installeradt.
(http://img511.imageshack.us/img511/954/dsc01065yf5.th.jpg) (http://img511.imageshack.us/my.php?image=dsc01065yf5.jpg)
Det som mer kommer göras i det närmaste är att byta ut alla leder och bussningar i framvagn.
I övrigt får vi se vad jag hittar på under resans gång. ::)
//Andreas
-
Hej hej! och välkommen!
Vad är det för motor?
har du någon spec på maskinen eller en länk till nån sida med info?
-
Tack :)
Jo det är en slö en! Luftkyld 250cc 4taktare på hela 12kw.
Väger 190kg, L1870 W1150 H1160.
Vad kan du mer vilja veta?
F ö ligger tankar om motorbyte inte långt borta.
Men så länge man håller sig i skogen är inte kravet på effekt så stort.
Mvh Andreas
-
Idag har jag små pysslat lite mer.
Eftersom ljuset inte är direkt upphetsande orginal har jag tänkt hänga på ett par diskreta extraljusen.
Nu är jag inge fan av extraljusen men man ju ha möjlighet att åka i mörker.
Början till ett fäste.
(http://img240.imageshack.us/img240/1706/dsc01074mr7.th.jpg) (http://img240.imageshack.us/my.php?image=dsc01074mr7.jpg)
Efter lite krånglig bockning börjar det likna något.
(http://img519.imageshack.us/img519/1884/dsc01079xq9.th.jpg) (http://img519.imageshack.us/my.php?image=dsc01079xq9.jpg)
Och på plats.
(http://img510.imageshack.us/img510/7667/img0206tu0.th.jpg) (http://img510.imageshack.us/my.php?image=img0206tu0.jpg)
(http://img300.imageshack.us/img300/5433/img0205yl5.th.jpg) (http://img300.imageshack.us/my.php?image=img0205yl5.jpg)
Sen tyckte jag den nya gasrullen glappa en aning för mycke axiellt så var tvungen att råda bot på det.
Svarvat till en plastbricka för problemet.
(http://img139.imageshack.us/img139/8245/img0210pi7.th.jpg) (http://img139.imageshack.us/my.php?image=img0210pi7.jpg)
Det var allt för idag.
/Andreas
-
J*vligt snygg den blir för att va en riskokare ()p ()p ()p
-
Idag har jag små pysslat lite mer.
Eftersom ljuset inte är direkt upphetsande orginal har jag tänkt hänga på ett par diskreta extraljusen.
Nu är jag inge fan av extraljusen men man ju ha möjlighet att åka i mörker.
Början till ett fäste.
(http://img240.imageshack.us/img240/1706/dsc01074mr7.th.jpg) (http://img240.imageshack.us/my.php?image=dsc01074mr7.jpg)
Efter lite krånglig bockning börjar det likna något.
(http://img519.imageshack.us/img519/1884/dsc01079xq9.th.jpg) (http://img519.imageshack.us/my.php?image=dsc01079xq9.jpg)
Och på plats.
(http://img510.imageshack.us/img510/7667/img0206tu0.th.jpg) (http://img510.imageshack.us/my.php?image=img0206tu0.jpg)
(http://img300.imageshack.us/img300/5433/img0205yl5.th.jpg) (http://img300.imageshack.us/my.php?image=img0205yl5.jpg)
Sen tyckte jag den nya gasrullen glappa en aning för mycke axiellt så var tvungen att råda bot på det.
Svarvat till en plastbricka för problemet.
(http://img139.imageshack.us/img139/8245/img0210pi7.th.jpg) (http://img139.imageshack.us/my.php?image=img0210pi7.jpg)
Det var allt för idag.
/Andreas
ännu en person på forumet med goda kunskaper inom verkstadsindustrin ser jag...snyggt bockat! ()p
-
ännu en person på forumet med goda kunskaper inom verkstadsindustrin ser jag...snyggt bockat! ()p
OCH köra nibbler!
()p
-
Tack för alla trevliga kommentarer!
J*vligt snygg den blir för att va en riskokare ()p ()p ()p
Jo jag kommer ligga i lite för att göra den "körduglig", halva nöjet är ju att bygga själv också :)
ännu en person på forumet med goda kunskaper inom verkstadsindustrin ser jag...snyggt bockat! ()p
Jag har pillat med lite av vart innan så visst, ett och annat kan man väl smida till hehe..
