ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: WiseDuck skrivet 9 april 2018 kl. 23:26:16
-
Hej!
Jag köpte en CForce 550 för bara runt 1 månad sedan och den ska in på service nu om någon dag. Därefter är det fritt fram att verkligen leka med denna. Men sen fick jag nys på nya 850XC som ska komma ut nästa månad. Jag önkar att de berättat om detta vid köptillfället, för då hade jag troligtvis väntat och skaffat en sådan istället.
Denna gick på ca 81.000:- för min del. (Med hasplåt och brukspaketet, ostrypt Traktor A)
Försäljaren säger att om jag ger 35.000:- mellan så kan jag få en 850XC, dock utan ovanstående tillbehör. Alltså en ren terrängreggad maskin.
Jag kommer onekligen att köpa en 800cc modell inom de närmsta 2 åren, säkerligen redan tills vintern 2019 om budgeten tillåter det. Hur upplever folk skillnaden mellan 500cc och 800cc? Vad hade ni gjort? Förlusten blir förstås runt 15.000:- då värdet på denna sjunker eftersom försäljaren ska ha marginal för att kunna sälja om min nuvarande ATV.
Troligtvis blir det väl inget köp av en 850XC i år, om inte återförsäljaren kan ge mig en otrolig deal förstås.
-
Stor skillnad, om du inte har tänkt försöka ta dig genom de värsta myrarna är 800 en trevlig maskin med gott om muller och effekt. Den är tung och har ganska kort fjädringsväg, men funkar ändå bra i skogen. Om du ska ha terrängreggat så finns det iofs en hel del fina maskiner att välja på begagnat, som polaris 800, can am 650/800 och liknande. Grizzly 700 och Suzuki 750 är i princip odödliga och skottsäkra med samma vikt- /effektförhållande som cf 800. Jag var nöjd med min cf 800, men är ännu mer nöjd med min grizzly.
-
Terrängreggat undviker jag egentligen helst, trots att jag tog kort för det och skoter för bara 3 månader sedan. Mestadels för att jag vill kunna köra vart jag vill både i stad och utanför, utan att behöva vara nojig och hålla koll efter polis etc. Grizzly 700 är då riktigt skön, min far äger en sådan och visst har man provkört en hel del gånger. Rejäl acceleration, drar tungt, omedelbar respons från variatorn och trots 700 mil på nacken så ser ramen i princip 99.9% rostfri ut än.
Dock köper jag helst nytt och min budget håller väl egentligen inte för mer än nåt på ca 100.000:- just nu, d.v.s. 850XC då jag har en återförsäljare av CanAm och CFMoto bara 4 mil bort. Egentligen har jag väl inget större intresse av att köra i rejäla skithål och djupt vatten, utan effekten handlar väl mer om nöjeskörning och upptäcktsfärd längs grusväg, diverse traktorspår och skoterleder på vintern etc. Samt en del snöröjning åt föräldrarna. Och så handlar det förstås också om adrenalinet man känner vid full gas från stillastående, att kunna åka runt med packning på samt en passagerare utan att maskinen går alltför tungt. (Med en passagerare på 100kg och lite fika i packboxen så gjorde ändå min 550 runt 70kmh utan större problem ute på isen senast, säkerligen över 80km/h sen när jag vågar dra på för fullt efter första servicen som är imorgon)
-
Kollade lite på 850 och de verkar ju ha ändrat en hel del, det pratas om att den är högre, bredare, med uppdaterad motor och så ser det ut som att de har gjort om bakvagnen så den är som en Can-Am, dvs inga dubbla a-armar bak. Jag kan tänka mig att det är en fin maskin, se'n är det ju det där med att köpa första årsmodellen av en maskin... Det kan komma fram problem som de inte hittat när de testat maskinerna, som de se'n löser på efterföljande årsmodeller. Det gäller alla märken, inte bara CF. Däremot verkar det finnas en CF 1000 sedan förra året, som ser exakt likadan ut, synd att de inte tar hit den... 80 hästar =) Det borde ju innebära att de har fixat eventuella barnsjukdomar redan.
-
Jopp, den tanken slog mig med, att man ofta får betala för att beta-testa saker när man köper första modellen av något. Men om det nu att allt redan är provat sedan tidigare så bör det vara OK. Jag är inte alltför orolig då min återförsäljare verkar vara mån om sina kunder. Så som jag förstått det, så kan varje lands återförsäljare välja själv hur maskinerna ska konfigureras. Kanske det inte finns något intresse för 1000cc modellerna? Just för Sverige verkar CFMoto nästan enbart säljas som långa modeller och i 400, 500 och 800cc. Jag har svårt för att tänka mig vad den sortens kraft ska användas till dock, när man väljer 1000cc, min farsa drar redan fullt timmersläp med sin Grizzly. (Timmervagn med vinschkontrollerad kran och allt, lastat till bredden, med utstick på 1-2 meter bak. Rakt över ojämn mark med lågväxel, diff-lock och bra gaspådrag. Inga problem)
Nåväl, jag ser helt klart en 850XC eller vad de nu kan vara för nytt för 2019 eller 2020. En sak som förstås lockar med starkare maskin är ju då att ha nåt som inte blir överbelastat om man t.ex. slänger på bandsatser och liknande.
-
Effekten ska användas till att köra på bakhjulen på högväxeln var man vill =D Min 800 jag hade var bara glömma att dra upp på bakhjulen, även på lågväxeln. Grizzlyn får jag upp på högväxeln med bra fäste, det handlar nog mest om att grizzlyn är kortare och lättare. Hade jag haft 10-15 hästar till i Grizzlyn precis som den är nu så hade jag nog slutat snegla efter tvåcylindriga maskiner. Jag är effektberoende, men Grizzlyn har faktiskt rätt bra ryt.
