ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: olle arboga skrivet 6 september 2008 kl. 22:38:07
-
hoj nu har jag monterat xenon ljus på can-amen. se upp mörkret nu kommer jag.jag har två extra arbetsbelysningar som vart xenon utrustat vart en skaplig skilnad 8)skönt ljus
-
:nopics
-
hah jag har oxå liknande setup som ja monterat för nån vecka sedan.. xenon i strålkastarna och xenon i 2 extra arbetslysen, men där är de ett litet problem.. dom 2 arbetsbelysningarna vill inte tändas samtidigt :/ möjligen är det reläet som inte funkar som det ska, elelr så är det nåt med jorden , eller så är det nåt annat tjofs
-
Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?
Mvh Stefan
-
Jag har köpt xenon till strålkastarna på min Thundercat och har precis varit inne på service
Där tyckte killarna där att jag skulle köpa till nya kablar och relä så nu har jag beställt ett reläkit med kablage och säkring hos extraljus i ålem så jag håller tummarna för att de funkar
-
Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?
Mvh Stefan
Du får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.
Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.
Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in ()p
-
hahahaha felsäkert läge på en 4-hjuling. :banghead:. när kommer det antivirusprogram?? :lol:
jag är glad att jag slipper elektronik! ()p
xenon drar inte mer än 35Watt, men det är i uppstarten dom drar mer, ju snabbare lamporna kommer upp i full styrka desto mer drar drivdonen under uppstarten, så mycket som 10Amp (120watt) per lampa är normalt på snabbtändande don.
-
Hej!
Har kört med xenon på min tgb sedan ny och inte behövt nägra modda för att det skall funka!
-
Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?
Mvh Stefan
Du får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.
Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.
Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in ()p
Tack för svaren.
Xenonet sitter i ett par extraljus och det är kopplat till relä med 30 spänningen(konstant +) direkt från batteri via hängsäkring. Jorden är tagen från ramen. det borde väl funka? ibland tänder de upp men oftast går den in i skydds läget :dntknow: Jag borde kunna klura ut det här, men är bara van vid elektroniken på +styrda bilar ???
-
Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?
Mvh Stefan
Du får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.
Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.
Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in ()p
Tack för svaren.
Xenonet sitter i ett par extraljus och det är kopplat till relä med 30 spänningen(konstant +) direkt från batteri via hängsäkring. Jorden är tagen från ramen. det borde väl funka? ibland tänder de upp men oftast går den in i skydds läget :dntknow: Jag borde kunna klura ut det här, men är bara van vid elektroniken på +styrda bilar ???
Är jorden OK då? Blir det samma om du jordar direkt på batteriet?
-
Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?
Mvh Stefan
Du får inte koppla in xenon på orginalkablarna. Man ska sätta dit ett relä och dra +kabeln direkt från batteriet till relät och använda orginal ljuskabel som tillslag på relät.
Du kan paja hela skiten om du kopplar xenon direkt på ljuskablarna. Canams databox läser av spänning och blir den ändrad så går den ner i säkert läge eller nått sånt har ja hört.
Du köper ett vanligt 30A extraljusrelä på biltema och kopplar in ()p
Tack för svaren.
Xenonet sitter i ett par extraljus och det är kopplat till relä med 30 spänningen(konstant +) direkt från batteri via hängsäkring. Jorden är tagen från ramen. det borde väl funka? ibland tänder de upp men oftast går den in i skydds läget :dntknow: Jag borde kunna klura ut det här, men är bara van vid elektroniken på +styrda bilar ???
Är jorden OK då? Blir det samma om du jordar direkt på batteriet?
Jag har inte riktigt koll på det men ställ frågan i Canam delen någon måste ha koll på hur det ska kopplas.
Jag vet bara att en kompis kopplade in xenon på en Canam och det funkade inte.
-
Jag har även provat att montera xenon på min outlander, men hjulingen lägger av och den varnar för "lost comunication ECM" i displayen varje gång jag slår på det... hur har ni kopplat in er?
Mvh Stefan
Jag har samma "åkomma" på min 650 xt.
Men det är fösta gången som man slår på xenon som det händer. :-\
Då väntar jag ca 1 min sen startar maskinen som den ska och då kan jag slå på xenon utan att det händer. :hmmm:
Kul och se om nån har en bra lösning på detta.
Har haft xenon i 2 år så det tar tydligen ingen skad iallafall. :djump:
-
jag kopplade in ett relä + från samma ställe som winschen tar egen jord till relät sen två kablar ut till xennonen.styrströmmen från heljus sladden som går till framljuset.det har funkat klockrent i två år inga varningar.