OCH köra nibbler!
()p
Hade jag kört dom med nibbler hade jag varit grym men det kan jag inte skryta om.
Dom har jag kört i datorstyrd plasma-skärmaskin :)
Kul att det finns intresse även om jag utgår från något som är riktigt smutskastat! ;D
Kan även tilllägga att jag var på "fel-tema" i helgen och handlat lite leder till framvagnen.
Ska byta alla ledhuvud och svarva lite nya bussningar tänkte jag.
Får se om det hinns med i helgen, ska ju ta en sväng och kolla lite i borås på körningen där med.
Mvh Andreas
-
Då ska vi se här, har blivigt en del gjort i helgen.
Leder och bussningra är bytta i fram och lite annat små pyssel.
Det kommer massa bilder på detta senare ikväll.
Jag går i funderingar om motor byte i framtiden, och vad det kan medföra i mods.
Känns som det lutar åt en mc motor, verkar mest prisvärt.
Problemet är bara den biten med back. Eftersom användningsområdet till stor det är skog är behovet av back stort.
Vad tror ni? Kan det vara en tanke med en bakaxel med back? Håller dom nått vidare?
Eller ska man bygga någon typ att elmotor till back?
Jag är ytterst tacksam om ni har erfarenheter och tankar ni vill dela med er av! 8)
Mvh Andreas
-
Då ska vi se här, har blivigt en del gjort i helgen.
Leder och bussningra är bytta i fram och lite annat små pyssel.
Det kommer massa bilder på detta senare ikväll.
Jag går i funderingar om motor byte i framtiden, och vad det kan medföra i mods.
Känns som det lutar åt en mc motor, verkar mest prisvärt.
Problemet är bara den biten med back. Eftersom användningsområdet till stor det är skog är behovet av back stort.
Vad tror ni? Kan det vara en tanke med en bakaxel med back? Håller dom nått vidare?
Eller ska man bygga någon typ att elmotor till back?
Jag är ytterst tacksam om ni har erfarenheter och tankar ni vill dela med er av! 8)
Mvh Andreas
Jag tycker att du ska ha kvar den motorn du har i nu.
-
Jag tycker att du ska ha kvar den motorn du har i nu.
Varför tycker du det?
Den är på tok för slö och vxl-lådan kommer inte hålla i längden.
Inte för att jag är särskilt vårdslös men har kompisar som råkat ut för att "tappa" treans vxl.
Mvh Andreas
-
Här kommer lite bilder på operationen.
Här är ett kort på den undre leden orginal (bilden är dock inte på min egen då jag glömde fota innan jag börja)
(http://img152.imageshack.us/img152/319/dsc01101do9.jpg)
Här synes de undre a-armarna med nya leder och bussningar svarvade i polyuretan plast med rf hylsa.
(http://img132.imageshack.us/img132/9461/img0211or9.jpg)
Orginal nav.
(http://img399.imageshack.us/img399/162/img0229lv5.jpg)
Armen till styrstaget rejält förstärkt, och flyttat en fästpunkt till bromsslangarna.
(http://img404.imageshack.us/img404/3374/img0235kt7.jpg)
Hålet i navet till nedre leden fick ändas lite eftersom det inte var samma lutning på försänkningen.
(http://img244.imageshack.us/img244/3968/img0245sh0.jpg)
Nya och gamla övre led, fick även svarva ett par hylsor för att kompensera orginalens storleks skillnad på gänga fram och bak.
(http://img355.imageshack.us/img355/5962/img0251bw5.jpg)
Här börjar det komma på plats.
(http://img246.imageshack.us/img246/6762/img0255cj8.jpg)
Även svarvat brickor för att chimsa in camber.
(http://img236.imageshack.us/img236/1895/img0258gz9.jpg)
Till i bak har jag svarvat en försänkt bricka och försänkt lite i navet för att hjälpa till med avlasningen
för splajnsen. Haft problem med att det juckat lite där och passningen mellan splajnsen och navet är väl inte det bästa så vi får hoppas detta gör skillnad.
(http://img67.imageshack.us/img67/5186/img0237ob2.jpg)
Här står den klar, bromsslangar även omdragna.
