ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: processengine skrivet 27 augusti 2017 kl. 08:54:58

Titel: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 27 augusti 2017 kl. 08:54:58
Prövade en 2017 Outlander Pro 450 T3, alltså traktorreggad. Enligt uppgift ska lågväxeln vara mycket lägre på dessa än terrängreggade? Man marschar dock 40 på lågen med väldigt behagliga varv, känns som om det tålt att växla ner ytterligare nåt snäpp. I terräng var den väldigt svår att krypköra med. Det går inte att hålla den på 1-2 km/h utan den vill accelera vilket är besvärligt när man ska finlira. Det blir att man gasar och släpper om vartannat, eller bromsar samtidigt vilket inte är nån höjdare.

Är det så här de är eller hade de missat den låg-låga utväxlingen tillverkningen?

Går det att dreva ner en sån här maskin eller måste man modifiera variatorn?

Går det att med shiftkit eller liknande fixa så att den kan hålla jämn krypfart?

Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 augusti 2017 kl. 13:10:30
1-2 km/h blir ju svårt att krypa utan ryck eftersom ingen maskin går så lågt på lågen utan att slira på koppling/rem
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 27 augusti 2017 kl. 13:31:15
1-2 km/h blir ju svårt att krypa utan ryck eftersom ingen maskin går så lågt på lågen utan att slira på koppling/rem

Kanske är så som du säger, men min minnesbild är att tex Kodiak 450 är något mera "krypvänlig". Frågan kvarstår,  går det att få en lägre utväxling på maskinen som helhet? (Säkert en dum fråga men jag är inte så insatt i tekniken på dessa, det är därför jag frågar). Går det att med shiftkit bibehålla ett lågt tillslagsvarv och att den sedan inte växlar upp förrän man gasar lite mera,  om ni förstår hur jag menar?
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 augusti 2017 kl. 13:36:31
ja grizzly/kodiak har ju en koppling som slirar och det blir ju mjukare än en variator som nyper remmen.

Ändring av vikter och fjädrar så blir det ju högre tillslagsvarv.

Du lär dig fort hur du ska hantera tummen och 450 är ju en snäll maskin att köra, värre med en maskin med högre kubik  ()p
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: osla skrivet 27 augusti 2017 kl. 14:44:27
ja grizzly/kodiak har ju en koppling som slirar och det blir ju mjukare än en variator som nyper remmen.

Ändring av vikter och fjädrar så blir det ju högre tillslagsvarv.

Du lär dig fort hur du ska hantera tummen och 450 är ju en snäll maskin att köra, värre med en maskin med högre kubik  ()p
Beror ju på vad för vikter och fjädrar man byter till. Lättare vikter och/eller fjäder med högre starttryck höjder inslaget, tyngre vikter eller fjäder med lägre starttryck sänker inslaget
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 27 augusti 2017 kl. 16:28:23
Jo principen med hårdare fjäder och lättare vikter för högre tillslagsvarv känner jag till. Men vid allt annat lika, bara med en annan utformning av rampen så att den börjar dra precis som nu, men att den sedan behöver något mer varv innan den börjar växla upp? Men det kanske är svårt att få det så precis bara med en annan kurva på rampen.

Ang Yamaha, tack för infon om kopplingen, då var det inte jag som inbillade mig ()p
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: ra skrivet 27 augusti 2017 kl. 17:39:40
Arctic cat 700 diesel är ingen leksak. Med den kan man lätt krypköra i 2-3km med vid arbete.
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 augusti 2017 kl. 17:54:54
Arctic cat 700 diesel är ingen leksak. Med den kan man lätt krypköra i 2-3km med vid arbete.

Inget slirande utan fullt tillslag vid 2-3 km/h?
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 27 augusti 2017 kl. 19:21:06
Arctic cat 700 diesel är ingen leksak. Med den kan man lätt krypköra i 2-3km med vid arbete.


Häftigt!!!

Problemet är väl bara att man är för snål...  Å andra sidan är en ATV en sån förlustaffär att kanske gör det samma. 