-
Då var installationen påbörjad oj oj oj mycke kablar är det att hålla reda på med fyra xenon i original strålkastarna.
I halvljuset så använder jag originalkablarna
och i helljuset så använder jag ett reläkit
-
Lånar tråden lite...
...om man har en vägreggad hjuling och xenon konverterar den, vad tycker SBP om det? Lär ju inte funka så bra, eller finns det inga regler för detta på motorcyklar?
-
de vet jag faktiskt inte vad som gäller där men å andra sidan så är min terräng reggad
-
Lånar tråden lite...
...om man har en vägreggad hjuling och xenon konverterar den, vad tycker SBP om det? Lär ju inte funka så bra, eller finns det inga regler för detta på motorcyklar?
= Du är inte poppis hos SBP. Du bör montera ur det.
-
Lånar tråden lite...
...om man har en vägreggad hjuling och xenon konverterar den, vad tycker SBP om det? Lär ju inte funka så bra, eller finns det inga regler för detta på motorcyklar?
Man måste ha automatisk nivåreglering på ljuset och intyg att det är godkänd nivåreglering och högtryksspolning annars är det kört tror jag för det borde vara lika regler som på en bil.
-
om SBP inte poppar mig så kan jag leva med det!!! för jag ska inte åka dit :)
-
Nu är Xenonljuset inkopplat och klart och det blev två separata reläkit till hel och halvljuset så efter mycket slit så funkade allt på engång bilder kommer senare
-
Äsch...dåligt med bilder här...Lägger in en teaser på Xenonkonvertering på min Dinli-700 på skoj. uppdaterar i veckan fått mer delar. :D
(http://i56.tinypic.com/2vj8zsn.jpg)
Blir klart bättre än original...
-
Sådär ja...nu är det klart, en snabb visning följer här...
(http://i51.tinypic.com/o9q1iw.jpg)
Omvulkaniserad gummitutte pga. Bi-Xenonens långa solenoid.
(http://i56.tinypic.com/bgd547.jpg)
Skuffen fram fylld med ballaster och omvandlare
(http://i53.tinypic.com/izyxd0.jpg)
Så ser det ut: 2X Bi-xenon 35w 4300K Samt P-ljus W5W Dioder 4000K ()p
(http://i52.tinypic.com/hte338.jpg)
Mörkret får gärna falla in... :sunny:
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt :headbang:
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt :headbang:
Varför ska du ha 50W? För att jag kan!!!
-
Exakt, + att nån mst ju satsa lite :) Ja hade lätt tagit 75 watt om jag hade kunnat. ()p
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
35 watt är lagom...risken är att du bränner insatserna annars med följd av kromsläpp, insatserna är dåck relativt små för att klara värmen...
Att ballasterna drar mycket effekt i startögonblicket har ingen betydelse för energikonsumtionen, det gäller bara under en 10-dels sekund. Mina 35W Bi-xenon är avsäkrade med 10A säkring...alltså 2x35W.
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
35 watt är lagom...risken är att du bränner insatserna annars med följd av kromsläpp, insatserna är dåck relativt små för att klara värmen...
Att ballasterna drar mycket effekt i startögonblicket har ingen betydelse för energikonsumtionen, det gäller bara under en 10-dels sekund. Mina 35W Bi-xenon är avsäkrade med 10A säkring...alltså 2x35W.
Xenon utvecklar väldigt lite värme jämfört med halogen så att risken med att bränna kan vi utesluta
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt :headbang:
Varför ska du ha 50W? För att jag kan!!!
Ja, skruva på en 40" LCD-tv på hjulingen när du ändå håller på. :dntknow:
Skämtåsido, 50W kan äventyra reflektorerna om det sitter 35W orginal. Sitter det 50W-ish från början så är det klart det går, men 35W är ruskigt bra ändå.
Såhär blev det på min SMC: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30910.msg273383#msg273383
-
Som sagt xenon alstrar mindre värme än halogen i sama watt.
-
Som sagt xenon alstrar mindre värme än halogen i sama watt.
Ja, men hur vet du det? Lampans utformning är annorlunda mot en halogen, jag kan inte svara för vart eller hur reflektorn påverkas (sitter varmaste delen närmare eller längre ifrån reflektorn på xenonlampa?).