(http://img185.imageshack.us/img185/3842/img0261tf0.jpg)
Nog var det mörkt igår när den stod klar men var tvungen att prova resultatet men en kompis.
Det sluta med att vi körde fast i ett kärr i mörkret men till slut glada var vi hemma igen och jobbet var definitivt lyckat, den har blivit mycke styvare och stabil.
(http://img248.imageshack.us/img248/2438/img0267rq3.jpg)
Det var allt för denna gången.
Har ni som tidigare frågat erfarenheter av bakaxlar med back eller annat tips är jag väldigt tacksam.
Mvh Andreas
-
Kanon! det är kul när du lägger ut bilder! ()p
Kanske skulle passa på att göra ett flyttbart fäste för stötdämparen på undre a-armen så kan du ju sänka den till sommaren...när du ändå verkar ha alla resurser som behövs, ;)
-
Tack :) a en projekt tråd utan bilder funkar ju inte ???
Det låter vaket, kan bli något nästa vända dom är nere.
Mvh A
-
Det är roligt att läsa samt se bilderna till, fortsätt så. ()p
-
Då ska vi se här.. varit prio på mycke annat de närmaste men lite har jag allt pillat med.
Så då behöver vi väl få med lite bilder på detta.
Jag har varit i stort behov av ett kedje/bromsskive-skydd.
Foliet som satt där original måste varit ett skämt :lol:
Jag kanske överdrivit lite men nu kan jag förmodligen med glädje glida över stock och sten 8)
4 respektive 3mm domex 355 borde stå pall.
(http://img212.imageshack.us/img212/422/img0287hc2.jpg)
Jämförelse med originalen.
(http://img72.imageshack.us/img72/9074/img0290md9.jpg)
(http://img241.imageshack.us/img241/842/img0288om8.jpg)
Och på plats.
(http://img136.imageshack.us/img136/2795/img0303rb6.jpg)
(http://img360.imageshack.us/img360/5401/img0301wf0.jpg)
(http://img512.imageshack.us/img512/7008/img0305tt8.jpg)
Den ska målas eller behandlas men vill prova lite först och se om resultatet är vad jag förväntar mig.
Och så har jag även kapat kopplingshandtaget till tvåfinger.
(http://img510.imageshack.us/img510/7725/dsc01153ti1.jpg)
//Andreas
-
Det var längesedan man gjorde uppdatering här.. kanske något att ändra på.
Har hänt lite sen sist. Förra vintern bytte jag motor till en gammal Suzuki DR 600.
Men då den var för slö, kick och allmänt sliten motor kände jag att det var dax att byta till en motor som inte känns för dålig när det ändå är endel jobb att bygga om.
Så för en-två månader sedan var jag och hämta ett objekt att plocka motor från.
En Honda VTR 1000F Firestorm.
Bygget har redan kommit en god bit. Om det är av intresse här kan jag hålla med lite bilder och info under bygget.
Mvh Andreas
-
bilder :djump:
-
jaa klart de ska va bilder ()p
-
Några bilder från förra året.
Utan motor.
(http://img841.imageshack.us/img841/2637/img0063ve.jpg)
Finns inte så många bilder på 600cc bygget men här är några.
(http://img685.imageshack.us/img685/9561/img0069be.jpg)
(http://img546.imageshack.us/img546/2027/img0079tj.jpg)
(http://img26.imageshack.us/img26/7667/img0789ln.jpg)
På Brändåsen och åkte lite =)
(http://img685.imageshack.us/img685/3167/img0803g.jpg)
Mvh Andreas
-
Sen blev det nerrivning igen.
(http://img51.imageshack.us/img51/246/img0874vx.jpg)
(http://img814.imageshack.us/img814/3952/img0876s.jpg)
Och objektet hämtades för ett tag sedan.
(http://img29.imageshack.us/img29/5711/img0887rx.jpg)
(http://img26.imageshack.us/img26/8086/img0889fg.jpg)
Mvh Andreas
-
Fränt! =) hur funka de med din 1cyl 600motor? gick den gött. eller kändes ten lite trött med den trots 600cc?
-
O fy h*lv*t*, en VTR 1000 i en sån däringa leksak. Det är kungligt och inget inget annat! ()p
-
Fränt! =) hur funka de med din 1cyl 600motor? gick den gött. eller kändes ten lite trött med den trots 600cc?