Men + 55000 minst ovanpå en färdigutrustad Outlander blir för mycket för mig, tyvärr. Men tack för tipset!
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: ra skrivet 28 augusti 2017 kl. 06:13:04
Arctic cat 700 diesel är inget fart vidunder går inte att gämföra med can am toppar 70 km rätt seg i axet. En underbar arbetsmaskin kraft utan dess like.
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2017 kl. 07:10:48
Skall man arbeta och tex köra sakta så är Can-Am troligen det absolut sämsta valet.

Och visst kan man på maskiner med CVT modifiera vikter, fjädrar osv för annat tillslag och man kan  även schimsa skivorna så att ytterligare nedväxling sker.

MEN!
Varför inte kolla Honda?
De finns tex med hydrostat.
 
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 28 augusti 2017 kl. 10:25:10
Skall man arbeta och tex köra sakta så är Can-Am troligen det absolut sämsta valet.

Och visst kan man på maskiner med CVT modifiera vikter, fjädrar osv för annat tillslag och man kan  även schimsa skivorna så att ytterligare nedväxling sker.

MEN!
Varför inte kolla Honda?
De finns tex med hydrostat.

Honda blir också 50 % dyrare än CanAm, plus en timmes bilresa enkel väg till Åf. På nya Kodiak/Grizzly 450 har man tydligen rationaliserat bort diffspärren, sägs det i alla fall?
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 28 augusti 2017 kl. 17:00:41
hur kan en honda bli 50% dyrare? finns ju olika modeller, men dom e fina att krypköra med, kolla även beggat
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: ra skrivet 28 augusti 2017 kl. 17:14:57
Inget slirande utan fullt tillslag vid 2-3 km/h?
                 Den slirar inte jag kan inte hur diesel maskinen är uppbyggd i driften. Vet bara att dom är annorlunda än den vanlig arctic cat .Tror inte det är någon slung koppling
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 28 augusti 2017 kl. 21:14:31
hur kan en honda bli 50% dyrare? finns ju olika modeller, men dom e fina att krypköra med, kolla även beggat


En ny sån traktor-outlander jag kollar på kostar 85 k med 5 års garanti, båge, bukplast och A-armsskydd fram och bak. Den har servo, Warn-winsch, alufälgar och grova däck.En Honda med 400-500, servo och diffspärr hamnade över 120 K, okänt hur lång garanti, hur det var med winsch,  vilka hjul eller vilken registrering, men båge och skydd tillkommer. Plus att ÅF som sagt finns en timme bort=krångligt när det ska servas eller repas. Beggat är en tanke men att hitta en momsad  Honda häromkring är inte lätt. Annars tror jag också att Honda är en bättre maskin, men redan kostnaden för Outlandern svider i skinnet. Speciellt med tanke hur få användningstimmar per år det handlar om.
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 29 augusti 2017 kl. 18:03:01
Honda har 5 års garanti, men det är klart ska man ha traktor så skenar priset.

can am maskinerna har blivigt prisvärda faktiskt.
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: processengine skrivet 25 september 2017 kl. 09:51:05
Det blev affär och man får väl vänja sig. En fråga är ifall sekundärvariatorns konfiguration har någon inverkan vid krypkörning. Är det någon som vet vid vilken hastighet den börjar växla på en sån här mackapär och ifall krypkörningen skulle förbättras med en hårdare fjäder i sekundärvariatorn? Då bibehåller man nuvarande tillslagsvarv på primären, men försenar uppväxlingen.

 Eller så växlar sekundären först senare så att min ide' inte har nån inverkan på krypkörningen alls?
Titel: SV: Krypkörning med 2017 Outlander Pro 450 T3
Skrivet av: osla skrivet 25 september 2017 kl. 20:29:03
Primär och sekundär växlar samtidigt. Då primären börjar dra upp remmen så börjar remmen krypa ner i sekundären samtidigt. Så ja den skulle hålla emot längre, men väldigt stor risk det kommer tomvarva mycket vid lite högre hastighet