Men det är din hoj
-
Tor ni att min kymco mxu 500 klarar 50 watt bixenon? Stämmer det att det går åt ca 150-170 watt per lampa vid uppstarten av dom? Jag kommer byta ut alla lampor runt om till led och på det sättet spara en del watt, men jag vill ha lite ström kvar till vinschen och sen ca 50 watt till, ifall jag får lust att köpa hantagsvärmare eller led extraljus (18w).
Tacksam för snabba svar, ska beställa ikväll.
Varför ska du ha 50W Xenon? Klart att det ger mer "fräs", men ett 35W Xenonkit ger ca 4-5ggr mer ljusoutput mot vanlig 55W halogen (vid 4300k). Så 20W mindre strömåtgång (när de väl är igång ja...)och mångdubbelt mer ljus är ju bara... HAPPY TIMES som Borat hade sagt :headbang:
Varför ska du ha 50W? För att jag kan!!!
Ja, skruva på en 40" LCD-tv på hjulingen när du ändå håller på. :dntknow:
Skämtåsido, 50W kan äventyra reflektorerna om det sitter 35W orginal. Sitter det 50W-ish från början så är det klart det går, men 35W är ruskigt bra ändå.
Såhär blev det på min SMC: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30910.msg273383#msg273383
De enda vi kan vara säkra på det är att en 40" LCD inte bränner reflektorn :) men för att vi ska vara säkra så ska jag upplysa er om sanningen så håll till godo kära kamrater
Myter om xenonljus
Risk för skadad reflektor? Att det starkare xenonljuset kan skada lampinsatsen pga. därmed högre värmeutvekling är felaktigt. Tvärtom så är xenonljus mycket svalare än halogen, värmeutvecklingen är så låg att snön knappt smälter bort från lyktan. Därav kravet på högtrycksspolning gällande xenonljus. Inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad halogen 10% respektive xenon 35%.
Källla: Xenonkungen
-
Lite mer info on Xenonlampor
Xenon i helljus & extraljus
Att konvertera bilens befintliga helljus eller extraljus till xenon är en lysande idé. Vad som avgör ljusbilden är alltid själva reflektorn, en lampa är en lampa oavsett applikation. En 35W xenonlampa ger upp till 250% mer ljus än en 55W halogenlampa. Du får alltså främst starkare ljus på vägen och inte några radikala förbättringar av själva ljusbilden, för reflektorn är ju fortfarande densamma. Något längre räckvidd brukar det dock bli i normalfallet.
Källa: Xenonkungen
-
Har 3st extraljus på bilen och två av dom har jag konverterat med 35w xenon och det tredje i mitten har jag 100w halogen i.
håller man handen 50cm framför ljuset med halogen så blir det riktigt varmt på handen.
Medan glaset till lamporna med xenon på sin höjd blir lite ljummet efter ett tag.
Så jag är rätt säker på vad som blir varmast.
-
Har 3st extraljus på bilen och två av dom har jag konverterat med 35w xenon och det tredje i mitten har jag 100w halogen i.
håller man handen 50cm framför ljuset med halogen så blir det riktigt varmt på handen.
Medan glaset till lamporna med xenon på sin höjd blir lite ljummet efter ett tag.
Så jag är rätt säker på vad som blir varmast.
Ganska givet att 100W halogen är varmare än 35W Xenon. Eller missförstår jag dig?
-
Har 3st extraljus på bilen och två av dom har jag konverterat med 35w xenon och det tredje i mitten har jag 100w halogen i.
håller man handen 50cm framför ljuset med halogen så blir det riktigt varmt på handen.
Medan glaset till lamporna med xenon på sin höjd blir lite ljummet efter ett tag.
Så jag är rätt säker på vad som blir varmast.
Ganska givet att 100W halogen är varmare än 35W Xenon. Eller missförstår jag dig?
Nej då, Min poäng va väl bara att när lamporna sitter bredvid varandra så får man det svart på vitt vad som blir varmast helt enkelt. Och den som tvivlar får gärna komma förbi och känna själv ;)
-
är LED lampor något att ha på tex SMC Wildcat. Funderar på https://extraledljus.se/led-extraljus-led-xenon/extraljus-30w-osram-12v-24v.html (https://extraledljus.se/led-extraljus-led-xenon/extraljus-30w-osram-12v-24v.html) Kan det skada reflektorn?
-
Led lampor på 30W blir inte så varma som halogenljuset du har i dag. Om högre värme ska uppstå då får du köpa led runt 80W.
Tror ljuset på 30W blir lite dåligt. Prova runt 60W+ då ljuset ligger runt 5000 lumen i stället.
Lägg gärna upp en bild eller 2 när du har konverterat klart ()p .