Egentligen funkar det väl rätt bra men jag gillar när det finns mycket att ge =)
O fy h*lv*t*, en VTR 1000 i en sån däringa leksak. Det är kungligt och inget inget annat! ()p
Hehe det kan nog bli bra ja =)
-
Cykeln plockades ner.
Tur att man inte var killen/tjejen som satt på den sista svängen =)
(http://img29.imageshack.us/img29/7664/img0891ls.jpg)
(http://img855.imageshack.us/img855/2859/img0893lu.jpg)
(http://img560.imageshack.us/img560/3425/img0896qt.jpg)
(http://img820.imageshack.us/img820/8929/img0897pz.jpg)
(http://img14.imageshack.us/img14/6890/img0908b.jpg)
Efter mycket måttandes och funderingar blev det inte mycket som gick att använda av 4-hjulingen.
Det hade helt enkelt blivigt för klent och även för trångt.
Motorn är absolut inget jag rekomenderar att bygga på då den tar väldigt mycket plats åt alla håll.
Men jag tror jag har bra lösningar för att få ihop det vettigt ändå.
(http://img35.imageshack.us/img35/1371/img0909h.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/2827/img0914k.jpg)
(http://img189.imageshack.us/img189/2486/img0928km.jpg)
Något åt detta hållet.
Kommer ändast använda framvagnen och bakaxeln med de sista på svingen.
I övringt används det mest från cykeln eller så bygger jag själv.
(http://img194.imageshack.us/img194/6713/img0934qb.jpg)
Mvh Andreas
-
Detta skall följas med stort intresse! ()p
-
Detta skall följas med stort intresse! ()p
()p
Orginalbakaxeln är antagligen en av de första bitarna jag blir tvungen att göra om senare.
Men budgeten är låg så det får vänta medans resten får tillverkas själv eller återvinna saker som finns tillgängligt på hyllan.
Här riktas bakaxel eftersom den mer fungerade som visp än att sätta fart på atv'n det sista.
(http://img18.imageshack.us/img18/3183/img0943bh.jpg)
Och eftersom original sving är i stål får det bli ett skruvförband.
Får se om man kan få tag i någon sving i alu med bakaxel av bättre kvallité lite senare.
(är det någon som ruvar på detta får du gärna höra av dig till mig!)
(http://img100.imageshack.us/img100/4227/img0952mn.jpg)
(http://img855.imageshack.us/img855/7223/img0954fd.jpg)
Samma sak blir mellan mc ram och atv ram stål-alu får skruvas samman.
Har svetsat fast fästplattor i båda sidor.
(http://img72.imageshack.us/img72/9775/img0955lc.jpg)
(http://img814.imageshack.us/img814/2789/img0956xx.jpg)
Här börjar det likna något.
(http://img651.imageshack.us/img651/1808/img0973kj.jpg)
Mvh Andreas
-
man blir grymt imponerad av dina kunskaper o lösningar.
fort går d mä ju. ()p
-
Sitter å små-fnittrar för mig själv, så jäkla asballt det kommer att bli!
-
man blir grymt imponerad av dina kunskaper o lösningar.
fort går d mä ju. ()p
Tack för det! =)
Går inte riktigt så fort som det verkar. Köpte cykeln för 2 månader sedan och började bygga då så nu lägger jag ut lite bilder allt eftersom.
Sitter å små-fnittrar för mig själv, så jäkla asballt det kommer att bli!
Kul att du gillar det =)
-
Ett tips, tänk på att dreva ner den så mycket det går så kanske du få mera användning av växellådan, som typ de flesta gör är ju 100+km på första och 200+km. Åka runt och kopplingsslira är ju ingen höjdare.
-
Ett tips, tänk på att dreva ner den så mycket det går så kanske du få mera användning av växellådan, som typ de flesta gör är ju 100+km på första och 200+km. Åka runt och kopplingsslira är ju ingen höjdare.
Tack för tanken. Har givetvis tänkt på detta.
Jag kommer dreva ner så mycket det finns möjlighet till men är inte så farligt som det låter även om det är som du säger.
Man ju ett stort spann i varvtal, och en så pass stor maskin har mycket kraft även från tomgång. Man kör ju utan problem i 100km/t på högsta växeln på hojen.