800an hade ganska brutalt bottenvrid faktiskt och bra gassvar, men det var ändå väldigt lätt att köra lugnt och försiktigt. Den var dessutom fruktansvärt stabil, om man åker två lite mer ofta så är det väldigt fina maskiner. T-twin är aldrig fel, lugn och fin gång och gott om bryt. Fin bönpall och gott om utrymme!
-
Mycket vill ha mer, så att säga!
Att göras wheelies med an ATV är nog inget jag strävar efter personligen, jag lär nog bara ha sönder saker då. Men att kunna drifta genom kurvor, sen dra på lite på väg ut? Jodå.
Det är en till sak jag inte förstår med Yamahas maskiner riktigt. Vart finns de tvåsitsiga maskinerna? För fördelen med tvåsitsigt blev uppenbart redan vid första tillfället kompisarna hängde på. Fick skjutsa två pers ca 1 km över en sjö för att vi skulle till en fikaplats, väldigt praktiskt och de kommenterade snabbt på hur bekväm maskinen var.
Min återförsäljare har en CFMoto 820 som stått i butiken ett tag vad jag kan se. Frågan är vad skillnaden är gentemot den nya modellen som kommer. Ska se om inte de kan förklara detta och eventuellt trolla fram en bra deal på denna. Skadar inte att åtminstone få en prisuppgift.
-
Effekten ska användas till att köra på bakhjulen på högväxeln var man vill =D Min 800 jag hade var bara glömma att dra upp på bakhjulen, även på lågväxeln. Grizzlyn får jag upp på högväxeln med bra fäste, det handlar nog mest om att grizzlyn är kortare och lättare. Hade jag haft 10-15 hästar till i Grizzlyn precis som den är nu så hade jag nog slutat snegla efter tvåcylindriga maskiner. Jag är effektberoende, men Grizzlyn har faktiskt rätt bra ryt.
800an hade ganska brutalt bottenvrid faktiskt och bra gassvar, men det var ändå väldigt lätt att köra lugnt och försiktigt. Den var dessutom fruktansvärt stabil, om man åker två lite mer ofta så är det väldigt fina maskiner. T-twin är aldrig fel, lugn och fin gång och gott om bryt. Fin bönpall och gott om utrymme!
Ska provköra nya maskinen nästa månad. Återförsäljaren sa att så länge jag inte kör sönder något, så kan jag fortsätta använda min 550 med bibehållt värde tills de får in en 850. Så nog känns det jäkligt lockande nu faktiskt. Har även vart ute nu efter första servicen och verkligen kört ur min 550. Den är rätt så pigg med trevlig acceleration, men den där typiska "äsch bättre kan vi" känslan infinner sig.
-
Ska provköra nya maskinen nästa månad. Återförsäljaren sa att så länge jag inte kör sönder något, så kan jag fortsätta använda min 550 med bibehållt värde tills de får in en 850. Så nog känns det jäkligt lockande nu faktiskt. Har även vart ute nu efter första servicen och verkligen kört ur min 550. Den är rätt så pigg med trevlig acceleration, men den där typiska "äsch bättre kan vi" känslan infinner sig.
Är din 550 ostypt eller? Jag har en 550 2017 som är strypt. Körde för ett par veckor sedan en där ECU boxen var bytt till en ostryp version. En sådan skön upplevelse att jag genast beställde en ny box själv. Hade tänk byta när jag gjort första servicen.
-
Är din 550 ostypt eller? Jag har en 550 2017 som är strypt. Körde för ett par veckor sedan en där ECU boxen var bytt till en ostryp version. En sådan skön upplevelse att jag genast beställde en ny box själv. Hade tänk byta när jag gjort första servicen.
Min är ostrypt, jag bad dom ta bort strypningen redan från starten. De tog 995:- för att göra detta, helt OK faktiskt! Min är Traktor A reggad, men det står på mitt kvitto att den bara för "köras på inhängnad bana". :P Men jag har varit snäll med den de första 250km. Nu efter första servicen fick jag klartecken från dom att det bara var att köra som man ville.
Ostrypt är ju helt klart det som gäller, vem fan vill betala 80-100k för en maskin och sedan bara få ut 50% eller mindre av motorn?
-
Ska provköra nya maskinen nästa månad. Återförsäljaren sa att så länge jag inte kör sönder något, så kan jag fortsätta använda min 550 med bibehållt värde tills de får in en 850. Så nog känns det jäkligt lockande nu faktiskt. Har även vart ute nu efter första servicen och verkligen kört ur min 550. Den är rätt så pigg med trevlig acceleration, men den där typiska "äsch bättre kan vi" känslan infinner sig.
Härligt, skriv här när du har provkört! Kul att höra vad du tycker om den.
-
Härligt, skriv här när du har provkört! Kul att höra vad du tycker om den.
Blev helt plötsligt lite tveksam, ena säljaren sa att jag kunde lägga 35.000:- emellan för att få en 850 om jag byter in min 550. En annan säljare sa nu att han ej vet hur den andra säljaren räknat, men att i själva verket är det 55.000:- som ska läggas emellan. För min 550 som för ca 1 månad sedan var värd 86.000:- är de bara beredda att ge 55.000:- vid inbyte. Tyvärr kan jag inte riktigt gå med på det, kan de inte vara lite mer generösa med prissättningen så får jag nog vänta med köp av denna tills andra halvan av 2019. Provköra ska jag dock göra ändå, då återförsäljaren ligger inte mer än 5 min från mitt jobb.