Problemet med mindre drev i fram är att kedjan då kommer skära över svingleden.
Detta problem har blivit större då jag har gjort nytt fäste för stötdämparen för att höja hjulingen i bak.
Så för att gå från 16 kugg till kanske 12 om man har tur måste jag bygga någon typ av brytrulle på ovansidan svingen. Inga större problem men jag väntar med det till efter första provturen och ser hur allt i det stora hela fungerar innan jag börjar med detaljer.
Sen kan jag göra ett större drev i bak men där stjäl det så mycket av markfrigången, vi får se hur det blir =)
Mvh Andreas
-
För att skydda svingen mot kedjan kan du fästa en remsa utskuren ur en skärbräda som kedjan ligger mot. Den är ju lättare att byta ut än metallen i svingen ()p
-
För att skydda svingen mot kedjan kan du fästa en remsa utskuren ur en skärbräda som kedjan ligger mot. Den är ju lättare att byta ut än metallen i svingen ()p
Sitter ju sån slit/glid-plast där original. Men känns som det blir bättre med en kullagrad brytrulle kedjan går över istället.
En sak är ju om kejan ska glida över något på "slaksidan" då funkar det ju fint men att
den ska glida över plast med fullt tryck blir mycket slitage, särskilt om det åker med lite lera och grus också.
Vi får se hur jag gör när det blir dax för detta =)
Mvh Andreas
-
Shit vilket projekt!!
Men du verkar ju veta vad du håller på med.
Ser med spänning fram mot fortsättningen.
Lycka till!
-
Shit vilket projekt!!
Men du verkar ju veta vad du håller på med.
Ser med spänning fram mot fortsättningen.
Lycka till!
Tack :)
Jag har väl inte byggt något liknande innan men tänker man till lite så brukar det gå ganska bra ;)
Här har jag skurit och svarvat en drev-adapter.
Och även svarvat en hylsa för att sätta lite offset på drevet.
(http://img859.imageshack.us/img859/337/img0986h.jpg)
(http://img88.imageshack.us/img88/4913/img0990fs.jpg)
Mvh Andreas
-
Nytt bakre stötdämparfäste.
Gamla/nya.
(http://img408.imageshack.us/img408/3014/img1029h.jpg)
(http://img20.imageshack.us/img20/8976/img1008l.jpg)
Ska den höjas mer blir jag tvungen att bygga om de undre länkaget. Väntar med det och ser lite hur det blir först.
(http://img191.imageshack.us/img191/1693/img1013fc.jpg)
Avgassystem är byggt.
Inte världens snyggaste då jag mestadels höll mig till att återanvända originalet.
Och kommer även behöva bygga om det senare när skärmar och sånt är klart.
Detta duger till provkörning iaf :)
(http://img109.imageshack.us/img109/8451/img1011j.jpg)
Behövdes ett värmeskydd för en oljeslang.
Ska fota när det kommit på plats sen.
(http://img13.imageshack.us/img13/451/img1018gh.jpg)
Lite reglage har kommit på plats på styret.
Vart lite klurandes då det mesta blev för kort när jag har höjt upp styret.
Här synes ett fäste för kopplingsröret/slangen.
(http://img26.imageshack.us/img26/3978/img1017n.jpg)
Nya styrstag tillverkade. Vägrade bara byta till likadana styrleder även om det sparat mycket tid då de har glappat sen den var nya typ. Så fick blir styrleder från mercedes istället (dock handlade på biltema).
Mycket bättre och även billiga.
(http://img215.imageshack.us/img215/2391/img1031g.jpg)
Utan skärmar kan den komma att se ut nått sånt här.
(http://img138.imageshack.us/img138/6834/img0978wb.jpg)
Mvh Andreas
-
Spännande maskin!
:djump:
När du sen skall köra så ta och kolla över trycket i åtminstone bakhjulen, de ser ut att nu innehålla flera kilo.... 0,5 brukar vara fullt tillräckligt.
-
Härligt att se!
Mycket roligare att bygga när man har möjligheter till laserskärning, kantvikning och nitning. ;)
-
Spännande maskin!
:djump:
När du sen skall köra så ta och kolla över trycket i åtminstone bakhjulen, de ser ut att nu innehålla flera kilo.... 0,5 brukar vara fullt tillräckligt.
Tack :)
Dom har faktiskt den formen. Brukar ligga runt 0,3-0,5kg beroende på landsvägs eller skogskörning.
Härligt att se!
Mycket roligare att bygga när man har möjligheter till laserskärning, kantvikning och nitning. ;)
Tack! Alltid trevligt och peppande med goa kommentarer!
Jo det gör livet lättare många ggr =)
Dock kan jag inte nita :-\
Mvh Andreas
-
Jag tycker nedre plåtbiten ser ut att innehålla 2 nitmuttrar?
(http://img13.imageshack.us/img13/451/img1018gh.jpg)
-
Jag tycker nedre plåtbiten ser ut att innehålla 2 nitmuttrar?
Jaja de va de du tänkte på :)
Jo popnut-tång är ovärdeligt när man jobbar med plåt.
Mvh Andreas
-
()p ()pHelt underbart!!! ()p ()p
En sak du måste lova oss som följer detta projekt är en FILM!!!! :headbang:
Väntar med spänning.
Wbugs
-
()p ()pHelt underbart!!! ()p ()p
En sak du måste lova oss som följer detta projekt är en FILM!!!! :headbang:
Väntar med spänning.
Wbugs
Tack så mycket!
Ska filma det lovar jag ^-^
Mvh Andreas
-
Då har vi kommit till styr-detaljer.
(http://img254.imageshack.us/img254/6699/img0984s.jpg)
(http://img845.imageshack.us/img845/2403/img0988ih.jpg)
Har börjat provmontera lite.
(http://img444.imageshack.us/img444/4836/img1016f.jpg)
Mvh Andreas
-
Fasen vad nice!
-
Fasen vad nice!
Tack! A kan bli iaf :)
Håller mest på å räknar på styrgeometrin.
Den är ju helt värdelös på många sätt original. Men det värsta är att det inte går att få helt bra.
Iom att styrstagen sitter på en arm som är fäst i en axel kommer styrningen förändra sig beroende på hur man styrar, även progressivt vilket man verkar vilja dra nytta av vid fullt styrslag. (innerhjulet lägger över jättefort det sista)
Går inte heller få till så man slipper bumpsteer eller rollsteer.
Men detta verkar ju vara okej för jag har inte sett några andra lösningar.
Går ju inte direkt köra med kuggstång på en fyrhjuling ;D
Jag kommer inte heller göra någon stor ombyggnad utan gör bara det bästa av saken (lagom svårt bara det)
Mvh Andreas
-
Jag har många gånger 'drömt' om att bygga min egen e-atv. Dvs göra om en mc till fyrhjuling och jag har lixom du tillgång till lasermaskin, kantpressar och popnuts för den delen. Att jag dessutom är ägare till företaget så man har helgtillgång gör inte saken sämre =) Sen är grannföretaget ett blästrings och lackeringsföretag vilket inte gör saken sämre. En fin sak med lasern är ju att man lekande lätt kan göra egna bakdrev i alla storlekar!
Har själv en suzuki lt250r på blästring och lackering för tillfället. Ska väl lägga upp en Overhaulin-tråd om den när jag kommit lite längre på vägen.
Slutsats: Coolt bygge och film vill nog alla se.
-
Jag har många gånger 'drömt' om att bygga min egen e-atv. Dvs göra om en mc till fyrhjuling och jag har lixom du tillgång till lasermaskin, kantpressar och popnuts för den delen. Att jag dessutom är ägare till företaget så man har helgtillgång gör inte saken sämre =) Sen är grannföretaget ett blästrings och lackeringsföretag vilket inte gör saken sämre. En fin sak med lasern är ju att man lekande lätt kan göra egna bakdrev i alla storlekar!
Har själv en suzuki lt250r på blästring och lackering för tillfället. Ska väl lägga upp en Overhaulin-tråd om den när jag kommit lite längre på vägen.
Slutsats: Coolt bygge och film vill nog alla se.
Tack!
Japp bara att bygga på ()p
Bygget går inte fort fram då man har lite svårt att få tiden att räcka till med många projekt.
Men blir lite då och då.
Styrhållar-plåten är klar bortsett från färg.
(http://img843.imageshack.us/img843/6455/img1042p.jpg)
Fått till en växelspak.
(http://img189.imageshack.us/img189/4068/img1061i.jpg)
Gjorde en prov-plåt till infästning av styrled i spindeln för att kunna se att beräkningarna stämmer med verkligheten.
(http://img839.imageshack.us/img839/6381/img1062l.jpg)
Mvh Andreas
-
Jag skulle hemskt gärna vilja veta artikelnummer på styrlederna du köpte på biltema. Eller vilken mercedesmodell de passar till. Ser ut att kunna passa min hoj också då en av kullederna känns något sliten.
//Daniel
-
Jag skulle hemskt gärna vilja veta artikelnummer på styrlederna du köpte på biltema. Eller vilken mercedesmodell de passar till. Ser ut att kunna passa min hoj också då en av kullederna känns något sliten.
//Daniel
Har inte art. nr. men dom sitter på 190. Inre och yttre styrled.
Det du bör tänka på att behöva modda är:
- Nya styrstag, dessa har M12x1,5 gänga medans min och många andra har M10x1.
- Konisk infästning.
Så det är ju inte bara att byta hur som helst.
Men har man väl gjort om det så har man något som håller många ggr bättre + att dom är billiga och lätta att få tag i ()p
Mvh Andreas
-
ja som är sugen o sätta min cross motor honda cr250r i en ram.. de är ju en död katt till skillnad på din trimmade jaguar :)
-
Riktigt coolt bygge! Kommer följas med intresse!n ()p
-
ja som är sugen o sätta min cross motor honda cr250r i en ram.. de är ju en död katt till skillnad på din trimmade jaguar :)
Haha, ja men det betyder inte att den blir dubbelt så rolig med dubbelt så mycket effekt. Men det lär väl visa sig =) Jag tycker mest det är roligt att bygga!
Riktigt coolt bygge! Kommer följas med intresse!n ()p
Tack! :)
Det tuggar på lite långsamt. Har blivit klar med styrningen nu iaf. Klart den tyngsta biten att genomföra i projektet.
Där är det lätt att komma lite fel och resultatet blir katastrof.
Inte allt för långt kvar till provkörning nu 8)
Ska se om jag kan få upp några bilder till någon dag.
Mvh Andreas
-
Mer bilder! ;)
-
Hmm... jag är lite slarvig med att ta bilder :hmmm:
Men några har jag fått med.
Värmeskydd för oljeslangen till kylaren med fäste.
(http://img829.imageshack.us/img829/8692/mobilbilder028.jpg)
(http://img85.imageshack.us/img85/8892/mobilbilder030.jpg)
Nya fästet för styrstag i spindeln är klart.
(http://img441.imageshack.us/img441/1298/mobilbilder012.jpg)
(http://img685.imageshack.us/img685/1176/mobilbilder013.jpg)
(http://img833.imageshack.us/img833/1337/mobilbilder026.jpg)
Sen har jag även gjort lite förstärkningar på bottenramen.
Svingen är helsvetsad, ska bara dit med ett par förstärkningar på aludelen.
Bromscylinder med pedal till bakbromsen sitter på plats.
Dåligt med bilder på detta än bara men ska se om jag får med detta nästa vända.
Här har jag skurit en bottenförstärkning och en motorskyddsplåt. Den bygger ju tyvärr endel på höjden denna motor :(
Aluförstärkningarna till svingen syns även.
(http://img39.imageshack.us/img39/8136/mobilbilder037.jpg)
Bockat.
(http://img190.imageshack.us/img190/2729/mobilbilder041.jpg)
Lite utanför ämnet men kan va kul att visa. Fick hjälpt svärfar göra lätta och smidiga al-ramper till hans fyrhjuling.
(http://img441.imageshack.us/img441/9826/mobilbilder034.jpg)
(http://img834.imageshack.us/img834/3263/mobilbilder036.jpg)
Mvh Andreas
-
Riktigt, riktigt nice måste jag säga.
Ps. Jag grämer mig djupt över att jag inte kan kantpressarna på jobbet. Kan göra så mycket roligt...
-
Riktigt, riktigt nice måste jag säga.
Ps. Jag grämer mig djupt över att jag inte kan kantpressarna på jobbet. Kan göra så mycket roligt...
Tack!
Japp utan de hade man varit väldigt låst =)
-
Den här tråden har jag missat helt. Sträckläste igenom den nu och är riktigt imponerad av ditt jobb! Älskar när folk bygger och fixar själva. Köpte du hojjen av en privatperson,eller på mcskrot?
Ska bli kul att fortsätta följa denna tråd.
-
Den här tråden har jag missat helt. Sträckläste igenom den nu och är riktigt imponerad av ditt jobb! Älskar när folk bygger och fixar själva. Köpte du hojjen av en privatperson,eller på mcskrot?
Ska bli kul att fortsätta följa denna tråd.
Tack så mycket! Samma här :)
Köpte den på bike-mcdemontering.
Mvh Andreas
-
Riktigt trevlig tråd, blir ju en grymt häftig maskin.
Det var inte svårt att sträckläsa igenom denna.
Bra jobbat och fortsätt så. Ser fram emot slutresultatet.
-
Riktigt trevlig tråd, blir ju en grymt häftig maskin.
Det var inte svårt att sträckläsa igenom denna.
Bra jobbat och fortsätt så. Ser fram emot slutresultatet.
Kul att du gillar det :)
Svingen är svetsad, det svarta behöver bara lite färg.
(http://img607.imageshack.us/img607/5869/img1105ee.jpg)
(http://img651.imageshack.us/img651/1848/img1106xl.jpg)
Så ser under-ramen ut för tillfället. Ska helsvetsas och bottenförstärkning med motorskydd ska dit med.
(http://img12.imageshack.us/img12/671/img1108vl.jpg)
Mvh Andreas
-
:headbang: imponerande bygge skall följas med spänning.
ps jag hade en vtr 1000 innan. kan ju bara tänka mig hur kul det blir med den motorn i ett sådant bygge.
-
Impressed!!! :headbang: Din svärfar har tur han!! ()p
-
Hej allihopa!
Jag har varit lite dålig på att uppdatera här :hmmm:
Hjulingen rullar faktiskt och jag har varit ute några vändor.
Dock är det en hel del kvar som ska göras på den.
Största problemet nu är att hjulhubbarna och axelinfästningen helatiden vill släppa... INTE bra!
Men i det stora hela känns det väldigt lyckat! 8)
Ska man åka grusväg gött ska man iaf inte ha mindre effekt.
Ska se om jag kan ta några bilder på vad som blivigt hittills.
//Andreas
-
:headbang: imponerande bygge skall följas med spänning.
ps jag hade en vtr 1000 innan. kan ju bara tänka mig hur kul det blir med den motorn i ett sådant bygge.
Ja den har en väldigt trevlig karaktär för detta ändamål :)
Impressed!!! :headbang: Din svärfar har tur han!! ()p
Haha... ja min styvsvärfar har faktiskt fått provköra och han var inte ledsen efter de =)
-
Har varken kört mer eller fått till någon bra film.
Men här syns några småklipp på när jag provkörde den iaf.
Det är dock inte jag som kör.
Kul att köra i sanden men det går så otroligt tungt.
Man kom upp på flera ställen de 4-hjulsdriva inte tog sig upp =)
Quad Honda VTR1000F in a gravel pit part 3 (http://www.youtube.com/watch?v=OPaaA6HX2ug#ws)
Quad Honda VTR1000F in a gravel pit part 2 (http://www.youtube.com/watch?v=JNd4khkEJso#ws)
Quad Honda VTR1000F in a gravel pit part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=cWn1mmBuk6M#ws)
(http://img528.imageshack.us/img528/9724/img1206r.jpg)
(http://img846.imageshack.us/img846/4431/img1202zf.jpg)
Nu behöver den piffas till lite så den ser något ut med =)
Mvh Andreas
-
Vad säger man :hmmm: Satan va impad man e, så rätt , så bra :djump: ()p
-
Vad säger man :hmmm: Satan va impad man e, så rätt , så bra :djump: ()p
Roligt å höra! :)
Jag är riktigt nöjd själv. Visst finns det bitar man behöver justera lite men i det hela känns det kanon. På grusväg är den som en dröm nu när det (nästan) hela tiden finns mer att ge.
Mvh Andreas
-
Bra jobbat!
Ser och låter rätt kaxig! :headbang:
-
sjukt grym!! :headbang: